Отиди на
Форум "Наука"

135 години от обесването на Васил Левски


Recommended Posts

  • Потребител

Чуствам се леко засегнат, така да се каже, господин Мирон!

Защо намесвате Анкара(прекрасен град, впрочем където съм изкарал незабравими лета на гости на баба :biggrin: ) в темата?

Левски е поел излишен риск за себе си, но вероятно не би могъл да постъпи другояче, защото е поставял делото над сигурността си. Поп Кръстьо може да е бил доносник, но има само догатки, че е предал Апостола.

Ако държим да се преструваме на Мегре или Поаро можем много версии да съчиним и "докажем", но те не струват и пукната пара :bigwink:

Вие като почтен човек вече съжалявате за експресивния си тон и искрено се надявате да не ви се сърдим :biggrin: Аз като не чак толкова почтен човек ви уверявам, че ми е много приятно да спорим, но без нападки за Анкара и т.н.

Ботев не е клеветник. Имах предвид Вазов!

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 59
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор История

Уважаеми 'resavsky. Вместо да ми задавате глупави въпроси вземете и първо се запознайте със фактите.

Не се правете на улав. Съда в София не знае подробностите по агнтурната дейност на поп Кръстю. Има една шифрована телеграма , която поствам в тази тема вече 4-5 пъти, В КОЯТО СЪДА МОЛИ за информация.

Също така моля, Ваше Сиятелство, да благоволите и ни изпратите по възможност най-скоро и цялата негова (на поп Кръстю), преписка, съдържаща донесенията му в качеството на тукашен доносник, отнасящи се до комитета, които донесения съставляват една негова похвална дейност за народа и държавата

Ами защото съм чел и друг вариант на тази телеграма според който мухбира е чорбаджията Яким Шишков/собственика на лозето където се е провело въпросното събрание/.Аз не съм специалист по турски език и не мога да взема отношение по този спор.

П.П. Мирон ако ти е възможно публикувай пълния текст на телеграмата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Мирон ако ти е възможно публикувай пълния текст на телеграмата.

Шифрованата телеграма на Махзар паша от 24 ноември 1872 г., в която се споменава за работата на вербувания от турските тайни служби доносник поп Кръстю, е публикувана в книгата "Поп Кръстьо Никифоров и Васил Левски" на историчката Крумка Шарова.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

http://zalavqnetonavasillevski.wordpress.c...BD%D1%82%D0%B8/

Ето едно доста пълно изследване за тази телеграма.Превода е спорен но контекста е ясен - мухбира е собственика на лозето.Собственик на лозето е Яким Шишков.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
http://zalavqnetonavasillevski.wordpress.c...BD%D1%82%D0%B8/

Ето едно доста пълно изследване за тази телеграма.Превода е спорен но контекста е ясен - мухбира е собственика на лозето.Собственик на лозето е Яким Шишков.

В телеграмата много ясно е посоченакакто доносника, така и мястото на събранието.

то заповядайте на поменатия поп Кръстю, да съобщи на господството Ви, как са устроили бунтовническото събрание в лозята на доносчика и още кои други лица от Ловеч участвуват в комитета, като моля Ваше Сиятелство, да благоволите и да ни изпратите в най-скоро време както неговите показания, така и неговата пълна преписка, съдържаща досегашните му донесения, отнасящи се до комитета, в качеството на тамошен доносчик

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Мироне прави ли те впечатление че името на поп Кръстьо изрично е посочено като мухбир /доносник/ единствено в превода от 1951 г. като при това там липсва пасажа че събранието е проведено на лозето на мухбира.Защо ли?Коментирай първия и третия превод.Ако поп Кръстьо е бил доносник защо се е наложило Дмитър Общи в София да дава показания срещу него и едва тогава да пратят телеграма до Ловеч да го привикат на разпит.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Мироне прави ли те впечатление че името на поп Кръстьо изрично е посочено като мухбир /доносник/ единствено в превода от 1951 г. като при това там липсва пасажа че събранието е проведено на лозето на мухбира.Защо ли?Коментирай първия и третия превод.Ако поп Кръстьо е бил доносник защо се е наложило Дмитър Общи в София да дава показания срещу него и едва тогава да пратят телеграма до Ловеч да го привикат на разпит.

Вече ти е отговорено.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Това за "мухбира" се засича по още една линия.Димитър Общи дава показания за събрание проведено на лозето на Яким Шишков на което е присъствал и някакъв поп.Кой поп властта точно не знае като първо е арестуван Лукан Лилов и едва след това Кръстьо Никифоров.Ако поп Кръстьо беше издал всичко на властта защо разкарват Лукан Лилов до София за да го пуснат с извинения?Нещата се виждат от самолет.Само факти:

1.Димитър Общи дава показания в София за проведено събрание на лозето на Яким Шишков на което присъства и поп от Ловеч /Общи му е забравил името/.

2.Властите изидрват попа като първоначално е заподозрян Лукан Лилов

3.След очна ставка между Лукан Лилов и Общи Лилов е освободен като властите продължавата да издирват свещеника за който говори Общи

4.Следва въпросната телеграма в която се говори за събрание проведено на лозето на мухбира /виж точка 1/ и се нарежда да бъде разпитан поп Кръстьо.

5.Телеграмата е от 18 ноември.Същата вечер поп Кръстьо е арестуван,смлян от бой в конака в Ловеч но на другия ден е освободен /причините ги изтъкнах по горе/.Властите нямат нищо срещу него /освен показанията на Общи които са мъгляви а и Общи го е виждал само един път/ а и владишки наместник като поп Кръстьо не може да бъде арестуван толкова лесно.Трябва разрешение от Цариград и т.н.Все пак поп Кръстьо е поставен под домашен арест а къщата му е под специално наблюдение.

Това са фактите.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

За кой път ти обяснявам -Лукан Лилов е задържан за една нощ но след това е поставен под домашен арест.Дигат го две заптиета и на 16 ноември го карат на София на очна ставка с Общи.Общи не го разпознава и пашата го пуска на момента.Какво неразбираемо има?Надявам се правиш разлика под задържанне в конака в Ловеч,домашен арести конвоиране до София за очна ставка.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Значи очната ставка е на 16 а не на 18 ноември /когато е първата телеграма и светкавичното арестуване на поп Кръстьо/.За ареста в конака ,домашния арест и конвоя до София се уморих да ти повтарям.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...