Отиди на
Форум "Наука"

Онлайн революцията в образованието застигна и Европа


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Университети от 11 страни дадоха старт на общоевропейската инициатива за масови отворени онлайн курсове (МООК) с подкрепата на Европейската комисия, съобщи пресслужбата на институцията.
МООК са университетски онлайн курсове, които позволяват на гражданите да получат достъп до качествено образование, без да се налага да напускат домовете си. Близо 40 курса, които обхващат широк кръг специалности, ще бъдат на разположение безплатно на 12 езика.
Тази инициатива се ръководи от Европейската асоциация на университетите с дистанционно обучение (EADTU). Участват университети от: Франция, Италия, Литва, Нидерландия, Португалия, Словакия, Испания, Обединеното кралство, Русия, Турция и Израел.
Подробна информация за инициативата и за предлаганите курсове може да се намери в портала http://www.OpenupEd.eu/ .
„Това е вълнуващо събитие и аз се надявам, че то ще отвори образованието към десетки хиляди студенти и ще стимулира нашите училища и университети да възприемат по-новаторски и гъвкави методи на обучение”, подчерта еврокомисарят по образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу. „Движението на МООК вече придоби популярност, особено в САЩ, но настоящият общоевропейски старт го извежда на ново равнище. За нас това е основна част от стратегията за отваряне на образованието, която Комисията ще стартира през лятото”, допълни Василиу.
„Европейските МООК ще осигурят качествени материали за самообучение и ще бъдат мост между самостоятелното учене и формалното образование. При някои от курсовете ще се дават образователни кредити, които ще важат например за постигането на образователна степен”, отбеляза ръководителят на инициативата професор Фред Мълдър, който е председател на специалната група за отворено образование към EADTU и на катедрата на ЮНЕСКО по образователни ресурси със свободен достъп.
Специалностите, които университети предлагат, обхващат математика, икономика, електронни умения, електронна търговия, изменение на климата, културно наследство, корпоративна социална отговорност, съвременен Близък изток, изучаване на чужди езици и творческо писане.
Курсовете могат да протичат или за предварително определен период, или по всяко време и съобразно с ритъма на всеки студент. Обикновено броят на часовете варира от 20 до 200. Всички курсове могат да завършат със сертифициране: свидетелство за завършен курс или т.нар. „бадж”, или сертификат за кредити, които могат да се вземат под внимание при постигането на образователна степен. В последния случай студентите трябва да внесат такса за сертификата, варираща от 25 до 400 евро в зависимост от продължителността на курса (броя на часовете) и институцията, уточняват от Еврокомисията.
Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 52
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Има ли тема за бъдещето в образованието?

Има някой неизбежни промени, за които никой не се сеща, защото към момента преобладаващо учителите са на 50-60 години и носят със себе си спомените за разлети мастилници в чантите:

1. Хартията в образованието - в музеите. Южна Корея, като една от най-напредналите технологично държави, инвестира над $2 млрд., като до 2015 г. таблетите ще заменят и тетрадките и учебниците.

2. Черните дъски - пак в музеите. Вече се налагат белите дъски с маркери, но и това е примитивна работа.

3. Дистанционно електронно обучение. Не, че е нещо ново, но ще става все по-масово. Децата няма да се събират във формални групи, да надничат от петия чин и да не виждат и чуват какво става напред.

4. Видеоуроци. Несъмнено си имат своите недостатъци - не можеш да попиташ видеото нещо примерно, но преимуществата са многократно повече:

- Изграждането на тези уроци може да бъде усъвършенствано до безкрай. Няма изморени учители, няма фъфлене, няма страничен шум, няма грешки и пропуски.

- На практика са достъпни навсякъде и по всяко време. Мой ментор научи няколко програмни езика докато пътуваше с метрото до работното си място. Слага слушалките, опъва лаптопа и попива руски видеоуроци. Аз лично съм ползвал такива, макар предимно на английски, защото него разбирам. Еми страхотно е - всичко е нагледно, това е като да имаш частен учител, който преподава на теб и само на теб в удобно за теб място и време.

- Да си избереш учител. Видеоуроците могат да поддържат различно темпо, гласове, отделно познатите ни пауза и връщане назад позволяват на всеки да персонализира учебният процес спрямо своите нужди, а не според средно аритметичните.

- Пестенето на време. Аз вече писах за възможността да оползотвориш времето прекарвано в път. Ако щете и седенето върху тоалетната чиния крие огромен запас от време. Човек прекарва 3 години в тоалетната през живота си. Аз съм смятал дори бързото ходене до училище и ако пестя час дневно (далечко ми беше), само за 12-те години прави 2880 часа! Като сметнете, че в България човек спи средно по 9 часа (бием всички от ЕС по наспиване), това прави спестени 192 съзнателни дни от нашия живот. Не знам за вас, на мен ми звучи внушително.

- Пестене от всичко с което сме свикнали - пътуване до училище, свързано с пари, време и неудобства; поддръжка на училищна сграда, педагогически и др. персонал; и др.

Вече на няколко пъти ползвам поддръжката на гиганти в света произвеждащи софтуер, като Adobe и др. Професионална мигновена връзка от любезни гении. Може и с видео връзка, ако си платиш възможностите са много повече, отколкото съвременната образователна система може да предостави като качество. Така че нека си има специалисти, които да бъдат на линия за въпроси, но видеоуроците ги свеждат до минимум.

Сещам се за два аргумента против видео обучението - липсата на комуникация със съученици и заседяването. Истината е, че физическо възпитание, култура, спорт са просто думи в образователната ни система. Аз редовно ги карах като свободни, защото учителите ми бяха в кафето. Така че, ако някой си мисли, че ходенето на училище има нещо общо с физическото здраве на детето му, то той е изпаднал в заблуда. Нужно е инвестиране в други занимания и тук хубавото е, че първо те са смислени и второ като избор са приятни.

Що се отнася до комуникацията. Цялото това пестене на време не е самоцел. Представете си, че днес правим това и пестим 8 години от вашият живот, от най-силните ви и работоспособни години. Смятате ли, че автоматично следствие от това е вие да станете дебели? Не. Тъкмо недостигащото време не ни позволява да обърнем внимание на своята почивка, здраве и изживявания, които изискват повече от няколко часа между училището и домашните.

