Отиди на
Форум "Наука"

Амазонките - митология, изкуство и зрънце мистерия


Recommended Posts

  • Потребител

Гербов е качил препратки към Уикипедия от различни държави, но не видях към българския вариант на интернет енциклопедията. А там пише любопитни неща... :grin: В общи линии много народи претендират, че амазонките са живели наистина по техните земи, включително и ние.

Но най-интересно ми се видя следното твърдение:

Документи доказват, че в VІІ в. амазонките, са били в земите на Дунавска България. Аспарух ги използвал при превземането на Варна. „Когато решил да премине за пръв път с войските си Дунав, Аспарух оставил в укрепения лагер (Онгъла) най-вече жени като стража…“

Историкът Вълчо Вълчев разказва легенда, запазена в с. Безмер (Амс(з)ория): Синовете на великия канас ювиги Кубрат – Кубер, Алцек и Аспарух – били съуправители на Балканите (680 г.) и имали договор да пазят източните граници на Византия, затова често ги обхождали. Около лятното слънцестоене, 22 юни (Спасовден), Аспарух обикалял със свитата си и замръкнал до извор в местността Домуз дере (на 2 км от днешното с. Безмер).

Воините били изненадани, когато от нощната тъма към тях се приближили около 200 амазонки. От другия край на поляната се появили още толкова напети левенти. Всъщност те попаднали на ежегодната среща между местните амазонки и момците, които те канели от околните села. По Спасовден младите се събирали около извора, гощавали се, пеели и танцували - така било от незапомнени времена. А в полунощ, след падане на росата,

боси само по ризи се разхождали, къпели се в росата... и зачевали. В анонимен ватикански разказ за похода на Никифор I в България, за разгрома му от Крум на 26 юли 811 г. е отбелязано: „Българите въоръжили жените...“, а те „връхлетели върху императорския отряд и започнали да ги избиват.“

В легендите самодивите са представени като наследнички на амазонките. Странното тук е, че има и писмен извор ( макар и неизвестен ), който потвърждава легендата. За мен Ватиканските архиви са съизмерими по загадъчност с Александрийската библиотека. Доколкото ми е известно само двама български историци са били допускани там ( единият от който е с доста богата фантазия ), тъй че не знам доколко тази информация може да бъде приета за чиста монета. :post-20645-1121105496:

_________________

Исках да вметна нещо във връзка с предишния ми пост - където качих препратка към статия за разчитането на пръстена от село Езерово. Стори ми се съвсем естествено да има сходни думи от тракийския език в българския, тъй като траките и прабългарите са живели по едни земи, както по времето на османското робство, когато много турски думи са навлезли в езика ни, или както сега, когато с развитието на технологиите стремглаво навлизат чуждици. Също и поради факта че за траките не се знае със сигурност дали са изчезнали и кога, пък и много от техните обичаи са се запазили и до днес по нашите земи.

Но после случайно отворих една актуална и пламенно разисквана тема, където се оказа, че от това разчитане на пръстена следва революционна и иновативна теория че произхождаме от траките и от балканите, което пък е в противовес с останалите две теории за произхода ни - тюркски или ирански. Защитниците на различните теории бяха толкова разпалени и така категорично отхвърляха противниковите теории, че се почуствах като македонка ( сякаш нямаме история и си фабрикуваме факти и измислици-премислици, и малко се ядосах защото това не е така :bg: ). Както и да е, прочетох мнение, че въпросния блогър "фантаст" ( както го кръсти Роман-а :grin: ) трие масово коментари с неудобни въпроси и малко или много манипулира последователите на своята теория, та оттогава ме изгуби като читател.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 88
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Въпросният историк е открил в Созопол русалка. Може би в скоро време ще открие и амазонка.

post-2642-0-05962400-1401182492_thumb.jp

Колкото до амазонка и самодива, има разлика в начина им на придвижване.

post-2642-0-81487300-1401182502_thumb.jp post-2642-0-06967200-1401182512_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Гербов, давай по-сериозно и прочети как се придвижват самодивите. Връзката им с езическата тракийска митология /Бендида/ е очевадна:

fig_51_item_155s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Гледайки атрибутите на Бендида, съм на мнение, че по-скоро амазонките имат нещо общо с нея.

