Отиди на
Форум "Наука"

Произходът на власите: Urheimat


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Трети път - кога за пръв път влашки владетел се определя като влах?

Ако преки данни няма за това до този момент, какво ни говорят косвените?

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 960
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Ти определено днес пишеш на славянски език, който наричаме новобългарски, дериват на руския език обособен след поредица езикови реформи.

История на нашето езиково строителство

Остави го тия, моя руски език :head_hurts_kr: , кажи сега "моесите болгари" на романски език ли говорят допреди да дойдат братушките и да им наложат руския език?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А когато Еньо още веднъж напише нещо такова, ще получи един хубав, дълъг колкото епохата на канска България БАН!

Аз друго не мога да разбера -явно той си въобразява, че до Омуртаг са говоерили един език па от Борис-друг. Че вие си приличате като две капки вода бе господа -и ти твърдиш, че власите си сменили езика за има няма един век -19-ти -що не се целунете и прегърнете като най-крепки единомишленици? И на двамата ви се посочват аргументи, че това е невъзможно по никакъв начин и , че асимилационните процеси не стават толкова бързо за толкова хора и такава територия,че в самата България има влашки села в които се говори романски език и те 100% са от преди 19 век, че армъните в Гърция и те не са емигранти от Румъния и говорят романски език, че никога не са били под шапката на БПЦ нито книжовния им е бил български но вие оставате глухи за тези факти. Не се карайте вие сте единомишленици.Продължавам да чакам изворите ти за църковнообрядния език на власите преди схизмата от 1054-та.Те сигурно и през гоненията на християните в България по канско време са били под шапката на БПЦ и са писали на български докато ние като тарикати-на гръцки.

И друго -100% съм убеден, че македонците са бивши българи.Или поне, че историчарите им са замесени от еднакво тесто.Значи там имало тема България но това било географско име и "родом българин" значело само, че някой е роден в темата (то не ги бърка, че той се е писал така преди темата да бъде създадена) -гледайте сега какво мисли българската историчарска мисъл- Влахия е само географска област (кой,кой да знае що се казва точно Влахия - дума която на славянски означава чуждоезичен в началото и романоезичен по-късно) - пише си в изворите за влашки войводи ама тия не са власи -как щяло-това са си чисти българи само географската им област се казва така. Две капки водица ненапита.Еднаква.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

г-н Тупан,

Кевкамен не пише.че ромеите не пускали ромеи в крепостите на ромеите. Няма ромънеще,които били баш ромеи обаче след 1841 в политисторията измислила черковночеловеците които пишели на черковно човешки език,не като поляците които били славяни ама пишели на латински,или като монголците които не били славяни ама пишели на славянски. Това черковночеловек ромънещето требва да са кръстоска между монголец и поляк.

Виж го пак Кевкамен какво пише за ромънещето и защо ли по точно такива липсват

"и ако поискат да вкарат жените и децата си в ромейска крепост ,позволи им да ги вкарат ,но самите те да не остават вътре в кулата ,а да стоят отвън."

Тези граждани ,целокупното население на България са наречени власи.Така както секретаря на иператора на Сбещената Римска империя че Калоян е владетел на Влашкият народ.Не на ромънеще ,не на ромеище.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

г-н Тупан,

Кевкамен не пише.че ромеите не пускали ромеи в крепостите на ромеите. Няма ромънеще,които били баш ромеи обаче след 1841 в политисторията измислила черковночеловеците които пишели на черковно човешки език,не като поляците които били славяни ама пишели на латински,или като монголците които не били славяни ама пишели на славянски. Това черковночеловек ромънещето требва да са кръстоска между монголец и поляк.

Виж го пак Кевкамен какво пише за ромънещето и защо ли по точно такива липсват

"и ако поискат да вкарат жените и децата си в ромейска крепост ,позволи им да ги вкарат ,но самите те да не остават вътре в кулата ,а да стоят отвън."

Тези граждани ,целокупното население на България са наречени власи.Така както секретаря на иператора на Сбещената Римска империя че Калоян е владетел на Влашкият народ.Не на ромънеще ,не на ромеище.

