Отиди на
Форум "Наука"
SAlexandrov

Космическата 2019: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

Recommended Posts

2018-ss2-first-spaceflight.jpg

Астронавтите на частния космически кораб "Юнити" на Върджин Галактик заснеха на 13-ти декември снимка на Земята по време на първия пилотиран космически полет, проведен от територията на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка". Photo credit : Virgin Galactic

Това е третата статия от традиционната поредица "празнични статии", в които правя обзор на изминаващата година и очертавам събитията, предстоящи да се случат през следващата година. В първата статия разгледахме топ 10 на лунните и междупланетните мисии от 2018-та година. Във втората очертахме научните и междупланетните събития през 2019-та година. В днешната статия ще разгледаме какво ново се очертава в областта на пилотираната космонавтика през 2019-та година.

Междувременно напомням, че на 20-ти декември бе публикувана електронната книга на Светослав Александров "Аз, виртуалният астронавт", която можете да си закупите на цена от 5 лева на сайта на книжарница "Книгите"Повече информация за книгата можете да прочетете в социалната мрежа Goodreads или на страниците на КОСМОС БГ

26 декември 2018 г. 14:05 ч.

Светослав Александров. Понастоящем на територията на САЩ се работи по общо пет пилотирани космически кораба. Два са суборбитални - те ще позволяват провеждането на кратки пилотирани космически полети от 3 до 5 минути. Това е достатъчно за туристи, които искат да погледнат към Земята от високо, както и за множество изследователи, желаещи да проведат експеримент в космически условия, но не можещи да си позволят да качат такъв на Международната космическа станция. Суборбиталните кораби са "СпейсШипТу" на Върджин Галактик, от които първият построен е "Юнити", както и "Ню Шепърд" на Блу Ориджин.  

Два са орбитални - "Старлайнър" на Боинг и "Крю Драгън" на СпейсЕкс. Те ще превозват екипажи до Международната космическа станция по програмата на НАСА. Чрез тях западният свят ще прекрати зависимостта си от руските космически кораби "Союз". 

И един е междупланетен - това е космическият кораб "Орион", който не се очаква да лети в безпилотен режим преди 2020-2021-та година и в пилотиран преди 2023-та година. Поради факта, че тези дати са по-далечни, той няма да бъде отразен в настоящата статия. Днес ще се фокусираме върху двата суборбитални и върху двата орбитални кораба, защото от тях очакваме сериозно развитие през 2019-та година.

През изминаващата 2018-та година само един от четирите кораба успя да достигне до космоса с хора на борда - това е "Юнити" на Върджин Галактик. Космическата компания на Ричард Брансън се превърна в първата след приключването на програма "Космическа совалка", провела пилотиран космически полет. Това е и първият пилотиран полет от територията на САЩ след 2011-та година. Затова, закономерно, в тази статия започваме с компанията-победител. 

Върджин Галактик

2018-vg-first-spaceflight-launch.jpg

Снимка на кораба "Юнити" по време на първия му пилотиран космически полет на 13-ти декември. Photo credit : Virgin Galactic

Няма спор - с успешния си пилотиран космически полет Върджин Галактик обра овациите и поздравленията. Американският вицепрезидент Майк Пенс, администраторът на НАСА Джим Брайденстайн, ръководството на американската администрация по авиация, както и самият космически предприемач поздравиха Брансън. Заслужени поздравления.

Това не променя факта, че триумфът на Върджин Галактик бе твърде измъчен, белязан от множество трудности, предшестван от две трагични аварии с няколко смъртни случая, за съжаление бих казал, че е дори закъснял. 

Историята на Върджин Галактик започва на 21-ви юни 2004-та година, когато предшестващият кораб "СпейсШипУан" с астронавт Майк Мелвил достига до космическото пространство. "СпейсШипУан" има една-едничка цел: да спечели наградата от $10 милиона долара "Ансари Екс Прайз", с която цели да се докаже, че и частни предприемачи, а не само държавни агенции като Роскосмос и НАСА, могат да пратят човек в космоса. Наградата е успешно спечелена - по-късно, на 29-ти септември и на 4-ти октомври 2004-та година, "СпейсШипУан" лети за втори и трети път в рамките на по-малко от две седмици. След това корабът, който иначе е разработен съвместно между компанията Скейлд Композитс на Бърт Рутан и съоснователя на Майкрософт Пол Алън, е пенсиониран. 

Но предприемачът Ричард Брансън има други планове за по-нататъшното развитие. Той сключва споразумение със Скейлд Композитс за строежа на нов кораб "СпейсШипТу". "СпейсШипУан" е твърде малък, но "СпейсШипТу" е голям, просторен и ще позволява в рамките на една мисия няколко туристи да пътуват до космоса. Новосъздадената компания Върджин Галактик веднага започва предварителна продажба на билети. Общо 700 души плащат първоначалната цена от $200 000 долара, но по-късно тя е покачена на $250 000. През 2005-та година политиците от щата Ню Мексико предлагат да се създаде финансиран от данъците на хората космодрум на име Спейспорт Америка, от който мнозина жители ще летят в космоса. 

Оптимизмът е голям. Всички вярват, че обещаното космическо бъдеще ще се случи скоро. Все пак "СпейсШипТу" е просто по-голяма версия на "СпейсШипУан", очакванията са комерсиалната космонавтика да потръгне през 2008-ма, най-късно през 2009-та година.

В крайна сметка пилотираният кораб "СпейсШипТу" полетя в космоса. През 2018-та година. Разбира се, дългогодишните отлагания не са запазена марка само за Брансън. През 2011-та година Илон Мъск обеща първият полет на "Фолкън Хеви" да се случи през 2012-та, а ракетата дебютира чак през настоящата 2018-та. 

Ричард Брансън трябваше да почака цяло десетилетие. През това време се случиха няколко знаменателни за Върджин Галактик събития. През 2007 -ма година пожар по време на наземен тест доведе до смъртта на трима работници от Скейлд Композитс. През 2008-ма година бе показан самолетът-носител "УайтНайтТу", от борда на който се провеждат полетите на "СпейсШипТу". "УайтНайтТу" дори проведе първия си тестов полет. Първият кораб от серията "СпейсШипТу", "Ентърпрайз", бе показан през 2009-та година, и започна тестови атмосферни полети през 2010-та. Но те в началото бяха само планиращи. Първият реален ракетен полет се случи през април 2013-та година.

И след това през 2014-та година, на 31-ви октомври, по време на поредния си ракетен полет, "Ентърпрайз" се разпадна, при което пилотът Майкъл Олсбъри загина. Трябва да признаем, че Върджин Галактик се съвзе доста бързо след трагедията. През 2016-та година бе показан вторият кораб "Юнити", а днес, две години по-късно, той полетя за пръв път в космоса.

Оттук насетне... накъде? 

Експертите очакваха "СпейсШипТу" да е в състояние да достига до някаква граница на космическото пространство - в случая, височина от 50 мили (=80 километра), каквато се използва в САЩ. Но истинският въпрос не е в това. Ясно е, че "СпейсШипТу" може да достига космоса. Истинският въпрос е: ще изпълни ли "СпейсШипТу" целта, за която е предназначен - да започне редовни космически полети и да отвори космическото пространство за всеки човек? 

Тук е коректно да напомним, че космическата совалка на НАСА (която е орбитален, а не суборбитален кораб), бе построена точно с тази идея. Тя трябваше да лети в космоса веднъж седмично, да е рутинна и лесна за експлоатация, подобно на самолетите. Целта не бе изпълнена.

Ще видим доколко Върджин Галактик ще се справи с това. Вярно - корабът "Юнити" е по-прост, той е само суборбитална машина, но дали ще лети масово, както се очакваше, предстои да видим. 

За 2019-та година са планирани още тестови полети от изпитателния космодрум Мохаве в Калифорния. Някои от тях ще са космически. А след това Върджин Галактик планира да прехвърли дейността си в Спейспорт Америка на Ню Мексико. Към настоящия момент това е призрачен космодрум, а посетилите го журналисти го описват като Джурасик Парк в деня, преди динозаврите да бъдат показани и тълпите да дойдат. 

Сега, след като "Юнити" летя в космоса, бъдещето на Спейспорт Америка изглежда по-светло. Както казва журналистът Дъг Месиър от Параболик Арк, появата на "СпейсШипТу" е един от признаците, че живеем в 21-ви век. Това е кораб, който изглежда така, както трябва да изглежда един истински космически кораб - като ракетоплан. Другите кораби, които ще разгледаме в тази статия, са от типа капсули, типични за ранната космическа надпревара. Но "СпейсШипТу" е действително красив. Надяваме се да е не само красив, но и функционален.

Ричард Брансън обещава първият полет за комерсиални цели да е факт през март 2019-та година. Дали ще се случи, предстои да видим. Всеки космически предприемач дава дати, които по-късно не се спазват. В миналото Брансън стана известен като човекът, дал най-много несбъднати обещания. През 2018-та това се промени. Най-накрая започна да се сбъдва обещаното от милиардера. Да видим дали и 2019-та ще е такава година! 