Самодивите не са войнствени. Поетът е казал: една му с билки раната върже, друга го пръсне с вода студена, трета го в уста целуне бърже.

post-2642-0-10262800-1401184283_thumb.jp

Докато амазонките са мъжемразки.

post-2642-0-73168300-1401184290_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз също ползвам т.нар. артисти (в смисъл творци) за източници. Но съм много придирчив.

Не бих се позовал на творческа импровизация. Ботев е изключителен, но самодивите в неговите стихотворения не са основната му идея, която иска да изрази. Те са изразно средство, чрез което да изрази нещо друго. А картинките не ми се коментират изобщо.

Когато чета някой, първо се питам кое го е впечатлило да напише нещо. Или пък да нарисува.

За мен връзката амазонка-самодива е ясна. Не исках аз да го отбележа. И връзката ни с езичеството е ясна. Имаме изключително богатство от песни на тема природа - гората, планината, реката, месеца, вятъра и пр. И са вкоренени в хората. Приемат ги някак много свои.

Самодивите не са ли израз на природата? Или с други думи, на Бог. За мен бог и природа много се доближават по значение. Природата няма нужда от молитва. Но може да се разбира. Не са ли самодивите израз на единението с природата (бог). А когато са едно с природата, кой може да им се опре?

Въпроса сега изглежда е дали изобщо ги е имало. Имало ли е хора дотолкова единени с природата? Да са непобедими, да говорят с животните. И вместо някой да се хваща за думите, вижте как някои се разбират изключително добре с кучето си. Преди е било и с коня си. Аз по телевизора веднъж видях човек демонстриращ разбирателството си с бивол. Накара го да се търкаля като котка от кеф. А те са своенравни гадини. Та толкова ли е невъзможно да ги е имало самодивите. Демек амазонките.

Редактирано от sirius
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

... Пентезилея разбрала, че е ранена смъртоносно. Събрала последни сили и поискала да извади меча си. С тежкото си копие могъщият Ахил я пронизал заедно с коня u. Животното паднало на земята, а до него лежала царицата на амазонките. Когато се доближил до нея, синът на Тетида снел шлема u и разбрал, че е убил необикновено красивата дъщеря на бог Арес и царица на смелите амазонки. Умиращата Пентезилея била прекрасна като богинята Артемида. Ахил стоял надвесен над тялото на мъртвата красавица и усещал как го завладява силна любов към нея. Докато той стоял надвесен и обзет от скръб по амазонката, се приближил Терсит и започнал да ругае героя така, както правел и по-рано...

Не ми е за първи път, като се поровя, да установя, че совите не са това, което са! В случая става дума за една подробност, която липсва в горния разказ, предаден изцяло в първия пост. Тази подробност липсва и в оригиналния текст, качен в интернет, а вероятно я няма и в книгата „Старогръцки легенди и митове, Том II - Троянската война и подвизите на Одисей” от Н. А. Кун, откъдето е големия цитат.

Робърт Грейвс, Митовете на Древна Гърция

Царицата на амазонките Пентесилея, дъщеря на Отрера и Арес, се скрила в Троя от преследването на ериниите, заради убийството на сестра си Иполита. Пентесилея я застреляла случайно на лов, или както считат атиняните - по време на спор, станал след сватбата на Тезей и Федра. Приам извършил над Пентесилея пречистващ обряд и тя успяла да се прояви в Троянската война, убивайки много гърци... На няколко пъти тя накарала Ахил да бяга от бойното поле. Твърдят даже, че тя го убила, но Зевс, откликнал на молбата на Фетида и му възвърнал живота. В края на краищата Ахил поразил Пентесилея и влюбвайки се в мъртвото ѝ тяло се предал на некрофилия. Когато след това той почнал да търси доброволци, които да са съгласни да погребат Пентесилея, Терсит (най-грозният от всички гърци, сражаващи се при Троя) избол с копие окото на умрялата и обвинил Ахил в страст, противна на човешката природа. Ахил се обърнал и така ударил Терсит, че му избил всичките зъби и изпратил сянката му направо в Царството на мъртвите.

