Отиди на
Форум "Наука"

Легендарният влак "Ориент експрес"


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Има много известни параходи и кораби, но - само един легендарен влак. Многократно клониран, един век след раждането му, той вози пътници в Европа, но – и в Тайланд, в Австралия, Япония, Русия, Китай и Южна Африка. И навсякъде запазва оригиналното си име – „Ориент експрес".

"Ориент експрес" е луксозен влак, който от 1883 г. свързва Париж с Виена и Истанбул. След няколко промени на маршрута, две войни и най-накрая - понижаване на престижа му в епохата на Студената война, редовното пътуване на влака до Истанбул и Атина е прекратено през 1977 г. На 14 декември 2009 г., "Ориент експрес" преустановява дейността си и по маршрута и изчезва от европейските железопътни разписания, ставайки "жертва на високоскоростните влакове и на самолетите", с чиято конкуренция не успява да се пребори. Името на влака е станало синоним на луксозно пътуване. Градовете, най-тясно свързани с "Ориент експрес", са Париж и Истанбул, двете крайни точки на услугата.

Тестов влак, наречен „луксозен влак-светкавица" преминава разстоянието Париж – Виена – Париж в началото на октомври 1882 г. Първото меню на борда (10-ти октомври 1882 г.) включвало: стриди, супа с италианска паста, калкан със зелен сос, пиле по ловджийски, филе от говеждо месо с картофи, зелена салата, шоколадов пудинг и други десерти.

Първият влак, наречен "Ориент експрес", е открит на 5-ти юни, 1883 г. Първото му пътуване е на 4 октомври 1883 г. Неговите вагони са оцветени в синьо и златно. Той пътува два пъти седмично между Париж и Истанбул, минавайки през Страсбург, Мюнхен, Виена , Будапеща и Букурещ. (По-късно, вместо през Страсбург и Виена, влакът ще минава през Цюрих и Инсбрук). Този влак не е директен. Спира в Гюргево (в Румъния), преминава река Дунав през ферибота на Русе, а след това друг влак преминава разстоянието между Русе и Варна, пристанище на българското Черноморие. Оттам един австрийски параход отвежда пътниците до Истанбул. През 1885 г. услугата става ежедневна от Париж до Виена и обратно. Влакът започва да пътува два пъти седмично от Париж до Букурещ и Гюргево и веднъж седмично - до Белград и Ниш.

През лятото на 1889 г. железопътната линия до турската столица е завършена и влакът продължава директно от Букурещ до Истанбул. През 1894 г. фирмата, създала влака - Compagnie des Wagons-Lits – открива няколко луксозни хотела за своите пътници в Истанбул. Един от тези хотели е хотелът „Пера Палас" в квартала „Бейоглу". Хотелът е посрещал множество прочути гости, включително високопоставени държавници и хора на изкуството, от 1892 г. насам. Агата Кристи, Ърнест Хемингуей, Грета Гарбо, Кемал Ататюрк, Алфред Хичкок, Оноре дьо Балзак, Мата Хари, Никита Хрушчов, кралица Елизабет II, са сред знаменитите гости на хотела. Смята се, че в хотел Пера Палас Агата Кристи е получила вдъхновение, за да напише известния си роман "Убийство в „Ориент експрес"". Малък ключ - вероятно ключът от нейния дневник, е бил намерен в предпочитаната от писателката стая номер 411.

