Отиди на
Форум "Наука"

Имали ли са южните славяни идоли?


Recommended Posts

  • Потребители

Бидейки гаден византиец, Теофан нарочно не е казал от кое племе е бил този Никита, но при добро желание може да научиш - както ти написах по-горе славяните вероятно са обожествявали един позлатен кух пън на име Хърс, та иди в гората, намери един кух пън, помоли му се, удари си ако трябва глава в него и той сигурно ще ти каже нещо.

Ако имаш още тъпи въпроси, моля - задавай ги днес, че утре съм на работа.

Аз да си попитам - какво стана с изворите и археологическите материали за славяни в Пловдив VІІ-VІІІв. Айде че съм пловдивчанин и тръпна от нетърпение.

Мъка, аркадаш. Ако моите въпроси са "тъпи", това не говори добре за теб, защото дори и тези "тъпи въпроси" ти не можеш да разбереш. С това не казвам, че си по-тъп от въпросите ми. Но все пак, някои неща предполагат наличието на елементарна интелигентност. Ще поясня, тъй като очевидно не разбираш.

Един патриарх, император, военначалник или друг архонт в Източната римска империя може да бъде "от рода на славяните", по същия начин както един велик везир в Османската империя може да бъде от гръцки произход (от рода на гърците), но нито единият е славянин, нито другият е грък! Това е елементарно, горски.

Затова те попитах алгорично къде живее племето му (на патриарха), да не би да е около патриаршеската му резиденция? Ти обаче дори не разбра въпроса.

Очевидно съм те надценил и при това значително. Какво да правиш. Такъв е животът.

А това че си пловдивчанин и не знаеш нищо за историята на Пловдив вече съвсем не е добре.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 113
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
За мен е малко съмнително за някакви си 10-15 години след битката при Онгъла в международен план да се е било утвърдило названието България за земите на Добруджа в такава степен, че живелият в далечен Египет свободно да го е ползвал за замяна на Скития или Мизия.

Логично. Да не искаш да кажеш, че от по-рано тези земи са били известни напр. с името МАЛКА БЪЛГАРИЯ /Малая Болгария, mikra Bulgaria, minor Bulgaria/?

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=6276 - МАЛКА БЪЛГАРИЯ в VІІ в. /Малая Болгария, mikra Bulgaria, minor Bulgaria/?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Логично. Да не искаш да кажеш, че от по-рано тези земи са били известни напр. с името МАЛКА БЪЛГАРИЯ /Малая Болгария, mikra Bulgaria, minor Bulgaria/?

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=6276 - МАЛКА БЪЛГАРИЯ в VІІ в. /Малая Болгария, mikra Bulgaria, minor Bulgaria/?

Не, не искам да кажа нещо различно от това, което казвам :biggrin:. А Малката България (след като е имало Велика) според мен си е била сгушена в предпланините на Северен Кавказ и около Таманския п-в. И след 632 г. онова, което Кубрат завзел, получило името Велика България. И Стара, защото включвало и земите около Кавказ, населявани с българи от поне 165 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
В ГИБИ и ЛИБИ много работи са изтървани, вярвай ми. Дори "Чудесата" са ги окастрили фрапантно. Та въпросната "България" от бунта на Виталиан е интересна, но вероятно е късна интерполация или пък някакво наименование на област, заселена с българи, тъй като в официалните регистри на империята по това време такава провинция няма.

А като стана дума за окастряне, ето още нещо окастрено от ГИБИ. Или така поне ми се струва. Едно сведение за българи-християни към 545 г. Писано е от Козма Индикоплевст.

Even in Taprobanê, an island in Further India, where the Indian sea is, there is a Church of Christians, with clergy |119 and a body of believers, but I know not whether there be any Christians in the parts beyond it. In the country called Malê, where the pepper grows, there is also a church, and at another place called Calliana there is moreover a bishop, who is appointed from Persia. In the island, again, called the Island of Dioscoridês, which is situated in the same Indian sea, and where the inhabitants speak Greek, having been originally colonists sent thither by the Ptolemies who succeeded Alexander the Macedonian, there [179] are clergy who receive their ordination in Persia, and are sent on to the island, and there is also a multitude of Christians. I sailed along the coast of this island, but did not land upon it. I met, however, with some of its Greek-speaking people who had come over into Ethiopia. And |120 so likewise among the Bactrians and Huns and Persians, and the rest of the Indians, Persarmenians, and Medes and Elamites, and throughout the whole land of Persia there is no limit to the number of churches with bishops and very large communities of Christian people, as well as many martyrs, and monks also living as hermits. So too in Ethiopia and Axôm, and in all the country about it; among the people of Happy Arabia----who are now called Homerites----through all Arabia and Palestine, Phoenicia, and all Syria and Antioch as far as Mesopotamia; among the Nubians and the Garamantes, in Egypt, Libya, Pentapolis, Africa and Mauretania, as far as southern Gadeira, there are everywhere churches of the Christians, and bishops, martyrs, monks and recluses, where the Gospel of Christ is proclaimed. So likewise again in Cilicia, Asia, Cappadocia, Lazica and Pontus, and in the northern |121 countries occupied by the Scythians, Hyrcanians, Heruli,Bulgarians, Greeks and Illyrians, Dalmatians, Goths, Spaniards, Romans, Franks, and other nations, as far as Gadeira on the ocean towards the northern parts, there are believers and preachers of the Gospel confessing the resurrection from the dead; and so we see the prophecies being fulfilled over the whole world.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Аз какво съм учил в училище не е важно /имах тройка по история/..

