Отиди на
Форум "Наука"

Етно-вярвания и етно-ритуали на Аспаруховите българи


Recommended Posts

  • Потребители

Благодаря ти за информацията относно сарматските легенди и обичаи, Ник 1.

Относно горния ти коментар - препоръчвам ти да четеш източниците и да мислиш. Нищо повече.

Теофан само би се радвал, ако можеше да изкара императора толкова некадърен, че е бил победен от жени и някакво набързо набрано опълчение. Теофан обаче не пише такова нещо. (Той все пак не е автор на фентъзи и не е искал да става за смях и резил.) Нещо повече, такова нещо не се споменава и в другия източник - Ватиканския разказ. Изобщо не намирам нищо за участие на жени в решаващата битка при Върбишкия проход.

Относно споменатата от теб "битка за Плиска" - такава просто няма. В източниците изобщо не се споменава град на име "Плиска", още по-малко участие на жени в някаква битка за него.

Поздрави

Може би тогава ти ще ни обясниш откъде и как са тези събрани за една седмица или за повече дни войските (войниците), които "виждат сметката" на ромейте (според Теофан) , визирам тези с които Крум се е сдобил - след двете поредни поражения, които претърпяват войските му ..(12-хилядна и после- 50 хилядна, пак според Теофан)..Вторите 50-хиляди може и да са били заровени в земята и да са поникнали посредством хидропоника ...Обаче за "финалните" войски (дето се появяват след разбиването на 12 хилядната и 50-хилядна армия) историята трябва да е по-интересна .. Тук очевидно имаме някаква древна технология за клониране на воини ("Клонингите се завръщат") :)

Моят съвет към теб е същия... Не е било необходимо Теофан да изкарва Никифор по-некадърен пълководец, отколкото е бил в тази действителност*, защото "опълчение" в ранно-средновековния смисъл на Българската история не значи необучени войници - зависими-селяни, а просто "нерегулярни" такива..било то наемници, било то всеки човек, който може да си служи с оръжие.. Ако не ти харесва тази дума - опълчение, (и на мен не ми харесва думата, защото ти тенденциозно я вадиш от контекста на отговора ми) - тогава предлагам я заменим с "допълнителни"..

* Никйифоровата некадърност се вижда най-вече от края на Теофановия разказ, в които Никифор скоро разбил на два пъти българската войска /армия/ от общо 62 хиляди човека, се "олива", "полудява".. и е убит със цялото му войнство..

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 181
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Може би тогава ти ще ни обясниш откъде и как са тези събрани за една седмица или за повече дни войските (войниците), които "виждат сметката" на ромейте (според Теофан) , визирам тези с които Крум се е сдобил - след двете поредни поражения, които претърпяват войските му ..(12-хилядна и после- 50 хилядна, пак според Теофан)..Вторите 50-хиляди може и да са били заровени в земята и да са поникнали посредством хидропоника ...Обаче за "финалните" войски (дето се появяват след разбиването на 12 хилядната и 50-хилядна армия) историята трябва да е по-интересна .. Тук очевидно имаме някаква древна технология за клониране на воини ("Клонингите се завръщат") :)

Моят съвет към теб е същия... Не е било необходимо Теофан да изкарва Никифор по-некадърен пълководец, отколкото е бил в тази действителност*, защото "опълчение" в ранно-средновековния смисъл на Българската история не значи необучени войници - зависими-селяни, а просто "нерегулярни" такива..било то наемници, било то всеки човек, който може да си служи с оръжие.. Ако не ти харесва тази дума - опълчение, (и на мен не ми харесва думата, защото ти тенденциозно я вадиш от контекста на отговора ми) - тогава предлагам я заменим с "допълнителни"..

* Никйифоровата некадърност се вижда най-вече от края на Теофановия разказ, в които Никифор скоро разбил на два пъти българската войска /армия/ от общо 62 хиляди човека, се "олива", "полудява".. и е убит със цялото му войнство..

Не мога да ти помогна, Ник1. Опитах се най-добронамерено да ти обясня, но не става. Ами, здраве да е!

Горните въпроси бяха надълго и нашироко (повече от 10 страници) дискутирани в съответната тема на този форум.

Да ти обяснявам наново нещо, при положение, че не познаваш изворите и не си чел споменатата от мен тема, смятам за напълно безсмислено занимание.

Поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не мога да ти помогна, Ник1. Опитах се най-добронамерено да ти обясня, но не става. Ами, здраве да е!

Горните въпроси бяха надълго и нашироко (повече от 10 страници) дискутирани в съответната тема на този форум.

Да ти обяснявам наново нещо, при положение, че не познаваш изворите и не си чел споменатата от мен тема, смятам за напълно безсмислено занимание.

Поздрави

Т.е. разбирам че нямаш отговор на конктретните ми въпроси, на които обективно би могло да се отговори с 3 или 4 изречения - от имащите ясна визия или теза за случилото се? Казаното от че "не познавам изворите" за тази битка (сражения) е твое абсурдно и тенденциозно мнение. Нищо добронамерено не виждам в това изказване (изказано мнение). В това "споменаване" ясно се "разбира" мотивът и тенденцията за унизяване на събеседника, с цел печелене на спор по този начин. Което според мен е много грозно и неетично - като мотив на даден човек, и като поведение..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Благодаря ти за информацията относно сарматските легенди и обичаи, Ник 1.

Относно горния ти коментар - препоръчвам ти да четеш източниците и да мислиш. Нищо повече.

Теофан само би се радвал, ако можеше да изкара императора толкова некадърен, че е бил победен от жени и някакво набързо набрано опълчение. Теофан обаче не пише такова нещо. (Той все пак не е автор на фентъзи и не е искал да става за смях и резил.) Нещо повече, такова нещо не се споменава и в другия източник - Ватиканския разказ. Изобщо не намирам нищо за участие на жени в решаващата битка при Върбишкия проход.