През 1891 г. (а според друга версия – през 1911 г.) името на влака е променено окончателно от „L'Express d'Orient" на "Orient-Express". В годините, когато се водят двете балкански войни (1912-1913 г.), влакът не отива по-далеч от Будапеща или Белград. В годините на Първата световна война (1914 – 1918 г.) той е спрян от движение, за да не попадна на мина. Германия конфискува множество луксозни вагони и стартира собствен идентичен влак, наречен „Balkan zug" („Балкански влак"). Този влак свързва Берлин с Истанбул (Германия и Турция са в коалиция през ПСВ), но този маршрут не успява да се наложи. През 1918 г., френският маршал Фош подписва примирието с Германия във вагон номер 2419. През 1919 г. луксозният влак обслужва военния персонал на съюзническите сили и пътува от Париж до Букурещ, преминавайки през Прага. След Първата световна война влакът тръгва отново по стария си маршрут, но фирмата разширява дейността си и през 1921 г. пуска втори влак под името "Simplon Orient Express". Този втори влак преминава през алпийския тунел Симплон, свързващ Швейцария и Италия. (Това е най-големият тунел в света до 1988 г., когато е отворен тунелът Сейкан, свързващ японските острови Хоншу и Хоккайдо.) Този втори влак тръгва от Париж и преминава през Лозана, Милано, Венеция, Триест, Белград и Истанбул. Старият маршрут е удължен и влакът тръгва от Лондон. Новият маршрут е следният: Лондон - Кале - Париж -Дижон - Лозана - Милано - Венеция - Триест - Загреб - Белград – София - Истанбул. Влакът поема по още една нова дестинация – от Белград се отклонява на югоизток до Атина.

През 1929 г. влакът засяда в снега в селището Черкезкьой, на 130 км. от турската столица и стои там в продължение на 5 дни. Това премеждие вдъхновява Агата Кристи да напише романа „Ориент експрес".

През 1932 г. нов влак - „Arlberg Orient Express" - тръгва от Париж и минава през Цюрих, Инсбрук и стига до Будапеща, откъдето се отклонява или до Букурещ, или – до Атина. По това време, "Ориент експрес" придобива репутация на комфорт и лукс, Спалните вагони и вагон-ресторантите имат безупречно обслужване, а кухнята е на недостижима висота. Кралски особи, благородници, дипломати, бизнесмени и представители на буржоазията се возят директно от единия до другия край на Европа. Пуснати са влакове по дестинациите Берлин – Истанбул – Берлин и Прага- Истанбул – Прага.

В годините на Втората световна война (1939-1945)влаковете „Ориент експрес" отново са спрени поради мерки за безопасност. Германците се опитват да възобновят пътуванията на военни и на дипломати по линията Берлин – Истанбул – Берлин, но партизани нападат германските влакове или се опитват да ги взривят.

След войната "Simplon Orient Express" отново тръгва по маршрут Кале - Париж – Милано - Венеция - Белград – София – Истанбул. Гръцката граница обаче е затворена и влакът спира да се движи към Атина. Пътуванията към Атина са възобновени през 1951 г.

Влакът престава да обслужва редовна линия през 1977 г., но се запазва като сезонна туристическа атракция.

От 90-те години на XX век насам фирмата започва да губи дестинации, превзети от новия високоскоростен влак „Изток" (TGV "Est") и от самолетни компании. Последният път, в който оригиналният влак е в движение, е в края на 2009 г. по линията „Страсбург – Виена".

Легендарният влак "Ориент експрес", който само веднъж в годината пътува по първоначалния си маршрут от Париж до Истанбул, мина през българските градове Русе и Варна на 31 август 2010. Ориент експрес е луксозен влак, собственост на Венеция-Сeмплoн Ориент Експрес, частно предприятие, което използва оригинални вагони от 1920 и 1930. Целият маршрут от Париж до Истанбул е с продължителност 7 дни. Днес туристите имат възможност да се насладят на атмосферата от времето между двете световни войни, която се усеща от вътрешния дизайн на влака. Луксозният влак представлява истински петзвезден хотел на релси, който се движи със скорост 100 километра в час. За обикновено купе с двама пътници всеки трябва да плати 6580 евро, като това включва всички посещения на ресторанта и други удобства. В известния като "Венеция Симплон Ориент експрес" има и "апартаменти", отново предвидени за двама, като екстрата естествено се заплаща - 9940 евро на човек за цялото пътуване. 3360 евро се доплащат от всеки пътник, желаещ да пътува сам в обикновено купе. Унгария и Румъния са предвидени като места, където туристите ще видят най-много красоти. Хронология на влаковете:

