Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 14:35, gmladenov said:

Още от самото начало говорим за това, че средното образование трябва да е за всички,
а не само за тези, които ще следват.

Expand  

Хайде пак. Теоретично то е за всички. Виж линка който дадох. Има всякакви "профили"  или "професии". И олекотени, и усложнени и всякакви:
- Текстообработване Оператор на компютър с разширено изучаване на чужд език английски език
- Производство на кулинарни изделия и напитки - Готвач
- Производство на хляб и хлебни изделия
- Организация на туризма и свободното време - РИЧЕ - АЕ
- Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ  ......   

И още една камара други.  

  On 3.02.2022 г. at 14:35, gmladenov said:

Ти гледаш приемния бал и решаваш, че след като той е нисък, системата е сбъркана.
Няма връзка между двете.

Expand  

Връзката е пряка. Балът не е нисък  по принцип, а за конкретната програма.  Профил "математика и информатика"  е много по-тежък като сложност и натоварване  от профил "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ", а той от своя страна е по-тежък от "Текстообработване Оператор на компютър" 

За един ученик, който няма необходимия капацитет програмата по  "математика и информатика" може да е много натоварваща, истинска мъка и напълно  безсмислена, но същият ученик да се чувства чудесно в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ".  За друг и това е достатъчно сложно, но пък ще се справи в "Текстообработване Оператор на компютър".

Холандската система е "меритократична" и  ще изпрати всяко едно дете в училището което е най-подходящо за него.  Или образно казано ако искаш да се занимаващ с компютри, но потенциалът ти не е висок отиваш в "Текстообработване Оператор на компютър". Ако имаш по-висок потенциал в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ" и само ако си от най-добрите може да запишеш  "математика и информатика"

Българската система е "демократична" и всяко дете може да иде където си иска стига да се класира и има свободни места.  Профилът и сложността на програмата нямат никакво значение.  Те може изобщо да не отговарят за неговия потенциал и възможности. Ако има свободно място детето е вътре. ... И започват мъките. 

 

 

Редактирано от Atom
  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 16:02, dora said:

Брей, а биотехнология, микрочипове, фармация, иновации в околната среда, алтернативни електроизточници?

Expand  

Не може да осакатяваме населението живеейки  с фантазии как един ден ще правим микрочипове и фармация. Това се прави в няколко големи фирми в света.

 

  On 3.02.2022 г. at 16:02, dora said:

България е част от европейското икономическо пространство. Ако някога искаме чужди инвестиции, ни трябват висококвалифицирани кадри. Не един, не двама - много и конкурентноспособни на тези примерно в азиатските държави, където учат, та се късат.

Expand  

Тези висококвалифицирани кадри не излизат от училището или университета, а след години работа и самообразование по специалността си. Да не говорим, че вие дори не знаете какви са тези висококвалифицирани кадри, защото нямате представа какви са професиите в момента, но може да ги видите в джобс.бг и се опитайте да предположите кое какво означава и къде в България се учи.

Редактирано от Петър_Пейчев
  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 16:02, dora said:

Брей, а биотехнология, микрочипове, фармация, иновации в околната среда, алтернативни електроизточници?

Expand  

Ами всичко това ще се произведе в Азия или на Запад ... и ние ще си го купим от тях.
И това е ОК.

Вие не гледате реалността, а разсъждавате от някакви идеални съображения.
Затова и спорим тук.

Вие сте като майка ми (бог да я прости), която не можеше да гледа как по време на
прехода предприятие след предприятие биваха закрити ... и с тях цялата бивша БГ
икономика замина.

Нека да ти кажа реалността, пък ти реши къде да застенеш. Това ги казвах и на майка
ми и тя не можеше да ме слуша.

  • В БГ никога няма да се произвеждат компютърни чипове, с които да конкурираме
    Епъл, Самсунг или Интел. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • В БГ никога няма да се произвеждат автомобили, с които да конкурираме Тойота,
    Фолксваген или Форд. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • В БГ никога няма да се произвеждат домашни електроудреди, с които да конкурираме
    Самсунг, ЛГ и тем подобни. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • Сети за всяко друго производство и приложи същата логика ... и да видим можем ли
    да се конкурираме с лидерите в бранша.

Имай предвид тази реалност когато говорим за образование.

На теория, никак не е лошо всички в БГ да имаме по две висши образование и да разбираме
от всички. Въпросът е къде ще ги приложим тези образования?

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 16:19, Петър_Пейчев said:

Не може да осакатяваме населението живеейки  с фантазии как един ден ще правим микрочипове и фармация. Това се прави в няколко големи фирми в света.

Expand  

Много блаодаря. Перфектно казано.