Важно е, защото нашите учебници са пълни с глупости и клишета. И тези глупости и клишета непрекъснато се повтарят от Б. Димитров, Пл. Павлов, разни Тангри Танакри и прочие. Петдесет години ни лъгаха със светло бъдеще, а сега ни мътят мозъците с велико минало, само и само да не можем да погледнем към настоящето и да видим какви боклуци упраляват България

Та какво казва Прокопий - нахлули славяни, сварила ги зимата, презимували, а византийската власт била толкова слаба че неможе да ги прогони, после пак нахлули, но се оттеглили, после (това вече по Теофилак Симокта и други историци след Прокопий) дошли аварите и те заедно със славяните нахлували, оттегляли се, нахлували, оттегляли се, и така 30 години. В един момент на ромеите им писнало и погнали здраво. През 600г. ромеите преминали Дунав, набили хубаво канчета на славяните и на аварите, но през 602г. избухнало въстание на войниците, които поставили Фока за император. Фока напълно заебал (с извинение за термина) отбраната на дунавската граница, избил най-боеспособните си военачалници, в резултат на което аварите и славяните отново преминали Дунава и направили всичко на Балканите на дробсърма. Междувременно Фока на свой ред бил свален, но коня вече бил отишъл в ряката, а и в Мала Азия ромеите имали сериозни проблеми с персите. А славяните започнали да се заселват трайно на юг от Дунав едва в началото на VІІв. А и още нещо Прокопий бил много голям противник на Юстиниан І и затова в "Тайната си история" малко е попреувеличил.

Б. Цветков пише, че изследвания от него район - между Кресна и Кулата няма следи от живот преди края на ІХв., съответно няма и следи от славяните. След това казва, че областта е заселена в края на ІХ-нач. на Х и после има още една вълна - през ХІв.

Абсолютно същата е констатацията на Л. Д. Петрова, Р. Рашев, Ел. Манева и Ив. Микулчик за дн. Р. Македония - славянски материали там почти няма и засеването е станало след включването на областта в пределите на България.

Горе-долу такава е картината и с Тракийската равнина, с едно уточнение - тук по долното течение на Марица има открити славянски материали.

В Родопите най-ранния некропол е този от Абланица VІІ-VІІІв, който е набеден за славянски, но не е. Вътрешността на планината започва да се заселва в края на ІХв., но истинското заселване е през ХІв.

И за сравнение - Северна България и Влашката равнина, където има известни десетки славянски селища и некрополи с можеби няколко хиляди безспорни славянски гроба.

Общо взето райони за които има писмени данни за славяни, то там се откриват и археологически материали. Като Гърция например.

В Македония прабългарски съкровища няма. Врап и Езерке са в Албания, но е спорно дали са оставени от Куберовите българи. Накити и амулети - да те могат да се свържат със заселването на областта през ІХв.

А колкото за имената Пловдив, Арда, Марица. Марица я изключваме, просто името не е регистрано в извори преди ХІІв. и палеобалканистика е "ако", "може би", "вероятно", но няма факти. Арда тече край Одрин, в Одрин живеят гърци - та защо да не е заемка от тях. А за Пловдив, да тракийско, е и? Какво доказва това? Картата на САЩ е пълна с индиански имена като Чикаго, Манхатън, Мисисипи, Ниагара и какво доказва това - имало някакви индианци, които американците избили и прогонили, но имената си останаили.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
А това че си пловдивчанин и не знаеш нищо за историята на Пловдив вече съвсем не е добре.

Не незнам и съм много кахърен. За това продължавам да настоявам да ме светнеш - дай ги най-накрая тия извори и археологически материали за славяни в Пловдив и околността му през VІІ-VІІІв.

Е вземи дай и българските извори за Хърс. Чакат хората.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Цитатът е от т.н. Продължител на Георги монах и го има в ГИБИ 6, с. 136. Абсолютно същата история е разказана и от Лъв Граматик - ГИБИ 5, с. 156-157. А колкото за името Михаил Българина, в същия текст се казва, че "Тогава княз на България бил Владимир, внук на Крум, баща на Симеон", от което сами може да направите заключение колко объркани са данните в извора. А иначе събитията са добре известни - смоляните вдигат въстание, ромеите викат на помощ българите, които се отзовават и потушават въстанието, от това се възползват депортираните в Отвъддунавска България ромеи, които се завръщат във Византия. Огорчени българите се оттеглят като оставят прословутия надпис в църквата във Филипи - "На християните българите направиха много добрини и християните ги забравиха, но бог вижда", общо взето се почувствали в ролята на изпиканото камилче.

Колкото за църквата от село Кулата - това че има старобългарска керамика няма нищо странно. В целия район е регистрино масово заселване в края на ІХ-нач. на Хв. Между другото като четеш неща писани от Ат. Милчев винаги имай едно наум. Той заедно със Стамен Михайлов са най-големите смешници от всички български археолози занимаващи се със средновековие. Да не забравя и третия "титан" - С. Георгиева.