* 1883 : Orient-Express

* 1887 : Sud-Express

* 1890 : Bombay Express

* 1890 : Peninsular & Oriental Express

* 1890 : Malle des Indes

* 1890 : Rome Express

* 1894 : Ostende-Vienne Express

* 1896 : Vienne-Nice Express

* 1898 : Le Caire-Louxor Express

* 1900 : Riviera Express

* 1900 : Transatlantique Express

* 1904 : Oberland-Leman Express

* 1908 : Rome-Florence-Cannes Express

* 1909 : Andalousie Express

* 1919 : Paris-Prague Express

* 1919 : Simplon-Orient-Express

* 1921 : Transmandchourien Express

* 1922 : Le Train Bleu

* 1926 : La Flèche d'or

* 1927 : L'Etoile du Nord

* 1927 : Londres-Vichy-Pullman-Express

* 1929 : L'Oiseau bleu

* 1929 : Côte d'Azur rapide

* 1929 : Star of Egypt

* 1929 : Taurus-Express

* 1929 : Sunshine-Pullman-Express

* 1931 : Golden-Moutain-Express

* 1936 : Train-Ferry direct Paris-Londres

* 1940 : Maroc-Express

* 1950 : Le Mistral

* 1957 : Trans-Europ-Express

* 1962 : Simplon-Express

* 1962 : Direct-Orient-Express

* 1976 : Nostalgie-Istamboul-Orient-Express

* 1981 : Le TGV

* 1982 : Venise-Simplon-Orient-Express

* 1994 : Eurostar

* 2010 : Danube-Express

На картата са показани европейските маршрути на влака. (Кликнете върху нея, за да се увеличи!)

post-471-017705100 1286203445_thumb.png

post-471-086937700 1286276773_thumb.jpg

post-471-048835500 1286276793_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Остават още барон-Хиршовата железница, Юнион Пасифик (нападан от индианци), влакът на другаря Ким Ил Сунг и бронираният влак на комисаря Стрелков от "Д-р Живаго", за да допълним списъка на легендарните влакове ;)

Екстра тема, колега, евалла за нея.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Браво за статията

Като Бивш железничар няма как да не те поздравя.

Но да се похваля Гара Варна не се попуска , ако не се лъжа и Тази година.

Е като бах на работа ги посрещах разбира се и ги водехме до музеите :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

"Черен влааак сеее композиииира..."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

На Ориент Експреса гениалния Арнълд Тойнби откри едно от големите си прозрения - елитите се сменят , траките остават. :bigwink:

С кеф ще се пуусна от Пари към Анадола , само ми е жалко ,че няма да видя ония траки с ямурлуците по пасбищата, ами ще фиксирам катуните на върнатите от ш-ния френски пудел Саркози български цигани , които с тюркутксо-чукундурски плам в очите ще викат - "Булгар ! Булгар ! " ю :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Възхитен съм от появата на автохтонизъм дори и в тема за влакове!

А иначе София-Перник е най-краткия и най-екстремния жп отсек.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Остават още барон-Хиршовата железница

Тая тема по-добре да не се подхваща, че е голям срам как България години наред е плащала на барона наем не само за общото ползване на линията, ами и отделно за всеки чифт колела, минали по релсите. Въобще в края на ХІХ в. положението със собствеността и ползването на линията от сръбската до турската граница е било пълен абсурд - от Цариброд (тогавашната граница със Сърбия) до Вакарел е била на БДЖ, от Вакарел до Белово - турска, за която сме плащали наем, от Белово до Саранбей (дн. Септември) на барон Хирш, ползвана от БДЖ срещу наем и такса за колелата, и от Саранбей до Хебибчево (дн. Любимец, тогава там е била границата с Турция) си е била притежавана и експлоатирана от барон Хирш. А билетчето за трена от Цариброд до Хебибчево е струвало 18,35 лв. за ІІІ класа (за І - 42,40). :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тези подробности ме карат да се чувствам горд със съвременното супер напреднало БДЖ, толкова е точно всичко там че дори и при челен удар на два локомотива не са дерайлирали и няма нито една жертва (справка - последната катастрофа при Драгоман от вчера).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тези подробности ме карат да се чувствам горд със съвременното супер напреднало БДЖ, толкова е точно всичко там че дори и при челен удар на два локомотива не са дерайлирали и няма нито една жертва (справка - последната катастрофа при Драгоман от вчера).