Публикувано (edited)

 

    •  
  • Потребител
  On 3.02.2022 г. at 14:35, gmladenov said:

Още от самото начало говорим за това, че средното образование трябва да е за всички,
а не само за тези, които ще следват.

Expand  

Хайде пак. Теоретично то е за всички. Виж линка който дадох. Има всякакви "профили"  или "професии". И олекотени, и усложнени и всякакви:
- Текстообработване Оператор на компютър с разширено изучаване на чужд език английски език
- Производство на кулинарни изделия и напитки - Готвач
- Производство на хляб и хлебни изделия
- Организация на туризма и свободното време - РИЧЕ - АЕ
- Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ  ......   

Проблемът на идиотите в министерството е, че това всичко взето заедно трябва да се научи за максимум 2 години, а по-кадърните за една, а да се преподава по 4 години за всяка една от тези слециалности.

Редактирано от Петър_Пейчев
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 16:18, Atom said:

Холандската система е "меритократична" и  ще изпрати всяко едно дете в училището което е най-подходящо за него.  Или образно казано ако искаш да се занимаващ с компютри, но потенциалът ти не е висок отиваш в "Текстообработване Оператор на компютър". Ако имаш по-висок потенциал в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ" и само ако си от най-добрите може да запишеш  "математика и информатика"

Българската система е "демократична" и всяко дете може да иде където си иска стига да се класира и има свободни места.  Профилът и сложността на програмата нямат никакво значение.  Те може изобщо да не отговарят за неговия потенциал и възможности. Ако има свободно място детето е вътре.

Expand  

Това е точно така ... и в това няма нищо лошо.

Холандската система работи, защото там явно са много дисциплирани. Това, което
Дора ни разказва за тяхното училище, изисква дисциплинирани и ангажирани учители
в основното училище ... на които може да се разчита, че правилно ще подготват и оценят
децата за средното училище. Затова и тази система работи.

У нас това няма как да стане. В БГ не можем да разчитаме на такава дисциплина и
ангажираност. Щеше да е чудесно да я имаме ... но я нямаме.

Нашата "демократичност" на средното образование се дължи най-вече на това, че у нас
няма кой да положи усилието правилно да обучи и оцени учениците в основното училище.
Затова по неволя сме "демократични".

БГ не е ... и никога няма да бъде ... Германия, Холандия или друга северно-европейска
страна, в която дисциплината е народна добродетел. Така че много от нещата, които
работят там, у нас няма как да работят ... и в това няма нищо лошо.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 16:50, gmladenov said:

БГ не е ... и никога няма да бъде ... Германия, Холандия или друга северно-европейска
страна

Expand  

Исторически нашата образователна система  е  била точно като като тяхната:  УТР, средно професионално училище, техникум, гимназия.  В университет може да отидеш само след гимназия или техникум. След техникума обаче малко хора са избирали университет, тъй като средното им образовани е било напълно достатъчно за кариерно израстване.

С УТР или професионално училище нямаш достъп до университет, но може да се запишеш в техникум или гимназия (вечерно или задочно).   Имало е хора, които след подобно образование  по някое време са завършвали или вечерна гимназия или т.н. РАБФАК и след това продължават във ВУЗ, но това са били по-скоро изключения. Доста по-разпространено обаче е било  продължаването на образованието (задочно или вечерно) в разни техникуми. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 17:10, Atom said:

Исторически нашата образователна система  е  била точно като като тяхната ...

Expand  

Това е "по дизайн" и е много правилно. Ние нямаме избор освен да следваме развитите страни.
Но освен дизайна, трябва и изпълнение ... и в това отношение със сигурност не сме Германия.

Или както казва Хайтов, "едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто да го направиш".

На нас Гърция и Португалия са ни реперите, а не Германия и Холандия ... макар че напълно си
струва да се учим от последните.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 17:21, gmladenov said:

На нас Гърция и Португалия са ни реперите, а не Германия и Холандия ... макар че напълно си
струва да се учим от последните.

Expand  

Ами дай рецепта. Вместо да критикуваш непрекъснато кажи как е правилно според теб. Пейчев иска фотошоп, рисуване и английски. Ти какво искаш и как си представяш  системата?

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 17:23, Atom said:

Ами дай рецепта. Вместо да критикуваш непрекъснато кажи как е правилно според теб. 

Expand  

Ами аз нали вече казах, че нашата система с профилирането в горните класове много
ми харесва (от това, което ти си дал като информация).

И ако нашите са умни, допълнително ще опростят общото образование ... и само в
профилираните предмети ще се учи по-здраво. Това е система за нас.

Моите критиките са към Дора и компания, които явно смятат, че в средното училище е
редно всички да учат атомна физика и нервна хирургия ... защото много развиват
когнитивните умения, видите ли.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 17:33, gmladenov said:

Ами аз нали вече казах, че нашата система с профилирането в горните класове много
ми харесва (от това, което ти си дал като информация).

