Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище


Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

съжаляввам ви че не го разбирате.

Екстремизъм и фантазьорщина е да се иска всеобщо и задължително вероучение за всички български българи (което както разбрах е основтата на идеята ви- въдеждане на такова, за увеличване броя на православните, с някакви цели), които носят християнски имена ../най-малкото защото 80 процента от тях традоционно - родителите им дедите им са 3 или 4 поколения атеисти/скептици/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Майтапа настрана, вероучението вече е факт в някои училища, при това нелоши. Е, както се казва, Боже, пази България

Системното повтаряне не правело нещата по-истинни, нали знаеш :bigwink:

Виж си чл.13, ал.2 от конституцията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

вяра не се преподава, а се проповядва.

А поповете са служители на тайнствата и трябва да влизат в училище с Требника. При което рискуват веднага да станат за смях. С учебници за религия могат да влизат историци на религията и философи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А най-добрият начин да се възпитават децата в ценности е не толкова като им се обясняват разни абстракции, а с личния пример, който дава всеки ден всеки един от нас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Просто и ясно, само трябва да се вземете в ръце,(..и да започнете да мислите като зряли хора и граждани, а не като екстремисти, фантазьори и безотговорни граждани)

Васил Дяков

1. Социален проблем

Първо, религията е много общо понятие. В България съжителстват мирно и кротко, поне засега, представители на няколко различни религиозни общности – християни (православни, протестанти и католици), мюсюлмани (също с различни възгледи за исляма), евреи изповядващи юдаизма, както и огромен брой атеисти. Нека да ме извинят хората с възгледи, различни от изброените, но тук нямам за цел да бъда изчерпателен, а само да посоча липсата на хомогенен религиозен възглед, въпреки дефинираното в Конституцията официално “източно православие”. Когато се говори за предмет “религия”, не става въпрос за изучаването на религията като социален феномен, с нейните многобройни проявления (християнство, ислям, юдаизъм, индуизъм и т.н.), а изучаване източноправославните възгледи за християнството. Как обаче ще накарате представителите на протестантите, католиците, арменците да изучават възгледи, противоречащи на тяхната вяра и (или) религия, да не говорим за представителите на исляма или юдаизма, които категорично отхвърлят всички фундаментални концепции, заложени в основата на християнството?

Моя забележка, ник1: атеистите и скептиците също отхвърлят всякаква индоктринация и концепция към/за небесен "авторитет", какъвто се явява юдо-християно-мюсюлманския бог!

2. Юридически проблем

Нека да разгледаме въпроса от чисто юридическа гледна точка. Конституцията е основата на всяко демократично общество. Тя се намира на върха на йерархията от нормативните актове и закони, които не могат да и противоречат. Според Конституция на Република България “чл. 37. (1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи“. Много е важно да се обърне внимание на израза “религиозни или атеистични възгледи”, което на практика означава, че всеки гражданин на тази държава има правото да изповядва своята религия или да бъде атеист, което важи за всички, включително и за децата.

За да няма съмнения по този въпрос ще разгледаме и Закон за закрила на детето, според който “Глава 2, Чл. 11, (4) Всяко дете има право на закрила срещу въвличане в политически, религиозни и синдикални дейности…. Чл. 14. (1) Отношението на деца до 14 години към религията се определя от техните родители или настойници, а на деца от 14 до 18 години – по съгласие между тях и родителите или попечителите им. (2) Когато такова съгласие не се постигне, детето може да се обърне за решаване на спора чрез органите по този закон към районния съд.”

Изводът е прост – задължителното изучаване на религия нарушава правата на децата. Нещо повече – възниква правен парадокс, защото всички нормативни актове определят религията като “право”. Как тогава същото това “право” в един момент ще се превърне в “задължение”. Разбира се това е реторичен въпрос, по който могат да разсъждават проф. Георги Бакалов и другите умници с гениални идеи.