За Милчев си прав, Михайлов има и проблясъци, а за Георгиева просто не ми се коментира. Има и други корифеи, например др. Въжарова, която и до днес е пример как не се правят монографии. :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А като стана дума за окастряне, ето още нещо окастрено от ГИБИ. Или така поне ми се струва. Едно сведение за българи-християни към 545 г. Писано е от Козма Индикоплевст.

Имаш право, че ГИБИ и ЛИБИ са доста окастрени (любимите ми моменти са, когато се оставя по една дума от изречение), но не и в случая с Козма Индикоплевст - той си присъства в ГИБИ, т. І, с. 196-197. Колкото до Йоан от Никиу, той няма как да се озове в ГИБИ, тъй като предполагаемият гръцки оригинал на съчинението му не е запазен. С това не искам да кажа нещо против етиопския - той си е много приятен език с изключително свежа писменост.:biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
За Милчев си прав, Михайлов има и проблясъци, а за Георгиева просто не ми се коментира. Има и други корифеи, например др. Въжарова, която и до днес е пример как не се правят монографии. :smokeing:

Какви проблясъци пък видя у Михайлов? Дори да ги има, те са тотално удавени в околната тиня.:doh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Виталиан е от някакви федерати произхождащ, граничари по Дунавския лимес. Знаеш кога се образува тема "България", което в английския превод would be "province of Bulgaria", т.е. ако гръцкият превод е правен примерно ХІ-ХІІ век нищо чудно да са го актуализирали леко, но без да видя някакво по автентично издание ми е трудно да преценя.

Колкото до Козма, виж, тук ме изненада. Проблемът е, че в списъка има разновременни наименования

Scythians, Hyrcanians, Heruli,Bulgarians, Greeks and Illyrians, Dalmatians, Goths, Spaniards, Romans, Franks

има имена, които трудно мога да асоциирам с края на VІти век, например Хиркани?! и Испанци????!!!!, Далматинци???!!!!.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Какви проблясъци пък видя у Михайлов? Дори да ги има, те са тотално удавени в околната тиня.:doh:

Абе там със Станчо по едно време като спорят за някои стратиграфски работи Михайлов е по-прав, прав е бил и за Крумовия дворец, за който Станчо твърди първоначално, че бил дървен, забележи. Михайлов добре е обяснил защо това е нон сенс, а и една порта там добре е публикувал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не незнам и съм много кахърен. За това продължавам да настоявам да ме светнеш - дай ги най-накрая тия извори и археологически материали за славяни в Пловдив и околността му през VІІ-VІІІв.

Е вземи дай и българските извори за Хърс. Чакат хората.

За добро или лошо славяни по това време, а и един-два века по-късно, няма ни в Пловдив, ни в Стара Загора (процъфтяващи ромейски градове), въпреки усилията, положени от родната наука през един определен период. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Какви проблясъци пък видя у Михайлов? Дори да ги има, те са тотално удавени в околната тиня.:doh:

Стамен Михайлов е имал уникалния шанс заедо със Ст. Ваклинов да разкопае първият прабългарски некропол в Дунавска Бългаиря и с това уникалния шанс да покаже своите "възможности" набеждавайки го за трако-готски от ІІІ-ІVв. След това целият му безсмислен научен живот, минава под опита за пълното отричане на какъвто и да е принос на българите във формирането на българската средновековна култура, като заедно с Ат. Милчев и С. Георгиева образуват "Светата троица" на войнствения антибългаризъм. Сравнения с тях Ж. Въжарова си е направо учен на световно ниво.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Стамен Михайлов е имал уникалния шанс заедо със Ст. Ваклинов да разкопае първият прабългарски некропол в Дунавска Бългаиря и с това уникалния шанс да покаже своите "възможности" набеждавайки го за трако-готски от ІІІ-ІVв. След това целият му безсмислен научен живот, минава под опита за пълното отричане на какъвто и да е принос на българите във формирането на българската средновековна култура, като заедно с Ат. Милчев и С. Георгиева образуват "Светата троица" на войнствения антибългаризъм. Сравнения с тях Ж. Въжарова си е направо учен на световно ниво.

Стига де, стига де, все пак Стамен е изкуствовед, а не археолог. Увлякъл се е човекът. А на Въжарова й сърбаме попарата всеки път като се налага да се правят публикации за некрополи. Непрекъснато тоест.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Важно е, защото нашите учебници са пълни с глупости и клишета. И тези глупости и клишета непрекъснато се повтарят от Б. Димитров, Пл. Павлов, разни Тангри Танакри и прочие. Петдесет години ни лъгаха със светло бъдеще, а сега ни мътят мозъците с велико минало, само и само да не можем да погледнем към настоящето и да видим какви боклуци упраляват България

Та какво казва Прокопий - нахлули славяни, сварила ги зимата, презимували, а византийската власт била толкова слаба че неможе да ги прогони, после пак нахлули, но се оттеглили, после (това вече по Теофилак Симокта и други историци след Прокопий) дошли аварите и те заедно със славяните нахлували, оттегляли се, нахлували, оттегляли се, и така 30 години. В един момент на ромеите им писнало и погнали здраво. През 600г. ромеите преминали Дунав, набили хубаво канчета на славяните и на аварите, но през 602г. избухнало въстание на войниците, които поставили Фока за император. Фока напълно заебал (с извинение за термина) отбраната на дунавската граница, избил най-боеспособните си военачалници, в резултат на което аварите и славяните отново преминали Дунава и направили всичко на Балканите на дробсърма. Междувременно Фока на свой ред бил свален, но коня вече бил отишъл в ряката, а и в Мала Азия ромеите имали сериозни проблеми с персите. А славяните започнали да се заселват трайно на юг от Дунав едва в началото на VІІв. А и още нещо Прокопий бил много голям противник на Юстиниан І и затова в "Тайната си история" малко е попреувеличил.