С две думи - Барон Хирш дето освободил Българията - ряпа да яде .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тези подробности ме карат да се чувствам горд със съвременното супер напреднало БДЖ, толкова е точно всичко там че дори и при челен удар на два локомотива не са дерайлирали и няма нито една жертва (справка - последната катастрофа при Драгоман от вчера).

Е, в младата българска държава железниците са били на доста високо за времето си равнище. А катастрофата при Драгоман си е типичен пример как се действа сега, т. е. как вместо да се предотврати катастрофата се гледа само личното спасение, а за другото се бездейства с надежда, че нещата ще се наредят от само себе си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Те много типични примери взеха да стават , току виж след някоя и друга година ще е цял прецедент влак на БДЖ да измине маршрута си без проишесртвие .....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тая тема по-добре да не се подхваща, че е голям срам как България години наред е плащала на барона наем не само за общото ползване на линията, ами и отделно за всеки чифт колела, минали по релсите. Въобще в края на ХІХ в. положението със собствеността и ползването на линията от сръбската до турската граница е било пълен абсурд - от Цариброд (тогавашната граница със Сърбия) до Вакарел е била на БДЖ, от Вакарел до Белово - турска, за която сме плащали наем, от Белово до Саранбей (дн. Септември) на барон Хирш, ползвана от БДЖ срещу наем и такса за колелата, и от Саранбей до Хебибчево (дн. Любимец, тогава там е била границата с Турция) си е била притежавана и експлоатирана от барон Хирш. А билетчето за трена от Цариброд до Хебибчево е струвало 18,35 лв. за ІІІ класа (за І - 42,40). :)

То и днес БДЖ заплаща на държавата за всеки чифт минали колела по релсите, за съжаление моделът още върви :)Поне плащат на България.

На 01 септемпри 2010г.мисля че беше Ориента в България Корекция към статията че е било до 2009г.

и сега с билетче от 4000евро до 6000евро мисля, че няма да спира при желаещи :)

Е Глишев Влака не е черен де , той толкова красив. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасти!

Ако погледнем картата, ще видим, че чия цел и защо е строен. Интересно е, че е частно мироприятие което е платено от поданниците на местните държави. Правителствата на ново създаващите се националности, правят за престиж да мине през тях линията. Затова теглят кредити, дават облекчения на строителите. Линията хич не се съобразява с местните нужди, на много места даже няма и връзка към националната линия, и ако местното жп иска да ползва линията плаща груба такса за това. Значи задълженията от строежа се стоварват върху гърбът на местните правителства а печалбата в джобчето на французи, англичани и други.

;) ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Редактирах текста (добавих още имена на видни пътници, дописах тазгодишното преминаване на влака през България, актуализирах цената на пътуването, добавих снимки).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На Ориент Експреса гениалния Арнълд Тойнби откри едно от големите си прозрения - елитите се сменят , траките остават. :bigwink:

С кеф ще се пуусна от Пари към Анадола , само ми е жалко ,че няма да видя ония траки с ямурлуците по пасбищата, ами ще фиксирам катуните на върнатите от ш-ния френски пудел Саркози български цигани , които с тюркутксо-чукундурски плам в очите ще викат - "Булгар ! Булгар ! " ю :tooth:

Малко преекспонираш случая с Тойнби. Вярно е, че получава вдъхновение за книгата си, наблюдавайки селяните от Тракия, но не твърди, че траките остават, а че българските селяни носят същите шапки, както войниците на Ксеркс, т.е има приемственост в историята.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребители

Не знам откъде са взети сведенията за преминаването на Ориент Експрес през България, но те не са верни. Картата също е неточна.

