Отиди на
Форум "Наука"

Къде е убит воеводата Дан І /23.09.1386г./?


Recommended Posts

  • Потребители

Известна е гражданската война за престолонаследие на царство България в края на ХІV в. Двете "партии" са водени от двамата синове от различни бракове на Йоан Александър /1331-1371г./.

Небагрянородния /роден при деспотстването на баща му/ син на Йоан Страцимир резидира във Видин - това е т.нар. "небагрянородна партия".

Багрянородния /роден при царстването на баща му/ син Йоан Шишман резидира в Търново - това е т.нар. "багрянородна партия".

Интересна е ролята на подчинените им висши аристократи и принцове в царството.

По традиция рода Бесарабъ - управляващи северните пригранични земи на държавата - поддържат българския владетел с резиденция във Видин Йоан Страцимир. Това освен другото, е и по линия на родството им. Бракът на деспот Александър резидиращ в Ловеч с Теодора Бесарабъ изстрелва рода Бесарабъ във висшето общество на царството, като след въздигането в царско достойноство на вече "Йоан" /"от бога самодържец"/ Александър и Теодора, воеводите ex lege /по закон/ получават статута на "принцове" /princeps/ - принадлежащи към управляващия в държавата им царство България род. Те са част от него. След развода на Йоан Александър и новия му брак с бъдещата майка на Йоан Шишман Теодора "ІІ", този им статут е бил под заплаха от ревизиране. Това още повече ги подтиква да поддържат небагрянородния Йоан Страцимир, който е гаранция за стабилитета на техния ранг и благополучие. Това е и целта за всеки благороден род във времето на феодалното устройство на обществото, а защо не и цел на много от съвременните политици у нас и по света. Изключение в тази насока прави може би Мирчо І Стари, който се е ориентирал към поддържане на Йоан Шишман, може би освен друго, но и с цел по тази линия /тъй като по линия на Йоан Страцимир е било изключено/ да получи трона на брат си, като воевода на северните пригранични земи с резиденция в Търговище. В крайна сметка успява, но за това ще стане дума по-долу.

Карвунските деспоти, от рода Тертер/оба лавират доста умело, като принципно поддържат небагрянородния Йоан Страцимир, но не късат връзките си и с Йоан Шишман. Те имат и повече свобода на действие, в сравнение с Бесараби, тъй като рангът им е на деспоти /почти царски/, те са царски род на царе управлявали България в края на ХІІІ - нач. ХІV в. Имат връзки, вкл. по линия на бракове за които другите могат само да мечтаят по това време, с едни от най - влиятелни родове от региона и даже в самия Константинопол /справка: Добротица/.

Има различни данни, че е имало и "горещи конфликти" между Йоан Страцимир и Йоан Шишман.

След тези встъпителни уводни думи, да пристъпим към основния въпрос:

Константин Иречек

История на българите

ГЛАВА XXIII. Завладяване на България от турците

http://www.promacedonia.org/ki/ki_23.htm

"Срацимир между това продължавал да воюва срещу брат си, като дори се отделил от Търновската патриаршия и в духовно отношение поставил земите си в подчинение на Цариградската църква. За известно време той отнел на Шишман и София, епархията на която в 1371 г. била поставена от цариградския патриарх под бдинския митрополит; [3] обаче в 1378 г. намираме София пак подвластна на Шишман. [4] В тия борби на Срацимир помагала намиращата се в брачно родство с него влашка княжеска фамилия, а това дало повод на Шишман да почне война срещу Йоан Дан — война, в която последният загинал. [5] Мястото на Йоан Дан заел енергичният му брат Йоан Мирчо, който се отделил в църковно отношение от Византия и подчинил държавата си на далечната Охридска църква."

Хроника на влашкия монах Михаил Мокса.

/във вариант на доста късен препис, видно от използваните термини в текста/

http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/hronikaMMoksa.htm

"По това време Шушман, Господаря на Славяните убил Дан Воевода 42 и Господаря Румунски."