И ако нашите са умни, допълнително ще опростят общото образование ... и само в
профилираните предмети ще се учи по-здраво. Това е система за нас.

Expand  

Е, аз затова ги давах тези примери.  Мислиш ли, че ако децата са влезли с 3 или 4 в профил математика и информатика ще наваксат и след 10-ти клас ще учат здраво? При това профилната математика е значително по-трудна от общообразователната. 

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 17:44, Atom said:

Мислиш ли, че ако децата са влезли с 3 или 4 в профил математика и информатика ще наваксат и след 10-ти клас ще учат здраво? При това профилната математика е значително по-трудна от общообразователната. 

Expand  

Напълно си прав и това е недостатъкът на нашата система.

Въпреки този недостатък, обаче, системата с профилирането пак е по-добре за нас
... като се има предвид кои сме и каква е нашата народопсихология и култура.

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 17:33, gmladenov said:

Моите критиките са към Дора и компания, които явно смятат, че в средното училище е
редно всички да учат атомна физика и нервна хирургия ... защото много развиват
когнитивните умения, видите ли.

Expand  

къде съм твърдяла нещо подобно?

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 5:25, Петър_Пейчев said:

Мястото на човека не е в Кремиковци, а в глобалното общесто, а там се общува с езици, ходи се на фитнес, слуша се музика, а навсякъде около теб има нещо нарисувано и  което със сигурност го няма е безделници, които просят пари по улиците показвайки химически опити.

Expand  

Няма страшно, това също ще стане. С навлизането на ИИ, роботи и всякакви автоматизации, рано или късно безусловният базов доход ще стане факт.  Тогава половината от хората ще могат да се наслаждават по цял ден на общуване, слушане на музика, фитнес или изкуство.  За тази цел образованието с фотошоп, английски и рисуване ще е напълно достатъчно. 

Естествено никога няма хиляда хубости на едно място и винаги има едно "НО". В случая но-то е, че всичко това -  кефенето, общуването, слушането на музика, фитнеса или изкуството ще трябва да става в рамките на ограниченията на ББД.

Останалите които няма да се задоволят с размера на ББД ще трябва да бачкат.  Изискванията за тяхното образование обаче в никакъв случай няма да намалеят, а напротив ще се увеличат. 

  On 3.02.2022 г. at 8:19, scaner said:

Не, нашият свят не е умрял. Нашият свят устойчиво се отделя от вашият. И посоките ни не съвпадат. А пропастта между тях скоро може да стане непреодолима. Кой хванал влака, хванал...

Expand  

Няма как да не се съглася с горното и го подкрепям напълно. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 18:51, dora said:

къде съм твърдяла нещо подобно?

Expand  

Принципно, Дора.

Ти в Холандия ли го научи този твой буквализъм или така си беше от малка? 🙄

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 18:52, Atom said:

Няма как да не се съглася с горното и го подкрепям напълно. 

Expand  

Много буквално му възприемата думите. Той е един от гласовете, които казва, че
нашата образователна система трабва да е по-адекватна за днешния ден.

А вие чувате "дай да учим само фитнес, майната му на образованието".

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 18:59, gmladenov said:

Много буквално му възприемата думите. Той е един от гласовете, които казва, че
нашата образователна система трабва да е по-адекватна за днешния ден.

Expand  

Системите за училищно образование са инертни. Промените днес ще започнат да се усещат поне след 10 години.  Това го минахме вече в тази тема и няма смисъл да го повтаряме.  

  • Потребители
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 18:52, Atom said:

Тогава половината от хората ще могат да се наслаждават по цял ден на общуване, слушане на музика, фитнес или изкуство.  За тези цели образованието с фотошоп, английски и рисуване ще е напълно достатъчно. 

Естествено никога няма хиляда хубости на едно място и винаги има едно "НО". В случая но-то е, че всичко това -  кефенето и общуването, слушането на музика, фитнеса или изкуството ще трябва да става в рамките на ограниченията на ББД.

Expand  

Кво против айляка имаш ха-ха-ха-ха-ха?