Блу Ориджин

2018-18-july-new-shepard-launch.png

Кадър от излитането на "Ню Шепърд" на 18-ти юли. Photo credit : Blue Origin

Частната компания Блу Ориджин на създателя на Амазон Джеф Безос отбеляза поредната си разочароваща година. Ако през 2017-та година имаше само един безпилотен полет на кораба "Ню Шепърд", през 2018-та станахме свидетели на два. Единият беше на 29-ти април, а другият - на 18-ти юли. И при двата полета корабът превозваше научни експерименти - някои от тях частни, други - на НАСА, трети - за нуждите на други космически институти. По време на полета на 18-ти юли бе тествана системата за аварийно спасяване. 

Трети полет на "Ню Шепърд" бе планиран за този декември, една седмица след космическата мисия на "Юнити", но поради проблем с наземната инфраструктура, стартът бе отложен за 2019-та година.

Трудно е да се направи подробен анализ за очакванията през 2019-та година. За разлика от Върджин Галактик, компанията на Джеф Безос работи много по-потайно, а графикът за тестови полети се счита за "фирмена тайна". Знаем със сигурност, че предстоящият полет в началото на 2019-та ще е безпилотен. Но не мога да ви кажа колко още безпилотни полети са планирани, преди да станем свидетели на пилотиран. Оповестено ни е, че настоящата ракета за многократна експлоатация, която Блу Ориджин използва, е в състояние да лети само в безпилотен режим. Почти е готова следващата, която ще може да лети и в пилотиран режим. Можем да гадаем, че тази ракета ще бъде изстреляна поне веднъж в роботизиран вариант, след което ще се върне и чак тогава Блу Ориджин ще качи на нея човек.  

Блу Ориджин очаква първите пилотирани полети да са факт през 2019-та година. Разбира се, такива обещания бяха дадени за 2018-та и за 2017-та година, но нищо подобно не се случи. Това даде шанс на Брансън да навакса и да победи Безос в суборбиталната надпревара. Напълно закономерно. 

Ако все пак първият пилотиран полет на "Ню Шепърд" се случи през 2019-та година, може да имаме цели три компании, изпратили човек в космоса - ако, естествено, Боинг и СпейсЕкс също успеят. 

Боинг  

2018-starliner-unbocked-for-testing.jpg

На тази снимка, показана в края на ноември, техниците разопаковат кораба "Старлайнър", за да го подготвят за предстоящите изпитания. Photo credit : NASA

През 2018-та година Боинг претърпя много сериозни проблеми, които отложиха първите полети на кораба "Старлайнър" с месеци. Дебютният старт в безпилотен режим бе първоначално планиран за август, а първият пилотиран - за ноември. Очакванията към края на 2017-та бяха пилотираният да бъде изместен за 2019-та, а безпилотният да е факт до края на 2018-та. Бяхме уверявани от ръководството на НАСА, че със сигурност към последните месеци на настоящата година щяхме да станем свидетели най-малкото на безпилотен старт.

Дори и това не се случи. През юли различни медии в САЩ докладваха, че по време на наземни изпитания на системите за аварийно спасяване, е настъпил неочакван теч на гориво.

"Ние проведохме цялостно разследване с помощта на НАСА и партньорите в индустрията", съобщи Боинг в прес-съобщение след аномалията. "Ние сме уверени, че сме открили причината и продължаваме напред с поправките".

Но независимо от реалността, че от Боинг своевременно са разбрали какво е довело до аномалията, фактът, че такъв проблем изобщо се е случил, означаваше само едно: още отлагания. Сега, към края на 2018-та година, актуализираният график на НАСА показва, че безпилотната мисия Boe-OFT ще се случи през март 2019 година. Първият пилотиран полет на "Старлайнър" Boe-CFT е предвиден за август 2019-та.

Някъде между двата полета Боинг ще трябва да проведе тест на системата за аварийно спасяване от стартова площадка. Аналогичен тест СпейсЕкс извърши през 2015-та година.

Разбира се, Боинг ще успее да спази датите си, само ако не се сблъска с допълнителни проблеми и тестовите безпилотни полети (Boe-OFT и изпитанието на системата за аварийно спасяване) са успешни. Чак след това ще бъде изпратен човек в космоса. След тестовия пилотиран полет Boe-CFT, НАСА ще провери как компанията се е справила и ще сертифицира системите за редовни мисии до Международната космическа станция. 

СпейсЕкс

2018-crew-dragon-arrives-florida-ws.jpg

На снимката: космическият кораб "Крю Драгън" след пристигането му на космодрума Кейп Канаверал това лято. Photo credit : SpaceX

СпейсЕкс също премина през серия от сериозни отлагания. Безпилотният орбитален тест на новия кораб "Крю Драгън" уж трябваше да се случи през април 2018-та, а пилотираният - през август. Но през настоящата година нито един от тези полети не стана реалност. 

Независимо от това компанията на Илон Мъск отбеляза някои съществени постижения, които доведоха до това тя да изпревари конкурентната корпорация Боинг. Практически първият "Крю Драгън" е вече в готовност за мисия, като датата за дебютния безпилотен полет е насрочена да е 17-ти януари. Допълнителни отлагания са напълно възможни, най-вече поради факта, че американското правителство е спряло дейност, понеже Конгресът не е успял да постигне споразумение за държавното финансиране на САЩ. Но тези евентуални забавяния няма да са по вина на СпейсЕкс.

Още през месец юли бе съобщено, че дебютният "Крю Драгън" е пристигнал на космодрума Кейп Канаверал, за да бъде подложен на предстартовите изпитания. Това означаваше само едно - корабът беше приключил много важна стъпка: термовакуумните изпитания, които са били проведени в центъра Плъм Брук, са завършили  успешно. Оставаха само финалните приготовления. СпейсЕкс очакваше първият "Крю Драгън" да е в полетна готовност до края на септември. Е, имаше дреболии, които доведоха до нови забавяния, но фактът си е факт - до края на годината корабът и неговата ракета-носител бяха подготвени.

Първият полет с хора на борда е предвиден за юни 2019-та година. Между безпилотния през януари и пилотирания през юни, СпейсЕкс иска да проведе изпитание на системата за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване. Всичко това означава, че юнският пилотиран полет ще бъде проведен само ако януарският и междинният полет бъдат успешни. Както е случаят с всеки нов кораб, и тук могат да възникнат забавяния.

"Ние вече завършихме множество тестове на системите с мантрата "тествай, като че ли летиш" и сега сме почти в готовност наистина да полетим", съобщава Кейти Луедърс, ръководител на комерсиалната пилотирана програма на НАСА. "Резултатите от безпилотните полетни тестове и от изпитанията на системите за аварийно спасяване ще определят кога ще изпратим хора".

Последната стъпка за СпейсЕкс, както и за Боинг, ще е сертифицирането на бордовите прибори, след което "Крю Драгън" ще е в готовност да превозва екипажи до Международната космическа станция.

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2515-2019-human-spaceflight-what-to-expect

Share this post


Link to post
Share on other sites

Най-накрая: космическият кораб Крю Драгън е на стартовата площадка!

2019-jan-crew-dragon-pad-1.jpg

Снимка на космическия кораб "Крю Драгън" на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX

5 януари 2019 г. 09:45 ч.

Светослав Александров. Исторически момент в космонавтиката: за пръв път след пенсионирането на космическите совалки, на стартовия комплекс на космическия център Кенеди се намира космически кораб, който е специално предназначен да превозва хора!

Ракетата "Фолкън 9" и корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" бяха изведени на площадката за изстрелване, за да бъдат проведени окончателните тестове на наземния хардуер. Дебютното изстрелване на кораба в роботизиран режим е все още насрочено за 17-ти януари, но тази дата вероятно ще бъде отложена заради спирането на правителствената дейност в САЩ. Президентът Доналд Тръмп иска да построи своята прословута гранична стена и не може да постигне консенсус с Конгреса, още повече, че демократите са в контрол на Камарата на представителите. Тръмп плаши, че ако не се съобразят с исканията му, правителството може да продължи да не работи месеци, дори години. 

Много правителствени служители, включително работещи в НАСА, са пуснати принудително в неплатен отпуск. СпейсЕкс е частна компания, но мисията на "Крю Драгън" се осъществява за нуждите на НАСА, така че Илон Мъск ще трябва да изчака служителите на агенцията да се върнат на работа, преди да проведе изстрелването на кораба. 

Още снимки:

 2019-jan-crew-dragon-pad-2.jpg

2019-jan-crew-dragon-pad-3.jpg

Credits : SpaceX

2019-jan-crew-dragon-pad-4.jpg

Photo credits : Emre Kelly/Florida Today - снимката е качена на КОСМОС БГ с разрешение от фотографа

За повече информация: СпейсЕкс

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2536-2018-crew-dragon-on-launch-pad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Заради стената на Тръмп: специалисти на НАСА подготвят изстрелването на Крю Драгън без да им бъде заплащано

2019-jan-crew-dragon-pad-1.jpg

Снимка на космическия кораб "Крю Драгън" на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX

20 януари 2019 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Мнозина мечтаят да постъпят на работа в НАСА - една от най-елитните космически агенции в цял свят. Но през последния месец Америка въобще не е рай, а желаната работа бързо се превръща в кошмар. 

Причината затова е продължаващата рекордна парализа на правителствените агенции. За мнозина звучи стряскащо - но това е начинът, по който функционират нещата в Щатите. Когато американският президент и двете камари на Конгреса не постигнат споразумение за бюджета, всички работници по дейности, които не се считат за основни, биват пускани принудително в неплатен отпуск. Работниците по дейности, считани за основни, продължават да работят, но без да им бъде платено. 

