Отиди на
Форум "Наука"

Управлението на цар Иван-Александър (1331-1371 г.)


Recommended Posts

  • Потребител

То е по-основателно от приемане на доверие на мнението, че Иван-Александър е изпратил жена си в манастир, за да се вземе със Сара, след като става ясно, че човека е бил вдовец около 3 години. Не е като да е рекъл на Теодора Първа: не те знам коя си.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

То е по-основателно от приемане на доверие на мнението, че Иван-Александър е изпратил жена си в манастир, за да се вземе със Сара, след като става ясно, че човека е бил вдовец около 3 години. Не е като да е рекъл на Теодора Първа: не те знам коя си.

Това сведение откъде е?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е имал царица от 1345 до поне началото на 1348. Преди да се ожени за втори път, вероятно е бил вдовец. Иначе нямаше да чака 3 години преди втория си брак.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не смело, а най-логично.

Както и шаблона, че Иван Александър поръчал прочутото четвероевангелие за личната си библиотека (sic!).

А кога царят прави дарението си за костницата в Бачковския манастир?

А за това, че Иван Александър е бил вдовец освен мен се е досетил и Богдан Филов и мнението му е възприето от изследователи на византийския портрет.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е, темата е създадена! Дискутирайте на воля!

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Значи всичко опира до Манасиевата хроника. Но пък там при погребението на Иван Асен ясно се вижда че майка му Теодора е жива. А това събитие е най рано 1354 г. Mежду другото, Теодора е с монашески дрехи.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

А и имаме Бориловия синодик, където в прав текст е казано, че Теодора приема монашество под името Теофана.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма да е зле всяко едно твърдение да бъде подплатявано с достоверни факти. В случая не виждам фактите за "вдовството" на Иван Александър. Всичко подхвърлено по въпроса си остава недоказано твърдение. Опитите за задаване на риторични въпроси, в които не намирам отговор, също с нищо не допринася за твърдението. Бориловия синодик е може би най-достоверният ни източник за взаимоотношенията във владетелските фамилии.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Може да дабавим и Маврубир - той е по-късен автор, но пък най-подробно от всички други извори описва изгонването на Теодора и женидбата с еврейката, която той нарича с името Браида.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Може да добавим и Маврубир - той е по-късен автор, но пък най-подробно от всички други извори описва изгонването на Теодора и женитбата с еврейката, която той нарича с името Браида.

"Името" Браида е криворазбраната гръцка дума ebraida, сиреч "еврейка". :)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...