Отиди на
Форум "Наука"

Съществува ли прераждането? Кога определена душа достига Нирваната? По какво се определя Кармата?


Recommended Posts

  • Потребител

Всъщност да се прераждаш наистина не звучи като лоша оферта. По-добре би било от тоталното небитие на атеистите или от потенциалния ад на аврамистите (който, да си призная, и мен ме тревожи). Колко по-добре е да се прераждаш много пъти на тази всъщност доста интересна Земя: веднъж магаре, веднъж лъв, веднъж експерт-счетоводител, веднъж средна американска домакиня, веднъж Чингиз хан. Много пъти откриване на разни хубави работи като свинското, винското - те тия три неща... Звучи привлекателно, наистина. Жалко само, че не е вярно.

Пък и не е чак такова страдание, нали? Имам предвид, че ако душата ти е вечна и просто сменя телата, би трябвало да ти е все тая дали ще изкараш един мизерен живот като прокажен сирак в диамантените мини в ЮАР, щом следващият може да ти е като богаташ и късметлия. А третият, да речем, като самодоволен кокер-шпаньол или безсъзнателна амеба. Ако това е страдание - здраве му кажи. Битието при такива обстоятелства заприличва на средностатистически учебен ден: да, примерно се гънеш от ужас в час по химия, защото нищо не знаеш, но само след четиридесет минути ти предстои физическо и ще риташ с момчетата на двора, което си е жив кеф. За самоубийците вероятно можем да кажем, че са избягали от особено неприятен час, за да дръпнат една бърза фаска зад салона. Хубава представа, нали? Доста елементарна, боя се. Наистина жалко, че е незащитима по рационален начин.

Има един хубав лаф - че предимно жените вярват в прераждания, защото им се иска пак да са красиви.

За нас, сухарите, остават само аврамистките религии или атеизмът (който поне е разумно, макар и според мен погрешно убеждение). Неопаганизмите са също такива детинщини като прераждането.

Глишев,знаеш ли и колко много мъже вече ме питат за миналите си животи?

Не казвай,че само жените вярват в прераждания,та повечето в списъка за вярващите от миналите времена -

са мъже даже. :bounce8:

Ама да не тръби, че прераждането съществува. Да казва, че съществува според неговите индивидуални илюзии.

Аз например няма да се прераждам. Не защото не ми се иска, а защото няма.

Парадоксалното е, че концепцията за прераждането е плашило за неразумните и неморалните. Страх ги е в съответните религии да не би да се преродят, та отново да страдат. На мен ми е жал, че няма да се преродя, нищо, че отново ще страдам.:)

Никой не може да казва с увереност,че прераждане няма. Нито аз мога да докажа,че го има прераждането.

Това си е наука,която съществувала винаги въпреки,че да казват някои че няма такова нещо. Въпреки,че не е

доказано все още,то съществува. Точно затова правя и списъка,защото толкова много древни религии го проповядват и то почти всички,само една малка част от тях не го проповядват. :vertag:

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 1,1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Глишев,знаеш ли и колко много мъже вече ме питат за миналите си животи?

Не казвай,че само жените вярват в прераждания,та повечето в списъка за вярващите от миналите времена -

са мъже даже. :bounce8:

Никой не може да казва с увереност,че прераждане няма. Нито аз мога да докажа,че го има прераждането.

Това си е наука,която съществувала винаги въпреки,че да казват някои че няма такова нещо. Въпреки,че не е

доказано все още,то съществува. Точно затова правя и списъка,защото толкова много древни религии го проповядват и то почти всички,само една малка част от тях не го проповядват. :vertag:

Марушка, права си - мъжете също яко изтрещяват, не са само жените. И аз го наблюдавам :sneaky2:

Чакай сега - прераждането не е наука. Всичко друго може да е, само наука не е. :lightbulb:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Забравих нещо,с което вече приключвам темата,защото няма повече какво да бъде казано по въпроса.Марушке - след дълга практика и вникване в собствената си същност човек може и да достигне до спомена за това какъв е бил в минал живот,но няма как друг да достигне до твоите спомени,затова твоя духовен учител да ме прощава ама това са пълни глупости.Не е възможно друг да види твоята истинска същност камо ли нейните преживявания,затова твърдението му,че ти си еди коя си е лъжа.Твоето твърдение за някой друг е също лъжа.Това,че вярваш в казаното от него е определящото,в това че започваш да намираш общи черти с дадения образ.Сляпата ти вяра в другиго е може би най-големия ти проблем,защото без дори да осмислиш дали е прав или не ти приемаш казаното за чиста монета.Затова вместо да се чудиш дали си била кокошка или козел преди 100,200,1000 години ти препоръчвам вглеждането ти в това какъв човек си сега,удовлетворена ли си от себе си,твоите негативни черти и как да работиш над себе си,за да си щастлива сама от себе си.