42. влашкия воевода Йоан Дан І (1384-1384)

Уикипедия:

Hitelesebbnek tűnnek azonban azok a bolgár források, melyek szerint 1386. szeptember 23-án Vidin-nél esett el, miközben Sacrimir bolgár cárt (nem mellékesen a nagybátyja) támogatta a törökök ellen.

унгарската версия посочва, че Дан е защитавал заедно с Йоан Страцимир Видин и е бил убит там на 23.09.1386 г. от обсаждащия града Йоан Шишман.

http://hu.wikipedia.org/wiki/I._Dan_havasalf%C3%B6ldi_fejedelem

"Volgens sommigen, waaronder vooral de Bulgaren, overleed Dan op 23 september 1386 in een gevecht tegen Bulgarije dat geholpen werd door de Ottomanen"

холандската версия указва, че е бил убит на 23.09.1386 г. във война срещу обединените армии на Йоан Шишман и османска войска.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dan_I

"Był synem hospodara Radu I. Objąwszy tron po śmierci ojca, utrzymywał sojusz z Węgrami i prowadził walki na południowym brzegu Dunaju z zamiarem opanowania Tyrnowa, stolicy naciskanego od południa przez Turków bułgarskiego cara Iwana Szyszmana. Początkowo odnosił pewne sukcesy, wkrótce jednak poległ w walce."

полската версия указва, че Дан І е воювал на юг от Дунав и е имал поход към Търново срещу Йоан Шишман. Първоначално имал успех, но после паднал убит в боя.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dan_I

"Moartea voievoului este iarăşi subiect de dispută. Istorici mai vechi preiau şi susţin cronica lui Chalcocondil în care Dan I cade victimă comploturilor fratelui său mai mic Mircea, care se răscoală împreună cu mai mulţi boieri, îl asasinnează. Mai credibilă este însă „Cronica anonimă bulgară” [3], contemporană evenimentului, care afirmă că voievodul ar fi murit pe 23 septembrie 1386 asasinat când era într-o campanie militară îndreptată împotriva ţarului Bulgariei de răsărit Şişman, ajutat de otomani, în timp ce îl sprijinea pe unchiul său, Sracimir, ţarul bulgar de la Vidin."

румънската версия указва, че едни смятат, че Дан е убит от брат си Мирчо и негови приближени боляри /не е изключено Мирчо и свитата му да са били част от войската на Йоан Шишман и за награда да са получили местата в Търговище на убития Дан І и свитата му/. От този момент нататък започва столетната братоубийствена война за титул и престол, но този път не в Търново, а в Търговище, за воеводството, между две "партии". Едната - издънка на Дан І, "Данещи", против другата в лицето на издънките на Мирчо І Стари "Дракули".

Другата версия, по-правдоподобната според тях е /по "анонимна българска хроника"/, че Дан е убит в хода на военна кампания срещу българския цар в Търново Йоан Шишман и османските му съюзници, в подкрепа на чичо си Йоан Страцимир - български цар във Видин.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Dan_I

"Dan I. (* 1354 - † 23. september 1386, Vidin, Bulharsko) bol knieža Valašského kniežatstva. Okolnosti jeho nástupu na trón nie sú známe.

Počas svojej vlády začal raziť nové valašské mince - dukáty - s hmotnosťou 0,50 gramov. Dohady sa vedú aj okolo jeho smrti. Pravdepodobne umrel 23. septembra 1386 vo Vidine v boji proti bulharskému cárovi Ivanovi Sracimirovi."

словенската версия направо си указва, че е убит на 23.09.1386 г. във Видин, като явно бъркат царе Йоановците, като посочват че воювал срещу Йоан, но не Шишман, а Страцимир. По тази линия излиза, че Дан І е бил съюзник на обявилия го да бъде убит Йоан Шишман. Всичко става на този свят, в онези времена, и сега, но все пак сме изправени пред объркване на българския цар Йоан /двама са били едновременно с това име-титла, слручва се да се сбърка/.

http://sk.wikipedia.org/wiki/Dan_I.

Георги Раковски също пише, че имало война между Йоан Страцимир и Йоан Шишман.

