Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

Благодарение на Ковида и дистанционното обучение и внучката се върнах в ученическите години. За съжалене 50 години не само не са променили нищо, но и са влошили нещата, образованието е станало напълно безполезно, тежко финансово бреме за държавата и спирачка за икономиката и развитието на учащите. Въпреки фундаменталните промени в световната икономика, прафесии, начин на използване на придобитите знания, нашето образование не само не се променя, авсе повече се отдалечава от реалността и на практика не дава на подрастващите нужните знания за да се реализират в съвремения живот.

Започвам от програмата. Безкрайни часове по излишни предмети като математика, физика, химия, география, история, български. Това защо е? Виждал съм една книга от 800-900 страници, пълна с формули и сметки как фрезистите да изчисляват зъбчати колела. За да работи с тази зъбчата библия един най-обикновен фрезист трябваше да е учил математика 12 години иначе щеше да си седи трети разряд. Сега секретарката на шефа, която не знае какво е корен и степен, получава и-мейл в който киентът иска 10 вида зъбчати колела, прехвърля изпратените размери, стъпки и бройки в прозорчетата на програмата, натиска ентер и металообработващия център на стотици или хиляди километра ги произвежда. За какво се губи времето на децата? Математика се учи до 5 клас, вижда се кои са талантливи и кои са гении, те продължават в математическа паралелка, а другите се освобождават от това бреме и се насочват към това, което се търси. Същото е и с другите науки - преподава се основата, другото в специализираната паралелка или в университета.

Населението на която и да е държава обикновено знае езика й. Който иска да навлезе в дълбините на дишането става йога, който не иска си диша спокойно и без курсове. Защо се учи от всички граматика? Аз познавам граматички, на бая години, и те самите казват, че цял живот да я учиш тази пущина пак не може да я научиш цялата. Е, при това положениие защо се тормозят децата? Учат се основните неща, другото в университета, българска филология. Преди учехме за да си пишем докладите без грешки, сега ги поправя компа, то на никой не му пука, че навсякъде се говори на див диалект, а в училище ще ти пълнят главата с това да научиш имената на девет вида местоимения, все едно ако не ги знаеш няма да ги употребяваш.

Училището в най-кратки срокове трябва да се промени и да започне да изпълнява основната си функция - подготовка на подрастващите за живота и най-вече за самоиздръжката в него.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 4 часа, Петър_Пейчев said:

Училището в най-кратки срокове трябва да се промени и да започне да изпълнява основната си функция - подготовка на подрастващите за живота и най-вече за самоиздръжката в него.

Маймуната е почнала да станава човек когато се е научила да си бели банана, а не да го яде с обвивката :)

Та и училищата са за това, да научат в съкратени срокове хората как да се учат. И който не се научи, ще си има занимание да цъка квадратчета по екраните, или да разнася пица. А които се научат, нема да ги мислим сега - темата не е за тях, те знаят ползата от училището. Те са тези, които създават машините в металообработващият център. И компютрите, на чийто екран се цъкат цъкалки... Без училище най-вероятно нямаше да ги създадат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Петър_Пейчев said:

 

Започвам от програмата. Безкрайни часове по излишни предмети като математика, физика, химия, география, история, български. Това защo e?

    E то останаха музика, рисуване и биология май..

Преди 9 часа, Петър_Пейчев said:

За какво се губи времето на децата? Математика се учи до 5 клас, вижда се кои са талантливи и кои са гении, те продължават в математическа паралелка, а другите се освобождават от това бреме и се насочват към това, което се търси. Същото е и с другите науки - преподава се основата, другото в специализираната паралелка или в университета.

     Струва ми се рано в пети клас да се прецени кой с какви заложби и интереси е, има немалко случаи на хора, които не са блестяли особено в основното училище ,а са развили качества малко по-късно.  Без така нареченото бреме математика, което се явява общ език на много науки, доста се стеснява диапазона от опции, ако на някой на 18 г. му хрумне да се насочи към икономика или финанси например, то той за последно ще се е сблъсквал с дроби преди години и с изненада ще установи, че има неща като проценти, повдигане на степени и т.н.   По така предложената схема ще трябва още в пети клас да ги разпределим на доктори, физици и др., а на останалите щото това се търси сега да им дадем по една мистрия направо.... 