Това никога не е било чак такъв проблем. През последните десетилетия е имало десетки спирания на правителствените дейности, но обикновено блокажът е продължавал около няколко дни. Преди настоящата криза най-дълго спиране е имало по времето на президента Бил Клинтън в периода 1995-1996 г., когато работата на правителството е била блокирана в продължение на 21 дни. Сега обаче е абсолютен кошмар. Правителството е спряло дейност от 22-ри декември, което означава, че някои работещи не са получавали заплащане от преди Коледа и Нова година - и не се очертава да получат скоро, защото компромис няма. 

Горещата точка, за която спорят политиците, е прословутата гранична стена на Доналд Тръмп - основното предизборно обещание на президента. Тръмп първоначално казваше, че ще принуди мексиканците сами да платят за стената си. Сега иска да я строи с държавни средства. Но в интерес на истината ние не можем да стоварим цялата вина върху Тръмп. Демократите също имат огромен принос за блокирането - Тръмп е канил лидерите на Демократическата партия многократно, за да обсъдят проблема и всичките му покани са били отхвърлени. Нанси Пелоси, която е настоящият председател на Камарата на представителите, не просто не желае да събеседва - тя дори не присъства на срещите за граничната сигурност. 

Независимо дали подкрепяте страната на Републиканците или на Демократите, факт е, че споразумение няма. Засега обаче НАСА се крепи. Работата по най-важните дейности продължава, съобщи преди два дни Си Би Ес Нюз. Поддръжката на Международната космическа станция, работата по телескопа "Хъбъл" и междупланетните мисии, подготовката за изстрелванията на телескопа "Джеймс Уеб" и новия марсоход на НАСА през 2020 година, всичко това все още е ход. 

И, разбира се, основен приоритет за САЩ продължава да е подготовката на полетите на новите комерсиални пилотирани кораби, благодарение на които страната ще скъса своята зависимост от Русия за доставката на астронавти на Международната космическа станция. 

Това ще рече, че работниците откъм страната на НАСА за дебютното изстрелване на "Крю Драгън", което ще трябва да се случи през февруари, се трудят без да получават пари.

Дали изстрелванията на "Крю Драгън" през февруари и на "Старлайнър", което се очертава да стане по-късно през пролетта, могат да бъдат застрашени от продължаващата правителствена криза? Никой не може да даде ясен и категоричен отговор на този въпрос. Анализатори казват, че НАСА в стабилно състояние до края на януари, но ако няма разрешение на проблема и през февруари, може да има сериозни последствия - както в смисъл на финансови загуби, така и на отлагания.

Най-тежко е за самите работещи. Преди няколко дни Нюз Файв Клийвлънд публикува историята на анонимен работник, който е останал без пари. Работникът е на щат в центъра Глен на НАСА и споделя, че не е бил подготвен за подобен сценарий. Предвидил е парични запаси само за около един месец напред, което означава, че ако правителствената парализа трае още седмица, той ще е в много кофти положение. Защото сметките продължават да пристигат, а наемът трябва се плаща. "Ще се наложи да говоря с хазяина и кредиторите си, за да им обясня в какво състояние се намирам, след което ще бъда оставен на милостта им", разказва той. Работникът споделя, че обмисля да напусне НАСА и да започне работа в частния сектор.

Експерти вече споделят, че това може да се окаже най-сериозното следствие от правителствената криза: все повече хора ще напускат НАСА и ще търсят работа в иновативните частни космически фирми.

Но и частните фирми са пострадали от кризата, пише Планетното общество. Много от тях разчитат на грантове на американската космическа агенция. Например фирмата Тетърс Ънлимитед е била принудена да съкрати около 20% от работниците поради липсата на постъпления.

Засега всички се надяват кошмарът да свърши, а кога ще стане това, зависи от милостта на политическите партии в САЩ. Колкото по-скоро стигнат до компромис, толкова по-добре.  

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2557-2019-nasa-workers-unpaid

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Суборбиталният кораб Ню Шепърд изведе в космоса множество научни експерименти!

2019-23-jan-new-shepard-launches.jpg

Кадър от днешното излитане. Photo credit : Blue Origin

23 януари 2019 г. 17:45 ч.

Светослав Александров. Днес беше изключително важен ден за частната космонавтика, след като в 17:05 ч. българско време от космодрума на Блу Ориджин в Западен Тексас излетя успешно комерсиалната ракета с капсула "Ню Шепърд". Полетът стана факт след отлагания, които се проточиха в продължение на месец поради различни технически и метеорологични проблеми. 

След приключването на полета капсулата се завърна на Земята чрез парашутна система, а ракетата-носител извърши меко кацане самостоятелно посредством двигателя си. Блу Ориджин е другата американска компания освен СпейсЕкс, притежаваща ракети за многократна експлоатация, но докато "Фолкън 9" са орбитални ракети, "Ню Шепърд" летят на кратки суборбитални пътешествия. 

Днешният полет бе безпилотен, но въпреки това корабът превози множество научни експерименти за нуждите на частната фирма Контролд Дайнемикс, а също така и за лабораторията Джон Хопкинс, университета Пърдю, университета на Централна Флорида, университета на Флорида, както и за НАСА. Пълен списък на научните експерименти има на сайта blueorigin.com.

В зависимост от това как ще се развият плановете на основаната от Джеф Безос компания, тя може да изстреля човек в космоса още през първата половина на 2019-та година. Блу Ориджин е пряк конкурент на компанията Върджин Галактик на Ричард Брансън - и двете се целят в пазара на кратките суборбитални полети. През декември миналата година Върджин Галактик успя да изпрати двама души в космоса на борда на космическия кораб "СпейсШипТу - Юнити". Това бе първият пилотиран космически полет на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка" на НАСА. 

Освен че нови пилотирани полети се очакват тази година от Върджин Галактик и Блу Ориджин, двете орбитални компании СпейсЕкс и Боинг също целят да проведат дебютните излитания на корабите "Крю Драгън" и "Старлайнър" - първо в безпилотен, а след това в пилотиран режим. Корабът "Крю Драгън" вече е на стартовата площадка, а по последни данни статично запалване на двигателите на ракетата е планирано за утре, в четвъртък. Ако всичко мине наред, дебютът на кораба на СпейсЕкс може да бъде факт през февруари. 

Запис от днешния полет: тук (Youtube link)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2562-2019-23-january-blue-origin-ns-launches

Share this post


Link to post
Share on other sites

3...2...1 и запалване! Ракетата Фолкън 9 с кораба Крю Драгън проведе статичен тест на стартовата си площадка!

25 януари 2019 г. 08:05 ч. Вчера, на 24-ти януари, космическата ракета "Фолкън 9" с прикачения към него кораб "Крю Драгън" проведе статично огнево изпитание - важна стъпка преди провеждането на дебютния полет. Тестът бе проведен точно една година след огневото изпитание на свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" - важно символично значение за СпейсЕкс. 

Обикновено след провеждането на статично запалване минават една или две седмици преди да се случи реалният полет. Но това е особена мисия - все пак ще е първият полет на кораб, който от тази година трябва да почне да превозва хора до Международната космическа станция. Има доста документация и бюрократични спънки, които трябва да бъдат преодолени. Засега най-ранната възможна дата за старт е 16-ти февруари. 

Ако мисията е успешна, това означава само едно: НАСА скъсва със зависимостта си от Русия за доставка на астронавти до орбита. Следващият космически полет на "Крю Драгън" през това лято ще е пилотиран, с астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен. 

Видео от тестовото запалване: тук (Twitter връзка)

2019-24-jan-crew-dragon-test-fire.png

Кадър от тестовото запалване. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2566-2019-24-jan-testfire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Върджин Галактик оповести плановете за 2019-та: още три тестови полета до няколко седмици, след това фирмата се мести на Спейспорт Америка

25 януари 2019 г. 16:51 ч. Още три тестови полета са планирани от Върджин Галактик, преди компанията да пристъпи към комерсиални пилотирани космически мисии - това съобщи вчера предприемачът Ричард Брансън за CBS. Надеждите са, че към средата на 2019-та година тези комерсиални полети ще могат да започнат, а Брансън ще е първият, който ще лети. 

Дотогава обаче тестовата програма трябва да приключи. Съвсем скоро, до няколко седмици, ще има нов полет от изпитателния космодрум в Мохаве, Калифорния. Няколко седмици след този ще последва втори, а още няколко седмици след него - трети, последен. 

С това изпитателната програма ще се изчерпи и Върджин Галактик ще се премести в Ню Мексико, където се намира космодрумът Спейспорт Америка. Очакванията са, че през близките няколко години стотици, дори хиляди души ще полетят в космоса. 

Напомням на читателите, че на 13-ти декември Върджин Галактик проведе своя първи пилотиран космически полет. Това бе и първият пилотиран космически полет за САЩ след приключването на програма "Космическа совалка". Върджин Галактик използва 80-километровата граница за началото на космическото пространство, призната от НАСА и военновъздушните сили на Щатите. Всеки, който лети на височина 80 и повече километра, ще бъде награден с астронавтска значка. 

