Отиди на
Форум "Наука"

Над 50% от оценките на предварителния изпит по литература в Софийския университет са двойки


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Заради пълната разпуснатост в началото образование. Тя пък идва от:

1/ ниското заплащане на учителите;

2/ престъпната либерализация на дисциплинарния режим в училището;

3/ неадекватността на родителите, настроени свръхкритично към институциите и свръхбезкритично към себе си и към проявите на децата си (всяко дете има желание за бели и прояви, въпросът, както е известно, е да не се "изпусне");

4/ пълното пренебрежение към грамотността, образоваността и елитарността, което цари в страната сред мнозинството.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Заради пълната разпуснатост в началото образование. Тя пък идва от:

1. Ниското заплащане на учителите;

2. Престъпната либерализация на дисциплинарния режим в училището;

3. Неадекватността на родителите, настроени свръхкритично към институциите и свръхбезкритично към себе си и към проявите на децата си (всяко дете има желание за бели и прояви, въпросът, както е известно, е да не се "изпусне");

4. Пълното пренебрежение към грамотността, образоваността и елитарността, което цари в страната сред мнозинството.

Не е само това...

1. Учителите...

Да оставим настрани ниското заплащане на учителите! Учителската заплата у нас никога не е била много висока. Но на учителите винаги се е гледало като на част от елита на страната. Интелекттуалният елит имам предвид. А на тяхната професия - като на много престижна работа. Днес на тях се гледа като на аутсайдери. Учениците имат джиесеми, струващи няколко учителски заплати. А учителят носи старите си дрехи и обувки (да, дават му се пари за облекло веднъж или два пъти годишно, но тези пари веднага се дават за текущи нужди - заем, кредит, наем, ремонт, електроенергия, вода, данък сгради, такса смет, храна и каквото има още за плащане. Не е нормално пенсионирани учители да ровят по кофите и контейнерите за смет!

Родителите сами насаждат негативното отношение към учителя у децата си - обиждат го в тяхно присъствие, говорят срещу него у дома, ходят да се разправят с него, ако е писал забележка или двойка на боклучето (пардон! - детенцето) им, не ходят на родитело-учителски срещи, с една дума - неглижират го.

Сега много учители и университетски преподаватели знаят по-малко и са по-неграмотни от учениците и студентите си, на които трябва да дават своите знания. Да, ама те не са натрупали никакви знания в своя съзнателен живот, нямат богат житейски опит и в крайна сметка нямат с какво да бъдат полезни на възпитаниците си. Не може университетски преподавател по български език да не прави разлика при употребата на: кой/кого да накажа; на кой/на кого се обаждаш; от кой/от кого е писмото; за кой/за кого да предам..., да говори на своите ученици или студентите на някакъв неразбираем за тях диалект (освен в часовете, в които им преподава диалектология) или - на жаргон (освен в часовете, в които им преподава за жаргона)... Не е нормално в интернет учениците да бъзикат учителя Хикс, че знае по-малко от тях и да задават реторичния въпрос, кога той ще изучи предмета, който им преподава!

Не е нормално някой учител, преподаващ на над университетско ниво, с години да бъде извън системата, а друг, който е неграмоен и не познава материята, която преподава, да бъде държан в системата почти половин век! Ама добрият учител е като камък, хвърлен в блатото, понеже покрай работата му свестните деца и родители виждат кой от учителския колектив не си върши съвестно работата. И добрият учител бива изхвърлен от "системата", бидейки подгонен по казарменому - по устав, а некадърниците си стоят - бетонирани до пенсия.

2. Дисциплината на учениците, униформите и делегираните бюджети.

Много е погрешна идеята за делегирани бюджети - парите (1200 лв? на година) да следват ученика. Колкото повече ученици има в едно училище, толкова повече пари да получава то. Започва борба за запазване и на най-големите лекета сред децата в името на някакви пари - на цената на нерви и проблеми за учителите. Дисциплината на учениците е ужасна. Чувал съм за случаи, в които в час се люпят семки, чукат се с яйца (след великден), играят на игри с карти, ритат топка, карат кънки и скейтбордове. Ужас! Учителят прави забележка на някоя малка пача, а тя му отговаря да не й нарушава правата! Ами неговото право на труд не се ли нарушава от нея?!