Позицията на воеводата Дан І е ясна от само себе си - подкрепа на първия. Ясна от само себе си е и позицията на брат му Мирчо І, който е нямал друг полезен ход за да се докопа до статута и титлата на брат си, освен да подкрепи "обратния лагер" в лицето на българския цар в Търново Йоан Шишман.

Въпросът е да съберем максимално число източници, от които да се види дали Дан І е убит във Видин /23.09.1386 г./ или на друго място!?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Текста в хрониката на Мокса за смъртта на Дан І е взет от една маргинална бележка към известната ББЛ . В повечето издания на тази хроника обаче липсват маргиналните бележки и затова като източник се дава Мокса, който обаче само е съкратил сведението и го е интерполирал вече в основния текст, а не го е оставил като странична бележка. Тъй като за разлика от тоста изадия на хартиен носител, цитираното електронно е и с глосите, то бележката вече я има там.

Глоса на стр. 443b: Българския цар Шишман уби Дан воевода, брата на Мирчо воевода през 6902 (1393) година, месец септември, 23.

Вижда се, че годината е 1393г., при това няколко месеца след падането на Търново. До годината 1386 се стига въз основа на грамотите на Дан І и Мирчо І - в смисъл тогава спират да се издават грамоти от единия и започва да ги издава другият. Но е възможно Дан І да е бил само пленник на Шишман в периода 1386-1393г., а след падането на Търново да е екзекутиран. Примерно за да не бъде изискан от турците и изполван срещу Мирчо. Макар че те тутакси си намерили друг претендент за влашкия трон в лицето на Влад Узурпатора, който бил използван успешно от турците и даже за известно време успял да прогони Мирчо.

При това положение вероятното място на екзекуцията на Дан І ще е по-скоро Никопол. Разбира се може да е бил държан и в някоя друга крепост, но по това време на Шишман не са му били останали кой знае колко подходящи.

Редактирано от Galahad
Поправка на дата: 1993 на 1393
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да добавиме,че францискански монаси здраво са препокръстили империята на Страцимир.Нека да кажем,че това което наричаме Видинско царство си е отделна империя.Яков Светослав е неин император и е признат за такъв от унгарския крал,сто години преди Страцимир.

Приемането на владици от Цариград за северните българовлашки княжества е равнозначно на това на Срацимир доста по рано.

Как да приемем че река Дунав била граница и че има различия между княжетсвата на север от нея и на чг от нея. Без въвеждането на неизвестното "славяни" с което се решават всички уравнения не става.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Няма данни за каквато и да е война между Иван Шишман и Иван Срацимир.

Война не може и да има. За това трябва да има, като за начало, две държави. В случая няма такова нещо и няма как да има война. Описани са данни за локален вътрешнодържавен граждански военен конфликт, от типа : Борил - Йоан Асен ІІ през 1217 г.; Константинп Асен Тих - Ивайло през 1277 г.; Теодор Светослав - "Смилец ІІ" през 1300 г.; Йоан Стефан - Йоан Александър през 1331 г.; Съдбата на подчинените им, вкл. воеводите /в частност Дан І, 1386 г./, се вплита в тези вътрешно държавни трусове.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Дори и в сведението на БАЛ не става въпрос за битка.Може да са касае за екзекуция на непокорен васал.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Дори и в сведението на БАЛ не става въпрос за битка.Може да са касае за екзекуция на непокорен васал.

Даже и такъв извод не може да направиш. Спомни си убийството на Ивайло. Пак "Ногай оуби Ивайла", но не е нито битка, нито в чистия смисъл "екзекуция на непокорен васал".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Така е.А и все щеше да има някой друг извор за тази война.

Мавро Орбини. За 14 век той дава множество сведения, но не е ясен източника им. Освен вкарания от него в оборот Дуклянски летопис е известно, че е ползвал богатите архиви на Дубровник. Но поне това което е запазено в архивите на Дубровник до наше време също не съдържа всички сведения, които той дава.

