Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Мисия "Хакуто-Р". Старт 11 декември 2022 г., втора мисия - 15 януари 2025 г.


Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Защо ще отглеждаме микроводорасли на Луната?

2025-hakuto-r-deployment-1024x595.jpeg

На кадъра: космическата мисия „Хакуто-Р“ се разделя от горната степен на ракетата-носител „Фалкън 9“ след днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

15 януари 2025 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. От всички мисии, които излитат към Луната, най-интересни са ми тези, превозващи биологични обекти. Изстреляната днес „Хакуто-Р“ (или „Ресилиънс“) на японската фирма айспейс е такава – ако кацането ѝ е успешно, тя се очаква да проведе експеримент на лунната повърхност, свързан с култивирането на микроводорасли. Но защо?

Японската компания Euglena Investment Co. е един от инвеститорите в айспейс още от 2017-та година. Според съобщение, публикувано на сайта ѝ, до 2040-та година на Луната се очаква да заживее колония от около 1 000 души. Съответно един от въпросите, които стоят пред човечеството, е с какво ще бъдат изхранвани тези колонисти.

Ето защо „Хакуто-Р“ превозва малък култивационен модул, който ще позволи на Луната да бъдат отгледани култури от микроводорасли от р. Euglena. Както съобщава д-р Сузуки Кенго, завършил Факултета по селскостопански науки в Токийския университет, Euglena притежава 59 типа хранителни съставки, в това число незаменими аминокиселини, витамини, минерали и докозахексаенова киселина. Балансът на тези съставки е толкова добър, че се счита, че този организъм може да предостави всичко необходимо като храна, за да може човек да оцелява.

Нещо повече – Японският изследователски институт по атомна енергетика и Националният институт по радиологични проучвания (отново в Япония) са провели изследвания, които са доказали, че Euglena е силно устойчива на радиация и дози, които са летални за човек, не влияят на нейния растеж. Това превръща организма в подходящ обект за култивация в космическите бази.

Японската космическа агенция разграничава три поколения космически храни. До този момент храните, използвани например на Международната космическа станция, са най-вече от поколението „космическа храна 1.0“ – те се готвят на Земята и се превозват в космоса, готови да бъдат изяждани. Но за да може да усвоим Слънчевата система, ние имаме нужда от „космическа храна 2.0“, при която съставките се транспортират от Земята, но самата тя се готви в космоса, и „космическа храна 3.0“, при която самите съставки са космическо производство – т.е. от организми, отглеждани в космически условия.

Именно съвременната мисия „Хакуто-Р“, която вече пътува към Луната, трябва да положи основата на това. Култивационното устройство на борда притежава нужните за отглеждането на Euglena вода и хранителни вещества. Но в бъдеще според д-р Сузуки биха могли да се ползват локални ресурси като минерали и воден лед, намиращи се на Луната и Марс.

Стискаме палци на „Хакуто-Р“, както и на другата мисия, която излетя с нея днес – „Блу Гоуст“ на американската фирма Файърфлай!

https://cosmos.1.bg/space/2025/01/15/growing-algae-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Новоизстреляната лунна мисия Хакуто-Р запали за пръв път двигателя си в орбита

hakuto-r-lander.jpg

На илюстрацията: „Хакуто-Р“ на Луната. Image credit : ispace

17 януари 2025 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 16-ти януари в 21:40 ч., частната космическа мисия „Хакуто-Р“ за пръв път запали двигателя си в околоземна орбита. Днес айспейс потвърди, че маневрата е била напълно успешна. Този тип маневри са необходими, за да може „Хакуто-Р“ да се отправи към Луната.

Така екипът се увери в нормалната работа на двигателната система, както и на системата за насочване, контрол и навигация.

Напомням на читателите, че „Хакуто-Р“ (мисия „Ресилиънс“) бе изстреляна успешно на 15-ти януари посредством ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“. Понастоящем тя кръжи около Земята, но след няколко корекции на полета ще се отправи към Луната. Първото сближение с естествения ни спътник се очаква да се случи след около месец.

Също така напомням, че това ще е вторият опит за „Хакуто-Р“ да кацне на лунната повърхност. По време на първата мисия през 2023 г. спускаемият апарат се разби.

Фирмата айспейс е международна със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Любопитен факт е, че айспейс-Европа е създала малък луноход на име „Тенашъс“ съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Ако кацането на „Хакуто-Р“ е успешно, ще станем свидетели на първия европейски луноход на лунната повърхност!

„Хакуто-Р“ ще извози също така и биологичен експеримент, свързан с отглеждането на микровородасли от р. Euglena. Целта е по този начин да се докаже, че на Луната може да се произвежда водораслова биомаса за храна на бъдещите заселници.

