Отиди на
Форум "Наука"

Златни маски


Recommended Posts

  • Потребител

Започваме със знаменитото откритие на археолога Георги Китов-находката е абсолютната сензация на 2004 година.Златната маска е открита в тракийската могила "Светица",в т.нар."Долина на тракийските царе",близо до Казанлък.Маската е изработена от 23.5 каратово злато и тежи 672.5 кг.Според Китов,маската представлява тракийският владетел Терес,основателят на Одриската държава.Маската,според Китов,е била използвана като съд-фиала - при специални ритуални угощения владетелят е вдигал от масата фиалат-маска,изпивал нейното съдържание и я слагал върху лицето си.Не може да се изключи и предположението,че това е посмъртна маска на Терес или някой друг тракийски владетел.Уникалната маска може да се види в НАИМ,София.

Администратор:

Няма как да не добавя тук и нашият документален филм за маските :)

http://video.nauka.bg/Licata_na_bezsmartieto.html

Сценарист и режисьор: Теодор Роков, Регионален исторически музей – Варна

Техническа обработка и монтаж: Петър Атанасов, Регионален исторически музей – Варна

Диктори: Светлана Вълкова – Радио Варна; Васил Тенекеджиев - Регионален исторически музей – Варна

Технически характеристики: Формат – DivX; Резолюция 720 х 576; Аспект 4 х 3; Продължителност: 12 мин. 49 сек.

Фотографии: използвани са изображения, предоставени от посочените във филма музеи от страната, както и лични фотоархиви

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На 14 юли 2007,екипът на археолога Георги Китов открива втора тракийска златна маска от IV – V в. пр. Хр. при археологически проучвания на тракийска могила край сливенското село Тополчане.Маската е част от погребален ритуал и е с диаметър около 25 см, плоска, с голям нос и с отворени очи. Тракийската златна маска е на "цар", но все още не е ясно на кой, казал Китов.Според него откритието е важно в научно отношение, защото с него се потвърждава предположението, че Долината на тракийските царе от Казанлъшко продължава по поречието на река Тунджа на изток в днешния Сливенски край.Маската е намерена заедно с други ценни предмети в богат тракийски гроб, облицован с дърво. Сред тях е сребърен ритон, сребърни и бронзови съдове, керамика, гробни дарове.

Дали вече има хипотези чия би могло да бъде тази маска?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Още една уникална златна маска,намерена по нашите земи,доколкото знам е притежание на някакъв български колекционер,ако някой го познава лично може да го пита за подробности :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Погребалната маска, известна като "Маската на Агамемнон",злато, XVI в. пр. Хр. Открита от Хайнрих Шлиман в Микенска гробница №5 през 1876 година.Намира се в Националния археологически музей в Атина.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Чудесно! В колекцията на БГ наука има и един отличен филм по темата - http://nauka.bg/index.php?mod=front&fnc=pub_page&pid=12323

От Троя до Сътън Ху... явно културната роля на маските ще трябва да се осмисли..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Златните маски,открити в некропола край Требенище,три на брой.През 2002 в при разкопки в Самуиловата крепост в Охрид е открита още една златна маска и златна ръкавица със златен пръстен,така маските от този район стават общо четири-първата се намира в София,другите две - в Белград,а последната - в Охрид.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При кои народи се срещат маските? Микенци, гърци, траки - посмъртни, явно. При други са бойни..

Азиатските народи също са правели маски,разгледай тази колекция:

http://www.zelnik-collection.com/masks_micro/

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Няма как да не добавя тук и нашият документален филм за маските :)

http://video.nauka.bg/Licata_na_bezsmartieto.html

Лицата на безсмъртието

Основната тема във филма е стремежа към безсмъртие на древния човек. Най-характерният израз на този стремеж е бил маската. Древните хора са вярвали, че тя замества реалният образ на своя притежател и му придава нова съдба както в този така и отвъдния свят. Във филма е направен кратък преглед на появата и развитието на различните видове маски – погребални, ритуални и бойни, открити в земите на древна Тракия и връзката им с традициите на народите, от които са останали.