То според Маврубир Шишман нападнал Страцимир с помощта на турците. Когато силите на двамата братя се изчерпали в междуособната война, Мурад решил да вземе земите и на двамата и го направил. Не е много ясно сведението за смъртта на Шишмановия брат Иван Асен - дали е убит в сражение със Страцимир или при последвалото турско нашествие. Тази изтория е преразказана после от св. Пасий, Спиридон и Зографската история.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Не говоря за война между България и Влашко в която да е убит Дан І.Иначе за Срацимир и Шишман - показваха се някакви докумнети че към 1372 г.Срацимир е владеел Средец който със сигурност след това минава към владенията на Шишман.И се правеше извода за война между Срацимир и Шишман за Средец.Но е несигурна цялата тази схема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ебати, много дразни това "Маврубир" . Ще почна да пиша Тривелий и Феофан. Какво не ти харесва на Мавро Орбини?

1. Мавро Орбини се състои от 2 думи, а Маврубир от 1. По-лесно за писане.

2. Мавро Орбини е латинската версия на името, като има ред спорове как всъщност трябва да се пише точно - Мавър Орбин, Мавро Орбин и т.н. Щом нямаме някаква утвърдена форма на името си иде принципа на първото вкарване в употреба на български.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не говоря за война между България и Влашко в която да е убит Дан І.Иначе за Срацимир и Шишман - показваха се някакви докумнети че към 1372 г.Срацимир е владеел Средец който със сигурност след това минава към владенията на Шишман.И се правеше извода за война между Срацимир и Шишман за Средец.Но е несигурна цялата тази схема.

Става дума за една недатирана грамота на вселенската патриаршия, в която се казва, че Видинския митрополит взима под свое управление епархията на Триадица. По мястото й обаче (между март и юни 1386г.) може да се съди, че вероятно това е станало след като София била превзета от турците, т.е. нещо подобно на Търново, където след падането на града царигр. патриарх решил кой да управлява епархията.

Иначе синодалния акт за ръкополагането на Касиан за Вид. митрополит е от 1381г, а на Йоасаф е от 1392г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По традиция рода Бесарабъ - управляващи северните пригранични земи на държавата ...

Я раздуй малко какво точно искаш да ни внушиш с израза "северните пригранични земи на държавата "...? На коя държава?

Видинско деспотство и Търновско царство не владеят нито педя земя на север от Дунав.

А относно това, къде е убит Дан I, oтговора е ясен - Дан I e жертва на преврата организирзн от по-малкият му брат Мирчеа.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Еньо и защо да е ясно това нещо?Защото не ти се иска един български цар да е убил един влашки войвода?Е съжалявам но така си пише в изворите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еньо и защо да е ясно това нещо?Защото не ти се иска един български цар да е убил един влашки войвода?Е съжалявам но така си пише в изворите.

Извора е Лаоник Халкокондил. Прочети го.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Източници в народния фолклор, които са във връзка с темата. На някой етап нещо може да се засече или да даде идея.

ДОБЪР ЮНАК С ДОБРА КОНЯ

(152 обредни песни от село Аспарухово, Варненско)

=============================

съставителство, коментар и бележки: Анчо Калоянов

http://liternet.bg/publish/akaloianov/iunak/content.htm

ДАН ВОЙВОДА КРЪЩАВА ДЕТЕТО

НА ЦАР ШИШМАН

Слънцето трепти, зайдува,

Даньо льо , Данчо льо, Дан войвода!

Дан войвода са й разтрудил:

портите му уторени,

на дори му триста ата,

триста ата оседлени,

триста хрътки чулосани,

триста момка наредени.

Сичките са почудили

къде ш'иде Дан войвода:

дали ш'иде бой да са бий,

или ш'иде лов да лови.

Като тръгнал Дан войвода,

не отишъл бой да са бий,

не отишъл лов да лови,

най отишъл да кръщава,

да кръщава цар Шишмана,

цар Шишмана мъжкото дете.

Отишъл Дан и го кръстил.

Възсенна са на охранен ат.

Те му дали златна чеша

със хубаво ройно вино.

Конче трепна, чеша сепна,

че си изля ройно вино.

Че потръгна Дан войвода,

подир него триста момка,

напред него триста хръта,

триста хръта чулосани.

