Отиди на
Форум "Наука"

Отвратителната тийн "култура"


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Отвратителната тийн култура
Една от досадните, смехотворни и обществено приети дискриминационни реалности е привилегированата позиция на младите в света. Идеята е, че те са гъвкавите, адаптивни воини на бъдещето, на тях се разчита да донесат новото и да насочат човечеството към просперитет, изчистен от предразсъдъците на миналото.
Заради големите (кухи) надежди прагът на критичност към 15-25-годишните младежи днес е по-нисък от стойността на брутния вътрешен продукт на Демократична република Конго. По този начин неадекватността и болезнено лошият вкус на стъписващо голяма част от "бъдещето" хипертрофират до размерите на голям африкански слон, който си стои в стаята, и никой не иска да го забележи. Или още по-лошо - виждат го, поощряват го, създават му усещане за специална принадлежност и запращат към търбуха му индустриални количества корпоративна храна под формата на ужасяващо слаби филми, музика, реклами и джаджи.
Проблемът не е просто, че като цяло 15-25-годишните притежават отвратителен вкус, а културните им хоризонти се побират в приложение за смартфон. Това, което наистина дразни, е всепоглъщащото преклонение пред критериите на тийнейджърите. Техният избор е издигнат на пиедестал и всички трябва да се съобразяват с него. През последните 25 години, сякаш неусетно, "бледните юноши" се превърнаха в основна таргет група на транснационалните корпорации и те агресивно насочиха продукцията си към десетки милиони съзнания, живеещи в крайна интелектуална бедност и лишени от какъвто и да било адекватен културен бекграунд. Злата симбиоза между долнопробните желания на младежта и потресаващо посредственото производство на компаниите роди извращения като музиката на Джъстин Бийбър, филмите от поредицата "Здрач", сериалите с Хана Монтана и "Джонас Брадърс" и огромното сметище от реклами, които се опитват да "комуникират на езика на тийнейджърите". С други думи, светът се оказа залят от цунамито на отвратителната тийнкултура и потопен в лепкава течност, служеща за смазка при рекордни продажби и интернет интерес към тотална ментална и морална нищета.
Аз не искам да се съобразявам с културните ориентири на хора с броколи вместо мозък, които генерират чудовищен конформизъм, за какъвто и най-мрачните идеолози не биха се осмелили да мечтаят. Младите са доволни, защото живеят с усещането, че всичко се прави за тях. Родителите са доволни, защото досадните им наследници се чувстват комфортно в очарователния потребителски свят, проектиран по техен вкус. А най-доволни са политиците и шефовете на корпорации, които имат интерес невежеството да се разпростира, а измамното пазарно удовлетворение да задушава зараждането на критична мисъл.
Няма по-потискащ символ на младежкия конформизъм от глобалния успех на продукт като Джъстин Бийбър. Лишен от агресия и бунт, сигурен и безопасен като плюшена играчка, той е машина за музикална посредственост. Лигави, захаросани "текстове" като "бейби, бейби..." са естетическата антитеза на творчеството на тийнидоли от миналото, каквито бяха например Кърт Кобейн и Мерлини Менсън. Ех, тази златната епоха на 90-те години - тревожност, страх, смърт, отхвърляне на авторитети... Кога гладки корпоративни изпълнители като Бийбър, "Джонас Брадърс", "One Direction" и други такива ще имат смелостта/лудостта да си пръснат мозъка в пристъп на екзистенциално-наркотично отчаяние? Преди рапърите пееха за социално неравенство, друсане на крек и насилие, а днес правят лъскава, римувана инвентаризация на парвенюшки придобивки. И това е в сравнение с 90-те години. С 40-те, 50-те, 60-те и 70-те, направо не е прилично да се правят паралели.
Как някой може да смята, че хаус "музиката" превъзхожда рока или джаза? Кой нормален човек ще предпочете Бионсе или Риана пред Фреди Меркюри? Кога генетичен провал като "Лил Уейн" стана по-харесван от Фетс Домино? Повръща ми се от факта, че в YouTube има песни на Лейди Гага и Кейти Пери с повече гледания от цялото творчество на "Creedence clearwater revival" и "The Doors".
Ако интернет е показател за популярност, значи хубавата музика окончателно е изхвърлена на бунището от кифленския ентусиазъм на 12-16 годишни момичета, които си мислят, че Бийбър ще им стане гадже.
В киното и в телевизията ситуацията е подобна, но не - чак толкова трагична колкото е в музиката. Но вкусът на младите си остава гадна гротеска.
Вижте какво се случва в секцията с коментари под филмите в торент сайта "Замунда", например. Стойностните заглавия с качествен диалог, добре развити персонажи и интригуваща история са заклеймени като "скучни" от 14-20-годишните потребители с крайно несполучлива ДНК конфигурация.
Неприятните химически процеси, които се случват в швейцарското сирене, наричано от 17-годишните си притежатели "мозък", могат да имат и положителна страна. Тийнвкусът се превръща в ориентир за качество. Вече знаете, че това, което те харесват, не струва, а нещата, заслужили тяхното презрение, всъщност си заслужават.
Посредствеността не познава национални граници. Глобалните трендове не само че не подминават България, но се манифестират по още по-отблъскващ начин.
