Отиди на
Форум "Наука"

Cтарите цивилизации и историческите (арте)факти


Питащ

Recommended Posts

  • Потребител

Става дума за евентуалните по-стари цивилизации, за които навежда мисълта от многото артефакти и на пръв поглед необясними неща от "по-примитивните" народи и времена. Така напр. на мен ми хрумва в момента старата карта на Слънчевата система на племето Догони, прецизно построения Стоунхендж, точния календар на племето Маи...

Доколко тези цивилизации са доказани и доколко има мистерии около тях ? Нямам предвид цивилизации от преди 2000 - 3000 години, а тези отпреди над десет хиляди години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Доколко тези цивилизации са доказани и доколко има мистерии около тях ?

Що се отнася до понятието "доказани" за родните преставители на академичната историо-археология то е с твърде широки граници и понякога е достатъчно някой нещо да си е помислил, за да почне да твърди, че е доказано. Типичен пример са "мощите" на св. Йоан Кръстител от Созопол.

А мистериите обикновено са породени от твърде широките разбирания на понятието "доказани".

Така се губи най-важното - имаме един макар и дълъг период, но в който са направени много важни открития, без които последващия прогрес би бил немислим - използването на огъня, на сечивата, оръжията. Щото то без огън нямаше да има и парен локомотив, и пална турбина.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • Потребител

Харапската цивилизация

една от загадките на древноиндийската цивилизация



" Харапската цивилизация е съществувала от средата на III до първата половина на II хил. преди н. е. За високото ниво на развитие на тази цивилизация говорят добрата планировка на градовете, наличието на писменост и произведения на изкуството. Езикът и писмеността на Харапите за сега не са разшифровани, макар че до днес са намерени множество печати с надписи. Градовете са се строили по ясно изразен план: улиците са се пресичали под прав ъгъл. Почти всички по-големи градове са се състояли от две части: “долен” и “горен” град. “Горния град” представлявал крепост разположена на хълм; в нея, вероятно, са живеели представителите на градските власти и жреците. Тук се намирали различни общественни съоръжения. Такива са например, големите зърнохранилища в Мохенджо Даро и Харапе. Знаменитите къпални Мохенджо Даро — е една от загадките на древноиндийската цивилизация. Осигурявали ли са битов комфорт на населението или са служили като басейни за ритуални церемонии все още не е изяснено. В “горния град”, все пак не се открити дворци или храмове. По тази особеност съществено се различават харапската култура от цивилизацията на Древния Египет и Предна Азия. В “долния град” е живяла основната част от населението. Домовете се строили от изпечени тухли и се състояли от няколко помещения. Състоятелните граждани живеели в дву – и триетажни домове, каналите за мръсна вода, каквито е имало на всяка улица, представлявали една от най-древната в света система за градска канализация. За изобразителното изкуство можем да правим изводи от находките на археолозите: печати, амулети, статуетки от мед, камък и изпечена глина. В Мохенджо Даро е била намерена бронзова статуетка на танциорка. Тя сякаш очаква моментът в който трябва да започне своя танц. С ръце покрити с гривни тя показва, че изпълнява ритуален танц. Както изглежда, именно в харапското изкуство за първи път е възникнал мотивът за танца, толкова популярен в индийската скулптура.

INDIA%2062.jpg

Харапската цивилизация се простирала на около 1500 км от север на юг – огромна площ, даже според съвременните териториални понятия. Съществуват белези, които говорят, че големите градове, като Мохенджо-Даро, още тогава поддържали връзки с Месопотамия. Големите градове били изграждани по сходни планове – крепост със зъбчати стени, а вътре били разположени обществени и жилищни постройки. Сградите били на два и повече етажа, построени от печени тухли с необикновено високо качество.