Случилото се възмутило много всички гърци и Диомед, явяващ се братовчед на Терсит, решил да покаже презрението си към Ахил. Той хванал за крака тялото на Пентесилея и го хвърлил в Скамандър. Наистина, едни казват че Ахил, а други — че троянците извадили тялото от реката и го погребали с големи почести. След тези събития Ахил отплавал на Лесбос, където принесъл жертва на Аполон, Артемида и Лето, а Одисей, който бил заклет враг на Терсит, извършил над Ахил пречистващ обряд. На трона на Зевс в Олимпия е изобразена умиращата Пентесилея, поддържана от Ахил. http://www.sno.pro1.ru/lib/graves/158-169/164.htm

post-2642-0-35333200-1401214941_thumb.jp post-2642-0-41945100-1401214980_thumb.jp

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Направих си труда да издиря и нещо историческо за амазонките от Диодор Сицилийски. Той е древногръцки историк, автор на Bibliotheca historica (Историческа библиотека), състояща се от 40 книги.

Диодор Сицилийски. Книга II.

XLIV. После этого, когда в Скифии случилось однажды междуцарствие, воцарились в ней женщины, отличавшиеся силою. У этих народов женщины подобно мужчинам приучаются к войне и нисколько не уступают им в храбрости; поэтому много великих подвигов было совершено славными женщинами не только в Скифии, но и в соседних с ней землях. (2) Например, когда персидский царь Кир, могущественнейший царь своего времени, со значительными силами двинулся походом на Скифию, то скифская царица перебила персидское войско и самого Кира захватила в плен и распяла. Составившееся таким образом племя амазонок отличалось такой храбростью, что не только опустошило много соседних стран, но и покорило даже значительную часть Европы и Азии. (3) Так как мы упомянули здесь об амазонках, то считаем не лишним рассказать и о них, хотя наш рассказ, быть может, вследствие своей невероятности, покажется похожим на сказку.

XLV. Жил у реки Термодонта (Совр. р. Терме-чай) народ под управлением женщин, которые наравне с мужчинами занимались военными делами. Говорят, что одна из них, имевшая царскую власть, отличалась мужеством и силой; (2) составив войско из женщин, она стала обучать его военному искусству и покорила кое-кого из соседей. Приобретая все более и более доблести и славы, она постоянно делала набеги на соседние племена и, возгордившись вследствие удач, провозгласила себя дочерью Ареса, а мужчинам предоставила пряжу шерсти и домашние женские работы; затем она издала законы, которыми женщин вызывала на воинственные состязания, а мужчинам предоставила смирение и рабство. (3) У детей мужского пола они калечили ноги и руки, чтобы сделать их непригодными к военной службе, а у девочек выжигали правую грудь, чтобы в пору телесной зрелости она не выдавалась и не мешала им; по этой причине племя амазонок и получило это название. (4) Отличаясь вообще умом и военными талантами, царица построила большой город при устье реки Теомодонта, по имени Фемискиру, выстроила славный дворец и, во время походов обращая большое внимание на дисциплину, сначала покорила всех соседей до реки Танаиса. (5) Совершив эти подвиги, она, как говорят, геройски окончила свою жизнь, мужественно сражаясь в одной битве.

XLVI. Дочь ее, унаследовавшая царство, в доблести подражала своей матери и в отдельных подвигах даже превзошла ее: девиц она с самого юного возраста приучала к охоте, каждый день обучала военному искусству (2) и установила пышные жертвоприношения Аресу и Артемиде, по прозванию Таврополе. Отправившись войною в страну за рекой Танаисом, она покорила все соседние племена вплоть до Фракии и, возвратившись домой с богатой добычей, построила великолепные храмы упомянутым богам и своим кротким управлением снискала себе величайшую любовь своих подданных. Затем она отправилась войной в другую страну, приобрела большую часть Азии и распространила свое владычество до Сирии. (3) После ее кончины родственницы, наследуя царскую власть, властвовали со славою и возвысили силу и славу племени амазонок. (…)http://www.ancientrome.ru/antlitr/diodoros/diod02-f.htm

Бендида е тракийския вариант на римската Диана и гръцката Артемида, но амазонките са почитали Артемида.

post-2642-0-73010000-1401215050_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така както представяш информацията, :shades: звучи сякаш има пропуск в разказа за епичните гръцки герои и битките им с амазонките, а всъщност пропускаш факта че темата се отнася по-скоро за влиянието на митовете за амазонките в изкуството, отколкото за родословието на амазонските царици.

