Отиди на
Форум "Наука"

Имали ли са южните славяни идоли?


Recommended Posts

  • Потребител

Знае ли някой имали ли са Южните славяни (словенци, сърби, хървати и българските славяни) идоли от типа резбовано дърво като тези:

idol_2009.03.26.08.01.57.jpg

10.jpgwood_idol.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 113
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Рис. 41. Голнцгерлинген (Беблинген), Германия Стела из песчаника с головой бога, похожего на Януса, со счоженными реками Высота 230 см Музей в Штуттгарте См рис 22

http://historic.ru/books/item/f00/s00/z0000024/st045.shtml

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Знае ли някой имали ли са Южните славяни (словенци, сърби, хървати и българските славяни) идоли от типа резбовано дърво като тези:

idol_2009.03.26.08.01.57.jpg

10.jpgwood_idol.jpg

Със сигурност са имали идоли и най-вероятно са били от дърво.

Пантеонът на източните славяни е бил много близък до този на нашите предци (ако не и идентичен). Нещо повече - божеството Хърс (Хорс), което вероятно има прабългарски произход, е присъствало както в пантеона на източните, така и в пантеона на българските славяни. Това е доказан факт.

Защо правя връзката между българските и източните славяни.

Известно е, че източните славяни са имали идоли и то от дърво. Езическата реформа на киевския княз Владимир формира пантеон от 6 главни божества (5 от тях антропоморфни):

1. Перун: главен бог, гръмовежец. Статуята му е била дървена, а главата и лицето от ковано сребро и златни орнаменти.

2. Хърс (вероятно, слънчево божество от древнобългарски, източноирански произход).

3. Дажбог

4. Стрибог

5. Макош (женско божество, богиня на плодородието, пазителка на семейното огнище)

6. Семаргл (божество от преположително древнобългарски /източноирански/ произход, свързано със ЗЕМЕДЕЛИЕТО, семената и посевите; Свързва се и с името на свещената птица в иранската митология "сенмург"). Семаргл е единственото неантропоморфно (ненаподобяващо човек) божество. Изобразяван е като крилато куче, най-често в близост до богинята на плодородието Макош. Това е свързано с общите им функции в митология - плодородие в земеделието и плодородие в семейството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това е така, но дали има останали някакви следи писмени или други за такива дървени идоли при сърбите или словенците примерно! Нали те са славяни и се предполага, че от самото начало са имали такива традиции! И щом те са останали при руснаците е логично да са останали и при сърбите и словенците.

За при нас нещата са ясни. При покръстването освен болярите са унищожени и забранени всички такива идоли и други подобни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Покойния Рашо Рашев не помня в кой брой на сп. Археология беше изкарал някакви дървни идолчета , които бяха по-скоро за частна употреба и са малки на вид , от дърво . Но по-принцип всички индоевропейски народи използват такива идолчета . В Русия няма много камъняк и ползват основно дърво. На о-в Рюген е имало е имало един четирилик бяс -Свентовит на който са оставяли много злато рагуаните/ругените/ , това от своя страна идва да докаже ,че няма никакви немски готи и ,че те са както споменават всички автори скитски племена , нямащи нищо общо с прагерманците ,които точно са се мътели около Рейн и горен Дунав .

Съжелявам ,че няма време ,защото искам да подхвана една тема и да разкрия лъжите за немския произход на готите , но който иска нека да прочете сборника "Готи и гети " на А.Чилингиров .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Волжките българи /някои/ и досега се молят на такива тотеми. /Не са южни славяни/

От идол до идол има огромна разлика. :whistling:

По принцип почти във всички култури има такива "истукани" от дърво или камък, свързани с езическите практики. Автентичните славянски идоли са много малко, най-известен е Збруцкия идол

Visit My Website

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В един от византийските източници, уви не си спомням кой, се споменава, че някакви славяни в Южна Македония почитали каменен идол на жена, но от сведението личеше, че всъщност това е някаква намерена от тях антична (тракийска?) статуя на богиня. Нищо чудно да е била на Бендида. Предполагам, че в тази статуя славяните са виждали своята богиня Лада.

Друг е въпросът, че е малко рисковано да се екстраполира източнославянския пантеон към южните славяни. Но има някои антропонимични данни, които показват, че със сигурност славяните от т.нар. българска група са почитали божествата Перун и Велес. Вероятно и богинята Лада. Но за култ и към Сварог и Дажбог е рисковано да се говори, без да има дори и косвени данни.

