Overview
- Какво ново в тази група
-
Пример за асоциативно- образно мислене, изготвен от GPT по зададена метафора. Динозаврите на войната Танковете и подводниците са като динозаврите и ихтиозаврите- грамадни, страшни, бронирани. Но именно големината им ги прави лесна мишена: трудно се крият, гълтат ресурси, зависят от непрекъснато гориво и обслужване. Историята показва: когато се появят по- адаптивни съперници, гигантите изчезват. На тяхно място идват малките, гъвкави и социални- бозайниците, автономните военни платформи. Те печелят не с маса, а с мрежа, координация и бърза адаптация. На бойното поле днес се случва същото. Рояци дронове и автономни системи- сухопътни, морски и въздушни, те действат като свързан организъм. Евтини, мобилни, взаимозаменяеми. И когато един танк за милиони пада от удар на дрон за хиляди, става ясно: ерата на динозаврите свършва. Бъдещето е на мрежите. Не на самотния гигант, а на свързаната социалност и автономност.
-
Размишленията ми, за съжаление, не се опират на контекста на пиесата от която е цитата. Те са основани на мои си виждания. Предполагам, че героят не е искал да каже, че срещата с ВСИЧКИ други е адът, но допускам, че е имал предвид поне тези на сцената. Така или иначе, простичкото ми виждане е, че героят е казал, че да съществува със и във себе си е раят, а с другите- адът. Чувствителна, ранима душа. По асоциация, от ад-ът отидох при Данте. За него Флоренция е станала ад, също толкова болезнен, колкото изгнанието. Обаче той има в себе си Беатриче и Вергилий. Така мога да интерпретирам по- лесно Аз- ът, който е рай, включващ интегрирано едни добри хора, а не като ония- другите. Една кратка вметка е, че Русо смята, че ограниченията на свободата са някакви човешки норми и те могат да бъдат премахнати чрез преформулиране на законите. При Сартр свободата е абсолютна и не може да бъде ограничена. Законите и нормативната отговорност принадлежат на околната среда, без да влияят на вътрешната ни свобода.
-
По- добре късно, отколкото никога. Проумях, че в екзистенциализма свободата е гръбнакът на личността и живота. Без свободата, човекът е мекотело. Има забрани и натиск от другите, но човек е свободен да ги престъпи. Последствията, отговорността са съображения, които умният човек взима предвид при своя избор, но остава свободен дали ще ги спази или не. Дори да е сигурен, че ако извърши нещо осъдително ще бъде съдбовно осъден, човек остава свободен да избере какво да направи. "Това е прекрасно, нали?" (Песен за човека)
-
А ето и принципите по Алтшулер, класирани по категория Тяло-Процес-Среда и пояснение за физически, качествени или системни характеристики. Това показва какво може да бъде манипулирано (образно) за да бъде рационализиран апарат или процес. Категориите са доста условни и още в първата точка се вижда, че раздробяването може да се отнася както за тяло, така и за процес. Все пак, сравнени с литературните тропи, тези принципи дават по- обширен поглед върху възможностите за преработка на образи. При това, бидейки свързани с практическа дейност, реалността им е проверима и такива актова на въображението като Спагетено чудовище, могат да бъдат подложени на практическа проверка. · Принцип на раздробяването – Тяло / Физически · Принцип на изнесеност на пречеща или нужна част –Тяло/ Системни · Принцип на локалното качество a) Хомогенна → хетерогенна структура – Тяло / Системни b) Части с различни функции – Тяло / Системни c) Части в оптимални условия – Процес / Системни · Принцип на асиметрията – Тяло / Физически · Принцип на обединението a) Свързване на обекти – Тяло / Системни b) Комбиниране на операции – Процес / Системни · Принцип на универсалността – Тяло / Качествени · Принцип на „матрьошката“ – Тяло / Системни · Принцип на противотежестта – Тяло / Физически · Принцип на предварителното напрягане – Тяло / Физически · Принцип на предварителното изпълнение –Тяло/ Качествени · Принцип на „предварително поставена възглавница“ – Процес / Качествени · Принцип на еквипотенциалността – Условия / Физически · Принцип „Наопаки“ a) Обратно действие (охлаждане ↔ затопляне) – Процес / Качествени b) Подвижно ↔ неподвижно – Процес / Качествени c) Обърнат обект – Тяло / Физически · Принцип на сфероидалността – Тяло / Физически · Принцип на динамизма a) Променящи се характеристики – Процес / Качествени b) Подвижни части – Тяло / Системни · Принцип на решение частично или с излишък – Тяло / Физически · Използване на механични колебания– Процес / Физически · Принцип на периодичното действие a) Непрекъснато → периодично – Процес / Качествени b) Промяна на периодичността – Процес / Качествени c) Използване на паузите – Условия / Системни · Принцип на непрекъснатостта на полезното действие – Процес / Качествени · Принцип на пробива – Процес / Физически · Принцип на „превръщане на вредата в полза“ – Процес / Системни · Принцип на обратната връзка – Процес / Системни · Принцип на „посредника“ – Процес / Системни · Принцип на самообслужване – Процес / Системни · Принцип на копиране – Тяло / Качествени · Евтина нетрайност вместо скъпа издръжливост – Тяло / Качествени · Замяна на механичната схема a) Оптична, акустична и др. – Тяло / Физически b) Полета за взаимодействие – Тяло / Системни c) Движещи се / променливи полета – Условия / Системни · Използване на пневматични и хидравлични конструкции – Тяло / Физически · Използване на гъвкави обвивки и тънки филми – Тяло / Физически · Използване на порести материали – Тяло / Физически · Принцип на промяна на цвета a) Промяна на цвета – Тяло / Качествени b) Прозрачност – Условия / Качествени c) Цветни добавки за наблюдение – Тяло / Качествени d) Маркирани атоми – Условия / Качествени · Принцип на еднородност– Тяло / Системни · Принцип на отхвърляне и регенериране на части a) Отхвърляне на ненужни части – Тяло / Системни b) Възстановяване на консумируеми части – Тяло / Системни · Промяна на физикохимичните параметри на обекта a) Промяна на агрегатно състояние – Тяло / Физически b) Промяна на концентрация или консистенция – Тяло / Физически c) Промяна на гъвкавост – Тяло / Физически d) Промяна на температурата – Условия / Физически · Използване на фазови преходи – Тяло / Физически (ако се индуцира от средата – Условия / Физически) · Използване на термично разширение – Тяло / Физически · Използване на силни окислители – Условия / Физически (ако е насочено към обекта – и Тяло / Физически) · Използване на инертна среда – Условия / Физически · Приложение на композитни материали – Тяло / Физически
-
Опитвам се да съкратя тези принципи, да ги консолидирам по някакъв начин и стигам до простичкото: манипулация с образите на нещата манипулация с образите на процесите манипулация с образите на условията Тези манипулации се извършват като се променят размери, съставящи части и елементи, връзки, характеристики и вероятно още много други. Да, човешкият ум (а сега и с помощта на ИИ) може да манипулира всякакви образи, изображения на света, а после човек може да манипулира според тези образи и света.
-
Съгласен съм с първото- за недостатъчната информация. Второто- за погрешното задаване на условието и непълната терминология произлизат от първото. Образното мислене решава задачи при недостиг на информация, т.е. в първия етап на науките. Споменах за модела на атома на Ръдърфорд, но и Айнщайновте картинки от движещ се влак са образи, и алхимичните опити са образи, и всичко, всичко тръгва от образите и се стреми нещата да станат оче-видни. Има тема, в която и тук се мъдри как времето и пространството да станат очевидни. (лично на мен никак не ми пречи да има таблица с множество вектори, които да отразяват време, пространство, количество изразходвано гориво и количество изпито вино, но хора искат картинка). Идеята за проекциите на телата е толкова изразително образна, че и при математически точно предаване на точките в пространството и точна терминология, един двумерен образ на цилиндър, представен в аксонометрична проекция е по- разбираем от описанието на дескриптивната геометрия. Обаче сега, с компютърната обработка, второто е по- разбираемо за компютрите. Сега триизмерните образи и речевите за ИИ също, вървят наравно с изчислителните възможности на техниката, при това изискват много повече информация. А щом нещо изисква повече обработка на информацията, то очевидно е по- сложно.
