Отиди на
Форум "Наука"

Разрушен митът за Капитолийската вълчица


Recommended Posts

  • Потребител

Скулптората на Капитолийската вълчица, която е откърмила според преданието основателите на Рим Ромул и Рем, се оказа не толкова древна, както се считаше преди, съобщава БИ-БИ-СИ.

Преди този паметник, символизиращ митическите корени и мощ на Римската империя, то датираха примерно през 500 г. до. н. ера. През миналата година бяха проведени радиовъглеродни анализи, резултатите на които бяха публикувани едва сега.

Оказало се, че статуята е била създадена примерно в 1300 г. на н. е. Професор Адриано Ла Регина утвърждава, че в Уневерситета Салено били проведени около 20 текста.

Учените спорят за произхождението на Капитолийската вълчица през ХVІІІ век. До този момент болшинството експерти считали, че нея я е изваял етруски скулптор в V в. пр. н. е.

Древноримският политик и философ Цицерон, живял през І в. пр. н. е., описва статуята на вълчицата, върху която паднала мълния. Съществува версия, че именно по тази причина на римската статуя е повредена лапата.

Още през 2006 г. италиянският историк на изкуствата и реставратор Анна Мария Карруба съобщила, че статуята е изпълнена с техника, която не е била известна в Древния Рим, а лапата на вълчицата изглежда е повредена заради грешка на скулптора. А. М. Корруба в частност разказвала, че бронзовата скулптора е отлята цяла, а не на части, както това е било прието в античните времена. Такава техника, по нейните думи е била измислена много по-късно.

Статуята се счита за един от най-ценните експонати на Капитолийският музей в Рим. Тя също се явява емблема на футболния клуб "Рома" и е била използвана в качеството си на символ на Римската Олимпиада през 1960 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хм и кой през 1300 г. ще се занимава да прави римски статуи? В тия християнски времена? Дали технически е точен този анализ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами резултата е малко странен - от Античноста или Ренесанса и по-късно може, но стилово вълчицата хич не подхожда на 10-15в. Това е период на доста голяма схематичност. Евентуално може да е копие на антична статуя, но времето на интерес към Античността е Ренесанса.

Интересното е, че и плащеницата от Торонто пак въглеводородно е отнесена към 13в. Но ако и тя е е фалшификат от 13в., защо е била направена тъй, че по нея да има данни, че е от 1в. - но такива, дето да могат да се открият с технологията и познанията на 20в.?

Аз лично съм доста резервиран към въглеводородния анализ що се отнася до начална датировка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

анализа си е апсолютно точен

там няма ако или и други условия

точна и ясна математика

а колкото до това дали с оригинали или копия и как се отнасят към 13 - 14 век...

да видим...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
анализа си е апсолютно точен

там няма ако или и други условия

точна и ясна математика

Уви, не е толкова просто. Метода не е толкова точен и прецизен. Изследването се основава на разлагането на въглерода. Да, но с този метод се датират скали, камъни, метали ... неща, които най-общо казано си ти е имало и преди това, чакар и в друга форма и състав. При органичните, как да е. Ама при неорганичните ... значи решаващото е обработката. Да, но кои видове обработка гарантират неизменност?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Уви, не е толкова просто. Метода не е толкова точен и прецизен. Изследването се основава на разлагането на въглерода. Да, но с този метод се датират скали, камъни, метали ... неща, които най-общо казано си ти е имало и преди това, чакар и в друга форма и състав. При органичните, как да е. Ама при неорганичните ... значи решаващото е обработката. Да, но кои видове обработка гарантират неизменност?