2018-ss2-first-spaceflight.jpg

Астронавтите на частния космически кораб "Юнити" на Върджин Галактик заснеха на 13-ти декември снимка на Земята по време на първия пилотиран космически полет, проведен от територията на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка". Photo credit : Virgin Galactic

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2567-2019-virgin-galactic-plans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Защо Върджин Галактик и СпейсЕкс съкращават персонал и защо в това няма нищо притеснително

27 януари 2019 г. 15:45 ч. В началото на януари медиите оповестиха, че Илон Мъск съкращава около 10% от персонала на СпейсЕкс. Имайки предвид, че в компанията работят около 6 000 души, това означава, че грубо 600 работника губят работата си. А преди няколко дни стана ясно, че и частната компания Върджин Галактик на Ричард Брансън също ще съкрати около 5% от персонала си. Това даде повод на някои общественици да направят генерални обобщения, че в частната космическа сфера нещата не вървят. 

В реалността обаче няма повод за притеснение. След 2011 година, когато приключи програмата "Космическа совалка", няколко частни компании започнаха работа по суборбитални и орбитални пилотирани космически кораби. Отне повече време, отколкото очаквахме - но вече тези кораби са построени. Корабът "Юнити" на Върджин Галактик проведе първия пилотиран космически полет на 13-ти декември, а СпейсЕкс се готви за дебютния роботизиран полет на Крю Драгън". Разработката е приключила. Частните компании преминават от период на проектиране, строеж и тестове на експериментални кораби, към период на експлоатация на вече готовите космически кораби. Нормално е фирмите вече да нямат нужда от определен тип специалисти. 

Броят специалисти не е задължително да е показателен за количеството работа, което се върши. Например в руската компания ГКНПЦ "Хруничев" работят 43 500 души, но това не променя факта, че разработката на новите ракети "Ангара" продължава да се бави, модулът "Наука" още не е готов за полет, а "Протон" лети все по-рядко. Същевременно по данни от самите Блу Ориджин, една от най-иновативните космически компании, за изстрелването на една ракета с космически кораб "Ню Шепърд" работят само 30 души. 

Други са признаците, които са притеснителни. Единствената по-известна компания, за която хората сериозно могат да се опасяват, е Стратолонч - това е фирмата, построила най-големия самолет за изстрелване на космически ракети от борда му. Миналата година неочаквано си отиде от този свят основателят Пол Алън, а преди броени дни бяха прекратени плановете за създаването на ракети и двигатели - остава да се работи единствено по самолета, който ще е носител на съществуващите ракети "Пегас". Това са все сериозни признаци, които не вещаят добро бъдеще за Стратолонч. 

Нито СпейсЕкс, нито Върджин Галактик засега са се сблъскали с проблеми от този калибър. Специално за СпейсЕкс, бъдещето на компанията е осигурено за години напред - сключени са договори за извозване на спътници от частни разработчици, има договори с НАСА и военните, така че за Мъск може да сме напълно сигурни. 

2019-24-jan-crew-dragon-test-fire.png

Кадър от тестовото запалване на ракетата "Фолкън 9" с кораба "Крю Драгън" на 24-ти януари. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2571-2019-why-private-companies-lay-off

Share this post


Link to post
Share on other sites

Федералната авиационна администрация на САЩ ще награди пилотите Фредерик Стъркоу и Марк Стъки с астронавтски значки

6 февруари 2019 г. 22:30 ч. Утре, на 7-ми февруари, в 21:30 ч. българско време, Федералната авиационна администрация на САЩ ще награди пилотите Фредерик "Си Джей" Стъркоу и Марк "Форджър" Стъки с астронавтски значки. На 13-ти декември двамата полетяха с пилотирания космически кораб на Върджин Галактик "Юнити" и надхвърлиха височината от 80 километра, което е достатъчно основание, за да бъдат признати за астронавти. Това бе първият пилотиран космически полет, проведен от територията на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка".

Си Джей е ветеран от совалките, с четири полета зад гърба си. Марк Стъки обаче летя в космоса за пръв път - той се превърна в 568-мия землянин, достигнал до космическото пространство.

Церемонията по награждаването ще е достъпна на този линк : https://www.youtube.com/user/FAAnews/live 

2018-ss2-first-spaceflight.jpg

Астронавтите на частния космически кораб "Юнити" на Върджин Галактик заснеха на 13-ти декември снимка на Земята по време на първия пилотиран космически полет, проведен от територията на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка". Photo credit : Virgin Galactic

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2588-2019-virgin-galactic-astronauts-awarded

Share this post


Link to post
Share on other sites

Върджин Галактик се готви за пилотиран тестов полет тази седмица

19 февруари 2019 г. 12:00 ч. Частната космическа компания Върджин Галактик подготвя пилотиран тестов полет тази седмица, съобщава Параболик Арк. Очаква се космическият кораб "Юнити" да лети след 20-ти февруари. 

Засега не са ясни подробностите относно тестовия полет и дали той ще бъде атмосферен или космически. 

Напомням на читателите, че на 13-ти декември миналата година "Юнити" за пръв път достигна височина от 80-километра, която в средите на НАСА и военновъздушните сили на САЩ се приема за начало на космическото пространство. Това бе първият пилотиран космически полет, проведен от територията на Щатите след приключването на програма "Космическа совалка". 

Напомням също така, че през първата половина на 2019-та Върджин Галактик планира да проведе още три теста, след което компанията ще пристъпи към комерсиални мисии. Основателят Ричард Брансън планира дебютната комерсиална мисия с неговото лично участие да стане навръх 50-годишнината от полета на "Аполо 11". 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2604-2019-virgin-galactic-preparing-flight-test-this-week

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Юнити изведе в космоса трима души и няколко научни опита за нуждите на НАСА!

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе днес космическия кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Photo credit : Virgin Galactic

22 февруари 2019 г. 20:25 ч.

Светослав Александров. Първият пилотиран космически полет за 2019-та година е вече в историята! Частният американски кораб на Върджин Галактик "Юнити" летя успешно днес малко след 18:00 ч. българско време и достигна до височина от 89.9 километра - с близо 10 километра над 80-километровата граница, която НАСА и военновъздушните сили на САЩ считат за начало на космическото пространство. 

На борда на "Юнити" летяха пилотите Майкъл Масучи и Дейв Маккей, както и треньорката на Върджин Галактик Бет Моузес. Те се превърнаха съответно в 569-тия, 570-тия и 571-вия човек, достигнали до космическото пространство. И докато Маккей и Масучи са професионални летци-изпитатели, същото не може да се каже за Моузес - тя не е преминала през пилотско обучение, съответно бе първият пътник, летял на борда на комерсиален космически кораб. Бет Моузес е и първата жена в историята на космонавтиката, която достигна до космоса на борда на комерсиален космически кораб.

В рамките на днешния полет бяха отбелязани още няколко събития, които се случиха за пръв път - както за Върджин Галактик, така и за комерсиалната пилотирана космонавтика като цяло. За пръв път трима души летяха заедно в космоса на борда на пилотиран космически кораб от серията "СпейсШипТу" и за пръв път трима души летяха заедно в космоса на борда на частен космически кораб изобщо. За пръв път космически кораб от серията "СпейсШипТу" премина скорост от 3 Маха. За пръв път "Юнити" бе натоварен с толкова количество полезен товар, колкото се очаква да превозва и по време на редовните му мисии. 

На борда на космическия кораб пътуваха и няколко експеримента на НАСА, които са свързани с разработката на космически животоподдържащи системи и измерване на електромагнитни полета. Ето имената на тези експерименти:

Microgravity Multi-Phase Flow Experiment for Suborbital Testing - координиран от космическия център Джонсън.

Vibration Isolation Platform - координиран от Контролд Дайнемикс.

Collisions into Dust Experiment - координиран от Университета в Централна Флорида. 

Electromagnetic Field Measurements - координиран от Университета Джон Хопкинс. 

Пълно описание на научните опити има на сайта на НАСА

Днешният полет бе вторият пилотиран космически полет на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка" през 2011-та година. Напомням на читателите, че Върджин Галактик изпрати за пръв път хора в космоса на 13-ти декември 2018-та година - първа американска пилотирана космическа мисия след ерата на совалките. 

Ричард Брансън, основател на компанията, планира да проведе още поне два тестови полета, преди да започне редовното превозване на обикновени граждани до космическото пространство. Първият редовен полет е насрочен за юли - навръх 50-годишнината от пилотираната мисия "Аполо 11" до Луната. Самият Брансън ще лети тогава на борда на кораба. 

За повече информация: Върджин Галактик

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2614-2019-22-feb-virgin-galactic-flies-to-space

Share this post


Link to post
Share on other sites

Разгеле! НАСА оповести космическия кораб Крю Драгън готов за полет на 2-ри март!

23 февруари 2019 г. 00:40 ч. Най-накрая бюрокрацията се натутка! Най-после документацията е оправена! НАСА оповести, че след цял ден дискусии, СпейсЕкс и агенцията са обявили космическия кораб "Крю Драгън" за годен и той ще полети за пръв път на 2-ри март. Мисия, която, ако е успешна, ще прекрати зависимостта на САЩ от Русия за доставка на астронавти до Международната космическа станция. 

Дебютният полет на "Крю Драгън" до МКС през март ще е безпилотен. Той ще бъде последван през това лято от пилотирана орбитална мисия.

Днешният ден е наистина много важен както за НАСА, така и за СпейсЕкс и комерсиалната космонавтика. Получаването на ключовото одобрение за готовност за полет (на англ. Flight Readiness Review) е последното препятствие от страна на НАСА, което трябваше да бъде прескочено. 

2019-jan-crew-dragon-pad-1.jpg

Снимка на космическия кораб "Крю Драгън" на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2615-2019-nasa-approves-crew-dragon-for-flight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Първата комерсиална астронавтка Бет Моузес: полетът ми беше неописуем!