Редактирано от Grifin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Петър_Пейчев said:

Математика се учи до 5 клас, вижда се кои са талантливи и кои са гении, те продължават в математическа паралелка, а другите се освобождават от това бреме и се насочват към това, което се търси.

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление. На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

А иначе да - днешното образование далеч не е оптимално, понеже корените му още в социализма. Двете системи са различни, съответно нуждите са различни, а преходът между тях не е много читав.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Grifin said:
Преди 13 часа, Петър_Пейчев said:

 

Започвам от програмата. Безкрайни часове по излишни предмети като математика, физика, химия, география, история, български. Това защo e?

    E то останаха музика, рисуване и биология май..

И физическо!:girl_witch:

Бях писал едно време: един час писане, един час смятане и два часа премятане!😊 (дядо ми казваше: "Таман да мина във втори клас и ... ме взеха войник!"😝)

Преди 8 часа, scaner said:

Та и училищата са за това, да научат в съкратени срокове хората как да се учат.

Та, това е дейността на училището. А не, учителите да показват на децата колко много знаят. За днешните знания, заниманията на децата за работа с "компа" са достатъчно напреднали. Добре е да се задават интересни теми за описание-разработка с/за "публично представяне". Да може децата да изговарят пред съучениците си начини на мислене, да упражнят "говорене пред публика". Така, те естествено се сравняват и придобиват желания за повече знания - да са интересни за пред другите...

(лично - се научих да уча чак в трети курс-студент.🙄)

...

Link to comment
Share on other sites

Преди 9 часа, Gravity said:

Същото е и със секса, трабва да се прави един-два пъти в живота за едно-две деца, останалото за какво е! 

Останалото е за удоволствие. Аз обаче не забелязвам извличането на удоволствие от решаване на задачи по физика и химия, нито от тактуването по нотите от музикални инвалиди. Примерът ви е типичен за жертва на образователната система, общи приказки на принципа "майтап да става", далеч от реалността и необходимостта. Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам". В същото време света правеше какво ли не, а правяча на разтворители висеше във ведомственото барче в института и така се пенсионираше ненаправил нищо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, Малоум 2 said:

Бях писал едно време: един час писане, един час смятане и два часа премятане!😊

+1000

Нямам поглед върху днешната система, но писане, смятане и социални умения са най-важните.
На интернета всичко може да се намери. Така че да ги учат децата да пишат и да смятат ... и къде
сами да търсят останалото.

Link to comment
Share on other sites

Преди 59 минути, Кухулин said:

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление. На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

А иначе да - днешното образование далеч не е оптимално, понеже корените му още в социализма. Двете системи са различни, съответно нуждите са различни, а преходът между тях не е много читав.

Така е, Луй дьо Финес станал артист малко преди пенсия, други учат във ВИТИЗ и никога не стават. Това, че на един от 1000 ще му дойде акъла по-късно не означава, че останалите трябва да се занимават с глупости, вместо да получат нужното професионално образование, а ако им дойде другия акъл може да запишат ядрена физика и да трошат атоми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Петър_Пейчев said:

Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам".

По същество - това не е нещо лошо. Като въпрос е зададено на ученици  7-8 клас. Намерили са четири отговора!😎

Та правилно е поне до 7-8 клас да на "общо" образование...

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 часа, Петър_Пейчев said:

За съжалене 50 години не само не са променили нищо, но и са влошили нещата,

Някой спомня ли си, но без да гледа в Гугъл, името на единствената бактерия в света, живееща на дъното на Черно море?

Едно време това го нямаше в учебниците, а ме заставиха да отговарям на въпроса по география. 

 

Link to comment
Share on other sites

Преди 10 минути, insighting said:

Някой спомня ли си, но без да гледа в Гугъл, името на единствената бактерия в света, живееща на дъното на Черно море?

Едно време това го нямаше в учебниците, а ме заставиха да отговарям на въпроса по география. 

 

Още по-лошото е, че след 50 години за пръв път използвах знанията си по математика и химия за да решавам задачите на внучката. Гимназиалният ни клас се събира редовно и все коментираме, че още сънуваме кошмари как ни изпитват или трябва да правим класно, или както обобщи една съученичка: Мина още един ден без тригонометрични функции!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, Петър_Пейчев said:

Останалото е за удоволствие. Аз обаче не забелязвам извличането на удоволствие от решаване на задачи по физика и химия, нито от тактуването по нотите от музикални инвалиди. Примерът ви е типичен за жертва на образователната система, общи приказки на принципа "майтап да става", далеч от реалността и необходимостта. Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам". В същото време света правеше какво ли не, а правяча на разтворители висеше във ведомственото барче в института и така се пенсионираше ненаправил нищо.