Частните учители са пример за това как класната стая няма нищо общо с ученето и дори напротив - саботира го. Цената им е пречка да ги имаме всички, така както и малцина от нас са имали бавачка като малки или личен психолог, масажист или стилист като по-големи. Отмяната с електрониката е логичната стъпка, която е въпрос на време да бъде въведена. След 100 години ще смятат настоящата образователна система като първобитна. От пещерните хора цапащи с пигменти по стените пътя изминат до сега е много скромен. Позволихме машините да вършат работа вместо нас, а още не сме ги впрегнали да ни учат с подходящо програмиране. Аз наскоро го писах, за няколко години с Интернет научих повече отколкото през целият си останал живот. И нещо повече, учих онова, което ми харесва и онова, което има приложение в живота ми, почти безплатно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хартията... шапка свалям. Това е първата масмедия. Евтина, лесно се рециклира, има поне 100г живот, няма особени разходи за съхранение (не яде и не пие) и не на последно място - няма нужда от посредник за да се извлече информацията в нея - вземаш и четеш текст, илюстрации, диаграми.. ноти. Дойде ти идея, записваш, може и да я забравиш, и след време внука може да я намери и да се докосне до нея.

Техниката се развива с такива темпове, че вече трудно се намира грамофон, перфо-четящо устройство, 5 инчови флопита, 3.5 инчови флопита. Скоро и СД-тата ще излязат от употреба.


Вижте каква тенденция има във всички носители на инфо.
Отначало книгите са трудоемки и се пишат само най-важните неща - духовни истории, научни и познавателни. Да, вестниците - текущи новини. После се появяват и художествени, развлекателни и ... порно.

Това става и с радиото и телевизията. Това стана и с интернет.
Не може да не се признае огромния потенциал на интернет. Освен порното, може да върши огромна работа и в образованието. И го прави. Основната информация си я набавям от интернет. Опасното е, че може да се ползва и за нанасяне на щети. Особено в духовната (морал, етика, ценности) област. И мисля че вече се появяват първите признаци на вредата от интернет и виртуалното общуване. А когато общуването куца, много неща започват да куцат.

Всъщност, преди да пренастройваме образованието е добре да сме наясно с един фундаментален въпрос:
-в каква насока ще образоваме.
Накъде сме тръгнали като общества, държави, човечество. Кои са най-високите ни цели и с какви средства ще ги постигнем. Кои са ни основните ценности; и материални и духовни. Тези, без които всичко друго ще е несъстоятелно (във времето). Като напр. нарушаване на екоравновесието - глад и мор. Най-малкото имаме средствата за това; напр. ядрени оръжия.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Ворфаксе, хубаво си го казал с дистанционното обучение и научаването през интернет само на това което ти е полезно и нужно. А какво правим с хората които ползват инернет заради новото порно с Джена Джеймисън, новия хит на Азис, и новия блокбастър на Холивуд?

Ако остане на тях, те никога няма да знаят кой е Вазов, кой е цар Калоян, колко е 2+2, каква е разликата между гълъб и гугутка, хеле пък формулата на водата.

В традиционното училище барем им наливат в главите нещичко, пък каквото запомнят. Ако ги оставим да учат каквото си искат ще стане страшно.

Днес училището е по високотехнологично, отколкото преди 30 години, но учениците знаят по малко. Наистина ли смяташ, че като пишат на таблети, ползват компютри, и електронни черни дъски с течни кристали нещо повече ще им влезе в главите?

Това за адобето ме разсмя-силно. Ти имаш ли си на идея колко струва програмното осигуряване? А колко струва поддръжката? Това са едни от най скъпите неща днес.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ворфаксе, хубаво си го казал с дистанционното обучение и научаването през интернет само на това което ти е полезно и нужно. А какво правим с хората които ползват инернет заради новото порно с Джена Джеймисън, новия хит на Азис, и новия блокбастър на Холивуд?

Нямал съм предвид всеки сам да определя какво да учи в никакъв случай. Повтарям се, обаче в САЩ в колежите им не ти казват "ти ще учиш това и това", а ти казват "избери си измежду тези". По макаренковски продължаваме да градим тухли, а в САЩ е издигната в култ индивидуалността. Не казвам да ги копираме 1:1, а да се поучим от тях. Интересни мисли поражда и защо националният танц на българите е хоро. В хорото няма индивидуалност. Всички са копия на един образ. Няма волна програма. Има мотив, който се повтаря до припадък. Ето това сме ние. Може да е вършило работа по време на турското робството, но клишето "съединението прави силата" мултиплицирано с онази притча за съчките, която научих (от тук) че е мит по целия Балкански полуостров, май единствено ни учи на глупова безотговорност. Затова в САЩ имат супергерои, където един Рамбо мачка цяла войска, а в България имитацията на порноактриси пеещи чалга и надути от стероиди мошеници е еталон за поколения от две десетилетия. Произвеждаме тухли. Повтарям се, обаче си заслужава и да се потретя, защото се подминава, сякаш изобщо не съм го казал.

Днес училището е по високотехнологично, отколкото преди 30 години, но учениците знаят по малко.

Първо, не е вярно, че училищата днес са по-технологични отпреди 30 години. Високотехнологичната вълна засяга бита на учениците и тъкмо това ги отблъсква от тъпото училище. Тъпо, защото то не може да се конкурира с начините за обземане на внимание, заангажиране на сетивата и поднасяне по алтернативни начини на информация. В днешното училище "високотехнологичната" революция се изразява в ползването на няколко мишки на един компютър, интерактивни уроци, дето цъкаш като гламав с показалка, която работи когато си поиска и употребата на компютри в компютърните часове. Относно първите печелим награди като за световно, а са едни мега-ултра-хипер тъпанарски пособия, които за нас са новина, а в Европа са практика от преди поне 20 години. Даже прожекцията на филмчета кадър по кадър (не знам как се казват, но вероятно се сещате за какво говоря) са по-интересни, а аз имах такива преди повече от 20 години. За малоумните "уроци" поднасяни по този начин и подминаваната престъпно вреда за детските очи няма и да коментирам. Тези интерактивни уроци, които ползват прост прожектор в затъмнена стая и показалка с която се дращи, вместо с химикал или тебешир упорито се въвеждат сред най-малките и повярвайте ми никога няма да се създадат уроци за по-големите, единствено и само за да целунем разни инспектори от ЕС, че видиш ли нещо правим и се развиваме. Освен, че вървим назад, това е самоцелна и с нищо непродуктивна тенденция. Толкова за високотехнологичността в училищата ни.

Това за адобето ме разсмя-силно. Ти имаш ли си на идея колко струва програмното осигуряване? А колко струва поддръжката? Това са едни от най скъпите неща днес.

