Отиди на
Форум "Наука"

Устната традиция на древна Армения


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 49 минути, Aspandiat said:

Тогава баща му, пламнал от ярост, събрал сетните си сили и проклел Артавазд с думите: „Нека, ако някога отидеш на лов по склоновете на планината Масис (Арарат), да те грабнат злите демони и да те заключат в гърдите на планината и там да останеш и никога повече белия свят да не видиш!“ Хоренаци съобщава, че бил чул тази история и от стари жени. Те разказвали, че демоните приковали с железни вериги Артавазд в една пещера. Две кучета непрестанно се опитвали да прегризат със зъби веригите, а Артавазд се мъчел да ги разкъса, да излезе от пещерата и да унищожи света. Но, разказвали старите жени, от ударите на чуковете на ковачите тези вериги ставали все по-здрави. Затова в дните на Хоренаци много ковачи, които знаели за тази легенда, в неделя удряли 3-4 пъти по наковалнята, за да заякчат веригите на Артавазд.

Това много ми напомня на скандинавските легенди (Фенрир и децата му Скол и Хати), както и на някои обичаи по нашите земи свързани с вълците (в легендата на арменците помагачите са кучета). Например:

Вълчите празници - През този период също така заключват веригата на огнището; не изхвърлят пепелта от огнището (вярва се, че вълците ядат или облизват въглените и така се плодят); избягват да излизат навън след залез слънце.
Подобен род празници са известни и сред сърбите.

А по случайност името на съседите на древните арменци, поне на български също звучи "Хати" :)))

Интересно как митологията за минути може да пренесе от една точка в съвсем друга...

 
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 17 часа, *abi* said:

Това много ми напомня на скандинавските легенди (Фенрир и децата му Скол и Хати), както и на някои обичаи по нашите земи свързани с вълците (в легендата на арменците помагачите са кучета).

Аз се сещам за доста голяма прилика с черногорската народна приказка за Баш Челик, който е могъщ демон, окован във вериги, след като е бил победен и пленен след големи битки. Но главният герой, който е зет на царя, пленил Баш Челик, прави глупостта да му даде да пие вода 3 пъти и Баш Челик къса веригите, грабва жената на юнака и я отвлича. От друга страна Баш Челик прилича и на Кошчей Безсмъртния, защото като него душата му е скрита в тялото на животно. Този мотив обаче не е руски (славянски), а осетински (алански) и така се затваря кръгът, но не по южната дъга от Балканите през Анатолия до Кавказ, а по северната от Балканите през Украйна до Кавказ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Където има верига, някой ще я ползва да окове някой друг, а другия ще се се пробва да я разкъса и да спаси принцесата...

Сравнителното митологиознание е интересна наука, но митовете по-скоро възникват самостоятелно на различни места и нямат единен корен. Хората сме еднакви и сме подвластни на едни и същи природни закони, тъй че е нормално при различни хора да възникват еднакви истории и по-късно митове. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И имат 1, и нямат 2 единен корен.

Пример 1 - Вавилонските и египетските митове са доказано повлияли на митологиите на съседните народи, вкл. са взаимствани.

Пример 2 - Митологични истории за Потопи възникват независимо на различни места. В Австралия племена живеещи в близост до Големия риф пазят под митологична, устна традиция история за Голям Потоп (вече и научно потвърдено събитие). Тя се предава от поколение в поколение в продължение на хиляди години под формата на танц, придружен от разкази. Споменът е толкова преиначен и украсен, че определено е бил считан за мит. Оказва се, че като повечето митове има своят повод за създаване.

Интересното е в тематиката, която се повтаря. Например за едни неща възниква митологичен преразказ, а за други не. Това е чарът на сравнителното митологиознание - как едни неща и събития правят впечатление на Сапиенсите докато други не дават почва за трайни предания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Aspandiat said:

Аз се сещам за доста голяма прилика с черногорската народна приказка за Баш Челик, който е могъщ демон, окован във вериги, след като е бил победен и пленен след големи битки. Но главният герой, който е зет на царя, пленил Баш Челик, прави глупостта да му даде да пие вода 3 пъти и Баш Челик къса веригите, грабва жената на юнака и я отвлича. От друга страна Баш Челик прилича и на Кошчей Безсмъртния, защото като него душата му е скрита в тялото на животно. Този мотив обаче не е руски (славянски), а осетински (алански) и така се затваря кръгът, но не по южната дъга от Балканите през Анатолия до Кавказ, а по северната от Балканите през Украйна до Кавказ.

