Отиди на
Форум "Наука"
d@40

Европейски Съюз - България

Европейски Съюз - България  

56 потребители са гласували

  1. 1. По-зле или по-добре от сега ?

    • По-зле
      15
    • По-добре
      23
    • Ще си останем все същите
      6
    • Много по-добре
      5
    • Много по-зле
      4
    • Незнам
      3


Recommended Posts

Ех, тя тая работа ако ставаше с програми и европодкрепи..... Хенри Форд да не би да е чакал програма на правителството?! :):):)
Хенри Форд е живял в условията на реална конкурентна среда, да не забравяме. Българският му вариант при днешните условия не чакай да се появи.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Така е, няма. То това е и драмата на България, я. Ама и с тия европрограми, поне в сегашния им вид, съвсем пък нищо няма да стане. Мафията ще гепи парите... Ирландия с такива пари излита през 90тте, но тука е другия край на Европа...

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Мафията ще гепи парите...

Защо "ще"?!?

Тя вече ги гепи...

Големите европейски пари не са от вчера - спомнете си как по време на управлението на ОДС веднъж Иван Костов се скара на европейците, че не ни помагат достатъчно и реакцията беше незабавна - не помня кой точно, но някой на много високо ниво каза, че 8 % (но не помня от какво - от държавния бюджет, или от брутния вътрешен продукт) са пари от Съюза.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Защо "ще"?!?

Тя вече ги гепи...

Големите европейски пари не са от вчера - спомнете си как по време на управлението на ОДС веднъж Иван Костов се скара на европейците, че не ни помагат достатъчно и реакцията беше незабавна - не помня кой точно, но някой на много високо ниво каза, че 8 % (но не помня от какво - от държавния бюджет, или от брутния вътрешен продукт) са пари от Съюза.

Ханс ван дел Брук. Костов искаше да форсира процеса на присъединяване и затова преднамерено скандализира ЕС, та ван ден Брук долетя спешно; малко след това обаче почна Косовската криза и нещата станаха по-различни. Големите пари обаче идат сега, досега беше майтап.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ханс ван дел Брук. Костов искаше да форсира процеса на присъединяване и затова преднамерено скандализира ЕС, та ван ден Брук долетя спешно; малко след това обаче почна Косовската криза и нещата станаха по-различни. Големите пари обаче идат сега, досега беше майтап.

И сега ще настане голямото грабене. Не видяхте ли мръсните избори. Аз бях участник. Имах нормална листа, бях и кандидат кмет. И дума не може става моята скромна партийка да извади пари за купуване на гласове. Разчитах само на медиите, плакатите и разговори с хората. Резултатите са ясни - в Общинския съвет в Сливен влязоха само "купувачите", "бившите ченгета" и атакистите/заради облъчвателя СКАТ/. За какво да говорим повече - вече са на ГОЛЯМАТА ТРАПЕЗА. Сега започва чакането - и всичко по реда си - проект - комикионна - подялба и т.н. И най-лошото - в общинския съвет не влезе нито един човек, който да е реален коректив и да може честно да "бучи", като види някоя далавера.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Паневропейско радио

Паневропейско радио ще обединява 16 радиостанции от 13 страни членки, предаде Euobserver. "Проект Европейско Радио" е финансиран от Европейската комисия и ще стартира през април 2008. Идеята за създаването му датира обаче още от 2005 г. Предстои одобрението на проекта, който предвижда обединените радиостанции да произвеждат новини от половин час на ден, също така седмични обзорни предавания и отразяване на големи европейски културни събития. Програмата ще се нарича "От европейска гледна точка". Предаванията ще бъдат излъчвани на традиционните честоти на участващите в проекта радиостанции. Освен това ще се прави и излъчване по интернет – на специален сайт на ERP – който се очаква да стартира онлайн от месец юни. Проектът беше спечелен по конкурс за "информационни радиопрограми по европейски въпроси", който ЕК обяви в началото на годината. В проекта, който остава отворен и за нови партньори, вече са включени радиостанции от Белгия, Чехия, България, Гърция, Унгария, Португалия, Румъния и Словения. Не се посочва кои са българските радиостанции. Радиопродукцията ще се произвежда на пет основни езика – английски, френски, немски, испански и полски, след това ще бъде превеждана на български, гръцки, унгарски, португалски и румънски. ЕК ще субсидира проекта с 5.8 млн. евро годишно, което прави близо 16 хил. евро дневно. ЕРП е отворен проект и към него могат да се присъединят нови участници в бъдеще.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Европейските държавни и правителствени ръководители се събират днес в португалската столица, за да подпишат Договора от Лисабон, който внася промени в европейските институции. От българска страна документът ще подпише министър-председателят Сергей Станишев.

На церемонията ще присъстват и министрите на външните работи на 27-те държави-членки, между които и Ивайло Калфин. Следва период, през който всяка една страна ще трябва да ратифицира текста и Франция държи този път да е сред първите, припомня РФИ.

Новият европейски договор не се нарича конституция, но в него има цели пасажи от Договора за европейската конституция, отхвърлен на референдуми преди две години във Франция и Холандия. В новия документ, съдържащ 285 страници и плод на 10-месечни усилия, не се споменава нищо за европейско знаме или химн, нито пък е включен целия текст на Хартата за фундаменталните човешки права, съобщава БТА.

Единствено Ирландия настоява за провеждането на референдум за одобряването на новия документ. Великобритания, Холандия, Франция, Дания и Чехия категорично се обявиха против, за да избегнат опасността от евентуално отхвърляне на договора. Дори Полша, в която референдумът се смята за безопасен, също обяви, че няма да организира всенадорно допитване.

След направените отстъпки се очертаха следните основни промени, които ще бележат бъдещето на ЕС, ако договорът бъде успешно ратифициран от всичките 27 страни-членки, след като бъде подписан днес от държавните им глави. Шестмесечното ротационно председателство на ЕС отпада, като договорът предвижда ЕС вече да има президент, чийто мандат ще продължава 2.5 години.

Съюзът ще има и своеобразен външен министър, който ще има много сериозни правомощия, но поради настояването на някои страни няма да се нарича министър, а върховен представител за външната политика. Членовете на ЕС ще са защитени подобно на съществуващата клауза в НАТО, по силата на която, ако една от тях бъде нападната, другите трябва да я защитят.

Европейският съд ще получи повече власт, а Европейският парламент - повече правомощия. От 2014 г. съставът на Еврокомисията ще бъде редуциран, като ще се преустанови практиката всяка страна да има свой комисар. Те ще се избират на ротационен принцип като ще представляват 2/3 от броя на страните-членки.

Въвежда се и нова система на гласуване в съвета, известна като "двойно мнозинство", според която, за да бъде взето решение, то трябва да бъде одобрено от 55% от страните-членки, които представляват 65% от населението на ЕС. В документа също така за пръв път се предвижда опцията дадена страна доброволно да напусне съюза.

Октомври 2004 г. Вниманието на цяла Европа и на всички международни медии е приковано към лидерите на тогавашните 25 страни - членки на ЕС. На тържествена церемония на 29-и те се изреждат бавно един след друг, за да поставят подписа си под първата в историята на съюза конституция. Моментът е определян от всички като исторически, като крайъгълен камък в развитието на ЕС. Присъстващите на церемонията обаче не подозират, че само няколко месеца по-късно, през май следващата година, усилията, задоволството и амбициите им ще бъдат погребани от французите. Те казват "не" на този исторически проект и по този начин хвърлят Евросъюза в безпрецедентна институционална криза. И сякаш за да бъде още по-категоричен отказът, те биват последвани и от холандците в своето отрицание на идеята.

