Отиди на
Форум "Наука"

Василий II срещу Самуил


Василий II или Самуил  

31 потребители са гласували

  1. 1. Кой е по-добрията?

    • Василий II
      18
    • Самуил
      13


Recommended Posts

  • Потребител

Починал е, след като е бил управител на област, град или крепост не си спомням сега точно - необичайно за царски наследник, но обяснимо, ако наистина е бил скопец.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 72
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор История

Роман не е царски наследник а си е цар и умира около 997 г.Тогава Самуил се провъзгласява за цар.А камапанията за която говориш е от 1003 г. и тогава цар е Самуил.Фактът че Роман макар и скопец е коронясан за цар е направил силно впечатление на съврменницитеи е отбелязан от доста хронисти и фигурира във всички царски поменици плюс Битолския надпис.А че Роман и Самуил не могат да бъдат едновремнено царе е повече от ясно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А защо и Гаврил Радомир е наричан Роман? Приемственост?

И кое е накарало Петровия син Роман да бъде скопен? Религиозни възгледи? Можел е да стане и монах.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Енка един съвет когато кажеш твърдиш нещо приведи и доказателство.А сега ми кажи къде пише че са наричали Гаврли - Радомир Роман.И между другото монасите не се скопяват.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
А защо и Гаврил Радомир е наричан Роман? Приемственост?

И кое е накарало Петровия син Роман да бъде скопен? Религиозни възгледи? Можел е да стане и монах.

.

Византийците са свършили тази работа, доколкото си спомням,още докато е бил дете. За да не може да бъде цар.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"И град Скопие бил предаден на императора от Роман, сина на царя на българите Петър и брат на Борис, наричан и Симеон по името на дядо си и поставен там от Самуил за управител."

Скилица-Кедрин "История"

Наистина, в тази история има объркана хронология, може да става дума за друг Роман или невярно предадено събитие. Но съвсем недвусмислено името на цар Роман е свързано и с името на дядо му Симеон.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Не съм чел този превод.Самуил няма как да назначава Роман където и да е тъй като цар е именно Роман.Освен това Роман не син на цар а сам е цар.Ще проверя превода но вероятно не е коректен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Колкото до скопяването на Роман, ако изобщо е вярно, историците го свързват с периода на т.нар. заложничество на Борис и Роман - т.е. тогава те са били младежи, млади мъже, едва ли деца. Една такава постъпка с царския син, особено към дете, по време на мир между България и Византия, или дори когато Византия плаща данък на България, да остане без никаква реакция от българска страна? Затова питам дали не става дума за някакви крайни религиозни възгледи, някакво течение в църквата.

Ако Роман няма деца, то други линии на династията могат да бъдат продължени, дори по женска линия, или династията да се смени с друга - още по-непримирима. Лъв Дякон пише за пленяването на Борис II от Цимисхий, че Борис е пленен с жена си и двете си деца. Настина деца не означава непременно момчета.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Законното възцаряване на цар може да стане, не само когато предишния е починал, но и когато се е замонашил - напр. Борис и синовете му. Когато Борис II става цар, Петър не е ли още жив?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В "Историята" на Скилица-Кедрин:

Само синът му Владислав Иван бил спасен от Самуиловия син Радомир Роман...

Ранени били и самият Самуил и синът му Роман, като получили тежки рани (битката при Сперхей)

Властта над българите поел синът му Гаврил, наричан и Роман...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Няма никакви данни Роман да е бил монах.Това че е основал манастира "Свети Георги" до Скопие не значе че бил монах в него.Борис ІІ може да е бил и съцар още приживе на баща си Петър.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Никъде не съм писала, че Роман е бил монах. Писах за три неща.

1. Че има сведение, че Роман или цар Роман, син на цар Петър е наричан също и Симеон по името на дядо си. Не че е много важно, просто натам тръгна темата.

2. Че скопяването на Роман, ако изобщо е имало такова, твърдят го само византийците, може да се дължи на някакви по-крайни религиозни възгледи или както му казват сега секта, а не на прекъсване на крумовата династия. Друг е въпросът, че за византийците това може да е добре дошло.

3. Че Гаврил Радомир е наричан на няколко пъти във византийски източници и Роман - може да става дума за грешка, за още едно име, получено при раждането му, но може да става дума и за подчертаване на приемственост при управлението на държавата.