На локално ниво ситуацията е епично жалка. Да, точно така, дойде време да споменем Криско. Фактът, че знам кой е той и съм слушал около 389 секунди от "творчеството" му, е една малка трагедия. Криско звучи и изглежда като кошмарът на някой кошмар. С неговите "песни" може да се оспори дори и еволюцията. Всеки път, когато вляза в супермаркет, ресторант, кафене или фитнес зала и някой е пуснал съвременен "бг хип-хоп хит", в главата ми се случва холокост. Милиони мозъчни клетки се гърчат в агония, атакувани от звуци, които могат да сринат устоите на Западната цивилизация с арогантна липса на мелодия или смисъл. Ако Криско, Ангел и Моисей, Били Дъ Кид, Уош Мс и другите такива са лицето на съвременната популярна музика в България, значи тя спешно има нужда от пластична операция. Смешно е, когато видиш тийнреклама с рап концепция да те призовава - "йо-йо-йо, купи си т'ва нещо, мен, ти си готин, ти си млад, ти си в категория интелектуално перце и сега ще се възползваме от тази вълна, за да ти продадем малко тъпотийки". (А дори не споменаваме пораженията, нанасяни от чалгата!…)
Трябва да признаем, че в момента българската музика извършва системно изнасилваане на клетите тийнове с мазохистичното одобрение на техните родители. Филмите, сериалите и предаванията също страдат от младежка фиксация, която приема формата на изсмукано от пръстите вмъкване на тийнтематики и герои във всички измъчени аудио-визуални продукти. Тъжно е, че тийнейджърите от улицата обичат да подражават на тийнейджърите от филмите и романите, които от своя страна се опитват да изглеждат и да действат като тийнейджърите от улицата, видени през погледа на възрастните, създаващи книги и филми за тийнейджъри. Това е схемата, по която чрез клишета и стереотипи се конструира образът на „градското хлапе” през XXI век. Младите (в общи линии) не са виновни, че възрастните ги таргетират, манипулират, маркетират и заливат с поп култура тип „помия”.
Ако преди е било важно да има одобрено от Партията съдържание, днес е ключово да се прави популярна култура с печата на Централния комитет на заблудените подрастващи.
Глупавите татуировки са новите пионерски връзки, а тийн жаргонът може да накара и най-малоумната реч на Тодор Живков или на друг партиен другар да звучи като изящна реторика. Добре де, признавам си, че сега преувеличих малко. Но за жалост днес процесът на уеднаквяване е пожелан и никой не се съпротивлява на безличността и посредствеността.
Днес незнанието не е извинение - дори и за тийнейджърите. И особено - за тийнейджърите, които са доста по-отворени към новото и предимствата му спрямо всички други останали възрасти.
Днес партията и държавата не ти забраняват никаква музика и култура, както беше например в моята младост и тази на поколенията преди мен. Ако пък искаш да прочетеш, да чуеш или да видиш нещо, няма да се чудиш нито къде да го намериш и как (полунелегално) да се снабдиш с него, нито пък трябва да даваш по 30-40 лв. за една плоча (албум) на някой чужд изпълнител (при средна работна заплата от 180 лв.).
Днес има ЮТюб, има торенти. Цялата световна култура - музика, кино, книги - е на един клик разстояние. И е практически безплатна в общия случай.
Това е и проблемът. Ако днес някой слуша Джъстин Бийбър, Криско, Мишо Шамара или чалга певци и певици, той ги слуша не защото някой друг му ги налага или защото не знае, че има нещо друго, няма достъп до това друго или няма средства да си го позволи. Слуша ги, защото ги харесва!
И ако да слушаш Бийбър, Бекстрийт бойс, Тейк дет, Криско, Шамара или Азис те характеризира като тъп или като част от споменатата световна поп културна помия, то днешните тийнейджъри са тъпи не защото нямат избор, а - защото така им харесва! И това да си тъп е напълно съзнателен техен избор. Просто така им е добре. Това показва липсата на критично мислене. И липсата на културен и образователен капитал. Ето това е ужасното!
Голяма част от тийнейджърите са неграмотни, невъзпитани и затъпели, в главите им има само „силикони и телефони”, но за сметка на това имат огромно самочувствие. Дали, когато пораснат, днешните глупави тийнейджъри ще поумнеят, ще си набавят необходимата култура и ще се превърнат в смислено поколение, което да освети пътя на човечеството към прогреса и истинската свобода? Някои от тях - може би, но повечето ще превърнат заблудите си в житейски постулати. А музиката ще продължава да ни трови, докато техните деца слушат наследниците на Джъстин Бийбър, Криско, Мишо Шамара и целия легион чалга изпълнители.
Разбира се, има много изключения сред младите хора и това е светлинката в тунела. Надежда има. Винаги има. Но това не означава, че не бива да сочим боклуците с пръст. Напротив! Съвременната тийнейджърска поп култура е абсолютен боклук. (Както - и всички предишни такива преди нея. Лайфстайл от типа "алкохол, наркотици, секс и рок" НЕ е начин на живот, който би трябвало да се промотира. Камо ли - да се нарича "бунт"! ). И това не е въпрос на художествено възприятие или на нечий личен вкус; това е реален факт, обективиран от множество фактори.
Соченето с пръст на лошото не е комплексарски хейт. То е необходимост, която помага за изграждане на естетически критерии за добро, хубаво и красиво. Трябва да отчитаме особеностите на времето, в което живеят децата ни, и да се опитваме да възпитаваме у тях добър естетически вкус и нравствени ценности.
От друга страна, не бива да забравяме и, че музиката, книгите, филмите… цялата култура е бизнес. Нищо лично!...
По материали от:
---
Текстът не е мой, а само е компилиран от мен в крайния вариант, в който го виждате тук. Идеята ми да компилирам този текст има за цел да стане дискусия, в която да се включат видни културолози, например...
Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, черните краски са сгъстени и дадените примери са субективни. Въпрос на индивидуални вкус, критерии и ценности. На индивидуален културен капитал, образователен капитал.

