Отиди на
Форум "Наука"

Християнството в Аксум


Recommended Posts

  • Потребител

Преди време издирвах информация за царство Аксум. Намерих информация, но ми направи впечатление едно нещо - това е била единствената християнска държава в Африка през цялото Средновековие. Но конкретния повод да напиша тази тема ми даде една друга - тази за кралство Шоа. Ето я и нея:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...amp;#entry16522

Въпросът, който искам да поставя обаче не е свързан с информация, а бих искал да попитам нещо по-различно. Според вас каква е причината в Аксум да се запази християнството - че държавата е била затворена общност, която след VII век е обградена от мюсюлмански държави, или пък е имала някакви връзки, които не са позволили на други религии да проникнат на повече места в Аксум? Ще ми бъде интересно да чуя вашите мнения, съфорумци.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Според вас каква е причината в Аксум да се запази християнството - че държавата е била затворена общност, която след VII век е обградена от мюсюлмански държави, или пък е имала някакви връзки, които не са позволили на други религии да проникнат на повече места в Аксум?

Ами в Аксум някога заради веротърпимостта намирали убежище привържениците на Мохамед. Той самият бил казал: "Бягойте в Етиопия, чийто цар не потиска никой". Въпреки това през 702г. между арабите и Аксум избухнала война, която се водила с променлив успех. Първоначално войските та Аксум превзели Джида и за малко не паднала в техни ръце обсадената Мека. Но след това арабите взели надмощие и завзели пристанището Адулис.

Но християнската държава си останала трън в очите на мюсюлманите. През ХІVв. обаче мюсюлманите успели да подчинят нубийските и коптски христ. общности и достигнали до Етиопия. За късмет на Етиопците обаче настъплението започнало когато до територията й достигнали португалците. По молба на негусът Португалия изплатила военна помощ от 500 души предвождани от сина на Васко да Гама - дон Крищован. С тяхна помощ етиопците разбили мюсюлманските войски. Скоро обаче възникнал проблем със спасителите - страната била наводнена с португалски монаси, вкл. и йезуити. Когато успели да покатоличат един от негусите обаче избухнал бунт и португалците трябвало да напуснат страната. Благодарение на това пък Етиопия била подчинена от европейците едва в края на колониалната епоха. Последният ит. крал Виктор Емануил ІІ се прогласил за император на Абисиния, но скоро залязла и колониалната епоха и италианската монархия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Галахад, предполагам, че страната Аксум е била и веротърпима спрямо други религии. Но бих искал да попитам нещо. Аксум за 300 години близо е била близо до Византия. Можем ли да кажем, че под ромейско влияние по-късно, когато императорът на Византия се титулува василевс, аксумският владетел да е бил наричан негус, което съм срещал и като вариант на думата василевс? С други думи василевс да е равно на негус.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами персийският пророк Мани е писал, че имало 4 велики царства - Вавилон+Персия, Римското, Аксум и Китай. Тъй че владетелят на Аксум едва ли е страдал от комплекс за малоценност заради своята титла. Дори виктор емануил е бил само крал на Италия, но като владетел на Абисиния се провъзгласил за император. Културен обмен между Аксум и Византия е имало, но ме съмнява, че етиопцита са изпадали чак в такова благоговение пред Константинополската империя, както европейците.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Културен обмен между Аксум и Византия е имало, но ме съмнява, че етиопцита са изпадали чак в такова благоговение пред Константинополската империя, както европейците.

Галахад, предполагам обаче, че е имало някакви войни между Византия и Аксум. Все пак предците на етиопците вероятно са искали да получат достъп до Средиземно море и оттам до търговските пътища, като пътят минава през Египет. Вярно, те са търгували с много страни, но това е мое предположение. Има ли нещо вярно в моите твърдения?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами те са по-скоро вътрешно континентално царство, живеят във високо планинско плато, а доколкото са насочвали инвазията си към морето е било към Червено море и Южна Арабия. Защото самия град Аксум е в непосредствена близост до Червено море, той между другото и днес си съществува, старата част от него всъщност е подземен град, а отгоре има гора от огромни обелиски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ами те са по-скоро вътрешно континентално царство, живеят във високо планинско плато, а доколкото са насочвали инвазията си към морето е било към Червено море и Южна Арабия. Защото самия град Аксум е в непосредствена близост до Червено море, той между другото и днес си съществува, старата част от него всъщност е подземен град, а отгоре има гора от огромни обелиски.