3. Психологически проблем

В “Закон за закрила на детето” законодателят мъдро е прозрял простата истина, че за едно дете е невъзможно да формира здрав и пълноценен политически или религиозен възглед. Този факт могат да обяснат по-детайлно психолозите и социолозите, но е безспорно, че детската психика е крехка и лесно се потдава на внушения. Въпреки, че съм религиозен, и не споделям крайният възглед на Фройд, който дефинира религията като “най-голямата илюзия на човечеството”, съм против задължителното изучаване на религия в училище.

4. Заключение

За тези, които толкова много държат децата им да изучават религия нещата са прости. Организирайте си неделни, вечерни, а защо не и килийни училища и водете децата си там, без да се натрапвате на хората около вас. Нека бъдем толерантни, и да не забравяме, че източното православие не е единственият носител на морално етични ценности.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всякаква индоктринация е напълно недоспутима и би било гавра с невръстния детски организъм. Абе тука някои скачат за вероучение в училище. Ами по същата логика даите да въведем и часове по социализъм, марксизъм ленинизъм, социал-демокрация, християн-демокрация и тн. Комунизмът също е традиционно учение за българия. И също както християнството ни е натрапено отгоре. Абсурдно е. Затова индоктринацията - вън от училищата. Или вероучение, ама и научен комунизъм.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В училище трябва да има само дисциплини, които поднасят безспорни истини, и които не нарушават правото на личен избор в какво да вярваш. Между двете има силна връзка.

За да има личен избор в какво да вярваш, трябва да си образован за материята. Трябва да го знаеш.

Мисля, че копиране на част от религиозното образование на Израел ще е достатъчно за страна като България. Там не живеят глупаци, нали тъй?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да има личен избор в какво да вярваш, трябва да ти се преподават всички религии на равни нога.

В израел не жиевет глупаци. Живеят евреи. Ние не сме евреи.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Но аз не говоря за България, а за модерните западни развити общества - където атеизмът енапълно доброволен. И никаква кампания няма срещу религията. Сакън да кажеш нещо и веднага било кампания.

Законен е само гражданският брак, защото нашето законодателство е светско, не религиозно, и живеем в светска, не в теократична държава. Като станем теокрация, тогава законен ще е църковният брак само.

По същия начин е задължително спазването на държавните закони, но не и на религиозните. Ако откраднеш ще те санкционират, но ако не се кръстиш или постиш няма. Или поне не в този живот :tooth:

А кой ти каза, че трябва да е задължително едното? Ми някой може да иска само църковен брак. Защо той да не е законен? Ти на практика, в т.ч. и с поста си, задължаваш хората да следват светската традиция в нещо много лично, каквото е брака.

Нарича се пълзящ атеизъм. Агресивен е повече, отколкото натрапената религиозност. Днес в цивилизованите общества никой не натрапва религията, но виж атеизмът - да. Очевдино е дори от твоя пост.

Изучаването на нещо нима задължава някого да го практикува? Като учиш физика, задължително ли ставаш физик?

То в тезата ви за ограничаване и забрана на религиозното образование на общообразователен курс дори и логика няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А поповете са служители на тайнствата и трябва да влизат в училище с Требника. При което рискуват веднага да станат за смях. С учебници за религия могат да влизат историци на религията и философи.

А могат ли тези историци на религията или философи да са свещеници?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ние не сме израел. Ще се сравняваме с Испания, Португалия, Франция, Италия, белгия, Холандия, чехия, словакия, унгария, румъния, германия, дания, швеция, англия, сащ и тн. - още стотици държави по света.

Аз пък мисля, че Израел е държава за пример!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ми не, КГ125, вероучението дори не е училищна дисциплина, доколкото вяра не се преподава, а се проповядва. Колко пъти го повторихме това :post-20645-1121105496: Не можеш да учиш деца на неистини (поне до момента нищо в Библията не е доказана истина). А за историческите и философски аспекти на евентуален предмет религиознание (какъвто и в момента има) май нямаме разногласия.