Между другото думата "балван" - "идол, кумир", която днес в руския пейоративно е развила значение на "глупак, тъпанар", е съмнително да е собствено тюркска по произход, както обикновено се твърди, зашото се среща и сред народи, които едва ли са имали пряк контакт с каквито и да е тюрки. Ето няколко примера: сърбохърватското bàlvan “дървена греда”, чешкото balvan “дървен или каменен блок”, литовското bulváns “чучело, идол”, латвийското balwonas, шведското bulvãn и ирландското balbán, и трите със значение на “сламено чучело”. В непалския език бал-вāн означава “силен, мощен, здрав”.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
В един от византийските източници, уви не си спомням кой, се споменава, че някакви славяни в Южна Македония почитали каменен идол на жена, но от сведението личеше, че всъщност това е някаква намерена от тях антична (тракийска?) статуя на богиня. Нищо чудно да е била на Бендида. Предполагам, че в тази статуя славяните са виждали своята богиня Лада.

Друг е въпросът, че е малко рисковано да се екстраполира източнославянския пантеон към южните славяни. Но има някои антропонимични данни, които показват, че със сигурност славяните от т.нар. българска група са почитали божествата Перун и Велес. Вероятно и богинята Лада. Но за култ и към Сварог и Дажбог е рисковано да се говори, без да има дори и косвени данни.

Между другото думата "балван" - "идол, кумир", която днес в руския пейоративно е развила значение на "глупак, тъпанар", е съмнително да е собствено тюркска по произход, както обикновено се твърди, зашото се среща и сред народи, които едва ли са имали пряк контакт с каквито и да е тюрки. Ето няколко примера: сърбохърватското bàlvan “дървена греда”, чешкото balvan “дървен или каменен блок”, литовското bulváns “чучело, идол”, латвийското balwonas, шведското bulvãn и ирландското balbán, и трите със значение на “сламено чучело”. В непалския език бал-вāн означава “силен, мощен, здрав”.

Има доста топонимия и други податки за почитание и към Хорс/Хърс.

Освен това в Дунавска България вероятно има и източни славяни, тъй като са документирани два разновременни периода на разпространение на пенковски тип керамика. Първият период е неопределен категорично, но може да се отнесе към втората половина или края на VІ и началото на VІІ век. Вторият период е в кр.на VІІ век и се свързва с пристигането на българите южно от Дунав.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Друг е въпросът, че е малко рисковано да се екстраполира източнославянския пантеон към южните славяни. Но има някои антропонимични данни, които показват, че със сигурност славяните от т.нар. българска група са почитали божествата Перун и Велес.
В изследването на българския езически пантеон известният и уважаван от мен български фолклорист Анчо Калоянов се е насочил към една много интересна област - анализиране на наличните и до днес топоними в българското етническо землище, чиито произход би могъл да бъде свързан с езическите вярвания на нашите славянобългарски предци. Та изследвайки тези топоними той стига до следния извод: Според него присъствието на боговете [Перун, Велес, Хърс (с прабългарски произход) и Сварог в пантеона на българските славяни може да се смята потвърдено. Към четирите изброени божества може са се добави и Лада (еквивалент на източнославянската Макош), чието име се споменава в народното творчество.

Но за култ и към Сварог и Дажбог е рисковано да се говори, без да има дори и косвени данни.
Както споменах за почитане на бог Сварог по българските земи косвени данни, поне според българските езиковеди и форклористи, има. Като топоним името "Сварог" се среща в Брезнишко и Троянско.

поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
В изследването на българския езически пантеон известният и уважаван от мен български фолклорист Анчо Калоянов се е насочил към една много интересна област - анализиране на наличните и до днес топоними в българското етническо землище, чиито произход би могъл да бъде свързан с езическите вярвания на нашите славянобългарски предци. Та изследвайки тези топоними той стига до следния извод: Според него присъствието на боговете [Перун, Велес, Хърс (с прабългарски произход) и Сварог в пантеона на българските славяни може да се смята потвърдено. Към четирите изброени божества може са се добави и Лада (еквивалент на източнославянската Макош), чието име се споменава в народното творчество.

Както споменах за почитане на бог Сварог по българските земи косвени данни, поне според българските езиковеди и форклористи, има. Като топоним името "Сварог" се среща в Брезнишко и Троянско.