Декември 2007 г. Отново повишено внимание. Отново тържествена церемония. И отново подписване - днес в Португалия. Този път - на "Договора от Лисабон за изменение на Договора на Европейския съюз и на Договора за създаване на Европейските общности". Или иначе казано, под това дълго наименование се крие другото име на компромиса. Конституцията е станала договор, идеята за общо знаме и химн е изоставена, тържествената емоционалност е отстъпила място на прагматизма. А усещането за исторически момент сякаш е загубено.

Причината е, че продължилите година и половина преговори, които особено накрая се превърнаха в чиста проба пазарлъци, сякаш опорочиха първоначалния замисъл. В името на необходимата реформа всеки отстъпи по нещо, получи друго, примири се с трето и така договорът се подчини на общия дух на компромиса и същевременно на желанието основните идеи от евроконституцията да бъдат запазени, като обаче бъдат поднесени под такава форма, че гражданите на отхвърлилите текста страни да бъдат убедени, че всъщност става дума за нещо съвсем различно.

Колкото до исканията на държавно ниво, всеки получи до известна степен своето. Италия получи допълнително място в Европарламента, България постигна искането си името на единната парична валута да бъде изписвано на кирилица евро, а не еуро. Заради Полша беше разписан т.нар. компромис от Янина, който позволява на група държави, които не разполагат с необходимото блокиращо мнозинство, да забавят за известно време вземането на решения от ЕС. Отново заради Варшава беше взето решение новата система на гласуване в съвета да влезе в сила частично през 2014 г. и окончателно - три години по-късно. Лондон от своя страна успя да си запази правото да не прилага решенията на ЕС в четири области - външна политика, вътрешен ред и правосъдие, данъци и социална политика, както и да издейства в текста на Договора от Лисабон да не се включва Хартата за основните граждански и социални права.

Така след направените отстъпки се очертаха следните основни промени, които ще бележат бъдещето на ЕС, ако договорът бъде успешно ратифициран от всичките 27 страни членки, след като бъде подписан днес от държавните им глави. Шестмесечното ротационно председателство на ЕС отпада, като договорът предвижда ЕС вече да има президент, чийто мандат ще продължава 2.5 години. Съюзът ще има и своеобразен външен министър, който ще има много сериозни правомощия, но поради настояването на някои страни няма да се нарича министър, а върховен представител за външната политика. Членовете на ЕС ще са защитени подобно на съществуващата клауза в НАТО, по силата на която, ако една от тях бъде нападната, другите трябва да я защитят. Европейският съд ще получи повече власт, а Европейският парламент - повече правомощия. От 2014 г. съставът на Еврокомисията ще бъде редуциран, като ще се преустанови практиката всяка страна да има свой комисар. Те ще се избират на ротационен принцип, като ще представляват 2/3 от броя на страните членки. Въвежда се и нова система на гласуване в съвета, известна като "двойно мнозинство", според която, за да бъде взето решение, то трябва да бъде одобрено от 55% от страните членки, които представляват 65% от населението на ЕС. В документа също така за пръв път се предвижда опцията дадена страна доброволно да напусне съюза.

И макар Договорът от Лисабон да мина под знака на компромисите и дългите измъчени дебати, той представлява историческа крачка в развитието на ЕС. Давайки шанс на съюза да излезе от дълбоката институционална криза, той отваря пътя към осъществяването на така необходимите реформи, към по-нататъшното разширяване, по-ефективната работа и по-адекватния отговор на съвременните глобализационни въпроси, от които страните членки се нуждаят, за да могат да осъществят амбициозната си цел, залегнала в Лисабонската стратегия, да превърнат съюза в най-конкурентната икономика в света и да направят по-успешна политическата интеграция.

Пътят на компромиса

- юли 2007 г. - португалското председателство поставя началото на междуправителствената конференция за изготвянето на Реформиращ договор на ЕС, който да замени евроконституцията

- 5 октомври - правните експерти представят проекта на новия договор

- 18-19 октомври - на неформална среща на върха в Лисабон лидерите на ЕС постигат компромис по текста

- 13 декември - Договорът от Лисабон е подписан

- февруари 2008 г. - очаква се Европейският парламент да одобри новия документ

- 1 януари 2009 г. - Лисабонският договор трябва да влезе в сила, след като бъде ратифициран от всички държави членки

- юни 2009 г. - изборите за Европейски парламент трябва да се проведат за пръв път по силата на новия договор

http://evropa.dnevnik.bg/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Като пълноправен гражданин на Европейския съюз, заинтересувах се като как ще бъде ратифициран Договора от Лисабон - официалният сайт на ЕС любезно ни кани да се запознаем как ще стане това ето тук:

http://europa.eu/lisbon_treaty/countries/index_bg.htm#

, а там - в карето на всяка страна пише ... "Решението предстои" - е, съжалявам, ама, както би казал Велко Вълканов, това е несериозно - приемаме такъв договор от изключителна важност, а още не сме решили как ще го одобряваме. Макар, че подтекста е ясен - ще го одобрим по такава процедура, че той задължително да бъде одобрен.

През тази година, по известни причини които в случая не са важни, аз минах в лагера на най-горещите фенове на Европейския съюз и мисля, че Договора от Лисабон е едно разумно и необходимо решение. Ама - не бива така - вместо с един почтен и честен разговор да убедим хората, че това е така, управниците да се чудят как да заобиколят мнението на същите тези хора.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Европейска директива за защита на потребителите от подвеждаща реклама и агресивни търговски практики влезе в сила от в сряда в целия Европейски съюз. България е една от 14-те страни, които са транспонирали директивата, като още през септември беше променен Законът за защита на потребителите.

Новият закон включва черен списък от над 30 практики, които се смятат за вредни за потребителите и се забраняват. Сред тях е използването на неистинни твърдения за лечебни свойства, като например козметика, която "спира" оплешивяването, или препарати, които водят до намаляване на теглото. Вече няма да могат да се публикуват и скрити реклами в медиите, за които не е отбелязано изрично, че са платени от търговец или производител.

С новия закон безплатно вече наистина ще означава безплатно, тъй като се забранява рекламирането на продукт като подарък или без такси, а същевременно след поръчката се иска да се плати цена за участие или доставка.

Директивата за защита на потребителите от подвеждаща реклама забранява също използването на преки призиви към децата да купуват или да карат родителите да го правят. Забраната важи и за интернет. Надписът "ликвидация" вече може да стои само на обекти, които наистина ще бъдат закрити.

Само две седмици преди Коледа на територията на целия ЕС в сила влизат нови общоприложими правила, които да сложат край на подвеждащата реклама и на агресивните търговски практики. В т. ч. и пълна забрана за използване на лъжливи „безплатни" предложения и насочени към децата реклами в Интернет, които залагат на „врънкането" на родителите (реклами с преки призиви към децата).

Ограниченията са част от дълъг черен списък от схеми, върху които налага забрана новата директива за нелоялните търговски практики

Директивата взема на прицел „мръсната дузина", в която попадат част от най-наглите практики, като се започне от рекламите примамки и се стигне до пирамидалните схеми, замаскираните рекламни статии и неистинните твърдения за наличие на лечебни свойства.

Новата директива в значителна степен укрепва сегашните стандарти на ЕС относно подвеждащата реклама и залага нови изисквания за недопускане на агресивни търговски практики, в т. ч. тормоз, принуда, неправомерно оказване на влияние.

Към днешна дата едва 14 държави-членки са приложили директивата. Комисията стартира съответните процедури срещу държавите-членки, които все още не са приели своите национални правила в областта.

По думите на комисаря по защитата на потребителите Меглена Кунева нелоялните практики мамят потребителите и изкривяват конкурентните пазари.

"В единния пазар на Европа не може да има място за търговци, които оказват натиск, тормозят или подвеждат потребителите, особено по Коледа - най-активният търговски сезон.