Най-често срещан сюжет в изобразителното изкуство е сражение на войнствените жени с елините, както и изящната, ранена амазонка, но никъде не съм попадала на "Пентезилея с прободено око" или "Ахил влюбен, след победата над Пентезилея", нито в елинските образци, нито в римските, нито дори в по-разчупеното съвременно изкуство.

За по любознателните все пак оставих едно изречение, в основата си с двойствен смисъл и намек за продължение,

Ахил стоял надвесен над тялото на мъртвата красавица и усещал как го завладява силна любов към нея.

без да е натрапчиво.....неестествено.

Но да се върнем към темата за легендите за амазонки по нашите земи или в случая - артефактите с амазонки от тракийското наследство:

В едно от най-емблематичните български съкровища - Панагюрското присъстват три канички оформени като глави на амазонки:

panagyurishte16.jpgpanagyurishte15.jpg8b%252520.jpg.preview.jpg

Rhyton%252520s%252520amazonka%252520.jpg

PANAGYURISTE%2B%25281%2529.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За трите антропоморфни канички от Панагюрското съкровище най-правдоподобното тълкуване е , че представят трите главни гръцки богини - Атина (с грифоните), Хера и Афродита.

В Свещари са изобразени кариатиди.

Българската уикипедийна версия за амазонките изглежда твърде фриволна. Самодивите са духове от славянската митология. Амазонките са хора от плът в старогръцката митология.

Не може всеки по-атрактивен или агресивен женски персонаж да се нарече амазонка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За трите антропоморфни канички от Панагюрското съкровище най-правдоподобното тълкуване е , че представят трите главни гръцки богини - Атина (с грифоните), Хера и Афродита.

Сама казваш "най-правдоподно", но не и категорично тълкувание.

Факт е, че при експозицията на пътуващата изложба с тракийски образци из различни градове на България, трите антропоморфни кани са представени като изображения на амазонки. Нещо повече античният тракииски образец "Амазонка" от Панагюрско съкровище към днешна дата символизира успехите на българката.

Конкретен пример е нашата първа ракета Цвети Пиронкова - наскоро кметът на град Пловдив Иван Тотев й поради златна реплика на "Амазонката" на специална церемония, като признание за нейните победи.

cveti9003.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами то, пловдивчани не са много в час по отношение на Панагюрското съкровище.
Пример е и последната им придобивка - чешма -ритон,
с която плашат гаргите от централната пловдивска улица :grin: :

0000005408_w663.jpg

Оригиналът:
Ram-N.jpg

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Класификацията, че Панагюрското съкровище е тракийско, не почива на сериозни доказателства. Не е намерено в тракийска гробница, а е било заровено незнайно кога, незнайно от кого. Като онези съкровища в Малая Перещепина, Вознесенка, Наги сент Миклош. Които на времето за наша употреба традиционно сме си ги определяли като български, ама сега чрез интернет се вижда, че има и други мнения по въпроса.

Художественото изпълнение и съдържанието на сюжетите върху съдовете от Панагюрското съкровище се свързват с гръцката култура. Предположението за гръцките богини Хера, Афродита и Атина е условно и приемливо спрямо останалите сюжети, изобразени по съдовете. Гръцки автор да изобрази гръцките богове малки, а някакви неизвестни амазонки, които са били и врагове на гърците, да им сложи венци-корони и да ги постави на видно място, изглежда малко вероятно.

Има ли някакви по-сериозни доказателства за определянето на трите женски глави като амазонки?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ех, Гербов и ти като пловдивчани въртиш свободни интерпретации.

И древните гърци имат ритони, но не от благородни метали. Счита се, че Панагюрското съкровище е направено в малоазийския град Лампсак през 4-3 в пр.Хр. , поне фиалата, но е направено за някой от одриските царе, по тракийски вкус. По това време траките са вече силно елинизирани и харесват сюжетите от древногръцката митология. Тракийски патент е закопаването на съкровище като дар за боговете, за това тракийските съкровища са не само в могилите.

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Счита се, че Панагюрското съкровище е направено в малоазийския град Лампсак през 4-3 в пр.Хр. , поне фиалата, но е направено за някой от одриските царе, по тракийски вкус.

Счита се, значи. А каква е истината?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При толкова време между нас и направата на нещото, за истината остава много малко.

Като например:

Намерено е в БГ.

От злато е.