Това никой не може да каже след като не знае моите лични причини защо вярвам в моят духовен учител ИЕОВА -

НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА КАЖЕ ЧЕ СА ГЛУПОСТИ И ДА НЕ МУ ВЯРВАМ СЛЕД КАТО НЕ ЗНАЕ МОИТЕ ЛИЧНИ СОБСТВЕНИ ПРИЧИНИ ЗАЩО

МУ ВЯРВАМ :vertag:

Добре ще напиша едната причина която мога да я кажа на всички - :post-70473-1124971712:

Първата причина най-важната - промени ми националистическите идеи - аз съм българка както знаете всички християнка - но ми промени идеите от националистка на толерантна личност. :post-70473-1124971712:

Ще ви обясня по-точно в следващите постинги. :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересно ми е защо при Учителя Йехова е толкоз застъпено прераждането. Със стратегическа цел за разширяване на влиянието - т.е. колкото е по-еклектична доктрината, толкова повече последователи от различни други вероизповедания?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен е най-коректно в темата(и изобщо във форума) да се дискутират неща които са изложени ясно и точно ВЪВ темата, а неща за които нямаме ясна представа и които не се излагат на обсъждане/разсъждения от запознатия с тях човек да не се засягат. :) Тъй че да оставим учителя йехова и причините на марушка на мира. Това си е нейн и на учителя и проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз нямам нищо против да обяснявам причините за вярата ми в моят духовен учител ИЕОВА.

Но ако искате да пущам и теми за обясненията му за моите минали животи и за "Тайната доктрина" и за Библията -наши разговори. :vertag:

За националното ми чувство ще кажа,че ми стана много интересно - защото аз не че мразех турците,но не ги обичах - събирах даже легенди от нашия родопския край от турското робство и ги имам все още - те са ми запазени. :vertag:

Даже се карах с мои колежки когато пущаха турска музика,а сега чалгата ми е една от любимите и също така и турската музика много ми харесва и си пущам да слушам Рейхан,Ахмед и други турски звезди от нашите

певци. :band1:

Преди даже се скарах със сестра ми задето е научила турска песен /тя беше за родопите/,а сега имам друго чувство към турската музика. :banana:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

II-та причина - Тя беше първата причина фактически за моята вяра в моят духовен учител Иеова -

раждането на двете ми деца - синът родих чрез секциум,а дъщерята нормално и то за 15-20 мин. много лесно и без болки /даже се учудвах много на виковете и плачовете на майките/ - самият лекар той ми каза да вярвам

в тази сила,която ми помогна да родя нормално,защото много рядко било след секциум да родиш нормално /бяха ме

приготвили за секциум/ - аз се молех тогава на Йехова,Исус Христос и Дева Мария-Божествената майка. :)):

III-та причина вече ви я казах,че от обясненията му вярвам най-много,защото си има смисъл. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Та, по същество.

Тук нещо не можах ясно да схвана основната ти идея. Надявам се, ще уточниш. Виждам, че вкарваш някакви социални елементи, а ако е така, тогава и моето мнение е приблизително сходно.

Става въпрос за това, че концепцията за прераждането не може да се мисли отделно от концепцията за карма. Но въпросът е кармата лична ли е или не. Буда е питан, но не отговаря на този въпрос, защото вероятно не е знаел отговора. В този смисъл, ако личността не се преражда, ако кармата не е лична, следователно е натрупана колективна такава. Тогава наистина може да говорим за прераждане на специфични негативни или положителни социални черти. "Кармата" на едно напълно, подчертавам, напълно невинно и чисто детенце, родено в Канада, ще бъде несъмнено по-добра от кармата на същото детенце, родено в Афганистан.

А когато някой твърди, че личността му се е преродила, това може да означава много неща, но в психологически смисъл, най-общо, би могло да се каже, че такъв проецира несъзнавано лични свои черти в безличния социум.

P.S. Моля, някой модератор да оправи калпавото заглавие! За да повдигнем малко авторитета на темата.:)

В будизма души няма, а за нирвана (не нирваната), първо никой тук не е говорил, второ - е за друга тема. Благодаря!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз нямам нищо против да обяснявам причините за вярата ми в моят духовен учител ИЕОВА.

Но ако искате да пущам и теми за обясненията му за моите минали животи и за "Тайната доктрина" и за Библията -наши разговори. :vertag:

Мерси! Предпочитаме да прочетем Блаватска или Библията сами. Къде е учил "ИЕОВА", на кой форум пише, има ли публикации, за да прочетем и се уверим, че е авторитетен познавач на тези текстове? Очевидно, на този въпрос няма да можеш да дадеш отговор.:)

За националното ми чувство ще кажа,че ми стана много интересно - защото аз не че мразех турците,но не ги обичах - събирах даже легенди от нашия родопския край от турското робство и ги имам все още - те са ми запазени. :vertag:

Даже се карах с мои колежки когато пущаха турска музика,а сега чалгата ми е една от любимите и също така и турската музика много ми харесва и си пущам да слушам Рейхан,Ахмед и други турски звезди от нашите

певци. :band1:

Преди даже се скарах със сестра ми задето е научила турска песен /тя беше за родопите/,а сега имам друго чувство към турската музика. :banana:

Следователно духовиден феномен с еврейско име, предполагаме и произход, насочва към етническа търпимост, опитва да продава турска музика. Какво му е значимото на "този"? Навсякъде може да ни научат на етническа и религиозна търпимост, заливат ни с реклами на музика...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това никой не може да каже след като не знае моите лични причини защо вярвам в моят духовен учител ИЕОВА -

НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА КАЖЕ ЧЕ СА ГЛУПОСТИ И ДА НЕ МУ ВЯРВАМ СЛЕД КАТО НЕ ЗНАЕ МОИТЕ ЛИЧНИ СОБСТВЕНИ ПРИЧИНИ ЗАЩО

МУ ВЯРВАМ :vertag:

Добре ще напиша едната причина която мога да я кажа на всички - :post-70473-1124971712:

Първата причина най-важната - промени ми националистическите идеи - аз съм българка както знаете всички християнка - но ми промени идеите от националистка на толерантна личност. :post-70473-1124971712:

Ще ви обясня по-точно в следващите постинги. :post-70473-1124971712:

Аз нямам нищо против да обяснявам причините за вярата ми в моят духовен учител ИЕОВА.

