Отиди на
Форум "Наука"

Мъдра - Мадара


Recommended Posts

  • Потребител

Според Р.Рашев [Българска езическа култура... стр.50] в ръкопис от края на IX - началото на X век названието Мъдра било използвано по отношение на Плиска и Дръстър - Мъдра Плисковска и Мъдра Дръстърска, като от контекста ставало ясно, че думата "мъдра" означавала "крепост".  

Въпросът е дали името на Мадара идва от тази дума, доколкото българите без да знаят старото име на Мадарската крепост може да са й викали просто Мъдра (Крепостта)! Също така стои въпросът каква е етимологията на тая дума "мъдра", доколкото познатите ни балкански езици - латински, гръцки, славянски, май нямат такива думи свързани с крепости!

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Каква е тази информация? Eдинственият оцелял славянски ръкопис от края на IX век - началото на X век, за който се сещам, са Киевските листи. Чието съдържание е от съвсем друг характер. Пусни цитата в оригинал и тогава може да се коментира.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"В ръкопис от края на IX - началото на Х в. е употребено името Мъдра Плисковска заедно с Мъдра Дръстърска. От контекста е ясно, че "мъдра" означава 'крепост' (Турилов 2001; Калоянов и др. 2007).

 

Турилов 2001: "Мъдра Пльсковская" и Мъдра Дръсторская" - две Мундраги первой болгаро-венгерской войны. - Славяне и их соседы, вып.10, 40-58

Калоянов и др. 2007: "Сказание за железния кръст" и епохата на цар Симеон. В.Търново.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ив.Т.Иванов в протобулгарианс.ком в статия за старобългарската носовка ОН пък пише, че крепостите се наричали Мондра, а не Мъдра.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

1. Ръкописът не е от края на IX - началото на X век. Става дума за няколко късни руски преписа (след ХII век) на Сказанието за железния кръст.
2. В преписите дръстърска и плисковска са написани по най-различен начин, inclusive "псковская", "ростовская", Мыдрыскорская.
3. Не е ясна връзката с Μουνδαργα, Μουνδαγρα (Mundarga, Mundraga) от гръцките източници. A Мадара е спомената чак през XIV век като Ματορα или Matara.

4. Има големи разлики и несъответствие с фонетичните особености на източните говори. Hито Мадара в български, нито Мыдра в руски не може да се изведе от Mundarga или Mundra.

 

mydra.png

/Турилов, 2001/

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

нещо не става ясно в двата примера Мъдра ли е съществителното или Плисковска и Дръстърска са съществителни. в първия случай трябва да се търси някаква втора крепост Мадара до Дръстър, а във втория случай трябва да се търси думата мъдра 'крепост', както е предположил Рашев.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мыдра е съществителното, а Плисковска и Дръстръска са пригаталните. На съвременнен език: имало е:

  • Плисковска мъдра/мыдра
  • Дръстърска мъдра/мыдра

но конктреното значение на мыдра е неясно и не може да се изведе от контекста. Никъде не е споменато дали е крепост или някакъв друг обект:

например има Сапарева баня и Момина баня, Царев брод и Люти брод, Горна Вереница и Долна Вереница.

Изразът оу мыдры дръстрьскыѩ, на който Турлов обръща внимание, може да се преведе като: "на/при Дръстърската MъдраMъдра", като например в евангелския текст (жены) бывъшѧѩ рано оу гроба "жените, отишли рано на/при гроба".

mydra2.png

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

тоест явно Рашев греши!?

или пък там пише Мъдра (крепостта) Плисковска/Дръстърска? 

Все едно да кажеш Търновската крепост или крепостта Търновска.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доколкото разбрах от статията : в Сказанието не се споменава за крепост, а за някакви обекти/нас. места. Не е ясно дали Мъдра е името на обекта или просто част от името на нас. място. Единият руски преписвач е записал "страна" вместо "мъдра", явно не е разбрал за какво става дума.