поздрави

За Хорс специално имам особено мнение, тъй като той е широко разпространен и у южните, и у източните славяни. Макар че обичайно се приема за скито-сарматска заемка, аз не съм съгласен, че е сигурно, че точно прабългарите са го донесли на Долния Дунав. Обзалагам се, че може да се открие и при славянски групи, които не са били в контакт с прабългари или други медиатори. Освен това прабългарското езичество е много специфично, наблюдават се черти, които го отдалечават от скито-сарматското и аланското езичество. Виж по-горе за референция и линкът към Сбруцкия идол.

Ако Хорс е внесен в славянския пантеон по степноиранска линия, това е станало далеч преди ранното средновековие, т.е. на доисторическата фаза на развитие на славяните.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
За Хорс специално имам особено мнение, тъй като той е широко разпространен и у южните, и у източните славяни. Макар че обичайно се приема за скито-сарматска заемка, аз не съм съгласен, че е сигурно, че точно прабългарите са го донесли на Долния Дунав. Обзалагам се, че може да се открие и при славянски групи, които не са били в контакт с прабългари или други медиатори. Освен това прабългарското езичество е много специфично, наблюдават се черти, които го отдалечават от скито-сарматското и аланското езичество. Виж по-горе за референция и линкът към Сбруцкия идол.

Ако Хорс е внесен в славянския пантеон по степноиранска линия, това е станало далеч преди ранното средновековие, т.е. на доисторическата фаза на развитие на славяните.

Такова е мнението и на академик Борис Рибаков. За съжаление, обаче, не подплатено с нищо друго, освен с предположения. В това не би имало нищо лошо, ако някои от тези предположения изначално не се градяха на грешни предпоставки.

Според Рибаков, например, Хърс не би могъл да бъде божество от източноирански (скитски, прабългарски) произход, тъй като славяните (забележете изобщо славяните и източни и южни!) в хода на своята миграция през 3 - 6 век от н. е. въобще не били влизали в контакт с източноирански (скитски) племена! Аланите били далече на юг, а прабългарите били тюрки. Ето ти и въпросът с произхода божеството Хърс решен като две и две четири!

Това е очевидно погрешна хипотеза, изградена върху погрешни предпоставки и предположения.

Факт е, че божеството Хърс се среща единствено при българските и източните славяни т. е. при тези, които са били в контакт с прабългарите (говорещи индоевропейски език и изповядващи индоевропейска религия).

Ако на Маготин са му известни факти за култ към Хърс сред западните славяни или сърбите, например, бих го помоли да сподели.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
За Хорс специално имам особено мнение, тъй като той е широко разпространен и у южните, и у източните славяни. Макар че обичайно се приема за скито-сарматска заемка, аз не съм съгласен, че е сигурно, че точно прабългарите са го донесли на Долния Дунав. Обзалагам се, че може да се открие и при славянски групи, които не са били в контакт с прабългари или други медиатори. Освен това прабългарското езичество е много специфично, наблюдават се черти, които го отдалечават от скито-сарматското и аланското езичество. Виж по-горе за референция и линкът към Сбруцкия идол.

Ако Хорс е внесен в славянския пантеон по степноиранска линия, това е станало далеч преди ранното средновековие, т.е. на доисторическата фаза на развитие на славяните.

Според мен, не може всички тези богове да са Заемка, тъй като няма разлика между скито-сармати и славяни! И Хърс е дошъл, заедно с СВАРБОГ(Сварог) тоест, СУВАР БОГ, ДЪЖД БОГ, ПЕРУН(БАРИН)! А въпроса ми за идолите е свързан с това, че и волжките българи са имали такива идоли и главния от тях е бил БАЙ ТЕРЕК!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Ако на Маготин са му известни факти за култ към Хърс сред западните славяни или сърбите, например, бих го помоли да сподели.

Напразно ме приравняваш на академика. Аз друго писах - че Хорс е възприет преди пристигането на прабългарите, примерно по линия на т.нар.европейски сармати или даже скитите преди тях. Макар че въпросът е дискусионен. Моят подход по отношение на Хорс у прабългарите е прост - гледаме и четем извеството за култа към него и търсим в прабългарските комплекси. Няма. Езиковите следи още нищо не доказват, те могат да се дължат на предбългарски заемки пак по степноиранска линия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Ако Хорс е внесен в славянския пантеон по степноиранска линия, това е станало далеч преди ранното средновековие, т.е. на доисторическата фаза на развитие на славяните.

