Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Защо Илон Мъск подкрепи Доналд Тръмп за предстоящите избори

2024-spacex-barack-obama.jpg

Снимка от 2010 г., по време на обиколката на Барак Обама на космическия център Кенеди пред площадката на “Фалкън 9”. Днес трудно може да си представим подобни отношения между Илон Мъск и политическия наследник на Обама – Джо Байдън. Photo credit : NASA / Bill Ingalls

19 юли 2024 г. 17:05 ч.

Светослав Александров. През април 2010 г. тогавашният президент на САЩ от Демократичната партия Барак Обама посети новата за времето си площадка за ракети “Фалкън 9”, където се срещна и проведе разговори с Илон Мъск. За тези от вас, които не си спомнят, 2010 г. беше ужасна година за космическата общност. Совалката бе пред пенсиониране, НАСА се постави в зависимост от Русия за превоз на астронавти, а планът на предишния президент, републиканеца Джордж Буш (младши), се провали с гръм и трясък, след като ракетата “Арес 1” и корабът “Орион” се оказаха непостижими за средствата, които Конгресът можеше да задели за космонавтика.

На фона на тези турбулентни времена Обама предложи прекратяване на програмата на Буш “Съзвездие” и пренасочване на средства към частни компании, които да създадат нови, комерсиални пилотирани кораби за превоз на астронавти към МКС. Планът бе ужасно смел и срещна сериозна опозиция от страна на работещи в НАСА и политици. Щатите оставаха без пилотирани космически кораби. Как така администрацията на Обама смееше да заложи на неопитни зайци?

Месец по-късно, на 12 май, не кой да е друг, а самият Нийл Армстронг застана пред Конгреса, за да се противопостави на намерението за комерсиализацията на НАСА. Сега си представете какво е да сте Илон Мъск на 12 май 2010 година. Тепърва прохождащ космически предприемач, който едва е изстрелял някакви си лекотоварни ракети “Фалкън 1”. Нямаше още “Фалкън 9”. Нямаше още кораби “Драгън”. Нямаше товарни мисии до МКС, а какво остава за възвръщаемост и пилотирани полети.

И срещу теб в Конгреса стои като противник не кой да е друг, а самият Нийл Армстронг. Първият човек, стъпил на Луната.

По-нататък знаем как се развиха събитията. Нямаше да мине още месец и на 4 юни 2010 г. първата ракета “Фалкън 9” щеше да достигне успешно космоса. През декември същата година щеше да дебютира първият кораб “Драгън”. През 2012 г. “Драгън” за пръв път щеше да се скачи с МКС и да достави провизии, прекратявайки зависимостта на САЩ от Русия за товарни превози. През 2015 г. ракетите “Фалкън 9” станаха възвръщаеми, а през 2020 г. полетя първият пилотиран кораб “Крю Драгън” с астронавти на борда, с което бе прекратена зависимостта на САЩ от Русия и за пилотирани превози.

Защо ви разказах тази история? Защото е време да ви разкажа, че добрите отношения между Илон Мъск и Демократичната партия на САЩ са приключили. Но и също така защото смятам, че е грешка от страна на някои коментиращи да са на мнение, че Мъск подкрепя Доналд Тръмп, защото “се е продал на Путин”. Грешката е, че ние пренасяме българския си травматизъм, от една източноевропейска култура, която е много чужда на американската. За нашата идентичност са определящи събитията след освобождението от Османско владичество и ролята на Русия в тези процеси, а оттук – големите ни разделения.

“Илон Мъск”, пише бившият инженер на НАСА Кеси Хендмър, “е израснал в Южна Африка по времето на апартейда. Това е култура, която е толкова чужда за повечето от нас, че на фона на нея даже културата на Мормоните с тяхната традиционна работна етика и фокусът им върху напояването/тераформирането изглеждат просто като странност. Според множество сведения Мъск е водил много труден живот и е бил сериозно тормозен в няколко училища, като е трябвало да бъде хоспитализиран не веднъж”.

Ето как той се е научил да оцелява и да не се отказва пред нищо. “Някак си коментариатът продължава да си мисли, че ако го унижава достатъчно дълго, той ще се откаже и ще се прибере вкъщи”, продължава Хендмър. “Те не разбират. Илон Мъск никога не се отказва. Неговата ракетна компания бе унизена пред Конгреса от Нийл Армстронг! Никой никога не е бил унижаван или ще бъде унизен толкова силно чак до края на света. Нийл Армстронг не бе достатъчно добре информиран и мога само да съжалявам, че не живя достатъчно дълго, за да стане свидетел на по-късните успехи на СпейсЕкс”.

Илон Мъск не е собственик единствено на СпейсЕкс, но и съосновател и изпълнителен директор на Тесла – компанията-производител на електромобили. В този ред на мисли Мъск би следвало да има достатъчно допирни точки с Демократична партия, която прокарва зелени политики. Самият предприемач неведнъж е казвал, че е гласувал предимно за демократите и по негови спомени – никога за републикански кандидат.

В началото на 2021 г. Мъск заяви пред “Форчън”, че е голям фен на Джо Байдън. “Развълнуван съм, че новата администрация е фокусирана върху климата”, съобщи той.