Ами аз доскоро бях на мнение, че Калоян и въобще Асеневци са християнизирани кумани командващи българи ама като четох за битката на рововете на г-н Мирчо съм по-склонен да твърдя,че власите тогава са били концентрирани не в днешна Румъния,а в България така, че тоя Кевкамен може и да не пише глупости съвсем, а доколкото знам има и титла Rex Valahorum et Bulgarorum та ми е чудно защо ако влах=българин ( на славянски влах=чуждоезичен по-късно романоезичен) са си повтаряли по два пъти кви са - то малко като казвам ви "Дюран-Дюран два пъти та да го запомните" излиза.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еньо,

Давай парите.Ето ти го сведението

Кевкамен в "Стратегикон" пише за власите:

"И ако някога се вдигне въстание в България и какро се спомена и те заяват и дори се кълнят че са ти приятели,не им вярвай.188 и ако поискат да вкарат жените и децата си в ромейска крепост ,позволи им да ги вкарат ,но самите те да не остават вътре в кулата ,а да стоят отвън."

Как са наречени жителите на България-власи.

Тези във Валахия те защо няма да се вдигат на въстание. Как така само " власите" в България ще се вдигат на въстание срещу ромеите

Ето ги кои са власите,жителите на България,наричани и "булгари".

Еньо да дава парите ние пак ще си осъждаме.Работата първо,после удоволствието. Енчо,давай парите.

Еньо"Обявявам награда от 1000 евро на този, който открие и представи документ, в който валашки или молдовски владетел да се самоопределя като българин."

В хрониката си, Роберт Клари за Четвъртият кръстоносен поход пише http://www.deremilitari.org/resources/sources/clari.htm :

"And after this the kingdom of Wallachia escheated to a nephew of John, Borislas by name. This Borislas became thereafter king of Wallachia, and he had a fair daughter."

prevod И след това кралство Влахия премина в племеника Йоан,Борил по име.Този Борил стана крал на Влахия и имаше привлекателна дъщеря.

И този влашки владетел, Борил, в "Синодика на Борил" си се пише българин и езика си пише български "След това благочестивият цар Борил повели да бъде преведен от гръцки на неговия български език сборникът."

http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/borilov_sinodik/borilov_sinodik.htm

Ето ти влашки владетел,който се пише българин.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре ,че не трябва да даваш за всеки който бил под българсла власт .Из Синодикът

"А тези митрополити, които ще споменем сега, те бяха при благочествия цар Асен под властта на Търновската патриаршия и тогава починаха;

156. Антоний и Даниил, митрополити серски, вечна им памет.

157. Анастасий, Епифаний и Димитрий, епископи велбъждки, вечна им [памет].

158. Йоаникий и Сергии, архиепископи охридски, вечна им памет.

159. Яков, Порфирий и Йоаникий, епископи браничевски, вечна [им памет].

160. Сава, Теодосий, Димитрий и Симеон, епископи бел­градски, вечна им памет.

161. Кирил и Дионисий, епископи нишавски, вечна им памет.

162. Стефан, Климент, Йосиф, Харитон, митрополити Бдински, вечна им памет.

163. Симеон, митрополит филиписийски, вечна му памет.

164. Василий, Марко, Никодим, Прокъл, Доротей и Пар­тений, митрополити месемврийски, вечна им памет,

165. [На] всички български митрополити и епископи, архи­мандрити и игумени, които са починали в благоверие, вечна [им памет].

166. [На] всички боляри, малки и големи, поборници и съ­трудници на благоверието и приятели на светата и божествена църква на българското царство, вечна [им памет].

167. [На] Семир, Иончо, Добромир, Иваншо и на всички, които заедно с тях проявиха мъжество против безбожните тур­ци и проляха кръвта си за православната християнска вяра, вечна |им памет].

168. [На] Арцо, Трошан, Ратен и неговия брат Карач, Потръц, Ханко, Стано, Михаил, Богдан, Шишман, Ботул, Радослав, Воислав, Константин, Годеслав, Чръноглав [вечна им памет].

169. [На] новоосвещения велик крал Стефан Урош вечна памет.

170. [На] краля Вълкашин вечна памет.

171. [На] деспот Углеша вечна памет.

172. [На] молдовския господар Стефан вечна памет.

173. [На] молдовския господар Йоан Петър вечна памет,

174. И на неговата госпожа Елена, и на техните чада вечна памет.