За останалото можем само да гадаем. Едва ли ще намерим майстора да го припитаме. Едва ли ще намерим и кой го е закопал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е малко, над 6 кг злато. Хайде помисли за кого знаем, че си пада по предмети от масивно злато и може да си позволи такъв сервиз ?
t_zlatna_maska_teres.jpg

И в чии гробници са намирани подобни по изработка ритони?

4968661204_74e4eea7e4_b.jpg
http://www.nasamnatam.com/statia/Grobyt_ot_Malomirovo_Zlatinica_krai_Elhovo-2479.html


Ето една виртуална сбирка антични ритони, от нея може да се направи сравнение с типично древногръцките ритони:
http://marinni.dreamwidth.org/427093.html?thread=9325653

3639146300_1bcd17bd06_b.jpg

В нея са интересни са няколко сребърни ритона, може би от аукцион, за които пише:

Late Classical Greek Silver Rhyton in the Form of a Deer's Head
Silver (partially gilt), Late Classical, early 4th century B.C.E., Local work under Greek influence, allegedly from the region of the Black Sea

В светлината на тракийския произход на съкровището интерпретацията на изображенията на каните като амазонки изглежда доста странна, чудно на кого ли му е хрумнало за пръв път?

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

амазонки няма, така че е нормално да са подминати от източници, проза и поезия :)

Иначе Багряна просто рапира /казано по съвременно/;)

Ето и чешки мит или свидетелство за жени-воини

"В то время девушки этой страны достигали зрелости быстро: подобно амазонкам 72, они жаждали военного оружия и избирали себе предводительниц; они занимались военным делом так же, как и молодые люди, и охотились в лесах, как мужчины; и поэтому не мужчины избирали себе девушек в жены, а сами девушки, когда желали, выбирали себе мужей и, подобно скифскому племени, плавкам или печенегам 73, они не знали различии между мужской и женской одеждой. Смелость женщин возросла настолько, что на одной скале, недалеко от названного града, они воздвигли себе град, защитой которому служила природа, и дали этому граду название Девин, от слова «дева» 74. Юноши, видя все это, очень рассердились на девушек и, собравшись в еще большем числе, выстроили неподалеку град на другой скале среди чащи, на расстоянии не более чем звук рога; теперешние люди [называют! этот город Вышеградом; в те же времена он носил название Храстен, от [слова] чаща. Так как девушки нередко превосходили юношей в хитрости и уменье обманывать, а юноши часто были более храбрыми, чем девушки, поэтому между ними то возникала война, то наступал мир"

Козьма Пражкий "Чешкая хроника"

И тук ще сложа един материал. Не мога да кажа със сигурност дели намерените скелети са мъжки или женски, но се описва погребение с малки деца, от което се съди, че воинът е жена

."......Женщины иногда имели на скелете рубленые и колотые раны, дважды находили в коленных суставах согнутые бронзовые наконечники стрел (то есть это тяжелая рана). Но, с другой стороны, по украинским материалам не подтвердилось то, что говорил Геродот про савроматов (он про скифов не знал): что воевали только девушки до замужества. Найдена молодая женщина до 30 лет с двумя детьми: младенец и подросток 7–10 лет (вряд ли чужих детей положат). Она при полном вооружении и со следами ранений. Скифские женщины-воительницы были разного возраста. На Нижнем Дону, в устье, найдена амазонка за 40 лет. Она была с мечом, копьями, стрелами и т.д. На Украине найдена амазонка лет 45–50. Это исключения. Как правило, основной возраст – 20–25 лет.

Обратите внимание, это скифские курганы. Речь идет о скифских амазонках. Савроматы до IV в. до н.э. не переходили Дон."

http://www.manwb.ru/articles/history/old_civil/DonAmazon_NatChul/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Художественото изпълнение и съдържанието на сюжетите върху съдовете от Панагюрското съкровище се свързват с гръцката култура. Предположението за гръцките богини Хера, Афродита и Атина е условно и приемливо спрямо останалите сюжети, изобразени по съдовете. Гръцки автор да изобрази гръцките богове малки, а някакви неизвестни амазонки, които са били и врагове на гърците, да им сложи венци-корони и да ги постави на видно място, изглежда малко вероятно.

Има ли някакви по-сериозни доказателства за определянето на трите женски глави като амазонки?

