Отиди на
Форум "Наука"

60 годишна епоха приключи: Последната ракета под названието Делта излетя днес!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Последната американска ракета Делта 4 Хеви се отправи на финалния си полет в космоса!

2024-9-april-delta-4-launch-1024x640.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : ULA

9 април 2024 г. 23:30 ч.

Светослав Александров. Днес в известен смисъл “преходът” в космонавтиката след разпадането на СССР приключи. Последната американска космическа ракета от семейството “Делта”, което бе шест десетилетия в експлоатация, излетя в 19:53 ч. българско време, за да изведе в космоса класифицирания военен спътник “NROL-70”.

Семейството “Делта” съществуваше в няколко варианта. Най-ранните ракети представляват модификация на военните балистични ракети “Тор”, специално проектирани през 1959 г. да могат да поразяват цели в Москва, ако бъдат изстреляни от Великобритания. Но впоследствие те намират приложение като космически носители – “Тор” биват комбинирани с различни степени, като тези конфигурации първоначално биват именувани “Тор-Делта”, а накрая името “Тор” отпада и остава единствено “Делта”. Последният пряк наследник на “Тор”, ракета от серията “Делта 2”, лети през 2018 година.

Четвъртата серия обаче не е директен наследник на “Тор” – тя е разработена през 90-те почти от нулата от фирмата МакДонал Дъглас. По-късно през 1997 г. МакДонал Дъглас се слива с Боинг, а накрая през 2006 г. Боинг се обединява с Локхийд Мартин в нова компания, която се превръща в оператор като на ракетите “Делта” на Боинг, така и на “Атлас” на Локхийд Мартин. Компанията се казва Юнайтед Лонч Алайънс (накр. ЮЛА).

“Делта 4” е разработена по т.нар. модулен дизайн – от еднотипни универсални модули, които би следвало да снижат разходите на разработка. Реалността се оказва по-различна: ракетите са изключително скъпи, като едно изстрелване в тежкотоварен вариант – т.е. “Делта 4 Хеви” струва $400 милиона. В началото на новото хилядолетие Боинг се опитва да комерсиализира “Делта 4”, но удря на камък и малко по-късно се отказва от това намерение. Основният клиент остава Военновъздушните сили на САЩ, които финансират програмата на принципа “Разходи Плюс” – т.е. покривайки всички загуби.

И действително “Делта 4” само веднъж извеждат в космоса частен спътник – по време на дебютното изстрелване за семейството в среднотоварен вариант, като това е спътник на комуникационната групировка “Ютелсат”. В тежкотоварен вариант “Делта 4 Хеви” се представя още по-зле – от общо 16 полета, всичките са военни без два – първата мисия на кораба “Орион” (днес част от лунната програма “Артемис”), осъществена през 2014 г., и мисията на НАСА “Паркър” до Слънцето, изстреляна през 2018 г. и работеща до днес.

Но ако комерсиализацията на “Делта 4” е провал, то в техническо отношение ракетата е една от най-успешните, създавани в САЩ. Нито един от 16-те полета не завършва с авария.

Накрая трябва да се обоснова за анонса – защо написах, че с днешното изстрелване на “Делта 4” космическият преход приключи. След разпадането на СССР през 1991 г. аерокосмическите фирми в САЩ започват да се сливат (горе писах за сливането на МакДонал Дъглас с Боинг като частен случай). Това сливане се прави от страх, че фирмите няма да оцелеят в новата обстановка, в която няма студена война и американското правителство няма да е благосклонно да налива пари в тях. Но все пак, въпреки сливанията, това не води до създаването на по-добър продукт – дълги години остарелите съветски ракети возят западни спътници срещу заплащане, защото са най-евтини на пазара. Новите ракети като “Делта 4” се оказват неконкурентоспособни и летят единствено благодарение на тежки правителствени субсидии. След 2010 г. обаче СпейсЕкс бележи мощно развитие, създавайки ракетите “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”, като разработките на фирмата на Илон Мъск са осъществени не благодарение на договори от типа “Разходи Плюс”, а на договори за фиксирана сума. Те са по-евтини от всичко, налично на пазара, по-надеждни и са частично възръщаеми. Бе въпрос на време старите ракети, създавани на принципа “Разходи Плюс”, да отмрат. С “Делта 4” това се случи днес.

“Делта 4” бяха ракети, работещи на течен водород и кислород, с американски двигатели на Аероджет Рокетдайн “RS-68” на първата степен, като последната итерация “RS-68A” имаха тяга 3 137 kN. На втората степен се ползваше двигател “RL-10”, пак на Аероджет Рокетдайн.

Ракетното семейство “Делта” ще бъде заменено от “Вулкан”. Напомням на читателите, че първата “Вулкан” излетя през януари без никакви проблеми.

Видеозапис от днешното историческо изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/09/last-delta-4-rocket-launches/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вместо Космоса  ,да е приоритет то вътрешните драми на Земята са.Отдавна ние Земляните трябваше  ,да имаме колонии и на Луната и на Марс.Защо нямаме?единственият шанс  на човечеството  ,като биоологичен вид  да оцелее е да  се разсели на други космически тела.До тогава един невидян уж малък астероид 1-2 километра  сбогом Биосфера.И Земята става Марс.

Редактирано от todorg
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...