Затова Европа застава начело и приема едни от най-строгите правила в света срещу подвеждането на потребителите и продажбата под натиск", отбелязва още Кунева.

Дългият черен списък посочва над 30 схеми, които се смятат за нелоялни при всички обстоятелства. Част от него е и „мръсната дузина" на практиките, за които е добре известно, че причиняват вреди на потребителите:

  • Реклами примамки: чрез рекламата на продукт на много ниска цена привличат потребителя към покупка от фирмата, когато в действителност тя няма достатъчни наличности от рекламирания продукт.
  • Лъжливи „безплатни" предложения: като описват продукта като „подарък", „безплатен", „без такси" и т. н., създават впечатлението, че предложението е безплатно, а същевременно от потребителя се изисква да плати задължителна цена за участие в търговската практика или за получаването или доставката на изделието.
  • Преки призиви към децата да купуват рекламираните продукти, напр. „Купи книгата сега!", или да убеждават родителите си или други възрастни да им купуват рекламираните продукти: „Новото филмче с Алиса и новата вълшебна книжка на Фонди вече са тук.
    Кажи на мама да ти ги купи от най-близкия щанд за вестници и списания!"
    Преките призиви към деца са забранени за телевизионната реклама, а сега черният списък разширява забраната до всички медии и по-специално до Интернет.
  • Неистинни твърдения за лечебни свойства, като се започне от алергии и се стигне до косопад и намаляване на телесното тегло.
  • Маскирани рекламни статии: използване на статии в медиите за популяризирането на продукт (платено от търговеца) без това да се обявява ясно.
  • Пирамидални схеми: схема за популяризиране на продукт или услуга, при която възмездяването идва най-вече от привличането на други клиенти към схемата, а не от продажбата или консумацията на продукти.
  • Награди: създава се лъжливо впечатление, че потребителят е спечелил награда, а такава липсва или предявяването на претенции за нея е свързано със заплащане от страна на потребителя или поемане на някакви разходи.
  • Подвеждаща представа за правата на потребителя: представяне на правата, произтичащи за потребителите от закона, като отличителна черта на предложението на търговеца.
  • Ограничени оферти: некоректно се твърди, че продуктът ще бъде предлаган само за ограничен период от време, с цел да се лишат потребителите от достатъчно възможности да направят осведомен избор.
  • Език, на който се предлага обслужването след продажбата: поема се ангажимент след продажбата на потребителите да се предоставя обслужване, което впоследствие се осигурява само на чужд за тях език, а това не се посочва ясно преди сключването на сделката.
  • Продажби по инерция: от потребителя се иска незабавно или по-късно да плати за продукти, доставени му от търговец, но непоръчани от него, или да ги съхранява или върне.
  • Гаранции за цяла Европа, които създават невярното впечатление, че за продукта има сервизно обслужване в държава-членка, различна от тази в която той е продаден.

Share this post


Link to post
Share on other sites
И сега ще настане голямото грабене. Не видяхте ли мръсните избори. Аз бях участник. Имах нормална листа, бях и кандидат кмет. И дума не може става моята скромна партийка да извади пари за купуване на гласове. Разчитах само на медиите, плакатите и разговори с хората. Резултатите са ясни - в Общинския съвет в Сливен влязоха само "купувачите", "бившите ченгета" и атакистите/заради облъчвателя СКАТ/. За какво да говорим повече - вече са на ГОЛЯМАТА ТРАПЕЗА. Сега започва чакането - и всичко по реда си - проект - комикионна - подялба и т.н. И най-лошото - в общинския съвет не влезе нито един човек, който да е реален коректив и да може честно да "бучи", като види някоя далавера.

Така стана по цяла България и неслучайно. Кинтите идат и ще стане голямото грабене, да.

Share this post


Link to post
Share on other sites

След 1 г. в ЕС... Какво посяхме и какво ни предстои да жънем...

България изпраща първата си "европейска" година, на която поне на знаково равнище се възлагаха много надежди. В края й обаче трудно може да се заключи, че българите се възползваха от възможността да затвърдят нагласите си за национално самочувствие тъкмо в тази посока.

Като общество, през 2007 усилено жънахме посятото през предишни години, но рядко се случваше то да е с еднозначна оценка. А най-рядко се случваше да тя да е еднозначно добра. Дори старателно подготвяният сценарий за "спасяването на българските медици" така заби в престараване и липса на мярка, че без време постигна антиефект.

Всъщност в това е проблемът - че положителният икономически ръст, обемът на инвестициите, преизпълненият още по-рекордно бюджет и повишаването на доходите някак не успяха да се състоят като убедителните събития, които ще доведат до една по-честита за всички 2008 г.

Вероятно, защото отминаващата за пореден път просто пренесе, а не реши нито един голям национален въпрос. Дори напротив - успя да създаде нови проблеми. В общото й безличие нейно запомнящо се лице станаха местните избори, заплашвайки да се превърнат и в официалното лице на България. Мащабната и демонстративно поднесена на публиката покупко-продажба на гласове се проведе с любезното съдействие на всички видове власти, така че да постигне легитимност при функционирането на българската демокрация и в бъдеще. При това като "европейска практика" според "високия философски наратив" на Ахмед Доган.

На нейния фон всичко останало от годината зазвучава като обикновен доказателствен материал и dеjа-vu. Списъкът със скандалите междувременно се обезсмисли от дължината и безрезултатността си. Вальо Топлото и братята Маргини вече са на свобода, остава да падне и смокиновото листо на "гаранцията". Премиерът Станишев лично върна в правителството "под натиска на ДПС" един от главните герои в "скандала на годината" между Румен Овчаров и следствието. Всъщност единствената политическа жертва се оказа министерският пост на Овчаров, колкото да потвърди предположенията, че причините за отстраняването му нямат нищо общо с борбата с корупцията.

Защото борба с корупцията на практика нямаше, но за сметка на това за пръв път официално беше въведено понятието българска олигархия. Най-общо казано, става въпрос за хората, които официално не са в легитимните структури на властта, където се взимат решенията, но имат огромно влияние върху тях. А близостта със заглавието на едно от последните интервюта за годината с президента, да се надяваме, е случайна.

През тази първа европейска година припламнаха доста надежди, нечии със сигурност се сбъднаха, други угаснаха, а като цяло България започна на дъното на всички класации в ЕС и си остана там. Най-жалкото е, че угасна надеждата за приближаване към най-скоростната писта за реална европеизация и конкурентност, които можем да постигнем, уви, само с качествено образование. Едно от малкото впечатляващи събития - безпрецедентната учителска стачка, не успя да предизвика действен дебат за състоянието на българското образование и наука, който да доведе до обществен консенсус за дълбока реформа. Вместо това завеща за следващата година очаквания за "делегиран" хаос, а академичните лобита се възползваха от суматохата, за да циментират статуквото.

А дали през следващата година опазването на статуквото няма да се окаже необходимост срещу пропадането в знаковите равнища на миналото е въпрос, чийто отговор едва ли ще се забави много. През 2007 на това поле наистина се сееше усилено. Дори в името на земеделското министерство беше върнато понятието продоволствие, а в държавната телевизия пък се завръща друга знакова стилистика - на новогодишните соцпрограми с балета на отдавна несъществуващата ГДР. Така впрочем и друга опазена отломка от миналото - новогодишното приветствие на държавния глава в 12 без 5, ще се окаже "на място".

И все пак, игнорирайки възможните интерпретации как и накъде се движи българското време, да се поздравим с идването на 2008-а и да си пожелаем въпреки всичките й предизвикателства да останем в крак именно с нейното време!

http://evropa.dnevnik.bg/

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Как да решим проблемите на европейската идентичност?