За музейната експозиция от Историческия музей в гр. София споменах, представянето на каничките-ритони в Пловдивския археологичен музей също е като глави на амазонки. В може би най-актуалната енциклопедия към момента "Съкровищата на България", от 2009 г. също се припокрива това твърдение.

34962.jpg

http://www.archaeologicalmuseumplovdiv.org/_m1711/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%BE-%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE

Това е официалното тълкувание на трите антропоморфни съда и начина по който са показани в българските музеи.

Понеже ти изказваш своето лично мнение и аз ще изразя своето.

Великата богиня Хера е жена на Зевс, покровителства брачния съюз, пази неговата святост и нерушимост. Тя изпраща на съпрузите потомство и благославя майката при раждане на дете. Хера е могъща и прекрасна когато слиза от Олимп в сребърната си колесница с колела от чисто злато. Благоухание се разлива навред, и всички се кланят на великата царица на Олимп.

Нежната богиня Афродита буди в сърцата на богове и смъртни единствено любов. Облечена в злототкана дреха и с венец на главата, там под нозете и разцъфтяват цветя, а въздухът се напоява с благоухания. Висока, стройна, с изящни черти на лицето и копринени коси, които се леят като златист водопад. Афродита е олицетворение на божествената красота и неувяхващата младост. Когато тя върви сред блясъка на своята хубост, тогава слънцето грее по-ярко, към нея очаровани се устремяват дивите горски животни, около й прелитат ята птици.

Прекрасна и величествена е богинята Атина. В сините й очи грее божествена мъдрост, а цялата тя сияе с чудна неземна, властна красота. Боговете възславят родената от главата на Зевс любима негова дъщеря, защитничка на градовете, богиня на мъдростта и знанието. Войнствената и непобедима Атина покровителства героите на Гърция, дава им мъдри съвети и им помага, неустрашима при опасности. Тя пази стените на градове и крепости, дарява мъдрост и вещина, учи хората на изкуства и занаяти. Никоя измежду смъртни и богини не може да се мери Атина по тъкаческо умение.

Ако се загледаме по-внимателно в каничките и изображенията на трите изящни и красиви жени, не виждаме елементи, който да ни насочват към специфичните таланти, качества и особености на богините. Къде е символът на властта и величието на Хера, къде е неповторимото изящество и ликуващата природа от допира на Афродита ( защото двете канички - прекрасни и нежни жени, много си приличат една с друга и нямат някакви емблематични за богините, дори и стилизирани елементи ), къде е символът на мъдростта и занаятчииските умения на Атина, да шлемът съвпада с войнствената й природа, но това не е достатъчно за да определи изображението на Атина.

От друга страна трите канички имат сходни елементи - изящни фризове с лъвове в основата около шията, символизиращи сила и сфинксове на дръжките. От тези фрагменти може да се предположи и някаква принадлежност - например към народа на амазонките.

____________

Използвана литература: Старогръцки легенди и митове, Николай Кун

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Че то при амазонките и сфинксове и кентаври ли е имало? Страхотна екзотика!

Сега какво пише еди къде си, какво казал еди кой си, тук във форума не върви като доказателство. Вече казах за своите възражения срещу „амазонките” в Панагюрското съкровище. На мен ми е все тая, кой как ще възприема сюжетите. Опитвам се да посоча слабите места в позицията „амазонки върху каничките от Панагюрското съкровище”. А този, който твърди, че са амазонки, трябва да се аргументира на какво се базира при тази своя преценка.

Вече изложих своите съображения. Сега ще добавя нещо конкретно.

post-2642-0-52171400-1401550803_thumb.jp

В статия на Института за изследване на изкуствата към БАН, за една от каните-ритони от Панагюрското съкровище се казва: „На главата е надянат шлем, украсен с афронтирани край голяма палмета грифони. Шията е украсена с огърлица от амфориски и централна висулка, оформена като лъвска глава, в която е разположен отворът на ритон… Има интерпретация за този образ като Атина, участваща в съда на Парис. Именно тази богиня се изобразява с шлем, украсен с фигури на грифони. Друго тълкуване на този образ е като амазонка.” http://thracian-art.artstudies.bg/?p=item&id=393

Значи има още едно основание да се счита, че на една от каничките е изобразена гръцката богиня Атина, а по логиката на цялата композиция и останалите две лица върху каните значи са на Хера и Афродита.

