Отиди на
Форум "Наука"

Учениците - хулигани - с метла на двора!


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

От септември побойниците и хулиганите в училище ще бъдат наказвани и да метат училищния двор.

Полагането на общественополезен труд е само едно от измененията на Правилника за приложение на Закона за народната просвета, които министърът на образованието и науката Даниел Вълчев ще внесе за разглеждане от кабинета следващата седмица. Наказателната мярка е част и от проектозакона за училищното образование и предучилищното възпитание, който просветният шеф не успя да прокара до края на мандата си.

Сред промените, които ще бъдат въведени с правилника, са правилата за дисциплината на учениците. Те включват мерките за отстраняване от час, ако ученикът пречи на работата на учителя, полагане на труд, полезен за училището в извънучебно време, писане на забележки, намаление на поведението, принудително местене в друго училище. Също от септември децата ще трябва да се явяват в прилично облекло на училище. Ако има въведена униформа в школото, тя трябва да се спазва, но ако няма, всяко училище ще изготвя свой правилник. В него подробно ще бъдат oписани нормите за прилично облекло, редът и дисциплината в школото. Забраната за носене на натрапчиви религиозни символи не влиза в новия проектодокумент, тъй като този казус щял да се реши от депутатите, когато разглеждат закона.

Друга промяна на правилника, която предлага МОН, е свързана с уреждане правата и задълженията на родителите. Те ще имат право периодично да получават информация за оценките на детето им, развитието му в училище, интеграцията му в класа. Учителите вече ще са длъжни да не отказват срещи на родители, които са поискали това. Майките и татковците ще имат също така правото да участват в дейности, които касаят правата на детето им. В същото време възрастните в семейството ще имат и задължения. Сред тях са да се запознаят още когато записват ученика с вътрешния правилник на школото и с учебния план, да не допускат явяване на детето в училище във вид, който не отговаря на "добрите нрави". С промените в правилника няма да бъдат въведени предвидените глоби за родители, които не спазват задълженията си, тъй като това може да бъде направено само със закон.

Промените в правилника уреждат също така правата и задълженията на учителите и на класния ръководител, както и въвеждането на основните положения за кариерно развитие на преподавателите. Класните ще имат същите задължения като разписаните в проектозакона на Вълчев, което значи, че от септември в края на всяка учебна година ще изготвят личностна характеристика на учениците от класа си, в която ще трябва да посочат с какво се справят, къде имат проблеми, как се разбират със съучениците си. Новият правилник ще въведе също така изискването да не се повтаря клас до завършване на начално образование.

"Искаше ми се новият закон да бъде приет, защото дава много по-голяма стабилност на положенията в него. Всеки правилник може за две седмици да бъде променен от което и да било правителство", обясни Вълчев.

Прилагателните мъчат 2/3 от хлапетата

Степенуването на прилагателните имена затруднява при диктовка две трети от децата в 4-ти клас. 71,86% от явилите се на теста по български език т.г. са допуснали подобна грешка, обясниха от МОН.

59,12 на сто от учениците са се затруднили на диктовката с изписването на отделни думи без ударение, на отрицателните и въпросителните частици. Още 63,65 на сто от тях са имали проблем с редукцията на неударените гласни.

Изводите в анализа на МОН сочат, че учениците успешно се справят с въпроси и задачи, които са поднесени по познат начин и в познат контекст и са изучавани по-продължително време. Пример е въпросът "С какъв препинателен знак трябва да завърши изречението?". Експертите обявиха, че децата в 4-ти клас успешно са усвоили знания, свързани с уменията за живот, със здравното образование и с екологията. Така например 92 на сто от учениците са отговорили вярно на въпроса "Къде е безопасно да се стои в случай на земетресение?"

Четвъртокласниците се затрудняват при въпроси и задачи с по-високо познавателно равнище. Само 65% от децата са отговорили на въпроса "На кой ред са подредени вярно етапите от развитието на пеперудата?". Десетгодишните срещат трудности и при задачи, изискващи наблюдателност, съобразителност, пространствено мислене и прилагане на знания и умения в нова и непозната обстановка. Пример за това е задача от теста по математика, в която трябва да се посочи колко са правите ъгли на даден чертеж. Само 33% от четвъртокласниците са отговорили вярно на този въпрос. Два пъти повече са тези, които са посочили правилно в коя част на Балканския полуостров е разположена България.

http://www.monitor.bg/

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Много правилно - като не искат да учат, поне обществено полезен труд да полагат, за да свикнат отрано с професията, която ги чака. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мога ли да перифразирам темата? Значи, вместо "учениците келещи - с метла на двора", нека темата да се правърне във въпрос - "как обществото налага на отделния индивид да бъде дисциплиниран?". Спаред мен отговорите на преиначената във въпрос тема са в границите на отсечката "ефективно-неефективно". Например: никак ефективно (смехотворно), малко ефективно (политикотворно), кажи-речи ефективно (бизнес-творно), ефективно (диктатура-творно), доста ефективно (тоталитаризъм-творно)...

Сега живеем във време, в което е забранено да се забранява! Това е първата трудност.