Сега за Адоб-ето. Да, имам си представа колко струват продуктите на Адоб. Имам си на представа и колко е средно бюджета на едно средно училище. Ще ковства 0,01% от бюджета му, но това което пропускаш е, че ТОВА е нещото, което има реално и практическо приложение в днешния свят. Защото компютърната грамотност беше да знаеш да пишеш, после да владееш и Excel, после Access, PowerPoint, пощи и интернет. Сега в нашето родно образование се говори към зрелостните изпити освен български и математика да се изпитва и по информационни технологии. Не го повярвах, че някой е прогледнал, обаче и да не искаме ще открием топлата вода съвсем скоро. За поддръжката не те разбрах, няма такава. За цените пък, ако не знаеш и операционните системи не се закупуват от училищата, а от Министерство на образованието. Интернета и той е безплатен от там. Отделно даже на МОН може да му излезе без пари, ако такива компании инвестират в образованието ни с лицензите си, защото това е признание за тях. Не, че имат нужда от него, но техния манталитет е друг. Това няма да е прецедент, аз лично съм получавал преференции, затова че администрирам образователен форум.

Когато човек избира не бива да се ограничава до това колко влага, а до това какво е отношението с това което получава. И смело мога да кажа, че най-големите инвестиции връщат най-големите акции. В технологичните компании на Запад неизменно присъстват българи. Защото сме добри в това и защото тук няма приложение на наученото. Пиша много, обаче се подразних, че заради 5 000 кирливи лева, бъдещето на нацията ни няма и никой не се сеща да му предостави възможност да овладее векторна и растерна графика, аудио и видео обработка, флаш, ефекти и прочие. Само за прожектори, интерактивни бели дъски (това е устройство) и бели дъски са похарчени двойно, при наличието на компютри на които децата се учат да натискат буквите по тях.

Подмина и всичко останало за което говорих и най-вече времето като потенциал и като най-голямото богатство, което човек може да има. Днес слушах новините, че в Дания ли, Норвегия ли беше, работния ден се вдига от 7 на 8 часа и с това ще се спестят 5 милиарда евро.

И остана за ценностите. Ценностите не зависят от достъпността до порнография, както и от това колко близко живееш до църква. Ценностите са устойчиви норми в които човек е възпитан и е пълен абсурд да се твърди, че някой става простак, слаб ученик или ексхибиционист, защото в Интернет има информация за изброените.

Интереса към голотата винаги го е имало и той е бил задоволяван по един или друг начин. И в житата толкова анален секс са правили, колкото аз порно не съм изгледал. Това, че не се е говорило за това или никой не го е снимал с телефона си, не значи че не е съществувало. Свян е имало повече - да, но аз не смятам, че в днешният динамичен свят скромността е добродетел.

Нещо и за примитивната пещерна технология на мазане:

За отпечатването на неделното издание на The New York Times се използва хартия, добита от 75 000 дървета!

Всяка година само в САЩ се отпечатват 2 млрд. книги, 359 млн. списания и 24 млрд. вестника!

Само през 2008 г. американската книжна и вестникарска индустрия е използвала за дейността си около 125 000 000 изсечени дървета.

Около 324 литра вода се използват за производство на 1 кг хартия!

Всяка година над 350 милиона касети с тонер се изхвърлят на сметища. До 2012 г. 500 милиона касети за лазерни и 1,8 млрд. касети с мастило ще бъдат изхвърлени в сметища.

Отделно вредни емисии, малотрайността, брак, обезлесявани и унищожаване на биологичното разнообразие...

Хартията е гениално решение, което се конкурира по унищожаване на планетата с транспорта. Сега се сещам за предполагаемата причина на Великденските острови да изчезне местното население - били изсечени всички дървета за да се предвижат техните тотеми. Боговете им са ги убили, интересен парадокс...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Радвам се, че ми отговори, та да направим дискусията.

Първото което си казал е народопсихология. Усещам, че и ти като Невски и Алвата се срамувате от народа си и смятате, че българите трябва да сменят чипа си, за да станем като американците, и това е единствения път към успеха ни. Е аз не мисля така, и не виждам нищо лошо, ако си останем такива каквито сме, и се опитваме да използваме силните си страни, вместо пречупваме хората.

Аха, разбрах. Вкъщи учениците имат компютри, интернет, таблети и им е интересно. А в училище няма и им е тъпо. Склонен съм да се съглася, но не съм склонен да мисля, че наличеето на модерна техника ще ги накара да учат повече.

Да в САЩ са индивидуалисти, и сами избират какво да учат. Та цял свят им се смее, защото нямат никаква обща култура. Това при тях си има и силните и слабите страни.

Това за преференциите беше много интересно). Да, те ще ни дадат цялото си програмно осигуряване за да кажат "Ето МОН ползва продуктите ни". Преференции ще дадат само защото МОН ще купува от тях в големи количества за много пари. Може да е безплатно, само ако се ползва Линукс, което няма как да стане.

Имаме примера с държавната администрация, където се говори как от Майкрософт бутнали едни пари и държавата купи софт на доста солени цени. Предчуствам, че така ще стане и в образованието.

Времето, да, времето е ценност. Най голямата. И винаги е било. Във всички сфери. Въпросът е, че огромната маса от хора няма да идат да научат нещо в това свободно време, а ще се напият като смоци.

Колкото до зелената енергия. Пестенето на хартия. Не съм сцециалист, не мога да говоря с факти, но май днешната политика "купи хвърли купи" с всякакви електронни джаджи не е особено зелена. Всички тия компютри, телефони, таблети които сменяме толкова често не са произведени от биологично разградими материали като хартията.

Тъй че, всичкото това модернизиране е за да сме в крак с времето, но никак няма да реши базисните проблеми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Усещам, че и ти като Невски и Алвата се срамувате от народа си и смятате, че българите трябва да сменят чипа си, за да станем като американците, и това е единствения път към успеха ни.

Не, аз го казах съвсем ясно - не искам да сме като американците, искам да се поучим от американците. Американците пък има какво да се поучат от нас българите. В случая става въпрос да се вземе изпитана с времето технология, която дава резултати, стига да е приложима в конкретните условия. Защо българите са голяма работа като потенциал? Ами защото сме на кръстопът, а само който не е минал оттук, той не си е оставил семето. Ами защо ни е срам да вземем нещо от света и като идеи? Нали имаше една приказка, че ако имаме по една ябълка и си ги разменим, пак ще имаме една ябълка, обаче ако имаме по една идея и ще останем с по 2 идеи? Мен ми е супер гадно комплексирани български гаменчета да оприличават половин милиард народ, който е европейски преселници, за прост, при положение, че е доминираща сила в света, в политически, в икономически, в спортен, в научен и прочие аспект, да му се лепят долни етикети и то само като оправдание защо не сме като него и защо всъщност сме нещо повече. Тази комплексарщина не ни позволява да почерпим мъдрост от една млада цивилизация, която в много отношения е минала стария свят/континенти. Тази ограниченост базирана на холивудски бози ни кара да се бием в гърдите като намбър 1, с доход какъвто имат кучетата в други страни. Редно е малко да преклоним главица и да признаем чуждите успехи, не за да омаловажим себе си, а за да вземем наготово ноухау, което да ни извади от дупката. Защото да даваме акъл на баща си как се правят деца е точно показателя, който ни прави глупавите, независимо колко велики се мислим ние.

