Отиди на
Форум "Наука"

Отчаяние: Блу Ориджин наели консултанска фирма, за да разберат защо изостават от СпейсЕкс


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Отчаяние: Блу Ориджин наели консултанска фирма, за да разберат защо изостават от СпейсЕкс

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

6 октомври 2021 г. 17:10 ч.

Светослав Александров. През 2018-та година ръководството на Блу Ориджин наблюдава как СпейсЕкс изстрелват свръхтежката ракета "Фалкън Хеви", как усъвършенстват вертикалното кацане на първите степени и как се налагат като световен лидер в спътниковите полети. Изминали са почти две десетилетия, откакто Джеф Безос е основал своята космическа фирма, а нейното лидерство най-после осъзнава: изоставането спрямо Илон Мъск е драстично. В отчаянието си Боб Смит, назначеният от Безос президент на Блу Ориджин, наема консултантска фирма, за да проучи предимствата и недостатъците на СпейсЕкс. 

Новината бе съобщена от журналиста Ерик Бъргър, пишещ за Арс Текника. Бъргър се е домогнал до документи, които изясняват какво е установила въпросната консултантска фирма на име Avascent.

Консултантите са установили... очевидното. Те са очертали силните страни на СпейсЕкс точно така, както ги обсъждаме в продължение на години в социалните мрежи и космическите форуми. Струва си да цъкнете на горния линк и да прочетете статията в оригинал.

Най-общо казано консултатите обръщат внимание на силната ориентация на СпейсЕкс към задоволяването на нуждите на клиентите, както и към смъкването на цените. За разлика от фирмата на Мъск, тази на Джеф Безос поставя ценовата ефективност като вторичен или третичен приоритет при проектирането на ракети. Avascent също така определя като много силен фактор фактът, че СпейсЕкс е вертикално интегрирана компания. Повечето от старите аерокосмически фирми аутсорсват голяма част от хардуера си към други компании или го закупуват директно от тях. Не е така в компанията на Мъск - тя произвежда сама 70% от всичките си компоненти и само 30% се доставят от традиционните доставчици.

Изглежда, че поне в това отношение Блу Ориджин се учат от СпейсЕкс, съдейки по новия проект "Джарвис", който цели създаването на възвръщаема степен за ракетата "Ню Глен" и който донякъде емулира "Старшип".

Консултантите също така установяват колко много зависи СпейсЕкс от наплива на млади таланти. Младите инженери си мечтаят да работят при Мъск, за тях СпейсЕкс е "Харвардът на ракетостроенето". Блу Ориджин няма такъв подход - фирмата на Безос наема само 1.7% от кандидатите за стажанти. 

Не на последно място, Avascent установява, че СпейсЕкс разчита на итеративния подход при разработката на ракетите, при който се акцентира върху строежа на хардуер и неговото тестване, вместо на начален и продължителен период на проучвания (както е в стария аерокосмически отрасъл). Макар че в хода на итеративния подход възникват провали (спомнете си за миналогодишните експлозии на "Старшип"), програмите на СпейсЕкс напредват много бързо и дават своя плод.

И така, изводите на консултантите са ясни и категорични. Но доколко Боб Смит се е поучил от тях? Наложени ли са промени в работната култура на Блу Ориджин?

Истината е, че три години след като Блу Ориджин наемат Avascent, СпейсЕкс са напреднали още повече, докато изоставането на Блу Ориджин е дори по-драстично. За това време фирмата на Мъск е изстреляла над 60 ракети и вече редовно изпраща пилотирани космически кораби до околоземна орбита. За сравнение Блу Ориджин са осъществили само един пилотиран космически полет (изпълнен през юли т.г.), а дебютното орбитално изстрелване вероятно няма да е факт преди 2024-та година. 