175. [На] всички, които крадат от християнските домове или кра­дат коне или волове, или обират по пътища за вреда и щета на християните, и на всички, които ги изпращат към такава зло или ги знаят, че са такива, и ги прикриват, анатема.

176. [На] Акиндин, Варлаам и попа Прохор Кидоний, които изрекоха хули за бога повече от всички еретици, а също бледословеха, че божествената светлина, която се е явила на планината Тавор на апостолите [била сътворена, която светлина господ], показал тогава на учениците [си] за уверение на всич­ки, че при възкресението така [ще възсияят] праведниците, както [сам] себе си [?] показал спасителят, и [всички] ще се преобразят и тъй ще просияят и ще пребъдат на вечни векове заедно с господа, както учи апостолът — на тях, като на нечестивци и противници на господните думи, както и на техните единомишлеиици анатема трижди.

[На] Фудул и неговия учител Пиропул, които тъпчеха всечестните икони на пречистата Богородица, занимаваха се с различни вдъхновения, нападаха с различни хули владиците, свещениците и иноците, опоганиха свещените църкви, [както, и] животворния кръст, чрез който бяхме белязани [за деня на?] избавлението, показаха и много други безчинства, анатема."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре ,че не трябва да даваш за всеки който бил под българсла власт .Из Синодикът

"А тези митрополити, които ще споменем сега, те бяха при благочествия цар Асен под властта на Търновската патриаршия и тогава починаха;

156. Антоний и Даниил, митрополити серски, вечна им памет.

157. Анастасий, Епифаний и Димитрий, епископи велбъждки, вечна им [памет].

158. Йоаникий и Сергии, архиепископи охридски, вечна им памет.

159. Яков, Порфирий и Йоаникий, епископи браничевски, вечна [им памет].

160. Сава, Теодосий, Димитрий и Симеон, епископи бел­градски, вечна им памет.

161. Кирил и Дионисий, епископи нишавски, вечна им памет.

162. Стефан, Климент, Йосиф, Харитон, митрополити Бдински, вечна им памет.

163. Симеон, митрополит филиписийски, вечна му памет.

164. Василий, Марко, Никодим, Прокъл, Доротей и Пар­тений, митрополити месемврийски, вечна им памет,

165. [На] всички български митрополити и епископи, архи­мандрити и игумени, които са починали в благоверие, вечна [им памет].

166. [На] всички боляри, малки и големи, поборници и съ­трудници на благоверието и приятели на светата и божествена църква на българското царство, вечна [им памет].

167. [На] Семир, Иончо, Добромир, Иваншо и на всички, които заедно с тях проявиха мъжество против безбожните тур­ци и проляха кръвта си за православната християнска вяра, вечна |им памет].

168. [На] Арцо, Трошан, Ратен и неговия брат Карач, Потръц, Ханко, Стано, Михаил, Богдан, Шишман, Ботул, Радослав, Воислав, Константин, Годеслав, Чръноглав [вечна им памет].

169. [На] новоосвещения велик крал Стефан Урош вечна памет.

170. [На] краля Вълкашин вечна памет.

171. [На] деспот Углеша вечна памет.

172. [На] молдовския господар Стефан вечна памет.

173. [На] молдовския господар Йоан Петър вечна памет,

174. И на неговата госпожа Елена, и на техните чада вечна памет.

175. [На] всички, които крадат от християнските домове или кра­дат коне или волове, или обират по пътища за вреда и щета на християните, и на всички, които ги изпращат към такава зло или ги знаят, че са такива, и ги прикриват, анатема.

176. [На] Акиндин, Варлаам и попа Прохор Кидоний, които изрекоха хули за бога повече от всички еретици, а също бледословеха, че божествената светлина, която се е явила на планината Тавор на апостолите [била сътворена, която светлина господ], показал тогава на учениците [си] за уверение на всич­ки, че при възкресението така [ще възсияят] праведниците, както [сам] себе си [?] показал спасителят, и [всички] ще се преобразят и тъй ще просияят и ще пребъдат на вечни векове заедно с господа, както учи апостолът — на тях, като на нечестивци и противници на господните думи, както и на техните единомишлеиици анатема трижди.