Мохеджо - Даро
67-Daro.jpeg


Целият град бил разделен на квартали от съвършено прави улици. В домовете имало бани със система водосточни тръби, съединени с градската канализация, която минавала под улиците и била покрита със специални кирпични плочи. В Мохенджо-Даро бил открит един от най-древните басейни за къпане.и зърнохранилище, в което съхранявали пшеница и ечемик. Археолозите били удивени, че не бил открит храм нито в Мохенджо-Даро, нито в Харапа. По това време, Харапската цивилизация имала вече писменост, съставена от около 270 пиктографни знаци. Но за съжаление, до днес тази писменост не е разчетена. Цивилизацията на харапите се е разпростирала на 1 300 000 кв. км от Персийският залив до подножието на Хималаите. Около 1500 г.пр.н.е., учените предполагат че, мощно земетресение разтърсило и унищожило множество харапски селища. След това бедствие, от запад, в долината на Инд нахлули завоеватели, които разрушили окончателно тази култура....„Ние реконструирахме динамичния пейзаж на равнинната цивилизация на Инд отпреди 5200 години, чиито градове започват да се разпадат преди 3900 и 3000 години“, казва Ливиу Джиосан, ръководител на изследването.....Изследователите дошли до извода, че намаляването на интензивността на мусонните дъждове е довело до намаляване нивото на реката и е изиграло решаваща роля както в развитието, така и за разпада на културата Харапа, чийто разцвет зависел от разлива на реките.Преди равнината да бъде заселвана масово, дивият и силен Инд и неговите притоци, стичащи се от Хималаите, прорязали дълбоки долини, като оставили високи участъци в междуречията. Съществуването на пълноводните реки било поддържано и от муссонните дъждове.
В резултат възникнала хълмиста равнина с възвишения от 10 до 20 м и с ширина над 100 км и дължина почти 1 000 км.Специалистите обръщат внимание на поразителната геоморфологична устойчивост на тази местност - останките от селища, както и някога, лежат на повърхността, а не под земята.С времето мусоните отслабнали, оттокът от планините намалял и Инд се усмирил, което позволило по плодородните му брегове да бъдат основани земеделски селища. В течение на две хиляди години цивилизацията тук процъфтявала, но регионът продължавал постепенно да се засушава и благоприятният цикъл в края на краищата се затворил. Хората започнали да мигрират на изток, към Ганг. Все още съществували малки земеделски общини, но харапската цивилизация вече не можела да поддържа живота си и започнал регрес към по-примитивни културни форми.
Паралелно изследователите успели да изяснят и съдбата на митичната река Сарасвати.
Във Ведите областта на запад от Ганг се описва като "земя на седемте реки". Инд и неговите притоци са лесно разпознаваеми, но там се говори и за някаква река Сарасвати, която по своето величие превъзхождала всички други води (реки). Учените установили, че става дума за река Гагар. Днес тя тече само по време на силни мусони в сухата долина Хакра и изчезва в пустинята.


Харапската култура

Харапия, както още я наричат по името на един от главните и градове, се е простирала на мястото на днешните Индия, Пакистан, Непал и Бангладеш.Харапската цивилизация е възникнала много преди в страната да навлязат племената, създатели на "Ригведа".Писмеността на доиндоарите не е дешифрирана, но разкритите неотдавна находки дават възможност да се установи, че обитателите на Харапа са пишели от дясно наляво. Загадката около техния език не е решена окончателно. Повечето изследователи поддържат мнението, че това е един от дравидските езици (или по-точно протодравидски език). Разчитането на тези надписи би било ключ към разгадаването на множеството загадки от тази епоха, но засега материалната култура и изобразителното изкуство остават главен източник на информация около културата на индоарите. Изследователите на Индската култура считат, че някои сгради в главните центрове по р. Инд са имали главно сакрално предназначение. Както предполага М.Уилър , "серията от постройки" на изток от крепостта в Мохенджо-Даро е част от храмов комплекс, извършването на религиозни обреди при индоарите през началния период на тяхното заселване в Индия, не е свързано с издигане на големи олтари и храмови комплекси; такива са почнали да създават през следведийската епоха и особено през периода на формиране на индоизма, което може да се обясни с влиянието на местните предарийски вярвания.
Според твърдението на редица индийски учени, влиянието на харапската и изобщо на предарийската традиция е намерило израз и в това, че сред индоарите се появява практика да изобразяват боговете в "човешки облик", появява се и целия кръг от представи, свързани с аскетизма. През първия период на своето пребиваване в страната индоарите не строят големи съоръжения - техният начин на живот бива съвсем различен, докато за Харапа монументалната архитектура е много характерна и по всяка вероятност строителните похвати, използвани при създаването на градски селища в долината на Ганг, се оформят и под влияние на тези древни традиции. Изследователите считат, че Харапа е оказала влияние и в/у самия процес на "вторична" урбанизация, сякаш възродил се отново след много столетия, вече при други исторически условия.
Тази цивилизация, наричана от индийските учени харапа-култура, започва да запада към средата на второто хилядолетие и няколко столетия по-късно била напълно заличена от нашествениците индоарийци, които нахлули откъм иранското плато. Голям брой скелети в Моханджо - даро свидетелствуват за едно колосално клане. Бойният успех на арийците е отразен в някои от химните на ведите — техните свещени книги. Думата „веда“ ще рече знание. Свещената книга на индоарийците се е състояла от четири части: ригведа (знание на химните), яджурведа (знание на жертвоприношенията), самаведа (знание за мелодиите) и атхарваведа — сборник от заклинания и магически формули. Най-важна от тях е ригведата. Съдържа хиляда и двайсет и осем стихотворни текста. Техният език е удивителен по своята яснота, сочна образност и богатство на интонацията (химните са били изпълнявани устно). Наред с молитвените песнопения, пред нас се разкрива битието на едно патриархално общество, занимаващо се със земеделие и скотовъдство, отнасящо се към живота действено и обективно. Земната история и небесната история не са отделени. Боговете влизат помежду си в същите отношения, в каквито и хората. Това, което певецът говори за Индра, може спокойно да се отнася и за неговия племенен вожд. И не е чудно, че някои химни прерастват в чисти литературни жанрове като епос, лирика и драма. Ведите като първи писмени паметници на индоевропейската група езици разкриват най-важната тенденция на индийския поглед към света - склонността към неговото философско осмисляне. Едва ли друга религиозна книга, която се стреми да стане нормативна, би си позволила така да подрони основите на разбирането за божествения произход на света, както се прави това в химна „Тайнството на сътворението“....


