Отиди на
Форум "Наука"

изображението Ветхий денми. Топография. атрибути и символика.


Recommended Posts

  • Потребител

В общи линии това изображение представя Христос като белобрад старец. каква според вас е символиката му, кога се появява и защо? Бог син или Отец представя то? има една хубава монография на тази тема от Маргарита Куюмджиева в бр. 2 от 2011г. в сп. Проблеми на изкуството която безуспешно издирвам.

очаквам вашите коментари по темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Монографията е с платен достъп. Има доста добро обяснение в руската википедия.

Има в стенописите от Бобошево, представени тук от Thorn един , наречен " Христос по стар от дните", мисля, че това е българският вариант на Ветхий денми.

po%20star%20ot%20dmite.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В общи линии това изображение представя Христос като белобрад старец. каква според вас е символиката му, кога се появява и защо? Бог син или Отец представя то? има една хубава монография на тази тема от Маргарита Куюмджиева в бр. 2 от 2011г. в сп. Проблеми на изкуството която безуспешно издирвам.

очаквам вашите коментари по темата.

Прехвръкнал е някой хипостас на добрия стар бог на Безкрайното Време Зурван, считан от зороастрийските еретици зурванисти за баща на Ахура Мазда и Ахриман и за старец. В арменския фолклор точно така е запазен като образ - белобрад старец, на когото се подчиняват денят и нощта, тоест времето и който може при нужда да ги удължава или скъсява.

П.П. И някой глобален модер да оправи главните букви в заглавието на Алвата. То бива левичарска мърлящина, ама чак пък толкоз.... :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В Библията в глава 7 от пророчеството на Даниила е :

9. Видях най-сетне, че бидоха поставени престоли, и седна Старият по дни; облеклото Му беше бяло като сняг, и космите на главата Му - като чиста вълна; престолът Му - като огнен пламък, колелата Му - като пламтящ огън.

"Христос по-стар от дните" е устойчиво наименование на съответния тип изображение, на църковнославянски - "Ветхий денми", на руски -"Ветхий Днями".

На български няма почти нищо в интернет, но на руски има доста:

Догмат VII вселенского собора узаконил иконопочитание, однако при этом четко определил, кого можно изображать: Иисуса Христа, Богородицу, ангелов и святых. Этим ограниченим фактически было подтверждено, что невидимого Бога-Отца изображать нельзя. Как поясняют византийские толкователи этого догмата, «изображать можно только то, что можно видеть», природным или духовным зрением.
Самым трудным при этом оказывался вопрос об изображении такого библейского персонажа, как «Ветхий Днями».
.....
Но если Ветхого Днями можно в принципе видеть, значит, Его можно изображать. И Его изображали. Согласно византийской иконографии, утвердившейся после Седьмого Вселенского собора, Ветхий Днями однозначно понимался как Иисус Христос.

............

http://www.apocalyptism.ru/Ancient-of-days.htm

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...