А Тази Синусоида на Жабински точна ли е ?

lines.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А Тази Синусоида на Жабински точна ли е ?

lines.jpg

Забравих да ви кажа как се работи с тази синусоида на Жабински. Реална е само тази история от ІХ до ХVІІ век. Останалото са дубликати на тези събития. Вижте и пример с Капитолийската вълчица. V - ІV в. пр. н . е реално отговаря на ХІІІ - ХІV век, както показват и изследванията. Жабински я е приложил върху история на изкуството, история на литературата, история на войната, науката, средновековието, Русия. Има книга за всеки един раздел. Ама чете ли някой?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Синусоидата на Жабински е интересна. В основата е на някаква нова наука - социономика. Направена е на базата на исторически факти, на статистика. Приема се като аксиома, върху която анализаторите градят теории за социалното поведение и икономическото развитие. Оттам - нататък правят прогнози за тенденции в развитието, базирани на това, че характера на синусоидата няма да се промени.

Формата на управление, както и социалното поведение въобще, не е причина, а следствие от технологичното и икономическо развитие на обществото като цяло.

Бързото развитие води до презадоволяване на обществото, а презадоволяването до вродения ни мързел и от там често и до промени в обществения строй. След период на блажен застой населението се увеличава, старите технологии се изчерпват от към ефективност и се появява остра нужда от развитие. И наистина тези периоди образуват подозрително правилна синусоида

Подобна теория отдавна има в икономиката. Нарича се кривa и, за да ги свържем с обществения строй като причина, трябва да повярваме едва ли не, че извънземните ни стоварват през равни интервали демокрацията. Истината е, че причините за застой се крият най-вече в бързото развитие. Демокрацията идва в такива моменти най-вече, защото хората могат да си я позволят. Остава им време да вдигат революции. на промишлените цикли и представлява същата подозрително правдоподобна синусоида. Само, дето те се случват в по-малък мащаб в далеч не демократичните предприятия. След въвеждане на нови технологии следва бързо развитие, увеличаване на производството, печалби и кривата върви нагоре.

В един момент следва пренасищане на пазара, появяват се още по-нови технологии и кривата достига горната си точка и тръгва надолу. В дъното вече предприятието е на загуба и следват спешни мерки, които често включват, освен инвестиции в нови технологии, и смяна на ръководството.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

С-14 като датировъчен метод е неточен за къси и късни периоди. Освен това, за да бъде приложен, е необходима биологична проба, а тук става дума за метал. Материята, която е изследвана, може да се окаже от което и да е по-късно време.

И - Галахад вече отбеляза това - в стилово отношение скулптурата няма нищо общо с XIII век. Впрочем, по същата причина тя не би могла да се датира и толкова рано - V в. пр. Хр. По-вероятно е да е от класическата епоха: къснорепубликанска или ранноимперска.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Синусоидата на Жабински е интересна. В основата е на някаква нова наука - социономика. Направена е на базата на исторически факти, на статистика. Приема се като аксиома, върху която анализаторите градят теории за социалното поведение и икономическото развитие. Оттам - нататък правят прогнози за тенденции в развитието, базирани на това, че характера на синусоидата няма да се промени.

Формата на управление, както и социалното поведение въобще, не е причина, а следствие от технологичното и икономическо развитие на обществото като цяло.

Бързото развитие води до презадоволяване на обществото, а презадоволяването до вродения ни мързел и от там често и до промени в обществения строй. След период на блажен застой населението се увеличава, старите технологии се изчерпват от към ефективност и се появява остра нужда от развитие. И наистина тези периоди образуват подозрително правилна синусоида

Подобна теория отдавна има в икономиката. Нарича се кривa и, за да ги свържем с обществения строй като причина, трябва да повярваме едва ли не, че извънземните ни стоварват през равни интервали демокрацията. Истината е, че причините за застой се крият най-вече в бързото развитие. Демокрацията идва в такива моменти най-вече, защото хората могат да си я позволят. Остава им време да вдигат революции. на промишлените цикли и представлява същата подозрително правдоподобна синусоида. Само, дето те се случват в по-малък мащаб в далеч не демократичните предприятия. След въвеждане на нови технологии следва бързо развитие, увеличаване на производството, печалби и кривата върви нагоре.

В един момент следва пренасищане на пазара, появяват се още по-нови технологии и кривата достига горната си точка и тръгва надолу. В дъното вече предприятието е на загуба и следват спешни мерки, които често включват, освен инвестиции в нови технологии, и смяна на ръководството.

http://chronology.org.ru/Синусоида_Жабинского

Съжалявям, че е на руски, но нямам време да го преведа.