Европейският парламент и Фондацията за международната награда „Карл Велики" в Аахен отправят покана към младежите от всички държави-членки на ЕС да участват в конкурс, посветен на развитието и интеграцията на ЕС и проблемите на европейската идентичност. Европейската младежка награда „Карл Велики" се присъжда на проекти, които насърчават разбирателството в Европа и света, подпомагат изграждането на общо усещане за европейска идентичност и интеграция, служат като модел за младежите, които живеят в Европа.

Те трябва да предлагат и практически примери за успешно съвместно съжителство на всички европейци като една общност.

Проектите могат да се съсредоточат върху организирането на различни младежки прояви, младежки обмен или интернет проекти с европейско измерение.

Подадените за конкурса проекти могат да бъдат изготвени на всички официални езици на Европейския съюз. Предимство ще имат тези от тях, които са изготвени съвместно от млади хора, представляващи няколко държави-членки.

На 14 март 2008 г. национални журита, съставени от поне двама членове на Европейския парламент и един представител на младежки организации, ще изберат един победител на национално равнище от всяка една от 27-те държави-членки.

Наградата за най-добър проект е 5000 евро, втората награда е 3000 евро, а третата награда е 2000 евро и ще бъдат връчени в Аахен на 29 април 2008 г. от председателя на Европейския парламент и представителя на Фондацията за международната награда "Карл Велики" в Аахен.

Като част от наградата, тримата лауреати ще бъдат поканени да посетят Европейския парламент (в Брюксел или в Страсбург) през май 2008 г.

Крайният срок за подаване на кандидатурите е 8 февруари 2008 г. Формулярите за кандидатстване са достъпни от секцията "Новини и предстоящи събития" на Информационния офис на Европейския парламент за България.

http://www.europarl.europa.eu/sofia/2517/sof7090eu7664.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Стартира най-голямата военна операция в историята на ЕС.

След месеци на интензивна подготовка, днес, по мнение на високопоставени дипломати, в Брюксел, се очаква външните министри на 27-те държави-членки на Съюза да дадат зелена светлина за най-голямата военна операция на ЕС извън границите на Стария континент.

Прехвърлянето на 3700 войници от 14 европейски държави на територията на Чад и Централноафриканската република в рамките на мисия, носеща името EUFOR TCHAD/RCA, трябва да започне в началото на февруари 2008 г., така че военният контингент да е в пълна оперативна готовност най-късно през юни т.г.

Войниците под ръководството на ирландския генерал Патрик Неш ще отговарят за закрилата и сигурността на стотици хиляди бежанци от суданския кризисен регион Дарфур, които в момента се намират в източните части на Чад и Централноафриканската република.

Поради липсата на техническо оборудване и достатъчно войници, мисията, която първоначално беше запланувана за ноември 2007 г., беше отлагана няколко пъти.

С най-голям принос към европейските сили за сигурност ще бъде Франция, която вече е обещала да изпрати в региона 2000 войници, 10 хеликоптера и 500 души обслужващ персонал.

Според информация oт сайта на МВнР, нашата страна също планира участие във военната операция на ЕС в Чад и Централноафриканска република.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Европейски ден на телефон 112

Министерството на държавната политика при бедствия и аварии ще отбележи Европейския ден на телефона за спешни повиквания 112. Той ще бъде отбелязан за първи път на 11 февруари тази година в страните от Общността по решение на Европейския парламент и Европейската комисия.

На тази дата през 1991 година Европейският съюз взема решение за създаване на телефон за спешни повиквания - 112. Датата е символична, защото съдържа в себе си цифрите на спешния номер.

Министерството на държавната политика при бедствия и аварии ще отбележи празника с пресконференция и посещение в първия в страната Регионален център за спешни повиквания с единен европейски номер - 112 в столицата.

В пресконференцията ще участва вицепремиерът и министър на държавната политика при бедствия и аварии Емел Етем и ръководителя на представителството на Европейската Комисия в България Зинаида Златанова. Участ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ще стартира европейската радио мрежа

През април стартира европейската радио мрежа, обединяваща в консорциум 16 радиостанции от 13 европейски страни, както - и 7 асоциирани радиостанции, предаде пресслужбата на ЕК.

Програмите на мрежата ще включват новинарски емисии, интервюта, дебати, тематични дискусионни предавания, репортажи от мястото на събитието.

Първоначално предаванията ще се излъчват на 10 езика (немски, английски, български, френски, испански, гръцки, унгарски, полски, португалски и румънски), като впоследствие постепенно ще бъдат включени всичките 23 езика на ЕС.

Радио мрежата е отворена за всякакви радиостанции: национални, регионални, местни, обществени или частни. Към консорциума ще могат да се присъединят и други радиостанции, при условие че отговарят на определените от него критерии.

Интерактивността на ежедневната програма с продължителност на излъчване от 30 до 60 минути ще се засили чрез създаването на общ интернет портал през месец юли 2008 г.

Европейската комисия ще окаже подкрепа на европейския консорциум от радиостанции в 5-годишния период след неговото създаване. На 14 декември миналата година Комисията подписа със спечелилия търга консорциум от радиостанции, чиято координация се осигурява от "Deutsche Welle" и RFI, договор за предоставяне на услуги на стойност 5,8 милиона евро годишно.

От българска страна в консорциума участват БНР и RFI - София.

Емисиите ще са свързани с въпроси, свързани с общественото развитие на съюза. Европейската радио ще излъчва всекидневно прегледи на печата от европейски вестници, интервюта, дебати по европейски проблеми.

Някои събития от особен интерес за Европейския съюз и страните членки ще бъдат отразявани пряко.

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Младежи могат да участват в европейски фотоконкурс с награди - дигитални фотоапарати

Представителството на Европейската комисия в България организира конкурс за снимка на тема "Слънцето грее еднакво за всички", посветен на Европейската година на междукултурния диалог 2008, предаде пресслужбата на представителството.

Условия

Право на участие имат български граждани на възраст между 12 и 19 години.

Снимката трябва да носи в себе си послание, свързано с Европейската година на междукултурния диалог 2008. Инициативата цели да подтикне младите хора към опознаване на различни културни традиции, създаване на нови контакти и приятелства, обмен на знания в името на взаимното разбирателство, уважение и толерантно съжителство.

Снимките трябва да са в дигитален формат JPEG, да имат заглавие и да бъдат придружени от кратък текст, описващ идеята и посланието, което участникът иска да отправи. Снимките ще бъдат оценявани по следните критерии - интерпретация на темата; креативност и оригиналност; яснота на посланието; универсалност на посланието; способност да се ангажира вниманието на зрителя.

Наградите

Победителят в конкурса ще получи огледално рефлексен дигитален фотоапарат, а за втора и трета награда са предвидени дигитални фотоапарати.

Краен срок

Краен срок за изпращане на материалите в конкурса – най-късно до 14:30 часа на 14 март 2007 година (важи датата на пощенското клеймо).

Обявяването на резултатите от конкурса и награждаването на победителите ще се състои на 25 март 2008.

Допълнителна информация

Регламентът на конкурса, както и формуляра за участие са достъпни на интернет-страницата на Представителството на ЕК

За повече информация:

тел./факс: (02) 933 5258, Информационен център на Европейския съюз

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Впечатляващи молекулярни мотори, доказателства за промените в климата, почерпени пряко от ледените полярни шапки, постижения в битката с бактериалните инфекции, осветляване на тъмната енергия, проучвания на черните дупки, разкриване на мистериите на астрофизиката за тв зрителите, ангажиране на младите европейци с наука. Това са само част от проблемите, докоснати от тазгодишните Европейски изследователски награди, обявени на церемония в Брюксел миналата седмица. Раздавани съвместно за пръв път, трите приза - награда "Декарт" за транснационално сътрудничество, наградата "Мария Кюри" за изключителност на изследванията и Наградата на популяризиране на науката, поделиха общ фонд от 2 млн. евро и демонстрираха както сериозните постижения на европейската наука, така и възможностите тя да бъде представена на обществото по разбираем начин.