Но ако искате да пущам и теми за обясненията му за моите минали животи и за "Тайната доктрина" и за Библията -наши разговори. :vertag:

За националното ми чувство ще кажа,че ми стана много интересно - защото аз не че мразех турците,но не ги обичах - събирах даже легенди от нашия родопския край от турското робство и ги имам все още - те са ми запазени. :vertag:

Даже се карах с мои колежки когато пущаха турска музика,а сега чалгата ми е една от любимите и също така и турската музика много ми харесва и си пущам да слушам Рейхан,Ахмед и други турски звезди от нашите

певци. :band1:

Преди даже се скарах със сестра ми задето е научила турска песен /тя беше за родопите/,а сега имам друго чувство към турската музика. :banana:

II-та причина - Тя беше първата причина фактически за моята вяра в моят духовен учител Иеова -

раждането на двете ми деца - синът родих чрез секциум,а дъщерята нормално и то за 15-20 мин. много лесно и без болки /даже се учудвах много на виковете и плачовете на майките/ - самият лекар той ми каза да вярвам

в тази сила,която ми помогна да родя нормално,защото много рядко било след секциум да родиш нормално /бяха ме

приготвили за секциум/ - аз се молех тогава на Йехова,Исус Христос и Дева Мария-Божествената майка. :)

Г-жо марушка. С риск да бъда по-груб, ще отговоря на вашите мнения и представи, които са меко казано объркани.

Явно имате желание да изкажете вашите лични вярвания, но най-добре ще е да го направите в нова тема в която се говори за Иехова, а не за Буда.

Казвате, че сте от родопите, че сте християнка варваща в Йехова, и сте били нациналистка, но сега сте станала толерантна. Като цяло това е добре, но явно сте объркана в смисъла на термините.

Първо националист не те прави омразата към останалите, били те турци, гърци, сърби или ромънци. Не омразата, а любовта към българското поражда национализма. Тоест национализма и толерантността не са две взаимно изключващи се състояния на духа. Национализма изключва толерантността единствено, когато българското е застрашено.

Тоест когато някой слуша турска музика, го оставете да си я слуша, когато на вас ви харесва турската музика си я слушайте, но когато някой заставя детето ви в училище да учи турски, или когато някой проповядва, че исмляма е турска религия, и че всеки мюсолманин е турчин, то тогава трябва да сте националистка!!!

И когато сестра ви научи една турска песен, това не трябва да ви притеснява, защото като българки би трябвало да знаете да пеете много български народни песни. Ако не знаете българските песни то това би било жалко.

Относно вярата ви в Иехова. Казвате, че причината за вярата ви е второто ви раждане. Вие сте се молили на Иехова, Христос и Дева Мария, и сте родили безпроблемно. Тоест предполагате, че те са стороли чудо и вие сте родила без проблеми. Трябва обаче да си зададете въпросът защо тези божества са ви помогнали именно в този момент. И като цяло защо божествата и боговете помагат единствето когато им се молиш, при това не винаги! Тоест защо тези божества са лоши и не помагат във всички останали случаи!? При положение, че са добри, защо не помагат на всички добри хора, а обезателно помагат единствено на тези които вярват в тях и им се молят?

И в крайна сметка от къде сте сигурна, че не ви е помогнало някое друго божество, примерно Шива, Вишну, Ахура Мазда, Тор, Ра ири Митра. Може да ви е помогнало някое друго божество което не изисква молитви, и помага тайно, на всички!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук нещо не можах ясно да схвана основната ти идея. Надявам се, ще уточниш. Виждам, че вкарваш някакви социални елементи, а ако е така, тогава и моето мнение е приблизително сходно.

Мисля, че основната ми идея е нещо такова: нагласите и действията на хората имат дълготрайни последствия; обстоятелствата и взаимоотношенията в живота ни са плод на тези модели, носим отговорност за тях, защото те влияят не само върху нас, а и върху околните; можем да ги рационализираме, да търсим причините за тях и да ги променяме активно, като така ще се чувстваме самите ние по-добре, по-малко емоционално и психически уязвими и ще има по-малко сложни ситуации. Социални елементи няма как да няма - хората живеят, взаимодействайки с други хора и в общество, в което отделните действия и нагласи пряко оказват виляние. Т.е. според мен това се връзва със същността на идеята за карма-прераждане така, както я възприемам аз. Да речем, че кармата и прераждането може да се приемат като сполучливи алегории, като философска и културна вариация на това съдържание, което описах.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

в тази сила,която ми помогна да родя нормално,защото много рядко било след секциум да родиш нормално /бяха ме

приготвили за секциум/ - аз се молех тогава на Йехова,Исус Христос и Дева Мария-Божествената майка. :)):

III-та причина вече ви я казах,че от обясненията му вярвам най-много,защото си има смисъл. :whistling:

Собственият опит е ценен и не бих тръгнала да го омаловажавам. Но не бих пренебрегнала и някои очевадни обективни реалности. Силата на несъзнателната мотивация е огромна - това, че човек в критичен момент се е мобилизирал, не е доказателство, че е имало външна божествена сила, въпреки че вярата в такава сила отключва тази мобилизация. Нищо лошо. Напротив. Но това не обективизира нито Йехова, нито друго божество. Също така, отново съвсем обективно погледнато, не е никак рядко да се роди нормално след секцио, напротив. Рядко е докторите в БГ да го допуснат, но природата понякога ги изненадва и преварва :laugh:

В никакъв случай не подлагам на съмнение правото и свободата на избор на вяра. Но пък тази свобода не бива да пречи да се търси логиката и състоятелността дори и във верските учения и в пътя, който ни води до тях.