" ДРЕВНОИНДИЙКСА КУЛТУРА "
Автор: Стефан Чолаков



Към изворите



"..До първите десетилетия на нашия век се смята, че историята на индийската култура започва с ведическия период, когато на тази земя се установяват индо-ариите и създават своите велики творения — Ведите. Археологическите разкопки в Мохенджодаро в Синд и Харапа — Западен Пенджаб, преместват началото на индийската култура далеч назад. Те разкриват съществуването на високо развита цивилизация, равна по възраст с тази от Двуречието и Египет. Тази цивилизация не е ограничена само в долината на Инд. По-нататъшните разкопки в различни части на страната показват, че тя обхваща Балучистан, целия Синд и Пенджаб, по-голямата част от Катявар, част от крайбрежния район, долината на река Нармада, част от басейна на Ганг, а други проучвания вероятно ще разширят нейния обхват върху почти цяла Северна Индия. Независимо от широкото разпространение на тази култура, съгласно установената в археологията традиция, тя е наречена Харапска и е известна още като цивилизация от Долината на Инд. Тъй като в никое от разкопаните досега места не е намерено желязо, учените я определят като халколитна култура и я датират различно — от 3500 г. пр.н.е. насам. Широко разпространено е мнението, че нейният най-зрял период обхваща времето от 2300 до 1750 г.пр.н.е., а нейният упадък бележи най-ниската си точка около 1500 г.пр.н.е., когато се осъществява и арийското нашествие. С древните цивилизации на Египет и Месопотамия от това време тя има редица общи черти като използването все още макар и по-рядко на оръдия от камък наред с мед и бронз, опитомяването и използването на животни, упражняването на земеделие, организиран градски живот, добре развита полупиктографна писменост и изкуство. За разлика от другите две цивилизации, където се изграждат великолепни храмове на богове, дворци и гробници на царе, тук най-забележителните постройки са предназначени за нуждите на гражданите.

Досега няма преки сведения, че хората от Долината на Инд са имали непосредствени контакти с тогавашната цивилизация на Египет, но много предмети, които притежават близки черти с тези от Долината на Инд, са намерени в Шумер. Подобни примери дават основание да се оформят различни възгледи по въпроса коя от двете култури е по-ранна. Днес е общоприето схващането, че културите на Двуречието и на Долината на Инд са се появили независимо една от друга и са се развивали паралелно. Това, разбира се, не означава, че между тях не е имало взаимно влияние най-вече въз основа на оживената търговия.

Археологическите данни не могат да дадат пълна и точна картина на една отдавна отминала цивилизация, защото се основават само на пощадените от времето материални предмети. За неспециалиста тази картина често е твърде схематична и неточна. Когато неподготвен човек се опита да научи нещо за древноегипетската цивилизация например от музеите, остава с впечатление, че там са живели преди всичко фараони и някакви хора с червено-кафяв цвят на кожата и с бадемови очи, както са били изобразявани върху стенописите, че фараоните не са имали друго призвание освен да умират и да бъдат погребвани във великолепни гробници, а обикновените поданици не са мислели за друго, освен за живота след смъртта. Колкото и очевидно да изглежда, че не е така, много от нас биха се хванали в подобно опростяване на нещата. За специалиста, който борави и с други данни, нещата естествено стоят по друг начин, а самите материални находки са изключително красноречиви и драгоценни.

Отсъствието на внушителни храмове и дворцови постройки дава основание на някои учени да говорят за наличие на богата господстваща класа и отсъствие на централизирано управление. Но макар да изглежда твърде вероятно това, че социалната организация тук се различава от тази на известните ни от онова време източни цивилизации, трябва очевидно да се приеме съществуването на силна централна власт, без която не би било възможно изграждането на планирани градове и пътища, еднаквостта на мерките и теглилките. Забележимо изглежда също така влиянието на религията върху държавното устройство, което дава основание на някои учени да определят тази цивилизация като теократична по характер.