Склонен съм да се съглася, но не съм склонен да мисля, че наличеето на модерна техника ще ги накара да учат повече.

Frujin Assen, (или накратко Фружин, ако нямаш против) има два аспекта поради които електронното обучение би могло да бъде наистина революция, а не примерно мода. Първият аспект аз вече по-обстойно разгледах и той се изразява в спестяването на огромни ресурси - пари, време, земи и прочие. Аз зададох въпрос и по-назад. Ако днес някой ти каже, че със същите задължения, които си имал и до сега, ти се отпуснат 5 години живот повече, ти ще се противиш ли? Вярно, може да ги пропилееш, както и сегашната система ги пропилява, но може и да ги оползотвориш с нещо полезно за себе си, за нацията си и за целият свят, защо не. Защото заетостта ни е онова, което аз наричам съвременен феодален строй. Ето защо вчера по телевизията се възмущават, че от 7 часов работен ден в една европейска страна ще го правят на 8. Ти казваш: "голям праз, че ще имам свободен час, аз мога да гледам Азис как си върти гъза", обаче тея милиони, които са имали час и сега им го вземат се чувстват като на... таковани, меко казано.

Второ. Наличието на мултимедия аз вече изброих с какво превъзхожда и най-добрият учител, но има и нещо, което е просто очевидно. Това е нивото на ангажираност на човешките сетива. Повярвай ми, едно дете, докато си бърка в носа, може да запомни много повече за Амазонка докато гледа видеоматериал, отколкото ако учител му фъфли.

Да в САЩ са индивидуалисти, и сами избират какво да учат. Та цял свят им се смее, защото нямат никаква обща култура.

Не, тук грешиш. В случая глупаците се смеят на умния. В САЩ нямат обща култура защото не им трябва, а не защото не са успяли да я усвоят. На един средностатистически американец му е през оная работа къде се намира България. Това е истината. На един средностатистически американец не му трябва да знае български език, защото си има свой континент и свой свят. В тези условия кой трябва да се срамува, че трябва да учи чужд език, за да се котира на пазара за човешки стоки? Коя държава няма самочувствието да има закон за защита на езика си, какъвто всяка западноевропейска страна има? Има една мисъл, че умен народ не може да остане беден. Изглежда българите смятат, че има няколко изключения и те са все в подкрепа на неговата байганьовщина.

Имаме примера с държавната администрация, където се говори как от Майкрософт бутнали едни пари и държавата купи софт на доста солени цени.

Предчуствам, че така ще стане и в образованието.

Дай боже. Иначе аз съм работил в комерсиална фирма със споменатите продукти на Адоб. Лиценза им се избива за половин месец. Аз затова не те разбрах каква пречка е за теб на бъдещето на държавата, демек децата, ако някой е забравил, да се предостави бъдещето на технологиите. Ако искаме професионалисти, трябва да ги обучаваме с професионални програми. Аз вярно не съм кандидатствал за секретарка, обаче владеенето на офис пакета изобщо не ми го брояха за нищо в личната автобиография. И пак повтарям, разликата е от небето до земята да имаш програми с които можеш всичко и такива, които са като заместителите на киселото мляко, демек докарват го само на външен вид.

Не съм сцециалист, не мога да говоря с факти, но май днешната политика "купи хвърли купи" с всякакви електронни

джаджи не е особено зелена. Всички тия компютри, телефони, таблети които сменяме толкова често не са произведени от биологично разградими материали като хартията.

Тъй че, всичкото това модернизиране е за да сме в крак с времето, но никак няма да реши базисните проблеми.

Никакви инвестиции няма, аз затова ти писах, че високи технологии в училище НЯМА. Голямо събитие беше превода на Windows на български. Има поръчки за електронни уроци за начална степен. Не знам колко са европейските субсидии, но министерство на образованието в тази насока инвестира колкото да не е без хич. Издателства правят разни неща, на своя отговорност и за своя печалба.

Купуват се, подновяват се компютри, то без това не може. На теб ако ти се иска децата ти да учат информатика без да имат компютър в училище, добре. Но това са жалки пари. За средно голямо училище, нали бюджетите са делегирани, издръжката е над 1 милион лева. Компютърна зала струва 20 000 лв., за такава знам. Парите са да се харчат.

Тъй че, всичкото това модернизиране е за да сме в крак с времето, но никак няма да реши базисните проблеми.

Никога образованието не е имало за задължение възпитанието. Това е отколешна заблуда заради която родители се карат на учители, защо те (родителите) не са успяли да възпитат нормален човек, а говедо, което да саботира учебния процес. Базисния проблем е държавното беззаконие и родителска неангажираност, която създава свободия и морален упадък. Аз за тях не говоря. Аз говоря за други проблеми - икономически прогрес, жизнен стандарт, БВП, свобода.

Нещо и за рециклирането, защото ти не си убеден, че разхищението, което хартията прави със земните ресурси, е чудовищно:

Тегло: "Властелинът на пръстените" тежи 2 килограма, а ел. четец побиращ десетки хиляди страници тежи 200 г и е джобен формат. На 1 TB могат да се съберат близо 1млрд ел. книги с размер от 100 КВ.

Цена: Ако приемем, че човек прочита по 20 книги на година. Средната цена на една печатна книга е около 20 лв. Следователно четящият човек ще похарчи 20 х 20 = 400 лв., купувайки си хартиени книги. Същите тези книги се предлагат в електронен вариант средно на една трета от цената на печатните (около 6 лв.). Следователно сметката показва 20 х 6 = 120 лв. или с други думи икономия от около 280 лв. при къпуване на електронни книги. Отделно са различните лицензи за свободен обмен. Затова още през 2011 г. най-големият световен пазар на книги Amazon отчете, че е продал повече електронни, отколкото книжни книги.

Изобщо това е една друга тема, за и против електронните носители, в която битка хартията губи тотално. Като разходи, като замърсяване, като компактност, като цена, хартията е онова, което са грамофонните плочи. Книжната, а не електронната книга е причина за разваляне на зрението с неравномерното си осветление и изкривен образ. Мишката изяде книжката отдавна...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Електронните носители са предпочитани, защото са по удобни (можеш да си носиш библиотеката с теб), а не защото са по зелени.

