Отиди на
Форум "Наука"

Митове за мозъка и ученето, на които сляпо вярваме


Recommended Posts

  • Потребител
vesti.bg
 

Митове за мозъка и ученето, на които сляпо вярваме

Деница Георгиева

Човешкият мозък е един изумителен орган, който науката все още познава твърде малко.

Въпреки това хората имат някаква представа каква роля играе той в ежедневието ни.

Според ново проучване обаче в масовото общество и дори сред преподавателите са се промъкнали митове, свързани с мозъка и ролята му при ученето, на които сляпо се вярва, въпреки че не са подкрепени с факти.

Много от участниците в изследването например вярват, че мозъкът се смалява при недостатъчен прием на вода и че децата по-трудно се концентрират, след като са похапнали сладко. И двете твърдения са просто митове, при това разбити.

Изследването е проведено чрез анкета,

състояща се от 32 въпроса с възможен отговор „вярно“ или „грешно“.

Анкетата е попълнена от три различни групи участници – преподаватели, средностатистически обикновени граждани и хора, които са се занимавали с невронауки.

От всички 32 въпроса учените отделят 7, в които най-много от участниците вярват.

Разберете кои са те в галерията: https://www.vesti.bg/galerii/foto/mitove-za-mozyka-i-ucheneto-7968

От 3045 средностатистически обикновени граждани, попълнили анкетата, 68 % вярват в тези митове за мозъка и ученето.

56 % от 598 преподаватели също вярват в тях и цели 46% от хората, имащи познания в сферата на невронауките, също вярват.

Оказва се, че хората са най-убедени в истинността на митовете

за слушането на класическа музика, дислексията и различните стилове на учене.

Теорията за стиловете на учене предполага, че хората могат да запомнят визуално, слухово и механично. Според мита учещите не са достатъчно ефективни, ако не могат да използват своя личен начин на запомняне. Науката обаче не подкрепя това твърдение.

„Митовете, в които хората очевидно вярват, са свързани с поведение и учене, а не с мозъка. Затова познанията в сферата на невронауките не задължително биха помогнали що се отнася до теми от психологията и образованието“, разяснява Лорън Макграт, водещ изследването.

Начетеността явно невинаги може да ни предпази от митовете

И тъй като много училища и институции като цяло използват образователни и възпитателни техники, повлияни от тези митове, екипът на изследването се надява резултатите да отворят очите на хората и те да започнат да вървят към промяна.

===============================

Пристрастието е проява на една от естествените склонности, които водят до заблуда и самозаблуда. Никой не е защитен от него и мисля че форумът в частност, както и комуникацията и битието извън него, са ясни примери колко значителна роля играе това общо явление за целия човешки род.

Заобикалянето на пристрастието и ограниченията на гледната точка е едно от най-големите предизвикателства в екзистенцията на всеки рационален субект, заради сложността и широтата на стратегиите които да се изберат, както и нужното ниво на самонаблюдение и самоанализ.

Всеки може да е говорител на убежденията си, но доколко те определят пристрастието му и ролята на същите за неговия живот, през неговата картина на света и личният му образ за "себе си"... ?

Редактирано от ramus
Link to post
Share on other sites
  • 3 месеца по късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...