Хрумна ми следното - понякога не е ясно дали човек вярва, защото има смисъл, или намира смисъл, само защото вярва, без да се замисля :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук нещо не можах ясно да схвана основната ти идея. Надявам се, ще уточниш. Виждам, че вкарваш някакви социални елементи, а ако е така, тогава и моето мнение е приблизително сходно.

Става въпрос за това, че концепцията за прераждането не може да се мисли отделно от концепцията за карма. Но въпросът е кармата лична ли е или не. Буда е питан, но не отговаря на този въпрос, защото вероятно не е знаел отговора. В този смисъл, ако личността не се преражда, ако кармата не е лична, следователно е натрупана колективна такава. Тогава наистина може да говорим за прераждане на специфични негативни или положителни социални черти. "Кармата" на едно напълно, подчертавам, напълно невинно и чисто детенце, родено в Канада, ще бъде несъмнено по-добра от кармата на същото детенце, родено в Афганистан.

А когато някой твърди, че личността му се е преродила, това може да означава много неща, но в психологически смисъл, най-общо, би могло да се каже, че такъв проецира несъзнавано лични свои черти в безличния социум.

P.S. Моля, някой модератор да оправи калпавото заглавие! За да повдигнем малко авторитета на темата.:)

В будизма души няма, а за нирвана (не нирваната), първо никой тук не е говорил, второ - е за друга тема. Благодаря!

Аз също съм на мнение,че трябва да се промени заглавието на темата,защото говорейки за Нирвана,имаме предвид будизъм.Щом се има предвид будизъм,значи трябва да говорим за прераждането от гледна точка на будизма,което означава,че всички ние трябва да сме чели невъобразимо количество текстове и сутрите на Буда и да сме много навътре в будизма,за да може някой от нас да каже какво се има предвид под прераждане.Това имах предвид казвайки,че разбирането е достъпно само след изчитането на множество литература и осъзнаването и.

Колкото до това,че Куна твърди,че премахването на желанието е криворазбрано бих казала същото,което казах и по горе.Не бихме могли да говорим какво е имал предвид автора на една книга ако сме чели само резюмето на задната корица.Но под премахване на желанието се има предвид точно това и не знам някой от постигналите просветление да е душевно болен следствие от това :).

Тук слагам пълното обяснение на кармата:

коментар от Канджур Ринпоче върху коренния текст на Ригдзин Джигме Лингпа

Законът за карма

Общо обяснение на кармичния процес

Няма абсолютно никакво съмнение, че когато умрем трябва да се преродим без избор. Като риба, хваната на кука ние сме оплетени във въжетата на своята карма и сме дърпани в една или друга от шестте сфери – висши и нисши. Това не е нищо друго освен резултатът от действията, положителни или отрицателни. Вярно е, че от крайна гледна точка няма такива нещо като пораждане, но от гледна точка на относителната истина, кармичният принцип на причината и резултата е неизбежен. То е като градинар, който посява два вида семена – горчивото алое и сладката лоза. След това двете реколти ще имат съответният вкус. По същият начин екзистенциалното качество на нашия настоящ живот, независимо дали е приятен или не, е само продукт на положителни и отрицателни действия, към които сме привикнали в миналите си съществувания.

Действията никога не пропускат да доведат до резултат

Сянката на една птичка, която лети в небето може да е временно невидима, но въпреки това тя е там и винаги ще се появи, когато птичката кацне на земята. По същият начин, когато вторични причини се съчетаят с факторите на Желание и Вкопчване, узрява карма и води до житейска ситуация, която е или благоприятна, или неблагоприятна. Както казва една сутра, „Кармата, която събират живите същества никога не се изтощава дори и след сто калпи. Когато дойде моментът и се съберат подходящите условия, плодът от действието ще узрее.”

Кармичният процес е необратим

Дотогава докато явленията са възприемани като истински съществуващи, дори и мъничките отрицателни действия ще доведат до огромни последствия. В коренният стих те са оприличени на чудовищна кобила, повръщаща огън – епитет, описващ вулканите, които опасват солените океани по края на света. Огънят от тези вулкани е способен да изсуши безбройните морски вълни, които тук символизират щастливи прераждания – плодът от положителните действия. Важно е да се изучат сутри като Саддхармасмритюпащана, Кармашатака, Лалитавистара и Кармавибханга, защото те описват как нашето човешко състояние, което е като кораб, с който можем да отплаваме към скъпоценния остров на Всезнанието, може да бъде пропиляно и напълно погубено.

