Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Super Heavy и кораб Starship на СпейсЕкс


Recommended Posts

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 154
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

Ракетата Супер Хеви мина през успешен огневи тест преди петото изстрелване на Старшип

2024-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка от вчерашното статично огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

16 юли 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера СпейсЕкс подложи ракетата “Супер Хеви” на статично огнево изпитание – важна стъпка преди петото изстрелване на кораба “Старшип”. Изпитанието бе успешно.

Като правило фирмата на Илон Мъск подлага както “Супер Хеви”, така и “Старшип” на статични огневи тестове. Този “Старшип”, който ще се използва за петия полет, бе тестван още през май.

Предстои да видим колко време ще отмине между огневото изпитание на “Супер Хеви” и петия полет. Преди четвъртото изстрелване този интервал възлизаше на два месеца, но тогава ракетата бе подложена на някои ъпгрейди (каквито този път не се очакват). Според Илон Мъск е напълно реалистично предстоящото изстрелване да бъде осъществено през август.

Напомням на читателите, че юнският (четвърти) полет на “Старшип” бе забележителен успех. Не само корабът достигна орбита, но както той, така и “Супер Хеви” извършиха меки приводнявания в океана. Така даже най-критичните към Илон Мъск журналисти излязоха със заглавия, че мисията бе благополучна. Все пак някои повреди по “Старшип” при навлизането в атмосферата бяха констатирани, ето защо сега техниците подменят хиляди керамични плочки по топлинния му щит.

Все още не е ясно какви цели ще бъдат поставени пред петото изстрелване. Но една от възможностите, които се обмислят, включва захващане на “Супер Хеви” чрез роботизираните ръце на стартовата кула след приключването на полета. Концепцията е по-различна от възвръщаемостта на първите степени на “Фалкън 9”, които извършват кацания върху плаваща платформа или върху наземна площадка. Но ръководството на СпейсЕкс смята, че това е най-добрият подход за бързо рециклиране и подготовка за ново изстрелавне.

Работата по “Старшип” протича на фона на временно преустановени полети на работната ракета “Фалкън 9” заради авария на горната степен. Все още не знаем кога ще се върне тя в експлоатация. В зависимост от това колко бързо бъде установена първопричината за провала, завръщането може да е факт до няколко седмици… или до няколко месеца.

Илон Мъск заяви, че очаква “Фалкън 9” да е на линия в най-скоро време. Целта до края на годината е “Фалкън 9” да проведе повече мисии, отколкото космическите совалки за целия им 30-годишен експлоатационен период.

Видеозапис от огневото изпитание:

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/16/super-heavy-static-fire-2/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс: Старшип бе готов да лети през август, държавният регулатор ни бави за ноември!

2024-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка на “Старшип” по време на огнево изпитание през юли. Photo credit : SpaceX

10 септември 2024 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Днешното триумфално изстрелване на пилотирания кораб “Крю Драгън” на рекордно след епохата “Аполо” разстояние от Земята бе само първата крачка към усвояването на Слънчевата система. Но за да се върнем обратно на Луната и да стигнем по-нататък към Марс, ни трябва и новият кораб “Старшип”. Проблемът е, че следващият “Старшип” е готов да лети още от началото на август – и все още не е изстрелян. СпейсЕкс днес обвини държавния регулатор в протакане.

Според становище, публикувано на сайта на фирмата, “процесът по придобиването на разрешителни често пъти бива спъван от проблеми – от смехотворни до очевидно абсурдни. Понякога тези блокади са предизвиквани от фалшиви и подвеждащи репортажи, базирани на злонамерена истерия от онлайн хулители или от заинтересовани групички, които представят криворазбрана наука за факт”.

Наскоро Федералната авиационна администрация, основният регулатор в САЩ, е съобщил на СпейсЕкс, че разрешителното за следващия полет на “Старшип” се очаква да е през ноември. Това е забавяне с два месеца – доскоро съобщенаваната от регулатора дата бе средата на септември. Забавянето не се дължи на някакво опасение във връзка с безопасността, а на “разточителен екологичен анализ”.

СпейсЕкс конкретно споменава CNBC като основната медия, която е виновник за фалшиви новини във връзка с предполагаемото замърсяване на “Старшип”.

В Туитър акаунта на фирмата се съобщава, че за да може СпейсЕкс да изпълни отговорностите си по програмата на НАСА за завръщане на човек на Луната “Артемис”, “Старшип” трябва да може да лети.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/10/starship-faa-slow/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Шестият Старшип мина през статично огнево изпитание

2024-sixth-starship-ready-flight-1024x68

На снимката: “Старшип” №6 минава успешно през огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

19 септември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Намираме се в абсурдна ситуация заради бюрократичното безумие в САЩ – “Старшип”-ът, предназначен за шестия полет, премина успешно през статично огнево изпитание и така придобива техническа готовност да бъде изстрелян още преди регулаторът да даде разрешение за петия полет.

Изпитанието тази нощ включваше запалване на всичките шест двигателя на течен метан и кислород “Раптор”.

