Отиди на
Форум "Наука"

България отново произвежда самолети


Recommended Posts

  • Администратор

На летище “Лесново” беше представен чешкият модел, който ще се сглобява в завода “Терем-Летец”. Ще се продава на пазарите в България, Гърция, Румъния, Полша.

Новият "Скай лидер" 600, който ще се прави в северната зона на летище "София", е двуместен със 120-литров резервоар, по 60 в двете крила, за 1600 км пробег. Oсвен за развлекателни цели, може да се използва за наблюдение от въздуха, за помощ при природни бедствия, пожари или пък за разузнаване.

Самолетът има изцяло метална конструкция, размахът на крилото е 9.90 метра. Тежестта му е 472 кг, а разходът му е 15 литра на час с обикновен бензин А95. Максималната скорост на самолета е 265 километра. Разстоянието между София и Варна се взима за 2 часа.

"Скай Лидер" 600 е сертифициран в Съединените щати през 2013 г. Този тип въздухоплавателни обекти се продават успешно по целия свят на цената на луксозен автомобил – около 100 хиляди евро.

Новият български самолет ще се продава на пазарите в България, Гърция, Румъния, Полша.

Добрата новина, че самолетостроенето у нас се възражда, идва точно 100 години след построяването на първия български самолет от прочутия конструктор Асен Йорданов. За последно у нас са произвеждани самолетите “Лаз” през 50-те години на миналия век.

sky_lider600.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами добро ново начало ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Дано! Макар че иамам едно наум, ама друга тема.

Какъв двигател е? Май бутален, редови, като гледам, чини ми се че не е турбинен.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Бърза справка: Rotax 912 UL - четири цилиндров.

 

А след колко ли хилядолетия ще започнем да правим и с реактивни двигатели?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Тенькю, познах значи. Хоризонтално разположени насрещни - нещо като боксер мотора :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Бърза справка: Rotax 912 UL - четири цилиндров.

 

А след колко ли хилядолетия ще започнем да правим и с реактивни двигатели?

Не е кой знае колко трудно и това като се има предвид че ще са вносни ) 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

А след колко ли хилядолетия ще започнем да правим и с реактивни двигатели?

Дори и да внасяме двигателите няма да е скоро, че са по-скъпи. По-скъпа е и работата им. Реактивните двигатели са мощни (за размерите/теглото си) но не са много енергийно ефективни. Такива да се правят, пак добре. Витловите самолети са най-ефективни, особено ако се въртят с бутален двигател, малките чеснови са с такива двигатели предимо. А се тестват вече и електромотори за тази цел - пуснах в новините. Имат и най-ниска скорост и малка мощност де, но за частен самолет е екстра.  

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Дано да се окажа в грешка, да не стане като с Правец-а - със социалистическо качество и бутикови цени защото е българско. Може би от "Bulgari"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И аз имам същото усещане, Жоро.. Като гледам в сайта на "Терем-Летец" с какво се занимават (например ремонти на бутални двигатели, които са музейни експoнати в момента, и ремонти на агрегати от военната техника, а не цялостно сглобяване, монтаж), и гледам че освен това нещо "баламосват"  за системата си за управление на качеството..

(не е точно като да лъжат, защото те в прав текст не твърдят в сайта си, че в момента подържат система за управление на качеството)

http://letetz.terem.bg//products.aspx

От това което пишат, може да се остане с впечатлението че в момента имат система за управление на качеството, но стандартът, който цитират е отменен и заменен и то преди доста години, което значи само едно : че те навремето са имали (серфитицирана) система за управление на качеството , която в момента не се поддържа от тях. 

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9000

/Аз съм действащ одитор по ISO 9001:2008, и същевременно съм обект на одити по ISO 9001 непрекъснато през последните две десетилетия/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Какво да ти кажа... Аз дори не погледнах сайта (не че щях да вида каквото си видял), моето усещане идва от предишни наблюдения. След като един българин изобретател, Кирил Чуканов открива свободната енергия с кълбовидна мълния във вакуум (от нищото), друг небезизвестен прави браун газов генератор, че  сега има и последователи дето са турили CE маркировка на изделието, което иначе ползва кутия от акумулатор, трети възражда Правец като поръчва на ишлеме гаражна изработка някъде в Азия и продава базовия модел със скромни показатели на цени на хубав Сони Вайо... Какво да си помисля за този четвъртия със самолетите? Изненадан съм, че още не се е появил "българския Елън Мъск", очаквам го.

