Отиди на
Форум "Наука"

Някъде в Япония - един влак, една спирка, едно момиче, работници по линията и една планина


Recommended Posts

Япония е специална страна и затова не само описания случай, но има толкова много други, че няма как да бъде разбрана логиката и психологията ако не си живял там поне пет години. Преди всичко това е страна на правилата, такива има и немалко други страни по света, но тук става дума за правилата които са наложени във времето, т.е. свързани с традицията. Освен това е страна на взаимното уважение, ако спазваш правилата, именно затова и те се спазват. В добвка се уважава и се обръща особено внимание към работата на другия, тя е нещо особено важно. Отделно има силно групово чувство за принадлежност, отделно уважение към специалиста към каквото и да е, много са изискванията и затова там се живее сложно и изисква сериозна подготовка за всичко, дори да говориш подходящо защото говоренето на мъже и жени е различно, зависи от социалната йерархия и т.н., и т.н.

Затова за да разберете причините за този влак с един пътник трябва да проучите историята на тази жп линия, вписването й във социалния живот на района, каква работа е вършило момичето и т.н. Не е просто да бъде разбрано. Отделно трябва да се познава японската психология на взаимно уважение. В Япония нищо не е просто така.

Това са обемни теми и освен специалисти друг едва ли би се занимал, затова ще ви дам един малък пример от студентския си живот там. преди доста години вече. Отиваме в неделя с група български студенти от Токио за Камакура, тя е красиво място, има и една голяма статуя на Буда. Влакът естествено е почти празен, ние  се шегуваме и сме в добро настроение за почивния ден. Само че забелязвам нещо странно, на няколко пъти влакът тръгва от поредната спирка и после спира, обявяват нещо по високоговорителите, чакаме две-три минути и потегляме. После това се повтаря, което за японските влакове с техните секундни разписания е странно до немай-къде. Само че на студентите от по-дълго време в Япония това не правеше впечатление, затова накрая ги попитах какво всъщност съобщават по говорителя като причина за спиранията на влака. Оказа се, че става дума за самоубийства чрез скок пред потеглилия вече влак. Японските железници имат група за това, тя има точно 3:30 минути да работи по случая и после влака потегля отново. Тази група имала много работа в неделя, защото самоубийците не искат да пречат на работния ден през останалите дни, а който все пак пътува в неделя, може да се забави малко. От друга страна, в един мегаполис от около 20 милиона има хора които са безнадеждно болни или имат други сериозни причини да се решат да се самоубият. Това е последната работа която имат да вършат и не искат да пречат на работата на околните.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 часа, Диан Георгиев said:

Япония е специална страна и затова не само описания случай, но има толкова много други, че няма как да бъде разбрана логиката и психологията ако не си живял там поне пет години. Преди всичко това е страна на правилата, такива има и немалко други страни по света, но тук става дума за правилата които са наложени във времето, т.е. свързани с традицията. Освен това е страна на взаимното уважение, ако спазваш правилата, именно затова и те се спазват. В добвка се уважава и се обръща особено внимание към работата на другия, тя е нещо особено важно. Отделно има силно групово чувство за принадлежност, отделно уважение към специалиста към каквото и да е, много са изискванията и затова там се живее сложно и изисква сериозна подготовка за всичко, дори да говориш подходящо защото говоренето на мъже и жени е различно, зависи от социалната йерархия и т.н., и т.н.

Затова за да разберете причините за този влак с един пътник трябва да проучите историята на тази жп линия, вписването й във социалния живот на района, каква работа е вършило момичето и т.н. Не е просто да бъде разбрано. Отделно трябва да се познава японската психология на взаимно уважение. В Япония нищо не е просто така.