В текстът се казва, че резултатите от лошите действия – по-точно нисшите сфери, изпълнени с неизбежни и ужасяващи нещастия - за момента са неспособни да сломят нашата сила, нашата армия от „десет добродетели, водещи към щастие,” т.е. нашето благоприятно съществуване във висши състояния. Тези добродетели са като герои, чиито земи все още не са завзети от легионите на страданието. Въпреки това обаче, ако целеустремеността ни отслабне, ние ще изпаднем в десетте лоши действия и чрез тях в нисшите съществувания. Има много начини, по които може да се случи това. Някои хора, устремени към освобождението, получават обетите на чиста дисциплина от своите абати или учители. Съблазнени от желанието или от други лоши мисли обаче те нарушават обетите си и падат ниско, победени в монашеските си стремежи. Други хора пък убиват животни в името на печалба, по този начин съкращавайки собствения си живот. Някои, поради агресия отиват на война само за да бъдат убити сами. Някои, вдъхновени от добродетел възприемат аскетична дисциплина и стават безразлични дори към храна и облекло. По късно обаче, станали жертва на желанието си, те заживяват семеен живот. Някои се посвещават с голямо усилие на изучаване и размишление, но са неспособни да освободят себе си от осемте светски грижи и са отнесени от светски занимания. Някои, вместо да предложат богатството си на Трите Скъпоценности го раздават на роднините си или го пропиляват в съдилищата.

Като цяло моралното съзнание по отношение на себе си и на собствените си религиозни ценности и чувство за срам по отношение на мненията на другите са два фактора, които работят в тандем и спират отрицателното поведение. Някои хора обаче изоставят и съвестта си, и чувството си за срам. Те не обръщат внимание на добродетелното поведение и по един или друг начин се увличат в лоши действия, поддавайки се на навици, с които са свикнали от безначалното време. Това е начинът, по който хората изпадат в нишите сфери и остават там.

Кармичните резултати не могат да се прехвърлят от един умствен поток в друг

Извършителят на едно действие е винаги този, който преживява неговите кармични последствия. При всеки случай, негативни действия извършени в името на другите, независимо дали са в името на Трите Скъпоценности, от името на роднини, приятели или подопечни или в защита на родината, след внимателно изследване винаги се оказват свързани с егоцентрични мотиви. По тази причина силно негативното поведение, като агресията, мотивирана от лошо намерение, винаги ще узрее върху извършителя, не върху онзи, в името на който е извършено действието. Последният ще остане недокоснат от негативността на агента, който, както казва кореният текст, се хвърля към злочестието, отвързвайки слона на порочността от здравия хомот на самоконтрола – образен израз, указващ размера на описваната злина.

Обяснение на осемте светски грижи и тринадесетте фактора, които оказват влияние

Обикновените същества, които са наивни и се държат като деца, са погубвани от осемте светски грижи. Те желаят печалба, копнеят за физически и умствени удобства, наслаждават се на индиректните удоволствия от добрата репутация и са опиянени, когато открито ги хвалят. От друга страна те са депресирани и унижени, когато се случи обратното: загуба, неудобство, лоша репутация и обвинение.

Освен тези осем светски грижи има и тринадесет други фактора, които упражняват голямо влияние върху човешкото поведение. От тях, първите пет засягат личния престиж и водят до арогантност. Те са: (1) социален статут; (2) стройна и красива фигура; (3) богатство и влияние; (4) обширни познания в светските и религиозни сфери; и (5) младост. В добавка на това има (6) мързел, или по-скоро леност. Това е обратното на ентусиазираното усилие и прави хората безгръбначни и неспособни на нищо. След това има (7) високомерие – когато хората погрешно считат, че са добри и талантливи – една гордост, която сама по себе си предотвратява израстването на тези качества в ума. След това идват двамата врагове на славните, но трудни практики на свещената Дхарма, а именно, (8) желание и (9) негодувание [възмущение]. Те са като демони, които изсмукват всички качества, които са били натрупани в миналото, независимо какви са били те и предотвратяват култивирането им в бъдеще. След това идва (10) скъперническа привързаност към богатство, което е самата антитеза на щедростта, като резултат от което хората стават все по (11) съсредоточени върху себе си и своите притежания. Поради това техните сърца са обгърнати от пълзящото растение на (11) лукавството и (13) двуличието, източникът на обезвереното и измамническо отношение. Под влиянието на всички тези фактори хората се мамят и подвеждат едни други в интерес на собствения си напредък. Такова поведение обаче е като яденето на отрова – пагубно и в този живот, и в следващия. Тези тринадесет фактора трябва да бъдат отхвърлени с осъзнаването, че са врагове.

Тенденцията към умножаване на кармичните резултати

Положителното и отрицателното поведение, от което се състои самсара води до резултати на щастие и страдание, които са непропорционални по величина - и това е така в много по-голям мащаб, отколкото може да бъде наблюдавано в случайните взаимовръзки на обикновеното съществуване, като семенцата, от които израстват растения. И най-малкото действие може да има невъобразимо огромни последствия. Това може да се илюстрира с историята на крал Мандхата, който, в предишен свой живот като малко момченце хвърлил шепа грах като приношение на Буда Випашин. Четири от грахчетата паднали в купичката за милостиня на будата; две се ударили в тялото му на нивото на сърцето и едно останало в гънките на робата му. Поради това действие на предлагане на грахчета като приношение, Мандхата в последствие станал Чакравартин, който със своето златно колело управлявал четирите космически континента. След това той станал могъщ владетел в небесната сфера на Четиримата Велики Крале и най-накрая се родил в божествената сфера на Тридесет и тримата, където споделял властта на тридесет и двамата божествени владетели. По подобен начин Шарипутра предложил парченце плат на един Архат и като резултат постигнал огромна мъдрост. От друга страна има история за един монах, който се изгаврил с един от своите колеги, казвайки му да яде екскременти. Като резултат той по-късно се родил като паразит в пикочните канали и по-късно като червей в помийна яма.

Следователно, както се казва в стиха:

От малки добродетели не се отвръщай,.

мислейки че няма полза.

Капчиците дъжд от облаците

ще напълнят малко по малко целият океан.