Най-добре проучените градове Харапа и Мохенджодаро са разположени върху площ от около два и половина квадратни километра и са наброявали население от около 35 — 40 хил. души всеки един от тях. Архитектурните им планировки са подобни — от изток на запад е издигната платформа с височина 10-15 м и площ около 350 на 180 метра. Обществените сгради били разположени върху нея и били защитени от отбранителна стена, под която се намирал градът. Главните улици — до 10 м широки — се пресичали под прав ъгъл и разделяли града на правоъгълни или квадратни блокове с мрежа от по-тесни улици. Всяка улица имала обществен кладенец, а на определено разстояние — стълбове с улично осветление. Никоя сграда не можела да заеме дори и незначителна част от улицата. Но най-интересното може би е това, че градовете разполагали с ефикасна система за отвеждане на отпадните води. Всяка къща била свързана с покрит уличен канал, а той от своя страна с друг, който се отливал в реката извън града. Каналите били пригодени за периодично почистване. По улиците били разположени съдове за смет. Заслужава да се отбележи фактът, че никоя друга древна цивилизация до Рим не е имала такава ефикасна дренажна система. Постиженията в градоустройството на Долината на Инд могат да бъдат оценени правилно, като се изтъкне, че до 2000 г. пр.н.е. в град Ур в Месопотамия не е съществувало градско планиране, че в същия период Вавилон е имал само известни наченки в тази област. Подобно е било положението и в Древен Египет по време на ХII династия, управлявала тогава страната. Частните къщи били строени от тухли с необходимите удобства и санитарни условия. Домовете на средноимотните имали по няколко стаи, изградени около вътрешен двор, често с баня или отделено за къпане място. Къщите често били на два или повече етажа. Покривите, вратите и прозорците им били от дърво.

Обществени сгради със значителни размери като голямата баня в Мохенджодаро, държавна или обществена житница в Харапа, покрити пазари и други в цитаделите на двата града, както и многобройните предмети от бита, хвърлят известна светлина върху обществения живот и навиците на обитателите им.

Хората от Долината на Инд развиват своята просперираща цивилизация на основата на процъфтяващото земеделие. Наред с това те поддържат търговски отношения не само с другите части на Индия, но също и със страните, простиращи се далече на запад, до Месопотамия. Произвеждат пшеница, ечемик и ориз, различни плодове и фурми. Отглеждат крави, биволи, овце, свине, магарета, гърбати бикове, домашни птици. В къщите си държали кучета, котки, папагали, пауни. Познавали и вероятно използвали слона и камилата. Както за египтяните от Средното царство, така и за тях конят остава дълго време непознат и поради това неизползван. От дивите животни познавали и ловели биволи, тигри, лъвове, мечки, носорози, крокодили, маймуни, зайци, костенурки. Наред с общоизвестните за това време занаяти строели коли с масивни дървени колела, ползвали грънчарския кръг, разпространено било ювелирното изкуство. Домашните съдове били приготвяни от керамика, камък, мед, бронз, а по-малките от фаянс, сребро и слонова кост. От металите използвали злато, калай и олово. Оръжията за война и лов били брадва, копие, кама, лък и стрела, боздуган, прашка, меч, щит и ризница. По-голямата част от тях се правели от мед и бронз, а боздуганът — камък.

Обществото не било разделено на касти, както в по-късната история на Индия, макар че съществувало имуществено разслоение. Съществували обаче четири ясно очертани групи на съсловна основа. В първата влизали свещениците, лекарите, астролозите и някои други; във втората — войниците, в третата — търговците и занаятчиите, в четвъртата — земеделците, рибарите, слугите. Някои индийски учени са склонни да виждат в това обособяване първообраза на по-късната кастова система, още повече че тя не се среща сред арийците, заселили Европа.

Облеклото било приготвяно от вълна и памук. Мъжете и жените носели почти еднакви дрехи — наметало върху лявото рамо и под дясната ръка, а от кръста надолу — дреха, наподобяваща носеното и сега в Индия доти. Жените ползвали своеобразно завързана забрадка, напомняща тюрбаните в днешния щат Раджастан. Всички имали дълги коси и използвали фиби от злато, сребро и мед. Жените употребявали различни козметични средства като пудра, червило и сенки за очи. И мъжете, и жените носели различни украшения от злато, сребро, мед, скъпоценни и полускъпоценни камъни. Огърлици, ленти на главата и по ръцете и пръстени носели мъжете, а жените — гривни за ръцете и глезените, обеци, колани.

Игра на топка и на зарове било любимото им забавление. За децата изготвяли различни играчки, някои във формата на човешки фигури и животни с движещи се крайници и глави.

Волски коли със или без покривала били главното средство за предвижване. Различни билки, минерали и кости от животни били използвани като лечебни средства. Приготвяли универсалното лекарство шиладжит, известно и сега на традиционната лечебна система Аюрведа.