Май е прав Вълка, едно си баба знае....

Изкушавам се да ви постна един цитат от "Походката на пияницата" на Млодинов, която в момента е обсебила вниманието ми. Малко е дългичък, но показателен и педполагам ще ви е интересен:)

"През 1680 г. голяма комета преминала през съседни области на Слънчевата система - достатъчно близо, така че незначителното количество слънчева светлина, отразена от нейната повърхност, да я превърне в ярко тяло в нощното небе на нашата планета. Тя била забелязана за първи път в този отрязък от земната орбита, който наричаме ноември, и през следващите месеци се превърнала в обект на интензивно изучаване, а пътят й бил описан в големи подробности. През 1687 г. Исак Нютон използвал данните като пример за нагледната работа на неговия закон за обратните квадрати. А през една ясна нощ над онази част от земната повърхност, известна като Базел в Швейцария, поглед към нея обърнал още един човек - един млад богослов, - комуто съдбата била отредила величие. Докато се взирал в ярката неясна светлина на кометата, той установил, че иска да посвети живота си не на църквата, а на математиката. От това осъзнаване избуяла не само кариерата на самия Якоб Бернули, но и нещо, което щяло да се превърне в най-великото родословие в историята на математиката.... По това време богословите и обикновените хора възприемали кометите като знак за божествен гняв... Якоб Бернули не споделял тази гледна точка. През 1681 г. той публикувал памфлет, озаглавен "Новооткрит метод за това как пътят на една комета или опашата звезда може да бъде сведен до няколко фундаментални закона и появата й да бъде предсказана"." И т.н., и т.н.

Малко по-надолу се описват премеждията на друг математик - Петер Мегерлин - и как яростната му битка с богословите води до там, че му е забранено да преподава в университетите, само защото е приел системата на Коперник?! Науките по това време водели ожесточена битка с теологията. Сами се досещате какъв воденичен камък е било това за развитието им. Единствено в по-атеистичните общества - Холандия, например - било лесно да се работи, което обяснява и успехите на Хюйгенс....

И след всичко това има хора, които и днес искат да направим огромна ретроградна крачка :Oo: Тъжно и обезсърчаващо!

Нека традиционалистите и патриотите обърнат специално внимание на изразите "този отрязък от земната орбита, който наричаме ноември" и "онази част от земната повърхност, известна като Базел в Швейцария", надявам се сами ще се досетят защо :bigwink:

Но ти говориш за догматика, сиреч изместваш нещата. Този проблем е отдавна решен и той е исторически проблем. Впрочем в Католическа Франция просветителите нямаха проблеми. Главата на Лавоазие не я взе църквата, а Революцията.

Тъй че.... не търси под вола теле.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

За да има личен избор в какво да вярваш, трябва да ти се преподават всички религии на равни нога.

В израел не жиевет глупаци. Живеят евреи. Ние не сме евреи.

Мхм :post-70473-1124971712:

А сред всички традиционни религии, които трябва да познаваш, има една, която са изповядвали баба ти и дядо ти и така 50 поколения назад. Както и в цяла Европа, към която евентуално принадлежиш по силата на гражданския ред. Та, тази религия ще изучиш първа, освен ако родителите ти, като свободни граждани, не дойдат да заявят изрично, че не искат, в който случай можеш да имаш един свободен час.

Никак даже не е сложно. И тъй както от 30 човека клас физик я стане, я не стане 1, така и с религията.

Просто е, но ви плаши до смърт. Странно. И то само по отношение на християнството. Странно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

баба ми и дядо ми са атеисти.

Точка по въпроса.

религията е вяра. физиката е научен факт. има разлика.

който иска религия, да учи извън училище. Работа на църквата е това. Държава и църква са отделенеи абе за кой път да го кажа?

