Отиди на
Форум "Наука"

Балкхара


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 3 часа, Пандора said:

И скити

В историята на Приск Пантийски за Атила става дума че Атила е от царските хуни. Основните езици за него време са : готготски , латински, и хунски.  Гръцкият е бил рядко срещан за него време, единствено пленници от Тракия и Илирия го ползват, обаче по описанието на Приск: тези тракийци и илирийци са имали много измъчен вид и мръсни коси..

Приск разграничава скитски и хунски.. Атила е скит, от царските скити, а езика им е хунски... Ще ви дам точните цитати като имам време.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 178
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 17 минути, bulgaroid said:

Не се хаби,виж там какво друго епохално откритие ще ни представиш.

ужасен си

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, tantin said:

В историята на Приск Пантийски за Атила става дума че Атила е от царските хуни. Основните езици за него време са : готготски , латински, и хунски.  Гръцкият е бил рядко срещан за него време, единствено пленници от Тракия и Илирия го ползват, обаче по описанието на Приск: тези тракийци и илирийци са имали много измъчен вид и мръсни коси..

Приск разграничава скитски и хунски.. Атила е скит, от царските скити, а езика им е хунски... Ще ви дам точните цитати като имам време.

Както споменах по-рано, ето го пасажа с информацията от тракиеца Приск:

 

 

Gibi_prisk.png

 

Вижте ГИБИ, на стр.111.

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Същото нещо в превод на руски:

Цитирай

Пока я в ожидании прогуливался перед оградой хором, ко мне подошел какой-то человек, которого я принял за варвара по скифской одежде, но он приветствовал меня по-эллински, сказав «caire», так что я удивился, как это скиф говорит по-эллински. Представляя разноплеменную смесь, скифы, кроме своего варварского языка, легко изучают и унский или готский, а также и авсонский 66, если у кого из них есть сношения с римлянами, но мало кто из них говорит по-эллински, кроме пленников, уведенных из Фракии и иллирийского побережья. Но этих последних встречные легко узнавали по изорванным одеждам и нечесанным головам, как попавших в худшую участь; а этот был похож на богатого скифа, так как бил хорошо одет и острижен в кружок. Ответив на его приветствие, я спросил, кто он, откуда пришел в варварскую землю и почему принял скифский образ жизни. Он ответил вопросом, зачем я пожелал это узнать. Я сказал, что причиной моего любопытства был его эллинский язык. Тогда он с улыбкой сказал, что он родом грек, но по торговым делам приехал в Виминаций, мезийский город на реке Истре, прожил в нем очень долгое время и женился на очень богатой женщине, но лишился своего состояния при завоевании города варварами и благодаря своему прежнему богатству был выбран самим Онегесием при дележе добычи; ибо пленников из числа зажиточных после Аттилы выбирали себе избранные скифы вследствие свободы выбора из множества пленных.

66. [Т. е. латинский].

Няколко интересни наблюдения, за които споменах:

1. В текста на тракиеца Приск се говори за скити и хуни.  Прави се явна разлика между хунски и скитски.  Явно е че скитите са смесица от множество народи, съответно и най-честото споменаване за езика на скитите е "варварски".  Но в същото време "хунския език" е изрично споменат, наравно с езика на готите и римляните  (авсонский) без да се дават допълнителни подробности.  

2. Тракийците са видимо разпознаваеми: по дрехите си, по външния си вид че дори и по  косите си.

- тракийци и илирийците са единствените , които говорят на елински език, в смисъл да го говорят достатъчно добре, при това само тези от крайбрежните райони на Илирия и Тракия.

- прави се разграничение между крайбрежните райони на Илирия и Тракия . Тоест в Илирия  - само хората от крайбрежието ползват елински, докато в Тракия е по-вероятно по-широк кръг от тракийците да владеят елински.

3. Самият Приск е тракиец според информациата ни, но забележете че той пише и говори  на елински.  Максимин също е тракиец.  Никъде не става дума дали двамата си говорят на тракийски или елински ( а много е вероятно към него момент тракийския вече да се е заформил като местен диалект на елинския, тоест да е бил широко ползван сред цялото население, нещо което не може да се каже за илирийския).

