Отиди на
Форум "Наука"

Европейска космическа ракета Ариана 6


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Европа най-сетне започва да мисли за възвръщаема ракета Ариана 7

30 юни 2020 г. 17:05 ч. Европейското ракетостроене е безнадеждно изостанало от модерните тенденции в космонавтиката. Изглежда, че политиците на Европа най-сетне започват да осъзнава това, след като еврокомисарят Тиери Бретон призна, че СпейсЕкс са предефинирали стандартите за ракетите и че е нужно да се мисли в посока за създаване на възвръщаем носител.

Новината бе съобщена от Ерик Ралф за сайта Тесларати

"Ракетата "Ариана 6" е необходима стъпка напред, но не е крайната цел", смята Бретън. "Трябва да мислим за "Ариана 7"."

"Ариана 6" е нова ракета на Европейската космическа агенция, която трябва да излети за пръв път през 2021 година. Планира се тя да замени съвременната ракета "Ариана 5" и да е по-евтина от нея. Проблемът е, че дизайнът и стратегията на "Ариана 6" са замислени отпреди СпейсЕкс да почне да използва повторно ракетите си "Фолкън 9". Като резултат новата европейска ракета още не е готова да лети, а е вече морално остаряла и е оптимизирана за пазарни условия, които са престанали да съществуват.

През последните няколко години имаше някои плахи, половинчати замисли да се направят някои от частите на "Ариана 6" възвръщаеми, но в крайна сметка нито едно от тези намерения не доведе до реални усилия. Така "Ариана 6" е ракета, която ще е 100%-ово невъзвръщаема. 

Да приемем, че сега европейските политици се стегнат и успеят да създадат възвръщаема ракета "Ариана 7" в разумен срок - т.е. до едно десетилетие. Дори и това да стане, през 2030 г. Европа ще е отново назад. Както пише експертът Ерик Бъргър, след 10 години космическият отрасъл ще е коренно различен - освен че ще имаме изключително надеждната ракета на СпейсЕкс "Фолкън 9", в експлоатация ще са "Старшип" на СпейсЕкс, "Ню Глен" на Блу Ориджин, частично-възвръщаемата ракета на ЮЛА "Вулкан", китайските клонинги на ракетите на Илон Мъск и може би възвръщаемата ракета на японския гигант Мицубиши. Поне това са проектите, за които знаем, че ще бъдат реализирани - а кой знае какво ще се случи междувременно.

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3444-2020-europe-thinking-ariane-reusable

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Европейската ракета Ариана 6 се устреми към ново отлагане - този път за 2022 г.

29 октомври 2020 г. 08:05 ч. Космическата ракета "Ариана 6", която бива разработена от АрианаГруп под авторитета на Европейската космическа агенция (ЕКА), не се очертава да лети преди 2022 година. Новината бе съобщена от BFM Business

Това е второто голямо забавяне за дебютния полет на ракетата. "Ариана 6" трябваше да дебютира през 2020 година, след което настъпи първото отлагане за 2021-ва. 

Основната причина за това второ протакане според източниците е здравната криза с коронавирируса. Въпреки всичко официалното ръководстно на АрианаГруп признава, че и преди това графикът е бил плътно натоварен и податлив на забавяния.

Мнозина се оплакват, че съм прекомерно критичен към проблемите на руската космическа програма. Но аз съм много по-безмилостен към тези на европейската. "Ариана 6" още не е готова и няма да полети преди 2022 г., а тя е вече морално остаряла, тъй като разработчиците се отказаха от възвръщаемостта. Така европейските правителства се принуждават да подписват споразумения, които ще гарантират, че европейските спътници ще летят на "Ариана 6", независимо от факта, че е съществено по-скъпа от частично-възвръщаемата американска ракета "Фолкън 9", разработена от Илон Мъск.

Само че през 2022 г. китайските клонинги на "Фолкън 9" може да са вече готови, а модерната и изцяло възвръщаема система за изстрелване "Супер Хеви" със "Старшип" на Мъск ще е влязла в експлоатация. Не просто Европа ще изостава от Щатите, ами ще е и под нивото на Китай. 