Кой де го видя, се са запря:

запряли са вода и гора,

не са запря едно дърво.

Прокълнал го Дан войвода:

- Да изсъхнеш, да повехнеш! -

Както рече Дан войвода,

изсъхнало само дърво,

изсъхнало, повяхнало.

Стара Загора; коледна - на домакин (Илиев, с. 46-47, № 25).

http://liternet.bg/folklor/sbornici/bnpp/obredni/23.htm

ЦАР КОСТАДИН УБИВА ДАН ВОЙВОДА

Добър юнак с добра коня

Огряло ми й бяло зори, коладе ле,

низ Данево равно ми двори, коладе ле,

то на ми било бяло зори,

най ми била Данева сестра.

Данева сестра двори си мете,

двори си мете, столи си реди,

че ще дойдат добри гости,

добри гости коладници.

Не си дошли добри гости,

добри гости коладници,

най ми дошъл цар Костадин.

Че почука на Даньо порти:

- Изляз, изляз, Дан войвода,

ще те даря добра дара,

добра дара - равна Добруджа!

Не си излезе Дан войвода,

най излезе Данева сестра,

отговаря Данева сестра:

- Либе му лежи на дясна страна,

та не може да си стане,

да си стане, да си излезе!

Че повтори цар Костадин:

- Изляз, изляз, Дан войвода,

ще те даря добра дара,

добра дара - Влашка земя!

Не си излезе Дан войвода,

най излезе Данева сестра,

отговаря Данева сестра:

- Либе му лежи на лява ръка,

та не може да си стане,

да си стане, да си излезе!

Че потрети цар Костадин:

- Изляз, изляз, Дан войвода,

ще те даря добра дара,

добра дара - първо либе!

Тогаз излезе Дан войвода,

че извади цар Костадин,

цар Костадин злат боздуган,

че замахна на лява страна,

че отмахна Данева глава...

Тебе пейми, малка моме,

да ни дариш добра дара!

Пее се на мома. Не са ми известни варианти на тази песен, в която виждам реликти от посветителни обреди, защото смъртта е причинена от “свой” и може да бъде разглеждана ко.ато мнима смърт на посветения от неговия патрон, в случая цар Костадин.

http://liternet.bg/publish/akaloianov/iunak/10.htm

Българският пантеон

Явор Тодоров

http://rodna-vjara.narod.ru/chetivo/panteon.html

Янкул – в различните части на страната той се среща под различни имена. Известен е като Янкул войвода, Дан войвода, Стари Яно, Данкул войвода. Той се представя като богат човек, притежаващ много стада и голямо семейство. Той е наричан бан, т. е. управител на област. В неговия образ са вплетени много жречески функции, които го свързват силно с св. Иван, а именно кумството и побратимството, венчаването и кръщаването. Неговият син става цар по желание на коледарите. Едно от имената му - Дан, напомня силно на Тангра. Жената на Янкул е известна като Янкулица, Яна, Дана. Тези имена напомнят за Деница, сестрата на Слънцето. Деница змеица е момата, която открива Дан войвода по време на лов.

Домна царица - Името й се тълкува като господарка. Тя се представя като майка на Огнена Марина. В една песен е оприличена на лястовица и лети след св. Еньо и карат бели и червени облаци. Домна царица е земна владетелка, но името й може да се сметне за обобщаващо,а също и за първата земна царица - сравни при скитите, които наричат Табити царица на скитите. Би могло да се направи следното предположение - докато Слънчевата майка е богиня на земята като цяло, то Домна царица е богиня на ограденото пространство - града и е също шаманка. Нейният шамански образ (търсенето на билка за зачеване, летенето след св. Еньо) се предава на децата й св. Никола и св. Иван. Домна царица може донякъде да се сравни с "скитската" Табити - богиня на свещения и домашен огън. Част от тези й функции са преминали върху Божата майка при приемане на християнството.