4. Думата "грък" вече се използва към него момент.  Човекът с когото разговаря Приск се самоопределя като "родом грек" . Може да го видите как е изписано на гръцки по-горе.  Езикът на този грък е "елински" , по-същия начин както се нарича и днес гръцкият.

 

В много от преводите на тези текстове "скитски" е директно заместено с "хунски",  в смисъл че това което Приск обозначава като "скитски" се отнася към това , което ние днес наричаме "хунски съюз". На практика старите скити (или царските скити) вече са се изгубили, изместени от готи и хуни.  Ако обаче Приск не се заблуждава, би следвало Атила да е последния от тъй наречените царски скити. (чийто царство се е  простирало по дължината на степите ).

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 

Цитирай

Пока мы беседовали об этом, явились некоторые из людей Атгилы и сказали, чтобы ни Бигила, ни мы не покупали ни римского пленника, ни раба из варваров, ни лошадей, ни чего-либо другого, кроме съестных припасов, пока не будут разрешены недоразумения между римлянами и уннами. Это было сделано варваром умно п искусно, так что Бигила легко мог быть изобличен в своем замысле против него, не умея объяснить причины, по которой он привез золото, а мы под предлогом ответа, который будет дан до делам нашего посольства, должны были ждать Онегесия, чтобы он мог получить дары, которые мы сами хотели дать и которые прислал император. Он со старшим сыном Аттилы 51 в это время был послан к акатирам 52, народу скифского племени, подчинившемуся Аттиле по следующей причине. У этого народа было много начальников по коленам и родим;

 

император Феодосий послал им дары для того, чтобы они по взаимном} соглашению отказались от союза с Аттилой и предпочли союз с римлянами. Но посланный с дарами роздал их не до порядку каждому из царьков народа, так что Куридах 53 старший по власти, получил дары вторым и, как обиженный и лишенный принадлежавших ему даров, призвал Аттилу против своих соправителей. Последний не замедлил выслать большую силу и одних перебил, а других склонил к подчинению; затем он пригласил Куридаха для участия в праздновании победы; но тот, заподозрив злой умысел, ответил, что трудно человеку явиться перед лицом бога: ведь если даже на солнечный диск нельзя посмотреть пристально, то как может кто-либо невредимо лицезреть величайшего из богов? Таким образом, Куридах остался на родине и сохранил свою власть, между тем как весь остальной народ акатирский подчинился Аттиле. Желая поставить своего старшего сына царем этого народа, он и послал Онегесия для устройства этого дела. Поэтому-то и нам он, как сказано, приказал подождать, а Бигилу отправил вместе с Эслой в римские владения под предлогом отыскания беглецов, а на самом деле для доставки золота Эдекону.

.....Пасаж 2

... Около этого времени 96 к восточным римлянам прислали послов сарагуры, уроги и оногуры 97, племена, выселившиеся из родной земли вследствие враждебного нашествия сабиров 98, которых выгнали авары, 99 в свою очередь изгнанные народами, жившими на побережье океана [и покинувшими свою страну вследствие туманов, поднимавшихся от разлития океана, и появления множества грипов 100: было сказание, что они не удалятся прежде, чем не пожрут род человеческий; поэтому-то, гонимые этими бедствиями, они напали на соседей, и так как наступающие были сильнее, то последние, не выдерживая нашествия, стали выселяться]. Так и сарагуры, изгнанные с родины, в поисках земли приблизившись к уннам-акатирам и сразившись с ними во многих битвах, покорили это племя и прибыли к римлянам, желая приобрести их благосклонность. Император и его приближенные, обласкав их и дав подарки, отправили их назад.

http://www.vostlit.info/Texts/rus/Prisc/frametext.htm

Обръщам внимание на още 2 пасажа от Приск: за Агатирсите.

За Агатирсите знем още от Хердот.  Агатирсите са  този народ от групата на скитите,  който най много наподобява на траките. По вид и по обичай. Вижте Хердот за повече.

Тук Приск ни запознава как Атила не се оставя да бъде измамен от Римската дипломация и използва един малък раздор измежду племенните вождове за да завладее цялата власт над народа им.  Начело на Агатирсите Атила постава единия от синовете си   . Ако не се лъжа - най-големия син от първата му жена , някъде ми се мярна това в текста...

