Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

Моята дефиниция за смешното/ комичното

КОМИЧНО Е ОНОВА ДЕЙСТВИЕ ИЛИ СЛОВО С НЕЗНАЧИТЕЛНИ ПОСЛЕДИЦИ, КОЕТО МАКАР ДА Е ЛЕСНО ЗА ПРАВЕНЕ/КАЗВАНЕ, НО НЯКОЙ НЕ  ГО ПРАВИ.

(Примерно да върви без да се спъва. Да се облича според общоприетото и т.н. Може да изобразява или разказва нещата, както всички, но не го прави, може да спазва, иначе леките изисквания на дисциплината, но се отклонява). Там е работата, че същото нещо, което е леко, но някой не го прави може да бъде възприето с гняв. Небрежният към униформата войник е смешен, но не и в очите на старшината, капрала и всякакви там Цербери на дисциплината. От друга страна, ако всички говорят шеговито (норма) а някой е сериозен, той ще бъде осмян като сухар и ще бъде обект на смях именно със своята сериозност.(а иначе този пример потвърждава, че дефиницията отразява реалности)

Редактирано от Втори след княза
  • Харесва ми! 1
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
On 29.02.2020 г. at 21:37, Втори след княза said:

Моята дефиниция за смешното/ комичното

КОМИЧНО Е ОНОВА ДЕЙСТВИЕ ИЛИ СЛОВО С НЕЗНАЧИТЕЛНИ ПОСЛЕДИЦИ, КОЕТО МАКАР ДА Е ЛЕСНО ЗА ПРАВЕНЕ/КАЗВАНЕ, НО НЯКОЙ НЕ  ГО ПРАВИ.

В този смисъл Чувството за хумор е онази способност, чрез която човек може 

  1. да констатира отклонение от нормалното, това, което обикновено се прави/казва в подобна ситуация и се приема за добро
  2. да прогнозира, че последиците са незначителни и смешният ще промени това, което прави или казва и ще започне да го прави добре
  3. може да се смее

В случай, че за едно и също събитие/думи един се засмее, а друг го приема сериозно, явно те оценяват по различен начин последствията.

Една приказка.
Един поп се прочул, че винаги познава дали болен ще оздравее или ще умре. Лекар отишъл при него и го попитал дали ще сподели умението си. Попът казал "Защо не- и разказал- Когато отида при болен, наведа се над ухото му и му кажа някоя мърсотийка, мръсен виц, де. Ако се засмее, ще оживее" 

Е! Когато човек приема всичко на сериозно, то страховете го надвиват. Всичко вижда, като да има страшни последици. Той не само е загубил чувство за хумор, но и оптимизъм, че нещата ще се оправят. Той няма да се оправи. Загубен е.

Редактирано от Втори след княза
  • Харесва ми! 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 месец по късно...
  • Потребител
On 5.03.2020 г. at 22:41, Втори след княза said:

В случай, че за едно и също събитие/думи един се засмее, а друг го приема сериозно, явно те оценяват по различен начин последствията.

Между комичното и трагичното има една крачка разстояние- трагикомичното.

Онова нещо, което сякаш е много лесно преодолимо, но не се случва е трагично. Когато едно дете се учи да ходи и пада, това е комично; когато се установи, че има тежка болест, от която никога няма да проходи, това е трагично; когато фаталната диагноза, хвърлила всички в сълзи не се сбъдва, това е трагикомедия.

Трагичното е по- запомнящо се, защото ни показва избор на път със страдания и смърт. Решение, което повечето избягват, защото знаят, че е опасно, но някои го взимат, оценявайки алтернативите за нещо още по- лошо от мъченията и смъртта. Антигона взима решение да умре, но да погребе брата Полиник. Сестра й Исмена взема друго, съвсем безукоризнено решение. Съдбата й не е трагична, не е и запомняща се. Прометей е дързък и своеволно се противопоставя на Гръмовержеца, последствията от което са безкрайни мъки. Океан го съветва да бъде по- сдържан, както правят всички. Съдбата на Прометей е трагична, а Океан без крамоли си властва над своята стихия.

ТРАГИЧНО Е ОНОВА ДЕЙСТВИЕ ИЛИ РЕШЕНИЕ, КОЕТО ЗА ОКОЛНИТЕ ИМА ПАГУБНИ ПОСЛЕДИЦИ И ГЕРОЯТ МОЖЕ ДА ИЗБЕГНЕ, НО ТОЙ НЕ ИСКА ИЛИ НЕ МОЖЕ ДА ПОСТЪПИ ТАКА. 

Крал Лир би бил трагичен дори безмълвно да умре в проливния дъжд или също толкова отчаян и примирил се във вече чуждия му дворец, но гнева му срещу престъпното поведение на Гонерила и Регана експлодира и той не иска да остане при тях. Избира пътя на пагубните последици.

Ако той не беше пропъдил Корделия... Именно в наличието на алтернатива, която да може да бъде приета, изборът на другия път става трагичен. Ако героят има само един път- към смъртта, това е наистина скръбно, но не и трагично. Няма трагедия в смъртта на 100 годишен, уважаван и сред семейството си родител. Трагедия има, ако може да се избегне, но не се прави. (простете да повтарянето).

 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 10 часа, Втори след княза said:

Между комичното и трагичното има една крачка разстояние- трагикомичното.

За Трагикомично си харесах тоя виц:

"Смъртта казала на Господ, по повод творението му: "Най са ми забавни, ония, със здравословния начин на живот"😑"

...

  • Харесва ми! 1
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 1 час, Малоум 2 said:

За Трагикомично си харесах тоя виц:

"Смъртта казала на Господ, по повод творението му: "Най са ми забавни, ония, със здравословния начин на живот"😑"

...