Каруцата се обърна скоро след това. Разделителната линия се оказаха профсъюзите и демонстрираното отношение на Байдън към Илон Мъск и най-вече към Тесла. Най-общо казано Байдън се държи като че ли Мъск изобщо не съществува.

През август същата тази 2021 г. администрацията на Байдън реши да организира събитие за електромобили. На събитието бяха поканени Дженерал Мотърс, Фиат, Форд и Обединения автомобилен работнически синдикат. Байдън изнесе реч, която и досега се цитира като една от най-позорните и неинформирани речи от мандата на настоящия президент.

“В автомобилната индустрия Детройт е световен водач по отношение на електромобилите. Знаете ли колко критично важно е това? Мери (тук става въпрос за изпълнителната директорка на Дженерал Мотърс – Мери Бара), спомням си как говорих на теб още през януари за необходимостта от това Америка да е водач в електромобилната индустрия. Спомням си драматичната ти реч, че до 2035 г. Дженерал Мотърс ще е 100% на електричество. Ти промени цялата история. Ти го направи, Мери. Ти електрифицира цялата автомобилна индустрия. Ти ни поведе и това има значение”, каза Байдън.

Това, пише Хендмър, напълно игнорира факта, че през същата тази година Дженерал Мотърс продаде само 26 електромобила, докато Тесла – над 300 000. “Към настоящия момент само един американски производител доставя около половин милион електромобили в рамките на четвърт от годината, като тази компания е Тесла и тя се ръководи от Илон”, категоричен е инженерът.

Месец след събитието Мъск каза, че “изглежда, че Байдън е контролиран от профсъюзите”.

Джо Байдън, за разлика от Обама, не само не казваше нищо в подкрепа на успехите на Илон Мъск в областта на пилотираната космонавтика, но и активно го игнорираше. Когато частната мисия “Инспирейшън 4” с четирима астронавти излетя и постави рекорд за най-голямо отдалечаване от Земята след епохата “космическа совалка” (на разстояние повече от 500 километра) и Байдън нищо не каза по въпроса, Мъск отговори саркастично: “Той все още спи”.

На 16-ти юли акаунтът AJ написа в X (Туитър) следното:

“Демократите са ядосани, че Мъск гласува за републиканците. Те трябва да си спомнят, че:

  1. Байдън нарече Мери Бара водач в електромобилната индустрия, при положение, че почти не бе продала електромобили
  2. Администрацията на Байдън не допусна Тесла да посети електромобилното събитие в Белия дом
  3. Администрацията на Байдън почти успя да прокара данъчен кредит за електромобили, който изолира всички несиндикализирани автомобилни производители – като Тесла.
  4. Байдън призова публично да “бъде прегледана” активността на Илон, което доведе до лавина от фриволни разследвания.

Това имам предвид: как демократите очакват Илон да гласува за тях след това лайняно шоу?”.

На което Илон Мъск отговори: “Опитвам се да не започвам битки, но винаги ги завършвам”, с което призна, че именно отношението на Байдън към него е причина да се обърне към републиканците за тези избори.

Към настоящия момент повечето от дейностите на Тесла и СпейсЕкс се провеждат на територията на Тексас, където има сериозно републиканско мнозинство. Илон Мъск се съюзява стратегически с републиканците по същия начин, по който Джо Байдън се съюзява с Дженерал Мотърс, за да може да се сдобие с подкрепата на синдикатите. Това му е нужно, за да спечели вота в ключови щати, който би бил решаващ, за да му осигури втори мандат.

Има един ключов пост от 29-ти май, който може да се приведе в доказателство на тази теза. Тогава Джо Байдън пише в Туитър: “Бъдещето на електромобилите означава, че те ще се произвеждат в САЩ от профсъюзните работници”.

На това Илон Мъск отговаря: “Байдън се интересува повече от това дали Тесла е синдикализирана, отколкото дали Тесла спасява природата”.

Темата за профсъюзите е голяма, обширна и излиза извън тематиката на този блог, така че ще завърша тази статия със следното: Байдън очевидно играе откъм страната на синдикатите, докато Илон Мъск от години се противи на всякакви опити за синдикализиране. Членовете на Обединения автомобилен работнически синдикат намаляват през последните десетилетия. Автомобилната индустрия преминава полека към електромобили, но към настоящия момент производителите на батерии са почти изцяло несиндикализирани. За разлика от държавите в Европа, синдикализирането в САЩ е много по-трудно. За да може това да се случи, поне 30% от работещите трябва да се подпишат за членство и дори тогава сделките за заплащане и ползи се точат години наред. От друга страна компаниите активно се борят срещу синдикализирането, а в Щатите законът е на страната на фирмите, а не на работника (изт: CNN). На теория законът гарантира правото на работника да членува в синдикална организация, на практика няма достатъчно санкции за работодателите, ако нарушават това право. Съответно работниците се страхуват от отмъщение и не подписват членство. Тесла от години предприема сериозни стъпки срещу синдикализирането и осигурява редица стратегии това да не се случва – например се дава право на работниците във фабриките да притежават акции, което е рядкост в автомобилната индустрия, и съответните бонуси.

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/19/why-elon-musk-supports-donald-trump/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!