Изкуството от Долината на Инд има подчертано утилитарен характер. То е далеч от схващането, че може да се създава изкуство заради самото изкуство, но не може да се каже, че хората тук са били лишени от артистична дарба. Освен това не бива да се забравя, че става дума за един твърде ранен период от човешката история, когато изкуството на други древни цивилизации също не е достигнало своето високо равнище. Времето на най-високо развитие на древноегипетското изкуство, времето на ХVIII и ХIХ династия, настъпва, когато цивилизацията на Инд изчезва окончателно. Приблизително тогава е създаден стенописът с „Парижанката“ от Крит, а древногръцката скулптура „прохожда“ едва 7 — 8 века по-късно.

Наред с керамиката и металните оръдия печати, малката пластика и бижутерията са главните предмети на изкуството и занаятите на Инд. Най-добрите изображения на човешки фигури и животни са намерени върху печатите от печена глина и камък — около 2000 на брой. Повечето от човешките фигури върху тях са на жени, предимно голи. Бикове, носорози, ревящи тигри, седяща катерица, прегръщащи се маймуни са някои от най-добрите образци. В повечето случаи работата е така изящно изпълнена, че дори извитите линии, изобразяващи рогата на животните, или надписите с трудно изписване са направени с голяма прецизност печатите са добре полирани. Преди изпичането те били покривани с глазура от стеатид.

В находките от малка пластика се срещат забележителни изображения на хора, които се оценяват високо от познавачите. Най-доброто между скулптурата на Мохенджодаро е един бюст от стеатид, представящ конвенционален тип религиозен учител с полузатворени очи, с къса брада и обръснати мустаци, с наметало над лявото рамо, украсено с трилистни детелини. Една бронзова статуетка на танцуващо момиче, макар и грубо изпълнена, показва твърде умело моделиране на гърба, бедрата и ханша. Между най-известните находки са два торса в превъзходно изпълнение от Харапа. Единият от тях е на танцьор, който стои на левия си крак, а десният е повдигнат напред. Позата е изпълнена с движение и вътрешна динамика. Тези фигури превъзхождат всичко, което досега е открито в Мохенджодаро и Харапа, и според някои специалисти гърците от IV в.пр.н.е. биха се гордели с тях.

Висока оценка заслужава ювелирното изкуство на Долината, като някои от образците могат да служат за модели и днес.

Писмеността, с която си служели хората от Долината на Инд и която се представя така внушително чрез откритите печати, принадлежи към стила на другите полупиктографни писмености от този период като протоелинската, ранношумерската, минойската и египетската. Пиктограмите носят фонетично съдържание. Досега са различено около 400 знака, но писмеността остава неразчетена.

Данните от археологическите разкрития не дават възможност да се създаде ясна представа за истинското съдържание на религията тук. Никоя от разкритите досега сгради не може със сигурност да бъде приета като място за поклонение. Няма, както отбелязахме, храмове, гробници, олтари и други култови обекти. Най-обща идея учените извличат от изображенията върху глинени печати, някои медни плочки и многобройни малки фигури от теракота, фаянс и метал, за които невинаги е сигурно, че имат култово предназначение. Най-интересни и често срещани са женски фигури от теракота. Подобни такива фигури се срещат от Иран до Балканите. Това дава основание на учените да смятат, че хората от Долината на Инд са споделяли някои общи за тези общества религиозни идеи. Общоприетият възглед е, че тези фигури представят Великата майка или Богинята на природата, чието почитане под различни форми и имена се среща още в религията. Култът на плодородието, характерен за всички древни общества, е представен също така и от фигурки на бременни жени и жени с деца. Често се срещат жени с дреха от лъвска кожа, богати украшения и шапки във формата на ветрило. Един печат от Харапа показва гола женска фигура, обърната с главата надолу, с растение, излизащо от утробата й. Обратната страна на печата изобразява мъж с нож в ръка и жена, седяща на земята с вдигнати ръце. Това говори за човешки жертвоприношения. От други печати се разбира, че жертвоприношенията на животни са били преобладаващи. Мотивът с растението е добре познат и от по-късното религиозно развитие на Индия. Особено значение се отдава на един печат от Мохенджодаро, върху който е изобразен бог, седящ на трон в поза на йога. Богът е с три лица, нещо характерно и за по-късната религиозна традиция на Индия, носи рога, шапка във форма на ветрило, украсена със скъпоценности, и е с изправен пенис. Заобиколен е от слон, тигър, бивол и носорог. В долната част на трона са поставени два пазещи елена с рога, обърнати към центъра. Смята се, че фигурата представя бог Шива в неговия аспект Пашупати. По всичко изглежда, че този Шива бил едно от главните божества на хората тук наред с Богинята майка далеч преди да дойдат индо-ариите. В него според много учени се крие ключът за разбиране на приемствеността и синтеза на културата от Долината на Инд и собствено арийската култура.

Религията от Долината на Инд включва още почитане на дървета и техните духове като смокиня и акация, синтетични фигури на хора животни, някои фалически символи, както и свастиката. От тях култът към Богинята майка и свастиката бил общ за останалия древен свят, а другите се преплитат интересно с по-късни култове и имат и до днес своя отзвук в Индия.