Все пак подчиняването на агатирското население не е станало безкръвно, защото срещаме този текст: ( в пасажа за гърка - превърнал се в скит)

Цитирай

Отличившись в происшедших впоследствии битвах с римлянами и акатирским народом и отдав твоему хозяину-варвару по скифскому обычаю приобретенные на войне богатства, он получил свободу,

 

 

Във втория пасаж вече откриваме повече за съдбата на народа наречен хуно-агатирси... Тоест вече това са подчинените агатирси, хуно-агатирси.  Тук вече се намесват сарагури, оногури , угри и всякакви други народи , изтикани от новите нашествия от Изтока.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И още един последен пасаж: 

Зеркон е маврузиец, или мавър (тоест арабин , от северна африка).

Това ни дава информация за движението на хора и пленници, роби в рамките на Римската Империя, но също и за размяната им със съседните на Империята държави по време на войни или като подаръци.  Този мавър , макар и грозен на вид е умеел да забавлява всичките освен Атила.

на стр.119 в ГИБИ 2.

Zerkon_Aspar.png

Подарен е бил на Аспар, сина на Ардабурий.  (алан) Има предположения за това че Аспарух е също аланско име.  Аланите участват в различни съюзи като наемници. 

Покрай езиковите неволи на мавъра Зеркон още веднъж се споменава за използваните езици по време на пиршеството при Атила, а имено: готски и хунски. (за превод се ползва авсонский-латински)

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, tantin said:

За Агатирсите знем още от Хердот.  Агатирсите са  този народ от групата на скитите,  който най много наподобява на траките. По вид и по обичай. Вижте Хердот за повече.

Тук Приск ни запознава как Атила не се оставя да бъде измамен от Римската дипломация и използва един малък раздор измежду племенните вождове за да завладее цялата власт над народа им.  Начело на Агатирсите Атила постава единия от синовете си   .

 

Агатирсите от VII-V в.пр.Хр. и акацирите от времената на Атила обичайно обичат да ги приравняват автохтонците и последователите на Г.Ценов. Приравняването е чисто звуково. Дефакто обаче няма никакви писмени сведения или други данни които да ги свързват. 1000 години разлика не са за пренебрегване в историческата наука.

От там насетне всички анализи по тая линия хуни-трако-скити са спекулации и словоблудства ала Ганчо Ценов. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, makebulgar said:

 

Агатирсите от VII-V в.пр.Хр. и акацирите от времената на Атила обичайно обичат да ги приравняват автохтонците и последователите на Г.Ценов. Приравняването е чисто звуково. Дефакто обаче няма никакви писмени сведения или други данни които да ги свързват. 1000 години разлика не са за пренебрегване в историческата наука.

От там насетне всички анализи по тая линия хуни-трако-скити са спекулации и словоблудства ала Ганчо Ценов. 

 

По същата логика можем да обвиним и Приск Пантийски в словоблудство.

Истината трябва да се търси някъде по средата. Аз не мога твърдя че тези агатирси са онези агатирси. По същия начин както не можем да твърдим че царските скити и хуните са едни и същи. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, tantin said:

По същата логика можем да обвиним и Приск Пантийски в словоблудство.

Истината трябва да се търси някъде по средата. Аз не мога твърдя че тези агатирси са онези агатирси. По същия начин както не можем да твърдим че царските скити и хуните са едни и същи. 

По същия начин относно българите: прото-българи, Велика България, волжкката България, Дунавска България ..  Различни имена,  различни времена.. Търсим кое е общото..  Така и с агатирсите: близо 1000 години разлика във времето, останало ли е нещо от старите агатирси, имат ли те връзка с тъй наречените акатирси???  Нито за едните знаем много, нито за другите, за съжаление.   Не можем да твърдим че са едни и същи, но не можем и с лекота да отхвърлим такава връзка.  За нас Акатирсите са интересни предвид на родството, което Хердот им определя спрямо траките.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 часа, tantin said:

В много от преводите на тези текстове "скитски" е директно заместено с "хунски",  в смисъл че това което Приск обозначава като "скитски" се отнася към това , което ние днес наричаме "хунски съюз". На практика старите скити (или царските скити) вече са се изгубили, изместени от готи и хуни.  Ако обаче Приск не се заблуждава, би следвало Атила да е последния от тъй наречените царски скити. (чийто царство се е  простирало по дължината на степите ).