Warlord, щом като са близо до море би трябвало да са и добри мореплаватели, нали? Но можем ли да преположим, че те са стигнали дори до Индия.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами както казах те са по-скоро планински народ (и партите например са имали широк излаз на море, но са страняли от него), незнам да има данни за връзки с Индия, но не е невъзможно, търговски де, за повече неможе да се говори :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ами както казах те са по-скоро планински народ (и партите например са имали широк излаз на море, но са страняли от него), незнам да има данни за връзки с Индия, но не е невъзможно, търговски де, за повече неможе да се говори

Warlord, точно такива връзки имах предвид. Но според мен може да сравним положението в тази част на Африка малко с това на Константинопол - аксумците владеят и двата бряг на Червено море, и са владеели търговията. Знам, че задавам много въпроси, но аз така, по свой си начин се свързвам с дискусията, затова бих задал един такъв въпрос. Етиопците са били толерантни към другите религии, но като център на християнството в Африка, може ли да ги наречем една малка Византия? Малко странно звучи, но все пак.

Че те досущ като българите

КГ, май си прав.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преди време четох, че Етиопия - наследникът на Аксум, през XIII век тамошният патриарх получава част от държавната територия. Предполагам, че това води до папоцезаризъм. Има ли нещо вярно в това мое твърдение.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор История

Личи си, че не сте се интересували особено много от етиопската история. Всъщност Аксум се християнизира / в монофизитски вариант/ по времето на Юстиниан, като първи епископ е бил някой си Фрументиос. По това време държавата е силна и през 6 век завладява и Йемен, макар, че етиопските наместници там скоро се обявяват за независими, а по-късно Йемен е завлядян от Сасанидите. Същевременно в Етиопия има и юдаистки общности с неясен произход /още по неясен, отколкото например този на мединските евреи по времето на Мохамед/, чиито потомци са съвременните фалаши.

Аксум запада след завладяването на Египет от арабите, които прекъсват връзките му с Византия, и постепенно се потапя в "тъмни векове", за които има само легенди, за някаква жестока царица Юдит, която унищожавала християнството. Постепенно политическият център на страната се пренася на юг, има политически и културен разцвет при царете Лалибела и Зара Якуб /14 век/. Този последният е интересна личност - един истински африкански Иван Грозни - крайно жесток, деспотичен, крайно религиозен и добър пълководец.

Същевременно още през ранното средновековие ислямът се разпространява по сомалийското крайбрежие и дори прониква във вътрешността на страната. Възникват няколко мюсюлмански султаната, които се борят против Абисиния /старото име на Етиопия, страната наследница на Аксум/. Често дори попадат под етиопски васалитет. В края на 15 век един от тези султанати, с център в град Харар, който сега е в пределите на Етиопия се усилва и неговият имам Ахмед "Гран" в началото на 16 век започва опустошителна война с империята. Етиопскияг негус /императорската титла/ Галаудеус /Клавдий/ е разбит в няколко сражения и започва едно безкрайно отстъпление, с тежки поражения и предателства, което като атмосфера напомня обстановката във Франция преди Жана д`Арк. В Етиопия нещата са дори по страшни, защото войната е и верска. Гран унищожава църквите, избива монасите, изгаря икони и книги. Войските му проникват в областите на централното етиопско плато, където враг не е стъпвал от стотици години. Страната е пред катстрофа. Една от отчаяните мерки е поканата на отряд португалски наемници. Гран /който получава подкрепа от турците/ загива от случаен португалски куршум. Почти всички португалци загиват в боевете, но постепенно етиопците вземат надмощие и освобождават страната си.

За съжаление следва упадък на централната власт, като страната практически се разпада на малки владения. От това се възползват племената гала, които през 16-17 век постепенно проникват от юг. Възраждане започва едва през 19 век с дейността на негуса Тевадрос /Теодор/, който започва обединението на страната. Но той е разбит от британците и се самоубива. Наследникът му Йоханес продължава обединението, но е е въвлечен във война с махдистите и загиво в куриозна битка при обсадата на някакъв судански град, въпреки че армията му многократно превъзхожда суданската. Неговият наследник Менелик, владетелят на областта Шоа е истинският създател на съвременна Етиопия, като завладява множество области, населявани от гала и други сомалийски племена, включително Харар /столицата на Гран/ и Огаден. Същият отстоява независимостта на страната от Италия, като нанася на италианците унизителен разгром при Адуа 1896 г.