Не, няма признаци за реална промяна. Консултантите са препоръчали Блу Ориджин да стане по-открита компания към обществото, но истината е, че днес тя все повече и повече се затваря. Добавете към всичко това и докладите на бивши служители, че работната култура на Блу е токсична към жените и е сексистка... и става ясно, че фирмата е затънала в сериозни проблеми.

Очакваме подобрение към по-добро. Но засега не го виждаме. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4183-2021-blue-origin-vs-spacex

 
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин най-накрая се отърва от Боб Смит

2022-4-june-new-shepard-launches.jpg

Блу Ориджин има само суборбитален кораб, но за 23-годишното си съществуване фирмата не е пратила дори един прост спътник в орбита. Photo credit : Blue Origin

26 септември 2023 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Най-сетне: след шестгодишно катастрофално управление, Боб Смит, изпълнителният директор на Блу Ориджин, напуска основаната от Джеф Безос космическа компания!

Новината бе съобщена от Арс Текника – един от най-авторитетните сайтове за космонавтика.

За тези от вас, които не знаят скорошната история на Блу Ориджин, я припомням тук: през 2016 г. Джеф Безос иска да превърне фирмата от обикновен стартъп в просперираща аерокосмическа компания – и най-вече да печели правителствени договори като СпейсЕкс. За тази цел Безос се опитва да привлече на своя страна изпълнителната директорка на СпейсЕкс Гуин Шотуел. Но независимо колко е примамлива офертата, Шотуел е вярна на Илон Мъск и директно отказва на Безос.

След още година издирване, Безос успява да привлече Боб Смит, който по това време е старши мениджър в Хъниуел Аероспейс – традиционна аерокосмическа фирма, основана през далечната 1936 година. Това се оказва фатална грешка – Смит не е човекът, който има предприемаческа мисъл, характерна за новия “НюСпейс” отрасъл. Той започва да ръководи Блу Ориджин както се ръководи стара компания от типа на Боинг.

Ако има една област, в която Смит е успял, то е да разшири фирмата – през 2017 г. за Блу Ориджин работят 1 500 души, а сега те са 11 000. Но голяма част от тези хора пристигат от стари компании като Боинг, Локхийд Мартин и Нортроп Груман. Само 1.7% от кандидатите са стажанти. А и младите хора предпочитат да работят за СпейсЕкс – фирмата, която е считана за “Харвардът на ракетостроенето”.

Резултатът шест години по-късно: Блу Ориджин напълно отсъства от космическия пазар. Суборбиталният кораб “Ню Шепърд” е извън експлоатация вече близо година заради авария, двигателите “BE-4”, които фирмата трябваше да доставя на Юнайтед Лонч Алайънс вместо досега използваните руски “РД-180”, се бавеха до безкрай, орбиталната ракета “Ню Глен” все още не е готова. И докато ракетите на СпейсЕкс “Фалкън 9” са летели 258 пъти, от основаването си през септември 2000 г. досега Блу Ориджин не е изстреляла и един прост микроспътник.

Какво следва оттук насетне? Боб Смит ще бъде заменен от Дейв Лимп, който за тази цел напусна длъжността вицепрезидент на Амазон за продажби и услуги. Той е работил за Кайпър, Киндъл и Алекса. Като цяло периодът му в Амазон се счита за белязан както от успехи, така и от падения, като основната причина за угасването на звездата на Лимп напоследък се счита именно гласовият асистент Алекса. Някои потребители наричат Алекса “колосален провал”, а Амазон са загубили 10 000 работни места.

През Лимп предстоят сериозни предизвикателства – Блу Ориджин не просто трябва да доставя ракетни двигатели и да завърши орбиталната си ракета “Ню Глен”, а фирмата има проект за орбитална станция “Орбитал Рийф” и освен това е втората компния, избрана от НАСА да строи пилотиран модул за кацане на Луната.

Така че, Алекса, изпрати най-сетне нещо в орбита.

https://cosmos.1.bg/space/2023/09/26/blue-origin-bob-smith/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...