23 февруари 2019 г. 18:55 ч. Вчера, на 22-ри февруари, пилотираният космически кораб "Юнити" от серията "СпейсШипТу" летя благополучно и премина 80-километровата граница, използвана в НАСА и ВВС на САЩ за начало на космическото пространство. На борда на кораба летяха пилотите Майкъл Масучи и Дейв Маккей, както и треньорката на Върджин Галактик Бет Моузес. С успеха на "Юнити" Моузес се превърна в първата жена в историята на космонавтиката, достигнала до космическото пространство с частен космически кораб.

Ето какво сподели Моузес след мисията: "Първо, искам да благодаря на целия екип, както и на моето семейство и приятели. Просто исках да кажа, че това бе напрегнато, красиво и неописуемо. И ще споделя възможно най-кратко: Ричард, ще ти хареса". Този коментар бе във връзка с намерението на основателя на компанията Ричард Брансън да полети лично на борда на "Юнити", което той планира да стане през юли, навръх 50-годишнината от първата пилотирана лунна мисия "Аполо 11". 

Запис от изказването на Моузес тук: Youtube връзка

2019-22-feb-beth-moses-looks-earth.jpg

На снимката: реакцията на първата комерсиална астронавтка Бет Моузес след като за пръв път видя Земята от космоса. Photo credit : Virgin Galactic

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2618-2019-beth-moses-looks-at-earth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Росскосмос заедно с една американска фирма някъде от 2001 година  организират космическия туризъм в космоса- главно на МКС. Тази година сътрудничеството между Роскосмос и американската фирма ще продължи с нови полети на туристи. Туристите са на МКС около 10 дена , стойността на космическия билет се пази в тайна но се предполага че е нещо около 40 милиона долара. За по бедни се предвижда полет на по - низка орбита на около 200 км над Земята за доста по късо време само няколко часа !  ( МКС ако помня точно е някъде на около 400 км от Земята ) . 

По - нисък полет и много по - късо време - заслужава ли си ? Вероятно си заслужава, понеже и цените са много по - ниски и изгодни. Говори се за цени от порядъка на 200 000 долара ! Все пак 200 хиляди са пари които един милионер би могъл да си позволи ! А 40 милиона прост милионер едва ли би си позволил ! За такъв полет е нужен милиардер. А все пак милионерите са доста повече от милиардерите ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Русия направи последен опит да спъне изстрелването на Крю Драгън към МКС

2019-jan-crew-dragon-pad-1.jpg

Снимка на космическия кораб "Крю Драгън" на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX

25 февруари 2019 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. На 22-ри февруари НАСА и СпейсЕкс изпълниха процедурата за одобряване на космическия кораб "Крю Драгън" за полет до Международната космическа станция. Процедурата мина успешно и ако няма някакви други спънки или лоши метеорологични условия, дебютното изстрелване на кораба в роботизиран режим е насрочено за 2-ри март от космическия център Кенеди в 09:48 ч. българско време.

Но по един проблем продължава да се работи до ден днешен. Тъй като това е мисия до Международната космическа станция, полетът на всеки нов кораб предстои да бъде одобрен от международните партньори. Те трябва да са убедени, че корабът е безопасен за орбиталния комплекс. По данни на сайта Спейсфлайт Инсайдър, по време на обсъждането на годността на софтуера за скачване със станцията, един от партньорите e гласувал с "не" поради опасение от колизия с МКС заради компютърна авария. 

Този партньор е Русия.

Въпросното скачване на "Крю Драгън" с МКС е предвидено да се случи на 3-ти март в 10:30 ч. българско време. Корабът ще остане прикачен към станцията до 8-ми март, когато ще бъде отделен от орбиталния комплекс и ще се завърне на Земята посредством парашутни системи. 

Доколко оплакванията на Русия за безопасността на "Крю Драгън" са основателни? Товарните космически кораби като руския "Прогрес" притежават независими резервни системи за прекратяване на процедурите по скачване в случай на сериозна повреда на компютъра, която застрашава МКС от колизия. "Крю Драгън" е различен кораб - той има единична компютърна система, на която обаче отделните й компоненти имат резервни такива. Руснаците питат защо това е така, а не са две отделни компютърни системи. 

Разбира се, Русия има право да изразява становище по въпросите за безопасността, тъй като е партньор на Международната космическа станция. Действително обаче при наличие на резервни компоненти в единичната компютърна система на СпейсЕкс, шансът за авария е пренебрежимо малък.  

Иначе поведението на руснаците може да има по-просто обяснение - те са притеснени относно предстоящия полет на "Крю Драгън", защото в случай че мисията му е успешна, техният монопол върху доставката на астронавти до Международната космическа станция ще приключи, следователно просто използват случая, за да отложат полетите на американските кораби възможно най-дълго. 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2620-2019-crew-dragon-russian-concerns

Share this post


Link to post
Share on other sites

то тази станция да не е хотел, че всеки да може да се стикова с нея наляво надясно. А и компанията на Мъск си е частна, и има още да се доказва. Руснаците донякъде проявяват предпазливос, донякъде се гъбаркат, ама Мъск е добър в убеждаването. Щом се е договорил с НАСА, ще го направи и с братушките.

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Защо отне толкова дълго време да бъдат създадени новите кораби за превоз на екипаж до орбита?

2019-interior-crew-dragon.jpg

На снимката: вътрешността на космическия кораб "Крю Драгън", който утре ще се отправи към Международната космическа станция. Вляво: манекенът Рипли (кръстен на героинята Рипли от "Пришълецът"). Photo credit : SpaceX/Elon Musk 

1 март 2019 г. 22:00 ч.

Светослав Александров. Ако всичко мине по план, най-рано утре, на 2-ри март в 09:49 ч. българско време, ще излети за пръв път космическият кораб "Крю Драгън", който е специално предназначен за превоз на хора до орбита. Ако тази дебютна мисия в роботизиран режим е успешна, САЩ ще скъса със зависимостта си от Русия за доставката на астронавти до Международната космическа станция. По време на следващата мисия, някъде през лятото или есента, на борда на "Крю Драгън" ще се отправят и хора. 

Предстоящият полет на "Крю Драгън" ще се случи близо осем години след пенсионирането на програмата "Космическа совалка" на НАСА. Осем дълги години на изморително чакане. Но защо отне толкова време на американската космонавтика, за да се съвземе? В тази статия ще ви разкажа причините за това. 

1. Програмата за развитие на комерсиални космически кораби CCDev (Commercial Crew Development) започна твърде късно

Първата стъпка в рамките на CCDev бе предприета през 2010 година - едва няколко месеца преди последния полет на совалка. Тогава НАСА раздаде $50 милиона на пет компании, за да проведат чисто концептуални проучвания за създаването на пилотирани кораби. Реалният избор на двете фирми СпейсЕкс и Боинг от НАСА обаче стана факт едва на 16-ти септември 2014 година, повече от три години след последния полет на совалка. 

Защо CCDev започна толкова късно? Не можеше ли няколко години по-рано, а не чак през 2010 година? За хората, които не са запознати със скорошната космическа история, положението е абсурдно - все едно се сетили "пред Великден в събота". Но отдавнашните читатели на КОСМОС БГ със сигурност си спомнят за програмата на Джордж Буш "Съзвездие" (2005-2009 г.), в рамките на която НАСА създаваше пилотирана ракета "Арес 1" за превоз на хора до орбита и тежкотоварна ракета "Арес 5" за полети до Луната. След като предишният президент на САЩ Барак Обама встъпи в длъжност през 2009 година, той назначи комисия да разгледа прогреса на "Съзвездие". Т.нар. "Августинова комисия" констатира, че програмата може да проработи, но за нейната реализация са необходими милиарди долари - бюджет, аналогичен на този от епохата на "Аполо", с какъвто НАСА не разполага. Затова Обама прекрати "Съзвездие" и остави пилотираната космонавтика до орбита изцяло в ръцете на частните компании. 

2. Програмата за развитие на комерсиални космически кораби не беше достатъчно финансирана

Дори и след като програмата CCDev през 2010 г. бе приведена в ход, тя стоеше дълго време без адекватен бюджет. Всяка година НАСА изискваше увеличение на парите за създаването на нови пилотирани космически кораби и всяка година Сенатът и Камарата на представителите отказваха да вложат тъй нужните средства. 

Днес американските политици обичат да говорят за необходимостта от скъсване на зависимостта от Русия за превоз на астронавти, което отново кара хората да се питат защо не се сетиха навреме. Но влошаването на взаимоотношенията между САЩ и Русия настъпи едва след 2014 година, след кризата в Украйна и анексацията на Крим. Преди това американците считаха руснаците за надежден партньор - не без основание. Русия помогна на САЩ да превозва астронавти до МКС в периода между 2003 и 2005 година, когато НАСА се възстановяваше след катастрофата на "Колумбия". Надеждата на американската космическа агенция бе, че руснаците ще съдействат отново и след 2011 година, когато совалките бъдат изведени от експлоатация. Но след като през 2014-та година каруцата се обърна, Западът наложи санкции на Русия и тогавашният вицепремиер Дмитрий Рогозин (днес шеф на Роскосмос) започна да намеква, че може и да лиши американските астронавти от места на борда на "Союз", стана ясно, че така не може да продължава вечно. 

