Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Какво е "Старшип"? Защо той е важен? По какъв начин проектът променя облика на космонавтиката? Какво бе постигнато в рамките на първите шест мисии? 
Вижте новото видео на КОСМОС БГ. 

 

  • 1 месец по късно...
  • Мнения 192
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикувано (edited)

След 13 часа, малко след полунощ, ще е седмият тестов старт на Старшип. Ще се изпробват отново защитните плочи на Старшип и вероятно механизмите за освобождаване на сателити, като няма да има прихващане на кораба от Мехазила. 

 

 

 

 

 

 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикувано (edited)

Тази нощ се надявам да проследя всичко с интерес. Все пак по план всички етапи на теста са предвидени да са малко над час ( ако всичко протече по зададения график)

Който няма тази възможност предвиждам да пусна някое от многобройните клипчета в които се синтезира всичко случило се през тестовия 7-ми полет.

Редактирано от ramus
  • Модератор Космически науки
Публикувано (edited)

УСПЕХ за Супер Хеви, НЕУСПЕХ за Старшип по време на седмото изстрелване

booster-caught.jpg

За втори път в историята на СпейсЕкс, ракета „Супер Хеви“ бе прибрана на Земята след космически полет. Photo credit : SpaceX

17 януари 2025 г. 01:10 ч.

Светослав Александров. Седмият полет на „Старшип“ донесе и радост и тъга за СпейсЕкс. За втори път от началото на програмата ракетата-носител „Супер Хеви“ се завърна на стартовата площадка, кацайки меко върху роботизираната ръка „Меказила“! Но дебютната мисия на „Вариант №2“ на „Старшип“ завърши преждевременно…

Все още не се знае какво точно се случи, но изглежда, че 7 минути и 39 секунди след старта един от шестте двигателя на „Старшип“ се самоизключи. На осмата минута се самоизключиха и още няколко двигателя, което бе последвано от пълна загуба на телеметричната информация 26 секунди по-късно.

Ако мисията на „Старшип“ бе успешна, тя щеше да доведе до пробно въвеждане на макети на спътници „Старлинк“ в орбита. Но подобен неуспех може би се очакваше – все пак това бе първият полет на подобрения „Вариант №2“ на кораба.

СпейсЕкс обаче имат и повод за радост. Ако не корабът, то ракетата-носител „Супер Хеви“ сработи безупречно за пореден път. И не само това – за втори път след съдбоносния 13-ти октомври 2024 г. тя се завърна върху стартовата кула! С това концепцията на Илон Мъск за елиминиране на застопоряващите крачета, за да няма излишна маса, и прехвърляне на целия механизъм за прихващане върху кулата, се доказва като напълно работеща.

Какви страхотни последни 24 часа! Циничните коментатори, които нямат отношение към космонавтиката, биха казали, че ракетата на Джеф Безос не успя да кацне, но достигна орбита, докато тази на Илон Мъск може да каца, но не стига орбита. При такива нови високотехнологични машини проблеми могат да се очакват, но все пак постиженията са налице – при това постижения, каквито още няма никъде другаде по света, нито в Русия, нито в Китай.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2025/01/16/super-heavy-success-ship-7-lost/

Редактирано от SAlexandrov
  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 9 часа, SAlexandrov said:

че 7 минути и 39 секунди след старта един от шестте двигателя на „Старшип“ се самоизключи. На осмата минута се самоизключиха и още няколко двигателя, което бе последвано от пълна загуба на телеметричната информация 26 секунди по-късно.

На последните кадри от камерите на самия кораб, се забелязаха пламъци от пожар в двигателната секция. И... започнаха да се изключват двигателите. Загубата на телеметрия е задействала системата за аварийно взривяване на кораба заради безопасност.

Тия неща ще ги оправят така или иначе - това са тестови полети, на тестови машини. Да видим колко време ще трябва за следващият тест... :)

Редактирано от ramus
  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

СпейсЕкс изпълни успешен огневи тест на Супер Хеви преди осмия полет на Старшип

2026-full-duration-static-fire-1024x576.

Снимка от статичното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

10 февруари 2025 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Подготовката за осмото изстрелване на „Старшип“ е в пълен ход! Американската космическа компания СпейсЕкс изпълни вчера успешно пълновременен статичен огневи тест на „Супер Хеви“ – ракетата-носител, която извежда „Старшип“ в орбита.