Най-престижната от наградите - "Декарт", беше дадена на три проекта, които ще си поделят общо 1.36 млн. евро. Проектът VIRLIS включва 8 изследователски екипа от три държави, водени от проф. Паскал Косар от френския институт "Пастьор". Той разработи нови стратегии за борба със стари и нови заплахи за здравето, създавани от един от най-разпространените патогени в храните - бактерията листерия. Проектът SynNanoMotors, включващ 6 екипа от 4 държави, навлиза в сферата на нанобиотехнологиите и е разработил първите функциониращи синтетични мотори на молекулярно ниво с приложение в десетки сфери. Проектът EPICA включва 12 изследователски екипа от 10 страни и се занимава с проучване на вечните ледове на полюсите. Учените от екипа са успели да съберат проби от ледовете, стигащи до 800 000 години назад във времето, въз основа на които може да се изгради детайлна картина за промените в климата на Земята.

Наградите за популяризиране на науката - отново три, бяха присъдени на французите Жан-Пиер Люмине и Делфин Гринберг и на британеца Питър Леонард за създадените от тях документални филми, книги и др. материали, чрез които научните постижения за били представени разбираемо на зрители и читатели. Всеки от тях ще получи по 60 000 евро.

Петима пък си поделиха наградите "Мария Кюри", като звезда на церемонията без съмнение се оказа италианката Луиза Корадо за изследването й "Може ли икономическият растеж да ни донесе щастие?", осъществено в рамките на проекта EURECONAW, чиято цел е да разработи нови методи за икономически анализ през призмата на благоденствието на обществото. Другите носители на приза, всеки от които ще получи по 50 000 евро, са Бату Ерман от Турция, Андреа Ферари от Италия и Робърт Никъл и Валери О'Донъл от Великобритания с проучвания в сферата на генетиката, астрофизиката и електрониката.

"Наградите показват най-доброто, създадено от Европа в сферата на науката. Те почитат качества, които са важни за учени и изследователи, за изобретатели и популяризатори, за цялото общество", заяви при връчването на призовете еврокомисарят по науката Янез Поточник.

http://evropa.dnevnik.bg/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Брюксел става ислямски град?!

Една трета от жителите на столицата на обединена Европа вече са мюсюлмани, съобщи в. “Фигаро”. Раждаемостта в ислямската общност - традиционно по-висока отколкото сред християните, е достигнала ниво, което след 20 г. ще превърне Брюксел в мюсюлмански град, сочи социологът от университета в Лувен Оливие Серве. От 2001 г. най-често срещаното име за родените в белгийската столица момчета е Мохамед.

Имигрантите искат джамии, които да се виждат отдалеч и от чиито минарета да се призовава към молитва, гробища, собствени училища и отмяна на забраната да се носят забрадки в държавните учебни заведения. За разлика от по-старото поколение, стремило се да се приобщи към европейската реалност, младите са по-радикални във вярата и са по-привързани към религиозните обичаи, казва социологът. Три четвърти от арабските имигранти второ поколение са практикуващи мюсюлмани. “Младите отхвърлят западните ценности, с което тревожат дори родителите си. В Брюксел възникнаха мюсюлмански анклави, в които е трудно да повярваш, че си в Белгия”, пише вестникът.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Програма "Европа за гражданите"

Цели и описание

Настоящата покана e за представяне на предложения по действие 1, мярка 2.1 — Проекти на граждани в рамките на програмата "Европа за гражданите" (1) е насочена към преодолеяване на бариерите между гражданите и Европейския съюз. Поканата цели да проучи оригинална и новаторска методология за насърчаване участието на граждани и стимулиране на диалога между европейските граждани и институциите на Европейския съюз.

Конкретните цели на настоящата покана са да се подпомогнат групите граждани, което ще направи възможно:

а) да се събират мненията на граждани по важни европейски проблеми в бъдеще (вж. темите);

б) да се утвърди метод за насърчаване на активното взаимодействие и дискусиите между граждани по определени въпроси от политиките на ЕС, които засягат непосредствено ежедневния живот;

в) да се създадат механизми, чрез които европейските граждани ще могат да придобият гражданска компетентност, да формулират своите възгледи и становища относно процеса на интеграция в Европа под формата на препоръки към лицата, разработващи политиките на европейско ниво;

г) да се насърчи диалогът между европейските граждани и институциите на ЕС, като се предоставят на гражданите права във връзка с политиките на ЕС и тяхното въздействие и се осигури подходящо проследяване на прилагането на становищата на гражданите от страна на институциите на ЕС.

Кандидатите по настоящата програма се приканват да разгледат в проектите си най-малко една от следните приоритетни теми:

— междукултурен диалог;

— ново институционално развитие: нов импулс за активно европейско гражданство;

— участието на жените в политическия живот;

— чрез спорт за активно гражданство и социално приобщаване;

— европейската година на творчеството и иновациите 2009 г.

Допустими кандидати

За да има право на финансова помощ, кандидатстващата организация трябва да отговаря на следните критерии:

— да представлява държавна организация или организация с нестопанска цел с правен статут на юридическо лице. Следователно физически лица — нямат право на участие;

— да бъде учредена в допустима страна.

В проекта трябва да участват партньори от най-малко четири различни допустими страни, различни от страната на кандидатстващата организация, отговарящи на посочените по-горе критерии за допустимост.

Кандидатите трябва да са учредени в една от следните страни:

a) 27-те държави-членки на Европейския съюз;

б) Хърватия;

в) информация относно споразуменията, уреждащи участието на други страни, можете да намерите на уебсайт: http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.htm

Бюджет и продължителност на проекта

Общата сума на средствата, заделени за съфинансирането на проекти в рамките на настоящата покана за представяне на предложения, се оценява на 920 000 EUR. Предоставената субсидия не може да превишава 60 % от общата сума на допустимите разходи по проекта, посочени в подробната бюджетна прогноза. Всяка субсидия възлиза на сумата между 75 000 и 150 000 EUR.

Дейностите по проектите трябва да започнат в периода между 1 декември 2008 г. и 28 февруари 2009 г.

Те трябва да приключат до 31 декември 2009 г. Максималната продължителност на проектите е 10 месеца.

Краен срок

Заявленията трябва да бъдат изпратени в Изпълнителната агенция не по-късно от 1 юли 2008 г.

Допълнителна информация

Пълният текст на поканата за представяне на предложения, формулярът за заявление и всички свързани с това документи се намират на уебсайта на Изпълнителната агенция (EACEA): http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.htm

Заявленията трябва да отговарят на условията, определени в пълния текст, и да бъдат подадени чрез предоставените формуляри.

Източник на информация:

Официален вестник на ЕС

Share this post


Link to post
Share on other sites

7-ма Рамкова програма:Специфична програма "Капацитет" - Младите хора и науката

Краен срок за подаване на предложения – 24 юли 2008

Подробно за специфична програма "Капацитет"

Поканата: Подпомагащо официално и неофициално научно обучение в училищата, както и чрез научни центрове и музеи

Идентификационен номер на поканата в елекронния портал "Cordis": FP7-SCIENCE-IN-SOCIETY-2008-3

Тема: Науката в обществото

Бюджет: 4 780 000 евро

Цели:

По настоящата схема могат да бъдат финансирани два различни типа дейности:

-Координационни дейности, целящи координиране на изследователски дейности и политики;

-Подкрепящи дейности, целящи съдействие при приложението на рамковите програми и подготовка за бъдещи политики на европейската общност за технологично развитие и изследвания. Създаване на синергия с други политики. Стимулиране и подпомагане участието на Малки и средни предприятия (МСП), граждански организации и мрежите им, малки изследователски екипи и новосъздадени или отдалечени изследователски центрове в дейностите от тематичните области на програма "Сътрудничество". Основаване на изследователски клъстери в европейски региони. Подкрепящите дейности обикновено са фокусирани върху една специфична дейност или едно специфично събитие.