Не е вярно, че Аксум е единствената хриситянска държава в Африка. В земите на днешен Судан /старата Нубия/ са процъфтяващите християнски кралства Макура и Алоа, които са завладени от мюсюлманите едва през 14-16 век. Хриситянстово има и в страните от западна Африка /Магреб/, където поне да 10 век християните вероятно са мнозинство. африканска католическа църква със свои епископи има до около 11 век, оттогава са и последните надписи на латински в Алжир и Мароко, в някои оазиси в Сахара вероятно са го говорили до около 15 век. В Магреба християнството е напълно ликвидирано едва от фундаменталисткат секта на алморавидите /абсолютни аналози или по-скоро духовни бащи на днешните талибани/, а в Египет се запазва и играе значителна роля дори днес, когато между 10 и 20 % от населението са християни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Thorn, искам да те попитам нещо. Ти казваш, че Аксум завладява Йемен. Това означава ли, че са установени някакви културни влияния и изобщо имало ли е опити за покорянване на страната от Сасанидите.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Сасанидите са завладели Йемен вероятно по съображения за контрол на търговския път през Червено море от Индия и евентуалното му пренасочване към Месопотамия. Самата Етиопия е била твърде далече и не са се опитвали да я завладеят. Имали са си достатъчно грижи с римската империя.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сасанидите не са завладявали Йемен,те са изпратили свои съюзни отреди съставени от евреи и араби водени от евреина Дунаан.Дунаан избил 5298 омиритци/йеменци/ начело с воеводата Арета.

Император Юстин изпратил молба до Елезвой /етиопския / цар да помогне на християните в Йемен.

Така етиопците отвоюват град Награн.

Цар Елезвой преписва победата си на Божията помощ и след края на кампанията се оттегля в манастир.По късно св.Григорий Омиритски успява да покръсти част от йеменците и евреите,но след мохамеданските нашествия всичко пропада.

а в Египет се запазва и играе значителна роля дори днес, когато между 10 и 20 % от населението са християни

Колкото до Египет до началото на 20-ти век е доказано ,че около 60-70% от населението е било християнско/копти/.Коптите за съжаление са монофизити и отхвърлят човешкото естество на нашия Христос.Интересно е че успяват толкова време да се задържат ,но след 30-те години на 20-ти век много от тях са ислямизирани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Рицар, нали мога да те наричам така, можем ли да говорим за нещо като съюз между Византия и Аксум срещу Сасанидите, въпреки религиозните разногласия. Правилно ли е, ако кажем, че Аксум е нещо като опора на Византия в Африка.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Рицар, нали мога да те наричам така, можем ли да говорим за нещо като съюз между Византия и Аксум срещу Сасанидите, въпреки религиозните разногласия. Правилно ли е, ако кажем, че Аксум е нещо като опора на Византия в Африка.

Правилно е, че са били нещо като съюзници. Но все пак Сасанидите са завладели Йемен

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Разбира се ,че можеш да ми казваш както си искаш!Нали живеем в демокрация.

Ако трябва да бъдем геополитически издържани , ще кажем ,че наистина Абисиния е аванпост на Византия в Африка.Абисинския архиепископ е бил подчинен на Александрийския.Както знаем в Римското ойкумене има възможности и за вместване на другите владетели под римската "шапка".Много интересен е фактът ,че връзките между Израилтяните и Абисинците от Стария Завет се преекспонират във Новия Завет ,между "Християнската" империя-Рим и Абисиния.

Трябва и още нещо да ти кажа,до 536г. ,а и по късно абисинците са все още православни,все още Александрийската църква не е тотално монофизитска,а и самите абисинци и до днес на междуконфесионалните конференции се бият по гърдите ,че са двуфизити,макар да са в общение с коптите-монофизити и в доста от обрядите и някои верови въпроси да са на много близко до староеврейското учение.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

На мен ми е интересно превземането на Джида от етиопците и какво ли би станало ако и Мека беше паднала и черните християни бяха влезли в двора на джамията Масджид ал Харам и бяха пленили свещтената Кааба! :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами може би християнството щеше да е разрширило територията си по-на изток и границата му нямаше да е Етиопия. Ако разбира се, нямаше ответен удар. Да се "закрепи" таква победа би значело разгром на целия ислям всъщност, защото лишени от свещеното си място, мюсюлманите нямаше да преживеят такъв възход. Най-вероятно обаче щеше да се появи някой Саладин, който да върне блясъкът на исляма. Но това си е алтернативна история:)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Личи си, че не сте се интересували особено много от етиопската история. Всъщност Аксум се християнизира / в монофизитски вариант/ по времето на Юстиниан, като първи епископ е бил някой си Фрументиос. По това време държавата е силна и през 6 век завладява и Йемен, макар, че етиопските наместници там скоро се обявяват за независими, а по-късно Йемен е завлядян от Сасанидите. Същевременно в Етиопия има и юдаистки общности с неясен произход /още по неясен, отколкото например този на мединските евреи по времето на Мохамед/, чиито потомци са съвременните фалаши.

Аксум запада след завладяването на Египет от арабите, които прекъсват връзките му с Византия, и постепенно се потапя в "тъмни векове", за които има само легенди, за някаква жестока царица Юдит, която унищожавала християнството. Постепенно политическият център на страната се пренася на юг, има политически и културен разцвет при царете Лалибела и Зара Якуб /14 век/. Този последният е интересна личност - един истински африкански Иван Грозни - крайно жесток, деспотичен, крайно религиозен и добър пълководец.