Един от най-интересните въпроси в индологията е този за създателите на цивилизацията на Инд — кои са те, от местното население ли произхождат, или са пришълци, имали ли са преки контакти с дошлите тук арийски племена, какъв е приносът им към формирането на по-късната индийска култура.

Поради високата степен на развитие на цивилизацията на Инд, нейното ранно въздигане и упадък някои учени поддържат схващането, че харапците са били арии. Това схващане не се съгласува с редица съществени факти. На първо място с това, че от изследвания черепен материал населението се определя като съставено от четири расови типа — средиземноморски, австралоиден, монголоиден и алпийски, като преобладава решително първият, а всички те повече или по-малко се отличават от арийския тип.

Много съществени са различията в начина на живот между ариите и създателите на въпросната цивилизация. Докато първите, описани в Ригведа, са били скотовъдци, живеещи в малки села, хората от Долината на Инд, както видяхме, имат високо организиран живот в гъсто населени градове с централизирана власт, грижеща се за нуждите на многобройно население, обитават добре планирани къщи от печени тухли. Съществени различия има в религиозните вярвания. Ариите не владеят мореплаването, докато харапците плавали далеч в Индийския океан, Персийския залив и може би по-далеч. Кравата, смятана от ариите за основа на богатството, и конят не намират място сред изображенията на харапците. От друга страна, слонът, описван от ариите като животно с хобот, тигърът, носорогът и други били за тях нещо ново и любопитно. Въз основа на по-сигурни методи за датиране днес се смята за безспорно, че между периода на най-голям разцвет на харапската култура и идването на ариите тук има период от няколко века. Тези и редица други доводи дават основание на преобладаващата част от учените индолози да приемат, че хората, създали цивилизацията на Инд, са коренно различни от ариите. Нещо повече, не малка част от тях смятат, че разрушаването на тази цивилизация е причинено от арийското нашествие, датирано грубо между 2000 и 1500 г.пр.н.е. По-късни изследвания върху наличния черепен материал показват, че се преувеличава значението даже на някои от споменатите типове, че за създатели на въпросната цивилизация следва да се смятат хората от средиземноморския расов тип, които като езикова общност се наричат дравиди.

И така, днес по-голяма част от учените смятат, че създатели на тази култура са дравидите, но са по-малко единни по въпроса за техния произход. Доста убедително изглежда схващането, че са дошли от Иран. Индо-ариите са ги наричали даса или дасю, а в Иран тези названия са даха и дахю. През средата на второто хилядолетие пр.н.е. те навлизат в Централна Индия, а по-късно стигат Декан. Днес техни потомци съставят огромна част от населението на Индия и населяват няколко щата в южната част на страната, смесени с австралоиди и преминали значителна еволюция.

Що се отнася до загиването на харапската цивилизация и ролята на индо-ариите в този процес, в науката е извървян труден път. Дълго време се е смятало, че именно арийското нашествие е непосредствената причина за разрушаването й. Разкопките в Мохенджодаро и Харапа, а и навсякъде в ареала, недвусмислено разкриват, че тези градове и селища вече бавно умирали преди окончателния си край. Спадал стандартът на живот. Причините не са известни, но може би някои от тях били обедняването на обработваемата почва поради претоварено култивиране, разрушаването или занемаряването на напоителната система, природните бедствия, социалните сътресения. Разкопките в Мохенджодаро например са разкрили седем различни пласта на застрояване, което свидетелства за многократно разрушаване и застрояване на града. Наводнения, промяна на коритото на Инд и други природни бедствия биха могли да бъдат причина за многократното разрушаване. Не били изключени и външни нашествия в периода на упадък. Но арийското нашествие едва ли е могло да бъде основна причина. То се извършвало на различни вълни в определен немалък период тогава, когато тази цивилизация е изчерпала силите си, макар още да е пазела културните си достижения, които се оказали благодатна почва за избуяването на ведическата култура.

Каквато и да е ролята на ариите или индо-ариите, както ги наричат за отличаване от останалите народи, населили Европа в окончателното загиване на харапската цивилизация, тяхното идване в Индия поставя началото на нова епоха в историята на тази страна...."

Интеренсото в случая се две неща:

Преобладаващият средиземноморси расов тип в населението на Харапската цивилизация и култът към Богинята-майка,характерен за това население в до ведическият(арийският) му период.

Поздрави

Редактирано от desislavg
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

"Мохенджо Даро" - букв."хълмът на мъртвите". Какво ли е накарало индийците да дадат именно това име на местността, сред толкова много други нейни особености?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В Харапа и Мохенджо Даро писменост никога не е имало. "Пиктографското писмо" е сбор от знаци/тамги върху печати или съдове за обозначаване на собственост/принадлежност. Така тръгва и клинописът в Шумер. В Харапа не е открит "текст" на тая "азбука" с повече от 25 знака, повечето "текстове" са с дължина между 3 и 6 знака. В Шумер по същото време се организират цели библиотеки с клинописно писмо.