 

Значи този Приск принципно не е виждал нито един херодотов скит. По времето на Приск и Атила "скити" са онези които идват от географската област Скития, тоест от земите на север и изток от цивилизацията. Степняците и варварите демек. Тоест човек когато седне да говори за скитите и когато седне да анализира извори, трябва да е наясно с епохата от която е извора и трябва да е наясно с начина по който пишат хронистите през тази епоха. За Херодот скитите са познат народ който той разграничава езиково от други народи около тях, а за Приск скитите са обитателите на Скития от старите карти. Разликата е голяма. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, tantin said:

Така и с агатирсите: близо 1000 години разлика във времето, останало ли е нещо от старите агатирси, имат ли те връзка с тъй наречените акатирси???  Нито за едните знаем много, нито за другите, за съжаление.   Не можем да твърдим че са едни и същи, но не можем и с лекота да отхвърлим такава връзка.  За нас Акатирсите са интересни предвид на родството, което Хердот им определя спрямо траките.

Еми доста спекулативно е да се говори за акацирите и за агатирсите като все едно са едно племе и когато говориш за сведения относно акацирите да използваш името агатирси. Това си е чиста проба манипулация, която трябва да направи словоблудството по-четимо. По същия начин действа и Г.Ценов - безразборна замяна на названия и термини така, че да се уйдурдиса хипотезата. 

Подобни методи могат лесно да де определят като псевдонаучни. Науката изисква повече консерватизъм и точно използване на названия и термини. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, makebulgar said:

Значи този Приск принципно не е виждал нито един херодотов скит

И все пак , в цитата ясно се разграничават "своя варварски" от хунски и готски. Изглежда Приск различава няколко езика - дали са диалекти или различни езици не е ясно. И да - скитите идват от една област с име Скития, но да не забравяме, че тя е доста обширна, а Херодот разграничава четири вида скити и едни от тях нрича "царски". Като прибавим към всичко това и множащите се генетични изследвания, не е зле да свикнем с мисълта, че броят на езиците, които говорят варварите са доста, а хуните са ги размесили допълнително.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, makebulgar said:

 

Значи този Приск принципно не е виждал нито един херодотов скит. По времето на Приск и Атила "скити" са онези които идват от географската област Скития, тоест от земите на север и изток от цивилизацията. Степняците и варварите демек. Тоест човек когато седне да говори за скитите и когато седне да анализира извори, трябва да е наясно с епохата от която е извора и трябва да е наясно с начина по който пишат хронистите през тази епоха. За Херодот скитите са познат народ който той разграничава езиково от други народи около тях, а за Приск скитите са обитателите на Скития от старите карти. Разликата е голяма. 

Нито Херодот, нито Приск са могли да се занимават с генетика, но ние вече да, включително да изследваме въпросните скити и то по всяко време - Херодотово, Атилово и т. н. И ето и резултати:

"Однако в Европе лишь три области обнаруживают значения 

генетических расстояний в интервале от 0,6 до 0,7 (т.е. генетически довольно «далекие» популяции)

— это низовья Днепра, Дона и Волги. Вся остальная территория Европы еще более генетически

далека от генофонда скифов (расстояния в интервале от 0,7 до 0,9). А ареал популяций, близких к

генофонду скифов (расстояния в интервале от 0,3 до 0,6) охватывает Южный Урал, юг Западной Си

бири, Казахстан и отчасти Южную Сибирь. И наиболее генетически близкие к скифам современные

популяции обнаруживаются в низовьях Камы и Вятки.

В целом карта генетических расстояний пока зывает, что к генофонду донских скифов наиболее

близко современное население не западного, а центрального сегмента степного пояса Евразии (вклю

чающего юг Урала, Западной Сибири, Алтай и Казахстан). Это позволяет говорить, что западно

евразийский генофонд доминировал в генетичес ком портрете скифов Дона, но что сейчас область

сходных генофондов находится не в Европе, а не сколько восточнее — в центральном сегменте евра

зийской степи."