-
При образното мислене можеш да опишеш даден обект само ако го разгледаш и опишеш отвсякъде, иначе цилиндъра за един ще е кръг, а за друг ще е правоъгълник. В крайна сметка дори при пълно разглеждане може резултатът да не е точен, тъй като може да не разполагаш с инструменти за измерване и данни за материала. И ще е трудно да отговориш колко тона натоварване би понесъл обекта. При логическото мислене цилиндъра трябва да е описан с радиус, височина, материал, плътност, и други. В резултат на логическите пресмятания отговора би бил много по-близо до истината.
-
Съвсем друга е работата. Логическото мислене се основава на максимално запълване на обектите с фактология и цифри, и с много точно описание на задачите. Ако достатъчно добре си описал това, че въпросът е математически, например като използваш цифри и математически знаци, формулата 1 + 1 винаги ще получава отговор 2, а 1 - 1 винаги ще е 0. Образното мислене се основава на недостатъци от информация или погрешно задаване на изходната задача. Ако задачата не е описана коректно с използване на реч, текст, жаргони, сленг и думи с двойно значение от рода на "става" и "извадиш" в задачата „Колко става като от едно извадиш едно?” може и да се замислиш за някакъв друг отговор свързан с раждане или ботаника. Но ако въпросът е зададен коректно и пълно, няма да има двусмислени отговори и много други варианти. Ако зададеш въпроса "Колко животни стават ако от тялото на едно животно извадиш едно?", отговора винаги ще е 2 за всеки човек, включително за всеки математик. Ако въпросът е "На колко е равен резултата ако от числото едно извадиш числото едно?", отговора винаги ще е нула, дори и за биолозите.
-
makebulgar се присъедини в клуба
-
Как манипулират с образи в поезията и изобщо в литературата 1. Сравнение- съпоставка между два обекта чрез думи като „като“, „сякаш“, „подобно на“ (напр. „Очите ѝ бяха сини като небе“). 2. Метафора- преносно значение на дума, основано на сходство (напр. „морето на живота“). 3. Олицетворение- приписване на човешки качества на неодушевени предмети или явления (напр. „ветърът пее“). 4. Хипербола- съзнателно преувеличаване (напр. „чаках цяла вечност“). 5. Литота- съзнателно смекчаване или преумаляване (напр. „не е глупав“ вместо „умен“). 6. Епитет- художествено определение, изразяващо субективна оценка (напр. „златна есен“). 7. Синекдоха- част от нещо означава цялото или обратното (напр. „ръце“ вместо „работници“). 8. Метонимия- замяна на дума с друга, свързана с нея по смисъл (напр. „прочетох Шекспир“ вместо „прочетох пиеса от Шекспир“). За мен сравнението е ключов процес. Мозъкът може да отчете несъответствие, прилика или еднаквост на два образа, което е велико. Това "Очи като небе" съответства при мисленето с понятия на А е подобно/еднакво/различно от Б. Метафората, олицетворението, метонимията, синекдоха вече са избор от някакво гнездо с асоциации. Небето може да е върховен или второстепенен бог или богиня от асоциативното гнездо Богове, може да е емоционално състояние на гняв, щастие, неизвестност от асоциативното гнездо Емоции, може да е олицетворение на зенит или залез, ако търсим в асоциативното гнездо Етапи от живота. При абстрактното мислене не ми идва на ум как е. Може би тригонометрията е нещо такова, при което не работим с целия образ на триъгълник, а с негови части, които го уподобяват. Хиперболата и литотата вече са манипулации със самия образ. Напоследък образи на средна хубост политици и хора на изкуството се представят като "гениални", а герои от миналото като "незначителни". С думи можем да преобразим всичко. Моделът на атома на Ръдърфорд, например, се съотнася с планетарния модел. Епитетът е нещо толкова важно за изразяване на образа, че добавя и видоизменя много относно качествата му. "Грозде" създава един образ, "Кисело грозде"друг, а "Хамбургски мискет"- еха-а. Прочее, при абстрактното мислене е същото. Затворена линия е много по- различно от линия, както и червен спектър от спектър.