Ами онзи, дето един, като влязъл в рая, се огледал и рекъл "Язък, с тоя здравословен начин на живот, колко години сме пропилели..."

Редактирано от Втори след княза
  • Харесва ми! 2
Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Неочаквана подкрепа, получих от предложения за Нобелова награда Хорхе Борхес.

Като четох  "Търсенията на Авероес", където се разказва за опита на Авероес- принадлежащ към арабската култура, където няма театър, да преведе думите на Аристотел "комедия" и "трагедия", стигнах до следното:

Цитирай

 Накрая разсъдих, че повече поезия се крие в случая с човек, заел се със задача, нерешима не за другите, а за него. Спомних си за Авероес, който, затворен в рамките на своя ислямски свят, никога не е могъл да проумее значението на думите трагедия и комедия. Описах неговия случай; докато разказът напредваше, почувствах същото, което вероятно е усетил онзи бог, споменат от Бъртън — богът, пожелал да сътвори бик, а сътворил вместо това бивол. Усетих, че моята творба ми се присмива. Усетих, че Авероес, който се е опитвал да си представи какво е драма, без да има понятие какво е театър, не е по-смехотворен от мен, който се опитвам да си представя Авероес, разполагайки само с няколко кратки фрагмента от Рьонан, Лейн и Асин Паласиос

Героят- Авероес прави нещо, което е лесно за Европейската цивилизация- да осмисли "драма, комедия, трагедия", но нерешимо за него, независимо, че отговорът е пред очите му- вж. разказа тук. Това е смехотворно. 

Именно това написах по- горе. Доволен съм.

  • Харесва ми! 2
Link to post
Share on other sites
  • 4 месеца по късно...
  • Потребител
Цитирай

 

Ecтeтични ĸaтeгopии – cъщнocт и oпpeдeлeния В: https://www.fineluart.com/estetika-v-izkustvoto-i-filosofiata/
Kpacивo – Tъждecтвo мeждy cмиcъл и oбpaз, идeя и фopмa. Kpacивoтo e eдинcтвo – нищo нe мoжe дa ce пpибaви или oтнeмe. To тpябвa дa e oбoзpимo.
Bъзвишeнo – Πpи нeгo идeятa нaдвишaвa oбpaзa. Tя нe мoжe дa бъдe визyaлизиpaнa. To e нeoбoзpимo, извън възмoжнocтитe нa нaшaтa ceтивнocт. Cпopeд Kaнт тo e „цeлecъoбpaзнa фopмa бeз цeл, дocтaвящa бeзĸopиcтнo, вceoбщo и нeoбxoдимo yдoвoлcтвиe.“. Toвa oзнaчaвa, чe e ĸpacивo нeзaвиcимo oт фyнĸциoнaлнocттa мy – вaжнo e yдoвoлcтвиeтo oт cъзepцaниeтo мy.
Tpaгичнo – Tyĸ имa пpoтивoпocтaвянe мeждy цeннocти и дeйcтвитeлнocт, мeждy идeaли и възмoжнocти зa ocъщecтвявaнeтo им. Зa Xeгeл тpaгичнoтo e ĸoгaтo cи eднoвpeмeннo нeвинeн и винoвeн. Cпopeд Kиpĸeгop тpaгичният гepoй e нeпoнятeн (бeз винa винoвeн). Зa Capтp тpaгичнoтo ce ĸopeни в aбcypдa.
Koмичнo – Идeятa e пo-мaлĸa oт oбpaзa. Cмeшнo e нeщo нищoжнo, ĸoeтo ce oпитвa дa бъдe вeличecтвeнo. Cпopeд Kaнт „Cмeшнoтo e нaпpeгнaт aфeĸт нa oчaĸвaнe cлeд ĸoйтo cлeдвa нищo“. Фopми нa ĸoмичнoтo ca:
Xyмop – Cyбeĸтивнa фopмa, cъщecтвyвaщa caмo във въoбpaжeниeтo нa xyмopиcтa. Caтиpaтa e вид xyмop, ĸoйтo e нeдoбpoжeлaтeлeн в cъщнocттa cи.
Πapoдия – Ocмивa дaдeн oбeĸт чpeз пpинизявaнeтo мy.
Иpoния – Уязвитeлeн xyмop, ĸoйтo ce пpoявявa чpeз мнимo cъглacиe и oдoбpeниe.
Tpaгичнoтo и ĸoмичнoтo ĸaтo ecтeтичecĸи ĸaтeгopии ca вид cвeтoyceщaнe. Πpи пъpвoтo нa фoĸyc ca чyвcтвaтa и нaй-вeчe yceтa зa тpaгeдиятa в живoтa, зaщoтo възвишeнa дyшa ce oпитвa дa ocъщecтви вeлиĸи идeaли в peaлнocттa, нo ниĸoй нe мoжe дa ocъщecтви aбcoлютa. Πpи втopoтo дeйcтвитeлнocттa ce възпpиeмa caмo c yмa и тoгaвa изпъĸвa нищoжнocттa нa cвeтa. Πъpвoтo e yнивepcaлнa ĸaтeгopия и e cвъpзaнo c цeннocтнaтa cиcтeмa, втopoтo e oбвъpзaнo и c ĸoнĸpeтeн ĸoнтeĸcт (иcтopичecĸи, ĸyлтypeн, битoв).

Bcичĸи тeзи oпpeдeлeния зa ĸaтeгopиитe нa ecтeтиĸaтa ĸaтo дял oт филocoфиятa ca пopoдeни oт цeннocтитe нa cъoтвeтнaтa ĸyлтypa и ce пpoeĸтиpaт въpxy възпpиятиятa зa изĸycтвoтo.

 

 

Редактирано от Втори след княза
Link to post
Share on other sites

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...