Първообразът на погребалните маски са няколко находки от варненският халколитен некропол. Това са глинени изображения на човешки лица, на които отделните анатомични части са изработени от злато. Възрастта на тези находки е повече от 6000 г. Това са останки от най-ранната човешка цивилизация. Същинските погребални маски се появяват преди повече от 3000 г. в древна Микена. Те са изработени целите от злато. Този метал е бил почитан като материалното въплъщение на слънцето. С поставянето на златни погребални маски след смъртта им микенските царе са били почитани като богове. След унищожаването на микенската цивилизация тази традиция се запазва сред съседните народи-илирици, македонци, траки. Златни погребални маски са открити в земите на днешна Македония и Гърция. В древна Тракия вярата в безсмъртието е била създадена от Орфей. Няколко златни находки открити неотдавна в тракийски могили потвърждават древните митове. В културата на древните елини маската е била неизменен атрибут от религиозните церемонии и възникналите от тях театрални представления. Една находка от Варна показва, че за древните елини маската е била и магически атрибут. В представата на древните римляни маската е имала малко по-различно предназначение. Тя е била част от парадната униформа или защитното въоръжение на знатни римски конници. Този вид маски, открити в земите на древна Тракия са били донесени от римските легиони при завоевателните им походи. Благодарение на географското си положение днешните български земи са се превърнали в хранилище на безценни паметници от различни народи, които са свидетелство за техните религиозни представи.

Сценарист и режисьор: Теодор Роков, Регионален исторически музей – Варна

Техническа обработка и монтаж: Петър Атанасов, Регионален исторически музей – Варна

Диктори: Светлана Вълкова – Радио Варна; Васил Тенекеджиев - Регионален исторически музей – Варна

Технически характеристики: Формат – DivX; Резолюция 720 х 576; Аспект 4 х 3; Продължителност: 12 мин. 49 сек.

Фотографии: използвани са изображения, предоставени от посочените във филма музеи от страната, както и лични фотоархиви

http://video.nauka.bg/Licata_na_bezsmartieto.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При кои народи се срещат маските? Микенци, гърци, траки - посмъртни, явно. При други са бойни..

Всички го знаят, но все пак може да се спомене за етипетските маски на фараоните.

Нещо съвсем различно са театралните гръцки маски, маските в японския театър Но, кукерските маски...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Финикийски маски, Musee de Louvre, Париж.

ПС

На общата снимка изглежда не са уловени всички,успях да открия поотделно само две(втората я няма на общата снимка)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Маска на боспорския владетел Рискупорид III, Государственный Эрмитаж, Русия.

Тази маска много ми прилича на Георги Първанов. Освен това името от другарите руснаци на този трак е объркано поне два пъти - реалното име е Рескупорис. Моля ви недейте така, ще стане политически и дипломатически скандал с бъркането на имената.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тази маска много ми прилича на Георги Първанов. Освен това името от другарите руснаци на този трак е объркано поне два пъти - реалното име е Рескупорис. Моля ви недейте така, ще стане политически и дипломатически скандал с бъркането на имената.

Въпросният владетел се е изписвал като PHCKOVПOPIΔOC BACIΛEOC на монетите,сечени от самия него,тук прикачвам една такава от Одеский Музей Нумизматики,Монета # 18:

http://www.museum.co...sled/vestn.htm#

Според мен руските историци са коректни относно транскрибцията,а за произхода на това име ще се радвам да представите тук своята теза,колега :good:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тъпо е да спорим за яйцето или кокошката - всъщност това са едни и същи интерпретации.

Още по-тъпо ми е да ви наричам колега, уважаеми любителю на историята. :)

Tiberius Julius Rhescuporis III

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search

Tiberius Julius Rhescuporis III (died 227) was a prince and Roman client king of the Bosporan Kingdom in modern-day Crimea.

Rhescuporis III was the son and heir of Bosporan King Tiberius Julius Rhescuporis II by an unnamed woman and was of Persian, Greek and Roman ancestry. Through his father, Rhescuporis III was a descendant of the Seleucid Empire, the Antipatrid dynasty, the Antigonid dynasty, King Mithridates II of Pontus, Roman Republican consul Gaius Antonius Hybrida, Roman Triumvir Mark Antony, Roman Client Rulers Polemon I of Pontus, Pythodorida of Pontus and Cotys VIII of Thrace. Through the triumvir Antony, Rhescuporis III was related to various members of the Julio-Claudian dynasty, the first dynasty to rule the Roman Empire.

In 210/211 the paternal grandfather of Rhescuporis III King Tiberius Julius Sauromates II died, Rhescuporis III succeeded with his father Rhescuporis II. Rhescuporis III co-ruled with his father as Bosporan Kings until their deaths in 227. His royal title on coins is ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΡΗΣΚΟΥΠΟΡΙΔΟΣ or King Rhescuporis.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тъпо е да спорим за яйцето или кокошката - всъщност това са едни и същи интерпретации.

Още по-тъпо ми е да ви наричам колега, уважаеми любителю на историята. :)

Tiberius Julius Rhescuporis III

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search

Tiberius Julius Rhescuporis III (died 227) was a prince and Roman client king of the Bosporan Kingdom in modern-day Crimea.