Културното влияние на тази цивилизация върху онова, което познаваме като древна Индия, безспорно е огромно. Хиндуизмът е силно повлиян от религията на тази древна земеделска цивилизация (ведическата религия, позната от "Ригведа" е нещо съвсем различно от хиндуизма). "Яджурведа" и "Атхарваведа" са отражение на тази култура на езика на арийските завоеватели (санскрит).

Мохенджо-даро има цитадела (или горен град), и сигурно е приличал на развалини на гробница или теке в очите на местното население.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ПП. През последните 50 години са открити селища от тип "Харапа" (Калибанган в Раджастан, Ракхигари, близо до Ню Дели), които са по-стари от Харапа. Т.е. Харапа и Мохенджо-даро са наследници на цивилизация, тръгнала от равнините на Северна Индия.

Тези градове са търгували с Арабия и Месопотамия.
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е пак от север, ама доста по-късно. Иначе то и шумерите са цивилизация-приемник изградена върху по-стара такава съществувала северно от тях, условно наречена обейдска култура.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето това вече и е истинска загадка....!

ПП

Ариите от коя посока идват да ги завоюват?

Ариите нямат нищо общо с тези аерхеологически комлекси. В книгата на Е. Кузмина за индоариите има една таблица "Сравение на погребален обред" между ведически, Андроново, Харапа и с плюс е отбелязана всяка налична характеристика. Плюсчетата на ведически обред и на обреда от Андроново се припокриват, а общо двата обреда сравнени с Харапа нямат нито едно общо плюсче. Освен това Харапа запада много преди да се появят индоариите в този район. Описанията на "укрепления" в Ригведа се отнасят по-скоро за БМАК.

За сметка на това изследване на лицев тип показва, че типът население, обитавало зоната на културата Харапа, и съвременното население по тези места е на практика един и същ.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е как не е оставила следи? Тъкмо обратното - както казах, хиндуизмът е силно свързан с тази местна, северноиндийска култура. Да не говорим за земеделие, грънчарство, металообработка. Във ведическата традиция си е ясно описано, че ариите не ползват грънчарско колело, а купуват съдове от други племена.

Индоарийците, чиято духовна култура е известна от Ведите (най-вече "Ригведа") и които се свързват с разространението на археологическата култура Андроново, на практика се изпаряват във въздуха, щом стъпят на субконтинента. Това е много добре обяснено в книгата на Е. Кузмина, където подробно са описани много археологически култури от Казхастан през Таджикистан, Афганистан до Индия. Онези обреди, които са описани в "Ригведа" почти на 100% съвпадат с погребенията на културата Андроново. Находките от тип Андроново се преоследяват през БМАК до Афганистан, а оттам нататък просто изчезват. Т.е. мигриращите индоарии се асимилират културно, но налагат езика си на туземното население. Божества като Шива или Кришна, които са на главно място в хиндуизма, изобщо не се споменават в "Ригведа" и са 100% чопнати от туземната религия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето това е въпросът, който чопли всички - как е възможно да си наложат езика, а да се асимилират културно и генетично.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Това щях да питам! За да накара някой някого да говори на неговия език, е нужна абсолютна власт. Ето османците 500 години не накараха християните да говорят на техния език.. Ако има такава власт, как ще става културната асимилация?

Може би ако завоевателите възприемат по-развития заварен културен модел, като монголите в Китай. Обаче - високата материална култура на Мохенджо Даро защо не се репродуцира сред местните, а остава като някакъв ярък пример от миналото?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мохенджо Даро, Харапа, Лотхал и други селища от типа Харапа западат заради природни бедствия: суша, изтощаване на почвата, наводнения/цунамита (Лотхал примерно е пристанище-търговски център на брега на Инд. океан, което запада около 20-19 в.пр.Хр.). Населението изоставя селищата и отива да живее другаде. Ариите се появяват в период, в който културата Харапа е вече съвсем западнала (в Северна Индия това е периода на примитивната култура от тип "Гробища Н", 15-13 в. пр.Хр.). По това време се появява и културата тип Гандхара в Северен Пакистан, която е може би последната точка, която има нещо общо с Андроново. В Гробищата Н се появяват погребения с трупоизгаряне, което е допирна точка с ведическия ритуал.

