Отиди на
Форум "Наука"

Относителна пътека


Brain

Recommended Posts

  • Потребител

Имаме трима души (А,Б,С).Двама от тях слагаме на движеща се пътека, която има скорост близка до тази на 

светлината и посока на движение на ляво.

Единия (А) е статичен и се движи със скоростта на пътеката и в нейната посока (ляво).

Другия (Б) обаче тича със скорост равна на тази на пътеката но в обратната посока (дясно).

Ще са съгласни ли А и Б за възрастта на третия човек (С), който не е на пътеката 

след като спрат да се движат???

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Възрастта, т.е. собственото време на даден наблюдател между две дадени събития от неговата мирова линия, е инвариант и всички са съгласни относно нея, незавизимо как се движат.

Ако от раждането до смъртта на човека  са изминали 100 години по неговия часовник, то всички други наблюдатели ще са съгласни, че са изминали 100 годни по неговия часовник. От друга страна координатното време между раждането и смъртта на човека ще зависи от това коя отправна система разглеждаме. И стойностите ще са различни.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Brain said:

Имаме трима души (А,Б,С).Двама от тях слагаме на движеща се пътека, която има скорост близка до тази на 

светлината и посока на движение на ляво.

Единия (А) е статичен и се движи със скоростта на пътеката и в нейната посока (ляво).

Другия (Б) обаче тича със скорост равна на тази на пътеката но в обратната посока (дясно).

Ще са съгласни ли А и Б за възрастта на третия човек (С), който не е на пътеката 

след като спрат да се движат???

Постигането на възраст е процес в условна инерциална система (ИС) за отчет.

Ако системите са инерциални - процесите в тях протичат по един и същ начин, по определение (за всяка ИС - с нейните мярка за дължина и време-интервали, собствени са)

Щом са спрели, а и (С) е неподвижен - да - ще установят една и съща възраст на (С) --- (тя е възраст за неподвижна ИС, а  те, всички, са в нея ИС).

(При това - "объркването" при такива мислени задачи става, като обикновено се забравя - може и "нарочно";), че "спиране - тръгване" са ускорителни процеси, а ... щом е процес, то той яко се набърква-влияе в протичането на всички процеси, с различна степен на въздействие.:))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

добрем а ми ако гледаме от гледната точка на С няма ли да виждаме , че А се движи а Б непомръдва спрямо нас??И може ли да кажем същотоза С ако гледаме от гледната точка на  Б ??

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук си проличава разликата между физическо(измерено) и възприето (субективно) време. 

Времето е много интересно нещо защото съвместява тези две времена. Възприетото време е различно от измереното и всеки може да си направи 50 опита да свери субективните си пет минути с часовника. В различни състояния. И ще се види колко още повече е относително субективното време. 

 

Според мен подобни размишления са супер, но се отнасят към обективното време, измерваното. А възприетото може коренно да се промени ако бягаме от куче-дзвер напр. Или дори само да си представим достатъчно убедително, че ди гони куче, или че всеки момент може да изскочи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, sirius said:

Тук си проличава разликата между физическо(измерено) и възприето (субективно) време. 

Времето е много интересно нещо защото съвместява тези две времена. Възприетото време е различно от измереното и всеки може да си направи 50 опита да свери субективните си пет минути с часовника. В различни състояния. И ще се види колко още повече е относително субективното време. 

 

Според мен подобни размишления са супер, но се отнасят към обективното време, измерваното. А възприетото може коренно да се промени ако бягаме от куче-дзвер напр. Или дори само да си представим достатъчно убедително, че ди гони куче, или че всеки момент може да изскочи.

Физиката сама се е вкарала в ... "клопката" на времето. (но пък, няма кой друг да разнищва тънкостите на реалността!)

Принципно, трябва да се ползва "времеви интервал", доколкото по измененията на много и различни процеси, които сравняваме интуитивно по последователен ред на пристигане на  физически сигнал до наблюдател. Хронологичен ред - му казваме за философско време.:)

Така - няма голяма възможност да се въведе безкомпромисно "мигновено" случване на събития, а ... те са много! И са недостижими заради високата  честота на повтаряне на себе си.... Внасят се  в други измерения с някакви предположения за възможна връзка, до достигане на "по-бавни" колективни изменения (но и повърхностни), които можем да разграничим с уреди, примерно...

(В задачата на темата - (Б) ще "грее" много в област на твърди рентгенови лъчи и ...въобще няма да се "вижда", май?!!;))

...

