Отиди на
Форум "Наука"

Отворено писмо на учители по история относно новите учебни програми по този учебен предмет


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

ДО
ЕКСПЕРТИТЕ, ПОДГОТВИЛИ НОВИТЕ ПРОГРАМИ ПО ИСТОРИЯ

ОТВОРЕНО ПИСМО

НА УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА

„О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин …”

Започваме с гневния изблик на Паисий, защото и ние – учителите по история – сме гневни. Гневни сме от поредната реформа в българското училище, която, макар и украсена със звездите на Европа и щедро финансирана от Европейския социален фонд, е също толкова необмислена и без ясна перспектива, колкото и предишните. И все пак, ако предходните опити за промяна пропиляха единствено време и обществена енергия, то настоящата е на път да унищожи добрите традиции на българското историческо образование – способността му да поддържа жив българския дух.

С нашето писмо искаме да алармираме обществеността: че според новите програми по история в своята цялост българската история ще бъде изучавана единствено в 6. и 7. клас; че в горен курс липсва самостоятелен цикъл история на България; че родната история в 8., 9. и 10. клас ще се учи епизодично на фона на световната история, без възможност за придобиване на цялостна представа за миналото ни. Противно на всяка национално отговорна логика предметът История липсва в задължителната програма за 11. и 12. клас, а в предвидените теми за профилирана подготовка българската история е опасно неглижирана. Например в последния гимназиален клас учебното съдържание се фокусира върху темите: феминизъм, хипи поколение, олимпийско движение, синдикално движение, права на човека, история на ЕС и т.н.

Без да отричаме необходимостта от многоперспективност на историческото познание, ние бихме искали да напомним, че патриотичното възпитание не е отживелица. Много държави, в това число Германия, Франция, Русия, Гърция, култивират патриотични чувства у младите граждани на своите страни от най-ранна училищна възраст. Днес, когато Европа вижда своето бъдеще в обединението на силите за един по-добър, по-справедлив и по-богат свят, осъзнатата национална идентичност, съхранената самобитност и живото родолюбиво чувство не са пречка, а условие за успешна европейска интеграция.

И когато сега задаваме въпроса: „Нужно ли е в днешно време да изучаваме българска история?”, всъщност крещим – „Искаме ли да сме българи?”.

Ние, учителите по история, настояваме за:
- Незабавно спиране на въвеждането на новите програми по история;
- Сериозна и прозрачна общонационална дискусия, в която да се включат не само експерти от МОН, но и учители, учени, журналисти, общественици, граждани – всички, на които не им е безразлично какво ще стане с нацията ни;
- Предметът История да продължи да се изучава през целия гимназиален курс на обучение;
- Връщане на досега съществуващия самостоятелен курс по българска история в гимназиален етап на обучение;
- Профилираната подготовка в 11. и 12. клас да предвиди минимум 70% теми по родна история (вкл. и регионална).

Във време, в което славните битки са заменени със задкулисни политически игри, а честта се купува, паметта за общото историческо минало укрепва достойнството и националното самочувствие на българския народ. Осъзнатото родолюбиво чувство е това, което развива у младите българи усещането за национална значимост – за да спрем отродяването, за да противостоим на опасността да изчезнем от картата на Европа, за да се съхраним, за да ни има.

Народ, който не познава миналото си, няма бъдеще.

Варна,
02.12.2013 г.

УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА

(следват подписите на 36 учители по история)

post-471-0-04799200-1386837223_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами то както е тръгнало , за българската история ще се пише само в приказките и легендите. Всъщност нали това е целта на ЕС, глобализацията - да се заличи националното съзнание, особено на хората от присъединените страни, на които се гледа само като на пазар за пробутване на евробоклуците и така да подкрепяме тяхната икономика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

ДО

ЕКСПЕРТИТЕ, ПОДГОТВИЛИ НОВИТЕ ПРОГРАМИ ПО ИСТОРИЯ

ОТВОРЕНО ПИСМО

НА УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА

„О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин …”

Започваме с гневния изблик на Паисий, защото и ние – учителите по история – сме гневни. Гневни сме от поредната реформа в българското училище, която, макар и украсена със звездите на Европа и щедро финансирана от Европейския социален фонд, е също толкова необмислена и без ясна перспектива, колкото и предишните. И все пак, ако предходните опити за промяна пропиляха единствено време и обществена енергия, то настоящата е на път да унищожи добрите традиции на българското историческо образование – способността му да поддържа жив българския дух.