Нищо чудно, че арийците са подчинили населението и е започнал процесът на езикова асимилация, който е продължил много дълго време. Управляващата прослойка успява да реорганизира завареното общество и да управлява, но приема голяма част от заварените обичаи като свои. Езикът санскрит, който е свързан с култовата дейност, също изиграва важна роля за езиковата асимилация (сравнете с разпространението на арабския език или романизацията в Римската империя). Но и санскрит е език, който се променя във времето - колкото по-късни са текстовете (напр. епически санскрит - "Махабхарата", будистките текстове ги оставям настрана, защото те са по-късни), толкова по-силно е влиянието на местните туземни езици - лексика, фонетика, синтаксис.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Може би представите за времето малко ни размиват представите за тези цивилизации, затова се задават подобни въпроси. Първите засега находки от Мохенджо даро се датират от 26 в. пр.н.е., а западането и идването на арийците към 19-и, това не е малко време, освен това за налагането на езика и културните особености не е имало някаква религиозна, национална или друг тип пречка като при балканците и османците например.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, прав си.

Арийците се появяват в Индия по-скоро след 17 в.пр.Хр., понеже по това време част от тях завладяват държавата Митани в Мала Азия.

По времето когато Харапа е в разцвета си, арийците са някъде в Северозападен Казахстан или още по-далеч.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Материалната култура следва прогреса. Ако местните правят тухли, а новодошлите са по-назад в тези технологии при всички случаи по-напредналата технология ще се възпроизведе. Освен това голямо значение имат климата и географските особености, местните ресурси и т.н. Новодошлите ще се съобразят с това. Що се отнася до езика в тези епохи той е на религията, която се налага по политически или други причини. Вероятно всяко такова налагане на определена религиозна система има конкретни за епохата и мястото причини

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То обаче и пригодността и културната специфика на новите е от съществено значение. Като не прихващат...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доуточнявам:
Bедическа Индия обхваща само малка част от субконтинента. Това е най-северната част на субконтинента - Пенджаб "петоречието" (в съвр. Пакистан и Индия), грубо казано равнинната област между Исламабад, Ню Дели, Мултан, където са основните притоци на Инд. Тази география е позната на Ведите (бронзовата епоха, 15-10 в.пр.Хр.). Разпространението на индоарийските езици на юг и на изток отнема поне още 1000 г., ако не и повече. В езика маратхи (щат Махаращра, Бомбай) дравидското влияние е най-силно (синтаксисът копира дравидския на 90%, дори основна лексика "майка", "дете", "глава", "крак" е заета от дравидски). Същото се отнася и за синхалски език (пренесен от Източна Индия на о. Шри Ланка около началото на новата ера). Но тези езици са се разпространили на тези места доста по-късно от първоначалното заселване на индоариите в Пенджаб.
Поне от това, което е известно от Ведите, е, че по онова време не са правили диксриминация по етнически признак. Ария е всеки, който участва във ведическия обред, прави жертвоприношения според правилата и.т.н. Затова има и арийски владетели/вождове с имена, които не са арийски. Очевидно е имало процес на асимилация.
Има реформи в обреда, боговете се променят. Не може да се живее само от номадство (конете не издържат на жегата), жертвоприношенията на животни биват забранени, налага се табу за яденето на телешко (няма как да се съхранява месото в горещия и влажен климат). И така индоариите спират да се надсмиват над земеделските си съседи и хващат мотиката и плуга.
Така започва смесване на ведическата с туземната религия и култура. Ведите говорят за развалини (местните общества са в упадък), където се събират чирепи (на ариите в Ригведа им трябват чирепи за жертвоприношенията на масло и мляко - представяте ли си за какви първобитни общества говорим?!). Е, това са развалини на селищата от тип Харапа.
Индоариите организират наново обществените отношения, налагат се наченки на някакви касти (интересно е, че има малки народи в Индия, които са извън кастовата система), но минават около 7-8 века докато в Северна Индия се организира някаква устойчива държавна структура.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Потребител

А каква е връзката между древните цивилизации от близкия изток и тези в Америка?Има странни находки,които поставят под въпрос общоприетите представи за човешката история.Тук съм представил чинията наречена Фуенте магна с клинопис,която по настоящем се намира в музея на древните култури в Ла Пас и статуетка полукон получовек от сбирката на Падре Креспи,която е била в музея създаден от италианския свещеник в Ла Куенка(Еквадор) и му е била подарена,както и много други предмети от местните индианци.Те твърдели,че са намерили всички тези предмети в дълги километри пещери в амазонската джунгла.Какво разумно обяснение може да има за всичко това?

img2.jpg

img00180.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То това е нищо, има едни статуетки на динозаври, пак от Южна Америка, за които собствениците им са се кълняли, че са автентични и ги намерили из джунглите. И за които още преди десетилетия категорично и по всевъзможни методи беше доказано, че са съвременни фейкове, но периодично изплуват по форуми и паланки съпроводени от подобни въпроси или гарниращи нови екзотични свръхконспиративни теории как цялата история и цивилизация била фалшифицирана :)

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Връзките м/у  цивилизациите от Стария свят и Америка са чисто фантазийни - няма такива.

Що се отнася до ариите - ами налагат своето езиково и политическо доминиране. Църненките в Хиндустан като се видели ония ти ми диви воини на колесници са напълнили гащите одма. ;)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...