Напразно ме приравняваш на академика. Аз друго писах - че Хорс е възприет преди пристигането на прабългарите, примерно по линия на т.нар.европейски сармати или даже скитите преди тях. Макар че въпросът е дискусионен. Моят подход по отношение на Хорс у прабългарите е прост - гледаме и четем извеството за култа към него и търсим в прабългарските комплекси. Няма. Езиковите следи още нищо не доказват, те могат да се дължат на предбългарски заемки пак по степноиранска линия.
Очевидно имаме проблем с терминологията. За да разберат и останалите, ще те помоля да обясниш каково разбираш под "доисторическо развитие на славяните". Ако не те затруднява визирай конкретен период от време и го свържи с конкретна "степноиранска линия" преди прабългарите.

Позволи ми да се съмнявам, че можеш да го направиш.

Поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Очевидно имаме проблем с терминологията. За да разберат и останалите, ще те помоля да обясниш каково разбираш под "доисторическо развитие на славяните". Ако не те затруднява визирай конкретен период от време и го свържи с конкретна "степноиранска линия" преди прабългарите.

Позволи ми да се съмнявам, че можеш да го направиш.

Поздрави

Мда, очевидно е, наистина, че трябва да обясня кои са "историческите славянски култури", кои "доисторическите" и кога започва и свършва "Скитската епоха" в Източна Европа. И къде и как е възможно едното явление да се свърже с другото. Това е около една година, нарича се "Славянска археология" и преподаването му ме затруднява, честно, тъй като не попада в сферата на специфичните ми научни интереси.

Но ето една задоволителна графика, която създава една най-обща представа.

Slavarchaeology.png

Оставям на теб, с твоята несъмнена опитност, да прецениш кои от славянските култури попадат в категорията "исторически" и кои - в "доисторически". И кои от тях могат да контактуват със скитите.

File:Slavarchaeology.png

Виж в руската уикипедия как хубаво са го казали

В I тысячелетии до н. э. и в первой половине I тысячелетия на религию славян оказали значительное влияние кельты и скифо-сарматы. Под воздействием кельтов находилось язычество западных (лужицких) славян, в частности формировалась архитектура культовых построек. Восточные славяне имели в своём пантеоне божеств иранского происхождения — Хорс, Семаргл и др.

Нали не възразяваш, че българите, дори в най-оптимистичния сценарий, пристигат в контактната зона едва в І-ІІ век сл.Хр., т.е. вече е имало близо хилядолетие контакти, достатъчно време Хорс да бъде зает от източните славяни?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
В един от византийските източници, уви не си спомням кой, се споменава, че някакви славяни в Южна Македония почитали каменен идол на жена, но от сведението личеше, че всъщност това е някаква намерена от тях антична (тракийска?) статуя на богиня. Нищо чудно да е била на Бендида. Предполагам, че в тази статуя славяните са виждали своята богиня Лада.

Друг е въпросът, че е малко рисковано да се екстраполира източнославянския пантеон към южните славяни. Но има някои антропонимични данни, които показват, че със сигурност славяните от т.нар. българска група са почитали божествата Перун и Велес. Вероятно и богинята Лада. Но за култ и към Сварог и Дажбог е рисковано да се говори, без да има дори и косвени данни.

Напълно се присъидинявам към написаното от Аспандиат .

Някои забравят ,че и ПИРИН произлиза от Перкун /Пелкун, Перун / и че ''славяните '' , всъщност имат аналогични богчета с траките . Но нямат орфизъм на трако-фригийската култура ,която е местно явление , при северните гети ,скити са запазени в по-чист вид ,така да се изразя ,старите индоевропейски религиозни възгледи .

Перкун го имат и келтите , каквито са били народите в Северна европа ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според мен, не може всички тези богове да са Заемка, тъй като няма разлика между скито-сармати и славяни! И Хърс е дошъл, заедно с СВАРБОГ(Сварог) тоест, СУВАР БОГ, ДЪЖД БОГ, ПЕРУН(БАРИН)! А въпроса ми за идолите е свързан с това, че и волжките българи са имали такива идоли и главния от тях е бил БАЙ ТЕРЕК!

