Отиди на
Форум "Наука"

Старлайнър и Дрийм Чейсър отложени: НАСА е в ПЪЛНА зависимост от СпейсЕкс!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Старлайнър и Дрийм Чейсър отложени: НАСА е в ПЪЛНА зависимост от СпейсЕкс!

starliner-delays-1024x576.jpg Чудесно представяне от The Angry Astronaut – линк към видеото в Youtube

28 март 2023 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА е вече в пълна зависимост от СпейсЕкс за превоза не само на астронавти, но и на провизии до Международната космическа станция поне до края на 2023 година – това стана ясно, след като дебютният пилотиран полет на кораба на Боинг “Старлайнър” и дебютният демонстрационен полет на совалката на Сиера Невада “Дрийм Чейсър” бяха отложени за пореден (и вероятно не последен) път. И затова, когато отправяте критика към КОСМОС БГ – защо, Светославе, хвалиш прекалено много СпейсЕкс, а си твърде критичен към другите, отговорът е следният: защото другите вършат НУЛА работа на фона на парите, които са усвоили. Геврече. Дупка.

Първоначално дебютният пилотиран полет на “Старлайнър” трябваше да е факт в края на април. Оказва се обаче, че буквално в последния момент са били констатирани нови технически проблеми. Част от тях касаят литиево-йонните батерии на кораба (изт: Ройтерс), като бе установено, че има шанс да прегреят и да застрашат живота и здравето на астронавтите.

Влогърът The Angry Astronaut е направил страхотно видео по темата:

Действително корабът “Старлайнър” не спира да дефектира по пътя му към въвеждането в експлоатация. Първо, по време на дебютното му безпилотно изстрелване през 2019 г., софтуерен проблем попречи на кораба да запали двигателите си след извеждането в орбита и да се скачи с Международната космическа станция. Както съобщава The Angry Astronaut, ако на борда на “Старлайнър” имаше астронавти, те вероятно щяха да насочат кораба ръчно. Но няколко дни по-късно всички те щяха да са мъртви. Именно откриването на софтуерния проблем накара Боинг да направят спешна проверка, която довела до установяването на втори софтуерен проблем, заради който сервизният модул е щял да се сблъска със спускаемата капсула непосредствено преди кацането.

НАСА и Боинг проведоха втори безпилотен тест през 2022 г. – и този път мисията приключи успешно. Но въпреки това пак възникнаха проблеми – някои от двигателите на кораба отказаха, което е сериозна сигнална лампа – отказите на двигателната система датират още от 2018 г., по време на наземните огневи изпитания на “Старлайнър” (които, незнайно що, бяха обявени за успешни). Това не попречи на скачването и но последващото завръщане и така като че ли изглеждаше, че “Старлайнър” е готов да вози хора. Както излиза от продължаващите да изскачат в дванайсет без пет дефекти, явно не.

The Angry Astronaut завършва анализа си с това, че ако договорът на НАСА бе връчен не на Боинг, а на Сиера Невада, то вероятно совалката на фирмата “Дрийм Чейсър” щеше да бъде разработена по-бързо. С това становище не съм съгласен – очевидно влогърът е пропуснал новината на Арс Текника, че дебютният товарен полет на совалката се отлага от август за декември. Тук е уместно да напомня “Закона на Ерик Бъргър”, известния журналист на Арс Текника, който гласи следното: “Ако даден космически полет е насрочен за последната четвърт на дадена година и до полета остава повече от половин година, то със сигурност ще бъде отложен”. Така че да не чакаме изстрелването на мини-совалката поне до 2024 година.

Така НАСА е поставена в пълна зависимост от СпейсЕкс за превоза до МКС не само по отношение на пилотираните полети, но и на товарните. Мини-совалката “Дрийм Чейсър” не е готова, а единственият друг космически кораб, способен да обслужва станцията освен “Драгън” на СпейсЕкс, е товарният “Сигнус” на Нортроп Груман. Компанията (или по-точно Орбитал – предишната фирма, преди да се слее с Груман) успя да създаде собствена космическа ракета “Антарес”, която може да извежда “Сигнус” в орбита. Но тук има една уловка – за да могат полетите да са евтини, Орбитал решиха не да иновират като СпейсЕкс (които направиха възвръщаеми ракети “Фалкън 9”), а да аутсорснат производството на “Антарес” към други държави с евтина работна ръка. Първата степен на ракетата се произвежда в Украйна, а двигателите ѝ са руски – “РД-181”. След началото на войната през февруари 2022 г. Роскосмос оповестиха, че вече няма да продават ракетни двигатели на САЩ и така ракетата “Антарес” отиде в историята. Нортроп Груман се принудиха да търсят друга ракета, за да изпращат корабите “Сигнус” към МКС, а единствената понастоящем действаща ракета в експлоатация в среден/тежък клас е…. “Фалкън” на СпейсЕкс. И така, от есента на тази година “Сигнус” ще лети до МКС с ракети на СпейсЕкс.