За повече информация: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2025/01/17/hakuto-r-fires-engines-in-earth-orbit/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Частната лунна мисия Хакуто-Р ни зарадва с прекрасни гледки към Земята!

hakuto-r-earth.png

Снимка на Земята, заснета от „Хакуто-Р“. Photo credit : ispace

29 януари 2025 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Новата мисия на айспейс към Луната „Хакуто-Р“, която бе успешно изстреляна на 15-ти януари с ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“, ни зарадва с прекрасни гледки към нашата планета Земя!

Кадрите бяха получени на 25-ти януари, когато „Хакуто-Р“ бе на 10 000 километра от Земята. На тях се вижда т.нар. Точка Немо – най-отдалеченото място в океана, намиращо се на 2 688 километра от най-близката суша.

Спускаемият апарат „Ресилиънс“ („Хакуто-Р“) продължава да е в отлично състояние и се готви за първото си сближение с Луната, което се очертава да е факт около месец след изстрелването, т.е. в средата на февруари.

А на този линк вие можете да си припомните и фотографията, заснета от американската мисия „Блу Гоуст, която бе изстреляна заедно с „Хакуто-Р“.

https://cosmos.1.bg/space/2025/01/29/hakuto-r-earth-photography/

  • Потребител
Публикувано
On 15.01.2025 г. at 16:17, SAlexandrov said:

Euglena притежава 59 типа хранителни съставки, в това число незаменими аминокиселини, витамини, минерали и докозахексаенова киселина. Балансът на тези съставки е толкова добър, че се счита, че този организъм може да предостави всичко необходимо като храна, за да може човек да оцелява.

И освен това, изсушени и смляни били с вкус на сельодка  :)  Euglena  фотосинтезира, кога има светло, инак яде био-отпадъци, даже пие алкохол  :)

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Комерсиалната мисия Хакуто-Р ще пристигне в орбита около Луната на 7-ми май

2025-hakuto-r-moon-1024x750.jpg

Снимка на Луната, заснета от „Хакуто-Р“ по време на сближение с естествения ни спътник в средата на февруари. Photo credit : ispace

6 май 2025 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Утре, на 7-ми май, комерсиалната мисия „Хакуто-Р“, построена от международната фирма айспейс, ще пристигне в орбита около Луната. Заедно с нея в окололунна орбита ще пристигне и „Тенашъс“ – първият луноход, построен в Европа!

Напомням на читателите, че мисията „Хакуто-Р“ бе изстреляна на 15-ти януари посредством ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“ – абсолютно същата ракета, с която бе изстреляна и мисията на американската фирма Файърфлай „Блу Гоуст“! Но докато „Блу Гоуст“ кацна на Луната успешно още на 2-ри март и отдавна приключи своята научна дейност, то „Хакуто-Р“ пътуваше по бавна, енергоефективна траектория, която отведе спускаемия апарат на разстояние 1.1 милиона километра от Земята, преди отново той да се завърне в околностите на системата Земя-Луна. Всичко това доказва колко различни са новите комерсиални мисии.

Фирмата айспейс, построила „Хакуто-Р“, е международна компания със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Бордовият луноход „Тенашъс“ е построен от европейската дъщерна структура айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Американската дъщерна структура айспейс-САЩ си партнира с Дрейпър за доставката на полезни товари на Луната в рамките на програмата на НАСА „Клипс“ (CLPS), в това число на научни прибори на обратната ѝ страна през 2026 година. Така че, ако предстоящото лунно кацане бъде успешно, НАСА ще разполага с още един комерсиален превозвач, освен Файърфлай (с досега успешно кацналата мисия „Блу Гоуст“) и Интуитив Машинс (чиито две мисии „Одисей“ и „Атина“ се прилуниха през 2024 и 2025 г., макар и да се преобърнаха).

Задачата на европейския луноход „Тенашъс“ е да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенци.

„Хакуто-Р“ превозва и експеримент, поръчан от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите.

Кацането е насрочено за 5-ти юни в 22:24 ч. българско време.

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/06/hakuto-r-set-to-arrive-moon/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

УСПЕХ: Комерсиалната мисия Хакуто-Р пристигна в орбита около Луната!

Screenshot-2025-05-07-082033.png

На илюстрацията: „Хакуто-Р“ в окололунна орбита. Image credit : ispace

7 май 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес международната лунна изследователска компания айспейс обяви, че роботизираната мисия „Хакуто-Р“ с европейския луноход „Тенашъс“ пристигна успешно в орбита около Луната! Това бе важна стъпка преди предстоящото кацане.

Според фирмата маневрата за влизане в окололунна орбита е била проведена снощи в 23:41 ч. българско време. Двигателят на спускаемия апарат, който носи името „Ресилиънс“, се е запалил и е работил в продължение на девет минути – за най-дълго време от началото на мисията. Понастоящем апаратът поддържа стабилна височина над лунната повърхност, като през следващите дни и седмици ще бъдат проведени допълнителни маневри за корекция на орбитата. Кацането остава насрочено за не по-рано от 5-ти юни.