Хорос.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Археолози откриха пещерата, където са бозали Ромул и Рем

Пещерата, в която според легендата вълчица е кърмила бъдещите основатели на Рим Ромул и Рем, беше открита на хълма Палатин в сърцето на италианската столица, съобщи днес министърът на културата Франческо Рутели.

"Италия и Рим никога не са преставали да изумяват света с археологически и артистични открития и е нещо невероятно, като си помислим, че най-после е открито място, смятано за митологично, но станало реалност", подчерта Рутели.

Пещерата, наречена Луперкале, е била мястото, край което в древния Рим населението е организирало голям ежегоден празник в чест на бога на плодородието, пасищата и стадата Фаун Луперк.

Както гласи легендата, вълчица кърмила в тази пещера близнаците Ромул и Рум, които основали Рим през 753 г. преди Христа.

Пещерата се простира на дълбочина от 16 метра. Тя е била открита от италианските археолози по време на реставрационни работи на руините на двореца на император Август на Палатинския хълм. Данните са получени с помощта на ендоскоп и лазерен скенер, съобщи Асошиейтед прес. Стените са украсени с морски раковини и мозайки, а в центъра на помещението е разположена скулптура на орел.

Според проф. Андреа Карандини от римския университет "Сапиенца" почти сигурно е, че става дума за "Луперкале". Шансът пещерата да не е същата е много малък, твърди ученият.

Пещерата "Луперкале" е била мястото, край което в античния Рим населението е организирало голям ежегоден празник в чест на бога на стадата Фаунус Луперкус, припомня АФП. Както гласи легендата, в тази пещера вълчица кърмила близнаците Ромул и Рум, които са основали Рим през 753 г. пр. Хр. Пещерата е била затрупана под неколкометров пласт почва.

Находката привлече вниманието на властите. Министърът на културното наследство на Италия Франческо Рутели заяви, че пещерата може да стане свидетелство за истинността на мита за чудодейното спасение на легендарните основатели на Вечния град.

Нека припомним, че император Август построява на Палатинския хълм новия си дворец, защото е искал да живее на същото място, където е живял и Ромул. Идеята харесва и на следващите императори, които построяват на хълма великолепни и грандиозни резиденции. Палатинският хълм постепенно става един цял, огромен дворец.

http://news.netinfo.bg/?tid=40&oid=1127112

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много ми е интересно как така Цицерон говори за статуя, която по негово време още не е съществувала? :post-20645-1121105496::whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Много ми е интересно как така Цицерон говори за статуя, която по негово време още не е съществувала? :post-20645-1121105496::whistling:

Явно по негово време е имало друга статуя. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
С-14 като датировъчен метод е неточен за къси и късни периоди. Освен това, за да бъде приложен, е необходима биологична проба, а тук става дума за метал. Материята, която е изследвана, може да се окаже от което и да е по-късно време.

Точно това щях да кажа и аз. Методът на датиране с С14 може да се прилага само към органична материя и само при наличие на овъгляване, т.е. дава добра основа само при наличие на останки от овъглено дърво. В допълнение, налага се и калиброване на датите, с цел получаване на по-точна датировка, тъй като С14 дава отклонения до 500, а понякога и до 1000 години. За да се калиброват датите обаче е необходим друг материал с уточнена датировка. Прочетох в първия пост твърдението, че статуята е датирана с радиовъглероден анализ и повече не четох. Просто методът не е приложим при метали, оттам каквото и да се твърди, то тежестта на твърдението е компрометирана.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител

А на мен ми се струва, че Капитолийската вълчица датира от съвсем малко преди Римската империя да бъде създадена, :book: или малко след като просъществувала (не защитавам легендата за Ромул и Рем). За всичко си имам теория. И ми се струва, че статуята е езическа, представяща вярванията на създалите я езичници..., предполагам някой култ към вълчиците, а за момчетата/мъжете под нея.... Може да представят някои роднини, или силната връзка между братята... Но нещо не се свързват двата елемента... :hmmm: Трябва да си развихря фантазията :P и може и да се сетя нещо!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
А на мен ми се струва, че Капитолийската вълчица датира от съвсем малко преди Римската империя да бъде създадена, :book: или малко след като просъществувала (не защитавам легендата за Ромул и Рем). За всичко си имам теория. И ми се струва, че статуята е езическа, представяща вярванията на създалите я езичници...