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Питах се какви са тези светло-сините ДНК, долу в дясната страна на графиката:  Намерих ги като "Карасукска култура", което ни изпраща в района на Южен Сибир и северен Казахстан . 

Това са сибирски овчари, селищата им се състоят от землянки, а мъртвите си погребват в каменни гробници с могила и квадратна каменна ограда.  (според Уики-то)

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Проследявайки "Карасукска култура" или тези светло-сините участъци от ДНК диаграмата на скитите:  търсенето ме отвежда към Република Хакасия, непосредствено до реката Енисей.

Там се намира "Долината на царете" - което явно ще да рече скитски царе .. Близкото село се нарича Салбы́к.

Така е изглеждал някога най-големият им курган: (преди да го разкопаят и направят на нищо)

%D0%91%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%88%D0%BE%D0%

 

Но и това което е останало, без да я има пръстта от него пак е много внушително: 

%D0%A1%D0%B0%D0%BB%D0%B1%D1%8B%D0%BA%D1%

Става дума за Мегалитна структура.

Това е изключително рядка комбинация:

-Скитски курган, традиционно погребение от степите.

-Мегалитни , огромни каменни блокове, обграждащи този курган

- Формата тук не е кръгла, а е по-скоро пирамидална, камъните заформят  квадратна основа.

Това не е единствената пирамида (курган), изглежда че има около 50 подобни в този регион и затова го наричат долина на царете.

Следващото видео дава сравнително добра идея за мащабите, релефа и още нещо:

 

В непосредствена близост до това място има солено езеро, а на брега на езерото има :  "СОЛ " !!!

За древните народи солта е била толкова ценна колкото и златото.. Особено за номадите: солта е изключително важна за консервиране на кожи и на месо, иначе те се развалят, вмирисват...  Осоленото месо се оставя да изсъхне и така те си имат храна по всяко време.

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Големият курган върху google maps

Може да го погледнете на картата,  ориентировката на входа прилича да е в посоката на изгрева при Равноденствие.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да нахвърлям няколко неща , къде в насипно, къде в подредено състояние.  Ще гледам да има подредба:

1. За "Формиране на старобългарската култура"  Станчо Ваклинов ни  насочва към "Таштъкската култура"

http://macedonia.kroraina.com/sv/sv_1_3.htm

Няма да обръщаме внимание че това е част от схемата с " древните тюрки" след малко ще стане ясно защо.

2. В търсене на "Таштъкската култура":

https://ru.wikipedia.org/wiki/Таштыкская_культура#История_исследования

Предисторията им започва с Тагарската култура - късната бронзова и желязната епоха.
Следва карасукската култура - 2-го — начало 1-го тыс. до н. э , 
на свой ред е заменена от таштъкската култура(II век до н. э. — V век н. э.)

 Към първата се отнася  големия Салбыкски курган .

Към вторите е Оглахтинския могильник  .  Виж повече тук. (Ю Туб)

Повече за археологията и за откритите маски  тук. (Ю Туб)

Прави ми  (на мен) впечатление от маските че лицата на погребаните имат смесена европеидна форма със силни монголоидни примеси. Тоест мъжът е бил европеиден, а жената е била туземка.

Погребенията са смесени, във видеото се обяснява кое е скитския обичай и кое е местния обичай, разказва Игорь Кызласов . ето  тук. (Ю Туб)

3. Относно хаплогрупите:  При изследване на погребаните е тези могили доминиращата  е R1A  - разнасяна от индоевропейците,  скити.  (има ги в Уики-то)

Тоест до Енисей се простира Скитското Царство, и там на почти на брега на Енисей се намират едни от най-големите им могили. 

След като виждаме там да преобладават  R1A , логично е с тази група да се разпространява и основния език на тази общност който е индо-европейски, по всяка вероятнст от иранските разновидности.  Жените туземки най-верочтно си говорят местните сибирски или огурски езици, докато с мъжете завоеватели идва индо-европейски език.  Впоследствие явно има изтласкване на тези маси от индоевропейци на запад. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако го погледнем на картата, "Таштъкската култура" се намира при най-източната Северна  група, докато планината Имеон е  в  долния край,  (северен Афганистан). Придвижвания на големи маси хора са възможни, но едва ли в кратко време и не през планината.