Изследвания, технологично развитие или демонстрационни дейности не се финансират по настоящата схема.

Приложима е за дейности по следните специфични програми от 7РП: "Сътрудничество", "Капацитет", "Хора" и "Идеи".

Кой може да участва?

-В координиращи дейности, чиято цел е координиране на изследователски дейности - най-малко 3 независими юридически лица, регистрирани в 3 различни държави-членки на ЕС или асоциирани страни.

-За други координиращи и подкрепящи дейности – минимално условие е участието на 1 юридическо лице.

Допустими организации:

-Изследователски организации и университети;

-Индустриални компании, малки и средни предприятия;

-Собственици и ръководители на изследователска програма (ERA-NET);

-Международни организации с европейски интереси.

Видове дейности:

Координиращите дейности покриват: Организиране на събития – конференции, срещи, семинари и работни групи, свързани проучвания, обмен на служители, споделяне и разпространение на добри практики, определяне, организиране и управление на съвместни инициативи.

Подкрепящите дейности покриват: Мониторинг и оценка; конференции, семинари, експертни и работни групи или писма на индивидуално назначени експерти; проучвания, развитие на стратегии; награди за научни постижения и конкурси; оперативна помощ; достъп и разпространение на данни, информационни и комуникационни дейности; управленски дейности; специфични услуги, свързани с изследователски инфраструктури като международен достъп; предварителна техническа работа, включваща първоначални проучвания за разработване на нови инфраструктури; сътрудничество с други европейски изследователски схеми; или комбинация от изброените дейности.

Продължителност на проекта:

Проектита за Координационните дейности се очаква се да продължават между 2 и 4 години. Проектите за Подкрепящи дейности обикновено са по-кратки – от няколко месеца до 2 или 4 години.

Предложенията за кандидатстване в конкурса се подават само по електронен път.

Подробна информация и апликационни формуляри:

В елекронния портал "Cordis"

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://evropa.dnevnik.bg/browse/region.php?rubrid=964

Еврофинансиране по различни програми!

:!!!:

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

80% от българите без интерес към еврофондовете

Над 80% от хората не се интересуват от структурните фондове и кохезионния фонд на ЕС.

Това показва изследване на MBMD, представено от Мира Янова. Слабата заинтересованост от усвояването на еврофондовете според Янова е една от причините за отрицателния отзвук по отношение на оползотворяването на средствата от фондовете на ЕС.

Според изследването най-слаба е заинтересоваността на малките фирми и средния бизнес. Най-голяма активност проявяват общините.

С 24% е нараснал делът на общините, участващи в проекти по оперативни програми за усвояване на еврофондове през изминалата година и половина.

Активността на неправителствените организации към средствата от еврофондовете в този период също бележи ръст, но двойно по-малък (12%).

Изследването на MBMD обхваща 1200 пълнолетни граждани и беше представено в МС, където вицепремиерът по еврофондовете Меглена Плугчиева показа процеса на актуализация на сайтовете на министерствата за оперативните програми.

По думите й, до края на този месеца трябва да приключи оптимизирането на сайтовете.

Те трябва да съдържат точна информация, крайните срокове за кандидатстване, указания за необходимите стъпки, които трябва да предприемат бенефициентите.

Окончателните версии ще бъдат оценявани от граждани.

По време на пресконференцията на Плугчиева екипите на отделните министерства, отговарящи за 7-те оперативни програми, по които България може да усвоява еврофондове, представиха разработките си за сайтове.

Линкове към всяка програма има на основния сайт за еврофондовете, който е към финансовото министерство - eufunds.bg.

Някои от програмите, като например развитие на селските райони, техническа помощ и околна среда все още нямат сайтове, но бе обещано тяхното изработване.

До тогава тези оперативни програми се представят чрез сайтовете на министерствата - министерство на земеделието и храните, на финансите и екоминистерството.

Меглена Плугчиева отново подчерта, че докладът на ЕК изразява критичната солидарност на страните членки и потвърди, че докладът е критичен, но обективен.

Тя припомни намеренията на правителството да бъдат възстановени акредитациите на двете агенции по ФАР, както и скоро да бъде назначено ръководство на новата агенция „Пътна инфраструктура", също и да направи необходимото за удължаване на срока по САПАРД до края на 2009 г. и да бъде засилен контролът.

По отношение на оперативните програми Плугчиева припомни, че на 7 ноември изтича срокът, в който централният одитен орган трябва да докладва в Брюксел за готовността на българските системи за управление на средства от еврофондовете и подчерта, че сега сме в период на оценяване, който е изключително важен.

---

http://eufunds.bg/

http://eufunds.bg/pages/sitemap.php

http://www.minfin.bg/bg/page/272

Share this post


Link to post
Share on other sites

ЕС и имиграцията – факти, политика, позиции, линкове

Европа.Дневник започва да публикува медийни досиета по важни европейски въпроси. В тях ще представяме в удобен за четене вид най-важното по дадена тема, позициите на засегнатите страни, ситуацията по проблема в България, както и линкове към всички свързани с въпроса европейски документи.

Първото медийно досие за имиграционната политика на ЕС е подготвено от Петя Колева, студентка от специалност "Европеистика", СУ "СВ.Климент Охридски".

---

Европейската комисия оценява броя на нелегалните имигранти в ЕС на около 8 милиона. Над 200 000 бяха арестувани през първата половина на 2007 г., но по-малко от 90 000 бяха експулсирани. По този въпрос европейският комисар на правосъдието и вътрешните работи Жак Баро заяви: "Не можем да оставим миграционните процеси в пълен безпорядък – трябва да има някакъв ред". Именно създаването на единна европейска имиграционна политика, която да облекчи достъпа до трудовия пазар за висококвалифицирани специалисти, и в същото време да се справи с нелегалната имиграция, е една от приоритетните цели на френското председателство на ЕС, което стартира на 1 юли 2008г.

Обща европейска политика за имиграцията

Идеята за обща Европейска политика за имиграцията е издигната на Европейския съвет в Севиля през 2002 г., а законовата база за нейното изграждане се осигурява от Амстердамския договор (в сила от 1999 г.). На Европейския съвет в Севиля се приема, че въпросите, свързани с имиграцията и бежанците, не могат да бъдат разрешени ефикасно с действия само на национално ниво.

През септември 2007г. членовете на ЕП обсъдиха и приеха два незаконодателни доклада относно програмата за действие в областта на легалната имиграция и приоритетите в борбата с незаконната имиграция. Депутатите подкрепиха създаването на синя карта за високо квалифицирани специалисти и приеха позицията, че не е възможно да се води борба с нелегалната имиграция без регламентирани пътища за законна имиграция.

Основни моменти:

1) Предложение на ЕК за Синя Карта:

О ще в края на октомври 2007 година комисарят по правосъдието Франко Фратини представи плановете на Европейската комисия за въвеждане на общоевропейска визова система "синя карта" , целяща привличането на висококвалифицирани имигранти към ЕС. Според ЕК "синята карта", която е своеобразен прототип на американската "зелена карта" , би била добро средство за управление на миграционните потоци, улеснявайки свободното движение на висококвалифицирани кадри от страни извън Европейския съюз.