post-2642-0-34652100-1401550812_thumb.jp

За тази монета от 305-293 BC се казва: „Obv. Helmeted head of Athena left, gryphon ornament on helmet. Rev. Lion striding right, feeding on a ram’s head, cicada above.” http://vilmarnumismatics.com/shop/2336/

Монетата потвърждава писаното от БАН, че богинята Атина се изобразява с шлем, украсен с фигури на грифони. Нещо повече: тя показва и откъде е дошъл лъва под главата върху каничката. Има и по-запазени монети „Атина с шлем с грифони”.

post-2642-0-49292800-1401550821_thumb.jp

http://cngcoins.com/Bid.aspx?Item_ID=230538 http://www.artcoinsroma.it/eng/auction/view/61/459

Пак ще попитам: има ли някакви по-сериозни доказателства за определянето на трите женски глави като амазонки? В статията не се споменава нищо по този въпрос.

Пак там също ясно е указано: „Стил: несъмнено произведение на много добър гръцки торевт. Производство: гръцко.”

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

:shades: Я почакай малко:

първо с какво се различава твоята препратка към страница на Институт за изследване на изкуствата към Бан и информацията взета оттам, от моят линк към археологически музей - кой предполагаш че се занимава с изследванията на експонатите ?

второ - започнах темата с разкази за амазонки, присъстващи в гръцката митология. Сфинксовете са част от гръцката митология ( макар и възприети от египетската култура ), дори има сатира написана от Есхил с наименованието "Сфинкс". Кентаврите: полухора-полуконе, според Омир са планинско тесалийско племе със сурови нрави и огромна сила. Дори двама от тях - Хирон и Фол са приятели на Херкулес ( за когото стана въпрос по рано в темата ).

и трето - дори единият от ритоните да е определен като изображение на Атина-Палада и дори да има обяснение за лъвът, не може да се твърди че аналогично на тази теза останалите два ритона са с образите на Хера и Афродита.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Става дума за първия конкурс за красота Мис Златна ябълка, проведен от Парис. Атина се познава по шлема, от другите две коя е Хера и коя Афродита, не мога да кажа.

post-2642-0-42446200-1401559518_thumb.jp

post-2642-0-13183100-1401559613_thumb.jp

post-2642-0-84268600-1401559771_thumb.jp

Пак ще попитам: има ли някакви по-сериозни доказателства за определянето на трите женски глави като амазонки?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Битките на амазонките в изкуството

Понеже бях упрекнат, че темата не е за историческите факти, а за влиянието на митовете за амазонките в изкуството, ще кажа нещо и по този въпрос. Ще уточня все пак, че като занимаващ се с история, аз оценявам произведенията на изкуството и по отношение на достоверното отразяване на третираните събития, доколкото имаме историческа информация за тях. Мнението ми, което изказвам по-нататък е мое лично, т. е. субективно, не го налагам и разбира се, че то може и да не се споделя от други.

Общото ми впечатление е, че в доста изображения на „сраженията на войнствените жени с елините” има повече еротизъм, отколкото батализъм. И в древността, и в по-ново време, художниците в желанието си да покажат в сраженията кой е мъж и кой жена, наблягат на голотата. В резултат се е получило така, че сцените имат по-скоро вид на вакханалия, отколкото на жестока, драматична битка с ужасяващи сцени.

Възможно е също сюжетът да е само формален и да е избран, за да може творецът да покаже майсторството си в изобразяването на голите човешки тела на не толкова привично място, каквото е бойното поле. Каква е истината, само авторите на произведенията са я знаели.

post-2642-0-86676000-1401650852_thumb.jp

post-2642-0-01855800-1401650864_thumb.jp

На горния релеф изобщо няма пронизан сражаващ се – нито мъж, нито жена, а малкото оръжия не присъстват като заплаха. Вляво жената всъщност позира с късия меч. На други четири меча се виждат само дръжките. Копията са счупени. Дори да приемем, че това е станало след създаване на скулптурата, положението на тези копия е било, като че ли държащите ги се подпират на тях.

post-2642-0-28978500-1401650912_thumb.jp

На горната картина оръжията също са в ограничен вид, копията приличат на точилки, а мечовете са малки, като ножове за разрязване на нови книги. Пак няма пронизан или ранен човек. Няма даже капка кръв!

post-2642-0-46945600-1401650924_thumb.jp

В картината на Рубенс действително се виждат много копия, но са… на втори план. Големият художник се е придържал към гръцкия мит и е показал как Ахил пробожда с копие Пентесилея. Но това също не е на преден план, въпреки че е кулминационен емоционален момент. Няколкото пищни и разголени жени (любимите на Рубенс форми) разсейват зрителя от неприятната иначе гледка, на умиращата, жестоко прободена жена.