И малки грешки не пренебрегвай,

мислейки, че не те чака вреда.

Искрицата, макар и мъничка,

може да изгори на пепел планина от слама.

И както е написано в Бодхисатвачаряаватара:

Могъщият е казал, че онези, които таят злина в умовете си

към господарите на щедростта, наследниците на Будата,

ще останат в адовете толкова векове,

колкото мигове е траяла злонамереността им.

Мъничко семенце, не по-голямо от синапено семе, може да породи дървото ашота, което когато порасне напълно има клони цяла левга дълги. Но дори и този пример не дава представа как в кармичния процес положителните и отрицателните резултати се увеличават извън всякаква пропорция със своите причини.

Относно Нирвана:

Целта на Буда определено е била да помогне на учениците си да достигнат до същото осъзнаване и състояние, до което е достигнал той. В този смисъл целта на будизма разбира се е една - достигането до така нареченото "състояние на буда".

В продължение на 40-те години, в които е преподавал обаче Будата е имал ученици от всякакъв калибър - такива с много чисто разбиране и интелигентност и такива, които са били неспособни да разбират много сериозни учения. Като цяло това е оформило два типа аудитория, пред която Будата е преподавал различен подход. От там са се развили двата основни "клона" на будизма - Хинаяна (малката колестница) и Махаяна (голямата колестница). Основната разлика в последователите, за които са били преподадени специфичните учения на всяка от тези колестници е била мотивацията. Хинаяна ученията са преподадени от Будата на онези негови ученици, чиято основна мотивация е била да освободят само себе си от невежеството и страданието. Ученията на Махаяна, от друга страна, били преподадени на онези ученици, които били движени от много по-алтруистичната мотивация да постигнат не само освобождение за себе си, но и пълно разбиране на света и неговите механизми, така че да могат да помогнат на всички същества да постигнат просветление. В този смисъл в будизма има две основни течения. Първото са Хинаяна ученията, които позволяват на всеки да постигне така наречената "хинаянистка нирвана" - достатъчно разбиране, за да освободи себе си от цикъла на раждане и смърт - и оттам от цикъла на постоянно страдание. На второ място са Махаяна ученията, които водят до окончателното "състояние на Буда" - състояние на пълно осъзнаване, при което е изоставено не само егото, но е и разбрана напълно истинската същност на пустота на всички явления, както и механизмие на проявлението на явленията.

Тук трябва бегло да споменем и наличието на един много езотеричен клон на Махаяна - така наречените "Ваджраяна" учения. "Ваджраяна" означава "неразрушимата колестница" на места се превежда също и (малко неправилно) като "диамантената колестница". Това са много специални методи, които Будата е преподал само на малък брой от най-напредналите си ученици - методи, които позволяват на един ученик да постигне състоянието на буда изключително бързо (в рамките на един живот или дори в рамките на години). Ваджраяна обаче е система, която е много трудна за разбиране и практикуване, като висшите й учения се пазят в тайна и до ден днешен и се разкриват само на много напреднали ученици в контекста на силна връзка с подходящо квалифициан Ваджраяна учител.

В хода на вековете се е получило и едно интересно териториално разделение. От многото съществували в началото Хинаяна школи днес е останала само една - школата Тхеравада. Това е преобладаващата форма на будизма в Югоизточна Азия - в Бирма, Тхайланд, Шри Ланка, части от Виетнам (във Виетнам има и Махаяна). Махаяна ученията са се разпространили в Япония и Китай (зен и чан традициите са най-известни). Тибет пък е единствената страна, в която са се запазили целият обхват от будиски учения - Хинаяна, Махаяна и най-езотеричната Ваджраяна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Но под премахване на желанието се има предвид точно това и не знам някой от постигналите просветление да е душевно болен следствие от това :).

То много зависи какво се разбира под "просветление." :sneaky2: Някой може да си мисли, че го е постигнал, само защото много чете и се старае да практикува. Или че последните две неща го приближават все повече и повече до озарението. Никъде не съм казала, че просветлението води до умопомрачение. Казвам, че отказването от желанията не е приложимо в условията на нормалния социален живот, който ни се налага да водим. За човешката природа не е нормално да няма желания и влечения, а всяко нещо, което е насочено към изкореняване или тотално овладяване на подобни неща, е химерично и според мен по-скоро може да се определи като "Как да си докараме неврастения в пет стъпки." От друга страна обаче постигането на емоционална интелигентност, т.е. вникване в и модулиране на механизмите на желанията и техните прояви може да донесе само ползи, както лични, така и за обществото, и не противоречи на будизма, поне както аз го разбирам.

Също така мога да кажа, че някои хора, които си мислят, че са постигнали основните принципи на будизма /или йога, като частен случай/, са особено неадекватни, най-вече когато опира до лични взаимоотношения, но също и когато се налага да взимат важни и трудни практически решения. Black Wolf /дано не бъркам името на потребителя, ще трябва да проверя/ в една друга тема във форума беше пуснал за разискване нещо в този дух. Разбира се, тези хора не мислят така и могат да ме обвинят, че говоря по този начин, защото не съм просветлена :laugh: . /Имам един много любим разказ на Джеймз Търбър, когото много често цитирам на ум или на глас, "Разрушителните сили в живота," който дава една много интересна гледна точка по въпроса за мъдростта, която постигаме или си мислим, че постигаме/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Марушке, за прераждането са писали главно мъже, щото в стари времена изобщо са пишели главно мъже. Жените може и да са искали да понапишат нещо, ама често са държани неграмотни, та затова така се е получило, ку ма ръзбиръш. А ти като слушкаш чалга и Иеова, друго не ти трябва, таман си си :tooth:

Мадлейди, мъжете не започват да изтрещяват - ние си се раждаме изтрещели и лесно свикваме с това положение, а вие изтрещявате в някакъв момент от живота и това ви тревожи.