Отделно връзката между Мундарга, Мадара и тези мъдри е съвсем неясна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Възможно ли е да се приведе по пълен цитат на оригиналния текст за да тълкуваме контекста. Ако крепостта се нарича  "Матора" тоест Мадара, и от това име не може да се произведе Мъдъра или Мыдра, значи има друг обект, който ако правилно разбирам от граматическите особености е по-малък и конкретен от област. Може да бъде не крепост , а населен пункт, но в такъв случай "мыдра" може да е част от името и да означава различни неща като приведените "баня", "брод" или друго. Възможно ли е да са разменени местата на  съгласните "д" и "р" ?

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On Mon Nov 30 2015 21:51:53 GMT+0200, Perkūnas said:

Доколкото разбрах от статията : в Сказанието не се споменава за крепост, а за някакви обекти/нас. места. Не е ясно дали Мъдра е името на обекта или просто част от името на нас. място. Единият руски преписвач е записал "страна" вместо "мъдра", явно не е разбрал за какво става дума.

Отделно връзката между Мундарга, Мадара и тези мъдри е съвсем неясна.

изглежда двата обекта/нас.места вероятно са Плиска и Дръстър, и по скоро те са съществителните в текстовете. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сказанието за железния кръст в крайна сметка ще излезе доста интересен извор относно връзката между св.Георги като покровител на българите, на Борис I и на Симеон, и Мадарския конник като част от езическия култ на българите и на Боян-Расате.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • Модератор История

Маке аз поне не се сещам в Сказанието да е споменат Мадарския конник.Иначе Сказанието е крайно незаслужено подценявана творба.

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мадарския конник не е споменат, но със сигурност когато св.Георги е бил приет за покровител на българите конника им е бил познат, тъй като е бил в центъра на държавата им. От тук разстоянието между Мадарския конник и покровителя св.Георги и иконографията му като конник, е малко. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Малко е разстоянието но все пак не забравяй че надписи около МК след християнизацията няма.Симптоматично.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, resavsky said:

Малко е разстоянието но все пак не забравяй че надписи около МК след християнизацията няма.Симптоматично.

Еми няма надписи тъй като е сменена религията. Старите култове са адаптирани към новата вяра. При новата вяра конника става светец, приписват му се определени чудеса и всичко влиза в нов канон. 

Подобен пример са кръстовете които по баирите заменят оброци и идоли, и там вече не се правят жертвоприношения, а хората се молят и кръстят. 

Разстоянието между оброчните плочи и иконите на новата вяра е твърде малко. Днес иконите се поставят в църкви или се подаряват за закрила от светеца, и ако се произвеждаха от камък нямаше да се различават много от оброчните плочи. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

А да се търси отговор какво е това "мъдра" в славянските езици е безнадеждна работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 20 часа, resavsky said:

А да се търси отговор какво е това "мъдра" в славянските езици е безнадеждна работа.

Може би защото няма нищо общо с тях?

Но святата планина/кат на гърците Олимп/ на унгарските секели е върхът Мадaраш в планината в местноста Харгита. По точно те там са повече но единият се казва Мадaраш. И нали знаем, че гласните нямат значение. Мадара, Мъдара, Мадраш. Но има и в Индия мадраш.

 

Редактирано от Skubi
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Тия секели не са точно унгарци.Вероятно старо аварско или българско население.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, resavsky said:

Тия секели не са точно унгарци.Вероятно старо аварско или българско население.

Но говорят унгарски. Или по точно този език който се е говорил от хилядолетия в панонската котловина и обкражаващите планини.....И хич не пасва на нито един от морето славяни, германи, латинци....

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 30 минути, Skubi said:

език който се е говорил от хилядолетия в панонската котловина

не от хилядолетия, а от столетия.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, makebulgar said:

не от хилядолетия, а от столетия.

 

Еееее сега пък ставаш дребнав. 2019 - 1195 = 815 е записан, погребалният текст, който навярно не тогава се е говорил за първи път. Но иначе пък в основателното писмо на Тихань някъде е от 1055 година....Значи първите писмени са на около 800, 900 години от миналото...

А да, и се четът и разбират без особени проблеми....Докато това за околните езици хич не е така.

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...