Напомням на читателите, че в рамките на седмия полет, който бе осъществен през януари, „Супер Хеви“ се завърна успешно върху роботизираната ръка на стартовата кула. Това бе второто благополучно прибиране на ракетата след петия полет през октомври. За съжаление обаче самият „Старшип“ се разпадна няколко минути по-късно, като има сведения, че част от отломките са достигнали до Земята и са повредили лек автомобил. Ето защо Федералната авиационна администрация, основият регулатор в САЩ, изисква СпейсЕкс да проведе разследване. Не се очаква обаче инцидентът да доведе до сериозни отклонения от план-графика на СпейсЕкс – по думите на Илон Мъск, полетът трябва да е факт още преди да настъпи месец март.

СпейсЕкс работи по т.нар. итеративен подход, или още казано Корольовата метода. През 50-те и 60-те години великият съветски конструктор Сергей Корольов изстрелва множество ракети и космически кораби, но по-голямата част от тях се провалят. Провалът обаче не е окончателен – напротив, той проправя път към успеха. Уроците от предходния полет се прилагат към следващия, а същевременно се конструират множество нови и нови летателни апарати, готови веднага да бъдат изстреляни. Абсолютно същото прави СпейсЕкс в днешни времена – понастоящем фабриката Старбейз произвежда по няколко сегмента на кораба „Старшип“ всеки ден.

Самият „Старшип“, който ще се ползва в хода на осмия полет, премина наскоро успешно през „мокро“ изпитание – т.е. бе напълнен с криогенно гориво. Сега корабът е в съоръжението Мегабей 2, където ще бъде оборудван с двигателите си.

https://cosmos.1.bg/space/2025/02/10/spacex-super-heavy-static-fire/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

В очакване на осмия полет на Старшип

2026-full-duration-static-fire-1024x576.

Снимка от последното огнево изпитание на „Супер Хеви“. Photo credit : SpaceX

25 февруари 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс обяви, че в зависимост от това кога ще получи разрешително от държавния регулатор, осмото изстрелване на „Старшип“ може да е факт след три дни.

Стартовият прозорец се открива на 1-ви март в 01:30 ч. българско време. Живото излъчване, както винаги, започва 40 минути преди изстрелването, като СпейсЕкс напомня, че официално предаване има единствено в социалната мрежа X.

По време на седмия полет през януари имаше успехи и провали – ракетата-носител „Супер Хеви“ успешно се завърна след изстрелването и бе прихваната от роботизирания механизъм на стартовата кула. За съжаление самият „Старшип“ бе загубен преждевременно на осмата минута от началото на мисията поради горивен теч. Течът доведе до пожар, преждевременно изключване на двигателите и загуба на радиокомуникация. Защитната система за самоунищожаване на „Старшип“ в случай на авария обаче сработи безупречно. Важно е да се подчертае, че това бе първият полет на „Старшип“ версия №2, която представлява сериозен ъпгрейд на предишния „Старшип“, т.е. имаме нов тип кораб с увеличен горивен капацитет с 25% и способност за по-продължителни мисии.

В хода на осмата мисия трябва да бъдат изпълнени задачите, които не бяха постигнати по време на седмата. „Старшип“ трябва да достигне целевата суборбитална траектория и да освободи в космоса четири макета на спътници „Старлинк“, сходни по размер и тегло с истинските спътници.

Ракетата-носител „Супер Хеви“ за предстоящия старт е също сериозно ъпгрейдната – има нов компютър, авионики, захранване и мрежови връзки. СпейсЕкс отново напомня, че това носи риск и опит за прихващането ѝ от стартовата кула зависи от изпълнението на куп условия. При най-малките съмнения за отклонение от тези критерии за безопасност, „Супер Хеви“ ще бъде потопена безопасно в океана.

Междувременно ще продължат експериментите със самия „Старшип“, които трябва да го пригодят за бъдещо кацане по суша и възвръщаемост. Съществена част от термозащитните керемиди са премахнати, за да се провери кои зони на кораба са най-чувствителни към прегряване. Други керемиди са изградени от различни видове материали, а една даже е с активно охлаждане. Сигурно си спомняте при предишни полети, че имаше проблеми с прогарянето на крилата на „Старшип“ – сега те отново ще бъдат умишлено подложени на допълнителен стрес. Макетни структури, наподобяващи захватките, необходими за по-нататъшното връщане върху стартовата кула, са монтирани отстрани на „Старшип“, за да се провери термоустойчивостта им при навлизането в атмфосферата.