Това са обемни теми и освен специалисти друг едва ли би се занимал, затова ще ви дам един малък пример от студентския си живот там. преди доста години вече. Отиваме в неделя с група български студенти от Токио за Камакура, тя е красиво място, има и една голяма статуя на Буда. Влакът естествено е почти празен, ние  се шегуваме и сме в добро настроение за почивния ден. Само че забелязвам нещо странно, на няколко пъти влакът тръгва от поредната спирка и после спира, обявяват нещо по високоговорителите, чакаме две-три минути и потегляме. После това се повтаря, което за японските влакове с техните секундни разписания е странно до немай-къде. Само че на студентите от по-дълго време в Япония това не правеше впечатление, затова накрая ги попитах какво всъщност съобщават по говорителя като причина за спиранията на влака. Оказа се, че става дума за самоубийства чрез скок пред потеглилия вече влак. Японските железници имат група за това, тя има точно 3:30 минути да работи по случая и после влака потегля отново. Тази група имала много работа в неделя, защото самоубийците не искат да пречат на работния ден през останалите дни, а който все пак пътува в неделя, може да се забави малко. От друга страна, в един мегаполис от около 20 милиона има хора които са безнадеждно болни или имат други сериозни причини да се решат да се самоубият. Това е последната работа която имат да вършат и не искат да пречат на работата на околните.

Aз съм съгласен за всичко от написаното, но единствената причина да е възможно да се спазват тези неписани обществени правила и дундуркането на празен влак до гара в нищото е че чисто икономически японските железници могат да си позволят това разхищение защото имат достатъчно дестаинации които калкулират огромни печалби.

 

И БДЖ си позволяват подобни разхищения със влакове до пущинаци като Черквица или Генерал Тошево, но поне не е (все още) за по един човек. Проблема на БДЖ е че нямат дестинации които да компенсират колосалното разхищение.

Преди 15 часа, Диан Георгиев said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Преди 8 часа, Information said:

Aз съм съгласен за всичко от написаното, но единствената причина да е възможно да се спазват тези неписани обществени правила и дундуркането на празен влак до гара в нищото е че чисто икономически японските железници могат да си позволят това разхищение защото имат достатъчно дестаинации които калкулират огромни печалби.

 

И БДЖ си позволяват подобни разхищения със влакове до пущинаци като Черквица или Генерал Тошево, но поне не е (все още) за по един човек. Проблема на БДЖ е че нямат дестинации които да компенсират колосалното разхищение.

 

Грешите, това не са разхищения, още по-малко пък "колосални". Ако търсите примери за наистина колосални разхищения,  примери може да намерите тук в България, без да ходите където и да е, още по-малко чак в Япония, и то съвсем не за някакви сантиментални обществени цели. Грешите също че тези дестинации са "пущинаци" и "нищо", но едва ли има смисъл да губя време за да обяснявам това. Вашите оценки са си ваша работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 4.04.2022 г. at 21:36, Диан Георгиев said:

Грешите, това не са разхищения, още по-малко пък "колосални". Ако търсите примери за наистина колосални разхищения,  примери може да намерите тук в България, без да ходите където и да е, още по-малко чак в Япония, и то съвсем не за някакви сантиментални обществени цели. Грешите също че тези дестинации са "пущинаци" и "нищо", но едва ли има смисъл да губя време за да обяснявам това. Вашите оценки са си ваша работа.

Говоря по-скоро от икономическа гледна точка отколкото от емоционална такава. Влак който консумира гориво за 20 000 лева на курс а приходите от билети са 2000 лева си е чисто разхищение от икономическа гледна точка. 

Link to comment
Share on other sites

On 7.04.2022 г. at 11:36, Information said:

Говоря по-скоро от икономическа гледна точка отколкото от емоционална такава. Влак който консумира гориво за 20 000 лева на курс а приходите от билети са 2000 лева си е чисто разхищение от икономическа гледна точка. 

 

Редактирано от Guest
Изгубен текст след изпращането за добавяне. Жалко за времето.
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 4.04.2022 г. at 13:48, Information said:

дундуркането на празен влак до гара в нищото

Доколкото разбрах тази гара не е в "нищото",а е по пътя на влака. Той само трябва да спре и да качи момичето. Е,колко електричество ще изхарчи заради едно спиране от една-две минути?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...