Куна, от мен имаш към двайсет плюса и възхитено ръкоплещене.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

То много зависи какво се разбира под "просветление." :sneaky2: Някой може да си мисли, че го е постигнал, само защото много чете и се старае да практикува. Или че последните две неща го приближават все повече и повече до озарението. Никъде не съм казала, че просветлението води до умопомрачение. Казвам, че отказването от желанията не е приложимо в условията на нормалния социален живот, който ни се налага да водим. За човешката природа не е нормално да няма желания и влечения, а всяко нещо, което е насочено към изкореняване или тотално овладяване на подобни неща, е химерично и според мен по-скоро може да се определи като "Как да си докараме неврастения в пет стъпки." От друга страна обаче постигането на емоционална интелигентност, т.е. вникване в и модулиране на механизмите на желанията и техните прояви може да донесе само ползи, както лични, така и за обществото, и не противоречи на будизма, поне както аз го разбирам.

Също така мога да кажа, че някои хора, които си мислят, че са постигнали основните принципи на будизма /или йога, като частен случай/, са особено неадекватни, най-вече когато опира до лични взаимоотношения, но също и когато се налага да взимат важни и трудни практически решения. Black Wolf /дано не бъркам името на потребителя, ще трябва да проверя/ в една друга тема във форума беше пуснал за разискване нещо в този дух. Разбира се, тези хора не мислят така и могат да ме обвинят, че говоря по този начин, защото не съм просветлена :laugh: . /Имам един много любим разказ на Джеймз Търбър, когото много често цитирам на ум или на глас, "Разрушителните сили в живота," който дава една много интересна гледна точка по въпроса за мъдростта, която постигаме или си мислим, че постигаме/.

Отказа от желанията е приложим и е основна част от будисткото обучение.Не казвам,че всеки може да го постигне,нито че всеки може да се занимава с будизъм.Будизмът е едно изключително трудно учение,в което представата за света такъв какъвто на нас ни се струва нормален се срива и се заменя с напълно различна представа.Аз например не съм способна да постигна това,защото имам семейство и дете,от които не бих се отказала и това означава,че аз никога няма да имам пълно посветяване на Дхарма,нито ще достигна просветление.Йогата и будизма са две различни неща и нямат нищо общо.Има йога упражнения в будизма,но не хиндуистки вярвания,които са залегнали в йогата такава каквато я познаваме.Затова повтарям и потретвам,че няма смисъл да водим дискусии за будизъм при положение,че никой от нас не се е занимавал достатъчно дълго с него,че да е вникнал в същината.

Мадлейди, мъжете не започват да изтрещяват - ние си се раждаме изтрещели и лесно свикваме с това положение, а вие изтрещявате в някакъв момент от живота и това ви тревожи.

Аз пък кога съм казала,че някой е изтрещял???

Колкото до слушането на чалга направо съм без думи.Не знам да се смея ли или да плача или и двете едновременно.Ако душевното ти обогатяване е да слушаш душевно бедна музика(защото никой не може да ме убеди,че музика,в която се пее за прашки,да хванеш нечий атрибут,да го напипаш и разни подобни блести с особен,да не кажа изобщо с някакъв душевен смисъл) значи всички 14-15 годишни девойки и младежи за душевно израстнали.Особено посещаващите Планета,Ориент 33 и т.н. най-вече :).А пък факта,че някой те е накарал да почнеш да слушаш такава музика и да го наречеш духовно/душевно израстване е просто (даже незнам как да се изразя без да съм груба)покъртителен.Това на обикновен език му се казва промиване на мозъка.

П.С.Марушке не се чувствай длъжна да ми отговаряш,даже ако не го правиш ще ми е най-хубаво,за да не изпадам в състояния от които се стремя да се въздържам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.Затова повтарям и потретвам,че няма смисъл да водим дискусии за будизъм при положение,че никой от нас не се е занимавал достатъчно дълго с него,че да е вникнал в същината.

О, има смисъл, разбира се. Това е форум все пак. А и това е парадокс - че не трябва да се водят дискусии за нещо, което по дефиниция никой не познава и в чиято същност не е вникнал.

За промиването на мозъка - то може да става под различни форми, а когато е под привидно по-културна и духовно извисена форма, не е по-малко тъжно, нито по-малко дълбоко.

Глишев, опасявам се, че аз казах за мъжете и изтрещяването :laugh:

ПС - пак нещо се сетих, със закъснение :laugh:

Значи, той будизмът, от една страна си е религия като религия. Като такава следва да е достъпен за разбиране, изучаване, тълкуване и употреба от всички, независимо от нивото им на увлечение. Идеята на религията е да улеснява живота на хората /Далай Лама/, да сплотява, да дава обяснеия на нещата и рамки, които са приложими в ежедневието и са човешки. От друга страна, всяка религия, освен своята егалитарна, масова страна, има своята софистична страна - всякаквите там дебри на философски положения, фини разлики в понятията и пр., които вече не са достъпни за всички. С което пак искам да кажа, че е абсурдно да се призовава да не се обсъжда будизмът, понеже не го познаваме в дълбочина.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А, ОК, прощавайте, Куна и Мадлейди, грешно съм адресирал значи забильешката за изтрещяването :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Идеята на религията е да улеснява живота на хората /Далай Лама/" Както сириус направи забележка на инкоректус така и аз ти правя, и изобщо на който цитира. ;)Все си мисля че подобни "мисли" са за всеки поотделно а не някой да ги предава на друг по обработен начин. Някои със сигурност под лесен живот си мислят безгрижен, а други под тяхна власт (да не почваме сега и какво означава да властваш над живота си и тнт. до безкрайност)