Независимо какво смятате за Илон Мъск, за неговите често скандални статуси в Туитър, независимо дали обичате милиардерите или не, истината е, че само неговата компания СпейсЕкс е в състояние да извежда хора И ПРОВИЗИИ до МКС, докато останалите фирми – Боинг, Сиера Невада, Нортроп Груман не могат да го правят. СпейсЕкс буквално спаси НАСА от това Русия да изхвърли американските астронавти от проекта МКС след началото на войната в Украйна (защото преди “Драгън” те летяха на руски “Союз”-и). Неведнъж съм казвал – ако нещо се случи с Мъск и той си отиде без време, или се пенсионира, или се откаже от космическата експанзия, вече компанията му е довела до такъв пробив в световното космическо дело, че със сигурност ще му вдигнат паметник…

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/28/dream-chaser-delayed/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Комисията по безопасност на НАСА отсъди, че корабът Старлайнър не е готов да превозва астронавти!

starliner-spacecraft-1024x707.jpgКадър от приближаването на кораба “Старлайнър” към МКС през пролетта на 2022 г. по време на безпилотната му мисия. Photo credit : NASA

27 май 2023 г. 17:40 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън” бе разработен само за $2.6 милиарда, а понастоящем в космоса има не една, а цели две пилотирани мисии. От друга страна НАСА връчи $4.49 милиарда на Боинг за аналогичен кораб “Старлайнър”. Патриша Сандърс, ръководителката на комисията по безопасност на НАСА, отсече – “Старлайнър” не е технически готов да превозва астронавти! Напомням на читателите, че СпейсЕкс и Боинг почнаха разработките по едно и също време…

Сандърс изнесе своето становище по време на събрание на комисията на 25-ти май. Засега НАСА и Боинг са насрочили първото изстрелване на “Старлайнър” с астронавти за 21-ви юли. Но комисията е скептична, че корабът ще е готов дотогава. Становището ѝ е: корабът не бива да лети до момента, в който ще има начин рисковете за безопасността му да бъдат избегнати или най-малкото приети, но с пълно съзнание, че такива има, и съобразно нужната техническа обосновка.

Конкретно става въпрос за проблеми със софтуера, риск от пробив на батериите поради прегряване (!!!) и незавършени изпитания на парашутите. Особено критично е парашутните изпитания да бъдат завършени безупречно и ако това не стане, това ще се отрази на предстоящата дата.

Що се касае до батериите, от Боинг уверяват НАСА, че фирмата вече е провела множество тестове и при нито един от тях не е възникнал проблем.

Миналата година през месец май “Старлайнър” бе изпратен на пробна безпилотна мисия до МКС, която завърши с пълен успех. Но по време на тази мисия възникнаха някои проблеми, а за други, които бяха известни предварително, бяха предприети краткосрочни мерки. Сандърс предупреждава НАСА “да не се поддава на натиска, дори и несъзнателно, да изстреля пробната пилотирана мисия преди да бъдат адресирани адекватно оставащите препятствия за сертифицирането ” добавя, че всяко едно решение определени рискове да бъдат приети преди предстоящата пробна мисия да не води до приемането на тези рискове и за редовните мисии.

Космическите ентусиасти изключително много се радват, че от двете фирми, на които НАСА се довери за превоза на астронавти до МКС след пенсионирането на совалките, една успя – и това е СпейсЕкс. Корабите “Крю Драгън” биват изстрелвани редовно на държавни и комерсиални мисии. И напомнят, че в НАСА имаше сериозна вътрешна борба вследствие на страховит лобистки натиск от страна на Боинг всичките пари за разработки на космически кораби да бъдат дадени именно на стария аерокосмически гигант и никаква част да не бъдат заделяни на новак като Илон Мъск. Прекрасно е, че НАСА в края на краищата не се поддаде на този натиск. Ако това се беше случило, американските астронавти още щяха да се возят на руски кораби. И на фона на войната в Украйна Рогозин щеше да е много доволен.