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3623-2020-ariane-6-delayed-again

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Европа е в паника заради напредъка на американската компания СпейсЕкс

22 март 2021 г. 20:10 ч. Преди около седмица Европейската космическа агенция (ЕКА) обяви инициатива, която ще проучва възможностите за създаване на космически системи от ново поколение. За тази цел агенцията награди три частни компании - АрианаГруп, Авио и Рокет Фактори Ауксбург. Всяка от тях ще получи €500 000 за създаване на модерни космически ракети. 

Тази стратегия обаче има сериозен недостатък - ракетите трябва да са готови след 2030 година. Приема се, че през настоящото десетилетие европейската космонавтика ще бъде доминирана от две нови ракети - "Ариана 6" и "Вега-С", които представляват следващото еволюционно стъпало в традиционното ракетостроене на Стария континент. Както нееднократно е споменавано на сайта КОСМОС БГ, ракетите са проектирани съгласно стари парадигми и не са възвръщаеми. Поради това, макар че все още не са провели първите си полети, те вече са морално остарели.

Днес на страниците на Арс Текника се появи материал, според който европейските политици започват да осъзнават този факт. Изразено е притеснение от министрите на икономиката на Франция и Италия (нека не забравяме, че ракетите от серията "Ариана" са основно френски, а "Вега-С" - основно италиански). Понастоящем Европа финансира разработката на новите си ракети с държавни пари, но очакванията са, че когато тази разработка приключи, ракетите ще излязат на пазара и ще станат финансово независими. Когато обаче "Ариана 6" и "Вега-С" били проектирани през 2014 година, пазарът е бил съвсем различен. 

Днес американската компания СпейсЕкс доминира във всяко едно отношение - тя е световен лидер, като по брой изстрелвания задминава даже държави като Русия. Фирмата може да изстрелва астронавти и е започнала да изгражда групировка за спътников интернет.

Именно поради тази причина Франция и Италия призовават за незабавен отговор към постиженията на СпейсЕкс. Но какъв ще е той - не се знае.

"Проблемът, с който се сблъскват Европа, а и всички останали", пише журналистът Ерик Бъргър в Туитър, "е че в сферата на изстрелванията те изостават поне с 5-10 години от СпейсЕкс и Фалкън 9. Така че какво следва да направят? Да копират Фалкън 9? Да проектират нов кораб, който да се съревновава със Старшип? Няма добър ход". 

Бъргър напомня, че отговорът на Китай е да стимулира, образно казано, комерсиална космическа индустрия, която взаимства от правителствените технологии. Тя копира СпейсЕкс, но същевременно иновира.

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3885-2021-europe-worried-spacex

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Новата европейска ракета Ариана 6 се отправя към космодрума Куру за първите си комплексни изпитания

2022-ariane-6-heads-kourou.jpg

На снимката: основната степен на "Ариана 6", която ще се използва за изпитанията на космодрума Куру. Photo credit : ArianeGroup. Peppe Box, Julien Hazemann

13 януари 2022 г. 12:20 ч.

Светослав Александров. Новата европейска космическа ракета "Ариана 6" е основателно критикувана, че е морално остаряла още преди да започне да лети. Въпреки всичко космическата индустрия на Европа е тежко зависима от други държави като САЩ и Русия за превозите до орбита, така че завършването на ракетата е важна стратегическа задача за Стария континент. Първата произведена "Ариана 6" вече се отправи към космодрума Куру във Френска Гвиана за началото на комплексните си изпитания. 