А относно отказът от желания, ми все си мисля че тея хора като Буда са достигнали хармония с всичко че да разбират всичко, а тоя отказ, просто някак не иде, не се вмъква в тая "философия" желанията не са подарък който можеш да откажеш. :whistling: Този "отказ" за който говорят в будизма и изобщо религийте (не знам със сигурност във всички ли..) не идва със повечето образованост в будизма а с повечето осъзнатост. желанието те тласка към нещо от което имаш нужда и след това ще све появи ново желание и тнт мн може да се изприказва за желанията. В общи линий се получаява една верига която те е страх да не я скъсаш. Но отказът от желание си е пак желание, желание към нещо друго. Примерно едим мазохист ще има желание да го трепеш а един садист да трепе някой. Като си толкоз чела будизма се надявам да си прочела там дето се пише че човек разбира според духовното си ниво, или нивото на осъзнатост. Тъй че желанията когато ги осъзнаеш (знаеш къде се намираш) сами спират да са такива. Тъй че на сила хубос не става :) Абе изобщо за да има човек адекватни идеи и да се осъзнае трябва да излезе от крепостта си и да се срещне с врага сам. :orc: Но най често се получава така че човек получава някфи знания които му казват какво ще получи ако прай еди кфо си и имайки впредвид че човека е неосъзнат ще прави тфа и онова с едно на ум (че има нещо зад гърбъ си с което да се бие в гърдите пред кой го пита на къде е тръгнал.)

Ае стига толкоз, май се увлекох.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ох, то не е правопис, не са препинателни знаци. :doh: Слейъре, ако схващам правилно мисълта ти в тоя поток от грешки /на български няма множествено число на съществителни имена, завършващо на "ий" - например няма дума "религий," има "религии"/ и липсващи запетаи и точки, с някои неща съм доста съгласна. Не разбрах обаче към кого се обръщаш с това "като си толкоз чела будизма." Надали е към мен, щото аз не съм чела толкоз :laugh:, съответно едва ли ще мога да отговоря конкретно. Под "лесен живот" имам предвид живот, неугнетяван от страх, безпокойство и чувство на неудовлетвореност, а не живот, в който не трябва да правиш усилия и да не работиш, да кажем. Скромно предполагам, че въпросният Далай Лама би се съгласил.

Днес между кавармите и чистенето ми дойде на акъла нещо относно тия прословути желания и отказа от тях. Изкушавам се да добавя "в будизма," ама не смея :laugh: Значи, то лошо няма да искаш да имаш нещо; трикът е да не страдаш като го нямаш. И да не се разочароваш, като го получаваш. /Моментът с искането на нещо, защото имаме нужда от него, ще го оставя, защото бая проблеми хората си докарват, искайки нещо, дето всъщност не го искат, ама си мислят, че го искат. И обратното./

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Incorrectus, от къде ти може да знаеш мотивите на Буда да отговори или не на някой.

Знам ги прекрасно, от Нагасена ги знам. :bigwink:

Според будизма има четири типа въпроси, съответно четири типа отговори. На някои въпроси Буда е отговарял чрез отклоняване на въпроса.

А Аз-а е това, което се преражда, но попадайки в материалния свят и имайки сетива само за него, той постепенно бива изместен от формиралото се (в детския период) Его.

Това по кое учение е? По будисткото не е, по логическото също не може да е. Не си ли чувал думата анатман?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Марушка, права си - мъжете също яко изтрещяват, не са само жените. И аз го наблюдавам :sneaky2:

Чакай сега - прераждането не е наука. Всичко друго може да е, само наука не е. :lightbulb:

Как да не е наука,то си е чиста наука?

Първо,защото обяснява,а не казва нагьотере,като ясновидците.

Второ,на други места по интернет четох че по-специално,че не е религия. :vertag:

Интересно ми е защо при Учителя Йехова е толкоз застъпено прераждането. Със стратегическа цел за разширяване на влиянието - т.е. колкото е по-еклектична доктрината, толкова повече последователи от различни други вероизповедания?

Но да се доуточним моят духовен учител ИЕОВА не е еврейският бог ЙЕХОВА,който поставя еврейският народ едва ли не "богоизбран". Въпреки,че се говори в Библията за обединение на народите,това никой пророк от Библия не са могли да го постигнат. Даже и самият ИСУС ХРИСТОС не е постигнал тази цел,въпреки,че е проповядвал за прераждането.Но само прераждането ще обедини народите в един духовен център. Защо не са могли през вековете да направят тази важна цел?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре де вече ще пиша по правилно. Куна, теб те цитирах само за Далай Лама, а за желанията имах впредвид на Мад Лейди поста. :) И общо взето нещата с просветлението и развитието на човек си стават постоянно с времето ако им позволиш, тъй че човек трябва да си даде малко почивка с идолите, великите идеи, и всичко което те вкарва в дисхармония или неосъзнатост.(по точно човек сам се вкарва, тогава ще трябва, човек, да спре да се вкарва в неосъзнатост :biggrin: ) :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...