Б. Цветков пише, че изследвания от него район - между Кресна и Кулата няма следи от живот преди края на ІХв., съответно няма и следи от славяните. След това казва, че областта е заселена в края на ІХ-нач. на Х и после има още една вълна - през ХІв.

Абсолютно същата е констатацията на Л. Д. Петрова, Р. Рашев, Ел. Манева и Ив. Микулчик за дн. Р. Македония - славянски материали там почти няма и засеването е станало след включването на областта в пределите на България.

Горе-долу такава е картината и с Тракийската равнина, с едно уточнение - тук по долното течение на Марица има открити славянски материали.

В Родопите най-ранния некропол е този от Абланица VІІ-VІІІв, който е набеден за славянски, но не е. Вътрешността на планината започва да се заселва в края на ІХв., но истинското заселване е през ХІв.

И за сравнение - Северна България и Влашката равнина, където има известни десетки славянски селища и некрополи с можеби няколко хиляди безспорни славянски гроба.

Общо взето райони за които има писмени данни за славяни, то там се откриват и археологически материали. Като Гърция например.

В Македония прабългарски съкровища няма. Врап и Езерке са в Албания, но е спорно дали са оставени от Куберовите българи. Накити и амулети - да те могат да се свържат със заселването на областта през ІХв.

А колкото за имената Пловдив, Арда, Марица. Марица я изключваме, просто името не е регистрано в извори преди ХІІв. и палеобалканистика е "ако", "може би", "вероятно", но няма факти. Арда тече край Одрин, в Одрин живеят гърци - та защо да не е заемка от тях. А за Пловдив, да тракийско, е и? Какво доказва това? Картата на САЩ е пълна с индиански имена като Чикаго, Манхатън, Мисисипи, Ниагара и какво доказва това - имало някакви индианци, които американците избили и прогонили, но имената си останаили.

Та какво казва Прокопий - нахлули славяни, сварила ги зимата, презимували, а византийската власт била толкова слаба че неможе да ги прогони, после пак нахлули, но се оттеглили, после (това вече по Теофилак Симокта и други историци след Прокопий) дошли аварите и те заедно със славяните нахлували, оттегляли се, нахлували, оттегляли се, и така 30 години. Ей тука стана интересно, значи никой не е досетил да остане в опразнената Тракия преди 7 век,

В един момент на ромеите им писнало и погнали здраво.Това само казва че е предприел нападение към земите, откоито те произхождат, или..че ги изгонил към земите на север от дунава, но не доказва че част от тях не са постанали по време на тези нашествия, и вследствие на това не "ославянчили" опразнените от 30 годишните им нашествия Тракия и Мизия

През 600г. ромеите преминали Дунав, набили хубаво канчета на славяните и на аварите, но през 602г. избухнало въстание на войниците, които поставили Фока за император. Фока напълно заебал (с извинение за термина) отбраната на дунавската граница, избил най-боеспособните си военачалници, в резултат на което аварите и славяните отново преминали Дунава и направили всичко на Балканите на дробсърма. Междувременно Фока на свой ред бил свален, но коня вече бил отишъл в ряката, а и в Мала Азия ромеите имали сериозни проблеми с персите. А славяните започнали да се заселват трайно на юг от Дунав едва в началото на VІІв.

Това казвам и аз, като трайно значи трайно, но не отхвърля възможността за по-раншно нетолкова трайно, но достаъчно трайно, за да бъде ославянчена територията.

А и още нещо Прокопий бил много голям противник на Юстиниан І и затова в "Тайната си история" малко е попреувеличил.

Колко.. "малко"? и защо да преувеличава точно славянското присъствие?

"И за сравнение - Северна България и Влашката равнина, където има известни десетки славянски селищаа и некрополи с можеби няколко хиляди безспорни славянски гроба."

Би ли посочил източниците си /с уточнението - казахме че са важни артефактите/? Какви са ранните славянските селища? Къде са те? Какво представяват? Материали, анализи.. Иначе източниците са ясни /ГИБИ- Прокопий Кесарийски/- поселищата им са номадски, те водят номадски начин на живот; мисля че да се очакват артефакти от номади, които плюс това практикуват кремация или само трупоизгаряне без кремация, и съответно погребения в някакви плитки ямички, практически без инвентар - е префънцунено и немного научно.. /Виж, при скитите има такива артефакти...само защото те имат определени места в които погребават, които места не са променяни за период от 500 - 1000 години, това са "гробовете на дедите им"!../

...Аз знам само за един славянски некропол в Северна България от девети век..Всъщност той не е славянски, а е общ, с погребани прабългари и славяни, т.е некрополът е прабългарски../смятам най-вероятно най-вероятно, поради липсата на славянски некрополи/.

"Общо взето райони за които има писмени данни за славяни, то там се откриват и археологически материали. Като Гърция например."

Какви артефакти - например?