Още по-изумително е, че докато Боинг получиха два пъти повече средства от СпейсЕкс, те трябваше да разработят само “Старлайнър”, но не и ракета-носител. СпейсЕкс успяха да направят и ракета носител, и кораб. “Старлайнър” остава да разчита на надеждната, но стара “Атлас 5” с руски ракетни двигатели “РД-180”. Тъй като САЩ вече не купува руски ракетни двигатели, разработката на “Атлас 5” е спряно. Това означава, че за Боинг са заделени единствено седем вече произведени ракети и това е максимумът мисии, които могат да изпълнят – изпитателната с астронавти до МКС и шестте редовни.

Тъй като “Старлайнър” безобразно се бави и корабът може и да не полети преди 2024 г. с астронавти, а същевременно МКС старее (повредите се увеличават, а извеждането ѝ от орбита е за 2030 г.), съмнително е, че Боинг ще проведат повече от тези планирани шест мисии. Междувременно СпейсЕкс провеждат не само планираните си полети по заявка на НАСА, но и съвсем странични пилотирани мисии по туристически програми като тази на Аксиом. Съмнително е, че за “Старлайнър” ще се намери друга ракета, когато текущият пул от стари “Атлас 5” бъде изчерпан. Дотогава МКС ще бъде свалена от орбита, новите частни станции ще са готови, вероятно и “Старшип” ще е напълно готов. И надали някой ще има нужда от “Старлайнър”, който е два пъти по-скъп не от “Старшип”, но и от сегашния “Крю Драгън”.

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/27/nasa-safety-panel-starliner/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Брутална излагация: Старлайнър вероятно няма да лети през тази година заради умопомрачителен гаф!

starliner-spacecraft-1024x707.jpgКосмическият кораб “Старлайнър” по време на безпилотния му дебют през май. Photo credit : NASA

2 юни 2023 г. 00:20 ч.

Светослав Александров. НАСА и Боинг шокираха днес космическите ентусиасти с умопомрачително разкритие: пилотираният космически кораб на Боинг “Старлайнър” няма да лети това лято и вероятно през цялата 2023 година. Причината: изолирбандът, широко използван на кораба, е от горими материали – и това беше разкрито буквално през последните няколко дни!

Новината бе съобщена на пресконференция, излъчена спешно по НАСА ТВ днес.

Разбира се, това не е единственият проблем – новооткрити технически дефекти никнат като гъби. Докато са подготвяли кораба за пълнене с гориво, пак отказал клапан. Оказа се също така, че вървите на парашутите не издържат на натоварване. Изобщо не включваме проблемите с рисковете от експлозия на батериите, които бяха установени още през април и наложиха отлагането за юли.

Но фактът, че кабелите на космическия кораб използват масово горим изолирбанд, е най-сериозният гаф, сполетял “Старлайнър”. При това думичката “масово” е само приближение към реалността. НАСА и Боинг изобщо не знаят къде и колко, на кои точно компоненти, има такъв изолирбанд. За да се направи количествено оценка, вероятно космическият кораб трябва да бъде разглобен изцяло!!! Това изключва вероятността за какъвто и да е полет по-рано от 2024 година… и не говорим за началото на годината!

Още по-лошо – миналата година “Старлайнър” бе изстрелян на безпилотна пробна мисия до Международната космическа станция. Макар че тази мисия завърши успешно, проблемите с горимия изолирбанд и с парашутите са съществували и тогава. Изглежда, че тогавашният успех е бил чудо.

“Старлайнър” се превръща в тотална катастрофа за Боинг, след като фирмата усвои близо $5 милиарда за неговата разработка. Същевременно НАСА плати на СпейсЕкс за “Крю Драгън” само $2.6 милиарда. Разработката на двата кораба започна относително по едно и също време. СпейсЕкс вози астронавти от три години насам, като на “Крю Драгън” са летели 38 души.

Въпреки вложените $5 милиарда, вероятно стигнахме до етапа, в който НАСА се пита дали си заслужава да се продължава напред със “Старлайнър”. СпейсЕкс върши цялата работа по превоза на товари и астронавти до МКС и свръх това – има туристически полети. Агенцията призна на пресконференцията, че с Боинг се водят дискусии за бъдещето на кораба.

Което означава – напълно възможно е миналогодишният безпилотен полет на “Старлайнър” да е бил последен за цялата програма.

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/01/starliner-nqma-da-leti/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Успешно изпитание на парашутите дава надежда, че тази пролет пилотираният кораб Старлайнър най-после ще полети!

Starliner-parachute-test.jpg

Снимка от парашутното изпитание. Photo credit : NASA

13 януари 2024 г. 15:40 ч.