„Хакуто-Р“ престоя повече от два месеца в дълбокия космос – пространството отвъд системата Земя-Луна, като мисията се отправи на разстояние 1.1 милиона километра от Земята. Това е така, защото след изстрелването ѝ на 15-ти януари с ракета на „Фалкън 9“, мисията започна да пътува по икономична, енергоефективна траектория без излишен преразход на гориво. Ето защо „Хакуто-Р“ пристига по-късно в сравнение с мисията на Файърфлай „Блу Гоуст“, която бе изстреляна споделено със същата ракета, но кацна на Луната преди повече от два месеца, на 2-ри март.

Напомням на читателите, че фирмата айспейс, построила „Хакуто-Р“, е международна компания със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Бордовият луноход „Тенашъс“ е построен от европейската дъщерна структура айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Американската дъщерна структура айспейс-САЩ си партнира с Дрейпър за доставката на полезни товари на Луната в рамките на програмата на НАСА „Клипс“ (CLPS), в това число на научни прибори на обратната ѝ страна през 2026 година. Така че, ако предстоящото лунно кацане бъде успешно, НАСА ще разполага с още един комерсиален превозвач, освен Файърфлай (с досега успешно кацналата мисия „Блу Гоуст“) и Интуитив Машинс (чиито две мисии „Одисей“ и „Атина“ се прилуниха през 2024 и 2025 г., макар и да се преобърнаха).

Задачата на европейския луноход „Тенашъс“ е да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенци.

„Хакуто-Р“ превозва и експеримент, поръчан от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите.

 

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/07/hakuto-r-arrives-lunar-orbit/

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Делят ни два дни до третото кацане на Луната за 2025 г.

ispace-photo-moon-1024x750.jpg

Снимка на Луната, заснета от окололунна орбита от мисията на айспейс „Ресилиънс“. Photo credit : ispace

3 юни 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. На 5-ти юни в 22:24 ч. българско време спускаемият апарат „Ресилиънс“, построен от международната фирма айспейс, ще извърши меко кацане в региона на Морето на студа на Луната. Това ще е третото прилуняване за 2025 г. след двете кацания през март от апаратите „Блу Гоуст“ на Файърфлай и „Атина“ на Интуитив Машинс.

Напомням на читателите, че прилуняването на „Блу Гоуст“ бе напълно успешно, като мисията продължи две седмици със събирането на богатство от научни данни, докато „Атина“ се преобърна и работеше само няколко часа, изпращайки ограничено количество снимки и сведения.

За компанията айспейс това ще е вторият опит да се спусне на Луната. През април 2023 г. първият апарат на фирмата от същия тип („Хакуто-Р“) се разби заради софтуерен бъг, поради който апаратът не успя да прецени правилно разстоянието до лунната повърхност и изразходи горивото си преждевременно.

Подготовката за кацането на „Ресилиънс“ протича по план. На 28-ми май в 11:27 ч. българско време спускаемият апарат запали двигателя си, за да превърне орбитата си в кръгова. От тогава досега „Ресилиънс“ кръжи постоянно на 100 километра над лунната повърхност, правейки една обиколка около Луната за 2 часа. Отново напомням, че „Ресилиънс“ пристигна в окололунна орбита на 7-ми май.

Фирмата айспейс (която няма нищо общо с продуктите на Apple) е международна компания със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Ако предстоящото кацане е успешно, за пръв път на Луната ще заработи европейски луноход на име „Тенашъс“. Той е построен от европейската дъщерна структура айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. 

Същевременно американската дъщерна структура айспейс-САЩ си партнира с Дрейпър за доставката на полезни товари на Луната в рамките на програмата на НАСА „Клипс“ (CLPS), в това число на научни прибори на обратната ѝ страна през 2026 година. Така че, ако предстоящото лунно кацане бъде успешно, НАСА ще разполага с още един комерсиален превозвач, освен Файърфлай (с досега успешно кацналата мисия „Блу Гоуст“) и Интуитив Машинс (чиито две мисии „Одисей“ и „Атина“ се прилуниха през 2024 и 2025 г., макар и да се преобърнаха).

Задачата на европейския луноход „Тенашъс“ е да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенци.