Интересен детайл е знамето на втори план, на което се виждат два полумесеца. Войската не е турска, а гръцка. Вляво пък се вижда група, която е прототип на военната музика, която е свирила по време на сраженията. Такава е имало по време на Руско-турската война 1877-1878 г. Музиката е свирела, когато се е водела битката за Шейново. Един от участвалите опълченци посочва това в спомените си.

post-2642-0-18588500-1401650948_thumb.jp

В този релеф оръжията не са оцелели и може би за това сцената прилича по-скоро на любовна игра, отколкото на битка. Мисля си все пак, че за да победи амазонките, противникът е трябвало да събере войска от гейове. Само те няма да се разсейват като гледат разголените форми на противника, създадени от природата, за да привличат другия пол.

Общото впечатление до тук е, че гледаме красиви изображения, създадени от талантливи творци, решаващи въпроси преди всичко от естетически характер, поради което съзнателно избягват ужасяващите сцени, протичащи в една истинска битка. Това ме кара и мен да разглеждам с любопитство тези произведения на изкуството.

Иначе според мен има нещо противоестествено жена да стане войник. Приемам това, ако тя трябва да защитава дома и семейството си, но жените като професионални войници не ги възприемам.

Вероятно повечето създатели на художествените изображения с амазонки са се впечатлили от екзотиката или както казах от еротиката и са отдали доста от времето си, за да създадат големите скулптурни и картинни композиции с битки на амзонките. Разбира се, като са направили компромис, спестявайки на зрителя стресиращите емоции, в посока на постигането на естетически такива.

Ще насоча вниманието и към още две произведения, обогатяващи представата по темата.

post-2642-0-15007700-1401650972_thumb.jp

Изобразеното на тази съвременна картина като че ли прилича на истинско ожесточено военно сражение.

post-2642-0-99225900-1401650985_thumb.jp

А това е попълнение към сюжета „Ахил влюбен, след победата над Пентезилея" от Бертел Торвалдсен, който май не е много популярен в изкуството.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

амазономахията, наред с гигантомахията е любим сюжет за изобразяване по храмове, че и дори саркофази от гръко-римския свят. Има я даже и при етруските;

p0042.jpg

8628738740_89a0d1b1f3_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Става дума за първия конкурс за красота Мис Златна ябълка, проведен от Парис. Атина се познава по шлема, от другите две коя е Хера и коя Афродита, не мога да кажа.

attachicon.gif800px-Judgement_of_Paris_Staatliche_Antikensammlungen_1722.jpg

attachicon.gifHendrick van Balen, Oordeel van Paris (1608).jpg

attachicon.gifFLORIS, Frans The Judgment of Paris 2.jpg

Пак ще попитам: има ли някакви по-сериозни доказателства за определянето на трите женски глави като амазонки?

Доказателствата на Захарчето са сериозни, поне толкова, колкото и твоите. Сцената със съда на Парис колкото е в полза на тълкуването като богини, толкова е и против, защото до всяка богиня във сцената е написано нейното име. Има и на един друг ритон изобразени богини и там пак са изписани до тях имената им. Както Захарчето забеляза, главите , представени от антропоморфните кани са с едни и същи лица, като от калъп, липсва индивидуалност, само прическите и шлема ги отличевет една от друга, значи е логично и тук да се напише по едно име, ако са богини.

Лично аз мисля, че и двете версии са възможни, а нищо чудно каничките просто да са женски глави както ритоните са просто глави на козел, елен и овен.

амазономахията, наред с гигантомахията е любим сюжет за изобразяване по храмове, че и дори саркофази от гръко-римския свят. Има я даже и при етруските;

p0042.jpg

8628738740_89a0d1b1f3_z.jpg

Има идеологическа връзка между двата сюжета, борбата на реда и цивилизацията срещу хаоса и варварството.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...