С нашето писмо искаме да алармираме обществеността: че според новите програми по история в своята цялост българската история ще бъде изучавана единствено в 6. и 7. клас; че в горен курс липсва самостоятелен цикъл история на България; че родната история в 8., 9. и 10. клас ще се учи епизодично на фона на световната история, без възможност за придобиване на цялостна представа за миналото ни. Противно на всяка национално отговорна логика предметът История липсва в задължителната програма за 11. и 12. клас, а в предвидените теми за профилирана подготовка българската история е опасно неглижирана. Например в последния гимназиален клас учебното съдържание се фокусира върху темите: феминизъм, хипи поколение, олимпийско движение, синдикално движение, права на човека, история на ЕС и т.н.

Без да отричаме необходимостта от многоперспективност на историческото познание, ние бихме искали да напомним, че патриотичното възпитание не е отживелица. Много държави, в това число Германия, Франция, Русия, Гърция, култивират патриотични чувства у младите граждани на своите страни от най-ранна училищна възраст. Днес, когато Европа вижда своето бъдеще в обединението на силите за един по-добър, по-справедлив и по-богат свят, осъзнатата национална идентичност, съхранената самобитност и живото родолюбиво чувство не са пречка, а условие за успешна европейска интеграция.

И когато сега задаваме въпроса: „Нужно ли е в днешно време да изучаваме българска история?”, всъщност крещим – „Искаме ли да сме българи?”.

Ние, учителите по история, настояваме за:

- Незабавно спиране на въвеждането на новите програми по история;

- Сериозна и прозрачна общонационална дискусия, в която да се включат не само експерти от МОН, но и учители, учени, журналисти, общественици, граждани – всички, на които не им е безразлично какво ще стане с нацията ни;

- Предметът История да продължи да се изучава през целия гимназиален курс на обучение;

- Връщане на досега съществуващия самостоятелен курс по българска история в гимназиален етап на обучение;

- Профилираната подготовка в 11. и 12. клас да предвиди минимум 70% теми по родна история (вкл. и регионална).

Във време, в което славните битки са заменени със задкулисни политически игри, а честта се купува, паметта за общото историческо минало укрепва достойнството и националното самочувствие на българския народ. Осъзнатото родолюбиво чувство е това, което развива у младите българи усещането за национална значимост – за да спрем отродяването, за да противостоим на опасността да изчезнем от картата на Европа, за да се съхраним, за да ни има.

Народ, който не познава миналото си, няма бъдеще.

Варна,

02.12.2013 г.

УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА

(следват подписите на 36 учители по история)

Тъпотия (жалка)

Що не спретнете ( и авттора на темата) едно нормално мото като "Народ, който не познава историята, е обречен да я повтаря", ами пишете за славни битки, и национална значимост?

И какво е това "патриотичното възпитание" в Германия, ако смея да попитам? Как се изразава и какви са му целите, къде са формулирани? (Мисля че е някаква демагогия и лъжа това, което се твърди за Германия)

Русия и Гърция са цъфнали, та вързали..

Заради такива даскали и такъв даскалък функционаланата неграмотност при българите, гърците/кипърците и русите е най-висока в света..Вместо да мислите как да ограмотявате децата, и как да ги научите да мислят свободно и независимо, вие решавате че трава да ги индокринирате, и да ги правите по вашия си калъп..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Това е писмо на колеги от Варна. Аз не съм участвал в написването на текста.