-
Мигновено отклонение: Как се отнася образното мислене към естетическото съзнание? Не ми допада идеята, че има някакво Естетическо и друго Логическо съзнание. От това разделение следва и Спортно и пр. много други съзнания. Приемам съзнанието като способност на човек, чрез мозъка си да разглежда преднамерено външни и вътрешни неща и процеси. Това, че в естетическото преобладават образите налага открояването на образното мислене, но не го отделя, то не става автономно по отношение на цялата психична дейност.
-
Коментар на предходното т.1 Това е правило за избягване на празните приказки. т.2 Това правило е за да не се прескача от асоциация към асоциация и без да се развива една се отива към втора. Примерно, разглеждаме лъвът като цар на животните, а после идва асоциация, че е бозайник и връзката, че царят и лъвът са бозайници. т.3 Това е правило за непълността на постигнатото отношение. Образното мислене не дава Истина, но дава Правдоподобие само по отношение на някаква характеристика, т.е .в някакъв контекст. т.4 Това правило е за да можем да постигнем някаква транзитивност на отношенията. Примерно, ако А е розово, а Б алено червено, можем да кажем, че А е подобно на Б, Ако Б е подобно на В, което е кърваво червено, то и А е подобно на В, защото всички са в дименсията "червено". За отбелязване е, че тази дименсия може да е и в номинална скала, т.е. качествена. Ако обаче ползваме скала на дължина на светлинната вълна и сравним А инфрачервено с Б- червено и В оранжево, то напускаме скалата на червеното и обсъждаме дължини на вълни,което е съвсем друга дименсия. т.5 Пренесените изводи могат да са верни отчасти. Примерно: от мисленето, че лъвът е цар на животните, можем да приемем, че лъвът е най- силният хищник в някакъв район и това е вярно. Можем да приемем за вярно, че си има харем, че воюва за територия със съседните царе и пр. и това е частично вярно. т6. Това правило е за да спира несвързаните с конкретата метафора идеи. Примерно, обсъждайки лъвът като цар на животните, може да ни хрумне, че приливите се дължат на лунното привличане. Това е вярно хрумване, но не е свързано с конкретния образ. Може, обаче да се свърже с друг, стига да се обяви, а най- добре да се започне нов чат, друга дискусия или тема. Добре е зад която и да е връзка да стои осмислена асоциация, която може да бъде изтъкната като аргумент.
-
Намирам за полезно да представя идеите си за правила за мисленето чрез образи. 1. Определяне на предмета на обсъждане – Не се сменя темата или смисъла на понятията по време на аргументация. 2. Ясни определения - В началото на разсъждението се предлага кое точно свойство или аспект на образа ще се използва като аналогия, а останалите асоциации временно се изключват. - Всяка промяна на смисъла на образа изисква явен преход. 3 Контекстуалност на истината - Съждението не е абсолютно вярно или невярно, а придобива стойност според контекста, в който се прилага. 4 Частично подобие и дименсии По време на мисленето не се променя вече приетото отношение А подобно на Б, нито видът на аналогията (структурна, функционална, ценностна и др.), нито дименсията на качествената аналогия. Под дименсия се разбира допустимите варианти или стойности на едно качество в рамките на избраната аналогия. 5 Частична истина За всяко твърдение допускаме, че може да бъде вярно отчасти, стига да се уточни: в какви смисли или аспекти, от какви гледни точки, в каква степен. Целта е да се запази гъвкавостта на мисленето, без да се губи контрол върху логическата последователност.“ 6 Аргументация. В процеса на разсъждение чрез образи преобладава диалектичната аргументация – търсене на вероятни, правдоподобни и смислени хипотези. - Целта не е доказване на абсолютна истина, а генериране на идеи и прозрения, които могат да се проверят или развият допълнително. - Това осигурява контрол върху хаотичното генериране на асоциации и стимулира критично мислене.
-
Дойде ми наум следното сравнение: Лесните 80% са като да усвоиш средно образование, където учебниците съдържат неща, с които всички са съгласни и няма съмнения и вероятности. Горните 20 са като висшето образование, в което има висша математика, равностойни противоречащи си хипотези, шанс и вероятности, а и бог. Много от тези, които са постигнали повече от обикновените смятат, че е с божия помощ. По- разумните смятат, че е шанс, вероятност, а най- сериозните имат по- земни обяснения свързани с тях и средата им. Канеман предполага 2 системи в мисленето, което обяснява нещо, но едва ли всичко е плод на мислене.