Индоевропейците са раглеждали Сварог , Хорос/Хърс/ ,Перун като ''ипостаси'' на един бог . В техните стародавни предания се казва ,че слънцето бог ,през деня било цяло , еди кога си нарязано - с пелката от Перкун /Перун / и такива ти ми работи .

Абе въобще , оставете да разберете дълбините на ада ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Знае ли някой имали ли са Южните славяни (словенци, сърби, хървати и българските славяни) идоли от типа резбовано дърво като тези:

Българските славяни казваш.

А традициите на българските българи отделно ли са? :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Индоевропейците са раглеждали Сварог , Хорос/Хърс/ ,Перун като ''ипостаси'' на един бог . В техните стародавни предания се казва ,че слънцето бог ,през деня било цяло , еди кога си нарязано - с пелката от Перкун /Перун / и такива ти ми работи .

Абе въобще , оставете да разберете дълбините на ада ...

Кой е казал, че това са индоевропейски богове? Хорос го имаме в Египет - ХОР! Или Сварог!!! Това че го има при славяните, означава ли че го е имало при най-ранните индоевропейци? И като е валтийски или славянски Перун, как е стигнал до Персия, където го има като Барин? Кое е първото яйцето Перун, или кокошката Барин? :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Перун, как е стигнал до Персия, където го има като Барин? Кое е първото яйцето Перун, или кокошката Барин?

Не е Барин а алп Бури - син на Кубар - алп на победата и славата.

И те съветвам мааалко да си оправиш ориентацията във времето, защото

възхода и славата на Персия значително предхожда началото на грабителските

славянски набези през Дунава през първата половина на 6 в. :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Кой е казал, че това са индоевропейски богове? Хорос го имаме в Египет - ХОР! Или Сварог!!! Това че го има при славяните, означава ли че го е имало при най-ранните индоевропейци? И като е валтийски или славянски Перун, как е стигнал до Персия, където го има като Барин? Кое е първото яйцето Перун, или кокошката Барин? :hmmm:

при северните гети ,скити са запазени в по-чист вид ,така да се изразя ,старите индоевропейски религиозни възгледи

Ами ,нали и аз същото казвам , а още по древни следи се намират съответно в Ария , но Персия през скитско време вече има Зороастрийство , после Митраизъм и т.н. ,докато при по ''изостаналите'' племена и народи има по-стари религиозни вярвания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
В един от византийските източници, уви не си спомням кой, се споменава, че някакви славяни в Южна Македония почитали каменен идол на жена, но от сведението личеше, че всъщност това е някаква намерена от тях антична (тракийска?) статуя на богиня. Нищо чудно да е била на Бендида. Предполагам, че в тази статуя славяните са виждали своята богиня Лада.

Сведението е грузинско и се отнася за средата на 11 в. - житие на Св. Георги Светогорец от ученика му Георги Мцире. Става дума за село на име Ливиздия (ლივიზდიაჲ) на Атон, населявано от "българи, които са наричани славяни" (ბორღალნი, რომელთა სკლავ ეწოდების).

Но достоит помянуть великую ту и апостольскую власть, которую святой этот показал, которая есть сокрушение идолов и служения им исчезновение, которое блаженный этот в наше время высоко и богосветло исполнил.

Ибо есть среди прастин Святой Горы село одно, которое Ливиздией называется, место некое заваленное, захолустье совсем пустынное, горы с дремучим лесом, и, думаю, что никто из святых не добирался сюда. Живут же люди боргалы, которые зовутся склав, совершенно неразумные и скотоподобные, наглые и ядущие нечистых пресмыкающихся.

В этой прастине, как мы сказали, идол один оставался от прежних времен и доныне, мраморный, с женским лицом. Ему, как сказано, люди эти неразумные доселе служили и говорили к слову: “Солнце и дождь и всякое добро от нее нам подается, ибо имеет власть смерти и жизни, кому пожелает”. В таковом видя зле преуспевающих людей тех служителей ее, болезновала и тяготилась душа его из жалости к ним. И как восходил он некогда вновь к граду Царскому и пришел на пути в прастину ту вышеназванную, пришли заблудшие те люди и говорили святому тому: “Если желаешь, чтобы победившим возвратился со всею заботою твоей, моли бога нашего, чтобы поспешествовал тебе перед царем”. А святой сказал им: “Добро, добро, идите и покажите мне, и благодарен вам за рассказ о таковом этом добре”. И повели старца люди те к глухому тому и бездушному богу своему, и, как увидел его, сказал им: “Пусть побудет до времени, завтра от себя приду и посоветуюсь с ним”.