3. Както Боинг, така и СпейсЕкс преминаха през сериозни технически затруднения

Независимо от късния старт на програма CCDev и недостатъчното финансиране, НАСА се надяваше, че двете избрани компании ще наваксат бързо и ще започнат скоро да провеждат пилотирани стартове. Надеждите бяха продиктувани най-вече от това, че Боинг, като част от консорциума United Launch Alliance (ULA), разполага с готова ракета-носител "Атлас 5", а пък СпейсЕкс още през 2012 г. придоби опит за доставка на товар чрез кораби "Драгън" до Международната космическа станция. Боинг просто трябваше да създаде кораб за тази ракета, а пък СпейсЕкс да модифицира "Драгън"-а и да го превърне "Крю Драгън". Но и двете компании се сблъскаха с технически пречки. При Боинг настъпиха проблеми с акустичното натоварване на корабите "Старлайнър". СпейсЕкс преживя авария в края на 2016 година - по време на зареждане с гориво ракета "Фолкън 9" експлодира на стартовата площадка. Бързо стана ясно, че нито една от двете компании няма да е готова за дебютно изстрелване през 2017 година. Полетите на "Крю Драгън" и "Старлайнър" се изместиха за след 2018-та година.

4. Тежката бюрокрация на НАСА

Може би най-сериозният проблем на НАСА е, че е затънала в бюрокрация, подобно на останалите американски държавни агенции. Освен това агенцията е преживяла две много тежки аварии през годините - на "Чалънджър" през 1986-та и на "Колумбия" през 2003-та, които нанесоха сериозен удар върху репутацията на агенцията. Не е чудно, че ръководството на НАСА се опитва да предотврати всячески възможността за нов провал на пилотирана мисия. 

И ако по времето на програма COTS, която доведе до създаването на корабите "Драгън" и "Сигнус" за доставка на провизии до МКС, НАСА само задаваше изискванията си към частните фирми СпейсЕкс и Орбитал и накрая се превръщаше просто в клиент на крайния продукт (т.е. закупуваше кораби), при CCDev този модел бе напълно изоставен. Американската космическа агенция започна да се намесва активно във всяка стъпка при разработката на новите пилотирани машини и да диктува как те да бъдат построени. Илон Мъск планираше "Крю Драгън" да се завръща от космоса посредством ретроракети - това щеше да даде способност на кораба не просто да е такси за превоз на хора до околоземна орбита, но да е истински междупланетен кораб, способен да каца на Луната и Марс. НАСА сметна, че ретроракетите добавят допълнителен риск и ръководството на агенцията настоя да се каца с парашути, каквато е установената практика от епохата на "Аполо". И това не удовлетвори бюрократите - те казаха, че кацане с три парашута е рисковано и трябва да се добави за всеки случай още един, четвърти. От СпейсЕкс клекнаха пред това искане и внедриха четвърти парашут. Комисията по безопасност сега пак не е доволна и все още мрънка, че компанията на Мъск трябва да предприеме допълнителни мерки, за да докаже безопасността на системата за кацане. Даже утрешният полет на "Крю Драгън" е допуснат с едно условие - че до времето на втория полет, когато вече ще има хора на борда, парашутните проблеми трябва да бъдат разрешени. 

Хубавото е, че нещата се случват и лека-полека навлизаме в бъдещето. Това става по-бавно, отколкото ни се иска, но въпреки това космонавтиката напредва. 

Да пожелаем успех на СпейсЕкс при дебюта на "Крю Драгън"! 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2627-2019-commercial-crew-why-it-took-so-long 

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Първият космически кораб Крю Драгън излетя към Международната космическа станция!

2019-2-march-crew-dragon-launches.jpg

Кадър от днешното историческо излитане на "Крю Другън". Photo credit : NASA TV/SpaceX

2 март 2019 г. 10:36 ч.

Светослав Александров. Най-накрая! Днес, на 2-ри март, в 09:49 ч. българско време, от космическия център Кенеди излетя ракетата на СпейсЕкс "Фолкън 9" с първия космически кораб "Крю Драгън". Цели осем години след края на програмата "Космическа совалка", от американска територия към орбита излетя нов кораб, предназначен за превоз на астронавти към Международната космическа станция. 

Като за дебют днешният полет е роботизиран, а на борда на "Крю Драгън" лети манекенката Рипли, кръстена на главната героиня от "Пришълецът". Тя е екипирана с датчици, които предават ценни данни към наземните ръководители. СпейсЕкс добави и плюшена играчка с формата на Земята като част от традициите в пилотираната космонавтика, която след разкачването на кораба от втората степен на ракетата-носител започна да се рее свободно в условия на микрогравитация. 

Пред СпейсЕкс предстои критична осемдневна мисия, в рамките на която компанията ще трябва да демонстрира способността на "Крю Драгън" да превозва хора към МКС. От особено важно значение е да бъде проведено успешно скачване с орбиталния комплекс. То е насрочено за утре, 3-ти март в около 13:00 ч. българско време. Космическият кораб ще стои прикачен към станцията до 8-ми март, след което ще се върне на Земята чрез приводняване в Атлантическия океан. 

Стига тестовата мисия на "Крю Драгън" да приключи успешно, НАСА ще скъса със зависимостта от Русия за превозването на астронавти. Първият пилотиран полет може да е факт още през юли и тогава на борда на кораба ще полетят астронавтите Робърт Бенкен и Дъг Хърли. Дотогава обаче СпейсЕкс ще трябва да анализира резултатите от настоящата мисия, както и да проведе тест на системите за аварийно спасяване по време на полет. Отчитайки шанса за отлагания, възможно е пилотираната мисия да бъде проведена през есента или дори по-късно.

До този момент има още време, а сега сме фокусирани върху настоящия "Крю Драгън". Следете страниците на КОСМОС БГ за актуални новини от мисията му.

По време на утрешното сближаване на кораба с МКС, скачването ще бъде наблюдавано от модула "Купола" от астронавтката на НАСА Ан МакКлейн и нейния канадски колега Дейвид Сен-Жак. Основна разлика между товарния "Драгън" и "Крю Драгън" е, че докато "Драгън" доближаваше станцията отдолу, чакайки да бъде захванат от роботизираната ръка на станцията, "Крю Драгън" ще се насочи фронтално към МКС, за да извърши пряко стиковане с Международния адаптер за скачване. До последно Русия като главен партньор от програмата отказваше да одобри "Крю Драгън" за скачване, позовавайки се на възможния риск поради евентуален отказ на компютрите. Изглежда обаче, че Роскосмос и НАСА са постигнали някакъв консенсус и руският космонавт на борда Олег Кононенко ще прави самостоятелен мониторинг на скачването на "Крю Драгън". 

Другият критичен момент от мисията е кацането, което ще стане посредством четири парашута. Комисията за безопасност на НАСА ще следи приводняването с изострено внимание, тъй като то се счита за един от най-рискованите етапи на пилотирана мисия. 

След като мисията на "Крю Драгън" приключи, идните месеци ще са много натоварени за програмата на Международната космическа станция. На 14-ти март ще излети нов пилотиран кораб "Союз", който ще трябва да достави на МКС руския астронавт Алексей Овчинин и неговия американски колега Ник Хейг (това е екипажът, който извърши аварийно кацане през октомври миналата година след повреда на ракетата-носител). С тях към орбита ще се отправи и американската астронавтка Кристина Кох. Ще има три излизания в открития космос на астронавти в края на март и началото на април. На 17-ти април предстои изстрелването на товарен американски кораб "Сигнус", а по-късно - на още един товарен кораб на СпейсЕкс, този път стандартен "Драгън". 

Някъде след тези мисии Боинг ще проведе първото тестово изстрелване на космическия кораб "Старлайнър", който, подобно на "Крю Драгън", е предназначен да превозва хора до орбита. Така НАСА, разполагайки с два космически кораба, ще се подсигури в случай на нова авария и няма да допусне ново голямо прекъсване на пилотираните космически полети. 

За повече информация: НАСА

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2628-2019-first-crew-dragon-launches 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роскосмос не поздрави НАСА за успешното изстрелване на първия частен кораб за транспорт на астронавти до МКС

2 март 2019 г. 17:55 ч. Илон Мъск изстреля днес първия в историята на космонавтиката частен пътнически кораб, способен да доставя астронавти на МКС. Руската медия Газета.Ру съобщи, че докато Европейската космическа агенция (ЕКА) е изпратила поздравление към НАСА за успешното изстрелване, Роскосмос мълчи. Единственото съобщение в Туитър от страна на руската космическа агенция през днешния ден е било за отправката на ракета-носител "Протон-М" към космодрума Байконур.

Според Газета.Ру билетчето за полет на американски астронавт на борда на руски космически кораб "Союз" струва $82 милиона. Появата в САЩ на доставчик-конкурент, при това с кораб с по-голяма вместимост, привлича вниманието в Русия и не може да остане незабелязано от Роскосмос. През 2011 година, когато приключи програмата "Космическа совалка", руснаците се превърнаха в монополист за доставката на астронавти до околоземна орбита. Всяка следваща година Русия вдигаше цената на полетите на "Союз".

През последните три години САЩ са дали на руснаците $935 милиона за превоз на астронавти. 

2019-crew-dragon.png

Независимо че първото изстрелване на "Крю Драгън" бе проведено докато в САЩ бе късна нощ, хиляди хора се събраха в близост до стартовата площадка, за да гледат излитането на кораба. Photo credit : NASA TV

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2631-2019-roscosmos-didnt-congratulate-nasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Първият космически кораб Крю Драгън се скачи с МКС!