"В Македония прабългарски съкровища няма. Врап и Езерке са в Албания, но е спорно дали са оставени от Куберовите българи. Накити и амулети - да те могат да се свържат със заселването на областта през ІХв."

Все тая е дали дали съкровищата от Врап и Ерсека са прабългарски или аварски.. Накитите или амулетите са аварски или прабългарски; "може би ІХв" всъност е 7 век..

Какво точно се случва в девети век? Как и защо се извършва това заселване, какво го мотивира? Микулчик, доколкото съм го чел не аргументира с артефакти и данни от археологията това заселване, общо взето при него наличието на такова заселване е мнение.

"А колкото за имената Пловдив, Арда, Марица. Марица я изключваме, просто името не е регистрано в извори преди ХІІв. и палеобалканистика е "ако", "може би", "вероятно", но няма факти. Арда тече край Одрин, в Одрин живеят гърци - та защо да не е заемка от тях. А за Пловдив, да тракийско, е и? Какво доказва това? Картата на САЩ е пълна с индиански имена като Чикаго, Манхатън, Мисисипи, Ниагара и какво доказва това - имало някакви индианци, които американците избили и прогонили, но имената си останаили."

Мнне, не е същото, защото името на Манхатън не е никога било "Дъчсити" или "Дъчтаун" (например), а Ниагара не се казвала съответно - "Бумривър"..

С поздрави!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Абе там със Станчо по едно време като спорят за някои стратиграфски работи Михайлов е по-прав, прав е бил и за Крумовия дворец, за който Станчо твърди първоначално, че бил дървен, забележи. Михайлов добре е обяснил защо това е нон сенс, а и една порта там добре е публикувал.

Не е ли същият Ст. Михайлов, който така и не успя да обясни "откритата" от него антична керамика в Южната порта на Плиска в пласт под който има средновен и материали? И Същият, който до края твърдеше, че Плиска е ранновизантийски кастел? В случая с тази керамика се сещам за един друг ценен кадър на ранния социализъм - Д. Бучински, който носил славянска керамика от Северна България и я подхвърлял в София - при разкопките в центъра в края на 40-те и нач. на 50-те г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не е ли същият Ст. Михайлов, който така и не успя да обясни "откритата" от него антична керамика в Южната порта на Плиска в пласт под който има средновен и материали? И Същият, който до края твърдеше, че Плиска е ранновизантийски кастел? В случая с тази керамика се сещам за един друг ценен кадър на ранния социализъм - Д. Бучински, който носил славянска керамика от Северна България и я подхвърлял в София - при разкопките в центъра в края на 40-те и нач. на 50-те г.

Класик-предтеча на Оногова, който купува от иманярите Аполон Китарит и после го представя на пресконференция за Орфей... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За добро или лошо славяни по това време, а и един-два века по-късно, няма ни в Пловдив, ни в Стара Загора (процъфтяващи ромейски градове), въпреки усилията, положени от родната наука през един определен период. :)

Ти да нямаш копия от актовете за раждане с проследяване на родословието на Филипополци и Беройци ;).?

....Персийската География от десети век е ясна: Българите живеят в Тракия (ясно е че се говори за славяните, за славяно-българите), Според всички вас, привърженици на късното заселване- излиза че Филипопол е бил населен със славяни (славяно-българи) в периода IX - X век? Я моля ви си помислете дали тези етнически промени нямаше да бъдат отразени..Тук според вашата позиция- би следвало да има 1) изселване на Гърците; 2) докарване от някъде на Славяни (след като в Тракия и Родопската област според вас не са съществували) 3)и заселването им в Пловдив и Берое! :) Е.. нямаше ли да бъде отразено това по-някакъв начин?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ей тука стана интересно, значи никой не е досетил да остане в опразнената Тракия преди 7 век,

В един момент на ромеите им писнало и погнали здраво.Това само казва че е предприел нападение към земите, откоито те произхождат, или..че ги изгонил към земите на север от дунава, но не доказва че част от тях не са постанали по време на тези нашествия, и вследствие на това не "ославянчили" опразнените от 30 годишните им нашествия Тракия и Мизия

Славяните може да са искали да се заселят на юг от Дунав преди VІІв., обаче нямало как да стане. Империята имала все още достатъчно ресурси да не допуска това. Върхът на ромейската контараофанзива е походите северно от реката. Иначе отделни лица и малки групи са се заселвали - но като федерати. Едва рухването на отбраната по лимеса след 602г. позволява на аварите и славяните свободно да вилнеят, да превземета и унищожават крепости, да избиват и прогонват местното население, това съчетано с пълното безразличие и невъзможност на управляващите отворило пътя на славянското заселване на Балканите - на нях вече нямало кой да им се противопостави.

'nik1 - "А и още нещо Прокопий бил много голям противник на Юстиниан І и затова в "Тайната си история" малко е попреувеличил.

Колко.. "малко"? и защо да преувеличава точно славянското присъствие?"

Ако си чел Тайната история трябва да знаеш много добре, че преувеличава не само славяските нападения. Ако не си я чел - прочетия. Книгата е преведена на български, тънка е и доста забавна.

.nik1- "..Аз знам само за един славянски некропол в Северна България от девети век..Всъщност той не е славянски, а е общ, с погребани прабългари и славяни, т.е некрополът е прабългарски../смятам най-вероятно най-вероятно, поради липсата на славянски некрополи/."