Примерът е на Файнман. Ако той излиза жертва на образованието, маже би трябва да се замислиш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, Gravity said:

Примерът е на Файнман. Ако той излиза жертва на образованието, маже би трябва да се замислиш.

Именно това е идеята - Файнман е имал заложби и ги е реализирал. Други хора имат други заложби и получават други  удоволствия. За някои математиката е адска мъка и по никакъв начин не могат да я усвоят. А социалистическата система е с акцент върху универсалното образование, в което всеки така или иначе се мъчи по малко. Но пък ставаме универсални :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Кухулин said:

На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

  Именно

 

Преди 1 час, Кухулин said:

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление.

  За Германия съм чувал, че системно ги отсяват с тестове и ги преразпределят в профилирани паралелки от малки, сигурен съм обаче, че не им спират математика, физика, химия и др. още в пети клас. А това, виж, за първи път чувам.... то хубаво, така може и да се изстиска максимума от всеки,  ама подхода ми се струва малко като във птицеферма например, тея стават за носачки, тея пък за бройлери и след 20 дена под ножа...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Grifin said:

А това, виж, за първи път чувам.... то хубаво, така може и да се изстиска максимума от всеки,  ама подхода ми се струва малко като във птицеферма например, тея стават за носачки, тея пък за бройлери и след 20 дена под ножа...

Там етичните проблеми са безкрайни. На първо място трябва да се проведат мащабни изследвания на творческите способности и връзката им с мозъчната структура, защото в момента нещата са ясни отгоре-отгоре. А там току-виж се  оказало, че негрите са по-глупави от белите и всякакви такива неща. "Результат немного  предсказуем", дето се вика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Кухулин said:

... За някои математиката е адска мъка и по никакъв начин не могат да я усвоят. ...

Не е особено полезно винаги да се търси лесното. Понякога трябва да се положат усилия и труд. И усвояването на тези  качества е важно. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Петър_Пейчев said:

Останалото е за удоволствие. Аз обаче не забелязвам извличането на удоволствие от решаване на задачи по физика и химия, нито от тактуването по нотите от музикални инвалиди. Примерът ви е типичен за жертва на образователната система, общи приказки на принципа "майтап да става", далеч от реалността и необходимостта. Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам". В същото време света правеше какво ли не, а правяча на разтворители висеше във ведомственото барче в института и така се пенсионираше ненаправил нищо.

Oбразованието има две функции: информираща и сформираща. Ясно е, че информацията, учена в училище по всички предмети, се забравя, ако не се ползва активно впоследствие. Училището обаче учи децата на това какво е да се полагат усилия. Какво е да се опиташ да правиш нещо, което ти е трудно, или да правиш нещо, което изобщо не ти е интересно. Като възрастни всички знаем, че в ежедневието ни рутинните дейности, които трябва да изпълняваме, отнемат много по-голям процент времето ни от това, което наистина искаме да правим или ни е интересно. Не може само което ни е интересно. Не може и само това, което ни е лесно - иначе всички щяхме да правим само това, което искаме. Ами ако аз искам цял ден да пия кафе и да слушам музика, какви умения за работа ми дава това? Нула. Какви умения да ставам от леглото си, да го оправям, да си плащам сметките, да извършвам стотиците крайно неприятни ми дейности (като да измия чиниите, примерно, или тоалетната вкъщи, пък много важно, че съм с няколко висши образования)?

Проблемът е не в това каква е ролята на образователната система, а как са написани учебниците и колко са подготвени учителите да извадят най-доброто от всяко дете, да му помогнат да се развие.

Новите технологии и демотивацията (вкл. възрастта) на учителите изобщо да изпълняват това, което е ролята на училището всъщност създават поколение от неграмотни лентяи - хем незнаещи, хем неприучени да полагат никакви усилия.

Научихме цели поколения да преписват от уикипедия, вместо да четат книги и сами да се опитат да напишат нещо. Отучихме ги от това, че знанието е труд - ежедневен труд, невинаги приятен. Да не кажа, че приятен само след като човек е постигнал определно ниво, а то е след университета.