2019-3-march-crew-dragon-docks-iss.png

Кадър от сближаването на "Крю Драгън" с Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV

3 март 2019 г. 13:50 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" изпълни важна част от полетната си програма, след като извърши първото си скачване с Международната космическа станция. Това бе критична стъпка преди корабът да бъде одобрен за превоз на астронавти към орбиталния комплекс. Освен това СпейсЕкс никога не бяха осъществявали скачване до този момент - когато компанията изстрелва товарни кораби "Драгън", те просто доближават станцията, след което биват прихващани от нейната роботизирана ръка. 

Сближаването на "Крю Драгън" с МКС бе безпроблемно, макар и да стана по-бавно, отколкото ще се случва след като корабът започне да превозва хора. Всички стъпки бяха проверявани грижливо и методично. Когато "Крю Драгън" достигна разстояние 150 метра от порта за скачване, екипажът на станцията изпробва команда за спешно отдалечаване. Това може да се наложи в случай на проблем, който има потенциал да доведе до сблъсък. "Крю Драгън" бързо се отдалечи от МКС - да се надяваме, че демонстрацията е доказала ясно на руснаците, че корабът е достатъчно надежден. Именно Русия преди няколко дни изрази опасения, че "Крю Драгън" не е безопасен в случай на компютърен проблем. Сега Роскосмос изглеждат удовлетворени - днес агенцията най-после поздрави НАСА. 

След като процедурата за спешно отдалечаване бе изпробвана, "Крю Драгън" отново се насочи към МКС. Последните етапи от сближаването протекоха гладко. Самото скачване премина през две фази - "меко захващане" и "твърдо захващане". Първоначалната стиковка, а именно "мекото захващане", стана факт в 12:51 ч. българско време. Около 15 минути по-късно завърши и "твърдото захващане", което означава, че външният пръстен бе прибран и 12 куки приковаха "Крю Драгън" твърдо към станцията. 

През следващите два часа екипажът на Международната космическа станция ще направи няколко финални проверки на бордовите системи и на налягането на кораба, преди да пристъпи към отварянето на корабния шлюз. Това ще стане след 15:30 ч. българско време и тогава астронавтите на МКС ще могат да се прехвърлят на борда на "Крю Драгън". Ще се спазва строг протокол - поне в началото членовете на екипажа ще носят маски и защитни очила в случай на намиращи се отломки. След като астронавтите са вече в "Крю Драгън", те ще извършат оглед на кораба. 

Понастоящем на него пътува манекен, кръстен Рипли - на името на героинята Елън Рипли от "Пришълецът". Има и около 181 килограма полезен товар. 

Следете развитието на мисията на НАСА ТВ (ще се отвори линк в нов прозорец към Youtube)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2635-2019-3-march-crew-dragon-docks-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Канадският астронавт Давид Сен-Жак и руският космонавт Олег Кононенко са първите хора на борда на Крю Драгън

2019-David-Oleg-inside-crew-dragon.png

На този кадър се вижда как Давид Сен-Жак и руският космонавт Олег Кононенко взимат проби от въздуха в кораба "Крю Драгън". Photo credit : NASA TV

3 март 2019 г. 16:20 ч.

Светослав Александров. Днес в 15:07 ч. българско време американската астронавтка Ан МакКлейн, канадският астронавт Давид Сен-Жак и руският космонавт Олег Кононенко отвориха за пръв път шлюза на новия пътнически кораб на САЩ "Крю Драгън". След това Сен-Жак и Кононенко първи влязоха във вътрешността на кораба, докато МакКлейн ги изчака отвън. 

Канадецът и руснакът вече успяха да разопаковат част от багажа, донесен от "Крю Драгън". Но най-важната им задача бе да инспектират вътрешността на кораба и да вземат проби от въздуха. Докато Кононенко и Сен-Жак вършеха тази работа, МакКлейн проверяваше измерените стойности от датчиците и накрая оповести, че въздухът е чист и няма вредни примеси.

След това наземните ръководители включиха вентилаторите, за да може въздухът на Международната космическа станция да бъде примесен с този на "Крю Драгън".

Мисията на "Крю Драгън" продължава да протича по план. НАСА ТВ ще излъчи специална церемония по посрещането на новия кораб в около 17:35 ч. българско време.

Следете работата на астронавтите от борда на Крю Драгън на живо тук (Youtube връзка - ще се отвори нов прозорец)

Изгледайте запис от първото влизане на борда на Крю Драгън тук (Youtube връзка - ще се отвори нов прозорец)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2636-2019-kononenko-saint-jacuqes-first-inside-crew-dragon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Заради Крю Драгън: играчките плюшена Земя са с изчерпана наличност

3 март 2019 г. 18:00 ч. Celestial Buddies е малка фирма, която произвежда плюшени играчки-планети. Бизнесът съществува от няколко години, като търсенето към продуктите е било винаги умерено. Никога не се е стигало до изчерпване на който и да е продукт. 

През последните два дни обаче ръководството на фирмата е изненадано от масовите поръчки за плюшени играчки-Земя. В рамките само на няколко часа наличността е изчерпана и всички се чудят какво се случва. Никой не е наясно, че Илон Мъск е качил плюшена Земя на борда на новия космически кораб "Крю Драгън" като визуален индикатор за навлизане в условия на микрогравитация. Ракетата "Фолкън 9" още не е излетяла, когато запасите от играчки са свършили изцяло, а междувременно са натрупани множество поръчки и фирмата не може да ги изпълни.

От Celestial Buddies се извиняват за липсата на плюшени играчки-Земя и обясняват, че никога не са изпадали в подобно положение. През следващите няколко дни Джеси и Джон, които ръководят бизнеса, ще изпратят индивидуални имейли на хората, които нямат играчка, и ще им предложат алтернативи. Голямата играчка Our Precious Planet е все още налична и замисълът й е да допринася за осведомеността на хората към климатичните промени. 

За повече информация: Celestial Buddies

2019-mcclain-plush-earth.png

На снимката: астронавтката на НАСА Ан МакКлейн позира пред камерите на борда на "Крю Дргън" заедно с манекена Рипли и плюшената играчка-Земя. Photo credit : NASA TV

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2637-2019-no-earth-toy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 9 часа, SAlexandrov said:

УСПЕХ: Първият космически кораб Крю Драгън се скачи с МКС!

2019-3-march-crew-dragon-docks-iss.png

Кадър от сближаването на "Крю Драгън" с Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV

3 март 2019 г. 13:50 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" изпълни важна част от полетната си програма, след като извърши първото си скачване с Международната космическа станция. Това бе критична стъпка преди корабът да бъде одобрен за превоз на астронавти към орбиталния комплекс. Освен това СпейсЕкс никога не бяха осъществявали скачване до този момент - когато компанията изстрелва товарни кораби "Драгън", те просто доближават станцията, след което биват прихващани от нейната роботизирана ръка. 

Сближаването на "Крю Драгън" с МКС бе безпроблемно, макар и да стана по-бавно, отколкото ще се случва след като корабът започне да превозва хора. Всички стъпки бяха проверявани грижливо и методично. Когато "Крю Драгън" достигна разстояние 150 метра от порта за скачване, екипажът на станцията изпробва команда за спешно отдалечаване. Това може да се наложи в случай на проблем, който има потенциал да доведе до сблъсък. "Крю Драгън" бързо се отдалечи от МКС - да се надяваме, че демонстрацията е доказала ясно на руснаците, че корабът е достатъчно надежден. Именно Русия преди няколко дни изрази опасения, че "Крю Драгън" не е безопасен в случай на компютърен проблем. Сега Роскосмос изглеждат удовлетворени - днес агенцията най-после поздрави НАСА. 

След като процедурата за спешно отдалечаване бе изпробвана, "Крю Драгън" отново се насочи към МКС. Последните етапи от сближаването протекоха гладко. Самото скачване премина през две фази - "меко захващане" и "твърдо захващане". Първоначалната стиковка, а именно "мекото захващане", стана факт в 12:51 ч. българско време. Около 15 минути по-късно завърши и "твърдото захващане", което означава, че външният пръстен бе прибран и 12 куки приковаха "Крю Драгън" твърдо към станцията. 

През следващите два часа екипажът на Международната космическа станция ще направи няколко финални проверки на бордовите системи и на налягането на кораба, преди да пристъпи към отварянето на корабния шлюз. Това ще стане след 15:30 ч. българско време и тогава астронавтите на МКС ще могат да се прехвърлят на борда на "Крю Драгън". Ще се спазва строг протокол - поне в началото членовете на екипажа ще носят маски и защитни очила в случай на намиращи се отломки. След като астронавтите са вече в "Крю Драгън", те ще извършат оглед на кораба. 

Понастоящем на него пътува манекен, кръстен Рипли - на името на героинята Елън Рипли от "Пришълецът". Има и около 181 килограма полезен товар. 

Следете развитието на мисията на НАСА ТВ (ще се отвори линк в нов прозорец към Youtube)

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2635-2019-3-march-crew-dragon-docks-iss

Нещо за предшественника на великото космическо събитие от 21 век на 3 хилядолетие !
Космос-186 е съветски безпилотен космически кораб от типа „Союз“. Това е кораб № 6 от модификацията Союз 7К-ОК. Корабът стартира на 27 октомври 1967 г. и е предназначен за автоматично скачване с кораба Космос-188. Двата кораба осъществяват първото автоматично скачване в света.