Въпреки че идеята за европейската "синя карта" произлиза от концепцията за добре известната американска "зелена карта", правата и свободите, които притежателят на картата получава, не са идентични. Следната таблица посочва основните прилики и разлики между двете карти:

Европейската "синя карта" Американската "зелена карта" Постоянно

жителство Притежателят НЕ получава постоянно жителство Притежателят получава постоянно жителство Период на

валидност Период на валидност до 2 години, като той може да се подновява Период на валидност 10 години; подлежи на подновяване Права на

притежателя Позволява на притежателя и неговото семейство да живее, работи и пътува в ЕС Позволява на притежателя и неговото семейство да живее, работи и пътува в САЩ Изисквания за кандидатстване Кандидатът трябва да има сключен едногодишен договор с фирма/компания, намираща се на територията на ЕС, като заплатата да е три пъти по-висока от минималната надница Съществуват пет основания за получаване на зелена карта: наемане на работа, роднински връзки, инвестиции, лотарияили постоянно жителство от преди 1972 година

Получаване на жителство/ гражданство Притежателят автоматично получава гражданство след 5 години Автоматично получаване на гражданство след 5 години Източник:EU Blue Card Website

В предложението на ЕК за създаването на "синя карта" се посочва , че държавите-членки са задължени да споделят информация относно възможните квоти за броя на висококвалифицирани имигранти, които те могат да приемат на своята територия. Всяка държава-членка трябва да предостави статистически данни относно попълването на тези квоти за изминалия едногодишен период.

2) Новата директива за връщане на нелегални имигранти

Компромисният вариант на директивата за връщане на нелегални имигранти бе приет от ЕП на първо четене на 18 юни 2008г. Самата директива представлява важна крачка към установяването на една обща имиграционна политика в ЕС. Директивата цели насърчаване на доброволното завръщане на незаконните имигранти, установява общи стандарти на европейско ниво и дава гаранции за спазване на основните човешки права.

Основни моменти в директивата:

Доброволно завръщане и период за задържане:

Текстът на директивата определя периода за доброволно завръщане между 7 и 30 дни. Ако нелегалният имигрант не напусне страната и не се завърне в родината си в определения срок, може да бъде издадена заповед от националните власти за неговото експулсиране. Обикновено такава заповед съдържа и забраната за реадмисия, чиито период може да бъде максимално 5 години, ако лицето е експулсирано след изтичането на периода за "доброволно завръщане". Този период може да бъде по-дълъг, ако лицето представлява "сериозна" опасност за обществената сигурност. Текстът на директивата съдържа и специална клауза относно децата и семействата. Според нея те не трябва да бъдат обект на насилствени мерки и трябва да бъдат задържани само в краен случай.

Извънредни ситуации

Предложен от Съвета текст предвижда по-голяма свобода за административните власти при извънредни случаи: при изключително голям брой граждани на трети страни, които трябва да бъдат експулсирани и които представляват голяма и непредвидена тежест за административните и юридическите власти на дадена държава-членка, юридическият контрол може да бъде отложен и условията за задържане да бъдат по-малко благоприятни.

Юридическа помощ

Директивата предвижда осигуряването на безплатна юридическа помощ за незаконните емигранти, които не разполагат с достатъчно средства за това, в съгласие с националните законодателства и с "процедурната" директива от 2005 г. относно помощта за лицата, търсещи убежище. Европейският фонд за репатриране на незаконно пребиваващи лица (2008-13 г.) с размер 676 милиона евро може също да бъде използван за финансиране на правната помощ.

Държавите-членки ще разполагат с 24 месеца за прилагане на директивата след нейното публикуване в Официалния вестник на ЕС. Преди това министрите от държавите-членки на ЕС трябва официално да одобрят текста през месец юли в Съвета.

Позиции:

Южна Америка

Лидерите на южноамериканските държави реагираха много остро на новите правила за връщане на имигрантите, и по специално на клаузата, която дава право на всяка една държава-член да задържа нелегалните имигранти до 18 месеца преди те да бъдат депортирани. Според новите правила, които трябва да влязат в сила до 2010г., нелегалните имигранти могат да бъдат задържани максимум до 6 месеца. Този период може да се удължи с още 12 месеца при определени условия - например , ако имигрантът не сътрудничи на властите.

Стотици хиляди латиноамериканци живеят и работят в Европа, като повечето от тях незаконно. Много от тях заемат позиции, на които европейците не биха се наели на работа, в същото време осигурявайки доходи на бедните си семейства обратно в родината.

Венецуелският президент Уго Чавес пръв реагира остро срещу новите правила, като заплаши, че ще прекрати доставките на нефт към Европа, ако ЕС не промени своята политика спрямо нелегалните имигранти. На срещата на МЕРКОСУР на 1 юли 2008г. Чавес обвини европейските лидери, че са "легализирали варваризма". Срещата на върховно ниво завърши със свирепи атаки към имиграционната политика на ЕС. В съвместна декларация те отхвърлиха "всеки опит да се криминализира нелегалната имиграция и приемането на ограничителни имиграционни политики, в частност срещу най- уязвимите сектори на обществото - жените и децата". В декларацията също се отбелязва "необходимостта от борба срещу расизма, дискриминацията, ксенофобията и други форми на нетолерантност".

Декларацията бе подписана от лидерите на Аржентина, Боливия, Бразилия, Чили, Парагвай, Уругвай и Венецуела, както и от министрите на държавите със статут на асоциирани членове на МЕРКОСУР – Колумбия, Еквадор и Перу.

Още след обявяването на новите правила за връщане на имигрантите еквадорският президент Рафаел Кореа заяви, че южноамериканските държави трябва да се обединят срещу това, което той нарича "инициатива на омразата". По-късно той обяви новите имиграционни мерки на ЕС "позорни". Кореа също така заплаши, че търговските договорености между ЕС и Андската общностмогат да бъдат прекратени временно ако 27-те държави-членки на ЕС не променят новия закон.

Според Боливийският лидер Ево Моралес новите мерки не подпомагат до никаква степен борбата с расизма. Той заяви, че Южна Америка трябва да работи с Африка срещу закони, които според него засягат човешкия живот и права.

Бразилският президент Луис Игнацио "Лула" Де Силва каза, че "студените ветрове на ксенофобията още веднъж идват от Европа". Силва нарече новите правила "жестоки и позорни". Според лидерът на МЕРКОСУР Карлос Алварез новите правила грубо потъпкват човешките права. Президентът на Аржентина Кристина Фернандез де Кирхнер заяви, че новите мерки са "недопустими".

Изключенията от ЕС

Испания от своя страна заяви, че няма да промени своята имиграционна политика и ще продължи да прилага по-леки мерки от тези, посочени в директивата. Например, Испания няма да задържа нелегалните имигранти повече от 40 дни, въпреки че според разпоредбите на директивата максималният период е 18 месеца.

Организацията на обединените нации


    Организацията на обединените нации (ООН)атакува разпоредбите на директивата, заявявайки, че новите мерки не осигуряват достатъчна закрила на "уязвимите". Според Върховният комисар за човешките права на ООН Луиз Арбур новите правилазатрудняват "придвижването на въпросите относно фундаменталните принципи на защита на правата на индивидите, които са в много уязвима ситуация".

    Правозащитните организации

Друга неправителствена организация, която остро се възпротиви срещу новите правила, е хуманитарната асоциация Каритас. Организацията е дълбоко разочарована от факта, че директивата позволява задържането на самотни деца, както и на цели семейства с деца, също и от забраната за реадмисия от максимум 5 години. Тези разпоредби според организацията противоречат на принципа на пропорционалност и имат ефект на двойно наказание.

Според Каритас посоченият в директивата период от 7 до 30 дни, в който нелегалните имигранти трябва да напуснат територията на засегнатата държава-член, не е достатъчен, за да се осъществи едно "завръщане с достойнство".