Между другото, "Петър българинът" се жени за внучката на император Роман Мария през октомври 927 г. Според повечето историци синовете му Борис и Роман стават заложници (според византийците) някъде след 962 година. Може да не са били деца.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Бележката, че Самуил назначил цар Роман за управител може и да не е вярна като факт, но е любопитна за начина по който византийците са въприемали техните отношения. Византийските писатели не са били чак толкова прости хора, но пишат, че комитопула е назначил царя за управител, затова е интересно (освен ако не става дума за грешка при превода). При описанията на събитията по това време те отделят много повече внимание на войнствения и мъдър Самуил, отколкото на цар Роман.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Василий Втори е неприятен не само защото е българоубиец, а защото в поведението му има нещо подлярско, типично византийско. Доста от победите и превземането на крепости се дължат на предателство (което не гововори добре за нас). Тъй като не успява да плени или убие Самуил, той постъпва подло и жестоко като ослепява войниците му и ги праща обратно при царя - т.е. ти си узурпатор и бунтовник, това ти се полага. Долна работа. Кръчмарски син и внук, личи му, въпреки напъните му да се прави на благочестив.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За Василий II:

"След като се върна [от Скопие], царят отиде в Константинопол и издаде закон: " Ако умират бедни или заминават в други области, богатите да дават данъка, който са давали бедните." И нарече този данък с името "Алилегия". Като видяха това, патриархът и целия синклит се оскърбиха и започнаха да молят царя. Той не послуша никого, но понеже много години беше царствувал и много доблестни дела беше извършил, държеше се надменно и не се смиряваше. И не искаше да бъде обичан от всички, а всички да се боят от него. И нито позволяваше на войниците да живеят по стария обичай, нито на книжовниците и грамотните хора даваше да учат, казвайки: "Никаква полза няма от много грамотност." Избра неполезни хора и ги постави да управляват държавните дела, и ги направи свои съветници."

Хрониката на Йоан Зонара, преведена на старобългарски, XIV в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това последното критика към Василий ли е? Ха- ха- ха! Империята при него достига своя пик, защото е достатъчно прозорлив да спре безогледното ограбване на селяните от аристокрацията и църквата. Данъчната му политика е безукорна. А относно обкръжението му- след като възмажава първото коетто прави е да разкара евнусите от властта и да се заобиколи с опитни и талантливи пълководци и администратори. Резултатите не закъсняват. За ползата от грамотността няма да говорим, но Василий е бил преди всичко човек на действието и меча. Не е бил изтънчен и образован като Константин 7, но е бил велик владетел, оставил солидно наследство.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да наречеш ослепяването на 15 000 души кръчмарска, долна постъпка е много колоритно и ме развесели. Абе тоя Василий го обявявам за помияр и луд и какво го сравнявате със благородния и милозлив Самуил. Чудя се как на Василий не му е хрумнало да пречука брат си ? Будала!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
На Василий му личи майчиния сой. Голям тактик е - ами изпращането на "сестра" му на Арон. Долна работа.

Изумително!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Това последното критика към Василий ли е? Ха- ха- ха! Империята при него достига своя пик, защото е достатъчно прозорлив да спре безогледното ограбване на селяните от аристокрацията и църквата. Данъчната му политика е безукорна. А относно обкръжението му- след като възмажава първото коетто прави е да разкара евнусите от властта и да се заобиколи с опитни и талантливи пълководци и администратори. Резултатите не закъсняват. За ползата от грамотността няма да говорим, но Василий е бил преди всичко човек на действието и меча. Не е бил изтънчен и образован като Константин 7, но е бил велик владетел, оставил солидно наследство.

В светлината на това доста добро изказване бих могъл само да добавя, че очевадния избор е Василий ІІ. Той е човекът извършил византийската реконкиста. Мерките му за ограничаване на едрата поземлена собственост и изпадането на селяните в крепостна зависимост са безпреецедентни и удължават живота на Империята поне със 100 години. Ако Господ му беше дал още няколко годинки живот, той щеше да изрита арабите от Светите земи, а защо не и от Египет...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Модератор История

Василий Втори е далеч по целеустремения от двамата.На Самуил му липсва ясна стратегия и визия за бъдещото.Освен това византиецът явно израства във времето и се учи от собствените си грешки.Василий от 1000 г. изглежда доста по мъдър от този 14 години по рано.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Майчице, каква тема. Що я изровихме от прахта? Имам предвид как е зададена тук, а не че не си струва да се разглеждат тия неща. Ми то бъка от двойни постинги, има грешка даже в малката анкетка отгоре...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Василий Втори е далеч по целеустремения от двамата.На Самуил му липсва ясна стратегия и визия за бъдещото.Освен това византиецът явно израства във времето и се учи от собствените си грешки.Василий от 1000 г. изглежда доста по мъдър от този 14 години по рано.

По-скоро сблъсък между двама твърде целеустремени владетели,но реалностите и възможностите са в полза на единия.

Би могло да се направи сравнение между Самуил и Иван Шишман - първият,твърдо решен в гордостта си , да се бори до края,втория нежелаещ в гордостта си да бъде чужд васал ,но не толкова твърдо решен да се съпротивлява до края.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...