Спускаемият апарат „Ресилиънс“ („Хакуто-Р“) превозва и експеримент, поръчан от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите.

https://cosmos.1.bg/space/2025/06/03/ispace-upcoming-landing-preview/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Спускаемият апарат Ресилиънс ще кацне на Луната тази вечер!

earthrise-1-1024x750.jpg

Снимка на земния изгрев, заснета от окололунна орбита от мисията на айспейс „Ресилиънс“ на 27-ми май. Photo credit : ispace

5 юни 2025 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Международната космическа компания айспейс потвърди, че кацането на спускаемия апарат „Ресилиънс“ („Хакуто-Р“) на Луната остава насрочено за тази вечер в 22:17 ч. българско време!

Успехът, разбира се, не е гарантиран – нещо повече, дебютният опит на фирмата през 2023 г. бе неудачен. Сега обаче айспейс се надява, че този път всичко ще мине благополучно. Очаква се „Ресилиънс“ да се спусне в Морето на студа – равнинна област с площ 18 000 квадратни километра, лежаща непосредствено под Северния полюс на Луната. Трудно е да се наблюдава този регион с невъоръжено око, защото е изключително тесен:

Screenshot-2025-06-05-194031.png

Image credit : NASA

Това ще е третото кацане на Луната за 2025-та година, след като през март на естествения ни спътник се прилуниха спускаемите апарати „Блу Гоуст“ и „Атина“, съответно на фирмите Файърфлай и Интуитив Машинс.


На 12-ти май започна годишната дарителска кампания за поемане на разходите, свързани с КОСМОС БГ. Подкрепете блога финансово на този линк, за да продължи да съществува!


Ако предстоящото кацане е успешно, това ще е съществен миг за европейската космическа индустрия – на Луната ще заработи първият европейски луноход на име „Тенашъс“! Той е построен от европейската дъщерна фирма айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. 

Напомням на читателите, че айспейс (която няма нищо общо с продуктите на Apple) е международна компания със седалище в Токио, Япония, и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа.

Тазвечерното кацане ще бъде излъчвано на живо на този линк, като предаването ще започне в 21:10 ч. българско време:

https://cosmos.1.bg/space/2025/06/05/resilience-to-land-on-moon-this-evening/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Кацането на Ресилиънс на Луната е почти със сигурност аварийно

Screenshot-2025-06-05-223756.png

Разстроени физиономии в центъра за управление. Photo credit : ispace

5 юни 2025 г. 23:15 ч.

Светослав Александров. Все още няма официално изявление от международната компания айспейс – но тазвечерното кацане на „Ресилиънс“ на Луната е почти със сигурност аварийно, също както и първото през 2023 година.

Едновременно операторите на радиотелескопите в Бохум и Дуинджълу докладваха, че радиосигналът от „Ресилиънс“ прекъсна в 19:15 ч. българско време – две минути преди очакваното кацане.

Последната телеметрична информация от спускаемия апарат също така показваше, че скоростта във финалните етапи от полета е била 187 километра в час – твърде висока, за да оцелее.

Безспорно неприятен завършек за айспейс, но също така и за европейските екипи, които очакваха да позиционират на Луната първия в историята на космонавтиката европейски луноход, както и за японските учени, които се надяваха да отгледат микроводорасли с цел производството на храна.

Равносметката: от три кацания на Луната през 2025 година, имаме един пълен успех („Блу Гоуст“, Файърфлай, САЩ), един частичен успех („Атина“, Интуитив Машинс, САЩ) и един пълен провал („Ресилиънс“, айспейс, международна фирма).

Надежда за спускаемия апарат практически няма. Ако той беше достигнал повърхността на Луната с известни условности (например преобърнат или със счупено краче, както беше случаят с „Атина“), поне щеше да има радиосигнал. Но този път такъв отсъства напълно.

https://cosmos.1.bg/space/2025/06/05/ispace-landing-failure/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Повреден радар е причината за аварията на Ресилиънс

ispace_s_RESILIENCE_lander_and_TENACIOUS

Няма да има европейски частен луноход – поне все още. Image credit : ispace

6 юни 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Международната лунна компания айспейс излезе с изявление, от което става ясно, че радарът на „Ресилиънс“ не е сработил според очакванията и това довело до авария при кацането.

„Спускаемият апарат слезе от височина 100 километра до височина 20 километра и след това успешно запали основния си двигател, за да започне забавяне. Докато ориентацията на спускаемия апарат бе потвърдена да е почти вертикална, телеметричната информация бе загубена впоследствие и нямаше данни, които да покажат успешно кацане, дори и след като мина очакваното време за кацане.

На базата на досега наличните данни, екипът на мисията успя да потвърди следното: лазерният висотомер, който служи за измерване на разстоянието до лунната повърхност, претърпя забавяния при получаването на валидни стойности. Като резултат спускаемият апарат не успя да се забави достатъчно, за да достигне нужната скорост за планирано кацане. Базирано на тези обстоятелства се предполага, че спускаемият апарат е осъществил твърдо кацане на лунната повърхност“.

Източник: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2025/06/06/hakuto-r-failure/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.