[На] Фудул и неговия учител Пиропул, които тъпчеха всечестните икони на пречистата Богородица, занимаваха се с различни вдъхновения, нападаха с различни хули владиците, свещениците и иноците, опоганиха свещените църкви, [както, и] животворния кръст, чрез който бяхме белязани [за деня на?] избавлението, показаха и много други безчинства, анатема."

Бай Натанаиле какво искаш да кажеш с този многословен цитат? Че Стефан Урош и молдовските господари са етнически българи или владеят българи ли?Ако искаш да изкараш, че са били подопечни на търновската патриаршия то Видинското "царство" е подопечно на цариградската патриаршия и това под чия калимявка се кланят поповете нищо не говори за произхода на власите да ме извиняваш.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз друго не мога да разбера -явно той си въобразява, че до Омуртаг са говоерили един език па от Борис-друг. Че вие си приличате като две капки вода бе господа -и ти твърдиш, че власите си сменили езика за има няма един век -19-ти -що не се целунете и прегърнете като най-крепки единомишленици? И на двамата ви се посочват аргументи, че това е невъзможно по никакъв начин и , че асимилационните процеси не стават толкова бързо за толкова хора и такава територия,че в самата България има влашки села в които се говори романски език и те 100% са от преди 19 век, че армъните в Гърция и те не са емигранти от Румъния и говорят романски език, че никога не са били под шапката на БПЦ нито книжовния им е бил български но вие оставате глухи за тези факти. Не се карайте вие сте единомишленици.Продължавам да чакам изворите ти за църковнообрядния език на власите преди схизмата от 1054-та.Те сигурно и през гоненията на християните в България по канско време са били под шапката на БПЦ и са писали на български докато ние като тарикати-на гръцки.

И друго -100% съм убеден, че македонците са бивши българи.Или поне, че историчарите им са замесени от еднакво тесто.Значи там имало тема България но това било географско име и "родом българин" значело само, че някой е роден в темата (то не ги бърка, че той се е писал така преди темата да бъде създадена) -гледайте сега какво мисли българската историчарска мисъл- Влахия е само географска област (кой,кой да знае що се казва точно Влахия - дума която на славянски означава чуждоезичен в началото и романоезичен по-късно) - пише си в изворите за влашки войводи ама тия не са власи -как щяло-това са си чисти българи само географската им област се казва така. Две капки водица ненапита.Еднаква.

Ти, друже Хане, или не ще да си чел внимателно, или не си разбрал, а може и аз неточно да съм казал.

1. Власите ползват българския в църквите и в официалния си държавн език през периода на цялата си политическа самостоятелност, та чак до средата на 19 век; /Трябва да се отбележи, че на български език са написани всички държавни документи, в т.ч. и тези от съвсем дребно и частно естество, вкл. и когато се решават съвсем дербни въпроси на ниво семейно наследяване или селски спорове. Това би значело днес например ние във всеки съд или във всяка молба до администрацията да пишем на друг език,а не на бълграски./

2. Те ползУват българските букви в същия период, когато пишат на влашки, който език обаче упорито няма и няма официален характер.

3. Приемането на латиницата и езиковата им там реформа създават съвременния румънски в средата на 19 век, като много от нероманските им думи са заменени с модерни западни.

4. Нероманските думи:

а. са в преобладаващото си количество от български произход;

б. формират по-голямата част от "високата лексика", т.е. по-абстрактните думи и термини (да ми се прости неточността в терминологията, говоря като неспециалист);

в. и днес, след модернизирането на румънския език, се срещат предостатъчно често в него.

Власите не са българи, по простата причина, че шпрехат един определено небългарски език открай време, който няма как да им е бил наложен. Те са си власи. От нивото на древен периферен етнос от латински произход до нивото на народност, християнска общност, феодална общност с квазидържавни и после пълноценни държавни институции, те биват прекарани чрез българското културно, политическо, религиозно и езиково въздействие, като през 14 в. българският политически фактор изчезва (изчезва българската държава, тоест), но остава културния, религиозния и местния политически момент и те почват самостоятелния си исторически път, докато 19 век им предложи, както на много други народи, модела на пълноценна нация в съвременния смисъл на думата.

Многократно посочените горе данни дават само такъв и никакъв друг извод. Да се спекулира в прорумънска посока е също толкова неадекватно, колкото и да се твърди, че древните румънци са българи.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еньо да дава парите ние пак ще си осъждаме.Работата първо,после удоволствието. Енчо,давай парите.