Цар Костадин /бел. моя: вероятно цар Константин ІІ Асен Страцимир 1397-1422/ - Това е много срещан персонаж в българския фолклор. Най-често се споменава в песните за падане на царство. Противно на мисълта, че може да изобразява византийския император, той е владетел на Каравлашко и Богданско. Цар Костадин е български владетел. Участието му в различни по съдържание песни дава основание да се смята, че името Костадин е обобщаващо за цар. Според една песен цар Костадин се смята за узурпатор на властта, но впоследствие я предава на законния наследник, който носи името Иванчо. То напомня за св. Иван, което ни дава основание да се смята, че св. Иван – Янкул е първият владетел.

Дойна - Дойна е героиня на много народни песни, предимно коледни. Тя се представя като дъщеря на владетел, има девет братя, което я свързва с архангел Михаил. Дойна мома гради град и се обзалага, че който успее да го разбие ще се ожени за нея. В друга песен с същото съдържание се казва, че този град е Будим град. Интересно е мястото, където е изграден този град в тази песен. Той е изграден по средата между небето и земята, също както строежите на Господ и самодивата. Възможно е този град да представлява езическия рай или по-скоро медното гумно. Този персонаж в някои отношения се доближава до Домна царица главно по това, че и двете са бездетки и са владетелки. Но те се различават по това, че докато Домна царица ражда дете от билка, то Дойна ражда дете от камък, което накрая отново се превръща на камък. Името Дойна би могло да значи “владетелка, господарка”, извеждайки се от думата “domina”.

Крал Будин - Като персонаж той е рядко срещан в песните, но тук се разглежда поради наличието в фолклора ни на град Будин (Будим). Самото название "крал Будин" означава крал (владетел) на град Будим. В една песен този владетел се представя като имащ син Михаил и дъщеря Ирина. Самото това сведение ни отпраща към Дан войвода, а и към архангел Михаил, които са владетели на този град. Изследователите свързват името на града с Будапеща, но той може да се свърже и с старото име на Видин, което е Бъдинъ. По-скоро това е условен град - столица на Българската държава. Той е центърът - стожерът на страната, съответстващ на Полярната звезда (Златния стожер).

От направеното изложение могат да се изведат 12 божества, запазили се в българския фолклор по един или друг начин. Това са Слънчева майка (Стара Божа майка, Богородица), Слънце (Иисус Христос, Млада Бога), Месец, Деница (Яна, Дана), Янкул (Дан, Стари Яно; св. Иван), св. Илия, св. Никола, св. Огнена Марина, Архангел Михаил, св. Димитър, св. Георги, Господ. Към тях може да се прибави и Домна царица, с което стават 13. Основен момент в народните ни песни е семейството и продължаването на Рода. На това са подчинени и боговете. Те се разделят на две семейни групи, които влизат в роднински взаимоотношения. В първото начело стои Слънчевата майка, а в второто Домна царица. От семейството на Домна царица произхожда човешкия род и най-вече владетелския и жречески род. Те разделят страната на три части, а в последствие на девет. До този извод може да се стигне като се разгледат песните от типа “разделяне на земята от светиите” и синовете на Михаил, които са девет и са наречени “костадина”, т.е. царе.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еньо точния текст ако обичаш.

Безплатен превод искаш. От гръцки. Дал съм ти името на извора. Аз каква вина имам, че не са го превели на български?

Ето, Тертер е представил като доказателство две народни песни от литернет:

ДАН ВОЙВОДА КРЪЩАВА ДЕТЕТО

НА ЦАР ШИШМАН и

ЦАР КОСТАДИН УБИВА ДАН ВОЙВОДА... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Ами преведи го ти.Явно владееш гръцки.А цитираните от Иванко песни не гледай с чак такова пренебрежение.Дори официалната румънска историография не отлича подобен край на Дан /убит от българите/.Само наш Еньо отрича вероятността един потовък на римските императори да бъде убит от тъмните балкански субекти.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дори официалната румънска историография не отлича подобен край на Дан /убит от българите/

Благодаря за информацията. Ще вземем мерки румънските историци да не се поддават вече на панславистки провокации.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Нищо по-различно няма във влашките княжества от това време, от например статута на Добруджанското деспотство.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...