Става дума за това, че се предвижда премахване на изучаването на "курса" по българска история в гимназията (в 11 или 12 клас).

През 2001-2002 г. часовете по българска история бяха по 3 на седмица. И пак не бяха напълно достатъчни. После ги намалиха на 2 часа на седмица. После - заради матурите, преподаването на история приключва към март-април.

От друга страна, аз не индоктринирам учениците си. За разлика от други колеги, които може и да си го позволяват.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По принцип решенията на 'парче' не са решение. Не че историят не е важна, но не е и най-важната. А и ако всеки 'предмет' почне да дърпа към себе си, колко ли часа биха били нужни седмично?

Аз съм на мнение, че трябва да има два вида у-ща след 7-ми клас. Петкласни за деца (и родители де) с амбиции и въможности за продължаване на образованието и трикласни за 'необходимия минимум'. Примерно езиковите, математическите и специалните (по различни професии) нека бъдат 5 класни, но в последните два да се наблегне изключително на специалните предмети, като от общообразователните остане само БЕЛ-а, математиката и историята щото това са предметите по които се държат о-ните кандидатстуденски изпити. Въпреки, че историята общо взето е 'пълнеж', нали трябва да има по нещо изпит. Но разбира се това ще доведе до масови съкращения при учителите.

В трикласните пък ще учат тези, които желаят да завършат по-бързо и които не желаят по една или друга причина да се 'товарят' излишно. Там ще се получава минимума, като може този минимум да се гарнира с някава специалност, нещо като едновремешните СПТУ-та.

Разбира се и за тези деца трябва да има втори шанс. Т.е. въможност при преосмисляне и желание да продължат обучението си. За това ще се 'погрижат' първия тип у-ща. С помощни паралелки по специалните предмети, естествено с/у заплащане.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами у нас идеята е учащите да се развиват всестранно, но учебната програма е такава, че се развиват все по-странно. В случая става дума за поредното недоразумение измътено от просветното министерство.

Проблемът обаче не е емоционално-патриотичен, а по-скоро чисто прагматичен. Отдавна некачественото ни образование се е превърнало в катапчийница за потенциално безработни. Много интересно да се учи история на ЕС и за хипитата ... но каква е ползата от това? Ще започнат да назначават масово българи завършили български училища в администрацията на ЕС - това е трудно, клонящо към невъзможно. Защото тези, дето печелят назначения там обикновено са завършили в чужбина - да изучат конвертируем език и да получат образование, което да им е после от полза за намиране на работа. Другата опция е назначаване на международни постове, за които България има квота на ротационен принцип. Само дето тези постове се дават на представители на олигархичните фамилии - напр. в МОК или ЮНЕСКО, тъй че родното образование няма значение.

Та къде е проблемът.

Първият и най-големият е, че за много хуманитарни дисциплини се кандидатства за ВУЗ с история на България, а не с история на хипитата. Сещате се, че ако учите история на България не в 11 и 12 клас, а в 6 и 7, то за кандидатстуденските изпити ще сте гола вода. А и след като със завършването на 7 клас сте минали материала, който единствено ще ви трябва да постъпване във ВУЗ, то се пита за какво ви е ученето през останалите 5г.?

Вторият проблем е вече във хода на бъдещата професионална реализация. С хуманитарно образование шансовете ви за работа в чужбина са доста по-малки, отколкото ако имате природо-математическо. А си представете, че ви назначат в някое делиорманско кметство за секретар и трябва да подготвите сайта, та да привлечете туристи и инвестиции в региона. Дали ще привлечете хора, ако на сайта разказвате за прелестите на Брюксел, Люксембург и Уудсток или трябва да опишете културно-историческите маршрути. Ако работите като чиновник ще трябва да си имате някаква бегла представа за историята на България, за да може да се ориентирате в прословутите бюрократични папки.