СпейсЕкс, разбира се, се надява на максимален успех. Но фирмата предупреждава, че дори и нещо да се обърка, честите полети позволяват на инженерите бързо да прилагат научените уроци и да променят конструкцията на „Старшип“, докато той се превърне в надеждно и възвръщаемо космическо превозно средство за многократна употреба.

За повече информация: СпейсЕкс

https://cosmos.1.bg/space/2025/02/25/spacex-starship-goals/

  • Потребител
Публикувано

Осмият полетен тест на Starship се подготвя за изстрелване в петък, 7 март. Прозорецът за изстрелване ще бъде отворен в 1:30 часа.

  • Модератор Космически науки
Публикувано

АВАРИЯ: СпейсЕкс отново загуби Старшип по същия начин както през януари!

2025-spacex-landed-stage-again-1024x576.

На снимката: „Супер Хеви“ отново бе хваната от Меказила. Photo credit: SpaceX

7 март 2025 г. 07:00 ч.

Светослав Александров. Очевидно е време Илон Мъск да спре да се занимава с политика и да фокусира вниманието върху СпейсЕкс и Марс – защото днес, по време на осмото изстрелване на „Старшип“, корабът бе загубен по идентичен начин както при седмия полет! Макар че отново имаме и някои добри новини…

Добрите новини са свързани с това, че за трети път роботизираната ръка „Меказила“ на стартовата кула успя да прихване ракетата-носител „Супер Хеви“. Така че ако не друго, то долната степен на стартовата система вече е постигнала високо ниво на надеждност. Освен това СпейсЕкс обеща, че скоро (може би още при следващия полет!) ще бъде проведено повторно изстрелване на една и съща ракета. Вероятно това ще е тази „Супер Хеви“, която успешно се върна на Земята тази нощ.

Но самият кораб „Старшип“ бе загубен по начин, сходен с предния. Аварията отново се случи на осмата минута, съвсем скоро преди планираното изключване на двигателите. Заради „енергетично събитие в задната част“ на кораба няколко „Раптор“-а бяха загубени, което доведе до невъзможност „Старшип“ да контролира ориентацията си.

Спокойният прочит на станалото би следвало да звучи по следния начин: СпейсЕкс проведе неуспешен полет през януари, опита се да въведе нужните корекции, но те не сработиха и това доведе до същия резултат – това е итеративният подход. Но истината е, че два идентични провала един след друг не вещаят напредък – „Старшип“ все още е на същото равнище както през ноември.

https://cosmos.1.bg/space/2025/03/07/spacex-second-starship-loss/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

СпейсЕкс се готви за деветия полет на Старшип с вече използвана ракета Супер Хеви

2025-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка от първото статично огнево изпитание на вече върната ракета „Супер Хеви“. Photo credit : SpaceX

7 април 2025 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. На 3-ти април СпейсЕкс отбеляза монументално постижение за програмата „Старшип“ – за пръв път вече летяла и върнала се свръхтежка ракета „Супер Хеви“ бе подложена на статично огнево изпитание. Това е същата ракета, която бе прихваната успешно с щипките на стартовата кула след изстрелването ѝ на 16-ти януари.

По време на януарския (седми) полет, както и по време на мартенския (осми), горният компонент на системата (самият „Старшип“) експлодира, осигурявайки зрелищни фойерверки за зрителите на Бахамите. Но що се касае до самите ракети-носители „Супер Хеви“, и в двата случая те бяха върнати благополучно на Земята посредством меко приземяване върху стартовата кула. Сега СпейсЕкс готви следващата голяма стъпка от програмата „Старшип“ – постигане на възвръщаемост. Изделието „Супер Хеви“, ползвано в хода на януарския полет, носи названието „Бустър 14“. Именно то ще служи и за изстрелването на деветия „Старшип“.