Ей сега, по нощите се случи да си поговоря с програмист. Човекът е професионалист, и от това се храни. Според него, най сладкото нещо за всяка софтуерна фирма е държавното учереждение. Защото не е само да купиш продукта, иска и скъпа поддръжка, ъпдейти, хотфиксове, пробиви в сигурността и прочее. Въобще, ще излезе много солено на МОН.

Имаме специалисти, и умни момчета, защото през пиратските тракери ползват вкъщи кракнати версии на ужасно скъпи програми. Уиндоусът за студенти мисля беше 60 или 80 лв. Най простото.

Намерих сайта на майкрософт 85 лв уиндоус 8 за студенти. http://www.microsoftstore.com/store/mseea/bg_BG/pdp/ThemeID.30303100/productID.275082200

Ето го фотошопа

dobe Photoshop CS6

Информация за продукта:


Adobe ® Photoshop ® CS6 обработва цифрови изображения с мощни нови
инструменти за обработка на фотографии и нови възможности за комплексни
селекции на изображения, реалистично оцветяване, и интелигентно
ретуширане. Насладете се на крос-платформена 64-битова поддръжка и
широка гама подобрения ускоряващи работният процес.


Постигнете добри резултати само с няколко стъпки, при премахне на
шума, пикселизиране, изостряне, и създаване на HDR изображения.


Разгледайте нови творчески възможности с огромна прецизност и
свобода. Лесно селектиране на сложни елементи, например коса. Създаване
на реалистични живописни ефекти. Възможност за премахване на всеки
визуален обект от редактираното изображение интелигентно запълване на
неговото място.


Ускорете работния процес с бързо изпълнение върху 64-битов Windows ®, по-гладки ефекти благодарение на GPU-ускорените функции.



Системни изисквания от сайта на производителя



Лиценз:


Лиценз EDS.


Софтуерният продукт се даунлоудва от сайта на производителя.


Лицензионен сертификат със сериен номер се даунлоудва от сайта на производителя.


Продуктът може да се инсталира на 2 компютъра, който няма да могат да го използват едновременно. Например:


Офисен компютър и домашен компютър.


Офисен компютър и мобилен компютър



Съдържание на пакета:


Акаунт на сайта на производителя с възможност за даунлоуд на пълната
версия на продукта и сертификат със сериен номер удостоверяващ неговата
легалност.


Цена: 1620.00 лв.
1620 лв за едно копие на фотошоп !!!
Честито на МОН ако реши да купува. Разбира се, за големи клиенти и за училища ще направят отстъпка. Колко да е тая отстъпка? 50%-70%, и това е само една от многото нужни професионални програми без които компютъра е просто център за развлечения на който да се любуване на задника на Азис.
Ето го и офиса.

Абонаментът за Office 365 Small Business Premium e $149,99 на година или
$12,50 на месец за един потребител. Продуктът включва допълнително
програмата Lync. Абонатите ще получат 25 GB пространствo за съхранение
на поща и 10 GB в облачно хранилище. На всеки потребител допълнително се
отделят 500 MB.

Цените на локалните пакети Office 2013 Home
& Student, Office 2013 Home & Business и Office 2013
Professional са съответно $139,99, $219,99 и $399,99 с възможност да се
използват на един компютър.

Както виждаш, електронизацията ще излезе ужасно солена на МОН. Не казвам, че трябва да се върнем в 19 век, но всеки си простира краката според чергата, а нашата държава е бедна и няма възможности.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Фружин, не знам откъде да те почна.

Твоя приятел работи на частни начала и естествено, че предпочита договор с държавно учреждение, защото е коректно и няма да закъснее плащане от него.

Първо, договор при обществена поръчка се сключва с този, който предложи най-изгодната цена.

Второ, CS5 версия е 700$, с лупа не можеш да откриеш разлика с CS6.

Трето, отстъпка за количество със сигурност ще има, а затова че е за образователни цели също може да си издействат преференции.

Четвърто, аз вече ти казах, че много повече пари се харчат, но за глупави и вредни апарати, които не допринасят за уменията на учениците, а само за привличане на вниманието, което чудо трае три дена.

Пето, ти си луд за да наречеш 5 000 лв. солена цена за МОН!!! Не за МОН, за личният бюджет на средно голямо училище това е НИЩО. Казах ти, за училище с 400-500 ученика бюджета е около 1 милион лева годишно. Нека ме поправи някой, ако имам малко отклонение.

Шесто, никакви фиксове и поддръжка няма, изглежда твоя частник просто е свикнал с перо на допълнителни доходи. В училищата има длъжност завеждащ компютърен/рни кабинет/и, на който му е работа да поддържа и оправя компютрите. Откъм софтуер спокойно може да се закупува нов през 5 години, което прави 1000 кирливи лева годишно, които никой не се сеща да отпусне за да направи образованието актуално, модерно, интересно, полезно. Южна Корея даде 2 милиарда долара за електронни учебници и остави хартията само за бърсане на задните си части, защото въведе таблетите. Модернизацията в образованието в една от най-напредналите технологично страни е на обща стойност 10 милиарда долара. А ти ми се циганиш за 1000 лв.? Сериозно ли? И когато Борисов ни прати да пасем овце, нека не се възмущаваме, а да сме наясно ще влагаме ли пари в информационните технологии или само се чешим с гегата, защото всъщност нямаме намерение да учим и съответно работим и произвеждаме такива продукти.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Ворфакс, незнам доколко си на ти с ай ти технологиите. Говоря това което съм чул от неколцина приятели по навътре от мен в тази материя. Ако греша не е умишлено. Това да купиш някаква програма и да караш с нея еди какво си време- така не се прави. Трябва да си в крак с технологиите, иначе файда от компютърното обучение и таблетите, ако са изостанали с доста години.

Поддръжка от самото училище на програми може да има, само ако продукта е с отворен код. Иначе, програмната поддръжка е даже по скъпа от самия продукт и се заплаща. Това не е като да си свалиш у вас от замунда фотошоп, да го кракнеш и като нещо се обърка да псуваш. Част от поддръжката е, като не ти тръгне програма, не сам да се чудиш, да четеш, да викаш приятели, а звъниш и задаваш тъпи въпроси, изпиляваш нервите на съпорта докато програмата не ти тръгне, така както ти искаш. Все пак-платил си си, а който плаща поръчва музиката. Наско (програмиста), ми се оплакваше преди време, как го оставили съпорт че нямали хора на някакво време и неграмотни, нахални и арогантни клиенти щели да му докарат инфаркт. И не можел да им каже нищо, защото като им каже 2 приказки на въпреки и изхвърча. То затова е измислен и отдалечения достъп, като не може глупавия клиент с претенции да се оправи, съпорта отдалечено му оправя бакийте.