Да не говорим, че полагането на многогодишни усилия по това, което не можеш, създава ценни невронни връзки. Да оставим следващото поколение да не полага усилия означава да го оставим да не развие мозъка си.

Мозък, който ще му трябва цял живот.

Никой, който свири на музикален инструмент, например, не е станал Бетовен в момента, в който седне на пианото. Дори за елементарно развиване на някаква техника, която позволява да се свири непрофесионално, се изиксва ежедневно свирене няколко години. Тези усилия - дори да не стане професионален музикант по-късно, показват значителни ползи в множество други сфери - точно защото със свиренето е разработил добра свързаност между множество центрове, отговарящи за различни функции.

Не пазете децата от полагане на усилия, напротив.

В свят, в който много професии ще отпаднат в бъдещето, защото отраслите ще са роботизирани или ще използват високи технологии, това децата да са адаптивни - да са приучили мозъка си за много неща - ще им е само от ползва. Напр. защото днес може да им е интересно едно, но като възрастни да трябва драстично да се преквалифицират, а за целта им трябва способността да полагат дългортайно съществени, ежедневни усилия.

Навикът за което се създава в много ранно детство.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, Gravity said:

Не е особено полезно винаги да се търси лесното. Понякога трябва да се положат усилия и труд. И усвояването на тези  качества е важно. 

Не става дума да се търси лесното, а да се полагат усилия и труд в тези области, където ползата ще е най-голяма. Пълно е с деца, с които се работи интензивно в дадена област от най-ранна възраст и всички успехи приключват след пубертета.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, Кухулин said:

Не става дума да се търси лесното, а да се полагат усилия и труд в тези области, където ползата ще е най-голяма. Пълно е с деца, с които се работи интензивно в дадена област от най-ранна възраст и всички успехи приключват след пубертета.

Ползата е най-голяма там, където човек се научава да поддържа прилично ниво и в това, което изобщо не му харсва :)

И поддържа отлично ниво в това, което му харесва :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, dora said:

Ползата е най-голяма там, където човек се научава да поддържа прилично ниво и в това, което изобщо не му харсва :)

И поддържа отлично ниво в това, което му харесва :)

В общия случай е така, съгласен съм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Темата е доста обширна, но бих споделил моя личен опит:

Имам ученичка, която е отличничка в елитна гимназия. Почти няма оценки различни от 6.

За съжаление не може да приложи това което знае или би трябвало да знае (нали е отличничка) на практика. Не става само дума за липсата на интерес, а за необходимоста от допълнителни обяснения и практически упражнения.

Пример: питам я като купим лимонада от Макдрайв и се возим в колата, ако чашата е без капак и рязко спра накъде ще се разлее лимонадата? Отговорите бяха най-различни, но в крайна сметка последния отговор беше назад върху мен. Питам я защо и тя отговаря защото така става по филмите и клипчетата. Това при положение, че по физика има само шестици.

Друг пример е дъщерята на един познат, която също е отличничка по английски език, а се затруднява да преведе уроци от учебника от първия срок. Като питал учителката защо оценките не отговарят на знанията, тя му обяснила, че не може да пише оценки под 5 и понеже момичето е от по знаещите в класа съответно има 6ци. 

Та моето мнение относно образованието на децата е, че то е задължение на родителите или ако бих могъл да цитирам Остап Бендер - 'Спасението на давещите се е дело на самите давещи се' :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Днешното образование е отвратителна химера , която е каращисала в себе си социалистическия трепет за многостранно (и все по-странно) развита личност и новите ,,модерни,, европейски практики.

Така възникват бисери като - първите пет ги реших , останалите играх тото (тест по математика).

Огромната част от учителите са се пуснали от хорото и просто не обучават и не предават знания на децата. Тук акцента е върху класиката - ,, делото на давещите е дело на самите давещи се,,  и  ,, който търси - ще намери ,, -  има частни уроци за компенсиране на липсите , плащай си като искаш. Тази учителска пасивност обаче е измамна - ела да видиш ако се намери някоя тъпотия с еврофинансиране , колко енергия и всеотдайност може да има.

Проблема е че последните две години (на практика три учебни) така нареченото дистанционно обучение разказа играта и свали тотално и без това ниското ниво.

Буквално едно поколение деца стана коствена жертва на хистерията около пандемията.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...