СпейсЕкс са построили още три „Супер Хеви“-та, т.е. това са „Бустър 15“, „Бустър 16“ и „Бустър 17“. Заедно с „Бустър 14“, фирмата очаква всеки от тях да полети още поне веднъж. „Бустър 17“ се очертава да е последната итерация на „Блок 1“ на „Супер Хеви“, след което в експлоатация ще бъде въведен „Блок 2“, който е по-мощен.

„Блок 2“ на горния компонент „Старшип“ вече лети, но след две експлозии, очевидно СпейсЕкс трябва да положи доста усилия, за да стабилизира системата.

Засега фирмата на Илон Мъск не е обявила кога се очертава да е предстоящият девети полет с вече върната ракета „Супер Хеви“. Има доста неясноти около тази мисия – включително се носят слухове, че този път няма да се прави опит за ново прихващане на „Супер Хеви“ от кулата, а вместо това ракетата ще служи за стрес изпитания в екстремни условия. Но каквото и да се случи, едно е ясно – полетите на „Старшип“ винаги са зрелищни за зрителя, независимо дали са напълно успешни или не.

https://cosmos.1.bg/space/2025/04/07/spacex-first-starship-flight-reused-super-heavy/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Федералната авиационна администрация одобри 25 полета на Старшип годишно!

2025-starship-static-fire-1024x576.jpg

„Старшип“ по време на статично огнево изпитание. Photo credit : SpaceX

9 май 2025 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. На 6-ти май Федералната авиационна администрация, основният регулатор в САЩ, взе решение да позволи на СпейсЕкс да осъществява до 25 изстрелвания на „Старшип“ годишно. Досега максималният лимит бе пет.

През 2025-та година досега станахме изстрелвания на две изстрелвания, в хода на които бе усъвършенствано прибирането на „Супер Хеви“ върху стартовата кула, но горните степени все още гърмят. По последна информация (т.е. от днес) следващото изстрелване ще е факт не по-рано от 20-ти май. Ако този темп на полети се запази, т.е. по едно изстрелване на два месеца, съобразно старото разрешително СпейсЕкс щеше да удари тавана от пет полета още през септември.

Новото одобрение по всяка вероятност не е свързано с управлението на Доналд Тръмп. Черновата на документа, който постановява, че увеличаването на честотата на полетите няма да доведе до негативни влияния върху околната среда, се появи още през ноември, по времето на мандата на Джо Байдън. А такъв тип документи, касаещи екологичната оценка, се изготвят в продължение на месеци.

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/09/faa-approves-25-flights-starship/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Федералната авиационна администрация връчи разрешително за деветия полет на Старшип!

2025-starship-static-fire-1024x576.jpg

Снимка от статично огнево изпитание на „Старшип“. Photo credit : SpaceX

22 май 2025 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. След известно забавяне, породено от разследването на експлозията на осмия „Старшип“, днес Федералната авиационна администрация, основният държавен регулатор в САЩ, връчи официално разрешително на СпейсЕкс за деветото изстрелване на кораба.

Седмият и осмият полет, съответно през януари и март, бяха драматични. Ракетата-носител „Супер Хеви“ си свърши успешно работата, не само довеждайки кораба „Старшип“ до космоса, но и демонстрирайки връщане посредством захващане чрез роботизираните щипки на стартовата кула. От друга страна горният компонент на системата, самият „Старшип“, претърпя експлозии и при двете мисии, заливайки околностите с отломки и принуждавайки прелитащите наблизо самолети да се отклонят от курсовете си.

Във връзка с това американският регулатор изисква от СпейсЕкс да проведе изстрелването на деветия „Старшип“ извън пиковите часове с цел минимизиране на рисковете за самолетите в случай на нова експлозия. А такава отново не е изключена – заради успешните връщания на „Супер Хеви“, в хода на деветата мисия ще бъде използвана за пръв път ракета-носител от предходен полет – в случая от седмия. Ето защо Федералната авиационна администрация изисква още една мярка – увеличаване на площта на въздушното пространство, която ще е забранена за преминаването на самолети.


На 12-ти май започна годишната дарителска кампания за поемане на разходите, свързани с КОСМОС БГ. Подкрепете блога финансово на този линк, за да продължи да съществува!