Все още предстои да разберем какво ще е развитието на стария европейски космически отрасъл. Тук е коректно да напомня, че допреди 15 години позицията на Арианаспейс на спътниковия пазар бе много добро. Към 2005 г. основно руски ракети извозваха спътници, вкл. западни такива до близкия космос, докато мощната американска ракета "Делта 4", макар и изключително надеждна и за разлика от "Атлас 5" използваща изцяло американски двигатели, бе комерсиален провал. Не същото можеше да се каже за старата и досега използвана ракета "Ариана 5" - за времето си тя бе единственият носител, който можеше да изведе едновременно два тежки комерсиални комуникационни спътника до геосинхронна орбита (източник: Dinerman, TSR, 2005).

Сега положението е коренно различно - разбира се, заради появата на Илон Мъск и неговата компания СпейсЕкс. Още през 2019 г. френското издание Cour des comptes разкритикува Арианаспейс като твърде колеблива компания, недостатъчно иновативна и разчитаща предимно на традиционни технологии. В интерес на истината фирмата се старае да смъкне цената на услугата - "Ариана 6" е оптимизирана да лети по-бързо и за по-ниска сума в сравнение с "Ариана 5". За тази цел се разчита на компоненти, които са по-евтини в сравнение с предишните заради използването на по-достъпни материали и по-малко работна ръка. Но всеки би се досетил каква е базисната разлика между "Ариана 6" и американската "Фалкън 9" - тя не е замислена да е възвръщаема и поради това новата европейска ракета не е в състояние да конкурира Щатите (източник: Ars Technica, 2009).

Въпреки всичко "Ариана 6" е стратегически важна, за да може Европа да разполага с независим от САЩ и Русия достъп до космоса. Европейските държави - членки на Европейската космическа агенция (ЕКА) са посветени да използват новата ракета за собствените си нужди, независимо от това как тя се позиционира на пазара, като годишно трябва да има четири полета на "Ариана 6". Страните също така се ангажират да качват малките си спътници на лекотоварната европейска ракета "Вега-С", която ще започне да лети през тази година (източник: ЕКА).

Така че "Ариана 6" ще я бъде. Ето най-важното, което следва да знаете за ракетата: тя се състои от две основни степени, работещи с течен водород и течен кислород (т.е. екологично чиста е). Първата степен притежава подобрен двигател "Вулкан", който и досега се използва на "Ариана 5", докато за втората степен е създаден нов ракетен двигател "Винчи". "Ариана 6" ще лети в две конфигурации - "62" или "64" в зависимост дали ще притежава два или четири спомагателни твърдогоривни ускорителя. Общата товароподемност на "Ариана 6" във вариант "62" е 10 тона до ниска околоземна орбита, а във вариант "64" - 21 тона до ниска околоземна орбита. 

В началото на януари Арианаспейс обяви, че първата "Ариана 6" вече се е отправила към космодрума Куру във Френска Гвиана за началото на комплексните си изпитания. Първоначално първата степен беше сглобена в Ле Мюро и впоследствие бе извозена до пристанището Льо Авър. След натоварването ѝ на кораба той отплава към Бремен, за да бъде качена на него и втората степен. След това дългото пътешествие към Куру можеше да започне. 

Когато степените пристигнат на космодрума, те ще бъдат интегрирани хоризонтално в новата сграда за сглобяване, специално предназначена за "Ариана 6". Впоследствие ракетата ще бъде приведена във вертикално положение и монтирана към мобилна рампа, преди да бъдат прикачени твърдогоривните ускорители. За нуждата на изпитанията тези ускорители няма да бъдат запалвани - следователно ще бъдат запълнени с инертен материал.

Тази първа "Ариана 6" няма да лети, но основната степен ще премине през статични огневи изпитания, като двигателят "Вулкан" ще бъде запалван неколкократно. 

Стига да няма неочаквани отлагания, тестовете ще започнат през април. Арианаспейс все още се надява, че първата готова за полет ракета ще може да бъде изстреляна през втората половина на календарната година. Но дали това ще се случи, зависи от резултатите от изпитанията. Засега цялото внимание е насочено към тестовия модел на "Ариана 6" и стискаме палци всичко да мине наред. 

Бъдещето на европейската космонавтиката зависи от това. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4315-2022-ariane-6-heads-to-kourou

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...