От твоите думи оставам с впечатление, че училищата имат много пари. Ми да земат барем да дигнат заплатите на тия учители. Че те останаха само тези които са в предпенсионна възраст. Млади учители (които по принцип са по на ти с технологиите) заради заплащането не желаят да стават учители.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ми, много съм навътре. Инсталацията е далеч по-проста от кракването, пачването, рязане на хостове и т.н. Не забравяй, че в учебните заведения също има професионалисти преподаващи по съответните дисциплини. А ако по някаква причина нещо се обърка има си поддръжка, безплатна.

Промените във версиите са често козметични, а и вероятно сам се досещаш, че 95% и от функциите на произволна програма от Офис пакета никога не си използвал. Несъмнено си има разни екстри, без които спокойно мога да мина, по простата причина, че професионалните програми не само предоставят невероятни възможности, но и множество методи за да се постигнат. Снимките на НАСА от кацането на Луната са обработени с Photoshop, но досещаш се не с CS6. Писах 5 години годност, но и това е пресилено. Windows XP още си върви, а е от 2001 г. Като изключим мощността и работата на триизмерни игри, можеш ли да посочиш нещо с което не се справя?

Не знам за каква поддръжка говориш, когато отбора печели смени не се правят, така и програма като работи не се пипа. Никой не говори да я пренаписваш, това е абсурд. Поддръжка искат мрежи, някакви бази данни, държавни протоколи за секретност и т.н. Аз съм работил в държавно учреждение и там секретността се изразяваше в употребата на ftp. Пак повтарям, имаше си човек за тази работа, като длъжност, и никого не сме викали. В моята фирма един принтер не щеше да се сподели в мрежата. Извикахме човек от фирма срещу 10 лв. Чудя се пари за каква поддръжка може да се искат!?



От твоите думи оставам с впечатление, че училищата имат много пари. Ми да земат барем да дигнат заплатите на тия учители. Че те останаха само тези които са в предпенсионна възраст. Млади учители (които по принцип са по на ти с технологиите) заради заплащането не желаят да стават учители.

Вдигнаха ги в началото на астрономическата година (със задна дата) с около 100 лв. Пари имаше, и пари се връщат в общината, защото училищата са на общинска издръжка, а не държавна. Нали заради учителската стачка държавата реши, че ще парира бъдещи протести, ако прехвърли издръжката на общините. Пари се връщат защото остават и за да се натрупат пари за по-големи покупки - дограми, парни котли и т.н. Май и директорите намазват някаква филия от това...

Относно заплатите, Борисов забрани да се вдигат на учителите. Те са някакъв мелез, който има задълженията на държавен служител, но не и правата му. Със заповед на министъра на образованието беше позволено вдигането на заплатите и затова такова има.
Какво отсяват ниските учителски заплати в тази нископрестижна професия като кадри, по-добре да не зачекваме...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

ОТ

"По макаренковски продължаваме да градим тухли, а в САЩ е издигната в култ индивидуалността." - Vorfax, абсолютно няма такова нещо. В сащ е издигнат в култ колективизма, мрежовото мислене, мрежовостта, както щеш го наречи, но то1но на сащ им сменят чипа от известно време - кой им го сменя - ми образователната им система го смена - по посока тотален колективизъм; но американците поначало са доста по колективистични от нас, обществото им винаги се е въртяло около колективите, там основната единица е локалната църква, където всяка неделя общността препотвърждава единството си - или поне е било така до неотдавна, и все още е така в по-голямата част от америка. Но така или иначе това, което е в култ понастоящем в америка е колективът, общността, обществото - то все си е колектив. Надминали са с няколко обиколки най-колективистичните времена в СССР, без преувеличение.

Тука преди време Глишев беше споменал - с основание, за клубовете като типична черта на англия, ей това клубно чувство е изява на същия англосаксонски колективизъм, който е от векове - а може и хилядолетия, типичен за англосаксонците и е много подчертан и в сащ, и напоследък дори съвсем се уляха. Всъщност СССР с пропагандата на колективизма като начин на живот е опит да се вземе най-доброто" от англосаксонците, имитация на неща от англосаксонския свят които комунистическите идеолози са намирали за полезни и положителни. Но сащ и англия са оригинала на колективизма и са непостижими. А защо не и германия. Те са буквална противоположност на разхвърляния и дезорганизиран славянски изток, към който принадлежи и българия, където колективизъм на практика отсъства (като във вица- един българин - хайдутин, двама българи - чета, трима - чета с предател, 4-ма - осем тренжора по футбол и т.н.) България е абсолютно анти-колективистична, т.е. противоположното на това - ами клише - в което вярваш. Поздрави.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ми... не съм съгласен. Ходенето на църква не те прави колективен играч. Мисля, че тук няколко понятия са объркани. Американците имат гражданско общество, но те са индивидуалисти. В България индивидуалността е сведена до минимум. Хората масово нямат вкус и нямат мнение. "Мода" тук значи да копираш парцалите на фолкдива, а мнение за политика примерно е да гледаш Шоуто на Слави. И противно на твоите представи българите са тотално безгръбначни по отношение правенето на каквото и да било сами. Българите ходят на пазар заедно, напиват се заедно, пътуват заедно, ходят на почивка заедно, не могат едно лозе да прекопаят, ако не са заедно. Българите нямат дебел врат, защото не си вършат работата сами. Това е народопсихологията, която аз наблюдавам през живота си. Българите са стадо и по лесния начин на манипулиране и по стереотипа, който имат на живот. В България няма еталон на големия атлет или на големия мозък. Двата образа са просто отритнати от обществото луди, които засенчват общата сивота. Да имаш силни лични качества е просто повод да бъдеш мачкан, да ти завиждат, да ти пречат. В САЩ американската мечта е да постигнеш всичко със собствените си ръце и ум. Повтарям, собствените.

Нещо повече, българите не харесват различните. Умните са "зубрачи", а атлетите "зобат". Никакви успехи не могат да бъдат приети за заслужени, а собственика им за достоен или заслужил ги.

България - страната на хорото. САЩ - страната на супергероите. Намерете отликите.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Ами в грешка си, уважаеми. Може да приписваш личните си разочарованния на българския народ, но не те знам, да не спекулирам. Всеки има право да вярва, в каквото си иска. Като искаш да вярваш, че американците са "индивидуалисти" - вярвай си. Общество=колектиув, ние сме такива индивидуалисти, че май дори нещо толкова елементарно за колективистичните етноси не можем да разберем. Народ = колектив=общество. Самият израз "team-work" e американски, ние дори такова понятие нямаме, и идея си нямаме какво е това колективизъм и колективен дух. При нас е външно. При тях - абсолютно естествено. Ние се "спасяваме поединично" и "орташката работа - кучета я яли". Но, отново - вярвай в каквото си искаш. Та това няма никакво значение. Поздрави.