Тук е важно да се подчертае, че планът на предстоящия полет не предвижда да бъде направен опит за прихващането на „Супер Хеви“ върху стартовата кула. Според Алехандро Ромера, коментатор за Наса Спейсфлайт, вероятно СпейсЕкс постъпва по същия начин със „Старшип“, както се постъпваше по времето на разработката на ракетите „Фалкън 9“. Когато СпейсЕкс успя да върне четири долни степени на „Фалкън 9“, от петия полет нататък фирмата започна да ги изхвърля в океана, тъй като те бяха от по-старата итерация „Блок 4“, а предстоеше въвеждането в експлоатация на новата „Блок 5“. Същевременно приводняванията на степените „Блок 4“ позволи на СпейсЕкс да ги изпитва при по-опасни траектории на завръщане, за да се видят къде са слабите им звена. Понякога тези стари „Блок 4“ степени оцеляваха след приводняването. Вероятно същото се прави и сега – СпейсЕкс вече са върнали успешно три долни степени „Супер Хеви“, съответно те ще служат за рисковани и опасни тестове, за да се проверят лимитите на системата и да може следващата итерация на „Супер Хеви“ да бъде още по-надеждна.

Очаква се предстоящият девети полет на „Старшип“ да бъде проведен между 28-ми май и 1-ви юни.

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/22/faa-starship-approval/

  • Модератор Космически науки
Публикувано
 

СпейсЕкс обяви задачите, които трябва да се изпълнят в хода на деветия полет на Старшип

 

starship-separation-1024x530.jpg

Снимка от разделянето на кораба „Старшип“ от ракетата-носител „Супер Хеви“. Photo credit : SpaceX

24 май 2025 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Днес СпейсЕкс обяви кои ще са целите пред предстоящия девети полет на новия кораб „Старшип“. Полетът ще бъде осъществен не по-рано от 28-ми май в 02:30 ч. българско време.

В хода на мисията ще бъде използвана за пръв път рециклирана ракета-носител „Супер Хеви“, която вече е летяла на предходна (седмата) мисия. СпейсЕкс потвърждава, че този път няма да има връщане на ракетата върху стартовата кула. Вместо това ще бъдат проведени експерименти с цел повишаване на нейната надеждност и накрая ще се стигне до приводняване в Мексиканския залив. Например някои от клапаните на междустепенния отсек ще бъдат блокирани, за да може след разделянето двигателите на „Старшип“ да придвижат и преобърнат „Супер Хеви“ в строго определена посока. След това „Супер Хеви“ ще навлезе в атмосферата при по-стръмен ъгъл. Целта на тези изпитания е само една: да се увеличи товароподемността на системата до орбита, като същевременно се намали разходът на гориво.

Не на последно място, при приводняването на „Супер Хеви“ ще бъде умишлено деактивиран един от трите централни двигателя, за да се провери дали резервен двигател от средния пръстен може да довърши кацането. В последните секунди ще бъдат оставени да работят само два двигателя, а изключването им ще се случи, докато ракетата е на голямо разстояние от водата – което е предпоставка приводняването да е твърдо.

Големият фокус на мисията ще бъде насочен към горния компонент на системата – кораба „Старшип“. В хода на седмия и осмия полет „Старшип“ експлодира по идентичен начин, но СпейсЕкс потвърждава, че макар изходът да бе един и същ, първопричините за експлозиите са различни. По време на осмия полет един от централните двигатели „Раптър“ претърпя хардуерен провал, което доведе до нежелано запалване на горивната смес. Веднага след това и другите два централни двигателя се самоизключиха, както и един от вакуумно-оптимизираните „Раптър“-и с по-голямо сопло. Ето защо „Старшип“ загуби контрол. Що се касае до седмия полет, причината за загубата бе хармонични осцилации, които дестабилизираха горивната система и доведоха до теч. СпейсЕкс са взели мерки подобен тип аномалии вече да не се случват, които включват нов механизъм за продухване на горивната система с азот, подобряване на дренажа, подсилване на връзките между компонентите на двигателите „Раптър“.

Надяваме се, че този път всичко ще мине наред със „Старшип“, като корабът трябва да демонстрира освобождаването в космоса на осем симулатора на спътници „Старлинк“. Планувано е повторно запалване и на двигател „Раптър“ в космически условия.