Еньо"Обявявам награда от 1000 евро на този, който открие и представи документ, в който валашки или молдовски владетел да се самоопределя като българин."

В хрониката си, Роберт Клари за Четвъртият кръстоносен поход пише http://www.deremilitari.org/resources/sources/clari.htm :

"And after this the kingdom of Wallachia escheated to a nephew of John, Borislas by name. This Borislas became thereafter king of Wallachia, and he had a fair daughter."

prevod И след това кралство Влахия премина в племеника Йоан,Борил по име.Този Борил стана крал на Влахия и имаше привлекателна дъщеря.

И този влашки владетел, Борил, в "Синодика на Борил" си се пише българин и езика си пише български "След това благочестивият цар Борил повели да бъде преведен от гръцки на неговия български език сборникът."

http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/borilov_sinodik/borilov_sinodik.htm

Ето ти влашки владетел,който се пише българин.

Еньо да дава парите. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ти, друже Хане, или не ще да си чел внимателно, или не си разбрал, а може и аз неточно да съм казал.

1. Власите ползват българския в църквите и в официалния си държавн език през периода на цялата си политическа самостоятелност, та чак до средата на 19 век; /Трябва да се отбележи, че на български език са написани всички държавни документи, в т.ч. и тези от съвсем дребно и частно естество, вкл. и когато се решават съвсем дербни въпроси на ниво семейно наследяване или селски спорове. Това би значело днес например ние във всеки съд или във всяка молба до администрацията да пишем на друг език,а не на бълграски./

2. Те ползУват българските букви в същия период, когато пишат на влашки, който език обаче упорито няма и няма официален характер.

3. Приемането на латиницата и езиковата им там реформа създават съвременния румънски в средата на 19 век, като много от нероманските им думи са заменени с модерни западни.

4. Нероманските думи:

а. са в преобладаващото си количество от български произход;

б. формират по-голямата част от "високата лексика", т.е. по-абстрактните думи и термини (да ми се прости неточността в терминологията, говоря като неспециалист);

в. и днес, след модернизирането на румънския език, се срещат предостатъчно често в него.

Власите не са българи, по простата причина, че шпрехат един определено небългарски език открай време, който няма как да им е бил наложен. Те са си власи. От нивото на древен периферен етнос от латински произход до нивото на народност, християнска общност, феодална общност с квазидържавни и после пълноценни държавни институции, те биват прекарани чрез българското културно, политическо, религиозно и езиково въздействие, като през 14 в. българският политически фактор изчезва (изчезва българската държава, тоест), но остава културния, религиозния и местния политически момент и те почват самостоятелния си исторически път, докато 19 век им предложи, както на много други народи, модела на пълноценна нация в съвременния смисъл на думата.

Многократно посочените горе данни дават само такъв и никакъв друг извод. Да се спекулира в прорумънска посока е също толкова неадекватно, колкото и да се твърди, че древните румънци са българи.

1.Попския език за 1796-ти път да повторя не говори нищо за говоримия и за националността на тия които го говорят.Писмото на Некшо и то ли е на български?Да ти шитна ли любовни писма писани от българи учили в гръцки училища от 19 век или това не е дълбоко лично естество? Как да разбирам това "цялата" - значи като васали на султана те са изцяло независими , а след това си губят независимостта като си меняват азбуката?Аз пък ти казвам ,че тия грамоти на български изобщо не са четени пред народа-минавал е един глашатай с тъпан и е викал на влашки "Народееееееееееееее чуй новата наредбаааааааааа.....". То така е било и в България през 20-век понеже един се чудеше как са свеждани административните актове до знанието на неграмотните селяни.

2 То и българите упорито ползуват официален гръцки и още по-упорито си говорят по между си на български. Тая манна небесна наречена ромейска политика на кандърдисване на езичници чрез евангелие на техен език не е изобщо,ама изобщо българска заслуга.

3.Ела във влашко село гарантирано от преди 19 век в България, а не ми говори наизуст.Тамошните власи хал-хабер си нямат от "рероманизацията през 19 век". Ама не да ми мрънкаш, че не знаеш кво е "ръдекат" и да се молиш за преводач.