Много ученици могат да разкажат и да изиграят снощния порнофилм, но не могат да разкажат вчерашните си уроци. Това нормално ли е?

Много ученички ходят на училище, облечени като за магистралата или за публичния дом. Наистина е наложително връщането на някакви ученически униформи (или да се върне онова, което беше в края на 80-те и нач. на 90-те г. на миналия век - тъмен панталон/пола, бяла риза и тъмна блуза/пуловер. Имахме и нашивки с логото на училището - слагаха се отляво - пред сърцето и на левия ръкав.

В много държави по света има специални хора - биячи. Те бият зверски учениците, които се провинят в час или в междучасие. И онези деца знаят какво ги чака, ако се издънят. Напоследък чувам, че дори и в Япония, където според конфуцианството синът трябва да слуша баща си, а ученикът - учителя си, на учителите е позволено да влизат с полицейски палки и тонфи и да изпробват здравината им в нечия ученическа глава.

Когато всичко е оставено на самотек, не може да се очаква всички ученици да са еднакво умни, интелигентни, знаещи и можещи. Каквито бяха повечето ученици, завършващи през 80-те и 90-те г. на миналия век. Днешните класове съдържат по няколко деца, които са ученолюбиви - две, три, пет или десет. А останалите ученици им пречат да научат нещо от учителя си, пречат и на самия учител да им предаде знанията си.

3. Отношението на родителите и на обществото към училището като институция, учителите и учениците, собствените и чуждите деца.

През 2007 г., когато учителите стачкуваха, родителите и обществото ги плюеха, вместо да подкрепят исканията им. Много родители са абсолютно безкритични към децата си - искат да се отърват от присъствието им и затова ги пращат на училище и в университета, дават им по много пари на ден, угаждат им за всичко, дори за абитюриентската им вечер им купуват силикон за устните и за гърдите (на момичетата, разбира се!). Ама не могат да запълнят дупките в мозъците им със силикон! Купуат им безумно скъпи и безумно безвкусни дрехи за бала, плащат на фризьори да им направят най-авангардни прически... Такава показност не е нормална нито за Япония, нито за западноевропейските държави. Завършваш средно образование и животът продължава, а трудностите за преодоляване - също. Повече за родителите казах и по-нагоре.

4. Пренебрежителното отношение на (почти) цялото общество към грамотността, интелектуалността, знанията, уменията...

Не съм привърженик на теорията за конспирациите, но изглежда, че промените в образованието, налагането на национално ниво на тъпотията, неграмотността и простотията се водят на държавно равнище. Тъп, прост и беден народ си избира хитри, продажни и премного богати политици, кефи се на медийни VIP "величия" (от ранга на простаците, участвали в сезоните на "Биг брадър" и "Вип брадър" - имена няма да споменавам, за да не им правя реклама) псевдо бизнесмени, псевдо творци (като нЕкои мЕнистЕри на кОлтурата и на образУванието)... Маанета или модерн преработки замениха автеничния фолклор.

5. Нашествието на псевдонауката

Псевдонаучни теории и хипотези се ширят в медийното пространство и напират да влязат в учебниците. Самите учебници са изпълнени с фактологически, правописни и пунктуационни грешки, стари статистически данни... Тенденцията е към затъпяване на нацията. Свидетел съм на висшисти, които са тотално неграмотни. Липсват им изразни средства. Не е ли едновременно и тъжно, и смешно човек с висше образование да не може да пише грамотно?! Да не може да напише правилно дори и собственото си име?!

6. ДДС за книите и за учебниците

ДДС от 22% и сега - от 20% за книги и учебници е много. Значи за книги и учебници преференции няма, ама за бизнеса с цигари, алкохоли, наркотици, проституция, хазарт и др. простотии има и преференции, и затваряне на очите. Явно "държавата" в лицето на нейното ръководство има полза (пардон - далавера!) от това. Щото, ако нямаше, щяхме да го усетим. Законът е за кон и за кокошка, за които няма прошка, ама рибата се вмирисва откъм главата, нали?!... Рибата се чисти откъм опашката, но ще се изчисти по-лесно, ако главата й бъде премахната. Накрая се оказва, че държавата е уловила на гущера опашката и най-големите престъпници са на свобода. За учителите, за безработните, за майките и за пенсионерите пари никога няма. Няма и да има. Ама за "наши хора" се намират цели банки или цели предприятия, които биват източвани. Не говорим само за милиони, а - за милиарди. После държавата пари нямала. Ама да сте чували за беден политик? Не сте, нали...