В текста правилно е казано, че в първите години след 1883 г. влакът е стигал до Гюргево и пътниците по-нататък са превозвани с влак от Русе до Варна, и след това с параход до Истанбул. Влакът Русе-Варна, обаче, е бил на барон Хирш, не е Ориент Експрес. А според картата излиза, че Ориент Експресът е стигал до Варна.

Това пък, че „през лятото на 1889 г. железопътната линия до турската столица е завършена и влакът продължава директно от Букурещ до Истанбул”, е вярно, но като се върне година назад и без добавката на Букурещ. Няма как тогава да тръгне влак от Букурещ през Русе и директно да стигне до Истанбул. Ж. п. линията Русе-Търново е открита едва през 1900 г. До 1911 г. тя стига едва до Царева ливада.

В първите години 1883-1888 г. пътуването на Ориент Експрес е завършвало в Гюргево. От 1888 г. действително се осъществява директна ж. п. връзка Париж-Истанбул, но това става през София. Долната карта е по-точна в това отношение, но пък според нея излиза, че в периода до 1914 г. е имало два Ориент Експреса: един до Гюргево и друг през София до Истанбул.

post-2642-033050400 1295465639_thumb.jpg

Картата е детайл, взет от карта от немската статия за Ориент Експрес. (http://de.wikipedia.org/wiki/Orient-Express. ) Там много точно е казано, че от 1888 г. Ориент Експрес е започнал да пътува директно от Париж до Истанбул през Будапеща, Белград и София.

На 31 юли 1888 г. се открива българската държавна ж. п. линия Цариброд-София-Вакарел-Ихтиман-Белово. По новата линия била насочена цялата пощенска кореспонденция между Европа и Турция. Според пощенските архиви превозването на кореспонденцията ставало чрез така наречените „експресни влакове със спални вагони”, пътуващи по направлението Париж-Виена-София-Цариград. Главната дирекция на българските пощи и телеграфи през януари 1889 г. сключила със собственика на въпросните влакове, дружеството „Вагон-ли”, договор, според който последното срещу заплащане се задължавало да пренася пощата между станциите в България, на които спирали експресните влакове.

Всъщност дружеството „Вагон-ли”, или „Wagon-lit” е същото, което е било собственик на Ориент Експрес. Влаковете, обаче, които минавали през България вече се казвали „Wagons-lits et grands Express Europeens”.

post-2642-060821100 1295465646_thumb.jpg

През 2008 г. бе използвано съчетаването на 120 годишнината на БДЖ с първото минаване на Ориент Експрес през България (тогава модерна тема във филателията) и бяха отпечатани пощенски марки, отбелязващи двете събития. На марката от 0,60 лв. е показан спален вагон на компанията „Wagons-lits” и емблемата й. На другата марка от 1,50 лв. са изобразени локомотив № 5 „Steg-Wien”, наречен „Росица”, който е теглил композицията на Ориент Експрес в България, и първата емблема на БДЖ. Гербовете са на столиците, през които е минавал влакът. На една марка без стойност (алонж) е показан и маршрутът му.

post-2642-002745900 1295465653_thumb.jpgpost-2642-007133000 1295465660_thumb.jpgpost-2642-092920100 1295465666_thumb.jpg

Във филателно списание е отпечатана и тази уникална гравюра (не я намерих в интернет), показваща първия Ориент-Експрес, пътуващ по френската Източна железница (с френски локомотив). Съставът на композицията е бил: локомотив 505 с тендер за въглища, багажен вагон, спален вагон, вагон-ресторант и отново спален вагон.

post-2642-037393400 1295465673_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Че има няколко ориент експреса има , има дори и в Австралия сега, някъде 10 трасета има в момента по света. Просто ползват това име. Та е нормално трасето да е променяно, както е правено и в България и по новото време през последните години.

"През 2008 г. бе използвано съчетаването на 120 годишнината на БДЖ с първото минаване на Ориент Експрес през България (тогава модерна тема във филателията) и бяха отпечатани пощенски марки, отбелязващи двете събития."

От този текст някак се разбира че първото минаване е било 2008г. пиша го просто за утоочнение и някой друг да не помисли така , движи се ежегодно и преди 2008.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...