Редактирано от Малоум 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сериус, Малоум, тук субективните усещания и философските понятия нямат нищо общо. Става дума за наблюдаеми (експерементално проверяеми) резултати. Хората качват часовници на самолети, теорията казва какво ще показват часовниците и резултатите са точно такива. Или теорията казва какво ще е поведението на часовник на сателит и точно това се изпозлва за джипиес-ите и т.н. и т.н.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Времето не може да се отдели от ума. Ума на наблюдателя. Дори пряко или косвено, в дефинициите за време е включен човека като наблюдател. 

Ума определя възприятията, включително и за време. Ума разполага със сетива, които наблюдават и с органи за действие, които се намират в материалния свят. Бутилката можем да вдигнем с ръка или с нещо направено с ръка. 

Как във физиката мерим време между две събития? Ами правим уред за производство и събиране на равни интервали време и ги изобразяваме по разни начини - хронометър. После правим уред реагиращ (пускащ хронометъра) на първото събитие и друг уред реагиращ (спиращ хронометъра) на другото събитие. И ние като Наблюдател регистрираме какво ни показва хронометъра. Такова време хронометъра засича, а ние само сме приели, че това е ВремеТО, най-обективното време. Тук няма възприятие за време. Човека седи край машинариите и гледа хронометъра. Така отделяме възприятието за време (чисто субективно) от измервателната постановка. През това време времето на наблюдателя може да тече бълзо или бавно, но това си е негов проблем.

В живота времето е другото, възприетото. Най-яркия пример е някои спортове и особено рисковите спортове където последствията от грешно възприятие за време се наказват тежко. Голямото спускане при ските, авторалита и до бойните спортове. При бойните спортове това е най-показателно. Подготвения спортист възприема най-важното от околната среда и реагира максимално бързо. При екстремни ситуации някои хора засилват възприятията си, включително и за време. Тогава една секунда може да се възприеме като минута или дори час. Това е времето, което умът възприема. Пряко. Възприема последователност от събития - време. А не какво показва хронометъра. Това са качествено различни възприятия. Едното се поддава на развитие (с тренировки на ринга напр.), а другото не. Някама какво толкова да се развива при възприятието на часовника.

А развитието на възприятието, включително и за време, е много по ярко изразено при бойно изкуство от колкото в науката. Това възприятие може да се развие дотолкова, че да е невероятно за човека на науката. Всъщност човека на науката винаги възприема времето в една контролирана обстановка, научна. А един каратист или автомобилист, или гимнастик могат да "разтягат" времето като възприятие. От там и т.нар. тунелно възприятие, което описват някои спортисти и не само. 

А нататък има още за развитие на възприятието. До "пътуване" напред назад "във времето". Което е немислимо за човека стоящ зад хронометъра и градящ теории и представи.

 

Айде Честита Ви Новата 2016г! Да сте живи, здрави и щастливи! От мотивация и мезелък да не се отървете! И по-полека с времето да не загубите мотивацията! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

целта на тази мислена задача е да разбере дали е възможно Б да наблюдава, как времето на С тече по-бързо. Защото Б и С спрямо един др не се движат. И ще могат да се наблюдават. Но пък Б и А се движат  следователно след,като спрат времето за тях ще е  текло по различен начин в сравнение с това на С.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 3 часа, Brain said:

целта на тази мислена задача е да разбере дали е възможно Б да наблюдава, как времето на С тече по-бързо. Защото Б и С спрямо един др не се движат. И ще могат да се наблюдават. Но пък Б и А се движат  следователно след,като спрат времето за тях ще е  текло по различен начин в сравнение с това на С.

Струва ми се, че бъркаш А с Б, виж си условието. Б е неподвижен спрямо С защото се движи със скоростта на пътеката, но в обатна посока. Времената би следвало да текат еднакво, а пътеката се движи спрямо двамата. С се движи спрямо А и обратно. Което значи, че А не само няма да види времето на С да тече по-бързо, а напротив - ще види че времето му тече по-бавно, от неговото собствено, което значи, че според А часовника на С върви бавно.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

За да не съм голословен - гледай клипа за Адам и Сара(първото ми видео) от петата минута (5:40 точно) нататък

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Възрастта и остаряването не са взаимозаменяеми. Не са еднозначно свързани. Възрастта е едно нещо дето се мери с време, а времето с часовник (или хронометър ако трябва да сме коректни). А остаряването е друго нещо и не може еднозначно да се обвърже с изминало време по хронометър. С едното се занимават точните науки, а с другото едни други, например науки свързани с психиката.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...