 

 

 

Понякога по-малкото е повече, а бавното е по-бързо. Понякога е нужно да се загубиш, за да се намериш. Понякога, като не правиш нищо, всъщност правиш всичко. Никой не разбира по-добре това от пловдивчани, които изповядват своя лична версия на даоизма, проповядваща хармония между тепетата,

Aйляк е състояние на духа, изкуство, хармония с Вселената. Айлякът не може да бъде обяснен – трябва да го почувстваш. Айлякът е в нас и ние сме в айляка. Всеки пловдивчанин носи айляка в себе си, защото Капана е Меката на тази спиритуална енергия. Затова и поклонници от цял свят прииждат на талази, само и само да се отъркат в магическата, космическа сила, завинаги променяща съзнанието на всеки докоснал се до нея. Произходът на думата сам по себе е неясен. Етимологията ѝ е напълно възможно да е равни части от турските изрази aylak (безделник) и yaylak (лятно планинско пасище). И двете звучат чудесно като отправна точка на съвременното понятие, в което „бичим айляк“ е равносилно на „почивам си сред градската природа“. Според Wikipedia „айляк“ е равносилно на „безделие“, но това е все едно да опишеш коктейл „Мимоза“ като „просто просеко“. Безделието е липса на движение или енергия, а айлякът е точно обратното – една творческа активност, маскирана с привидно безметежие. Или както един от големите мозъци на съвремието Джулиана Гани обясни айляка кратко и ясно: „Лайф ис лайф“.

 

 

go_story.jpg

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 18:54, gmladenov said:

Принципно, Дора.

Ти в Холандия ли го научи този твой буквализъм или така си беше от малка? 🙄

Expand  

Принципно вие не правите нищо, освен да четете избирателно и да си позволявате да ми давате квалификации.

Досега го подминавах, но това приключи.

С мен така разговор така не се води, затова преставам да ви чета.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 3.02.2022 г. at 19:09, nik1 said:

Кво против айляка имаш ха-ха-ха-ха-ха?

Expand  

Нищо против нямам, напротив това е въпрос на избор. Ако човек се чувства щастлив и пълноценен няма значение по какъв начин постига това. Разбира се, стига да не пречи на останалите или да засяга правата на други хора.  В случая Пейчев иска да промени цялата система за образование по собствените си разбирания. С други думи да отнеме избора на останалите. А това вече не е хубаво. Системата не го ограничава, а му дава възможност да направи своя избор.  Защо иска да отнеме избора на останалите?

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 19:23, gmladenov said:

Добре тогава. Ти ше видиш, ти ще ми поискаш нещо.

Expand  

В случая Дора е права. Наистина я четеш избирателно и изкривяваш смисъла на думите и.  Все пак това е гадно - и за нея и за останалите които четат.  

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 19:19, Atom said:

Защо иска да отнеме избора на останалите?

Expand  

Аз въобще не го възприемам така.

От моя гледна точка, средното образование трябва да е умно: да товари само тези,
които вече са избрали да ходят във ВУЗ.

В тази категория попадат единствено елитните гимназии - и само там трябва да се учи
здраво. Те, обаче, едва ли представляват повече от 10% от всички ученици (ако някой
има статистика, моля да я даде).

Значи горните 10% от учениците няма какво да ги жалим. Товарим ги като магарета.
На тях и атомна физика им е малко в програмата (под "атомна физика" тук да се разбира
"изключително трудни академични дисциплини", които са само за ученици с напреднали
способности; моля не четете буквално).

Въпросът е какво да правим с останалите 90%, за които няма твърди очаквание дали
те ще ходят във ВУЗ иле не. Тези 90% определено няма нужда да ги товарим с атомна
физика ... а в същото време искаме да ги научим на езици и умения за съвременния
живот.

Така че аз не виждам никакво протоворечие в думите на Пейчев ... камо ли отнемане
на избор.

Щом искаш да учиш здраво, имаш изборт: иди в елитна гимназия. Там ще ти скъсат
г*за от учене.
За останалите, обаче, това не е нужно.

Така че ако наистина говорим за избор, в неелитните гимназии не трябва да се учи
много. Така имаш избор в каква гимназия да отидеш според това дали искаш да учиш
или не.

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 19:37, Atom said:

В случая Дора е права. Наистина я четеш избирателно и изкривяваш смисъла на думите и.  Все пак това е гадно - и за нея и за останалите които четат.  

Expand  

Ами Дора да се научи да чете с разбиране какво казват другите ... а не само да
копира статистики.

Така хем тя ще си спести излишни усилия, хем няма да я упрекват, че приема
буквално думите на другите.

  • Потребител
Публикувано
  On 3.02.2022 г. at 19:43, gmladenov said:

От моя гледна точка, средното образование трябва да е умно: да товари само тези,
които вече са избрали да ходят във ВУЗ.

В тази категория попадат единствено елитните гимназии - и само там трябва да се учи
здраво.

Expand  

А как си го представяш да стане това на практика. За да се осъществи подобно нещо трябва да се оформи от формално-правна гледна точка. Т.е. да се запише някъде, че само елитните гимназии дават достъп да ВУЗ и да се изброят кои гимназии имат този статут.  Сигурен ли си, че "обществените настроения" ще допуснат подобно нещо? Който е да предложи подобна реформа е аут и затова никога няма да я предложи. 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.