Относно споменатата от теб "битка за Плиска" - такава просто няма. В източниците изобщо не се споменава град на име "Плиска", още по-малко участие на жени в някаква битка за него.

Поздрави

Знам че не се споменава името Плиска в източниците драги Хърс. Виж - за жените се споменава. Имам претенции че познавам източниците за това събитие не по зле от теб, както и същите претенции, че мога да анализирам събитията по-добре от теб (или - не по-зле от теб); Имам и претенции че "познавам" по-добре Крумовото управление от теб... Ако искаш да се осъществи дискусия между нас - моля избягвай обощенията към мен (които са лични), както и "съветите и препоръчките". Ако не искаш такава дискусия, но използваш този "стил", то аз официално ти напомням, или съобщавам - че ще сезирам или модераторите (когато сметна че обобщенията са обиди), или ще ти отговарям лично. Сигурен съм, драги Хърс, че последната дума почти винаги ще е "от мен" - в историческите ни дискусии или изобщо. ..

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Знам че не се споменава името Плиска в източниците драги Хърс. Виж - за жените се споменава. Имам претенции че познавам източниците за това събитие не по зле от теб, както и сщите пртенции че познавам събитията по-добре от теб (или не по-зле от теб); Имам и претенции че познавам по-добре Крумовото управление от теб... Ако искаш да се осъществи дискусия между нас - моля избягвай обощенията към мен (които са лични), както и "съветите и препоръчките". Ако не искаш такава дискусия, но използваш този "стил", то аз официално ти напомням, или съобщавам - че ще сезирам или модераторите (когато сметна че обобщенията са обиди), или ще ти отговарям лично. Сигурен съм, драги Хърс, че последната дума ще в мен (и в историческите ни дискусии и изобщо). Това е така защото твоят стил на дискусия е за мен изява на тези качества у хората, които аз ненавиджам...

Твой проблем, ник1. Както казах, не мога да ти помогна.

Бъди здрав! ....

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Твой проблем, ник1. Както казах, не мога да ти помогна.

Бъди здрав!...

Забележката ти ................... е повод да сезирам модераторите.

Модераторите ... хм, биха помолили всички да не се разправяте лично, а да си спорите като добре възпитани хора.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребители

Предлагам няколко размисли за ритуалното обесване на българските царе - като Крум и някои други ,Телец е вървял по същата посока ,но е драснал в Ромейската империя

Траки, Германи, Кавказци

Твърде е вероятно Гюнтертовите твърдения да са основателни (цит. произв., стр. 154) и удостовереното от надписите име на тракийския бог Дарзалес наистина да се обяснява с корен, съдържащ понятието „връзвам“ (авест. darezeili, „връзвам“, daraэz, „въже, примка“), но за съжаление не знаем почти нищо за този бог.[1] Същата етимология несъмнено важи и за името на гетско-тракийския бог Дерзелатес, който е добре познат в Одесос[2], където се чествали darzaleia за добив на по-богати реколти[3]; съществуването му е удостоверено и в Томис чрез халките, носещи надписа Derzo[4], както и това на трако-фригийската богиня Бендида[5], на литовеца Бентис[6] и на илира Биндус.[7] За съжаление, много малко неща се знаят за последните двама; дали пък човешките жертвоприношения, които са правели илирите, не са били посветени на Биндус?

Още по-показателни за специалистите и учените са някои ритуали, запазени до наши дни както в германските области, така и по трако-фригийските и кавказки земи. Изхождайки от големия годишен религиозен празник на семноните, населявали някога района между Одер и Ниса, Тацит (Germania, 39) обяснява, че присъстващите можели да участват в него едва след като се вържели (nemo nisi vinculo ligatus ingreditur). В своя обширен коментар, подкрепен с многобройни паралелни сравнения, Клос (стр. 564 и сл.; 609 и сл.; 643, 668) схваща този ритуал като свидетелство за подчиненост спрямо националното божество (стр. 566), докато Петадзони[8] го смята по-скоро за някакъв вид средновековен съд чрез изпитание. Както и да е, ние имаме всички основания да го сравняваме с посвещаващите церемонии в чест на Митра, при които новопосветеният стоял с ръце, вързани с въже на гърба.[9] Може да се мисли също и за желязната халка, която шатите носели „като верига“, докато убият първия си неприятел (Germania, 31), за ритуалното оковаване във вериги при албанците (Страбон, IX, 503), както и за веригите, носени от грузинските поклонници на „Георгий Белия“[10], за ритуалите на „връзването“ на арменските царе (Тацит, Annales, XII, 45; Клос, стр. 619) и за някои съвременни албански обичаи.[11] При всички споменати ритуали изпъква най-вече раболепното поведение на вярващия, който се представя като роб или пленник пред своя господар. Така „връзването“ се конкретизира в нещо като белег на васалност.[12] Клос (стр. 620) има може би право да приписва ритуала на семноните на влиянието на илирите и да смята, че той спада направо към лунарно-пъкленото културно ниво, чийто център е разположен в южните райони.[13] Но извън този ритуал, при древните германци се срещат и други елементи, които се вместват пак в същия комплекс на „връзването“: така например, ритуалната смърт чрез обесване обяснява епитета, използван за Один — „бог на въжето“ (Haptagud, Клос, стр. 609); така, германските богини на смъртта също теглят мъртъвците с въже[14] и войнстващите богини (староскандинавската Disir, старогорнонемската Idisi) връзват тези, които те искат да повалят.[15] Трябва да запомним тези черти, тъй като напомнят за прилаганата от Йама и Нирти техника; впрочем, те ще добият още по-ясни очертания от фактите, които ще изложим по-нататък

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...