Отиди на
Форум "Наука"

Създаването на България - географско положение и историческа мисия


Recommended Posts

  • Модератор История

Нема файда, те русо-варягите и Цимисхий тая част от България я обезвреждат.

Времемно и то слес кръвпролитни сухопътни битки.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Някакси не мога да да си представя вариант, в който Константинопол да не е столица, а граничен град. А и ромеите щеше да ги гони див реваншизъм като по време на Латинската империя и никога нямаше да се примирят с липсата на най-символичното място за империята си.

При всяко положение, ако Симеон беше имал невероятния шанс да сложи ръка на Константинопол, той щеше да премести столицата там. Само дето много се съмнявам наследниците му дали щяха да успеят да задържат този воденичен камък на врата си. За да владееш такъв огромен град, се иска огромна икономика. Най-малкото, за да изхранваш мегаполиса. А никъде в Европа по това време няма такава грамадна икономика, освен ромейската.

Културните, психологическите, народопсихологическите и прочее вреди от владеенето на Константинопол са отделен проблем.

Спандю за какъв са и на България тези пристанища.Със сигурност няма вонен флот почти сигурно няма и търговски.Враговете не нападат България по норе - за какво са му на Симеон тези пристанища.

Ресавски, ти упорито гледаш на историята с очите на един Златарски отпреди 100 години. Тоест смяташ, че историята - това са битките и военната мощ. Интересно ми е как тогава една Венеция успява още през 12 век да се впие като октопод или по-скоро като кърлеж в снагата на Византия, след като населението й е примерно 100 пъти по-малко от имперското, а армията й примерно 10 или 15 пъти по-малобройна. Истината е, че, ако перифразирам изтърканата мисъл на Клаузевиц, "войната е продължение на икономиката с други средства". Ние нямаме военен флот. Търговски също. Но контролирането на ключови търговски и производителни центрове като Константинопол, Солун, Атина и Коринт осигурява тържища, на които ще спират чуждите кораби. Тоест ще имаме изпреварила с 300 години ситуацията с българската външна търговия от 14 век, когато италианците идват "на крака" да търгуват... с всичките предимства за тях от това и с всичките вреди за нас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Географско разположение - кофти. Разположени сме в район, чийто естествен център е Константинопол/Истанбул и неслучайно на два пъти сме покорявани от империя, центъра на която е в този град.

Историческа мисия: мисля, че това не е някаква обективна даденост, в смисъл че една държава няма как да има винаги една и съща мисия - това е нещо, за което обществото в различните епохи има различна представа, например Симеон иска да става император на Византия, използвайки българските ресурси (което при успех би довело до заличаването на България), докато за българите в периода 1878-1944 (+/-) мисията на държавата им е съвсем различна.

Константинопол/Истанбул е връзка между два континента и това никой не може да му отнеме сигурно още дълго време, освен ако не станем свидетели на нов потоп.

Мисия на една държава не знам дали може да има, може би мисия на един народ. Аз не бих употребила точно думата "мисия", а "качество" и българите точно са доказали , че притежават качество да въдворяват ред в силно разнообразна културна среда, да организират държава, която просперира или поне е на средно икономическо и културно ниво, при това при най-различни идеологии /което говори, че няма мисия да се прокарва определена идеология, а по-скоро определено отношение/..

Ми не. Единственото конкретно сведение за търговията в България през 10 век е от "Повест временных лет" и от този летопис личи, че Дунав е за нас главната търговска артерия + крайбрежието на Черно море до Константинопол.

А за Дунав мост 2 и Румъния... нищо особено не е променил или изтласкал. Трафикът заобикаля пристанище Варна и минава през Констанца, което има 5 пъти повече обработени товари от Варна. От Констанца продължава към Букурещ и оттам се разклонява към Украйна и към Унгария, Полша, Австрия и Германия.

Напротив. Тя решава и определя всичко. Това, че сред родните медиевисти за 100 години и отгоре само един Петър Мутафчиев се намери да обърне внимание на географията като фактор в историята ни е проблем не на географията, а на медиевистиката ни.

Дунав може да е главна артерия, но крайните дестинации са чужди тържища и чужда държава определя условията за търговия на тях. Сега да давам ли пример и за Гърция какво измисли съвсем наскоро ? Проблемъте, че Византия определя цени, мита и всякакви други условия и ако се не лъжа това го има споменато поне в един източник. Не е въпроса само да произвеждаш и търгуваш, ами това и да е на сметка или да има някаква печалба все пак.

А за Дунав мост 2 и Румъния... нищо особено не е променил или изтласкал. Трафикът заобикаля пристанище Варна и минава през Констанца, което има 5 пъти повече обработени товари от Варна. От Констанца продължава към Букурещ и оттам се разклонява към Украйна и към Унгария, Полша, Австрия и Германия.

И според теб за какво го построиха този мост тогава. Отклонение от Костанца към Украйна и Полша - да, за другото не мога да кажа. Въпросът за две пристанища, кое да е печелившо или не е въпрос на далновидна политика. Да не забравяме, че магистрала Хемус все още не съществува. Ако въпросната посока, независимо по коя територия много вълнуваше Европа, досега щяха да са дали пари. Другата причина е, че не всички балкански държави са в ЕС и това също създава някои ограничения.