4.Ми нормално е бре чоджум да са от славянски произход тия думи след толкова дълго съвместно съществуване. Щеше да е ненормално да са от ирландски произход-не мислиш ли?Ние що гръцки думи имаме още и турски ехеееее...

5.Не ти се прощава.Ти не знаеш нито влашки нито румънски та да се изказваш за ниски и високи лексики. Аз също не знам но поне знам едно. А то е -ич им се не разбира - и на тия дето шляпат отпреди рероманизацията през 19 век и на ония след.А те завалиите се разбират един друг. Ако мога да аналогизирам разликата е като между съвременен български и езика на някой бесарабски българин.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какво пише КГ125, какво чете румънеца Хан Тупан:

4. Нероманските думи:

а. са в преобладаващото си количество от български произход;

б. формират по-голямата част от "високата лексика", т.е. по-абстрактните думи и термини (да ми се прости неточността в терминологията, говоря като неспециалист);

в. и днес, след модернизирането на румънския език, се срещат предостатъчно често в него.

3.Ела във влашко село гарантирано от преди 19 век в България, а не ми говори наизуст.Тамошните власи хал-хабер си нямат от "рероманизацията през 19 век". Ама не да ми мрънкаш, че не знаеш кво е "ръдекат" и да се молиш за преводач.

4.Ми нормално е бре чоджум да са от славянски произход тия думи след толкова дълго съвместно съществуване. Щеше да е ненормално да са от ирландски произход-не мислиш ли?Ние що гръцки думи имаме още и турски ехеееее...

Българите нямат проблем да признаят, че има останали гръцки и турски думи в българския език. Но румънците имате непреодолим проблем да признаете, че имате български думи в румънския език. Е, там е разликата.

3. Пътуване във времето ли предлагаш? Може ли и аз да дойда?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В хрониката си, Роберт Клари за Четвъртият кръстоносен поход пише http://www.deremilitari.org/resources/sources/clari.htm :

"And after this the kingdom of Wallachia escheated to a nephew of John, Borislas by name. This Borislas became thereafter king of Wallachia, and he had a fair daughter."

prevod И след това кралство Влахия премина в племеника Йоан,Борил по име.Този Борил стана крал на Влахия и имаше привлекателна дъщеря.

И този влашки владетел, Борил, в "Синодика на Борил" си се пише българин и езика си пише български "След това благочестивият цар Борил повели да бъде преведен от гръцки на неговия български език сборникът."

http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/borilov_sinodik/borilov_sinodik.htm

Ето ти влашки владетел,който се пише българин.

Еньо да дава парите.

1. Натан както винаги се е заблудил. Заслепен от лакомията си за пари не е имал време да прочете, че става въпрос за описание на събитие обсада на Тесалоника (Солун). Въпросната "Велика Влахия" Μεγάλη βλαχία е в Тесалия и няма нищо общо със Валахиа на север от Дунав.

2. Никъде във въпросния роман не се споменава въпросния Борислас да се е определил като българин.

За неразбралите ще поясня: през ХII век в Тесалия възниква Велика Влахия, която при Йоан I (1258 – 1296) постига голям подем. В средата на ХIV век Велика Влахия е завладяна от сърбите, заради което техният предводител Стефан Душан се назовавал Граф на Влахия (Хопф, VI 145).

По-късно за власи се говори в Северна Гърция, където Акарнания и Етолия се наричат "Малка Влахия".

Обявявам награда от 1000 евро на този, който открие и представи документ, в който валашки или молдовски владетел да се самоопределя като българин."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Макар и да не съм модератор, имам молба със следните точки:

- Темате е "Произходът на власите". Моля търсачите на каквото и да е българско се съобразяват с това.

- Темате е "Произходът на власите". Моля да не се намесва политиката на България или Румъния от по-ново време.

- Темате е "Произходът на власите". Моля за въздържане от изказвания в посока "Как може да не ни правят евалла"

- Темате е "Произходът на власите". Моля за въздържане от квалификации към опонента. Все пак сме тук не за да се налагаме с приказки, а да научим нещо повече.

- др. отнасящи се към качеството на дискусията

Ще бъде жалко, ако се удари катанец на темата. Все пак има аспекти, който все още не са разглеждани - като фолкор, духовност и пр.

