Отиди на
Форум "Наука"

Кои празници са празнували средновековните българи?


Recommended Posts

  • Потребител

Отварям темата заради Великден. Наближаването на големия празник ме накара да се замисля за това какви точно са били празниците на тогавашните българи. Сигурен съм, че тогава вярата играе голяма роля. Но все пак - българите всеки ден ли ходели на църква, всички ли празници празнували. Дайте да внесем повече светлина върху този въпрос.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Коледа, Великден, големите светци и поредното поражение на византийците :punk:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Една статия по темата - http://www.segabg.co...id=5&id=0001301

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

За празниците на византийците и българите, Пламене, потърси в историографията: Г. Литаврин "Как са живели византийците"; Ш. Дил и А. Рембо "Византия"; Д. Петканова "Разноликото средновековие"; Й. Андрееев "Всекидневието на българите (XII - XIV век)"; Колектив "Хронологична енциклопедия на света", т. 6...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами зависи в кой период. След покръстването са празнувани христ. празници + някои езически остатъци като Русалиите да речем ( http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/Homatian_zaRusaliite.htm ).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Разбира се, можеш да погледнеш и в три учебника по история за 8-ми клас: от Г. Казаков и М. Донкова - на изд. "Анубис" (черен на цвят), от Пл. Павлов, Ал. Николов, М. Делев и М. Босева - на изд. "Просвета" (пак е черен) и от Хр.Матанов, Г. Сотиров и Л. Станчев - пак на изд. Анубис (бял). В първия учебник виж урока "Всекидневието на средновековния българин". Във втория - уроците "В замъка и на полето", "Религията и Църквата в живота на християнина" и "Обществена структура и всекидневие на средновековните българи". В третия - урока "Хората на средновековието".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Коледа, Великден, големите светци и поредното поражение на византийците :punk:

Като цяло, хората на средновековието празнували: раждане, кръщение, сватба, смърт, военни победи, ловни победи, рицарски турнири, посвещение в рицарство, панаири, християнски празници (Коледа, Великден, Богоявление, Сретение, Благовещение, празниците на светците, Сирни заговезни, Връбница/Цветница, Петдесетница...), настъпването на пролетта...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
След покръстването са празнувани христ. празници + някои езически остатъци като Русалиите да речем ( http://ald-bg.narod....zaRusaliite.htm ).

Това е една добра тема , достойна за продължение на тракийските реминисценции. :good:

Галахад, да си чувал , какво разправят патриарх Фотий , Свидас, Михаил Псел и Зонара от IX-XI в. за вакхианците ?

Доскоро се чудех ,ей Господи ,защо нещата на патриарх Фотий не са включени в ГИБИ, уж покръстил българите, пък то нищо не му е преведено .

Като се пляснах по челото ,че говори за тракийски книги , инструктира Борис за арианство и ''онези дето вакхичествуват ...Сабазии се именуват " , ми стана ясно горкият , защо не е преведен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много е чувал Борката за Сабазии... Фотий като добър ромей се фука с начетеност за Античността, от което на злия тюрк в Плиска не му и мигва дръпнатото оче :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много е чувал Борката за Сабазии... Фотий като добър ромей се фука с начетеност за Античността, от което на злия тюрк в Плиска не му и мигва дръпнатото оче :)

Ха, злия тюрк :biggrin:, какъв е този оксиморон ?

Борката е бръснел сабазиите, макар ,че те били за профаните, а инъче се допитвал и до папищаша, по този въпрос (за кукерски и други тракийски игри) , защото е бил е нещо като арианин , според институционалистите от Рим едно и две . Та слушал обструкции по въпроса, докато си организира Рим - три .

Те да се фукат, важното е , че ги споменават по каноническите въпроси , които обсъждали Περί των Ρουσαλίων и за другите тракийски вакханалии , наречени сабазии. Да си чувал за т.нар. ''сайбии'' Това са ''наречените (посветените) на тракийския бог места и негови вакхи ''.

Специално за Южна България ги има на всеки хълм . В северна България , положението е малко по-различно. В Делиормана потурнаците и татарите са подавящо мнозинство. Само казълбашите пазят стари традиции.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според теб Русалии и Сабазии са едно и също, както и "сайбия" и Сабазий, така ли? Впрочем, думата "сахиб" или "саиб" позната ли ти е?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според теб Русалии и Сабазии са едно и също, както и "сайбия" и Сабазий, така ли? Впрочем, думата "сахиб" или "саиб" позната ли ти е?

Глишев ,ти четеш ли на другите хора линковете ?

Галахад, си го е включил да же в неговия сайт -

каквито са така наречените Вота, Врумалия ( Βότα καί Βρουμάλια) и самите Русалия (Ρουσάλια) и други тям подобни;
-

http://ald-bg.narod....zaRusaliite.htm

А Фотий и Хоматиан , са използвали не само стари антични текстове, но и съвременни тем фолклорни и други данни. Намериме ги и в Бориловия синодик.