Светослав Александров. На 9-ти януари екипите на НАСА и Боинг изпълниха успешно изпитание на парашутната система на пилотирания космически кораб “Старлайнър”. Това е добър признак, че през тази пролет многострадалният кораб най-сетне ще полети с екипаж на борда!

Напомням на читателите, че през 2014 г. НАСА връчи договори на СпейсЕкс и Боинг да създадат пилотирани космически кораби, които да осигуряват превоз до МКС и така САЩ да не зависи от руските кораби “Союз”. Но макар че на Боинг бяха връчени общо $4.49 милиарда, в сравнение с $2.6 милиарда за СпейсЕкс, единствено СпейсЕкс успя да се справи в приличен срок. “Крю Драгън” превозва редовно хора до станцията и обратно от 2020 г. досега без никакви проблеми.

Що се касае до кораба на Боинг “Старлайнър”, той летя първо през декември 2019 г. на безпилотен тестов полет, по времето на който той не успя да се скачи с МКС и замалко не аварира. Вторият полет без екипаж през май 2022 г. бе напълно успешен, но пак бяха констатирани множество проблеми, които трябваше да се разрешат, преди НАСА да одобри хора да се возят на този кораб.

Един от тези проблеми касаеше парашутната система – екипите установиха, че при авариен сценарии, включващ неразгръщането на един от трите парашута, другите два не са достатъчно стабилни, за да осигурят безопасно приземяване. Кацането само с два парашута е задължително изискване на НАСА за безопасност.

Сега предварителните резултати от изпитанието на 9-ти януари показват, че парашутната система най-накрая работи!

Надяваме се, че това е последният проблем, който е трябвало да бъде решен. За съжаление през последните четири години Боинг влезе в неприятен цикъл, при който всеки тест разкриваше проблеми, разрешаването на които доведе до разкриването на още повече проблеми, а решаването на тези проблеми – на още и още… Надяваме се, че това вече няма да се случва, но знае ли човек? Боинг отдавна не е компания, която се слави с добра репутация, и това е особено видно относно продължаващите проблеми с “737 MAX”.

Със сигурност астронавтите, които ще се возят до МКС тази пролет на “Старлайнър” – Бътч Уилмор, Съни Уилиамс и Майк Финк, са много смели хора.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/13/starliner-parachute-test-success/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Днес космическият кораб Сигнус ще лети за пръв път с ракета Фалкън 9

2024-cygnus-encapsulated-1024x576.jpg

На снимката: космическият кораб “Сигнус” е опакован под обтекателя на “Фалкън 9”. Photo credit : SpaceX

30 януари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Войната в Украйна сложи точка на множество западно-руски партньорства, в това число на закупуването на ракетни двигатели от Русия. Това означаваше, че ракетите “Антарес 230+” с двигатели “РД-181” трябваше да бъдат преждевременно пенсионирани. Докато Нортроп Груман разработва новото поколение ракети “Антарес 330”, които са изцяло американски, за да няма пауза в полетите на корабите “Сигнус”, фирмата се обърна към единственият друг американски оператор, разполагащ с изцяло собствени ракети в среднотоварния клас – СпейсЕкс.

И СпейсЕкс, естествено, се съгласи. Тази вечер товарен кораб “Сигнус” ще полети за пръв път до Международната космическа станция посредством “Фалкън 9”.

Американските кораби “Сигнус” са агностични към ракетата-носител, което означава, че могат да летят с всяка ракета, отговаряща на изискванията за товароподемност. Така например за кратко след 2014 г., след авария на “Антарес”, “Сигнус”-ите бяха изстрелвани към МКС временно с ракети “Атлас 5”.

За да могат да летят на “Фалкън 9” обаче, СпейсЕкс трябваше да добавят към обтекателя на “Фалкън 9” специален шлюз, през който може да се натоварва полезен товар на кораба непосредствено преди старта – това са критично важни научни експерименти, които не търпят отлагане. Така че днешното изстрелване на “Фалкън 9” ще е първо с тази модификация.

На борда на “Сигнус” ще полетят 3 700 килограма полезен товар. Някои от най-интересните научни прибори на борда са:

  1. Първият робот-хирург, който ще полети в космоса!
  2. Платформа за навлизане от космоса в атмосферата, която ще събира данни за температурата.
  3. 3D-клетъчна култура от клетки на хрущял
  4. Производствена лаборатория за полупроводници MSTIC
  5. 3D принтер, позволяващ отпечатването на дребни метални компоненти

Гледайте на живо полета в 19:00 ч. българско време на този линк:

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/30/falcon-9-to-launch-cygnus/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...