УХ човек и 40 часа фисика няма да стане физик защото физиката иска мозък. Не е ей така. Религията обаче е любимата дисциплина на необразованите. Обикновено неукият човек е силно религиозен и без да учи вероучение.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз предлагам да се въведе задължитено часове по научен комунизъм. Това е традиционно учение за България, много наши баби и дядовци са били комунисти. Които не е съгласен, да заяви официално и да има свободен час.

Още повече както многократно съм казвал комунизмът е основан, базиран на християнството.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Вижте, тук чета пълни глупости. Аргументацията, че не става дума за някакво задължение, за изключително православно вроучение и за основанията на тази идея биват подминавани като пътни знаци. Насреща - тролство. Обиди срещу вярата, отказ от диалог, повтаряне на клишета без логическа основа и всъщност истерични приказки за "индоктринация", "неприемливост" и не знам си още какво. Това повече няма да бъде търпяно. Дали ще има вероучение - ще видим. Някъде вече и има.

Позициите на всички ни са ясни, но още едно тролство ще доведе до мерки. Лично аз повече няма да търпя откровени дивотии по темата. Препоръчвам този ми постинг да не се коментира.

Ако някой иска да види защо, аджеба някои тук (включително и убедени атеисти) защитават нуждата от вероучение в училищата - моля, нека прочете назад в темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
А сред всички традиционни религии, които трябва да познаваш, има една, която са изповядвали баба ти и дядо ти и така 50 поколения назад.

Баба ми и дядо ми са били атеисти,братята им, сестрите им - също, техните бащи и майки също..За техните бащи и майки (бабите и дядовците - на дядовците ми и бабите ми

) нямам поглед и знания.. Но доколкото знам, единият от тях е правил много лоши неща с богатите турци (двете най-лоши неща в християнството), когато ги е карал със сала си (бил е салджия ) през реката, така е ясно, че не е бил никак добър "християнин"..

Та, тази религия ще изучиш първа, освен ако родителите ти, като свободни граждани, не дойдат да заявят изрично, че не искат, в който случай можеш да имаш един свободен час.

Това което предлагаш е изучаване по желание..Ясно е че "изрично" или "неизрично" , нежелаещите ще си заяват нежеланието, желаещите - ще изявят такова желание ..Да кажем желаещите ще са около 15-20 процента от българите, и около 5-10 процента от турците; За помаците (вкл хората с "традиционно" мюсюлманство) не се наемам да правя преценка защото нямам поглед и знания върху процентът на тези които са "за", и за процентът на религиозните..

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз лично съм убеден, че предмет религиознание (даващ зания за основните религии) няма да навреди. Дори съм убеден, че такъв предмет дори би могъл да бъде полезен. Не съм убеден само в това, че подобен предмет би довел едва ли не до чудодейна нравствена трансформация в днешната младеж.

Предлагам на участниците в дискусията да я преустанивм доброволно (без да се налага модераторска намеса). Просто позициите са ясни, а в последните някоско страници вече само се повтарят едни и същи неща.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Действително, време е да се тегли чертата и да се слагат кепенците. Мненията се очертаха достатъчно ясно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

1. ВЕРОучение, не означава ли в крайна сметка да се изучи, усвои вяра тоест да се подготви вярващ?

2. А ако това не залегне в целите на обучението (което може да носи друго име тогава), последното няма да е изпълнено съвестно (ако въобще това се позволи днес) и какъв е ще е смисъла му? Иначе се връщаме на 1.

Една от основните функции на светската власт вкл. и образование (стоящи най-отгоре) е да равнопостави всички членове на обществото и осигури мирно съжителство независимо от възгледите им. Другото е партизанщина, фундаментализъм или просто преобладаване на чувствата, какъвто мисля е случая с опонентите като цяло във форума.

С това и аз приключвам, май наитина се казаха и преказаха нещата и да видим резултатите от анкетата.

П.П. С доводите играта беше доста неравностойна според мен, а сърдене и тросване не са подобаващ финал.Ако се пуска постинг (освен ако не е декрет), трябва да се очаква и коментар в един форум, мисля.