(Макар и да имам лошото предчувствие, че КГ125 гори от нетърпение да бетонира българско "голямо влияние". Майтапя се, разбира се)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

На темата засега няма да се слага катанец, но Хан Тупан се е запътил с широки крачки натам!!!

Ако RF1 или друг потребител бъде и занапред "нагостен" по същия начин от Хан Тупан или от друг потребител, да се обърне с ЛС към мен или направо към собствениците на форума.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Наистина. Темата е за може би един от най-интересните в българската, че и в румънската история въпроси, няма никакъв смисъл да се затваря заради малко спам.

Знам, че всички писали са в час, така, че апелирам към съвестта на спамаджиите да спрат. Грехота е просто.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Макар и да не съм модератор, имам молба със следните точки:

- Темате е "Произходът на власите". Моля търсачите на каквото и да е българско се съобразяват с това.

- Темате е "Произходът на власите". Моля да не се намесва политиката на България или Румъния от по-ново време.

- Темате е "Произходът на власите". Моля за въздържане от изказвания в посока "Как може да не ни правят евалла"

- Темате е "Произходът на власите". Моля за въздържане от квалификации към опонента. Все пак сме тук не за да се налагаме с приказки, а да научим нещо повече.

- др. отнасящи се към качеството на дискусията

Ще бъде жалко, ако се удари катанец на темата. Все пак има аспекти, който все още не са разглеждани - като фолкор, духовност и пр.

(Макар и да имам лошото предчувствие, че КГ125 гори от нетърпение да бетонира българско "голямо влияние". Майтапя се, разбира се)

- Търсачите на всичко българско, всичко румънско или всичко китайско правят една и съща грешка и тя е, че не изхождат от фактите и адекватната им интерпретация; Но в нормален разговор се разбира кое от позицията им е рационално и кое не.

Подкрепям призива ти, но умерено, защото все пак тука на Балканите и в релевантните на темата моменти е имало и българи....

- Така обаче темата ще се стесни твърде много, а и тъй като няма данни за произхода, той се извлича от по-късни косвени такива и се започва; Политиката на България и Румъния се намесва само косвено, относно отношението й към определени исторически тези. В известен смисъл неизбежно е.

- Да не предзадаваме нещата - никой тук не е искал някой в историята да прави някому "аферим"; не можем обаче да избегнем оценките на този или онзи процес.

- Споделям напълно за тона към опонентите и добавям и още нещо - трябва да има ниво на елементарна добросъвестност.

- Темата не е изчерпана и няма да се закатанчва. За отделни особено злостни нарушители не гарантирам същото. Пишете си спокойно, но все пак добросъвестно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

1. Натан както винаги се е заблудил. Заслепен от лакомията си за пари не е имал време да прочете, че става въпрос за описание на събитие обсада на Тесалоника (Солун). Въпросната "Велика Влахия" Μεγάλη βλαχία е в Тесалия и няма нищо общо със Валахиа на север от Дунав.

2. Никъде във въпросния роман не се споменава въпросния Борислас да се е определил като българин.

За неразбралите ще поясня: през ХII век в Тесалия възниква Велика Влахия, която при Йоан I (1258 – 1296) постига голям подем. В средата на ХIV век Велика Влахия е завладяна от сърбите, заради което техният предводител Стефан Душан се назовавал Граф на Влахия (Хопф, VI 145).

По-късно за власи се говори в Северна Гърция, където Акарнания и Етолия се наричат "Малка Влахия".

Обявявам награда от 1000 евро на този, който открие и представи документ, в който валашки или молдовски владетел да се самоопределя като българин."

Не Еньо,

Не съм се заблудил и Условията които даде са изпълнени.В тях няма казано коя Влахия,ама тая ама оная ,ама ние не ги признаваме българите за власи,ама г-жица Кръц това признава за Влахия,и г-н Кръц е казал кои са владетелите на Влахия ,онова не не я признаваме и т.н.Ама в два документа си показал ,не в един и същ т.н.

Тези неща ги няма в зададените условия .Показах ти документ Хрониката на Роберт Клари за Четвъртият кръстоносен поход , в която Борил е наречен Влашки крал. Ама било в Сърбия,ама било в Гърция,няма такива условия.

Показах ти и Синодика на същия този Борил.

Плащай.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Точно така Еньо,

Плащай.