Rhescuporis III was the son and heir of Bosporan King Tiberius Julius Rhescuporis II by an unnamed woman and was of Persian, Greek and Roman ancestry. Through his father, Rhescuporis III was a descendant of the Seleucid Empire, the Antipatrid dynasty, the Antigonid dynasty, King Mithridates II of Pontus, Roman Republican consul Gaius Antonius Hybrida, Roman Triumvir Mark Antony, Roman Client Rulers Polemon I of Pontus, Pythodorida of Pontus and Cotys VIII of Thrace. Through the triumvir Antony, Rhescuporis III was related to various members of the Julio-Claudian dynasty, the first dynasty to rule the Roman Empire.

In 210/211 the paternal grandfather of Rhescuporis III King Tiberius Julius Sauromates II died, Rhescuporis III succeeded with his father Rhescuporis II. Rhescuporis III co-ruled with his father as Bosporan Kings until their deaths in 227. His royal title on coins is ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΡΗΣΚΟΥΠΟΡΙΔΟΣ or King Rhescuporis.

Ние,любителите на историята,не ползваме википедията като аргумент,тя е за професионалистите :)):

Link to comment
Share on other sites

  • 7 месеца по късно...
  • Потребител

Здравей, КГ125! :)

Относно въпросът ти:

При кои народи се срещат маските? Микенци, гърци, траки - посмъртни, явно. При други са бойни..

Погребални маски обаче от нефрит има при маорите, маите, олмеките и ацтеките:

Моята връзка

Моята връзка

Символиката на този камък и в китайските религиозни схващания е равнозначна на дълголетие и сила. Това е божествена субстанция, по-късно въведена и в императорските дворове, която има по-голяма стойност от златото и среброто. Той винаги е бил по-скъп от златото и доказателство за това е че преди на победителите в състезанията се връчвали скиптри, като за първо място той бил от нефрит, на второ – от злато, а на трето – от слонова кост. Дори на Олимпийските игри в Пекин 2008 медалите са били от нефрит. Вярва се, че има магически сили и пази от зли духове и дихания. Затова се използва и при погребения. "Наричали го камъка на небето и го свързвали с петте главни човешки добродетели - състрадание, скромност, смелост, справедливост и мъдрост. Камък на живота и дълголетието, дарява здраве и богатство. Древните китайци го използвали за любов, вярност, щедрост, мир и хармония. Смятали, че е носител на енергията ян и слагали частици от него в еликсира на безсмъртието. Вярвали, че носи голям късмет. Наричат го и камък на сънищата. Особено добре пази децата от болести и осигурява психическа закрила. Увеличава силата на тялото. Способства за съсредоточаване и яснота на ума. Много благотворен за сърцето - и физически, и духовно. Наричат го камък на сърцето. Привлича и развива всякаква любов." Той предпазва от земетресения и бури. "Неговото име идва от гръцката дума "нефрос", което означава 'бъбрек'. Той е получил това име поради формата на късчетата на този камък. На китайски се произнася 'ю'. Йероглифът представлява три хоризонтални черти, пресечени с една вертикална, т.е. връзката между небето и земята, като по средата се намира човечеството и за да бъде разграничен от йероглифа за 'имепратор', му се добавя една точка в десния ъгъл." Той бил наричан камък на небето и земята, на мъдростта и вечността. Нефритът се смятал за пазител на тялото след смъртта и затова задължително се поставял в императорските гробници. В една от тях е открита цяла дреха от нефрит, която се вярвало, че ще дари безсмъртие на собственика и.

Златните маски са свързани с култа към слънцето. Златото блести като слънце. Всеки ден слънцето изгрява и залязва, за да изгрее отново на другия ден. Затова този благороден метал е свързван с подмладяването и вътрешната трансформация. Остатъци от трансформационните му функции, използвани при преход откриваме в сватбените и посветителните обичаи. Там преминалият успешно границата вече може да носи златни накити и така да се идентифицира със слънцето. Полагането на златни маски в гробници несъмнено е целяло прераждане, уподобяване на ежегодно и ежедневно умиращото и възкръсващо божество-слънце. Златните маски осигуряват успешно преминаване на границата между този и онзи свят, а след това и обратно.

Като цяло според мен нефритени маски можем да открием при народи, които са вярвали в задгробния живот. Нефритът е бил необходим да запази тялото и особено лицето на починалия докато той стигне отвъд. Златните маски са срещани при народи, почитащи слънцето като върховен бог. Златните лъчи от светлината (макар и отразена) на маската прогонват тъмнината и злите сили, които могат да попречат на починалия по пътя му през отвъдния свят. Уподобяването на лицето на починалия със слънцето цели чрез имитативна магия да се осигури успешното му прераждане за нов живот след смъртта.

Поздрави! :)

С.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Благодаря! :)

Учудващо е разпространението сред толкова много народи с различни култури. Говори за несъмнено културно предаване от народ на народ...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...