-
Всеки човек има свой предел/таван на способности. Ако не си вложил достатъчно усилия да вземеш даден изпит, винаги можеш да положиш още усилия и да вземеш изпита по-добре. Но идва момент, когато удряш собствения си таван на способности и колкото и допълнителни усилия да полагаш, няма да постигнеш по-висок резултат. Това е ефектът на платото. Никой не може да го избегне, защото никой няма неограничени способности. След един предел всякакви усилия за по-високи резултати са напразни. ПП. Ти защо си смени ника (потребителеското име)? "Втори" достигна платото ли?
-
Приех идеята за платото, но я разделих. В единия случай платото се дължи на изчерпване на ресурси. Примерно някой се явява 10 път на шофьорски изпит и пак не може да го вземе. В другия платото е лъжливо. То е време в което уж няма натрупване на знания, но те се автоматизират, обработват или преобработват. Пак пример от шофьорлъка- учи ляв и десен завой. След това- нищо ново, обаче уменията за ляв и десен завой се затвърждават и автоматизират. Утре ден учи изпреварване. То- също. Има период на учене и за 20% усилия се постигат 80% резултати, а после- уж нищо... Тези елементи от Кормуването са фрактални етапи в общия стъпаловиден процес на научаване. При това Кормуването също е стъпаловидно и след като изкара изпита, шофьорът уж нищо на научава, но повтаря, повтаря докато всичко стане автоматично. Така се формира плато, което е лъжливо- то е шанс за следваща категория. Просто е равнище от стъпало. Надявам се съм разбираем
-
Ако увеличим още мащаба, примерно до времето на Децемвирите, ще видим добрите им желания за законност съвместно с олигархичен терор. Отбелязах аналогията с Якобинския терор. Ако още повече увеличим мащаба, ще видим, че един водач има периоди на толерантност и на враждебност. Това е чудната проява на фракталите в социалните отношения. Тези елементи на враждебност и толерантност съставляват всякакъв ред, отношение, закон. Направо е красиво и просто.
-
Погледнато най- общо е така. В монархията, където управлението е на монадата, съперник не се търпи. При републиката е необходимо някакво съгласие и се проявява толерантност. Обаче нека увиличим мащаба и разгледаме два периода от съществуването на Рим: царския и републиканския. В очакването ни е, че монарсите до един са кърваво жестоки към съперниците, както Ромул към Рем. Но не. И в републиката, и в монархията има личности и периоди, които са ту враждебни, ту- толерантни Ромул „кървава враждебност“ Братоубийството при основаването на Рим символизира желанието за абсолютна власт. Нума Помпилий → „авторитет и толерантност“ Миролюбив цар, въвеждащ закони с цел институционална стабилизация и не така кървав ред в отношенията. Тул Хостилий разрушителят на Алба Лонга → „кървава враждебност“ Това разрушаване на града и рода от който тръгват римляните е повторение на нетърпимостта на Ромул към независимост в какъвто и да е смисъл Анк Марций → „толерантност към плебеите“ Въвжда закони, приемащи плебса. Тарквиний Приск → популизъм, подхранван с военна плячка Нови родове стават „невраждебни”- увеличава куриите и други имат достъп до сенаторство, ,търси подкрепа на плебса чрез зрелища и раздаване на плячка. Убийство на Тарквиний Приск → „кървава враждебност“ Убит от синовете на предшественика му. Сервий Тулий → „толерантност и разделяне на триби“ Реформите му дават по-широко участие на плебеите в народното събрание чрез цензови класи. Институционална интеграция на плебса. Убийството на Сервий Тулий и властта на Тарквиний Горди → „кървава враждебност“ Тиранин, свалил законен цар. Свалянето на Тарквиний Горди → „кървава враждебност“ → Република Насилствено сваляне след „позора на Лукреция“. Учредяване на консулството → Толерантност (между патрициите) Двама консули, ежегодна изборност → властта е споделена. Ранни сецесии на плебеите (494 пр.н.