Доброволно няма да те поканят за вътр. одитор :) , споко, и аз на тяхно място не бих.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Офф, self-certification-a на/при CE марката е голям "майтап", и то не само за България.. 

Depending on the level of risk of the product, the CE marking is affixed to a product by the manufacturer or authorized representative who decides whether the product meets all the CE marking requirements. If a product has minimal risk, it can be self-certified by a manufacturer making a Declaration of Conformity ....

Според мен по-голямата част от прозводителите, които си слагат СЕ марка, не са чели директивите (може да имат някакви общи представи и парадигми, но това е "баничарство"), и не само това - много от тях не знаят кои директиви касаят СЕ маркировката (това са ЕМC, Low-voltage, и отскоро RoHs), какво остава за за приложимите към директивите стандарти които продуктите трябва да покрият, (стандартите са доста по-сложни за разбиране от директивите,  не са безплатни, за разлика от директивите, а Ганчо не иска да дава пари за такива неща, a за прилагането им се изискват усилията и ресурсите на R@D екипи, които/каквито малко компании могат да си позволят)

Виждал съм доста случай на поставена CE марка на продукти, които не са обхванати от директивите на ЕМС!

/Все едно декларирам, че съм спазил изскванията на директивите при производството и продажбата на  даден продукт, който в действителност  е изключен от тези директиви/

Много често и самите клиенти изискват да има CE марка  на продуктите , независимо че продуктите не попадат в обхвата на директивите, и Ганчо от страх да не изпусне кепира, слага CE-марка, вместо да каже/пише ясно на клиентите си -"Господа еди кое си изделие е изключено от директивите" 

Тук визирам и опита в компанията в която работя.

/Не си мислете че в частните компании в БГ е нещо по-различно от другаде (в държваносто) в България, или по различно от преди 50-100 години  Според връзки, принадлежност, прителство и заслуги могат да се "взимат" най-високите позиции, вместо както е на Запад - на първо място се оценяват обективните качества на човека.. Конктретно -лидерските качества, емоционалната и обща интелигентност, ерудицията и знания, и иновативнотта са качествата, които са смятани за ключови за CEO- тата на Запад/ 

--------------------------------------------------

 

В заключение мога да кажа - на българска почва с българската култура (организационна и обща) и един мотокар и електрокар ако направим и продадем пак е нещо! (иначе на Терем им пожелавам да успеят)

(Great Wall-четата си имат западни менаждери по качеството, тях не ги гледайте)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А след колко ли хилядолетия ще започнем да правим и с реактивни двигатели?

Дори и да внасяме двигателите няма да е скоро, че са по-скъпи. По-скъпа е и работата им. Реактивните двигатели са мощни (за размерите/теглото си) но не са много енергийно ефективни. Такива да се правят, пак добре. Витловите самолети са най-ефективни, особено ако се въртят с бутален двигател, малките чеснови са с такива двигатели предимо. А се тестват вече и електромотори за тази цел - пуснах в новините. Имат и най-ниска скорост и малка мощност де, но за частен самолет е екстра.  

Не оспорвам енергийната му ефективност, но горе се спомена че можело да бъде използван и за разузнавателни полети. Та за такива случаи е добре да е с реактивен (макар че ще трябва цялостна премодификация на корпуса за да го побере), щото ако се спече положението (да го запука ПВО хеле па да го подгони някой прехващач) да може бързо да офейка. 265 км/ч не е нещо впечатляващо, още от ВСВ има моторни двигатели развиващи и до 600 км/ч.

Щом тука само сглобяваме може да подпишем договор и за по-мощни машини. Но както споменах - чудесно е че е направена първата стъпка вече.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Дано

 

За можене  - можем. Цената ще е по-висока, но армията може да си позволи. Но тези поне още в началото едва ли ще могат да произведат нещо за военните.

Овсен това дали вече не е ли време на сателитното наблюдение и безпилотните машини? A и балони могат да се ползват за целта.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...