Но пък този текст ни призовава да бъдем по-критични към музиката, книгите и филмите, които формират "масовата" кОлтура.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наскоро си припомних събитието и филма Уудсток.

Тогавашните "възрастни" сигурно са се изприщвали от възмущение.

Това се е целяло, Ако се разчопли малко ще лъсне фактологията за умелото пренасочване енергията на младежките протести срещу войнатавъв Виетнам от уличните сражения към калното поле на фермата на Макс Ясгур ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това се е целяло, Ако се разчопли малко ще лъсне фактологията за умелото пренасочване енергията на младежките протести срещу войнатавъв Виетнам от уличните сражения към калното поле на фермата на Макс Ясгур ...

Едва ли.

Събитието е било планирано за 50 000 и толкова билета са били продадени.

А се събират почти 500 000.

Но конспирации винаги е имало и ще има, за всичко.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасти!

Не са сгъстени черните краски. Даже не изписана пълната истина....Ежедневно виждаме как се ускоряват нещата. Ако питаш някой умен може да ти каже колко е средният цикъл на фирмите сега, на до калкато се сещам значително е намалял. Кои са най-динамичните консуматори за това? Баба ми която ще си купи маратонки и ще ги носи 10 години или дъщеря ми която си купува 2-3 годишно. В кръчмата каго "обичат" повече? Нас които седнем до ракийка мезе 1-2 бири и си чешим езиците цяла нощ, или младите които седнат и си правят състезание кой ще изпие повече уискита на екс?