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Т.е. - приоритетите в обществото за зле подредени, начело са крадците, образованието се управлява зле, либерализмът служи не за освобождаване, а за унищожение на духа.

Това си е тенденция на целия вече 23 годишен период.

ПП

Преди 1944 г. една учителка, с 20 годишен стаж, е могла да си купи 2 етажна къща в покрайнините на София.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Прелюбопитен съм да науча и мнението на автора на темата - какво мисли по този проблем и Mr. Shades.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересното е, че толкова много хора имат изключително грешна самопреценка. Все пак не става дума за общ тест или случайно избрани ученици, а такива които са решили да кандидатстват с литература.

Също ми е интересно какви са критериите за тройка. Има ли къде да се видят примери на тези получили 2 и тези получили повече от 2?

Има ли сравнение с другите предмети? Все пак не би било корекнто да се правят такива обощения за образованието и учениците, като горните, ако това се случва само с този предмет. Може проблема да специфичен за литературата.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То я има и другата страна на медала - при оценките се проявява ужасяващ формализъм понякога. Знам случаи, които са много, много укорими и неприятни в това отношение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2012/04/12/1806913_nad_50_ot_ocenkite_na_predvaritelniia_izpit_po/?ref=rss

Защо се е стигнало до тук според вас? Моля коментирайте!

много чудно ...

докато в другата тема се разправят дали да има или няма пълен член, а преди имаше една да има или няма религиозна обучение ... половината завършили училище са неграмотни ... евалата ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Заради пълната разпуснатост в началото образование. Тя пък идва от:

1/ ниското заплащане на учителите;

2/ престъпната либерализация на дисциплинарния режим в училището;

3/ неадекватността на родителите, настроени свръхкритично към институциите и свръхбезкритично към себе си и към проявите на децата си (всяко дете има желание за бели и прояви, въпросът, както е известно, е да не се "изпусне");

4/ пълното пренебрежение към грамотността, образоваността и елитарността, което цари в страната сред мнозинството.

С гореизброеното съм съгласна,което вероятно води и до пълна загуба на авторитета на учителя и невъзможността му въобще да защитава каквито и да било принципи.Според мен обаче има и една съвсем конкретна причина и тя е във все по-натоварената програма в началното образование и невъзможността от всички ученици да затвърдят някакви първоначални умения.Освен това наскоро решиха ученици да не остават ,ако не са усвоили материала и въобще ми е чудно как биха усвоили нов материал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не виждам как може да се правят генерални изводи за неграмотност, когато става въпрос за 1 579 ученици и изпита е по литература, а не по граматика например. Ако аз се явя на такъв изпит ще внимавам (не като тук за съжаление), и ще успея да напиша няколко страници (две три максимум де) спазвайки всички правила (даже за пълния член). Но баз ловя че ще бъда скъсан. Ще получа една голяма кръгла дубара! Ще значи ли обаче, че съм неграмотен? Не, просто въпреки, че тетралогията на Талев ми е сред любимите произведения няма да се справя с развиването на темата. И то сега няма да се справя след доста години писане по форуми и доста книжки прочетени. Чесно си го признавам. А готато завършвах и през ум не ми минаваше да кандидатствам нещо хуманитарно. Въпреки голямата си любов към историята. Защото знаех, че не мога да пиша теми. Тогава пък въобще, даже по въпроси които ме интересуваха. Неграмотен ли съм бил? Щом смятате (голяма част от) кандидатите с изпит по литература (повтарям по литература) за неграмотници, какви биха били тези дето кандидатстват с изпити по точни науки? Може би пълни неграмотници? Защото по мое време голяма част от випуска ми (профилиране в точните науки) и през ум не им минаваше за изпит по литература. А и доколкото си спомням нямаше да го издържат. Но неграмотни ли бяха? Не не бяхме неграмотни, както не са неграмотни тези деца. Още повече (повечето) знаем какво е да се явяваваш на изпит (а и той е предварителен). Аз честно си заявявам, че голяма част от изпитите съм взимал без да знам целия конспект, а бях един от малкото дето се явявах само когато съм чел по всичките въпроси (иначе не се явявах), но да си чел не значи да си ги научил, да ги знаеш.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...