е.) → Кървава враждебност Плебсът играе ролята на „брат, който отказва подчинение“. Създаване на народни трибуни → Институционална толерантност Трибуните получават право на вето. Първи реален механизъм за защита на плебеите. Децемвирите злоупотребяват с власт → Кървава враждебност Вражда, бунтове, разправа, олигархичен терор. Дванадесетте таблици (Аналогия с революцията във Франция) Втора сецесия. Връщане към предишния ред Толерантност чрез кодифициране на закона, който е достъпен за всички. Достъп на плебеите до магистратури (IV–III в. пр.н.е.) → Редуващи се вълни Постоянна съпротива на патрициите. Закони, отварящи достъп до консулство Средна република (III–II в. пр.н.е.) → Фасадна толерантност Толерантност, но подхранена с плячка (аналогия с Тарквиний Приск). Късна република: Гракхите (II в. пр.н.е.) → Кървава враждебност Повтаря се братоубийствената логика → „Двама не могат да споделят властта“. Марианско–Сулански конфликти (I в. пр.н.е.) → Гражданска враждебност Списъци на проскрипции → масови убийства. Толерантността изчезва → пълна милитаризация. Цезар и Сенатът (I в. пр.н.е.) → Фасадна толерантност → кървава враждебност Цезар е избран диктатор, но търси консенсус. Сенаторите го убиват (44 пр.н.е.). Толерантността е несъвместима с абсолютната власт. Втора триумвират – Антоний, Октавиан, Лепид → Фасадна толерантност → враждебност Граждански войни – Антоний срещу Октавиан. Фасадата рухва. Август и Принципатът → Институционализирана фасада на толерантност Сенатът официално запазва роля. В действителност властта е монополизирана. Толерантността е „инсценирана“, за да се избегне нова вражда. Уви, Римската република следва същата вълнообразна логика като царския период: Вражда → кръв → институционална промяна → временна толерантност. Толерантността е винаги условна и често се поддържа с военна плячка или фасада. Най-често тя е примирие до следващата вълна на вражда. Враждата е условна и се компенсира от толерантност към доброволно подчинилите се, към временно съгласие за да не се стигне до тотален разпад
-
Защо продължаваме отвъд „достатъчното“? Когато говорим за принципа на Парето- идеята, че 20% от усилията носят 80% от резултатите. Логично изглежда да спрем до там: вложили сме малко, получили сме много. Но човешкият опит показва друго- мениджъри, учени, индустриалци, творци и обикновени хора продължават да надхвърлят достатъчното. Защо? 1. Физиологични основания Натрупването на ресурс е дълбоко вградено в биологията ни. Дори когато нуждите са покрити, човек търси „повече“- като защита срещу бъдещи стресове и несигурности. В еволюционен план това е било гаранция за оцеляване: пълният склад или дебелите запаси са щит срещу глад, бедствия и болести. 2. Психологически подбуди Не всичко се свежда до сигурност. Хората често действат отвъд необходимото заради вътрешни мотиви: игра и удоволствие от процеса любопитство и жажда за ново страх от застой или загуба алчност и неудържим апетит за още 3. Социално-психологически фактори Ние сме социални същества и усилията ни рядко се измерват само индивидуално. Надхвърляме достатъчното, защото: съперничим за статус търсим сътрудничество и признание работим за общността, семейството или организацията поддържаме взаимопомощ и обвързаности Така личният труд става част от по-голямо съревнование или съвместен проект. 4. Културни и ценностни влияния В много общества „повече усилие“ е норма: традиции, религии и етични учения възнаграждават упоритостта и трудолюбието. Трудът може да се възприема като добродетел, изпитание или дори духовен дълг. Семейни и образователни модели насърчават амбицията и перфекционизма, поддържайки стремежа отвъд прагматичното „стига“. 5. Системни и исторически обстоятелства Не на последно място, средата създава условия, които тласкат към повече: пазарната конкуренция институционалните правила възможността за икономии от мащаба новите технологии, които намаляват цената на допълнителното усилие Дори ако човек сам би спрял, системата често го подтиква да продължи. И така, усилията отвъд достатъчното са много повече от ирационален каприз. Те са резултат от преплитането на биология, психология, социални взаимодействия, културни норми и структурни обстоятелства.