Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Сър Едуард Бърн-Джоунс (1833-1898) е британски художник и дизайнер, тясно свързан с по-късната фаза на движението Прерафаелити, който работи в тясно сътрудничество с Уилям Морис в широк спектър от декоративни изкуства. Първите картини на Бърн-Джоунс показват силно влияние от Данте Габриел Росети, но до 60-те години той открива собствения си художествен стил.
През 1877 г. Бърн-Джоунс излага осем маслени платна в галерия Grosvenor. Времето за това било избрано правилно и той веднага е възприет от критиката като вестител и звезда на новото Естетическо движение /Aesthetic Movement/.
Освен живопис и стъклопис, Бърн-Джоунс работи в различни други области; включително проектиране на керамични плочки, бижута, гоблени, мозайки и илюстрация на книги, най-известни от които са гравюрите му за Chaucer на Kelmscott Press през 1896 г.
Картините на Бърн-Джоунс стават едно от направленията в развиващия се  естетизъм от 60-те до 80-те години на ХХ век: представителите на естетизма считат, че изкуството трябва да се оценява предимно като обект на красота, предизвикващ чувствен отговор, а не като история или морално съдържание в предмета му. В много отношения това е противоположно на идеалите на Ръскин и ранните прерафаелити. Никой друг артист от това естетическо направление не е така предан на поставените от движението цели като Бърн-Джоунс. Идеалите, решително преследвани от него в изкуството му, провокират ненавистта сред света на материалистите, каквито са предимно широката публика и тесногръдата художествена критика и Бърн-Джоунс се сблъсква с една много гневна критика и от двете страни. Това още в началото на кариерата му основно е насочено срещу липсата на реализъм в картините му, и така си остава и докрай. Земята, небето, скалите, дърветата, мъжете и жените на Бърн-Джоунс не са тези на нашия земен свят; но те сами по себе си са свят, съвместим единствено със себе си и следователно имат собствена реалност. Зареден с красотата и с необикновеността на мечтите, за него не съществува нищо извън тези мечти. Това е, което повече от всичко друго, го отчуждава от епохата, в която е роден - реалистичният Викториански век на Великобритания.

image001.jpg.fecec9b691cc06d2212bd9101ef4f5b8.jpg

Портрет на Гуендолин Гаскойн-Сесил, 1895, червена креда

Лейди Гуендолин Гаскойн-Сесил (1860 - 1945 г.) е британска авторка на четиритомна биография на баща си, Робърт Гаскойн-Сесил, "Животът на Робърт, маркизът на Солсбъри". Тя също така е автор на повестта "Малката Рей" публикувана в списание Pall Mall през август 1894 година.

image003.jpg.a977b5094a7086cc58806d7a6051ca2b.jpg

Мария Замбако, 1865, червена креда

Мария Замбако (1843 - 1914 г.), рождено име Мария Терпситеа Касаветти, е британски художник и модел от гръцки произход. Тя е била любимка на художниците прерафаелити. Мария се посвещава на изкуството и учи в училище "Слейд" под ръководството на Алфонс Легро и после при Огюст  Роден в Париж. През 80-те години на века работи като скулптор. Излага творбите си в Кралската академия през 1887 г. и Изложбеното дружество за изкуства и занаяти през 1889 г. в Лондон. Излагала е и в Парижкия салон. Популярна като модел в кръговете на прерафаелитите заради тъмночервената й коса и бледа кожа, най-забележителното й позиране като модел е за Едуард Бърн-Джоунс. Тя също така позира за Джеймс Абът Макнийл Уистлър и Данте Габриел Росети.

image004.jpg.a4eedae2e7e37367e095fcfed7c07468.jpg

Това може да е ескиз за фигура на Венера. Бърн-Джоунс рисува редица картини изобразяващи Венера, много от които са свързани с образите на Купидон и Психея в илюстрациите му за "Земния рай".

image013.jpg.9ea99dac405315026da6d9b8c34b0d81.jpg

Розамунд и кралица Елинор, 1861, масло върху платно

Според легендата крал Хенри II създава тайна стая за своята любовница Розамунд, в центъра на сложен лабиринт. Там тя била открита и убита от съперничката й, кралица Елинор. Докато бил студент в Оксфорд, Бърн-Джоунс посетил Годстоу, предполагаемото място на гроба на Розамунд. Но един нов импулс за неговата група от картини идва от стихотворната драмата на Суинбърн от 1860 г., чиято тематика е конфронтацията между Розамунд и кралицата.