Е ето ти малко славянски некрополи:

Разделна

Блъсково

Дългопол

Гарван 1

Юпер

Бабово

Попина

Търговище 1 и 2

Преслав

Долни Луковит 1

Галиче

Литературата за тях може сам да си я потърсиш. Има и други.

'nik1 - Общо взето райони за които има писмени данни за славяни, то там се откриват и археологически материали. Като Гърция например."

Какви артефакти - например?

Да - Спирос Врионис, Славянското общество на Балканите. Книжката можеш да си я купиш в книжарницата на СУ.

За сега стига толкова, като се запознаеш с материалите от България, може да продължим.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Славяните може да са искали да се заселят на юг от Дунав преди VІІв., обаче нямало как да стане. Империята имала все още достатъчно ресурси да не допуска това. Върхът на ромейската контараофанзива е походите северно от реката. Иначе отделни лица и малки групи са се заселвали - но като федерати. Едва рухването на отбраната по лимеса след 602г. позволява на аварите и славяните свободно да вилнеят, да превземета и унищожават крепости, да избиват и прогонват местното население, това съчетано с пълното безразличие и невъзможност на управляващите отворило пътя на славянското заселване на Балканите - на нях вече нямало кой да им се противопостави.

'nik1 - "А и още нещо Прокопий бил много голям противник на Юстиниан І и затова в "Тайната си история" малко е попреувеличил.

Колко.. "малко"? и защо да преувеличава точно славянското присъствие?"

Ако си чел Тайната история трябва да знаеш много добре, че преувеличава не само славяските нападения. Ако не си я чел - прочетия. Книгата е преведена на български, тънка е и доста забавна.

.nik1- "..Аз знам само за един славянски некропол в Северна България от девети век..Всъщност той не е славянски, а е общ, с погребани прабългари и славяни, т.е некрополът е прабългарски../смятам най-вероятно най-вероятно, поради липсата на славянски некрополи/."

Е ето ти малко славянски некрополи:

Разделна

Блъсково

Дългопол

Гарван 1

Юпер

Бабово

Попина

Търговище 1 и 2

Преслав

Долни Луковит 1

Галиче

Литературата за тях може сам да си я потърсиш. Има и други.

'nik1 - Общо взето райони за които има писмени данни за славяни, то там се откриват и археологически материали. Като Гърция например."

Какви артефакти - например?

Да - Спирос Врионис, Славянското общество на Балканите. Книжката можеш да си я купиш в книжарницата на СУ.

За сега стига толкова, като се запознаеш с материалите от България, може да продължим.

Трябва ли да ти припомням твоите думи "че в училище пълнеха главите с глупости"..

http://www.promacedonia.org/pp2/pp_1_1_3.htm

Ти дори ми даваш дори сведения от източник, които те оборва в по-горното ти мнение че: 1) славяните не са населявали Тракия- с изключения по долното течение на Марица;

http://www.promacedonia.org/pp2/pp_1_1_3.htm

"В Южна България засега са проучени само няколко славянски селища в Източните Родопи — при с. Любеново, при с. Минерални бани и при гр. Марица, всички в Хасковски окръг."

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%...%B0%D0%BD%D0%B8

"..при с. Камен връх, Ямболски окръг. [13] Бъдещите археологични проучвания несъмнено ще разкрият и други славянски селища и некрополи, чрез което ще дадат нови данни и ще попълнят картината на поселищната система през разглеждания период."

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%...%80%D1%8A%D1%85

http://www.promacedonia.org/pp2/pp_1_1_2.htm

Териториално разположение на отделните славянски племена. Сведенията на византийските автори за разположението на отделните славянски племена на Балканския полуостров са оскъдни и непълни. Те се отнасят обикновено до райони и събития, свързани с военни действия против империята. При това много от тези сведения са от по-късно време — нещо, което не дава възможност със сигурност да се твърди какво е било първоначалното разположение на едно или друго племе. Несъмнено е обаче, че заселването на славяните не е било равномерно. В причерноморските области, както и в големите градски центрове и техните непосредствени околности, над които Византия запазила своя контрол, първоначална не се заселили славяни. В останалите райони тяхното заселване зависело до голяма степен от гъстотата на завареното население.

В земите на север от Стара планина обитавали северите и седемте славянски племена. Още по време на образуването на българската държава северите получили задачата да отбраняват проходите на Източна Стара планина, което показва, че тук са били и населяваните от тях територии. [20] Около 767 г. изворите още веднъж споменават северите във връзка с похода на византийците в техните земи и отвличането на вожда им Славун в плен. [21] Останалите седем славянски племена са посочени общо, без да са дадени имената им. Известно е само, че те населявали огромната територия от Източна Стара планина до Карпатите, следователно земите им се простирали от двете страни на Дунава. [22] Славянска население живеело и в Добруджа, тогава подвластна на Византия, за което данни засега дават археологическите проучвания. [23]

Покрай Дунава, от Тимок до Драва и Тиса, през различни времена изворите поставят местоживелищата на още няколко славянски племена. Тимочаните населявали поречието на Тимок — през 818 г. те се откъснали от българската държава, във връзка с което през 824 г. Омуртаг изпратил пратеници в двора на император Людовик Немски. [24] Абодритите, известни още с името преденеценти, населявали земите от двете страни на Дунава, около устията на Тиса и Млава — през 818 г. те действували заедно с тимочаните. [25] Моравяните обитавали земите по Морава (Българска и Сръбска) — споменават се от баварския географ (IX в.) и от арабския хронист ал-Масуди (X в.). [26] Браничевците, които според някои автори образували южната група на абодритите, обитавали земите на средновековния град Браничево. [27] По всичко изглежда, че тези племена или поне някои от тях са влизали в състава на посочените вече седем славянски племена. [28]