Същевременно още през ранното средновековие ислямът се разпространява по сомалийското крайбрежие и дори прониква във вътрешността на страната. Възникват няколко мюсюлмански султаната, които се борят против Абисиния /старото име на Етиопия, страната наследница на Аксум/. Често дори попадат под етиопски васалитет. В края на 15 век един от тези султанати, с център в град Харар, който сега е в пределите на Етиопия се усилва и неговият имам Ахмед "Гран" в началото на 16 век започва опустошителна война с империята. Етиопскияг негус /императорската титла/ Галаудеус /Клавдий/ е разбит в няколко сражения и започва едно безкрайно отстъпление, с тежки поражения и предателства, което като атмосфера напомня обстановката във Франция преди Жана д`Арк. В Етиопия нещата са дори по страшни, защото войната е и верска. Гран унищожава църквите, избива монасите, изгаря икони и книги. Войските му проникват в областите на централното етиопско плато, където враг не е стъпвал от стотици години. Страната е пред катстрофа. Една от отчаяните мерки е поканата на отряд португалски наемници. Гран /който получава подкрепа от турците/ загива от случаен португалски куршум. Почти всички португалци загиват в боевете, но постепенно етиопците вземат надмощие и освобождават страната си.

За съжаление следва упадък на централната власт, като страната практически се разпада на малки владения. От това се възползват племената гала, които през 16-17 век постепенно проникват от юг. Възраждане започва едва през 19 век с дейността на негуса Тевадрос /Теодор/, който започва обединението на страната. Но той е разбит от британците и се самоубива. Наследникът му Йоханес продължава обединението, но е е въвлечен във война с махдистите и загиво в куриозна битка при обсадата на някакъв судански град, въпреки че армията му многократно превъзхожда суданската. Неговият наследник Менелик, владетелят на областта Шоа е истинският създател на съвременна Етиопия, като завладява множество области, населявани от гала и други сомалийски племена, включително Харар /столицата на Гран/ и Огаден. Същият отстоява независимостта на страната от Италия, като нанася на италианците унизителен разгром при Адуа 1896 г.

Не е вярно, че Аксум е единствената хриситянска държава в Африка. В земите на днешен Судан /старата Нубия/ са процъфтяващите християнски кралства Макура и Алоа, които са завладени от мюсюлманите едва през 14-16 век. Хриситянстово има и в страните от западна Африка /Магреб/, където поне да 10 век християните вероятно са мнозинство. африканска католическа църква със свои епископи има до около 11 век, оттогава са и последните надписи на латински в Алжир и Мароко, в някои оазиси в Сахара вероятно са го говорили до около 15 век. В Магреба християнството е напълно ликвидирано едва от фундаменталисткат секта на алморавидите /абсолютни аналози или по-скоро духовни бащи на днешните талибани/, а в Египет се запазва и играе значителна роля дори днес, когато между 10 и 20 % от населението са християни.

:good: Не ги знаех тези неща. Ислямско-християнска битка в периферията на християнския свят....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

По скоро е еврейско-християнска ,но ме е страх да не отиде и тази тема към бановете.

Много е просто- евреите подпомагат Сасанидската империя,след като виждат,че няма да успеят с нея създават исляма,спонсорират го и го хвърлят срещу християнството.

Хегел е много назад с материала- теза+антитеза = синтеза!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е, към бановете не, но все пак нека сме реалистични. Така или иначе двете основни сили са си там, остави я третата настрани. Тя не е релевантна в случая.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

По това време Джида не е съществувала още, а ако походът на слона, в който етиопският владетел на Йемен напада Мека /макар, че е много вероятно тя да не е била основна цел /беше успял, то може би Арабия щеше да е християнска.

При всички случай този поход не би могъл да разгроми исляма, защото той още не бил изобретен. Случил се е в годината на раждане на Мохамед.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
По скоро е еврейско-християнска ,но ме е страх да не отиде и тази тема към бановете.

Много е просто- евреите подпомагат Сасанидската империя,след като виждат,че няма да успеят с нея създават исляма,спонсорират го и го хвърлят срещу християнството.

Хегел е много назад с материала- теза+антитеза = синтеза!

Да бе, изкланите от Мохамед еврейски племена в Медина са спонсорирали прогонения от родината си полупобъркан водач на малка секта да вземе властта в някакво незначително градче, преживяващо от поклонниците посещаващи някакъв локален религиозен център с далечната идея малкото градче да разгроми за няколко години две велики империи. И вероятно с още по-далечен извратен прицел след векове техните единоверци да живеят в страната си в постоянна тенис игра на замеряне с ракети с единоверците на Мохамед.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...