Отиди на
Форум "Наука"

дискусия по обряда за "обезвреждане" на погребаните


Recommended Posts

  • Потребители

Ето една интересна монофграфия

"Разисквания по обряда за обезвреждане на погребаните в раносредновековна Източна Европа"

http://www.arheolog-ck.ru/Steppes_1_04.pdf

Ето нещо и на български:

Известия на Варненското археологическо дружество кн. II, 1909 г.,

Свещ. Г. Антонов, Пробождане мъртвеца с нож в с. Кестрич /стр.74/;

Разбира се можем да включим и въпроса за Дебелтските вампири, който беше обсъждан в темата за Дебелт.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В румънските села се извършват същите ритуали, хората имат същите вярвания и /суеверия/ за умрелите..

Тези вярвания (вярването че умрелите пребиват в света на духовете) са разпространени не само в Източна Европа, но и при езичниците от Централна Азия..

Този факт за мен по-скоро показва сходства в първична култура, ценности и нагласи на "материала" (хората), отколкото общ произход на вярванията../Интересно е че при централноазиатите-будисти идеята за реинкарнация е изоставена/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Имало е случаи на погребения например на престъпници, светотатци, некръстени, хора, умрели без изповед, от насилствена смърт или от особено тежка болест, които биват погребвани на кръстопът; или по корем; или пък със счупени пищяли - именно за да не навредят на живите след погребението си. Такива неща са засвидетелствани из цяла Европа, включително и на Балканите докъм XIX в.

Обратният случай е на хора, починали по "правилен" начин - у дома, от старост, по естествени причини, със съответните церемонии на прехода (изповед, причастие, помазване). Но тях им се слагат обувки, за да преминат успешно пътищата на оня свят, понякога им се слага и монета под езика, за да плотят ако не на Харон, то поне на ангелите-пазители по време на митарствата, които заместват Чистилището в народната версия на православното изповедание. Монетата е била давана включително в моето семейство две поколения назад, ако разчитам на домашни разкази.

Има ги и случаите на "видения", в които безпроблемни мъртви се явяват на живите си наследници не като опасни духове, а като доброжелатели и наставници. Това обикновено е рядкост в България, среща се напоследък в зилотско-православни среди (у старостилци и православни неофити) под влияние на подобни руски разкази, идващи от монашески източници: обикновено мъртвият се явява видимо щастлив на свой жив роднина и съобщава, че е в Божието царство; или се явява уморен и посърнал и насърчава живите да се молят за него, защото тъкмо сега минава през митарствата и частния съд в отвъдния свят. Виденията на наистина осъдена душа са много редки и винаги са с предупредителен характер. Всички подобни срещи стават насън. Носят доста от чертите на латинския екземплум.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доколко знам обикновено в България, "духовете" на умрелите (било то на праведни или проблемни хора преживе) се "гонят".

Поне се смятат за лоша "поличба" от повечето хора..

/имам предвид - в сегашно време/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Зависи от средата. Православните ентусиасти обикновено получават "видения" от добронамерени мъртви, така че не ги "гонят".

Вероятно се "гонят" някакви злонамерени духове, които не се схващат като духове на мъртви хора, а направо като нечиста сила, демони. Има тревожно нарастване на суеверията и употребата на някакъв вид екзорсизми сред голяма част от пасивно православните, особено сред жени. Т. нар. Киприанови молитви са особено популярни, но обикновено не се насочват към духове на починали.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доколкото съм слушал от обикновени хора (неентусиасти /православни/, скептици и атеисти) явяването на сън на починал близък е лош знак - в повечето случаи се смята че починалия "идва за някого"..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Всякакви възможности има. Антропологическият материал се трупа с невероятно разнообразие например в религиозните форуми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не без връзка с темата е според мен и факта, че до недалечно минало е имало случаи на погребване на още живи хора, например изпаднали в кома, поради липса на медицинска експертиза. Някои от тях са се събуждали за ужас на околните. Интересна е и историята на френската народна дума за погребален агент: croque-mort - хрусни мъртвец. Навремето тези агенти са захапвали покойника за носа преди да го положат в ковчега, за всеки.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сънуването на починал се свързва с това, че той иска нещо. По-конкретно се пали свещ за починали (долу в пясъка под свещниците) или се подава за "Бог да прости". Това разбира се не някакво правило от Библията, тъй че местните практики може да търпят някои различия.

Но има и други случаи на увреждане на трупове. Вече сме говорили как папа Формоза е бил изваден от гроба, изправен пред съд и са му били отрязани пръстите. Трупът на Кромуел също бил изваден от гроба и обесен. Но тези случаи се дължат не толкова на вяра, колкото на желание за някакво отмъщение. Което ще рече, че трябва да се внимава с изводите свързани с арх. находки.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Но има и други случаи на увреждане на трупове. Вече сме говорили как папа Формоза е бил изваден от гроба, изправен пред съд и са му били отрязани пръстите. Трупът на Кромуел също бил изваден от гроба и обесен. Но тези случаи се дължат не толкова на вяра, колкото на желание за някакво отмъщение. Което ще рече, че трябва да се внимава с изводите свързани с арх. находки.

Нали по нашенско бяха открили прословутите скелети с гвоздеи, вбити в тях:

http://temanews.com/index.php?p=tema&iid=295&aid=7138

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Имало е случаи на погребения например на престъпници, светотатци, некръстени, хора, умрели без изповед, от насилствена смърт или от особено тежка болест, които биват погребвани на кръстопът; или по корем; или пък със счупени пищяли - именно за да не навредят на живите след погребението си. Такива неща са засвидетелствани из цяла Европа, включително и на Балканите докъм XIX в.

Това навярно е свързано със стари вярвания,че душата може да се върне в тялото отново.Далгат описва такива древни вярвания у чеченците и ингушите,като например и че на оня свят душите също се нуждаят от тяло.На ингушки магьосниците се наричат гамсаг,които могат да се превръщат във всякакви животни.

При превращении душа гам-сага покидает тело свое где-либо на земле, а сама, превратившись в животное, уходит. Говорят, что если в ее отсутствие перевернуть оставленное тело на другую сторону, то душа по возвращении не может уже больше войти обратно в него, и гам-саг умирает.
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Молдавските триколичи според поверията можели като нашия баян Вениамин да превръщат хората в животни.

Изгарянето също си е било популярен способ из Европа за справяне със злите сили. Тъй че археологическите данни в ред насоки не дават пълната картина.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...