Най-много сведения има за славяните около Солун. Във връзка с обсадите на града в „Чудесата” (Деянията) на Димитър Солунски са изброени редица племена. Ринхините обитавали поречието на р. Ринхион (Ринхин) — участвували в обсадата на Солун преа 677 г., след като две години преди това техният княз Пребънд бил заловен и убит от византийците. [29] Сагудатите, участвували в об-

64

садите на Солун през 616 и 677 г., [30] се споменават и в началото на X в. във връзка с арабската обсада на Солун [31] — обитавали земите на запад от града чак до Бер. Драгувитите, които участвували н обсадите на Солун през 616 и 677 г., [32] а след 680 г. снабдявали с храни Куберовите българи в Битолското поле, [33] в началото на X в. заемали областта между Солун и Бер. [34] Велегезитите, които също участвували в обсадите на Солун през 616 и 677 г., [35] обитавали областта около Тива и Димитриада в Тесалия. Ваюнитите, участвували в обсадата на Солун през 616 г., [36] обитавали Южна Албания и Епир. Верзитите, взели участие в същата обсада през 616 г., [37] населявали земите на Охридско и Битолско, известни посетне под името Верзития (Берзития). Струмците, участвували в обсадата на Солун през 677 г., [38] през 678 г. били изтласкани от византийците в планините и клисурите около р. Струмица, [39] а в началото на X в. са споменати сред племената, намиращи се северно от Солун. [40] В Западните Родопи, по долината на Места и в околностите на Сер живеели смоляните. [41] В най-южната част на Балканския полуостров, в Пелопонес, обитавали милинги (миленци) и езерити (езерци), които според Константин Багренородни се заселили тук около 745 г. заедно с други славянски племена, в резултат на което областта „се пославянчила и станала варварска” [42]. През 40-те години на IX в. тези славяни се отцепили от Византия, „станали независими и вършели опустошения, поробвания, плячкосвания, пожари и грабежи” [43]. За славянски племена в Тракия, в района от Одрин до Солун, се говори в редица извори във връзка с похода на Юстиниан II през 688/689 г., когато една част от тях били поробени, а други — изселени в Мала Азия. [44] В Северна Тракия и особено по черноморското крайбрежие за славянско население се споменава в Сюлейманкьойския надпис на хан Омуртаг. [45] За славянско население по Балканския полуостров най-сетне обилни данни дават археологичните проучвания и може да се твърди, че в бъдеще картината ще става все по-пълна и по-пълна. [46]

Български (югоизточни) славяни. Основната славянска маса, заселила се на Балканския полуостров, се състояла от дакийски славини. В източната част на полуострова вероятно са се заселили и част от антите, но техният брой не бил много голям — след разгрома им от аварите през 602 г. те се оттеглили от областта на Черно море и дунавската делта на север и вече името им изчезва в съчиненията на византийските автори. [47] На Балканския полуостров се заселили и панонски славини, които заели неговите западни и северозападни територии. [48]

Още докато се намирали в земите на север от Дунава, между дакийските и панонските славини започнали да се оформят известни различия. Това се дължало преди всичко на нееднаквата им политическа съдба. Дакийските славини били свободни и имали

65

свое политическо обединение, в което спойката между отделните племена, особено по време на войните с Византия, се засилвала, родствените връзки между аристокрацията укрепвали, особеностите на отделните диалекти се притъпявали. Поради това на Балканския полуостров дакийските славини дошли по-организирани и по-обособени в сравнение с панонските славини, които десетилетия наред се намирали под аварска зависимост и сред които изтъкнатите по-горе процеси се развивали много по-бавно. [49]

На Балканския полуостров различията между дакийските и панонските славини се увеличили и задълбочили. Както вече бе посочено, дакийски славини и част от антите се заселили в източната и южната част на полуострова. Тук се заселили и част от панонските славини. Всички те съставлявали групата на българските или югоизточните славяни, от които след време заедно с прабългарите и завареното балканско население се образувала българската народност. Основната маса панонски славини се заселили в северозападната част на Балканския полуостров — след време от тях възникнали сръбската, хърватската и словенската народност. Границата между двете славянски групи на Балканския полуостров започвала от р. Сава, западно от Белград, на юг стигала до Шар, след което завивала на запад и излизала на Адриатическо море северно от Драч. На изток и юг от тази линия се заселили българските (югоизточните) славяни, а на запад — сърбохърватските. Най-ярките различия между двете групи са от езиково естество — в областта на морфологията, синтаксиса и особено на фонетиката. Така напр. от всички славянски езици само българският познава звуковете Щ и ЖД — в сърбохърватски на тях съответствуват Ч (ћ) и ДЖ (ђ). В сравнение със сърбохърватския език в българския различия има при звуковете Ѣ, Ъ, Ь, Ѫ и др. Наред с това в лексиката на българския език съществуват някои гръцки заемки, които в старобългарските паметници са приети не в тяхната литературна, а в народната им форма — това се дължи на обстоятелството, че само българските славяни са били в непосредствен допир с гръцко население. [50]

Славяните и завареното местно население на Балканския полуостров. Когато югоизточните славяни се заселили на Балканския полуостров, те заварили неговите територии силно опустошени от продължителните нападения на различните „варварски” племена. Крепостните стени на много градове били порутени, икономическият живот замрял, населението силно оредяло. Славяните заели най-добрите и плодородни земи, с което още повече стеснили местните жители. Част от тези жители, предимно траки, се оттеглили в планинските области; останалите се смесили със славяните, били подложени на асимилация и скоро се претопили.