image014.jpg.c44b4b54e3915e9483984e5340f386da.jpg

Св. Георги убива Дракона, 1866, масло върху платно

По-често сочена като образец на драматизъм и динамика, легендата за "Св. Георги" вдъхновява Едуард Бърн-Джоунс за лиричен отговор. Това изображение представя пред зрителя нещо подобно на сън. Рицарят е достатъчно силен и непоколебим, сразявайки злобния си (но недохранен:)) враг с увереност; но този Свети Георги е повече създание на ума. Размазаното "сфумато" на формите - Бърн-Джоунс е трябвало да усъвършенства неуверения  си маниер - и елегантността на позата повече внушават размисъл, отколкото тревога. Бърн-Джоунс е най-малко идеолог от прерафаелитите, но при него усещаме най-трайната, несекваща вяра в лунния свят на бледолики момичета и епични светии. Хенри Джеймс намира образите на Бърн-Джоунс "бледи, болнави и от подземния свят". Бидейки традиционалист, английският художник не приема импресионистите, предпочитайки техните съвременници символистите, на които той се възхищава и от които е силно повлиян.

image015.jpg.ff1e70260de16ce8b0d7e8eea7d92d15.jpg

Chant d'Amour (Любовна песен), 1868-73, масло върху платно

 В началото на лятото на 1862 г. Едуард Бърн-Джоунс, придружен от съпругата си, пътува до Венеция заедно с ментора си Джон Ръскин, който му възлага да рисува копия на редица венециански ренесансови творби. Той се завръща у дома през Париж, където вижда повече венециански картини в Лувъра (който преди това бил посетил през 1855 и 1859 г.). По-специално, той вижда там прочутия "Концерт Шампере", тогава считан за творба на Джорджоне, но сега приписвана на ученика му Тициан; картината изобразява група фигури на фона на зелен пейзаж и е с музикална тема. Следващият стил на Бърн-Джоунс е силно повлиян от тези преживявания, а през 1865 г. той рисува един Giorgionesque акварел - "прототип" на тази картина - закупен от Уилям Греъм, богат шотландски бизнесмен и депутат в парламента.
Това е една от най-красивите картини, сътворени от Бърн-Джоунс. Три фигури са разположени в изискан пейзаж - безкраен свят на зелени пасища, солидна традиционна архитектура и с любов поддържани градински цветя - една английска Аркадия. Ефирна вечерна светлина осветява сцената, която събужда спомени в нас, спомени за всички онези неловими преходни моменти в залеза на летния ден, когато светът изглежда най-умиротворен.
Няма никакъв психологически контакт между тримата протагонисти - те са обвити в собствените им мисли - нефокусираният поглед на влюбения рицар се простира до безкрайността, както и на арфистката (дори когато ръцете й са заети с клавишите и следват нотния лист, срещу лекия бриз който играе в косата й и в наметалото на Купидон). Купидонът държи очите си затворени. Вглъбения вид на героите засилва настроението на сладка носталгия - копнеж за недостижимо пристанище на блажено спокойствие и доволство, или както Бърн-Джоунс казва:

"... Никой, неща, които никой не може да определи или да си спомни, единствено Копнеж".

Купидон (или може би персонификация на Любовта) изглежда така, сякаш може да бъде пренесен направо в картина на Ботичели. Но неговото богато наситено червено облекло отразяващо се в бронята на рицаря и цветята на преден план говорят за трайното влияние на Джорджоне и Тициан. Рицарската броня обаче е само на Бърн-Джоунс - приказно съчетание на късно средновековна изработка и високо романтично лично изобретение. Прекрасната рокля с цвят на слонова кост на музикантката и интензивната наситената с ултрамарин възглавница, на която е коленичила, осигуряват перфектен фон за предизвикателната концентрация на червения цвят.

"Твърде красиво, за да бъде истина" - както сам определя изкуството си Бърн-Джоунс.

... следва...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мога да публикувам и анотации към картините и рисунките, ако има интерес, конкретно за някоя от тях:

image002.jpg.635e512129b4be0f95af0e41426d6389.jpg

Study of a Female Head,1894, Sanguine and charcoal on colored paper, 384 x 277 mm

image005.jpg.b04c4e3bf7943a196873445e29f7665f.jpg

Male Portrait - possibly Dante or study for St George Series, 1865/1866, Red and black chalk touched with pencil, on paper, 234 x 356 mm

image017.jpg.c922d16d0883e7d43665cb3f43a05367.jpg

The Garden of the Hesperides (Maria Zambaco is one of the daughters of Night and Darkness), 1869-73, Oil on canvas, 119 × 98 cm

image018.jpg.a7455ac704d59b78f6a1bc85a200ca42.jpg

The Prioress's Tale, 1869-1898, Oil on canvas, 103.5 × 62.9 cm

image019.jpg.84ca16faa1a296e7d4812af6c52e0c66.jpg

Phyllis and Demophoon, 1870, Oil on canvas, 475 x 938 mm

image022.jpg.c7a4c4a961692d1ad81fb69247b5254f.jpg

Days of Creation (Third), 1870-1876, Watercolor, gouache, shell gold, and platinum paint