Когато създадохме апъл и уиндоса си мислех евала, колко ще е по-лесна работата на даденита хора които досега правеха адцки скучен труд. Даже казваха, че ще работим три максимум четири дена в седмицата, ще имаме повече свободно време...Знем какво се получи.

Цени ли се качеството - НЕ

Цени ле се знанието - НЕ

Цени ли се опитът - НЕ

Цени ли се лоялноста - НЕ

........

.........

Тогава младите защо да ги интересуват тези неща. Дай пари да си купи най-новия айфон, да си купи най-новите маратонки, да се напие с приятелите петък, събота. Защото знае, че утре него ще приемат на работа, да им бачка по 10-12 часа на ден и като изгори да го хвърлят в безработица на 30-40 годишна въздраст. А какво ще е работата, няма значение защото, фирмите си имат дрессинг центъри където на вътрешни курсове ще ги научат кога кой бутон да натиска или в коя рублика какво да се маркира..... :head_hurts_kr::head_hurts_kr::head_hurts_kr:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Едва ли.

Събитието е било планирано за 50 000 и толкова билета са били продадени.

А се събират почти 500 000.

Това е стар изпитан търговски прийом, който беше комбиниран с безлпатна трева и свободна любов за да се измести мирогледа от разяреният протестант срещу политиката на американските ястреби от американските улици към детето на цветята със замрежения реещ се в нищото поглед...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз пък не мога да разбера какво го боли фара автора, че масата слушала бийвъра, азисчо и пр. Масата си е маса, тя слуша ширпотреба, ползва най-популярните и рекламирани продукти, изглежда и се държи еднотипно, не мисли логично и не задава нестандартни въпроси и не търси сама отговорите.

Та вместо да си се кефи, че е фен на Doors, седнал ми лайковете в ютубата да брои. Това ако не е суета?

Човекът трябва да се чувства горд от себе си, че не споделя вълненията на повечето негови връстници, а той гледа да клейми туй 'упадъчно поколение'. Поколение - като поколение. Като има търсене, ще има и предлагане. Логично е една компания да иска да си популяризира продукта сред младите, които нямат ясно изградени ценности и установени принципи. И това дали ще успее, си зависи от конкретния потребител. Ако е свикнал да следва другите - ми и той ще си купи таблет или каквото там му пробутат. Ако има своя визия за нещата, ще предпочете нещо, което хем ще му върши някаква работа, хем ще го откроява. Та въпрос на личен избор. Разбира се подражателите винаги са мнозинство, ето защо е още по-хубаво изпъкваш на техен фон. Пък дори и слушайки Creedence clearwater revival:))))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Този сблъсък на поколенията не е от вчера и няма да приключи утре.
Не знам защо повечето хора си мислят, че хубавите поколения завършват с тяхното собствено, а всяко следващо е трагедия.
Да различни са днешните, в много случаи и аз не ги разбирам или одобрявам, но същото беше и когато аз бях тийн.
Не случайно исках да акцентирам върху отношението на дъртаняните към явлението Уудсток, а не върху конспирациите около възникването му.
В крайна сметка смятам, че като цяло всяко следващо поколение е по-добро от предишното. Иначе още щяхме да рисуваме с въглен, как ловец с копие убива животно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Точно така! Но някои си мислят, ние сме най-добрите, най-образованите, най-грамотните, нашата култура е най-велика, слушаме най-хубавата музика, правим само най-правилните неща и въобще тези след нас нищо не струват. Кой знае, може пък никога да не са се чувствали тиин, ясно е че са били.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Първи пост и поздрави на всички! Мисля да се понавъртам из вашият форум... главно с четене, за другото се изисква поне нещичко в междуушното ми пространство...

По темата:

Не бих казал, че има нещо пресилено в написаното. Дори мисля, че има какво да се допълни... всъщност винаги има какво да се добави :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Точно така! Но някои си мислят, ние сме най-добрите, най-образованите, най-грамотните, нашата култура е най-велика, слушаме най-хубавата музика, правим само най-правилните неща и въобще тези след нас нищо не струват. Кой знае, може пък никога да не са се чувствали тиин, ясно е че са били.

Eдно незнаят тинъйджерите. Че Великите, Славни, Времена за тях са СЕГА!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=j5FtxtZSSR4

:grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin:

Редактирано от Skubi
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...