Напрежението между Илон Мъск и Федералната авиационна администрация (ФАА) е достигнало връхната си точка. На 10-ти септември СпейсЕкс публикува дълго съобщение на страниците си, според което “Старшип”-ът за петия полет е в пълна техническа готовност да бъде изстрелян, но регулаторът бави процедурите за разрешение до ноември заради “разточителен екологичен анализ”.

След това, на 17-ти септември, ФАА публикува на страницата си съобщение, че предлага СпейсЕкс да бъде глобена с $633 009 долара заради това, че фирмата не се е съобразила с ограниченията в разрешителните, издадени за изстрелване на две ракети “Фалкън 9”. Абсурдното е, че изстрелванията са проведени през миналата 2023 г., а предложенията за глоби идват чак сега. Случващото се подбужда съмнения сред самия Илон Мъск, че администрацията на американския президент Джо Байдън използва властови лостове, за да репресира фирмите му. Съмненията се засилват и покрай факта, че Мъск открито застана зад кампанията на Доналд Тръмп.

СпейсЕкс вече започна съдебни действия срещу регулатора. “Убеден съм, че ще се стигне до разкритие на неподходящо, политически мотивирано поведение от страна на ФАА”, написа Мъск в X.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/19/sixth-starship-static-fire/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

В очакване на петия полет на Старшип

2024-5th-flight-preview.jpg

10 октомври 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс е насрочила петия полет на свръхтежката ракета “Супер Хеви” с кораба “Старшип” за 13-ти октомври, ако дотогава бъде връчено разрешително.

Този “Старшип” е в техническа готовност за изстрелване още от месец август – но Федералната авиационна администрация (ФАА), регулаторът в САЩ, отказа да издаде своевременно разрешителното. Първоначално СпейсЕкс планираше петата мисия на “Старшип” да е аналогична на четвъртата, докато дебютният опит за прихващане на “Супер Хеви” от роботизираните ръце “Меказила” на стартовата кула да бъде проведен по време на шестия полет. Но четвъртата мисия бе толкова успешна, че фирмата на Илон Мъск реши да пренебрегне повторението и прихващането да се случи още при петата. Промененият профил доведе до притеснения за евентуални екологични последствия и ФАА реши да се консултира с други агенции – което доведе до отлагането на решението за връчване на разрешително за края на ноември.

За Илон Мъск обаче подобно забавяне бе недопустимо. Последва яростна битка с регулатора в социалните мрежи, където ръководствата на ФАА и СпейсЕкс си прехвърляха словесни престрелки. Но никой от нас не знае какво точно се случва зад кулисите. Очевидно СпейсЕкс има много добър екип от юристи и дипломацията се води на високо ниво. След последното запитване от медиите към ФАА тази седмица, регулаторът вече не ни съобщава, че решение се очаква да бъде взето чак през ноември. Според различни източници в ракетно-космическия отрасъл, ФАА и СпейсЕкс са на път да стигнат до споразумение и разрешителното скоро ще бъде връчено.

Четвъртият полет, както споменах в по-предния параграф, бе много успешен, но едва днес научихме подробностите около този успех. Според думите на Бил Герстенмеър, кацането на “Супер Хеви” в океана е било изключително точно, като отклонението е възлизало само на половин сантиметър! Именно такава точност е необходима, за да може ракетата да се подравни с кулата на стартовата площадка и да бъде прихваната. Точността е вече постигната!

СпейсЕкс ни предупреждава, че прихващането с “Меказила” ще е факт само ако бъдат изпълнени хиляди условия. Ракетата трябва да е в отлично състояние при завръщането, необходимите двигатели да работят, траекторията да е точна – и дори това няма да е достатъчно, полетният ръководител накрая трябва да даде личното си одобрение и да въведе ръчна команда. Ако такава команда не бъде дадена, “Супер Хеви” ще бъде насочена за меко приводняване в океана.

“Старшип” е критично важна система за програмата на НАСА “Артемис” и следващото стъпване на човек на Луната. Ако по времето на “Аполо” се е разчитало на съвсем дребен лунен модул, който е помещавал двама астронавти и те даже не са имали кресла, а е трябвало да стоят прави по време на кацането на лунната повърхност, то “Старшип” е модерен и просторен космически кораб. Той няма да се изстрелва директно към Луната, а ще бъде презареждан в орбита посредством специални танкери. След като кацанията на кораба бъдат овладени, няма спор, че следващата стъпка ще е разработката и изстрелването на тези танкери.

Засега не е ясно колко танкери с гориво ще са необходими, за да може “Старшип” да лети до Луната. Спрягат се числа между 15 и 35 изстрелвания, което на пръв поглед ни се струва невъобразимо много. Но нека не забравяме, че СпейсЕкс не работи по същия начин, по който работят останалите космически компании. Фирмата действа с много бързи темпове. Реално предстоящият полет на “Старшип” ще е 98-мото изстрелване на СпейсЕкс за 2024-та година, така че, да, фирмата на Илон Мъск няма никакви проблеми да изстрелва десетки ракети в рамките на кратък период.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/10/fifth-flight-starship-preview/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...