255px-The_Soviet_Union_1968_CPA_3619_sta

Първото автоматично скачване в космоса. Марка от СССР, 1968 година.
Ето как савецката космическа техника, механика , радиотеника, електроника , компютърна техника и софтуер тип 60 години на 20 век извършва първото скачване, повторено от частната компания Драгън ! 

Първо е изстрелян корабът „Космос-186“. Той е „активния“ кораб и е трябвало да намери с радиолокационна антена „пасивния“ Космос-188, да се сближи с него и да се скачи. На 30 октомври 1967 г., по време на прелитането на кораба „Космос-186“ над космодрума е изстрелян „Космос-188“ в същата орбита, но с дистанция от 24 км.
 
За да се осъществи скачването е необходима голяма точност на извеждането на орбита, защото автоматичната система за скачване може да работи само до определено разстояние между скачващите се кораби. Това разстояние от 24 км е напълно достатъчно за осъществяването му.
 
Чрез команда от центъра за управление е активирана системата за ориентация, системата за автоматично управление и бордовите елктронно-изчислителни машини (ЕИМ). След „откриването“ на „пасивния“ кораб „Космос-188“, ЕИМ на „активния“ „Космос-186“ започва изчисляването на необходимото ускоряване за намаляване разстоянието между корабите, корекция на орбитата в хоризонталната и вертикалната равнина. Приближаването става със скорост от около 90 км/ч. При достигането на разстояние между двата кораба от около 300 м се изключва главния, а се включват двигателите с малка мощност.
 
В последния етап от скачването приближаването става със скорост от 0,5 – 1 м/с. След това става и скачването: щангата на скачващия възел на „Космос-186“ влиза в конусообразния приемник на „Космос-188“.
 
Скачените кораби летят около 3 часа и половина, извършвайки около 2 обиколки около Земята. След това по команда от Земята те се разкачват и последователно се приземяват: първо „Космос-186“, след това „Космос-188“.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Космическият експерт Лукашевич: корабът Крю Драгън е по-добър от Союз във всяко едно отношение, не можем да се съревноваваме с него

7 март 2019 г. 18:00 ч. Руският космически експерт Вадим Лукашевич даде в понеделник обширно интервю пред телевизионния канал "Москва 24". Интервюто е достъпно за гледане в Youtube

"СпейсЕкс показаха на Роскосмос кой къде стои. Всички споменават репликата на Рогозин за батута и т.н., това не е просто ревност, това е постоянно главоболие. Първоначално Роскосмос изобщо не реагира, поздравлението закъсня. После, когато то се появи, имаше две поздравления. Едното на английски език, под една редакция, а другото на руски, под съвсем друга. Даже текстът е съвършено друг. Естествено, че това е признак за ревност, признак за изоставащ лидер. Не забравяйте, че Роскосмос до последно не даде разрешение за стиковка. Позоваха се на редица технологични рискове, но накрая видяхме, че стиковката беше блестяща", съобщи Лукашевич. "Това е реакцията на изоставащия".

"Вижте, значи, ако трябва да сравним технически корабите, нашият "Союз" принципно не е в състояние да конкурира "Крю Драгън". "Союз" е създаден идеологически през 60-те години от Сергей Павлович Корольов. Преминал е през множество модификации, лети и досега. Но той е безнадеждно остарял кораб. Даже когато китайците създадоха своя космически кораб "Небесна ладия", едно красиво название, на базата на нашия "Союз", те подходиха кардинално. На първо време, той е по-голям. Обитаемият им модул е самостоятелен апарат, който може да се отдели и да лети около месец. Спускаемият апарат е по-голям, за разлика от нашия, който е безнадеждно тесен. Илон Мъск е създал кораб на бъдещето. Той е седемместен кораб. Той е кораб за многократна употреба. Той използва нови технологии. Той бие "Союз" по всички параметри, по всички технически показатели. Просто трябва да докаже своята пригодност за пилотирани пускове и вече през юли ще има пилотиран запуск", смята експертът.

2019-David-Oleg-inside-crew-dragon.png

На този кадър се вижда как Давид Сен-Жак и руският космонавт Олег Кононенко взимат проби от въздуха в кораба "Крю Драгън". Photo credit : NASA TV

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2645-2019-lukashevic-crew-dragon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Истинското изпитание пред Крю Драгън предстои: завръщането на Земята

crew-dragon-parachute-drop-tests.jpg

Снимка от изпитание на парашутната система на "Крю Драгън" през 2016 г. Photo credit : NASA/SpaceX

7 март 2019 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Чудесно е, че след дълго чакане, през 2019-та година, най-сетне ставаме свидетели на дебютните полети на новите кораби за превоз на астронавти до Международната космическа станция. Пръв от тях е "Крю Драгън", който излетя в автоматичен режим на 2-ри март. Астронавтката на НАСА Ан МакКлейн, която понастоящем живее на борда на станцията, описа мисията на "Крю Драгън" с думите "зората на нова ера в човешката космонавтика". 

Но колкото и да сме развълнувани за настъпването на тази ера, факт е, че все още се намираме в зората. Дебютните мисии на "Крю Драгън", а по-късно през пролетта и на кораба на Боинг "Старлайнър", са все още изпитателни, а не оперативни. Голямото изпитание пред "Крю Драгън" е утре, на 8-ми март, а именно завръщането, което очакваме да е факт в 15:45 ч. българско време. 

Ръководствата на НАСА и СпейсЕкс са основателно притеснени за утрешния ден. Изстрелването в орбита е достатъчно рутинна процедура - ракетата "Фолкън 9" може да се счита за надеждна след десетки успешни полети. От няколко дни насам и скачването е отработено. Но завръщането на Земята е нещо ново. 

Вероятно някои биха опонирали, че СпейсЕкс имат натрупан опит с товарните кораби "Драгън". Но "Крю Драгън" е различен кораб - той не е просто преобразуван товарен кораб за пилотирани цели. Разликите между двата кораба са съществени, а една от най-сериозните е в двигателната система. Товарните космически кораби използват мънички двигателчета "Драко" за маневри в космоса. Но "Крю Драгън" е оборудван с мощни двигатели "СуперДрако", които са част от структурата на кораба. Те биха могли да изведат кораба на безопасно разстояние в случай на катастрофална авария на ракетата-носител и дори да се използват за достигане на орбита, ако втората степен на "Фолкън 9" прояви отклонения при работата си. Системата е по-различна от класическите кули "трактор", внедрявани в миналото на корабите "Аполо", а днес на руските кораби "Союз". "Крю Драгън" използва различна система тип "пушър" - т.е. ако "тракторът" издърпва кораба от авариращата ракета-носител, "пушър"-системата го избутва отдолу. 

Недостатъкът на този тип работа е, че задният корпус на "Крю Драгън" е асиметричен. Никога досега такъв асиметричен кораб не е навлизал в земната атмосфера и това би могло да доведе до нестабилност и преобръщане. Компанията на Илон Мъск и НАСА са провели хиляди компютърни симулации, които дават известна увереност, че няма да се стигне до подобен сценарий. Засега моделите показват, че е малко вероятно да се стигне до нестабилност, но все пак едно е компютърна симулация, друго е реален полет. 

"Бих казал, че свръхзвуковото навлизане е моето най-голямо притеснение", споделя Мъск.

Следва разгръщането на парашутите и приводняване в Атлантическия океан. Пилотиран космически кораб на САЩ не се е завръщал по този начин от 24-ти юли 1975-та година, когато се приводни корабът "Аполо" от проекта "Аполо-Союз", при който руски космонавти и американски астронавти се срещнаха на орбита. Следващите кораби от ново поколение като космическата совалка, "СпейсШипУан" и настоящият "СпейсШипТу", са с форма на самолет и кацат на писта. 

Всички стискаме палци първо спирачните, а после и четирите основни парашута на "Крю Драгън", да се разгънат успешно. Отклонения от нормалната работа биха означавали само едно: редизайн на парашутната система. След този редизайн ще последват нови тестове, а това ще отложи следващия втория на "Крю Драгън", който вече ще е с астронавти на борда. Засега този полет е насрочен за юли, но при евентуални проблеми може да бъде отложен за есента, даже за 2020 година. 

Да се надяваме, че няма да се стигне до такъв сценарий. Администраторът на НАСА Джим Брайденстайн изразява надежда, че до края на 2019-та поне един от двата кораба, "Крю Драгън" или "Старлайнър", ще е превозил хора до МКС. Но и да не се случи, безопасността на екипажа е по-важна. Така че корабите ще летят тогава, когато са напълно готови. 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2646-2019-crew-dragon-to-return-to-earth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Космическият кораб Крю Драгън се разкачи от МКС

8 март 2019 г. 09:40 ч. Днес в 09:32 ч. българско време космическият кораб "Крю Драгън" се отдели от Международната космическа станция и започна своето завръщане към Земята. Корабът успешно изпълни петдневна мисия до МКС. 

"Крю Драгън" ще запали двигателите си за излизане от орбита в 14:52 ч. българско време. Завръщането на Земята ще е чрез приводняване в Атлантическия океан в 15:45 ч. българско време. 

2019-dragon-undocked-iss.png

Кадър от разкачването на "Крю Драгън". Photo credit : NASA TV

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2647-2019-crew-dragon-undocks-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...