И пак , нещо не си доразбрал, ако бяха работите антични, нямаше да се събира Трулския синод , чиито правила са насочени срещу ''античните'' изчезнали траки през VIIв/.

Я си го ситуирай , това 692г. в хронографската рамка. Може да се поговори и още за разликата на общите ие , елински и тракийски характерни празници .

Например етруски, тибетци и други ие народи също ходят по горещи въглени , но не викат , като нестинарите -: ''Вакх!'' , нали ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А нестинарите от кой век датират? Една от теориите за произхода на думата нестинар включва персо-арабско словосъчетание مست نار [mast-e nar], което означавало "опиянен (mast) от огъня (nar)". Така че наличието им в Средните векове е повече от съмнително.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А, тоя обичай да е късен? Не бих казал - много е езически и древен на вид, за да се възприема в християнския период. Персийския характер на думата няма какво да ни учудва, предвид евнетуално доастоверната иранска теза.

Имаше ли го другаде освне сред българите тоя обичай?

ПП

mast - опиянен... Тогава латинското must и пр., което се нищеше в една тема за "вино", да не е и то да има древноперсийски корен?

Знае ли се какво точно се обозначава с персийския термин "mast-e-nar"? Kakwi са тия опиянени от огъня??

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не ти е релевантен примера.

А нестинарите от кой век датират? Една от теориите за произхода на думата нестинар включва персо-арабско словосъчетание مست نار [mast-e nar], което означавало "опиянен (mast) от огъня (nar)". Така че наличието им в Средните векове е повече от съмнително.

Аз също не отричам , че маст и нар може да са точните думи , изразяващи семантично празника. Но , българската дума е по-близка , до самата гръцка заемка . Не казваме Местинарство , а Нестинарство .

Според някои, името идва от гръцката дума "анастенагмос" - въздишане, пъшкане, което е характерно за поведението на нестинарите по време на транс. Според други името идва от гръцкото "(х)естиа" - огън.

Големия проблем , който обаче не е лингвистичен е , че точно при алианите (казълбашите) и при тюрките липсва нестинарството ,това перко , обаче не може да схване.

Дошли са някакви (тюрки, източни иранци , перси и т.н.) и са видяли нещо непознато в Тракърия и Мала Азия , което го е нямало при тях и са го именували с техни думи .

Сектантството в шиизма възниква в райони, където хората изповядват различни религии. Затова казълбашите освен ислямиството са приели и християнски елементи. Под обвивката на алианството са се запазили древни малоазиатски и балкански вярвания, които се преплитат с ислямистката традиция. В обичаите на казълбашите ясно се открояват зороастрийски следи като ролята и значението на огъня в техните обичайни практики.

Видима е разликата между да го наречем кибелистичното ( или орфическото) и зороастрийското понятие на култа. Едното е почитане на огъня ,като антропоморфизъм на бога (зороастрийство) ,а другото е ритуално действие изразяващо се в конкретно космогонично пресъздаване на култа.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

Сектантството в шиизма възниква в райони, където хората изповядват различни религии. Затова казълбашите освен ислямиството са приели и християнски елементи. Под обвивката на алианството са се запазили древни малоазиатски и балкански вярвания, които се преплитат с ислямистката традиция. В обичаите на казълбашите ясно се открояват зороастрийски следи като ролята и значението на огъня в техните обичайни практики.

Видима е разликата между да го наречем кибелистичното ( или орфическото) и зороастрийското понятие на култа. Едното е почитане на огъня ,като антропоморфизъм на бога (зороастрийство) ,а другото е ритуално действие изразяващо се в конкретно космогонично пресъздаване на култа.

Здравей Рицарю!

Много добре си го казал!Абсолютно!Орфей,Зороастър са реформатори както и Иисус!

Ето ти един сайт засега е на ингилизки ,но ще го превеждам по-точно!

Алеевите са мистици!Както и шиитите(някои от тях)

http://www.institutkurde.org/en/conferences/kurdish_studies_irbil_2006/Philip+KREYENBROEK.html

Който яде "ашуре"е от Тях хех

ще ти намеря една мисъл ,с която можеш да провееряваш доколко са запознати с Корана хехехе

поздрав

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много е чувал Борката за Сабазии... Фотий като добър ромей се фука с начетеност за Античността, от което на злия тюрк в Плиска не му и мигва дръпнатото оче :)

Ено време у зрелия и развит соц. Глишев в по средните градове се знаеха на пръсти мъжете с различна сексуалност ,у нашия се казваше "Борко" не беше от Плиска ,ама наистина беше тюрк!хах

Ти за него ли говориш?хехе

Мазните борби са били на почит у тюрките (за разлика от българите)! :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...