Отиди на
Форум "Наука"

Товарен кораб Сигнус - старт 4 август 2024 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Американският космически кораб Сигнус пристигна на МКС!

2024-6-august-cygnus-arrives-iss-1024x57

На кадъра: захващането на “Сигнус” посредством роботизираната ръка на станцията. Photo credit : NASA TV

6 август 2024 г. 10:55 ч.

Светослав Александров. Близо 4 тона провизии, сред които 800 килограма научна апаратура, пристигнаха на МКС тази сутрин! Това се случи, след като астронавтът на НАСА Метю Доминик използваше роботизираната ръка на станцията, за да прихване приближаващия към нея кораб “Сигнус”.

Напомням на читателите, че произведеният от Нортроп Груман кораб “Сигнус” бе изстрелян в неделя, на 4-ти август, посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Пътешествието на кораба не бе безпрепятствено – скоро след отделянето му от горната степен на носителя бе установено, че той не е успял да запали двигателите си по план. Наземните екипи обаче бързо установиха причината – бордовият компютър е прекратил маневрите, защото е констатирал отклонения в налягането на подаваното гориво. Проблемът бързо бе коригиран, “Сигнус” успешно запали двигателите си и започна маневри за доближаване на станцията.

В общи линии може да кажем, че програмата на НАСА за стимулирането на частни компании, които трябваше да построят товарни космически кораби, постигна най-голям успех. Макар че една от фирмите на име Кистлър не изпълни задачата си и фалира, договор впоследствие бе връчен, освен на СпейсЕкс, и на компанията Орбитал (днес в състава на Нортроп Груман). Крайният резултат е, че САЩ разполагат с две капсули, “Карго Драгън” (на СпейсЕкс) и “Сигнус” (на Нортроп Груман), които редовно правят доставки до Международната космическа станция.

Уви, същото не може да се каже за програмата на НАСА за стимулиране на частни компании за пилотирани космически кораби. Макар че СпейсЕкс се справи блестящо и корабът “Крю Драгън” днес вози не само астронавти на НАСА, но също така и космически туристи, разработката на кораба на Боинг “Старлайнър” дълго време се бавеше и сега, когато той най-накрая излетя в пилотиран режим, дори не е ясно дали ще се върне на Земята с екипажа си.

Програмата на НАСА за стимулирането на частни компании за превозни услуги до Луната също има спорна успеваемост към днешна дата. През февруари частната компания Интуитив Машинс успешно кацна на Луната посредством апарата “Одисей” – първото американско меко кацане на естествения ни спътник след “Аполо 17” през 1972 година. Но месец по-рано апаратът на Астроботик “Перегрин” претърпя авария часове след изстрелването си.

И все пак може да кажем, че комерсиализацията на космоса е най-доброто, което американското правителство можеше да направи. Да – не всички ще успеят. Но някои успяват и благодарение на тях към днешна дата Щатите продължават да са световен лидер в космонавтиката.

Да се върнем обаче на днешната мисия на “Сигнус”, която безспорно е добре дошла за екипажа на Международната космическа станция, и да напомним какви са научните експерименти на борда на кораба.

Един от експериментите ще проучва как безтегловността влияе върху придвижването на газове и течности през порьозни повърхности – т.е. той ще доведе до създаването на по-качествени филтри. Друг експеримент е с изцяло любителска насоченост и предназначен за ученици – в два прозрачни балона ще бъдат поставени гайка и монета, за да се провери как се променят звуците в безтегловност при съприкосновението на предметите със стените на балоните.

Ако това ви се струва, че е просто забавление за учениците, то други от експериментите са изключително сериозни. Приборът InSPA-StemCellEX-H1 ще изпробва хардуер за производството на хемопоетични стволови клетки в космоса. Тези клетки се използват за терапия за различни кръвни заболявания, автоимунни заболявания, ракови заболявания.

На борда на “Сигнус” е качен и експеримент, който ще изследва разпространението на огъня в безтегловност. Очаква се опитът да ни разкрие какви са детайлните механизми, по които се разширяват и разпространяват горските пожари на Земята.

Корабът от серията “Сигнус”, който днес бе прикачен към МКС, притежава собствено име “Францис Р. (Дик) Скоби” – на името на астронавт, който е загинал на 28 януари 1986 г. в катастрофата на совалката “Чалънджър”.

Очаква се корабът да остане в състава на МКС в продължение на около половин година – т.е. разкачването и завършекът на мисията ще са факт чак след Нова година, през януари 2025.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/06/cygnus-arrives-iss/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!