За да има дисциплина (качество, присъщо на живата материя точно толкова, колкото енталпията на неорганичната материя), то е необходимо да има въздействие. В обществото това въздействие се постига при наличие на три утвърдени тенденции в мисловността на отделния индивид, изграждащ обществото, а именно: страх от Бога, уважение на закона и срам от хората.

Ако трите неща ги няма (както е при нас) и мотото на времето е "забранено е да се забранява", то каква е ролята на метлата при дисциплинирането на келешите. Аз смятам, че е смехотворна и политикотворна...

Нали се изказах умно? Кажете ми, че сте зашеметени от прочетеното! :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Редът е нещо двустранно.

Какво да правим с учителите-келеши, с общинарите-келеши, с министрите-келеши?

В моето училище навремето имаше ред, но се изключваше на поразия, а 2ма учителя бяха позорно изритани при издънки. Един учител по физическо метеше 1г. с метла на двора. Така и учениците и учителите внимаваха да не прекрачват границите, които бяха ясно дефинирани.

Съвременните деца в БГ нямат респект към нищо и за това вина има не само училището, но и обществото и родителите.

Мога да дам и пример - детето е малко, но знае, че в БГ можеш да нарушаваш на пътя колкото си искаш - 50лв. и няма проблем, а че в Европа никога не трябва да си помисляш да даваш пари, защото може да попаднеш в ареста.

Същото е и в училище. И навсякъде.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Един грамотен педагог би напомнил на господата в министерството, че трудът - особено общественополезният! - в никакъв случай не е наказание. Да се труди човек за обща полза - особено за чистотата! - това е благородна дейност, която педагозите награждават...

Моят вариант е:

Да се даде възможност на провинилите се деца (те не са просто ученици - те са нашите деца!) да положат доброволен труд в полза на училището и това да заличи провинението.

Това, обаче, би работило само ако всички останали деца се трудят по същия начин - и това се възнаграждава по привлекателен за тях начин, а не се смята за "трудова повинност".

(забележка: Мисля, че думата "келеши" в името на тази тема не подхожда на сайта и форума - особено на подфорум с име педагогика :( )

Бележка на модератора

Заглавието на темата е променено.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Край на джиесемите в клас! Правителството забрани на учениците и техните учители да влизат в час с мобилни телефони. Това стана с приемането на новия правилник за прилагане на просветния закон.

"Често на съвещания с директори техните телефони звънят доста шумно някои с фолкмелодии. Представете си каква е практиката в техните училища", възмути се просветният министър Даниел Вълчев, пише "Труд".

Колегите му от кабинета не се поколебали да приемат ограничението, най-малко защото вече 8 години влизат без мобилни телефони на правителствените сбирки. За целта пред заседателната зала в МС има шкафче с прегради за джиесемите на всички министри.

С новия правилник бяха приети мерки за затягане на дисциплината и регламентиране на реда, по който учениците могат да отсъстват. Министрите записаха ясно правата и задълженията и на родителите на малчуганите.

Родителството не е хоби предупреди Вълчев и съобщи, че майките и татковците трябва да се подписват, че са чели училищния правилник.

"И в момента кметовете могат да налагат глоби на родители заради гафове на децата им, но се въздържат, защото става въпрос за техни избиратели", допълни министърът.

Майките и бащите ще имат право да присъстват винаги, когато в училище обсъждат поведението на техните деца. За да намалят отпадащите ученици, министрите решиха малчуганите от първи до четвърти клас да не повтарят годината при лош успех. Досега само първолаците бяха защитени от повтаряне.

"Можем да намалим ваканциите на тези деца, за да наваксат с материала", обясни Даниел Вълчев. Той съобщи, че училищата сами ще преценяват с колко дни да ограничат свободното време на всяко отделно дете, което не се справя с материала. Министърът напомни, че държавата ще финансира допълнителната подготовка на тези българчета. В заниманията учителите щели да се включват доброволно, срещу което да получават бонуси.

На въпрос какво мисли за идеята на ГЕРБ училище да се започва задължително на 6 г., Вълчев припомни, че тя е била обсъждана преди година по предложение на заместника му Кирчо Атанасов, но не била широко подкрепена. "За мен правилното е родителите да преценят на 6 или 7 г. да изпратят детето си в първи клас", добави министърът.

Помолен да коментира идеята на партията на Бойко Борисов да се въведе "подготовка за българските граждани за защита на страната", Вълчев заяви, че трябва да се каже ясно за сметка на кои часове ще е тя. "Натовареността на децата не може да се увеличава. Когато бях в гимназията, имахме по 5-6 часа. Даже имаше песен на "Тоника":

Един неразделен клас с радостни песни и шеги, дълго огласяше града след петия час.

А дъщеря ми има най-малко по 6 часа", сподели Вълчев. Според него колкото повече се натоварват учениците, толкова по-малко материал ще запомнят.

Разрешиха на учениците да отсъстват от час

Просветното министерство най-после призна, че не може да овладее броя на отсъствията на учениците и окончателно се прости с идеята да ги забрани.