Но със здраве.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Вижте, тук чета пълни глупости. Аргументацията, че не става дума за някакво задължение, за изключително православно вроучение и за основанията на тази идея биват подминавани като пътни знаци. Насреща - тролство. Обиди срещу вярата, отказ от диалог, повтаряне на клишета без логическа основа и всъщност истерични приказки за "индоктринация", "неприемливост" и не знам си още какво. Това повече няма да бъде търпяно. Дали ще има вероучение - ще видим. Някъде вече и има.

Позициите на всички ни са ясни, но още едно тролство ще доведе до мерки. Лично аз повече няма да търпя откровени дивотии по темата. Препоръчвам този ми постинг да не се коментира.

Ако някой иска да види защо, аджеба някои тук (включително и убедени атеисти) защитават нуждата от вероучение в училищата - моля, нека прочете назад в темата.

Препоръчвам този ми постинг да не се коментира.

Написал си някои неверни неща според мен, и трябва да ги коментирам..

Аргументацията, че не става дума за някакво задължение, за изключително православно вроучение и за основанията на тази идея биват подминавани като пътни знаци.

Напротив, за първи път пишеш, че не визираш задължително вероучение, а само вероучение по желание (и нито КГ125, нито Стинка са го заявили доколкото си спомням). Ясно трябваше да се заяви това по-рано (както аз заявих ясно че нямам против желаещите деца да учат теология, и теологични дисциплини, т.е дори да стават проповедници)

Насреща - тролство. Обиди срещу вярата, отказ от диалог, повтаряне на клишета без логическа основа и всъщност истерични приказки за "индоктринация", "неприемливост" и не знам си още какво.

Това не е вярно..

Преди да съдиш, няма да е лошо да добиеш някакъв поглед върху това какво се смята за индокринация (не във форума, а от престжни учебни заведения и еридити).

Принстънски университет: «индоктринация» - «обучение кого-либо доктрине, без включения критического восприятия»

Тhe Henry Wise Wood High School: «систематическое изучение спорных идей; пропаганда». Это определение показывает основное отличие между индоктринацией и обучением. Индоктринация учит доктрине, то есть описывает объект исходя из задаваемой им же понятийной структуры (субъективный взгляд), обучение же предлагает рассматривать что-либо бесстрастно и, в буквальном смысле, объективно.Это определение показывает основное отличие между индоктринацией и обучением. Индоктринация учит доктрине, то есть описывает объект исходя из задаваемой им же понятийной структуры (субъективный взгляд), обучение же предлагает рассматривать что-либо бесстрастно и, в буквальном смысле, объективно.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indoctrination

http://www.sveta-gora-zograph.com/books/Verouchenie_Detsa/book.html

Ако някой иска да види защо, аджеба някои тук (включително и убедени атеисти) защитават нуждата от вероучение в училищата - моля, нека прочете назад в темата.

Същото може да се види и за религиозните (вярващите) потребители, които защитават обратната позиция : Невски, Алвасарейро, също така: авторът на статията, която цитирах днес, и поне един мои приятел , силно вярващ, с когото сме дискутирали въпроса за въвеждането на вероучението като предмет.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Главата на Лавоазие не я взе църквата, а Революцията.

Е и? В момента обаче коментираме църквата. Бих изказала и по-крайно мнение, но темата е за вероучение в училищата и затова кратко и ясно съм казала какво мисля - в Библията няма ни една доказана истина, нито морална стойност, следователно няма място в училище.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не мога да не окна тук: на няколко пъти се спряга Израел като модел за нас!?

Едно, да не забравяме кои стоят зад тях и две: юдаизма е расистка религигия за разлика от християнството, исляма и будизма, които са универсални. Къде се ръчкаме? Толкова ли нямаме самочуствие и смелост да бъдем съвременни българи и европейци?

Иначе, тази тема май генерира интересни филиални темички, които при добра воля на участниците, може да се обособят и развият. Например за традициите, защо има подем на религиозността у нас напоследък и др.?

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...