Значи можем спокойно да говорим за 2 магистрали: Изток - Запад .. И втората такава е Север- Юг.

По магистралата Север -Юг ще да се разпространяват -ирано - индийските групи езици (фарси + санскрит). 

Прото-българите се включват в тези транспортни коридори сравнително рано, първоначално Юг-Север , после Изток- Запад.

1280px-R1a_origins_(Underhill_2010)_and_

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да не се чудим откъде точно са минали прото-българите, няма никакъв смисъл да откриваме топлата вода...

Няма смисъл и да се напъваме да откриваме нови пътища през Хималайте, през високите долини, клисури, ледници и пропасти.. Там нещата вече са били открити и са се знаели много добре... Пътищата са били разработени и по тях са се движили : къде с камили, къде със слоновете, другаде сигурно с коне и магарета...

Та пътя е бил познат много добре и се е наричал път на Коприната.. Това е било тяхната магистрала: търговски път, но също така и път за мигриране, за нападения, за преселвания и всичко останало.. Ето за обща представа къде е минавал този път:

 

Transasia_trade_routes_1stC_CE_gr2.png

Това което нас ни интересува са участъците: Ария  - Бактрия . От Бактрия на север - североизток пътищата са отворени, там е свободно пространство през степите.   С пунктирана линия виждам че е нарисуван и другият възможен директен път от Бактрия под Аралско море към Кавказ. Който и път да са избрали, за конниците в степта е като да си на бърза кола на автомагистралата - продвижванията по тези трасета стават много бързо, стига да не те засрещнат полицаите или  някакъв неприятел.

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, tantin said:

за конниците в степта е като да си на бърза кола на автомагистралата - продвижванията по тези трасета стават много бързо

То това хубаво, но първо трябва да се уточни какво се има в предвид под конници. 

Българите със сигурност не са били степни номади, а са имали доста разнообразно стопанство и навсякъде в познатите ни техни земи са изграждали градове. По същия начин един японски историк говори за една особена група народи в Централна Азия, около Памир и равнините, които били конници, воювали изключително на коне, отглеждали много коне, но имали силно укрепени градове и се занимавали със земеделие.

Подобни истории за препускането на българите по степните магистрали могат да се съчиняват само ако имаме някакви преки данни за това. Онова сведение за скитите които дошли от Имеон за 60 дни е интересно, но и доста легендарно, и не може да се ползва с достатъчна доза достоверност. 

Преселението на българите от изток на запад всъщност става много бавно с постепенно преместване на центъра на държавата, а не стихийно по номадски. От Кавказ до Плиска за 500 години, и по същия начин от Плиска до Охрид за 500 години. Вероятно и преди това преместването от Имеон до Кавказ е отнело стотици години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, makebulgar said:

То това хубаво, но първо трябва да се уточни какво се има в предвид под конници. 

Българите със сигурност не са били степни номади, а са имали доста разнообразно стопанство и навсякъде в познатите ни техни земи са изграждали градове. По същия начин един японски историк говори за една особена група народи в Централна Азия, около Памир и равнините, които били конници, воювали изключително на коне, отглеждали много коне, но имали силно укрепени градове и се занимавали със земеделие.

Подобни истории за препускането на българите по степните магистрали могат да се съчиняват само ако имаме някакви преки данни за това. Онова сведение за скитите които дошли от Имеон за 60 дни е интересно, но и доста легендарно, и не може да се ползва с достатъчна доза достоверност. 

Преселението на българите от изток на запад всъщност става много бавно с постепенно преместване на центъра на държавата, а не стихийно по номадски. От Кавказ до Плиска за 500 години, и по същия начин от Плиска до Охрид за 500 години. Вероятно и преди това преместването от Имеон до Кавказ е отнело стотици години.

Силно укрепените градове не се създават изведнъж и не изчезват изведнъж.  Те започват като малки поселения и нарастват с времето.  Вярно е че нашите Плиска и Преслав изникват от нищото и после пак подобно - изчезват или остават някакви малки селца на тяхно място..  Възможно е да приемем подобна идея за бързо изместване на цялото население.