image025.jpg.c9d982b2d83f5e295d31beb353ec1a22.jpg

The Feast of Peleus, 1872/1881, Oil on canvas, 1099 x 369 mm

image026.jpg.b94c719cab772ec7bf5a393c280170e0.jpg

image031.jpg.77556b8bd802f993d0f83138c33cb4e4.jpg

Pan and Psyche, 1872-1874, Oil on canvas, 65.1 × 53.3 cm

image032.jpg.3323dea891f5d636aa3f39b4ef89904b.jpg

Laus Veneris, 1873, Oil on canvas

image033.jpg.47ccbc2775c25a6ece73dea2bc47471e.jpg

The Beguiling of Merlin, 1874, Oil on canvas, 186 × 111 cm

image034.jpg.a6180cd5b45ad250ff9d4864e188dde4.jpg

The Mirror of Venus, 1875, Oil on canvas, 120 x 200 cm

image035.jpg.1d4696ab80ddf930ebc4c3b460ed8906.jpg

The Annunciation, 1876-79, Oil on canvas

image036.jpg.f29a8983613ef685c3853673e038859e.jpg

Perseus and Andromeda, 1876, Oil on canvas, 152.2 x 229 mm

image037.jpg.64d990aaad80e03e9b58d057b5cbbec8.jpg

image038.jpg.24641ff39591c2e6410e1bf80e0adce5.jpg

image039.jpg.632615363c9256bccf979f99d23f0766.jpg

The Calling of Perseus (The Perseus Cycle 1), 1877-1898, Oil on canvas, 152.4 × 127 cm

image040.jpg.6cb08683d602f63adb883631dd4ac5a3.jpg

Perseus and the Sea Nymphs, 1877, Oil on canvas

image042.jpg.1f6c7a6498e08d56a327f4f1dbd3c8ff.jpg

Pygmalion and the Image - The Godhead Fires, 1878, Oil on canvas, 1168 x 1437 mm

image043.jpg.37e4932398aefad893108cc4337b1e93.jpg

image044.jpg.17c3ea7ae669756fa90fe70bdbd0fa5a.jpg

Pygmalion and the Image - The Hand Refrains, 1878, Oil on canvas, 763 x 987 mm

image046.jpg.fd12852587c33939ba4a6ec7578cf0e2.jpg

Pygmalion and the Image - The Heart Desires, 1878, Oil on canvas, 763 x 990 mm

image048.jpg.ea9eaa6a29f1abd7bb1cc6be05742de1.jpg

Pygmalion and the Image - The Soul Attains, 1878, Oil on canvas, 766 x 994 mm

image049.jpg.f8d2c00c99ce9863249942166a486df3.jpg

image053.jpg.6aed0dff53265f761fc3a760e9fa4298.jpg

The Wheel of Fortune, 1883, Oil on canvas, 2,000 x 1,000 mm

image056.jpg.b5e7fec1100fcb16e0c2adc3749bc57a.jpg

King Cophetua and the Beggar Maid, 1884, Oil on canvas, 293.4 x 135.9 cm

image055.jpg.6cb5f864693c1e9275af95b7932cea6b.jpg

The Pilgrim at the Gate of Idleness, 1884, Oil on canvas, 96.5 x 101

image057.jpg.8df45d782d2c2ffeba46b08e3e37c408.jpg

The Garden of Pan, 1886-1887, Oil on canvas, 1,525 x 1,869 mm

image058.jpg.db26fce17ddd0a701bd6630b72a56495.jpg

image059.jpg.ce0a6663beefa8c6f0ac035ddd957b0e.jpg

image064.jpg.cc38b90a2690e0f112b8651980bbf78e.jpg

The Star of Bethlehem, 1890, Watercolor, 101.125 × 152 cm

image061.jpg.0e15ed6a6780620d5e32c00b2701d12f.jpg

The Depths of the Sea, 1887, Watercolor and gouache on wove paper mounted on panel

image065.jpg.c2f4c253d5ec71aa38f871e5a39ddac8.jpg

Perseus and the Graiae, 1892, Oil on canvas

image069.jpg.81ef6d7136cd1a8eec45201b4369292b.jpg

The Wizard, 1896/1898, Oil on canvas, 555 x 930 mm

image070.jpg.d006cbc648028e3d8a7479ed58b87a32.jpg

image071.jpg.d32b4f7b589ac42b253f35c83fd1ad1b.jpg

Hope, 1896, Oil on canvas, 1,790 x 635 mm

image072.jpg.4ac4cd7d24d9537ac966274a9923e900.jpg

image077.jpg.2cd61a02d8e0915f6f76844de8c0609b.jpg

Love among the Ruins, Watercolor and gouache

image073.jpg.1dc7ce775b50f408245e4ccff3699b69.jpg

The Last Sleep of Arthur in Avalon, 1898, Oil on canvas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...