След приключването на мисията, „Старшип“ ще навлезе в атмосферата и ще проведе серия от експерименти, които някой ден трябва да доведат до връщане на стартовата площадка. Множество термозащитни керемиди са умишлено премахнати, за да се види как прегряването влияе върху чувствителните компоненти на кораба. Монтирани са няколко нови керемиди от нов тип материал, включително има една и с активно охлаждане. „Старшип“ е оборудван и с функционални захватки, които някой ден ще се използват за прихващане от стартовата кула, така че сега ще се тества температурният им профил.

Задачите са много, а възможността някои или всички да не бъдат изпълнени, е голяма. Но начинът, по който програмата „Старшип“ може да върви напред, е само един – чрез изстрелвания и изпитания. Това е коренно различен подход от този на стария аерокосмически отрасъл, при който години наред минават в чертежи и компютърни симулации, без да има изстрелвания и реален напредък. Ето защо СпейсЕкс продължава и ще продължава да променя облика на съвременната космонавтика.

За повече информация: СпейсЕкс

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/24/spacex-starship-goals-2/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

ЧАСТИЧЕН УСПЕХ: Старшип най-накрая достигна орбитална скорост без експлозия!

2025-28-may-starship-flight-partial-succ

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

28 май 2025 г. 07:20 ч.

Светослав Александров. Днес СпейсЕкс постигна важен успех за програмата „Старшип“, след като този път нямаше експлозия и „Версия 2“ на космическия кораб разви безпроблемно орбитална скорост! Успехът обаче беше помрачен минути по-късно, след като вратата на товарния отсек не се отвори и това предотврати освобождаването в космоса на спътниковите макети на „Старлинк“.

След днешния полет може да кажем, че прогресът на програмата е безспорен. Но макар че постижения и напредък има, все още не сме в състояние да твърдим, че успехът е пълен, т.е. още няма стопроцентово изпълнение на всички поставени цели. Поради тази причина е сигурно, че масмедиите ще пречупят резултатите от полета съобразно пристрастията си – хейтърите сред журналистите неизбежно ще се фокусират върху неуспехите, а феновете – върху успехите. Хората рядко са рационални. Затова ще разделя тази публикация на две части в зависимост от това какво бе постигнато и какво не.

Успехите

Като стартова система ракетата-носител „Супер Хеви“ и корабът „Старшип“ сработиха безупречно. За разлика от предходните две изстрелвания през януари и март, този път нямаше експлозия. Всичко протече по план от-до, от запалването на двигателите на „Супер Хеви“ в 02:36 ч. българско време до изключването на тези на „Старшип“ девет минути по-късно.


На 12-ти май започна годишната дарителска кампания за поемане на разходите, свързани с КОСМОС БГ. Подкрепете блога финансово на този линк, за да продължи да съществува!


Това бе и първото повторно използване на ракета „Супер Хеви“! С това „Супер Хеви-Старшип“ се превръща във втората стартова система след „Фалкън“, постигнала повторно изстрелване на долна степен след предходен завършек на орбитален полет и успешно кацане. Така в световен мащаб има две стартови системи, „Фалкън“ и „Супер Хеви-Старшип“, при които долните степени могат да кацат със собствените си двигатели и да бъдат изстрелвани повторно. И двете системи са на СпейсЕкс – постижението остава неповторено от нито една друга фирма или държава. „Супер Хеви“ вече има осем безупречни, напълно успешни извеждания на „Старшип“ в космоса, с което най-мощната ракета в световен мащаб се доказва като надеждна.

Разделянето между „Супер Хеви“ и „Старшип“ премина без засечки, като „Супер Хеви“ демонстрира първото си предопределено преобръщане под влиянието на тягата на двигателите на „Старшип“. Ракетата-носител навлезе в атмосферата под по-стръмен ъгъл в сравенение с този на предишните полети, изпращайки към наземните ръководители ценни данни, които още повече ще подобрят надеждността ѝ. След това „Супер Хеви“ запали 13 двигателя от центъра и от средния пръстен, но малко преди финалната маневра за кацане се разпадна. Днес по план не бе предвидено меко кацане на стартовата кула.