Обаче да имаме такова плавно движение на една огромна маса хора, в продължение на 500 години и никои от древните източници да не ги е зафиксирал под едно или друго име ? (с изключение на японците ) - Не ми изглежда правдоподобно.

Тази огромна маса придвижваща се на запад трябва са са Хуните,  а протобългарите да изпълняват помощни функции: като строители , ковачи (оръжейници) , земеделци... Трудно може да се каже в коя област са били специализирани, но не ми се вярва да са били всичко това едновременно.. В древния свят вече се е формирало разделение на занаятите и всяка общност е имала своите "ниши" . Съответно и големите завоеватели в своите походи са се движили в комплект със завоюваните от тях и "поддържащи ги " подчинени народи.. "инфраструктурен - infrastructure support "  .. Според мен, без да имам някакви доказателства, само на база на предположения: българите са по-скоро "infrastructure support " към Хуните, отколкото да са ударната им сила, конниците, конната армия.. Впоследствие май ще се преквалифицират в такива...   Да очакваме че те са били всичко едновременно:  и занаятчии, и орачи и строители и конници и овчари:  това ми изглежда нереалистично както в  миналото , така и за настоящето...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, tantin said:

Силно укрепените градове не се създават изведнъж и не изчезват изведнъж.  Те започват като малки поселения и нарастват с времето.  Вярно е че нашите Плиска и Преслав изникват от нищото и после пак подобно - изчезват или остават някакви малки селца на тяхно място..  Възможно е да приемем подобна идея за бързо изместване на цялото население.

Обаче да имаме такова плавно движение на една огромна маса хора, в продължение на 500 години и никои от древните източници да не ги е зафиксирал под едно или друго име ? (с изключение на японците ) - Не ми изглежда правдоподобно.

Тази огромна маса придвижваща се на запад трябва са са Хуните,  а протобългарите да изпълняват помощни функции: като строители , ковачи (оръжейници) , земеделци... Трудно може да се каже в коя област са били специализирани, но не ми се вярва да са били всичко това едновременно.. В древния свят вече се е формирало разделение на занаятите и всяка общност е имала своите "ниши" . Съответно и големите завоеватели в своите походи са се движили в комплект със завоюваните от тях и "поддържащи ги " подчинени народи.. "инфраструктурен - infrastructure support "  .. Според мен, без да имам някакви доказателства, само на база на предположения: българите са по-скоро "infrastructure support " към Хуните, отколкото да са ударната им сила, конниците, конната армия.. Впоследствие май ще се преквалифицират в такива...   Да очакваме че те са били всичко едновременно:  и занаятчии, и орачи и строители и конници и овчари:  това ми изглежда нереалистично както в  миналото , така и за настоящето...

Хуните не са били държавотворческа нация, както и монголите на Чингис хан. Тези, последните са вземали занаятчии за работа, но само за това, всичко останало под ножа. Та не ми се вярва хуните да са си водели "калайджии" :) По-скоро българите са си били от племената в племенния съюз.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, kramer said:

Хуните не са били държавотворческа нация, както и монголите на Чингис хан.

Нито хуните, нито монголите са имали нужда от нечие признание. Другите държави сами са им давали титли, предлагали злато, сами са се предавали за да избегнат ятагана..  Признаването на "държава" е било неравноправно, тоест единият е васал на другия. Римските "федерати" са друга категория.  Аварския хаганат е също така особен вид държавно обединение, дори май нямат столица.  После се появява категорията "самодържец" , тоест владетел който не е зависим от никого.  Думите "държа" и "държава" са много древни. (На английски : hold и holding... )   В онези времена държаво-творчеството се е основавало на силата на оръжието им, а създаването на държавните структури и инфраструктури е било основно за подсилване и укрепване на позициите. Тоест били са "далновидни". Дално ще да е древна дума за далеко. На английски : forsee .  С династическите бракове вече се влиза в друг етап на взаимоотношения, въпреки че повечето династически бракове са също неравноправни, едната държава е по-силна от другата, ама вече има изградени доверие и приятелство между тях.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...