    Позицията на България

Според председателят на социалната комисия към Народното Събрание Хасан Адемов като цяло позицията на България съответства на вижданията на Европейския съюз по политиката спрямо незаконните емигранти. Въпреки това България се противопоставя на предложението ежегодно да бъдат проверявани 10 процента от предприятията на територията на всяка държава-членка на ЕС как упражняват контрол при наемане на работници. Основна причина за това е, че България няма нужния административен капацитет и финансови средства. Според председателят Младен Червеняков това е нарушение на принципа на пропорционалността и всяка държава трябва сама да определя процента на контролираните предприятия в зависимост от риска.

Друг спорен момент е препоръката при тежки нарушения на работодателите да бъдат налагани не само административни санкции, но и да им бъде търсена наказателна отговорност. Според комисиите в много страни от ЕС има по-либерален режим на санкции и тяхното прилагане и това води до преливане от една държава в друга на нелегална работна ръка.

Само година след като България стана член на ЕС, от страна, единствено осигуряваща миграция, тя започна и да приема такава, като в същото време все повече се усеща недостигът на работна ръка.

За привличането на необходимите на икономиката работници българското правителство изработва специална стратегия. На първо място, стратегията се обръща към представителите на българските национални малцинства, които са с чуждо гражданство. Предвижда се те да получават т.нар. зелена карта, която ще им гарантира равни права с всички местни жители, но само на територията на България. След като поработят тук, те ще имат възможност да кандидатстват и за гражданство.

Втората целева група са граждани на трети страни не от български етнос, но притежаващи квалификация, която отговаря на потребностите на българската икономика. Наемането ще става чрез Агенцията по заетостта, където работодателят ще представя изискванията и условията си. Допуска се чуждестранните работници да пристигат тук и със семействата си. МВР обаче ще дава разрешения само на тези от тях, които разполагат с достатъчно средства да издържат своите роднини. За да се гарантира връщането на имигрантите в родината им, те ще се задължават да се явят в българските посолства там до месец след като трудовият им договор тук изтече.

Висококвалифицираните чужденци ще имат възможност да пребивават и работят в България чрез получаването на "синя карта". През първите две години достъпът на притежателите на "синя карта" до българския пазар на труда ще става след тест, тоест ще се проверява дали за същата позиция няма кандидати от България или от ЕС.


    Линкове:

Синя карта:

Предложение за директива относно условията на влизане и пребиваване на висококвалифицирани имигранти от трети държави с цел наемане на работа (23 октомври 2007г.) (на английски)

Предложение за директива относно създаване на единна процедура за кандидатстване за пребиваване и работа на територията на държава-член от имигранти от трети страни и за установяването на общи права, които легалните имигранти от трети страни ще получат, пребивавайки на територията на държава – член (23 октомври 2007г.) (на английски)

Резолюция на Европейския парламент от 26 септември 2007 г. относно плана за политиката в областта на легалната имиграция (на български)

Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета по регионите – Към обща имиграционна политика (5 декември 2007г.) (на английски)

Европейски парламент: Новата директива за връщане на нелегални имигранти в подробности (26 юни 2008) (на български)

Официалният уебсайт на европейската синя карта(на английски)

Новата директива за връщане на нелегални имигранти

Предложение за директива относно общите стандарти и процедури, приложими в държавите-членки за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни(на английски)

ДОКЛАД относно предложението за директива на Европейския парламент и Съвета относно общите стандарти и процедури, приложими в държавите-членки за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни (на български)

Позиция на групата на социалистите в ЕП (на английски)

Позиция на Християндемократическата партия в ЕП (на френски)

Позиция на Зелената партия в ЕП (на английски)

Позиция на Алианса на демократите и либералите в Европа (на английски)

---

http://evropa.dnevnik.bg/

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Започва записването за конкурса на ЕК за млади преводачи

Средните училища от ЕС вече могат да се записват за второто издание на конкурса Juvenes Translatores (млади преводачи), който беше лансиран от Европейската комисия през 2007г. Това съобщиха от пресцентъра на ЕК.

Записването ще се проведе на два отделни етапа. От днес, 1 септември, училищата вече могат да изразят желанието си за участие и да изпратят своите координати за връзка. След приключване на периода за записване, на случаен принцип ще бъдат избрани определен брой училища от всяка държава-членка. Избраните училища трябва да оповестят имената на максимум четирима ученици, които ще вземат участие в конкурса. Общо за участие ще бъдат избрани 690 училища и максимум 2 760 ученици.

Конкурсът ще се проведе на 27 ноември 2008 г. Учениците ще трябва да преведат кратък текст по едно и също време във всички държави-членки от ЕС под наблюдението на представители на училищата.

След приключването на конкурса преводите ще бъдат оценени от комисия от професионални преводачи от Генерална дирекция "Писмени преводи" на Европейската комисия, а журито на конкурса ще избере най-добрия превод от всяка държава-членка. 27-те победители ще бъдат обявени през януари 2009 г. През април 2009г. те ще бъдат поканени на церемония по награждаването в Брюксел, на която ще получат наградите си от комисаря по многоезичието, г-н Леонард Орбан.

---

Учениците от държавите-членки на ЕС могат отново да пробват силите си като преводачи във второто издание на състезанието "Juvenes Translatores"(Млади преводачи), обявено днес от Европейската комисия. Всички училища от ЕС ще бъдат поканени да се регистрират за участие между между 1 септември и 20 октомври 2008 г, като състезанието ще се проведе на 27 ноември 2008 г. След 9 май уебсайтът на състезанието ще бъде активен на 23-те официални езика на ЕС.

От всяка държава-членка ще бъдат подбрани такъв брой училища, който съответства на броя на гласовете, с който държавата-членка разполага в Съвета на Европейския съюз, умножен по две. Подборът ще бъде на случаен принцип. Всяко училище ще има право да регистрира не повече от четирима ученици. Общо ще бъдат подбрани за участие 690 училища и 2 760 ученици.

Това второ издание на конкурса е предназначено за родените през 1991 г. ученици. Те могат свободно да изберат езиковата комбинация за превода си сред 23-те официални езика на ЕС. Състезанието ще се проведе едновременно във всички държави-членки под надзора на училищата. Преведените текстове ще бъдат оценени от комисия, състояща се от професионални преводачи от генерална дирекция "Писмени преводи", а журито на състезанието ще избере най-добрия превод от всяка държава-членка. През март 2009 г. победителите ще бъдат поканени на церемония в Брюксел, за да получат наградите си от комисаря по въпросите на многоезичието.

http://evropa.dnevnik.bg/

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.europeplovdiv.eu/index.php?lang=bulgarian

Европейски инфоцентър "Europe direct" към Община Пловдив

Европейски Информационен Център Europe Direct на Община Пловдив e създаден по проект със съфинансиране от страна на Европейската комисия, Главна дирекция "Комуникация" от Община Пловдив в партньорство с Европейския колеж по икономика и управление и Център "Образование за демокрация".

Центрове от тази мрежа има в 11 града в страната ни (София, Пловдив, Габрово, Велико Търново, Шумен, Добрич, Смолян, Благоевград, Бургас, Сливен и Русе.

В центровете EUROPE DIRECT вие може да получите:

  • Обща информация на всички официални езици по въпроси, свързани с Европейския съюз
  • Отговори на ваши въпроси относно политиките на Европейския съюз
  • Практическа информация по много теми, например, как да бъде призната вашата професионална квалификация, как да подадете жалба при опасни продукти и т.н.
  • Данни за контакт на съответни организации, с които може да ви се наложи да се свържете
  • Съвети за разрешаване на практически проблеми, свързани с упражняване на вашите права в Европа

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...