„Старшип“ също се държа безупречно по пътя към орбита, като освен безпроблемната работа на двигателите, Илон Мъск отбеляза, че почти нямаше загуба на термозащитни керемиди. Това бе много важно постижение, тъй като голямата цел на СпейсЕкс е да бъде достигната пълна възвръщаемост – „светият граал“ в ракетостроенето, което ще отвори пътя към колонизацията на Слънчевата система и Марс. Това беше третият полет на „Версия 2“ на „Старшип“ след сериозния му редизайн и най-накрая корабът достигна орбитална скорост след два поредни провала през тази зима.

Неуспехите

Безспорно най-голямото разочарование от днешния полет бе неуспешното отваряне на вратата на товарния отсек на „Старшип“. Поради това една от най-важните задачи не беше демонстрирана: а именно освобождаването на макетите на спътници „Старлинк“.

Беше допусната и грешка при управлението на височината, поради което не се стигна до повторното запалване на двигател „Раптор“ в космически условия. „Старшип“ не успя да влезе в правилната позиция за навлизане в атмосферата. Все пак наземните ръководители сполучиха да изпратят команди за изхвърлянето на горивото, което обезопаси „Старшип“ преди навлизането. Корабът бе загубен на 46-тата минута след началото на полета, но не и преди да изпрати ценни данни и изображения след навлизането – така че и сред горчивината има триумф.

Не на последно място, отново имаше течове от горивната система, макар и вече след достигането на орбитална скорост. Това е повод за анализ дали СпейсЕкс се справя с овладяването на проблема с хармоничните осцилации.

Заключение

Голяма част от предизвикателствата пред програмата „Старшип“ вече са преодолени. Много работа е свършена – но още много предстои да се свърши. За всички е ясно, че заявката за безпилотен полет на „Старшип“ до Марс през 2026 г. е твърде оптимистична, а какво остава за пилотиран полет през 2028 година. Далеч по-притеснително е, че програмата на Китай е напреднала сериозно в строежа на пилотиран кораб за Луната и заявката е китайското пилотирано лунно кацане да е факт преди 2030 година. И докато дълго забавяните „Спейс Лонч Систъм“ и „Орион“ вероятно ще са в готовност за пилотирана обиколка до Луната преди китайската орбитална лунна експедиция, сега големият въпрос е дали „Старшип“ ще стане готов преди китайците да кацнат на Луната. Овладяването на проблемите, свързани със стабилизирането на „Версия 2“ на „Старшип“, вече изядоха първата половина на 2025-та година, а корабът продължава да лети едва веднъж на два месеца.

Илон Мъск обаче обещава, че от тук насетне честотата на полети ще се увеличава. Очаква се следващите три изстрелвания да станат факт през интервал от 3-4 седмици. Това би осигурило достатъчно време СпейсЕкс да навакса и да натрупа още данни.

„Опитваме се да направим нещо, което е трудно до степен на невъзможност“, съобщава Дан Хуот, пиар на СпейсЕкс. „Няма да го постигнем по права линия. Ще има трусове, ще има завои. Но да видим днес кораба в космоса си беше адският миг, така че поздравявам всеки, който вложи време, усилия, пот и каквото и да е друго в тази ракета“.

За повече информация и видеозапис от полета: СпейсЕкс

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/28/starship-reaches-orbital-speed/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Илон Мъск представи визията на СпейсЕкс за превръщането на човечеството в междупланетен вид

moon-base-alpha-1024x575.jpg

„Старшип“ може да доведе до създаването на постоянно обитаема лунна база. Photo credit : SpaceX

30 май 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Ден след като Илон Мъск напусна политиката поради изтичането на 130-дневния му мандат като специален правителствен работник, предприемачът се върна в СпейсЕкс и представи своята амбициозна визия за превръщането на човечеството в междупланетен вид.

През последните няколко месеца СпейсЕкс усъвършенства завръщането на долната степен на стартовата система „Старшип“, т.е. на ракетата „Супер Хеви“, върху стартовата кула. По време на последното изстрелване на 28-ми май, за пръв път вече върната „Супер Хеви“ бе използвана повторно след полет. Следващата голяма цел пред програмата е постигането на пълна възвръщаемост и на горния компонент на системата – на самия кораб „Старшип“. Според Илон Мъск първото връщане на „Старшип“ върху стартова кула може да бъде очаквано в срок до два-три месеца.