Аз също съм мислела какво би станоло ако не бяха слезли българите на юг от Балкана. Може би това, което става с Аварския хаганат. Изгодното географско положение е временно нещо, то се мени съобразно всеобщото цивилизационно развитие. Венеция е силна докато всичко се върти в Средиземно море, после се появява силна конкуренция при това с друга религия, а след туй пък идват географски открития и т.н. В българския случай вероятно за да оцелеят икономически е трябвало да се преместят на юг, а политически и идеологически и на запад, примерно. Така, че дълго време в конкретна епоха при конкретни условия територията между Дунав и Карпатите зависи политически и по отношение на търговията и се управлява от друго място или пък по-късно от няколко места /тоест е разделена по влияние/ и това не е случайно. Въпросът за мен е дали българското самосъзнание би оцеляло 1300 години, защото и унгарците и поляците по-късно са доста агресивни като поведение или съдбата ни щеше да е като на власите.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И според теб за какво го построиха този мост тогава. Отклонение от Костанца към Украйна и Полша - да, за другото не мога да кажа. Въпросът за две пристанища, кое да е печелившо или не е въпрос на далновидна политика. Да не забравяме, че магистрала Хемус все още не съществува. Ако въпросната посока, независимо по коя територия много вълнуваше Европа, досега щяха да са дали пари. Другата причина е, че не всички балкански държави са в ЕС и това също създава някои ограничения.

Аз също съм мислела какво би станоло ако не бяха слезли българите на юг от Балкана. Може би това, което става с Аварския хаганат. Изгодното географско положение е временно нещо, то се мени съобразно всеобщото цивилизационно развитие. Венеция е силна докато всичко се върти в Средиземно море, после се появява силна конкуренция при това с друга религия, а след туй пък идват географски открития и т.н. В българския случай вероятно за да оцелеят икономически е трябвало да се преместят на юг, а политически и идеологически и на запад, примерно. Така, че дълго време в конкретна епоха при конкретни условия територията между Дунав и Карпатите зависи политически и по отношение на търговията и се управлява от друго място или пък по-късно от няколко места /тоест е разделена по влияние/ и това не е случайно. Въпросът за мен е дали българското самосъзнание би оцеляло 1300 години, защото и унгарците и поляците по-късно са доста агресивни като поведение или съдбата ни щеше да е като на власите.

Погледни картата и може и да си отговориш сама защо построиха Дунав мост-2 и защо той няма очакваната натовареност. Или все пак да подскажа - Дунав мост 2 е построен, за да минава по него трафикът по артерията Солун-София-Видин към Средна Европа. Както и да отклони поне част от трафика по диагонала Истанбул-Одрин-София-Белград-Будапеща. А не за отклонява трафик от Задкавказието през Черно море към Централна Европа.

Магистрала Хемус не съществува, защото европейското финансиране, тоест германското, е насочено към коридори, които да са от полза за германската търговия. А такива са Видин-Солун и София-Одрин. Немците си имат Констанца-Букурещ-Будапеща и нямат нужда да наливат пари в успореден коридор.

Що се отнася до твърдението ти, че "изгодното географско положение е временно нещо, то се мени съобразно всеобщото цивилизационно развитие", единственият пример в новата човешка история за промяна на изгодно положение или по-скоро за възстановяването на изгодното географско положение е построяването на Суецкия канал през 1869 г., което отново възвръща в значителна степен статута на Средиземно море и Александрия като транзитни маршрути, каквито са имали до 16 век. България, която е на брега на задъненото Черно море, е била и е извън големия търговски обмен, който се е вършел, върши се и ще се върши в 80% по море. Единственото, което може да промени в някаква степен изгодно или неизгодно географско положение, е революционното развитие на технологиите. Само че между епохата на древна Гърция и 20 век такова преломно развитие няма. И затова търговията, икономиката и оттам историята са били винаги функции на географията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Погледни картата и може и да си отговориш сама защо построиха Дунав мост-2 и защо той няма очакваната натовареност. Или все пак да подскажа - Дунав мост 2 е построен, за да минава по него трафикът по артерията Солун-София-Видин към Средна Европа. Както и да отклони поне част от трафика по диагонала Истанбул-Одрин-София-Белград-Будапеща. А не за отклонява трафик от Задкавказието през Черно море към Централна Европа.

Аз не съм написала, че е построен за да свързва Истанбул. Но преди да бъде построен откъде минава потокът, тоест откъде се пресича Дунав ? По принцип трасетата са отдавна открити и са си все едни и същи. Въпросът е не само да владееш трасето , а тържището, главния търговски център и ти, а не някой друг да определяш правилата, поне в средновековието е така. На територията между Дунав и Карпатите може да се произведе много стока, но пазари там няма и РИ е тази която определя правилата на търговията. Поради същата причина Русия е в известена степен зависима от търговските градове по Волга, които са в ръцете на други народи, затуй и в крайна сметка ги завладява.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...