Отиди на
Форум "Наука"

Видните български културни дейци от XIV-XV век


Recommended Posts

  • Потребител

Момчета, вижте, нека да не се караме. Сбърках, наистина. Така е. Моя е грешката. Моля да ме извините. Просто исках да предложа нещо интересно, нещо, погледнато от друга гледна точка. Но тук не се получи. Искам реален поглед на историята. Вижте - аз съм едва на 23 години, още се уча. И има още какво да науча - при това - доста. Моля, забравете тази тема.:)

Toва, че Ренесансът е започнал в България, но е прекъснат от турците сме го учили още в основното училище преди емнайсе години - Втори Златен век при Иван Александър и т.н. К'ъв Божо спрягат тук, не знам...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Даже преди Иван Александър трябва да е било, щото Боянската църква е доста преди него. Ама все тая кога ще го кажем - и в двата случая ще е грешно. Ренесансът бил почнал в България... пълен кич на социалистическата мисъл.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Toва, че Ренесансът е започнал в България, но е прекъснат от турците сме го учили още в основното училище преди емнайсе години - Втори Златен век при Иван Александър и т.н. К'ъв Божо спрягат тук, не знам...

А ти защо реши че Б. Димитров е патентовал правото да говори и да пише глупости само той? Общо взето, много често той просто повтаря чужди мнения.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Качо прав си че Боянската църква е една провинциална църквица.Но щом в нея има подобни стенописи то какво ли е имало в предсатвителните храмове в Търново?И може ли тези стенописи да са изолирано явление?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Качо прав си че Боянската църква е една провинциална църквица.Но щом в нея има подобни стенописи то какво ли е имало в предсатвителните храмове в Търново?И може ли тези стенописи да са изолирано явление?

Поставяш интересен въпрос. Напълно е възможно да се окаже, че сътбата е направила реверанс, като насред тоталното унищожение е запазила най-хубавата българска средновековна живопис - тази в Бояна.

Запазени са фрагменти от стенописи в различни църкви в Търново и даже от Царския дворец. Те не показват особена оригиналност и по-скоро са стандартни, макар и нелоши. Но това с уговорката, че не са публикувани във високо качество и с опити за реконструкция. Тези от двореца са съвсем малък фрагмент, а там стенописите и мозайките вероятно са били много и от различни периоди.

Ако искате да знаете какво е представлявала църковната живопис от времето на Иван Асен ІІ, то църквата Йоан Предтеча в Кърджали е от негово време - предполага се построена във връзка с възстановяване на българската църковна власт в региона. Това е според вече споменатата датировка на Виолета Димова, която праща и други известни паметници от ХІV в ХІІІ век. По този начин ХІV век ще се окаже по-беден на значителни паметници, отколкото се мислеше. Досега всичко, което не може да бъде датирано с документи - а това са повечето неща от ВБЦ, беше пращано в ХІV век.

Стенописите в Кърджали на репродукциите ми изглеждат превъзходни, но официални и сухи. Липсва им дълбочина и задушевност, каквато има в Бояна. Просто целите са били такива.

http://4coolpics.com/gallery_photo/52/400034.html

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Стенописите запазени в Търново / както от църквите така и от двореца/ са толкова малко и в такова състояние че не могат да се направят някакви по конкретни изводи за това какво са представлявали.но пък ми изглежда безкрайно малко вероятно най хубавата живопис да е в провинциалната църквица в Бояна.Която църквица най вероятно е оцеляла именно поради своята незначителност.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Културен подем има там, където има условия за това. Не е задължително да е в двора на царя, особено ако е някой луд деспот.

Банална истина е, че Ренесансът се ражда в независимите градове и княжества, а не в кралските дворове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като става дума за Ренесанс - Григорий Акиндин, макар той за историчарите да е истинен и прави македонец: http://wapedia.mobi/mk/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%98_%D0%90%D0%BA%D0%B8%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%BD .

Но той и учителят по гръцки на Петрарака Бернард Варлаам, не се реализирали добре на Балканите.

[На] Акиндин, Варлаам и попа Прохор Кидоний, които изрекоха хули за бога повече от всички еретици, а също бледословеха, че божествената светлина, която се е явила на планината Тавор на апостолите [била сътворена, която светлина господ], показал тогава на учениците [си] за уверение на всички, че при възкресението така [ще възсияят] праведниците, както [сам] себе си [?] показал спасителят, и [всички] ще се преобразят и тъй ще просияят и ще пребъдат на вечни векове заедно с господа, както учи апостолът — на тях, като на нечестивци и противници на господните думи, както и на техните единомишлеиици анатема трижди.
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...