Погледнах курсовете от хиперлинка за онлайн образованието. Мешавица /между пропаганда и знания,но няма съмнение, в онлайн образованието е бъдещето, и там интернет променя играта. Вероятно ще има ножица м/у офлайн и онлайн образование - второто скъпо и социално престижно, първото евтино и универсално достъпно, и близко до кажество до второто, но социално непрестижно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Народ = колектив=общество. Самият израз "team-work" e американски, ние дори такова понятие нямаме, и идея си нямаме какво е това колективизъм и колективен дух.

Както и предположих, не правиш разлика между различни понятия. Това равенство трябва да се замести с други знаци. Отделно си направил погрешния извод, че щом българите не са индивидуалисти, то значи трябва да са добри в колектив. Разликата е като група и екип - и двете са множество от хора, но едното е формално, а другото - не. Учебните класове са пример за формална група. При формирането им не са взети никакви индивидуални черти, като изключим възрастта, така както и американците за които говориш ходят в една църква, но общото е само религията им. Колектив ли са, екип ли са - не.

В САЩ да бъдеш различен е издигнато в култ. В България единственото различие, което скандално пълни жълти вестници, е да си гей.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

"При формирането им не са взети никакви индивидуални черти, като изключим възрастта, така както и американците за които говориш ходят в една църква, но общото е само религията им. Колектив ли са, екип ли са - не." - не, приятелю, виждам, че и идея си нямаш. Не го приемай лично. Колектив ли са хората, които ходят на една църква в америка - да, абсолютно. А дали са екип? Ами рабира се, капата ни ти паднала, ако си даваше сметка. Само в българия от всички страни, които познавам, "всяка коза на свой крак". Българите сме тежки и безнадеждни индивидуалисти. Това ни е най-големия кусур, проклятието. Толкова сме оперирани от колективизъм, че дори не разбираме понятието, поне повечето от нас. Дрги кусури като народ нямаме. Но безднадеждната обърквация пред идеята за колективизъм, пред самата концепция, ни тежи. Но отидохме далеч в офтопика, дистанционното обучение е добро начало, израз на колективния дух на америка, започна от МИТ - масачузетс, които преди 10-тина години качиха почти всичките си курсове от бакалавърската степен безплатно, онлайн, свободни и достъпни за всички членове на обществото, като израз на прекрасния дух на колективизъм и обществено чувство у американския народ, което чувство МИТ така добре олицетворява. Виждам че европа малко по малко започва да навлиза в безплатното онлайн образование, но има да извъви известен път, началото обаче е добро. Без съмнение един ден шпоне Софийския университет ще направи същото. Но като познавам индивидуализма на българина, ще има крясъци за авторски права на преподаватели и ослушване дали пък някой няма да плати някой лев, как така безплатно и достъпно за обществото, та, може би няма да се осъществи в БГ веднага, но един ден - със сигурност.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еми, не си прав. Учил съм мениджмънт и този, който не знае значението "екип" очевидно си ти, най-вероятно защото по нашите ширини това е непозната дума. Не може да вкараш тълпа на едно място и да я наречеш екип. Даже да я обучаваш да бъде екип, пак може да има пречки да стане такъв. И колектива от ерудирани учители също в общия случай не е екип. Ти под "екип" май разбираш хора вършещи една работа, а условията група хора да станат екип са дълбоко психологически. Ако слушаш по телевизията как всяка формална сбирщина става "екип" защото и е платено/пратена/заръчано да свърши нещо, добиваш напълно погрешна представа.

Индивидуализма и колективизма разглеждахме в контекста на това доколко обучаваният има някакви права на обратна връзка и избор в начина си на обучение. Точно по макаренковски, току виж сега си се съгласил, еднаквата учебна програма урежда еднотипни знания при завършване. Някак си звучи логично. Макаренковски е бавните да се бутат, а бързите да се дърпат назад. Когато някой усвои някоя наука и иска още, какво му предоставя училището или университета? Нищо. Когато някой не се интересува от дадена дисциплина, какво улеснение или компенсация получава за това? Никакво. Хората не са еднакви за да им се тъпчат знания на конвейр. Американската методика на избор на дисциплини (мисля, че само част от тях са такива) стимулира интереса към ученето и в крайна сметка усвоеното накрая. България беше известна с високото ниво на средното си образование изразяващо се в учене на всичко. Съжалявам, но аз съм жертва на тази система. Приложението на тази всичкология така и не видя бял свят в моя живот. Единствено литературата да ми е помогнала да мисля по-добре и до там. Човек трябва да учи това което го интересува и засяга. Не е случайно, че откак завърших научавам много повече отколкото когато следвах. Това не е ли парадокс?

407354_465528260160227_382551511_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наистина прекалихте с ОТ-ка, както и с лични квалификации, както и народностни такива (форфакс за теб се отнася). Безпорно колективизма и индивидуализма сигурно има отношение към темата, затова го разглеждайте в контекста на темата, сигурен съм, че за тях има други теми (Ники и Алвата не биха пропуснали това ;)).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хартията... няма нужда от посредник за да се извлече информацията в нея...

Току що гледам филм и се сетих за твоите думи. Ползвам SpeachLab - гласово възпроизвеждане на субтитри от няколко години. Не е вярно, че извличането на информация от книгите е без посредник. Учат ни учители в продължение на няколко години, което умение се налага да усъвършенстваме десетилетия. И макар да го приемаме за закономерност, официалните данни показват, че след целия този процес половината от завършилите средно образование в България са напълно или частично неграмотни.

Исках само да обърна внимание върху това как неудобствата са част от живота ни дотолкова, че ги приемаме за даденост. Като се почне от книгите и се стигне до банкнотите.

Съществува и електронна хартия и гласово четене и гласово писане посредством технологии. Аз преди няколко години бях пророка, че не просто ще изчезне хартията, но и нуждата от писмо и четмо РЪЧНО.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И тук идва една изненада, на която се натъкнах преди години - На някои места изискват мотивационното писмо да си го писал собственоръчно върху хартия... ей така две страници текст.

