Отиди на
Форум "Наука"

Пак Шинкансен - отблизо


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Първоначално помислих, че става въпрос за МАГЛЕВ

И така е досстатъчно впичатляващ... 350 км/ч

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Мисля че тук е мястото да споделя една технология при ЖП транспорта. Там където работя строимЖП отклонение за наши нужди.

Имах възможност да разбера как става заварка / снаждане на релси. Ясно е че с електложен не става.. Как?

С термитна заварка.. Що е то? Заряд /барут не е точната дума/ който при запалване вдига висока температура.

Нещото е оформено като блокче от огнеупорна тухла и отвън метал. В "сърцевината" на тухлата е разположен термитния заряд, има и отвори от двете страни в които се фиксират релсите. Релсите се приближават и фиксират на нужното разстояние една срещу друга в блокчето с помощта на механизъм наподобяващ хидравличен крик. След като са фиксирани, зарядът се запалва. Калъпът се чупи на края на работата, н знам преди или след това, но докато е още горещ металът се очуква да опада шлаката /май излизаше през дупки от блокчето/ а като се строши калъпът и релсага е очистена от шлака, се минава с флекс. Не се прави у нас, освен може би за метрото. Обикновено релсите са нванати с болтове и мястото на кващавнето е виновно за характерния звук на влака. На отклонението дето сме направили такова нещо няма да има. Термокомпенсаторите които предотвратяват кривенето на релсите са клиновидни - като стрелки - при което влакът не подскача минавайки върху тях.

За съжаление това ми е преразказано, от супервайзъра на проекта, за няколко месеца не намерих време да отида на площадката да видя какво точно се прави.

Термитни заряди се ползват за подобни неща. Примерно руснаците имат едно нещо наречено "карандаш Лебедева" - молив на Лебедев - превод за по-младите, което не се продава в Европа по обясними причини. Палите го и режете метал. В къщи не е добре да се ползва защото не гасне докато не изгори, а опитите да се гаси с вода могат да доведат само до инциденти.

Рецептата на термита смятам че е недопустимо да се пуска тук..

ОТ - в цивилна техника ли е мястото да се описват пиротехника за цивилния инженеринг? Сещам се нещо ама... Май не е позволено...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Една некоректност от предишния ми пост - ПРАВИ се термитна заварка у нас. "Джоинтови" съединения /с болтове/ също има, където се предполага по-ниска скорост. Всъщност тази сутрин пътувах със супервайзера на проекта.

Извинения!

И допълнения:

За метрото не съм сигурен как се правят релсите - вероятно са заварени по същият начин. Термокомпенсаторите са успоредни опиращи се релси и се слагат само при прави участъци, завоите "обират" температурните разширения.

За пръв и последен път се отнесох с такова доверие към чута информация. Той може правилно да ми е обяснил човекът, а аз да не помня.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Технически не съм грамотен, но ако искат да модернизират нещо у нас, трябва да почнат с железниците...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Странно, термита беше включен към стандартния набор от демонстрации за ученици по химия (включително и принципа му на действие със съответните съотношения на реактивите). Не че някога на мен са ми го демонстрирали, но поне на теория е включен, изучавахме го по методология, като една от по-ефектните реакции, способни да предизвикат интерес към предмета. Заедно с това и се обясняваше подробно приложението му за заварки на релси. А аз много се чудих, след като релсите се заваряват, защо има процепи между тях и толкова тракат? :)

Последното изречение от поста ти пак ми напомни колко съм некоректен ;) Ми просто защото там където се предполага по-ниска скорост (ок. 50 км/ч) съединенията са "Джоитови" - с болтове, които действат и като термокомпенсатори. Та - на нашето (на самото) отклонение имаме точно такива, а не заваръчни връзки. А самият главен път, правия участък си е заваръчен. Ние обаче за да направим отклонението сме рязали релси - за една нощ "Чайката" :) не е пътувала. Съответно после е трябвало да си го възстановим и сме си го направили както си е било - с термитни заварки. Такъв път предполага вече скорост до около (може и над но говора за нашия случай) 90 км/ч. Голямо нищо в сравнение с Шинкасен, TGV у други, но това е...

Впрочем пътуването по това трасе с мотриса Сименс носи известно удоволствие. Заради пътя /както стана вече дума/ го няма тракането, влакът е все още в добро състояние (до кога ли), по други причини не ми бе приятно - таргет /социалната/ групата на този влак нещо не ми се нравеше..

Моята работа малко като "Не били компютри а били компоти" ама здраве.

Технически не съм грамотен, но ако искат да модернизират нещо у нас, трябва да почнат с железниците...

Ти точно няма как да си технически неграмотен..

Има един възможен сценарий след приватизацията на железниците да потръгнат нещата..

Транспорта на пътници много много не си струвал, но от транспорт на товари много се печелело и едното ще изплаща другото... Това само го чух така че едно наум.

Пътуването със западните бързи влакове си е скъпо, както вероятно и с този горе, така че там по друг начин стоят нещата

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не знам.. Но има някои дейности, които, дори да са икономически неизгодни, се налага да съществувт. Те са неизгодни в краткосрочен план, но са изгодни в по-далечен и по-общ.

Чудно ми е японските железници защо са на печалба? И са ли?

Като мога да стигна до Варна за 3 часа, защо да пътувам с кола 4?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Определено си прав.

Чувам противоречиви твърдения - от това, че навсякъде се дотират, до ... много изгодно било, изплащат се...

В тази връзка знам че в Нова зеландия май са закрити като неизгодни железниците, но може да съм аут ъф дейт..

Дори и в дългосрочен план да се печели - това иска пари - богатит страни си го правят, ние... Първоначалните инвестиции са ни проблемни на нас, а като се опре до заем и да е изгодно... Едва от няколко години имаме метро, а то със сигурност ще носи приходи... Ако се управлява грамотно.

Аз също вих ползвал влак. В Европа бързите влакове са сериозна конкуренция на самолетите, защото загубата на време на летището е значителна, а като добавим и разликата в цената.. Влакът може да осигури WiFi, в самолета товва ако го има е не на повече от година две

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...