Потомци на старото романизирано тракийско население, което избягнало асимилацията, са по-сетнешните власи — пастирско

66

население, обитаващо планините на целия Балкански полуостров. Потомци на старото романизирано илирийско население пък са днешните албанци. Освен това значителни маси от гръцкото насечение, предимно в градските и крайбрежните центрове на Черно и Бяло море, също така избягнали славянската асимилация и се запазили.

Българските славяни заимствували много елементи от езика, бита и традициите на местното население. От гърците били заети наименованията на някои селища, например Созопол, Анхиало и др., както и множество думи. От романизираното население били наследени имена на селища, планини и реки, например: Бонония — Бъдин (Бдин), Рациария — Арчар, Алмус — Лом, Наисус — Ниш, Астапус — Щип, Скупи — Скопие, Сисе — Сер, Тесалоника — Солун, и др.; Асемус — Осъм, Маргус — Морава, Тимакус — Тимок, Цебрус — Цибрица, Ескус — Искър, Утус — Вит, Ятрус — Етър (Янтра), Стримон — Струма, и др.; Родопе — Родопи, Скадрус — Шар, и т.н. Другаде пък, където селищата били унищожени, а населението — разпръснато, славяните наложили съвсем нови имена: Марцианопол — Девня, Абритус — Разград, Пауталия — Велбъжд (дн. Кюстендил), Нове — Свищов, Саксагинта Приста — Русе, Дионисопол — Балчик, и др. Същото се наблюдава и при имената на реки и планини, например Панисос — Тича (Камчия), Зирас — Батовска река, и т.н.

Тракийското население, което се вляло в славянската маса, не изчезнало напълно. То оставило следи и в езика, и в бита, и в религиозните вярвания на славяните. Предполага се, че освен названията на реки, селища, планини и други местни имена, като Пулпудева — Пловдив, Сердика — Средец, Месамбрия — Несебър, и др., в славянския език са били възприети и някои чисто тракийски думи: катеря се (качвам се), газя (тъпча), гудя (скътам, слагам), карпа (скала), руфя (мълния) и др., както и някои лични имена, като Бото, Дако, Дико, Драсо, Гето, Нено и др. [51]

Тракийското влияние било особено силно в областта на религиозните вярвания. Славяните заели от траките култа към героя-конник (Херос), както и почитането на някои гръцки и римски божества. Чрез траките в живота на славяните навлезли и езически обичаи от рода на нестинарските игри, русалийските игри, кукерските игри и др. [52]

Най-сетне чрез траките славяните усвоили и високите постижения на византийската провинциална култура в областта на селското стопанство, занаятите, строителството и художествените занаяти. Затова на включването на големи тракийски маси в славянската среда трябва да се гледа като на положително явление както за увеличаване на нейния количествен ръст, така и за по-нататъшното ѝ ускорено икономическо и политическо развитие. [53]

http://www.promacedonia.org/sv/sv_2_2.htm

"Ние имаме всички основания да предполагаме, че ранната славянска керамика, лепена на ръка в селищата край Дунава и в равнината на Мизия и на Тракия, е дело на женския труд, затворена в тесните рамки на отделните семейни и родови общества. Това ограничено заимствуване на по-съвършена продукция и затвореността на собствено славянското грънчарско производство са удължили извънредно много периода на домашното производство на лепена на ръка керамика."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Хе-хе, а славянските следи върху ред стари римо-византийски крепости отсам Дунав? Баните в Одесос?

Във Върна какви славянски материали има?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Хе-хе, а славянските следи върху ред стари римо-византийски крепости отсам Дунав? Баните в Одесос?

Във Върна какви славянски материали има?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

за nik1

Немога да разбера какво искаш да кажеш с тези цитати. Това което е писано от П. Петров с лека ръка може да го изтриеш от компютъра си. Ако мисли че ще си губя времето да оспорвам тук глупостите му - жестоко се лъжеш. Каза че не знаеш да има славянски некрополи в Северна България, попита за такива - дадах ти ги. Ако искаш мога да ти дам и литературата за тях. Ако изкаш да направим състезание моята памет срещу твоя Гугъл пак няма да стане, днес съм на работа и нямам време за такива неща, а Гугъл далеч не знае всичко, вервай ми.

И чети внимателно - казах ти долното течение на Марица, сега отвори карта и виж къде са Любеново и Минерални бани. Да не са в случайно в горното? Айде сега потърси в Гугъл и малко информация за Свиленград, Капитан Андреево и Констанция - там също има славянски материали.

А за Камен връх - ако потърсиш още по-внимателно, но не в Гугъл, който както ти казах незнае всичко, може да установиш, че въпросната урна вероятно е тракийска.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...