Смисълът българска история да се учи в последните години е да може учениците да се подготвят за ВУЗ и да имат минимума от познания, който евентуално ще им трябва в бъдещата работа. Защото то от родната икономика остана май само туризма.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Текстът си е много издържан! Вие оставете Германия или Патагония, гледайте от България!

Няма страна, която да смущава така обективното си изучаване на историята, както България, с тия умопомрачителни учебници!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе вече е ясно каква ще бъде целта на българското образование - да подготвя жители на света и в частност на ЕС, които да работят за чуждите икономики, затова и българската история ще се сведе до минимум .- нима на един работодател в Германия, примерно, му е необходимо кандидат-арбайтерът да има познания по Българска история, още повече пък да има българско самосъзнание?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Мисля, че в случая въобще няма такъв изпипан пъклен замисъл и работата е много по-проста и банална. Министерството се чуди как да намали разходите за образование и да облекчи "натовареността" на учениците (това е любимото от години образователно заклинание). От всеки учебен предмет се изхвърля част от материала, а друга част се смъква в по-долен клас. И понеже в историята голям дял има българската - режат смело от нея, мотивирайки се с глобализация, интернационализация и др. под. На министерските чиновници им е все тая какво точно осакатяват - стига да не се вдига голям вой - вътре в страната и откъм ЕК (защото от нея идат парите за проекти). Сега, понеже има реакция, ще ни обясняват как не сме разбрали брилянтната идея, как българската ще си се изучава даже много по-добре, защото ще е в сравнителен план, как трябва да си извадим главата от пясъка, за да прозрем, че...

И накрая, разбира се, пак ще се стигне до решение пет за четири, т.е. ще се получи обичайната свинщина.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дори и да не е "пъклен", замисълът е вредоносен .

Вредоносен е казано малко в стила на една отминала епоха, по-точно според мен е да се каже - поредна брънка, ишалах в похода за възстановяване на османската идея до Дунав - четири нишки торсирана дамаска с една мека отгоре ... на медиите се подхвърля само лъжливия блясък тази меката сплав отгоре, до като систематичната работа по презумция остава привидно скрита.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ето едно интересно интервю по темата

При липсата на историческа памет у нас Европа ще остане без България

http://frognews.bg/news_62737/M_Simeonova_Evropa_shte_e_bez_Balgariia_ako_niama_istoricheska_pamet/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Доста странен начин за икономии, след като се въведе 12 клас, какъвто нямаше, а и от какъвто няма нужда. Всъщност за кандидат-студентските изпити трябва само българската история, което ще рече, че тези, които смятат да кандидатстват с нея нямат нужда и от останалите класове, в които тя вече не се изучава. Това е образование без практическа полза, сиреч си е чисто губене на време, за научаване на неща, които след това да се забравят. При сегашната програма обаче първо ще се забрави единствено нещо, което ще трябва на учениците за да продължат по-нататъшното си образователно, а след това и професионално развитие.

Що се отнася до Ердогановата и Догановата ръка ... ами то българите като са били в Османската империя пак са учили българска история без падишаха да дава и грош за това. По-скоро има инерция за възпитаване на комунисти-интернационалисти, но всичко това облечено в ЕС-одежди, като член на БКП получил партийно поръчение да е СДС-ар. Но и това са по-скоро болезнени навици, отколкото план. По-скоро бъркотията се дължи на начина на подбора на сегашните управници (особено за заслугите, заради които бяха избрани за постовете си). Сиреч сложени са, мислят, че трябва да правят нещо, но представа си нямат какво точно и произвеждат бъркотия, размествайки неща, дето не трябва да местят. Сещам се за един скеч на куковците за Елцин:

Елцин седи пред монитора и щрака по клавиатурата - Ню- Йорк унищожен, Лондон унищажен ...

Питат го какво прави, а той: Ами играя си на компютъра.

А сътрудниците му: Но др. Елцин, това на което си играете е ядрения команден пулт! :mrgreen:

Та днешната ситуация с бълг. образование подобна. :new_shocked:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...