А че кръстоносците нямат впредвид Тесалия се вижда от друг документ,там където краля на Влахите Калоян,дошъл им им предложил да им помогме да станат крале на Константинопол,а те в замяна да му дадат короната на гърците.

Ще го намеря и ще го сложа да видиш и за друг валашки крал който се пише за българин,Калоян.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не Еньо,

Не съм се заблудил и Условията които даде са изпълнени.В тях няма казано коя Влахия...

Плащай.

Я прочети хубаво какво е условието - валашки. Очаквах андрешковските изцепки и специално написах в обявлението ВАЛАШКИ а не влашки (защото Валахиа е една и тя е на север от Дунав).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еньо, стига!

Ще отворим специална тема за това дължиш ли 1000 евро или не.

Стига вече, не злоупотребявай с търпението на управата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

...

,че тия грамоти на български изобщо не са четени пред народа-минавал е един глашатай с тъпан и е викал на влашки "Народееееееееееееее чуй новата наредбаааааааааа.....". То така е било и в България през 20-век понеже един се чудеше как са свеждани административните актове до знанието на неграмотните селяни.

...

Понеже лично си спомням тупанджии, ето и малко допълнение от втората половина на 20 век:

След прочитане на съобщението на официалния език, следваха разяснения и на неофициалния. Иначе файда, йок.

За по-старите генерации "официалната" част си бе абсолютно без значение за мероприятието.

От тук натам, всеки може да си направи и изводите и за Средновековието.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

ОК, но защо така упорито са си играли да си превеждат в двора мислите от влашки на български и после обратно на селяните?!? За какъв дявол е тази вековна упоритост?

Само си представи - седи воеводата, с българското име и титла :) и диктува на влашки. Логотетът превежда на български симултантно и записва указа (който често е за това, че вдовицата Стана трябва да получи еди коя си нива, или попа един кого си да не го закачат местните, че ще видят те) на български. След което указът бива пратен на вдовицата Стана или на светиня му и той си намира някъде там в Дългополе/Кампулунг някой да му го преведе.

Смислен отговор на този въпрос няма, освен версията, която начертахме по-горе... Просто "българското" е толкова много, че няма накъде.

Двъкахме аналогиите с латинския в Европа - там той е международен, елитарен език, език на единната католическа църква. Каноничен език. На латински се пишат научни съчинения и се четат от Полша до Италия и Испания.

Ок и българския е каноничен за влашко (а защо именно той - отговорът пак е единствено логичен). Но административния??

Повтаряме се, ясно е, но просто няма друга никаква логика. Всички вързажения просто са формални и не съответстват на фактите...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

КГ, а защо му е на Луи ХІV да пише по монетите си, че е Ludovicus XIII D. G. Rex Fra. et Nav. като всички знаят, че ей го, това е нашичкият Roy Louys de France? Или защо някой Sveriges konung се подписва като Rex Sueborum, Gothorum et Vandalorum? Престиж. Латинският е стародавен, мирише на традиция. Същото е и със среднобългарския по тукашните краища и това важи не само за молдовлашките господари и попове, а и за нас, русите и сърбите - езиците ни са славянски, за разлика от влашкия, но пак си се развиват и среднобългарският става все по-неразбираем. Обаче и до днес Църквата, която е ужасно консервативна институция, се придържа към една негова версия - русифицирания църковнославянски. При комшиите във Влашко и Молдова с нарастващото неразбиране на среднобългарския след падането на България постепенно се появяват текстове на полуславянски-полуромански, после текстове на кирилица, хем с църковен шрифт, ама вече на чист романски влашки (демек румънски), а началото и края на текста в по-тържествен вид съдържат по някоя славянска дума. Престиж. Реликти. Спомени от миналото.

Това пак ни връща към факта, че етническото и езиковото начало на власите може да си е романско (разбира се, че е), но административните им традиции, светските и църковните им институции произхождат от България.

Абе, оня воевода, дето се е писал "господар във Влашко и в земите на Добротица" броим ли го за българин? Така де, и аз искам да намажа някоя бира от прочутите Еньови трийсет сребърни леи... (ей, голям резил се сторват хората за пуста чест, ама дето вика щъркелът Чоко - каквото един жабок сам си надроби, и щъркелите не са му го мислили).

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...