Т.е. изказваш съмнение, че идеята за Капитолийската вълчица е възникнала някъде по време на републиканската криза или около Втория триумвират? Въз основа на какво?

Иначе и на мен ми се струва, че статуетката е езическа - не откривам никакви християнски символи по нея :)

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Т.е. изказваш съмнение, че идеята за Капитолийската вълчица е възникнала някъде по време на републиканската криза или около Втория триумвират? Въз основа на какво?

Иначе и на мен ми се струва, че статуетката е езическа - не откривам никакви християнски символи по нея :)

Може и анализът да е погрешен /или пък тогава фоменковистите да излязат прави, твърдейки, че античността е фалшифицираното средновековие/. :biggrin::crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може и анализът да е погрешен /или пък тогава фоменковистите да излязат прави, твърдейки, че античността е фалшифицираното средновековие/. :biggrin::crazy_pilot:

Римляните също са били езичници. Естествено, всяка държава си има някакво начало, независимо дали народа й го помни/знае. Аз мисля, че римляните не са знаели как е възникнала тяхната държава, щом в основата на вярванията им за началото стои една почти безмислена легенда... :biggrin: А колкото до Републиканската криза и Втория триумвират..., за това не съм чувала..., все пак аз съм само на 12, но ще се поинтересувам. :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ужас, даже не знам отде да почна с образователната ти програма.

Като започнем от детските романи, стигаме до трилърите; после продължаваме до книги с теории (любимата ми дума) за Граала и Кивота; правим рязък скок към историята на Римската империя, а после слизаме до Древен Египет; Отново правим рязка промяна до сравняване на трите вида христянство; Исведнъж се пренасяме в областта на научната фантастика и мистериите на човечеството; Тогава отиваме на тинейджърските романи; Променяме областта и отиваме на филмите (едно от хобитата ми): Научно популярни, фантастични, исторически, романси, мистерии, по романи, комедии, Стивън Кинг и мнооооооооого натам! Изобщо аз черпя знания най - вече от книгите. :book:

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

мдам, 3000 лева месечна заплата и съм на твоите услуги по всяко време на денонощието. :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
мдам, 3000 лева месечна заплата и съм на твоите услуги по всяко време на денонощието. :smokeing:

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin: Много смешно

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin: Много смешно

права си, позанижих сумата, ама нали съм великодушен. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Като започнем от детските романи, стигаме до трилърите; после продължаваме до книги с теории (любимата ми дума) за Граала и Кивота; правим рязък скок към историята на Римската империя, а после слизаме до Древен Египет; Отново правим рязка промяна до сравняване на трите вида христянство; Исведнъж се пренасяме в областта на научната фантастика и мистериите на човечеството; Тогава отиваме на тинейджърските романи; Променяме областта и отиваме на филмите (едно от хобитата ми): Научно популярни, фантастични, исторически, романси, мистерии, по романи, комедии, Стивън Кинг и мнооооооооого натам! Изобщо аз черпя знания най - вече от книгите. :book:

Вики, и най-дългият път започва с първата крачка.

Но ти трябва да тръгнеш от тези сайтове:

http://www.kidsbg.com/home/

http://www.kidsbg.com/home/modules.php?name=Forums

http://www.az-deteto.com/

http://www.dechica.com/

http://www-it.fmi.uni-sofia.bg/kids/

http://www.freewebs.com/hogwarts-schoolbg/

http://harrypotter-site.do-goo.net/

http://www.raskraska.com/

---

Много ти е рано за форуми като:

http://nauka.bg/forum/

http://forum.boinaslava.net/

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

:tooth:

Има нещо такова.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...