И назавтра, как рассвело, взяли молот у кузнеца, и пошел сам старец с экономом и с двумя другими людьми, и, как приблизился, изобразил знамение честного креста на лбу своем и начал произносить Евангелия Иоаннову главу: “В начале было Слово” и последующее. А люди те говорили ему: “Вот, убьет тебя”. Старец же рассмеялся и, как могучий, вооруженный Крестом Христовым, подошел тотчас к идолу тому, взял молот тот и ударил, и так мелко-мелко сокрушил, которого осколки видом еще видны и о божественной ревности человека того Божиего свидетельствуют.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Мда, очевидно е, наистина, че трябва да обясня кои са "историческите славянски култури", кои "доисторическите" и кога започва и свършва "Скитската епоха" в Източна Европа. И къде и как е възможно едното явление да се свърже с другото. Това е около една година, нарича се "Славянска археология" и преподаването му ме затруднява, честно, тъй като не попада в сферата на специфичните ми научни интереси.

Но ето една задоволителна графика, която създава една най-обща представа.

Slavarchaeology.png

Оставям на теб, с твоята несъмнена опитност, да прецениш кои от славянските култури попадат в категорията "исторически" и кои - в "доисторически". И кои от тях могат да контактуват със скитите.

File:Slavarchaeology.png

Виж в руската уикипедия как хубаво са го казали

В I тысячелетии до н. э. и в первой половине I тысячелетия на религию славян оказали значительное влияние кельты и скифо-сарматы. Под воздействием кельтов находилось язычество западных (лужицких) славян, в частности формировалась архитектура культовых построек. Восточные славяне имели в своём пантеоне божеств иранского происхождения — Хорс, Семаргл и др.

Нали не възразяваш, че българите, дори в най-оптимистичния сценарий, пристигат в контактната зона едва в І-ІІ век сл.Хр., т.е. вече е имало близо хилядолетие контакти, достатъчно време Хорс да бъде зает от източните славяни?

Това с графиката хубаво. Благодаря. Но за съжаление не дава дори и приблизителен отговор на моя въпрос. Може би трябава да го повторя:

"Ще те помоля да обясниш какво разбираш под "доисторическо развитие на славяните". Ако не те затруднява визирай конкретен период от време и го свържи с конкретна "степноиранска линия" преди прабългарите."

Виждаме, че въпросът или по-скоро молбата ми са кристално ясни. Все пак, ако не го разбираш, бих могъл да поясня допълнително.

Само не ми казвай, че резултатът от "една година изучаване на Славянска археология" е способността ти да четеш Википедия на руски език. Не случайно те попитах кой е периодът на "доисторическо развитие на славяните".

Както очаквах, ти не можеш да ми отговориш и ме препращаш към руската Википедия?! Сега, след като си прочел текста на руски и го цитираш (В I тысячелетии до н. э. и в первой половине I тысячелетия на религию славян оказали значительное влияние кельты и скифо-сарматы.),би следвало да те попитам къде са били славяните през 1 хилядолетие преди новата ера и през следващите 500 години и къде точно са се срещнали със скитите?!

Както виждаме периода е доста "конкретен" и обхваща някакви си .........хиляда и петстотин години..........Нищо работа. Да не говорим, че последните 300 от тях се припокриват и с присъствието на прабългарите?! И какво става с твоето предположение сега?

Извинявай Маготин, но това не е сериозно.

Между другото, цитираният от теб текст на Википедия потвърждава казаното от мен - а именно, че Хърс е божество само на тези славяни, които в определен период биха могли да бъдат в контакт с прабългарите:Под воздействием кельтов находилось язычество западных (лужицких) славян, в частности формировалась архитектура культовых построек. Восточные славяне имели в своём пантеоне божеств иранского происхождения — Хорс, Семаргл и др

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За да не усложняваме нещата, ще задам на Маготин и на всички останали следния въпрос:

Какво разбираме под "доисторическо развитие" на славяните или на германците или на угрофините"?

Какво изабщо разбираме под термина "доисторическо развитие" и как определяме кога свършва този период?

Просто дайте определение, без да посочвате времеви период.

Не случайно задавам този въпрос, защото имам чувството, че някои хора тук не го разбират.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...