Много интересно!

Не бях запозната.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 22 часа, Aspandiat said:

Хайасите или праарменците не са били местно население на Мала Азия, а пришълци от Балканите, родствени на траките.

Има ли някакви исторически извори за родствената връзка на праарменците с траките, както и за това, кога е станало тяхното преселване от Балканите, от кои региони?

Преди 22 часа, Aspandiat said:

Зад Бел вероятно се крие вавилонският бог Мардук, който имал второ име Бел. Мардук бил покровител и върховен бог на град Вавилон и съответствал на гръцкия Зевс и римския Юпитер. Но произходът на Мардук се корени във вековете преди възхода на Вавилон, тоест преди XVIII век пр.Хр., в епохата на древния Шумер, първата човешка цивилизация. За това свидетелства обяснението на името Мардук – от шумерската дума amar-Utu „бикът на [бога на слънцето] Уту“.

Мардук, Бел и Баал едно и също божество ли са?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 2 часа, *abi* said:

Интересното е в тематиката, която се повтаря. Например за едни неща възниква митологичен преразказ, а за други не. Това е чарът на сравнителното митологиознание - как едни неща и събития правят впечатление на Сапиенсите докато други не дават почва за трайни предания

И рисковете. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
1 hour ago, Б. Киров said:

Мардук, Бел и Баал едно и също божество ли са?

Бел и Мардук със сигурност. При Баал може да става дума за съвпадение на имената, защото на хананейски името значи просто "Господар", тоест "Господ". 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
1 hour ago, Б. Киров said:

Има ли някакви исторически извори за родствената връзка на праарменците с траките, както и за това, кога е станало тяхното преселване от Балканите, от кои региони?

Има, но арменската наука много не обича да ги цитира и коментира. :biggrin:

Ето:

1. Страбон на границата между старата и новата ера:

Цитирай

Според преданието Язон по време на пътешествието си до колхите заедно с тесалиеца Армен проникнал чак до Каспийско море и посетил Иберия, Албания и голяма част от Армения и Мидия, както това доказват намиращите се там светилища на Язон и някои други паметници. Освен това, според разказите, Армен произхождал от Армения – един от градовете близо до езерото Бебеида, между Фери и Лариса. Спътниците на Армен заели областта на Акилисена и Саспиритида чак до Калахана и Адиабена и дори от него останала едноименната му Армения... Както казах вече, Армен от тесалийския град Армения, разположен между Фери и Лариса на езерото Беба, се отправил на поход в Армения заедно с Язон. Кирсил от Фарсала и Мидий от Лариса, участници в похода на Александър, твърдят, че Армения е получила от него името си. Част от спътниците на Армен се поселили в Акилисена (която в предишни времена била подвластна на софените), докато другите – в Сиспиритида чак до Калахена и Адиабена отвъд Арменските планини. Разказват освен това, че одеждата на арменците е тесалийска; такива са например дългите хитони, наричани в трагедиите тесалийски, опасаните около гърдите пояси и връхна дреха със закопчалки, така че даже трагическите актьори подражават на тесалийците...

 

2. Стефан Византийски, V век, цитиращ живелия през IV век пр.Хр. древногръцки поет Евдокс:

Цитирай

Арменците са народ от Фригия и по речта си приличат на фригийци.”

Херодот пък споменава изрично, че арменците били изселници от Фригия, а самите фригийци били мигрирали от Балканите, където се наричали "бриги".

 

3. Арменският географ, астроном и математик от края на VII век Ананиа Ширакаци:

Цитирай

Областта Македония се намира на изток от Йонийско море, редом с Далматия и с Трак. Има 6 планини, от които едната е Китарион, а другата Олимбос, 6 велики реки и 30 гавара; [там е] и великата Тесалия, откъдето [са] арменците.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!