Вместо това вчера правителството гласува нов правилник за училищата, в който се предвижда учениците законно да отсъстват от часовете. Без да лъжат.

До 3 дни те ще могат да не присъстват в часовете само с бележка, подписана от родител. Ако решат да отсъстват повече по някакви причини допълнително до 7 дни, ще им трябва подпис от родител и разрешение от директора на училището.

Това не отменя носенето на бележки от личния лекар. Както и правото на 15 неизвинени отсъствия. След 15-ото обаче учителят ще брои следващите за нарушения на правилника и ще може да предлага ученика за наказание.

"Човешко е да се отсъства", каза министър Даниел Вълчев. В правилника обаче се предвиждат сериозни наказания за онези, които не спазват реда и дисциплината в училища.

Първо се въвежда оценка за поведение -"добро" и "недостатъчно добро". Педагогическият колектив ще решава условията за определяне на бележката. Те ще са ясни преди началото на учебната година и родителите ще се подписват под тях, че са уведомени.

Учениците, които хулиганстват, ще отнасят наказания. Най-новото е, че ще могат да ги гонят от час. Досега това бе забранено. Изхвърлянето от урок обаче не означава 45 мин мотаене в близкото кафене. Ученикът ще бъде заключван в специална стая и там друг педагог ще му осигурява занимания. При по-тежки провинения ще има полагане на общественополезен труд - почистване на двора, редене на книги в библиотеката, помагане за разтворите в кабинета по химия и т.н. Правилникът обаче забранява наказанието да унижава личността и достойнството на децата.

Учениците с намалено поведение ще бъдат лишавани от стипендии (20 лева на месец), от правото да участват в тържества и спортни прояви от името на училището. Наказаните не могат да носят и знамето на училището, дори и да са отличници. Всяка година децата ще получават и характеристика за поведението и успехите си в училище. "Няма да се намаляват оценките за знания, защото много буйни деца са умни и са ставали хора за пример", поясни министър Вълчев.

Учителите ще решават кое облекло е неприлично

Учениците трябва да се явяват с облекло, което съответства на добрите нрави, решиха вчера министрите и оставиха учителите във всяко едно училище да определят своите правила.

"Има си правила на приличие. Вие например може да познаете кога съм дошъл прилично на работа. Ами ако дойда с жълт цилиндър, от който изскача черен заек", попита Даниел Вълчев. Той заяви, че ще има разлика в правилата за облеклото между училище в планината и такова в центъра на София, в което нямало нищо нередно.

"Не можем да фиксираме конкретни забрани. Днес има пиърсинг, утре може да е модно да си посадиш цветя в главата - нещо като Чичко Тревичко", пошегува се Вълчев.

Заради ожесточените дискусии около предлаганата забрана за носене на религиозни символи в клас правителството се отказало да я въвежда с правилника.

Какво няма да се случи:

Големите промени в училищното образование обаче няма да се случат през новата просветна година. Защото проектозаконът за просветата не бе гледан от парламента. Остават неприети:

- промяната на структурата на образование, а именно, че Х клас става задължителен;

- основно образование няма да се завършва след VII клас, а както досега след VIII клас;

- въвеждането на чужд език и компютри в VIII клас за всички ученици също отпада;

- родителите няма да получат право на 1 ден отпуск, за да ходят до училищата.

http://education.actualno.com/

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хах.

Училището на детето се заключва в момента в който бие първия звънец и се отключва в момента в който бие последния. Никой не може да влиза и излиза през това време нито навън нито вътре. В училището няма кафе. Който иска да яде си носи ядене в кутийка от вкъщи. GSMите, ако бъдат видяни, се отнемат и се звъни на родителя. Ако не се държиш добре в час те гонят и висиш сам по коридорите или в двора. При отсъствие веднага се звъни на родителя и се пита къде е детето, вкл. и при отсъствие от следобедната занималня.

Толкова ли е трудно мама му стара.

И мислите ли, че с един правилник или наредба нещо ще се промени?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Хах.

Училището на детето се заключва в момента в който бие първия звънец и се отключва в момента в който бие последния. Никой не може да влиза и излиза през това време нито навън нито вътре. В училището няма кафе. Който иска да яде си носи ядене в кутийка от вкъщи. GSMите, ако бъдат видяни, се отнемат и се звъни на родителя. Ако не се държиш добре в час те гонят и висиш сам по коридорите или в двора. При отсъствие веднага се звъни на родителя и се пита къде е детето, вкл. и при отсъствие от следобедната занималня.

Толкова ли е трудно мама му стара.

И мислите ли, че с един правилник или наредба нещо ще се промени?

Имам колеги които са ужасени от идеята децата им да отидат на училище без GSM, а се оплакват, че в часовете им ученици говорят по телефоните си :biggrin: Пълна шизофрения...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Имам колеги които са ужасени от идеята децата им да отидат на училище без GSM, а се оплакват, че в часовете им ученици говорят по телефоните си :biggrin: Пълна шизофрения...

Ами те и в неговото училище всички са с GSMи, но са им изключени и прибрани.

Като излезат от училището ги включват.

Ама в БГстан всичко трябва да е много сложно.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!