До този момент „Старшип“ премина през две итерации – вече пенсионираният „Старшип – Версия 1“ и сега използваната и все още проблематична „Старшип – Версия 2“. Предвидени са още две итерации – „Старшип – Версия 3“ и по-късен „Бъдещ Старшип“. Въвеждането на „Старшип – Версия 3“ в експлоатация е насрочено за края на тази година. Важно уточнение е, че „Версия 3“ все още ще притежава шест двигателя „Раптор“, но по-нататъшна бъдеща версия на „Старшип“ ще има девет.

Screenshot-2025-05-30-101347.png

От вече пенсионирания „Раптър 1“ (вляво) до „Раптър 2“ (сега използван) и бъдещият „Раптър 3“ (вдясно)

До края на годината трябва да бъде въведена в експлоатация и третата итерация на двигателите „Раптър“, която елиминира нуждата от тежък топлинен щит в основата на ракетата. Всеки нов „Раптър“ от тази итерация пести по един тон тегло. До този момент са осъществени над 300 изпитания на новите „Раптър“-и, като в хода на тестовете са натрупани общо над 16 000 секунди работа.

Важна задача за началото на 2026-та е дългоочакваната демонстрация на презареждането с гориво в космически условия. Именно това ще позволи на „Старшип“ да лети и отвъд околоземна орбита, до Луната и Марс. Конкретно за Луната, Илон Мъск обяви, че логична следваща стъпка след „Аполо“ е изграждането на станция, която СпейсЕкс кръщава с името „Лунна база Алфа“. Любопитен факт е, че Мъск не спомена поименно настоящата програма на НАСА „Артемис“ като основополагаща за тази база.

Ако демонстрацията с гориво е успешна, СпейсЕкс иска да изстреля първия „Старшип“ към Марс през 2026 година. Мъск подчертава, че вероятността този график да бъде изпълнен е само 50%. Тези първи полети ще са без екипаж, но в „Старшип“ ще пътува роботът на Тесла „Оптимус“. Мъск е поставил амбициозна цел – до края на 2026-та година трябва да са готови пет спускаеми апарата, като всеки от тях може да спуска до 10 тона провизии на Червената планета.

Понастоящем СпейсЕкс успява да построи по един нов кораб „Старшип“ на всеки 2-3 седмици. Задачата е производството на „Старшип“ да бъде ускорено допълнително и годишно да се произвеждат до 1000 кораба.

В случай че графикът за 2026 г. бъде осъществен и всичко мине наред, през 2028 г. към Марс биха могли да се отправят и първите „Старшип“- и с екипаж на борда. Но това е силно пожелателен график- по думите на Мъск е по-добре и през двата стартови прозореца, 2026 и 2028 г., на корабите „Старшип“ да се ползват човекоподобни роботи „Оптимус“. При всички положения през 2028 г. трябва да има налични 20 спускаеми апарата, които ще доставят първата екипировка за бъдещите заселници на Марс. Оттук насетне бройката спускаеми апарати предстои да се увеличава – през 2030 г. трябва да кацнат 100 такива на Марс, а през 2033 – 500.

Представяните план-графици на Илон Мъск винаги са били твърде амбициозни и критикувани, че са практически неизпълними. Но задачата им не е да баламосва медиите и широката общественост. Те са важни за вътрешно ползване – именно работещите в СпейсЕкс се трудят упорито, гонейки тези срокове. Така, дори и СпейсЕкс да не кацне през 2026 г. на Марс, а дори след 10 или 20 години, ще се гарантира, че фирмата работи най-бързо в сравнение с всички останали конкуренти. Това е причината, поради която другите компании като Боинг, които имат по-бавни и уж реалистични план-графици, все още не са провели напълно успешна пилотирана експедиция до околоземна орбита. Това е причината, поради която СпейсЕкс е световен лидер и е единствената компания, която може да превозва товари и екипажи от Земята до МКС и обратно. Това е причината, поради която само СпейсЕкс е провеждала уникални пилотирани мисии като „Поларис Доун“ – най-далечното пилотирано пътешествие след епохата „Аполо“, на разстояние 1 400 километра от Земята, и като „Фрам2“ – първият пилотиран полет в полярна орбита.

https://cosmos.1.bg/space/2025/05/30/elon-musk-presents-spacex-vision/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.