След това го дават на графолог и той прави експертиза : ) която се добавя към портфолиото за кандидатстване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И какво изненадващо има в това? Интересно ми е как графолог ще разтълкува това, че в практиката си ползвам и ръкописно и печатно писане, и с ляв и с десен наклон. И аз съм чел какви са изводите от това и те са толкова отнесени, че по-добре да се игнорират. Логичното, когато назначаваш на сериозен пост е да извикаш някого на интервю.

Във всеки случай графологията се ползва, защото писането се практикува масово. Ако всеки от нас играеше балет, щеше изпитващите да са примабалерини.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Виждам, че има затруднения, та да припомня :grin:

Образованието е начин на живот! (хубаво е, ако е възможен избор, но почти винаги изборът е с неяснота по ...бъдеще.)

И още:

Образованието е онова, което остава, след като сме забравили всичко научено! :glare:

Демек, трябва да влиза и възпитанието по време на обучение, щото се градят и морални ценности. Затова е нужно и разнообразието по време на учебния процес, дори и в рамките на една дисциплина, един учебен предмет - иначе, ще се създават само роботи. Технократи и юпита - като ги "парне" животът и сдават багажа - болести и ...Алцхаймер :grin: . Разнообразието в живия живот се поема нормално при добра доза интелект. Интелектът се постига ... с мислене, а за мисленето трябват почивки на мозъка. Да прогледне и встрани от обучението. А, обучението трябва да е такова, че да подклажда мислене - става с ... недоизказана логика, с предизвикани логически противоречия, т.е., почти всичко трябва да се учи във вид на интелектуална игра...

И, както се казва в една реклама по друг повод - това няма да отмени закона за гравитацията! :grin:

...

Редактирано от Малоум 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

vorfax, определено се изисква ограмотяване за да можем да четем и пишем, но това не е посредник. когато се усвои грамотноста, вече сам си способен да четеш и пишеш. Без необходимоста от техника. Можеш да вземеш книга на 300 и повече години. Може да е поизбеляла, може да е горяла, наводнявана, падала и търкаляна, може трудно да се чете, но се чете. Трябва само да я разгърнеш и да си грамотен. А грамотноста не е кой знае какво усилие. Можем да четем автор, писал преди 300г. В къщи пазим едни ленти брат ми как чете като дете. Ако не се погрижим да прехвърлим записа, може и да да не можем да ги слушаме след някое време. Записите са на 30-на год. След още 30 ще могат да се пуснат само в специализирани места. А книгата може да надживее мноооого автора си. Колко писма се пазят. Колко е-майла ще има съхранени след 100г. Интересното е, че писмото веднъж написано, трябва специално да се погрижи човек за да го унижожи (освен форсмажорните обст-ва). А емайлите трябва специално да се погрижиш да не се затрият. Нещо интересно. Все още важните институции пазят инфо И на хартиен носител като най-надежден. Освен по-съв.еменните. Лошо няма в съв.еменните носители, определено имат предимства. Аз от години ползвам СпийчЛаб-а. Да ми чете книги докато правя нещо друго. Но най-интересните теми от форумите си ги принтирам. И то не на струен принтер защото мастилото му се измива от вода; ако книга с такова мастило се намокри става почти нечетима. Последно време разчистих доста книги. Но не ги горя или рециклирам - давам ги на библиотеката. Най-най-най-ценните (според мен) книги ги купувам И за библиотеката :) Та според мен каквото и да правим, хартията ще си остане още дълго след нас и таблета, на който пиша.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

sirius, развиваш абсурден сюжет как хартията е по-трайна от електронния носител. Електронната поща е практически вечна. Сега, ако ти триеш, това е друг въпрос. Ако обаче искаш да "изтриеш" книжен носител, става трудно. Ако искаш да го копираш - пак. Ако искаш да пратиш книгата в Сибир за 1 секунда - невъзможно. Ако червеите я изядат - как ще я възстановиш? Къде ще побереш 20 тона книги? А къде ще побереш 200 тона?

Грамотността не просто е изключително трудна, но и аз ти писах нещо, което подмина - половината българи не са я овладяли. Имаше и интересни статистики, ама не ми се търси... че 30% от българите не са прочели нито една книга и т.н.

Четенето и писането са изключително трудни неща. Много се инвестира и в обучението на учители, които да те учат на това. Инвестира се в учебни заведения. Инвестират се години от живота ти, инвестира се в книжарници, в продавачи, в доставчици. Много се инвестира в самото печатарство. Инвестират се моите пари и твоите пари. Инвестира се това, което аз посочих като най-ценното в живота ни - времето. Странно ми е, че не го осъзнаваш и едва ли не трябва да се аргументирам с цифри. Половината промишлен добив на дървесина е заради печата. Белите дробове на планетата - дъждовните гори - са на път да изчезнат заради тази порочна практика. А 30% от книжните книги никога не стигат до читател.

Отделно в книжен формат не можеш да търсиш, не можеш да отбелязваш, да променяш шрифта или размера, да ползваш речници и справочници, да носиш със себе си навсякъде, да не цапаш от всекидневна употреба. Книжните книги са основен спонсор на индустрията с очила за развалени очи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако някой е неграмотен, то и с таблет ще е такъв. Мое лично виждане, ако някой не може да чете - не му трябва таблет. За персонално ползване, предимствата на ел.носители на инфо са безспорни. Лесно можем да имаме 200тона "книги" и лесно да ги затрием. Но според мен, държавата трябва да подържа И книжните книги - библиотеките. Ако трябва да акцентираме на образованието, то аз, пък и децата, ще имат пред погледа си всеки ден цялата семейна библиотека. Аз и сега имам много ел.книги, които не само не съм чел, но и съм забравил, че са някъде из компа.

Както и да е, не ми се спори. Споделих си личното виждане. Пак ще го повторя още по кратко. На държавно ниво, каквото е образованието в у-ще, книгите трябва да се подържат.

Хартията се рециклира много по екологично от колкото електрониката. Таблета/компа е чудесно нещо, но или се поврежда или морално остарява. Както върви, някой ден ще подритваме таблети по улицата. Вместо вестници. Но природата се справя сравнително бързо с хартията. За разлика от електрониката.

моят принцип е: "краката на земята, а главата където си ще". Да си пазим природата за да има какво да ядем, пием и дишаме, пък каквото си докараме отгоре е добре дошло.

Интересно ми е какво мислите по следния въпрос. Колко книги са необходими за живота на човек, по принцип. Ако трябва да носите книги през целия си живот, колко и кои ще са.

друг въпрос. има ли граница, след която човек няма да има нужда от книги. За да живее един спокоен живот сред природата (не казвам да подивее). Един вид, докога учим. Мъдреца нуждае ли се от книги(четене)? Нямам предвид чисто информативното инфо - колко е плътноста на водата напр.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!